V období od 12. plenární schůze Národního
shromáždění, která se konala
25. - 27. října 1966, charakterizuje činnost
orgánů Národního shromáždění
zejména intenzívní práce zákonodárná,
a to především na řešení
zásadních otázek připravovaného
zákona o národních výborech. Předsednictvo
Národního shromáždění
stanovilo zásady postupu projednávání
ve výborech, ustavilo komisi a časově zkoordinovalo
náročné práce spojené s přípravou
tohoto zákona i zákona o správním
řízení.
Předsednictvo Národního shromáždění
se v této souvislosti přímo podílelo
též na řešení některých
zásadních problémů. Projednalo zásady
vztahů Národního shromáždění
k národním výborům na základě
čl. 48 ústavy a usneslo se uplatnit je v textu zákona
o národních výborech, koordinovaně
s úpravou způsobu řízení národních
výborů vládou a s úpravou vztahů
SNR vůči národním výborům
na Slovensku.
Dále předsednictvo Národního shromáždění
na návrh poslance Nového schválilo podle
čl. 60 odst. 2 ústavy zákonné opatření
o přiznání titulů absolventům
Vysoké školy politické ústředního
výboru Komunistické strany Československa.
Zákonné opatření s příslušným
zdůvodněním bylo předloženo plénu
Národního shromáždění
podle ústavních předpisů ke schválení.
Předsednictvo NS vyslovilo podle čl. 60 odst. 2
ústavy souhlas s Mezinárodní úmluvou
o odstranění všech forem rasové diskriminace,
přijatou XX. Valným shromážděním
Organizace spojených národů dne 21. prosince
1965; souhlasilo rovněž s výhradami k čl.
17 a 22 této úmluvy, které učinili
představitelé ČSSR při jejím
podpisu. Také o této úmluvě, jejím
obsahu a významu byla předložena plenární
schůzi NS zvláštní zpráva.
Předsednictvo NS se dále zabývalo zprávou
Slovenské národní rady o otázkách
rozmísťování patnáctiletého
dorostu, kterou posoudilo společně se zprávou
Státní plánovací komise a s usnesením
vlády ze dne 16. listopadu 1966 o financování
výchovy učňů v letech 1966 - 1970.
Předsednictvo NS ocenilo tuto iniciativu Slovenské
národní rady. Vzalo se souhlasem na vědomí,
že vláda svým usnesením operativně
řešila bezprostřední naléhavé
otázky zabezpečení výuky a výchovy
učňů, vyvolané početně
silnými ročníky patnáctiletého
dorostu v letech 1966 - 1970 na Slovensku. Vyslovilo však
stanovisko, že se jedná o hlubší problematiku
souladu mezi zdroji a potřebami pracovních sil v
oblastním měřítku a zejména
též o problém struktury kvalifikace, která
musí při přechodu naší ekonomiky
od extenzívních forem k intenzívním
optimálně odpovídat potřebám
rozvoje výroby a techniky. Předsednictvo NS proto
doporučilo, aby byla vypracována koncepce nejefektivnějšího
uplatnění mladé generace v životě
a aby vládě byly postoupeny k využití
závěry a podněty z diskuse, která
k otázkám rozmísťování
patnáctiletého dorostu probíhala také
ve výboru kulturním a ve výboru pro plán
a rozpočet. Podle pracovního plánu NS vrátí
se k řešení těchto otázek v roce
1967 kulturní výbor NS, který bude projednávat
jak zásady přestavby učebních oborů
a nová opatření v učňovském
školství, tak celkovou koncepci rozvoje kvalifikace
kádrů v dlouhodobém výhledu.
Předsednictvo NS projednalo další bod zásadního
významu, kterým se souběžně zabývala
vláda, a to"Program realizace vědy a techniky
a soustavu nástrojů, jimiž bude tento program
zabezpečován v podmínkách zdokonalené
soustavy řízení národního hospodářství".
Předsedové výborů získali potřebné
informace o programovém řešení tohoto
problému, které má působit jako hybná
síla k dosažení nové kvality výroby.
Předsednictvo NS uložilo předsedům výborů,
aby seznámili s obsahem tohoto materiálu Státní
komise pro techniku a poslance na schůzích výborů.
Předsednictvo NS projednalo zprávu delegace předsednictva
NS vedené místopředsedou Národního
shromáždění s. dr. V. Škodou, která
si prohlédla, čeho bylo dosaženo při
obnovovacích pracích na Žitném ostrově,
a rozmlouvala s tamními občany a představiteli
národních výborů o podmínkách
života na území postiženém povodní
v minulém roce. Na základě získaných
poznatků došla delegace k závěru, že
v krátké době bylo při obnově
zatopeného území vykonáno veliké
dílo. Díky bratrské solidaritě Čechů,
Slováků a ostatních národností
se za rok zajistilo slušné bydlení pro obyvatele
Žitného ostrova a byla obnovena úrodnost zemědělské
půdy.
Při záchranných a obnovovacích pracích
se mimořádně osvědčily národní
výbory jako místní orgány státní
moci a správy. Obnovovací práce na Žitném
ostrově jsou úspěchem proletářského
internacionalismu, dokladem toho, že náš jednotný
stát dvou rovnoprávných bratrských
národů zabezpečuje příznivé
podmínky pro všestranný rozvoj života
občanů všech národností naší
republiky. Návštěva parlamentní delegace
měla na Slovensku velký ohlas a byla přijata
se zadostiučiněním.
Na prosincové schůzi vyslechlo předsednictvo
NS zprávu ministra financí s. R. Dvořáka
o plnění státního rozpočtu
v roce 1966 a vzalo na vědomí opatření,
která byla vládou přijata dne 12. prosince
1966 k zatímnímu vedení státního
hospodaření na rok 1967 podle § 12 zákona
č. 8/54 Sb., kterým se stanoví základní
pravidla o státním rozpočtu a hospodaření
s rozpočtovými prostředky. Vláda přistoupila
k tomuto mimořádnému opatření
především z toho důvodu, že nejsou
dosud známy dopady, které budou vyvolány
generální přestavbou velkoobchodních
cen. V průběhu prací na návrhu státního
rozpočtu mají být všechny tyto problémy
řešeny, vyčíslení jednotlivých
příjmů a výdajů státního
rozpočtu bude systematicky zpřesňováno,
aby se zajistilo kvalitní vypracování definitivního
návrhu rozpočtu, aby včas byly připraveny
podklady pro pružnou finanční politiku, která
by bez narušení základních principů
a stability dlouhodobých ekonomických nástrojů
mohla operativně reagovat na nové a měnící
se ekonomické podmínky.
Intenzívní práce na státním
rozpočtu na rok 1967 bude zhruba ukončena v březnu
1967.
Předsednictvo NS uložilo současně výborům
NS, aby v duchu čl. 41 odst. 1 ústavy zkontrolovaly
plnění jednotlivých kapitol státního
rozpočtu a tuto kontrolu ukončily před projednáním
státního závěrečného
účtu za rok 1966 v Národním shromáždění.
Předsednictvo NS projednalo žádost poslance
dr. Čestmíra Císaře o zproštění
z funkce poslance NS. Tuto funkci nemůže vykonávat,
neboť je jako velvyslanec ČSSR v Rumunské socialistické
republice vázán trvale mimo území
ČSSR.
Předsednictvo NS po projednání této
žádosti vyslovilo souhlas s rezignací poslance
dr. Č. Císaře a poděkovalo mu za jeho
práci v orgánech NS.
Předsednictvo NS předkládá tímto
své rozhodnutí Národnímu shromáždění
ke schválení.
Předsednictvo schválilo rámcový plán
zahraničních styků NS v roce 1967 a přikázalo
příslušným výborům k projednání
došlé legislativní předlohy a mezinárodní
smlouvy.
Výbory NS dokončily projednávání
vládních návrhů zákonů,
které mají nabýt účinnosti
1. ledna 1967 a které jsou zařazeny na pořad
13. schůze NS. Jsou to zákony o zemědělské
dani, o důchodové dani družstevních
a jiných organizací, o soudních poplatcích
a o některých důsledcích zanedbávání
péče o děti. Výsledky jednání
výborů NS o těchto osnovách jsou shrnuty
ve společných zprávách výborů.
Současně probíhaly podle organizačních
směrnic předsednictva NS práce na přípravě
zákona o národních výborech a zákona
o správním řízení. Nová
právní úprava má co nejpřesněji
vyjádřit změny, k nimž dochází
v duchu usnesení a rezolucí XIII. sjezdu KSČ
v pravomoci národních výborů.
Jako součást přípravy na její
projednání se konal ve dnech 10. a 11. listopadu
1966 seminář, na kterém poslanci mohli prodiskutovat
s představiteli orgánů vlády výsledky
dosavadních opatření ke zvýšení
pravomoci, samostatnosti a odpovědnosti národních
výborů. Semináře se zúčastnilo
134 poslanců.
Návrh zásad zákona o národních
výborech byl Národnímu shromáždění
předložen počátkem listopadu 1966 vládní
komisí, kterou vláda zřídila pro zpracování
zásad i vlastní přípravu návrhu
zákona o národních výborech. Současně
předložilo ministerstvo vnitra návrh zásad
zákona o správním řízení.
Národní shromáždění rozeslalo
návrh zásad obou zákonů všem
poslancům NS, Slovenské národní radě,
všem krajským národním výborům,
Národnímu výboru hl. města Prahy,
obvodním národním výborům v
Praze, všem okresním národním výborům
a všem městským národním výborům
v sídle okresů. Všechny tyto orgány
byly požádány, aby do 20. listopadu 1966 sdělily
svá stanoviska. Do 26. listopadu zaslaly své připomínky
Slovenská národní rada a 188 národních
výborů. Připomínky ONV se opíraly
o projednání s funkcionáři některých
dalších městských a místních
národních výborů. Došlo asi 2200
připomínek k zásadám zákona
o národních výborech a asi 1000 připomínek
k zásadám zákona o správním
řízení.
Zpracování připomínek národních
výborů znamenalo rozsáhlou práci,
kterou orgány NS mohly zvládnout jen za intenzívní
pomoci odborného aparátu Kanceláře
NS a odborných pracovníků z ústředních
úřadů a některých národních
výborů.
V Národním shromáždění
byla zřízena předsednictvem NS komise poslanců,
složená ze zpravodajů jednotlivých výborů
NS a z členů výboru pro národní
výbory. Komise zajišťovala projednávání
zásad ve výborech NS. Výborům NS předložila
k zásadám své vyjádření.
Poslanci se na jednání o zásadách
zákona o národních výborech a zákona
o správním řízení připravovali
jednotlivě nebo ve skupinách ve svých volebních
obvodech, kde si organizovali porady především
s funkcionáři a pracovníky národních
výborů. Připomínky z těchto
jednání ve volebních obvodech i písemné
připomínky národních výborů
jsou v mnohém shodné.
Na podkladě rozsáhlého materiálu,
v němž jsou shrnuty bohaté zkušenosti
mnohaleté praxe našich národních výborů,
doporučovaly výbory NS, aby se v další
práci na zákoně o národních
výborech vyjasnily některé otázky,
aby jasně byly vyjádřeny především
myšlenky o zvýšené pravomoci národních
výborů.
Podle harmonogramu komise poslanců NS bude projednávání
zásad obou zákonů uzavřeno v polovině
prosince 1966. Do 15. prosince 1966 projednaly návrh zásad
obou zákonů všechny výbory Národního
shromáždění, kterým byly přikázány.
Jednání uzavře výbor pro národní
výbory dne 16. prosince 1966; posoudí a shrne stanoviska
všech výborů NS k návrhu zásad
a podněty přednesené v rozpravě ve
výborech NS i vzešlé z připomínkového
řízení předloží vládě
k využití. Po předložení příslušných
vládních návrhů projedná paragrafované
znění obou norem.
Výbory Národního shromáždění
projednaly dále návrh zásad zákona
o čistotě ovzduší a poplatcích
a pokutách za jeho znečišťování.
Návrh zákona byl vládou předložen
Národnímu shromáždění
k projednání koncem listopadu 1966.
Vedle legislativní činnosti se zabývaly výbory
NS v uplynulém období kontrolním projednáním
otázek hospodářské a kulturní
výstavby.
Zahraniční výbor NS se zabýval počátkem
prosince významem, čs. zdravotnické spolupráce
v zahraničí a účastí ČSSR
na činnosti Světové zdravotnické organizace.
Projednal též současné problémy
čs. zahraničního obchodu. Jednal o působení
zákona o cestovních dokladech. Závěry
budou odevzdány příslušným ústředním
orgánům k využití.
Průmyslový výbor pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu schválil závěrečnou
zprávu své dopravní komise k současnému
stavu naší letecké dopravy. Zdůraznil
nutnost rychlé obnovy leteckého parku, aby naše
letecká doprava neztrácela pozice, které
si vydobyla dobrými službami v dřívějších
letech. Výbor projednal též současný
stav zajištění výstavby atomové
elektrárny v Bohunicích. Konstatoval že lze
splnit vládní termíny uvedení elektrárny
do provozu, bude-li soustředěno úsilí
zúčastněných výrobních
závodů na dokončení výroby
technologického zařízení a montáž.
Výbor zdůraznil, že je třeba využít
získaných zkušeností a nových
výrobních kapacit.
Výbor NS pro potravinářský a spotřební
průmysl, místní hospodářství
a služby, obchod a spoje si vyžádal resortní
zprávy o přestavbě velkoobchodních
cen a o zajištění podmínek pro zavedení
zdokonalené soustavy řízení v roce
1967 v odvětvích místního hospodářství,
potravinářského a spotřebního
průmyslu. Zabýval se dále kontrolou působení
občanského zákona ve vztahu k prodeji v obchodní
síti a při poskytování služeb
obyvatelstvu.
Výbor konstatoval, že plnému uplatnění
příslušných ustanovení občanského
zákoníka brání jednak nedůslednost
a nedostatečná kázeň obchodních
organizací a podniků poskytujících
služby, jednak nedostatečné ekonomické
podmínky k plnění závazků vyplývajících
z občanského zákona, jako nedostatek náhradních
dílů, surovin, apod. Závěry výboru
a jeho poznatky budou zaslány vládě a příslušným
resortům k využití.
Výbor pro investiční výstavbu a stavebnictví
se obdobně jako ostatní výbory vrátil
ke kontrole průběžného a trvalého
úkolu NS, tj. zjednodušování právního
řádu. Provedl kontrolu postupu prací na zjednodušování
právních předpisů v oblasti investiční
výstavby při zavádění nástrojů
nové ekonomické soustavy. Výbor konstatoval,
že v současné době jsou připraveny
úpravy dosavadních předpisů o investiční
výstavbě, v nichž ústřední
orgány respektují stanoviska výboru a připomínky
poslanců, pokud jde o posílení odpovědnosti
partnerů v investiční výstavbě,
o posílení pozice investora, důraz na kvalitu
prací a výrazné zjednodušení.
Zemědělský bor NS vyslechl výklad
zástupce ministra zemědělství a lesního
hospodářství a v duchu závěrů
předsednictva NS projednal zprávu o uplatňování
vědy v zemědělské praxi. Dále
se zabýval stavem a úkoly lesního hospodářství
při zavádění zdokonalené soustavy
řízení na tomto úseku.
Připomínky přednesené ke zprávě
o stavu a úkolech lesního hospodářství
při zavádění zdokonalené soustavy
řízení byly dány ministerstvu zemědělství
a lesního hospodářství k dispozici
ve stenografickém zápise.
Dále se zemědělský výbor zabýval
důležitými ekonomickými otázkami
souvisejícími se zaváděním
zdokonalené soustavy řízení zemědělství.
Kulturní výbor NS se zabýval za široké
účasti funkcionářů a pracovníků
z úseku tělesné výchovy, koncepci
dalšího rozvoje čs. tělesné výchovy,
která je předmětem diskuse v současném
období přípravy sjezdu ČSTV.
Zdravotní výbor NS hodnotil první zkušenosti
se zaváděním nového systému
řízení ve zdravotnických zařízeních
v okresech Děčín, Liberec, Trnava a Trenčín.
Prvé zkušenosti nasvědčují tomu,
že přijatá opatření přinášejí
dobré výsledky, ale pro krátkost doby působení
experimentů by bylo předčasné vyvozovat
z těchto kladných výsledků závěry
a aplikovat je do celostátního měřítka.
V ověřování bude pokračováno
v širším měřítku ve všech
krajích a po komplexním zhodnocení se uvažuje
o zavedení tohoto systému v celém státě,
pravděpodobně od 1. 1. 1968.
Podrobnější zprávy o průběhu
jednání výborů NS a o přijatých
závěrech budou uveřejněny ve"Zprávách
pro poslance NS".