Středa 14. prosince 1966

1. den - středa 14. prosince 1966

(Začátek schůze v 16 hod. 03 min)

Přítomni:

Předseda Národního shromáždění s. Laštovička a místopředsedové s. Chudík, s. dr. Škoda, s. Leflerová.

Členové předsednictva ÚV KSČ: místopředseda vlády inž. Černík, dr. Dolanský; kandidát předsednictva ÚV KSČ inž. Kapek; místopředsedové vlády Krajčír, inž. Krejčí; ministři inž. Burian, David, Dvořák, dr. Hájek, Hamouz, Indra, Kudrna, arm. gen. Lomský, Machačová-Dostálová, Majling, inž. Marko, dr. Neuman, Penc, Poláček, Smrkovský, inž. Sucharda, inž. Takáč, Uher, Valeš a dr. Vlasák.

263 poslanců podle prezenční listiny.

Předseda NS s. Laštovička: Vážené Národní shromáždění, vážené soudružky a soudruzi poslanci!

Zahajuji 13. schůzi Národního shromáždění a sděluji, že president republiky svolal svým rozhodnutím ze dne 30. listopadu 1966 zasedání Národního shromáždění. Na základě toho svolalo předsednictvo Národního Shromáždění plenární schůzi na dny 14. a 15. prosince t. r.

Zjišťuji, že na dnešní schůzi je do této chvíle přítomno 230 poslanců, takže Národní shromáždění je schopno usnášet se.

Z našeho zasedání jsou omluveni poslanci: Šubrt, Galaba, Vajda, Mockovčiak, Korčák, Jedlička, Kosmel, Císař, Chotár, Kopecká, Jakubcová, Pelikán, Šimůnek, Krček, Pastyřík, Kozelka, Fierlinger, Plojhar, Krosnář, Kriegel, Litvajová, Svoboda, Lenárt, Kolder, Sabolčík a Dubček.

Jak vidíte, v našich řadách také působí chřipka.

Národní shromáždění ověřilo ve své 12. schůzi, konané dne 25. října 1966 volbu poslance Jána Koscelanského, který byl v té době jako člen stranické delegace ústředního výboru Komunistické strany Československa v zahraničí, a nebyl tedy zasedání přítomen. Složí proto poslanecký slib do mých rukou na této schůzi.

Prosím poslance dr. Škodu, místopředsedu Národního shromáždění a předsedu ústavněprávního výboru, aby přečetl slib stanovený článkem 56 ústavy. (Shromáždění povstává.)

Místopředseda NS s. dr. Škoda: "Slibuji na svou čest a svědomí, že budu věren Československé socialistické republice a věci socialismu. Budu dbát vůle a zájmu lidu, řídit se ústavou a ostatními zákony republiky a pracovat k tomu, aby byly uváděny v život."

(Poslanec Koscelanský přistupuje k předsedovi a skládá do jeho rukou slib. Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Soudružky a soudruzi poslanci, předsednictvo Národního shromáždění navrhuje tento pořad.

1. Vládní návrh zákona o zemědělské dani a společná zpráva výboru ústavněprávního, výboru pro národní výbory, výboru pro plán a rozpočet a výboru zemědělského.

2. Vládní návrh zákona o důchodové dani družstevních a jiných organizací a Společná zpráva výboru ústavněprávního, výboru pro národní výbory, výboru pro plán a rozpočet a výboru pro potravinářský a spotřební průmysl, místní hospodářství a služby, obchod a spoje.

3. Vládní návrh zákona o soudních poplatcích a společná zpráva výboru ústavněprávního a výboru pro plán a rozpočet.

4. Vládní návrh zákona o některých důsledcích zanedbávání péče o děti a společná zpráva výboru ústavněprávního, výboru pro národní výbory, výboru kulturního a výboru zdravotního.

5. Zpráva předsedy Národního shromáždění podle článku 60 odst. 2 ústavy o vydaných opatřeních předsednictva Národního shromáždění.

6. Zpráva předsednictva Národního shromáždění o činnosti předsednictva a výborů Národního shromáždě za dobu od poslední schůze Národního shromáždění.

7. Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců.

Má někdo, soudružky a Soudruzi poslanci, připomínky k navrženému pořadu? Nemá nikdo. Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s návrhem pořadu, nechť zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji. Je někdo proti? Nikdo. Pořad je schválen.

Přistoupíme tedy k projednání 1. bodu pořadu, kterým je:

1. Vládní návrh zákona o zemědělské dani (tisk 100) a společná zpráva výboru ústavněprávního, výboru pro národní výbory, výboru pro plán a rozpočet a výboru zemědělského (tisk 107).

Tato zpráva byla dnes rozdána všem poslancům do lavic. Vládní návrh zákona zdůvodní ministr financí s. Dvořák.

Prosím soudruha ministra, aby se ujal slova.

Ministr financí s. R. Dvořák: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážené Národní shromáždění! Zdokonalená Soustava plánovitého řízení zemědělství sleduje využívání ekonomických nástrojů ke spojování zájmů podniků se zájmy Společnosti. Zvyšuje dále zájem na efektivním a soustavném růstu produkce posilováním hmotné zainteresovanosti výrobců v souladu s tvorbou a rozdělováním hrubého důchodu a vytváří předpoklady pro postupné uplatňování jednotných ekonomickými podmínek pro rozvoj zemědělských podniků obou forem socialistického vlastnictví.

Nedílnou součástí těchto nástrojů je i zemědělská daň.

Jednotné nákupní ceny zemědělských produktů byly stanoveny na základě společensky odůvodněných nákladů vynaložených na jejich výrobu v oblastech dodávajících převážnou část jednotlivých produktů do státních fondů. Takové ceny určené v podstatě na základě průměrných podmínek, za nichž se jednotlivé produkty vyrábějí, povedou k rozdílné rentabilnosti podniků, a to v závislosti na jejich přírodních a ekonomických podmínkách. Vzniká proto nutnost zmírňovat vliv lepších i horších přírodních podmínek na důchody zemědělských podniků dodatečnými ekonomickými nástroji. Soustava řízení zemědělství pro tyto účely předpokládá použití zemědělské daně, a to zejména k řešení vlivu účinků lepších podmínek než jsou ty, které se staly východiskem pro konstrukci základních cen a diferenciálních příplatků na 100 Kčs tržní produkce poskytovaných těm podnikům, které hospodaří v horších podmínkách. Základem třídění podniků podle jejich podmínek jak pro účely zdanění, tak pro poskytování diferenciálních příplatků je rozdělení půdního fondu do tzv. přírodních stanovišť. Toto rozdělení bylo provedeno v závislosti na přírodních vlastnostech jednotlivých půd a klimatických podmínkách, v nichž se tyto půdy nacházejí, podstatně přesněji než dosud.

Dosavadní členění celého státního území podle bonity pozemků do výrobních oblastí a podoblastí, které obsahovalo pouze 11 bonitních skupin, nedostatečně vyjadřovalo skutečné rozdíly v přírodních podmínkách zemědělské výroby; nebylo tudíž vystihujícím ukazatelem pro odstupňování daňového zatížení, a proto jen zhruba plnilo funkci nástroje ke zmírňování vlivu působení diferenční renty.

Je možné říci, že nová zemědělská daň má tedy řešit tyto hlavní ekonomické problémy:

1. Zmírňovat rozdíly v důchodech jednotlivých zemědělských podniků vyplývajících z rozdílných přírodních a do určité míry i ekonomických podmínek a současně vytvářet ekonomický tlak na optimální využívání půdního fondu (především na účelné hospodaření s půdou, na její stálé intenzívnější využívání, na prohlubování specializace zemědělské výroby apod.).

2. Spolu s ostatními ekonomickými nástroji ovlivňovat odůvodněné rozdělování hrubého důchodu uvnitř zemědělských podniků.

Jde o dvě skupiny rozdílných problémů. Na jedné straně je třeba v zemědělské dani ekonomicky odrážet objektivní podmínky, v nichž jednotlivé zemědělské podniky provozují zemědělskou výrobu, a na druhé straně daní ovlivňovat subjektivní rozhodování zemědělských podniků a použití hrubého důchodu. Řešit obě skupiny otázek jedinou formou zdanění by nutně znamenalo ve větší nebo menší míře oslabení jedné či druhé funkce tohoto zdanění.

Proto se navrhuje ve Shodě se zásadami schválenými usnesením březnového zasedání ÚV KSČ o hlavních směrech zdokonalení plánovitého řízení zemědělství vybírat zemědělskou daň ve dvou formách:

jednak pevnou částkou daně, tj. daň z pozemků, která má ovlivňovat důsledky vyplývající zejména z přírodních vlastností jednotlivých půd a klimatických podmínek, v nichž se tyto půdy nacházejí,

jednak daň z důchodů, která bude závislá především na výši docíleného hrubého důchodu v zemědělském podniku a má ovlivňovat jeho rozdělování uvnitř zemědělského podniku.

Daň z pozemků jako pevná složka zemědělské daně má však působit nejen jako důležitý nástroj ovlivňování důsledků rozdílných přírodních podmínek na důchody zemědělských podniků, ale má též podněcovat podniky k plnějšímu využívání půdního fondu. Daň se bude totiž odvádět stanovenou výší sazby daně z celé plochy půdy, bez ohledu, jak je této půdy využíváno. Proto každé intenzívnější využití půdy a rentabilnější hospodaření bude znamenat fakticky nižší daňové zatížení. Při nedostatečném využití půdy, kdy dojde naopak k snížení celkových příjmů, než jakých by se dosáhlo při plném využití půdy, bude daň vyměřována stejnou pevnou sazbou, jako kdyby se půdy využívalo optimálním způsobem. To pak bude znamenat ve skutečnosti vyšší daňové zatížení.

Daň z důchodů jako pohyblivá část zemědělské daně má spolu s ostatními ekonomickými nástroji použitými v zemědělství ovlivňovat především užití hrubého důchodu uvnitř zemědělských podniků, zejména jeho správné rozdělení na fond obnovy a rozvoje základních prostředků a fond odměn. Proto při konstrukci daně se přihlíželo k tomu, aby byly stimulovány podniky k optimálním dotacím do fondu obnovy a rozvoje základních prostředků.

Ovlivňovat vývoj důchodu zemědělských podniků je třeba také proto, aby se i celá společnost zčásti podílela na zlepšených hospodářských výsledcích hospodářských podniků, kterých mimo jiné dosahují také proto, že v rostoucí míře používají prostředků vyráběných ostatními odvětvími národního hospodářství, které zvyšují produktivnost jimi vynakládané práce. Formou daně z důchodů budou tak zemědělské podniky přispívat na krytí celospolečenských potřeb.

To byl též důvod, proč na rozdíl od dosavadní zákonné úpravy se zemědělská daň zavádí nově na státní statky. Tím nalézá výraz snaha vlády vyvíjet postupně ekonomický tlak na hospodaření statků.

Výhoda stanovení dvojí formy daně spočívá v tom, že daň z pozemků může působit trvaleji, vzhledem k relativní stálosti vlivu objektivních přírodních podmínek na výsledky hospodaření, zatímco daň z důchodů zemědělských podniků může postihovat měnlivé důchody podniků.

Zdokonalená soustava plánovitého řízení zemědělství upravuje též předpoklady pro zvýšení soutěživosti zemědělských podniků jako výrobců zemědělských produktů v tržních vztazích a v tomto směru obsahuje prvky, které mají působit proti monopolizaci v našem národním hospodářství. Proto má být zemědělským podnikům při prohlubování odběratelsko-dodavatelských vztahů umožněno v daleko větší míře, než tomu bylo dosud, přímo prodávat zemědělské výrobky spotřebitelům.

Takové prodeje se uskutečňují za ceny, které mají charakter maloobchodních cen. U státního socialistického sektoru se rozdíl mezi velkoobchodní cenou a cenou maloobchodní po srážce příslušného obchodního rozpětí odčerpává formou daně z obratu. JZD ani jednotlivě hospodařící zemědělci nejsou však podle dosavadních předpisů plátci daně z obratu. Aby i na tomto úseku byly vytvořeny stejné ekonomické podmínky, budou napříště jednotná zemědělská družstva, stejně jako statky a ostatní státní organizace a výrobní družstva, plátci daně z obratu. Tato daň bude vybírána z přímých prodejů výrobků spotřebitelům. Naproti tomu budou napříště i JZD nakupovat veškeré potřebné materiály a výrobky za stejných podmínek jako státní zemědělské podniky, tj. převážně za velkoobchodní ceny. U jednotlivě hospodařících zemědělců nelze tento režim zavést pro praktickou neproveditelnost kontroly. Proto se volí takový postup, že národní výbor, který vyměřuje daň jednotlivě hospodařícím zemědělcům, zvýší vyměřenou daň z důchodů z pravidelné rostlinné a živočišné výroby až o 50 % v případech, kdy budou dosahovány mimořádné příjmy z prodeje zemědělských výrobků přímo spotřebitelům.

Správu zemědělské daně, její vyměřování, vybírání a účtování u státních podniků a organizací a jednotných zemědělských družstev budou provádět okresní národní výbory. Bude jim však ponechána možnost převést tuto správu na městské, případně místní národní výbory, pokud by to pokládaly za účelné a byly by pro to vytvořeny vhodné podmínky. Zemědělskou daň placenou jednotlivě hospodařícími zemědělci a ostatními občany budou spravovat, jako je tomu dosud, místní národní výbory.

V souladu se snahou posilovat pravomoc a finanční samostatnost národních výborů bude výnos zemědělské daně příjmem národních výborů, přičemž se předpokládá, že z největší části bude příjmem místních národních výborů, a to jednak jako plánovaný příjem (výnos daně z pozemků), jednak jako příjem, který poplyne přímo do fondu rozvoje a rezerv (výnos daně z důchodů). Výši podílu místního národního výboru na zemědělské dani, pokud má tvořit plánovaný příjem místního národního výboru, stanoví ONV v závislosti na předpokládaných výdajích místního národního výboru a předpokládaných ostatních příjmech místního národního výboru (v tom je např. i zemědělská daň vyměřovaná jednotlivě hospodařícím rolníkům).

Při projednávání vládního návrhu zákona ve výborech Národního shromáždění navrhovali soudruzi poslanci, aby celý výnos daně z důchodů, placené jednotnými zemědělskými družstvy a státními statky, byl příjmem fondů rozvoje a rezerv místních národních výborů a aby v tomto směru byla upravena též důvodová zpráva. Vláda vyslovila souhlas s těmito návrhy. Proto se též mění předposlední věta důvodové zprávy k § 23 takto:

"Výnos daně z důchodů organizací obdrží místní národní výbory a tento příjem bude plynout do jejich fondu rozvoje a rezerv."

Protože zemědělská daň je organickou součástí celé zdokonalené soustavy plánovitého řízení zemědělství, musí její celkový výnos vyplývat ze souhrnného finančního vyjádření ostatních ekonomických nástrojů, tj. zejména nákupních cen, diferenciálních příplatků, dotací a subvencí.

V té souvislosti poukazuji na to, že ve výdajích státního rozpočtu na zemědělství se plně promítá jak zvýšení přestavby velkoobchodních cen, tak i zavedení nových ekonomických nástrojů. Že nejde o malé prostředky, je nejlépe patrné z toho, že podle předběžných úvah budou výdaje státního rozpočtu na zemědělství představovat v roce 1967 částku cca 12 mld Kčs. pokud jde o výnos zemědělské daně předpokládá se, že daň z pozemků z celkového objemu zemědělské daně bude činit asi 83 % a daň z důchodů asi 17 %. Přitom se předpokládá ve srovnání s dosavadním stavem, že dojde k určitému snížení zemědělské daně u jednotných zemědělských družstev a to především proto, že se prohlubuje diferenciace daňových sazeb a že k důsledkům působení přírodních podmínek se bude přihlížet též v diferenciálních příplatcích. Družstva hospodařící ve špatných přírodních podmínkách budou platit nízkou pozemkovou daň, resp. v řadě přírodních stanovišť nebudou pozemkovou daň platit vůbec. Stejně tak přispívá ke snížení zemědělské daně u jednotlivých zemědělských družstev to, že družstva, u nichž průměrný měsíční důchod připadající na jednoho Stálého pracovníka nepřesáhne 1000 Kčs, nebudou platit daň z důchodů zemědělských podniků.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP