Čtvrtek 27. října 1966

Ministr s. Smrkovský: Soudruh posl. Zima se vyslovil k dvěma otázkám. První byla jeho nepřesná informace, že zemědělské závody budou platit za povrchovou vodu, kterou používají k závlahám. Není tomu tak. Pravda je sice, že vodní hospodářství také přechází od rozpočtového hospodaření k hospodaření, které jsme právě teď projednávali, bude přecházet ke zbožně tržním vztahům. Čili když za opatření vody my musíme vynakládat prostředky, musíme je také dostat od někoho zpět. Tedy zbožně tržní vztahy, pokud je to možné, budeme zavádět i do vodního hospodářství od 1. ledna příštího roku.

Pokud však jde o závlahovou vodu pro zemědělce, v tomto směru nebylo ještě rozhodnuto, nikdo nedal ještě žádný návrh na to, že ji budou platit zemědělci. Někdo to zaplatí vodnímu hospodářství, to je jasné. Máme na to náklady, ale kdo to bude, to ještě rozhodnuto nebylo a teprve rozhodnuto bude. Nechci odbíhat, ale myslím, že ministerstvo zemědělství v tomto směru má již nějaké řešení připravené. Tolik jako odpověď k první otázce posl. Zimy.

Druhá otázka: Řekl, že Tichá a Divoká Orlice působí škody nebo ničí úrodu na 2900 ha a že by bylo třeba tomu zabránit, že by regulace řeky 0rlice stála 18 mil., a pak by to bylo v pořádku. Já s ním souhlasím, je to tak jak zde bylo uvedeno. Byl bych rád, kdybychom do roku 1970 udělali přípravy tak, aby po tomto roce jsme mohli tu regulaci provést.

Pokud by měli soudruzi jen tento požadavek, tak před celým Národním shromážděním ujišťuji, že ty přípravy skutečně provedeme do roku 1970. Ale já bych tak skromný nebyl. Chtěl bych opravdu - nejen já, ale všichni, kdo odpovídáme za vodní hospodářství - udělat více než jen přípravy.

Ovšem takových případů, jako je Divoká a Tichá Orlice, máme v celé republice přes 50. Nejde jen o 3000 ha, které jsou ročně ničeny. Na Moravě i na Dyji je to každoročně 20 - 30 000 ha, kde je úroda ničena. Na Ipľu trvale je vyřazeno ze zemědělské výroby přes 10 000 ha krásné kukuřičné a řepařské půdy, kde však dosud roste rákos a ostřice, protože Ipeľ není regulován, a tudíž více než 10 000 ha je vyřazeno z provozu. Dlouho není možno tento luxus trpět. Stručně řečeno: abychom nejnaléhavější potřeby našich zemědělců, pokud jde o regulace toků a řek a nejnaléhavější věci mohli vyřešit, na to bychom potřebovali v pětiletce asi o 400 mil. Kčs více, než kolik zatím máme k dispozici. Nejenom já, nýbrž i předseda Státní plánovací komise Černík a celá vláda, která to ví a zná, se budeme starat, snažit a hledět, kde by se našly další zdroje, abychom je mohli dát do vodního hospodářství, neboť tam je to opravdu potřebí. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji soudruhu Smrkovskému. Sou- druh ministr Valeš odpoví na dotaz v zákonné lhůtě 30 dnů písemně v zájmu rozboru a důkladné přípravy odpovědi.

Hlásí se ještě někdo s dotazem? Posl. Krúpalová.

Posl. Krúpalová: Vážené súdružky, vážení súdruhovia, pri poslaneckej činnosti vo svojom volebnom obvode sa stretávam s nespokojnosťou voličov v otázkach, ktoré sa dotýkajú uplatňovania nového bytového zákona č. 41/64 Zb., o hospodárení s bytmi a s prevádzacou vyhláškou č. 60/64 Zb. o úhrade za používanie bytu a za služby spojené s užívaním bytu. Táto vyhláška nerieši priamo úhradu za poskytované služby, ale odvoláva sa v § 15 na ďalšiu vyhlášku č. 197/57 Ú. l. Problém a koreň nespokojnosti voličov spočíva v stanovení úhrady nákladov na prevádzku kotolní ako samostatne hospodáriacich jednotiek, najmä v tých prípadoch, kde náklady nesie malý počet nájomníkov. Jedná sa o starší bytový fond, ktorého byty boli zaradené do I. kategórie spolu s bytmi, ktoré sú novovybudované.

Ako príklad, ktorý vedie k sporom a paradoxnému stanoveniu úhrad za poskytované služby, uvádzam sídlisko Dlhé Hony v Trenčíne. Nachádzajú sa tu byty v počte 108, ktoré sú vykurované z troch kotolní, na každú kotolňu pripadá 36 bytov a 1 kurič s priemernou mesačnou mzdou viac ako 1000 Kčs. Poskytované služby sú pritom nedostatočné. Vykurovacia doba je obmedzená na 8 - 10 hodín denne, teplota v bytoch nedosahuje 18 stupňov, nedostatky sú i v dodávke teplej vody. Náklady však dosahujú 26 Kčs na 1 meter vykurovacej plochy.

Naproti tomu v nových bytoch taktiež l. kategórie sú poskytované služby vcelku bez nedostatkov - vykurovanie je nepretržité, prípadne 12 - 14 hodín denne a náklady podľa počtu vykurovaných bytov 13, 15 až 19 Kčs na 1 m2. Tým vznikajú veľké cenové rozdiely v poskytovaných službách - ročne u rovnakých bytov okolo 800 - 1000 Kčs bez toho, že by ich nájomník mohol ovplyvniť.

- V žiadnom prípade si, súdružky a súdruhovia, nájomník nemôže vybrať byt podľa jeho ceny ani kvality poskytovaných služieb.

- Nájomník nemá žiadny vplyv na náklady spojené s vykurovaním, na efektívnosť vykurovacieho zariadenia.

- Bytový podnik (vlastník bytového fondu) nie je hmotne zainteresovaný na efektívnosti vykurovacieho zariadenia, kvalite poskytovaných služieb, ani na výške nákladov, za ktoré služby poskytuje, pretože vyhláška č. 197/57 Ú. l. zaväzuje nájomníka hradiť akékoľvek náklady spojené s vykurovaním.

Tým sa nájomník dostáva do situácie, kedy bytový podnik v dôsledku monopolného postavenia mu diktuje všetky podmienky, za ktoré poskytuje služby. Vyhláška č. 197/57 Ú. l. je zastaralá, nezodpovedá súčasnému stavu a vývoju národného hospodárstva, pretože svojím ustanovením o úplnej úhrade všetkých nákladov nezakotvuje otázku efektívnosti, nevytvára záujem bytového podniku o rentabilitu nákladov voči poskytovaným službám a nerešpektuje tržné vzťahy medzi vlastníkom bytu a nájomníkom. Voličmi je vyslovovaný oprávnený požiadavok na zmenu vyhlášky č. 197/57 Ú. l. tak, aby bolo jasne stanovené:

1. Spojiť nájomné s úhradou za služby (vykurovanie). Bytový podnik by mal s uvedenými nákladmi hospodáriť a zabezpečovať úplné, vyhláškou stanovené služby. Rozdiely v nákladoch na vykurovanie kryť z rozdielnych nákladov na vykurovanie v sídlisku (v rámci bytového podniku).

2. Dosiahnuť, aby bytový podnik bol priamo hmotne zainteresovaný na zefektívnenie vykurovacích zariadení, správnej údržbe kotolní, výkone funkcie kuričov a na znižovanie ich počtu a predovšetkým na rentabilnosti prevádzky kotolní. Pri dosiahnutí úspor využívať tieto na nové investície, odmeny pracovníkov bez ujmy na kvalite poskytovaných služieb.

Žiadam preto vysvetliť súdruha ministra Kudrnu, aké opatrenia sú vládou prevádzané na riešenie uvedeného problému, najmä v otázke platenia úhrad služieb, hmotnej zainteresovanosti bytových podnikov, ich rentabilite a ako sa počíta s ochranou nájomníkov v tomto smere v budúcnosti. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Krúpalové.

Soudruh ministr Kudrna použije svého práva podle § 21 jednacího řádu a odpoví písemně ve stanovené lhůtě. (Posl. Harus: Jde o to, aby odpovědi dostali všichni poslanci.) Odpovědi budou publikované ve Zprávách pro poslance.

Vážené soudružky a soudruzi, velké bohatství podnětů z průběhu rozpravy bude zpracováno, všechny podněty budou ze zápisu vytaženy a jednotlivým resortním ministrům odeslány. O odpovědích budou všichni poslanci informováni ve Zprávách pro poslance, jak to běžně děláme.

Soudružky a soudruzi, jsou snad ještě nějaké další dotazy? (Nebyly.)

Nejsou. Konstatuji, že je vyčerpán pořad jednání schůze Národního shromáždění.

Děkuji všem soudruhům a soudružkám za účast a schůzi Národního shromáždění končím. (Potlesk.)

(Schůze skončena v 15.48 hod.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP