Ministr s. Smrkovský: Soudruh posl. Zima se vyslovil
k dvěma otázkám. První byla jeho nepřesná
informace, že zemědělské závody
budou platit za povrchovou vodu, kterou používají
k závlahám. Není tomu tak. Pravda je sice,
že vodní hospodářství také
přechází od rozpočtového hospodaření
k hospodaření, které jsme právě
teď projednávali, bude přecházet ke
zbožně tržním vztahům. Čili
když za opatření vody my musíme vynakládat
prostředky, musíme je také dostat od někoho
zpět. Tedy zbožně tržní vztahy,
pokud je to možné, budeme zavádět i
do vodního hospodářství od 1. ledna
příštího roku.
Pokud však jde o závlahovou vodu pro zemědělce,
v tomto směru nebylo ještě rozhodnuto, nikdo
nedal ještě žádný návrh
na to, že ji budou platit zemědělci. Někdo
to zaplatí vodnímu hospodářství,
to je jasné. Máme na to náklady, ale kdo
to bude, to ještě rozhodnuto nebylo a teprve rozhodnuto
bude. Nechci odbíhat, ale myslím, že ministerstvo
zemědělství v tomto směru má
již nějaké řešení připravené.
Tolik jako odpověď k první otázce posl.
Zimy.
Druhá otázka: Řekl, že Tichá
a Divoká Orlice působí škody nebo ničí
úrodu na 2900 ha a že by bylo třeba tomu zabránit,
že by regulace řeky 0rlice stála 18 mil., a
pak by to bylo v pořádku. Já s ním
souhlasím, je to tak jak zde bylo uvedeno. Byl bych rád,
kdybychom do roku 1970 udělali přípravy tak,
aby po tomto roce jsme mohli tu regulaci provést.
Pokud by měli soudruzi jen tento požadavek, tak před
celým Národním shromážděním
ujišťuji, že ty přípravy skutečně
provedeme do roku 1970. Ale já bych tak skromný
nebyl. Chtěl bych opravdu - nejen já, ale všichni,
kdo odpovídáme za vodní hospodářství
- udělat více než jen přípravy.
Ovšem takových případů, jako
je Divoká a Tichá Orlice, máme v celé
republice přes 50. Nejde jen o 3000 ha, které jsou
ročně ničeny. Na Moravě i na Dyji
je to každoročně 20 - 30 000 ha, kde je úroda
ničena. Na Ipľu trvale je vyřazeno ze zemědělské
výroby přes 10 000 ha krásné kukuřičné
a řepařské půdy, kde však dosud
roste rákos a ostřice, protože Ipeľ není
regulován, a tudíž více než 10
000 ha je vyřazeno z provozu. Dlouho není možno
tento luxus trpět. Stručně řečeno:
abychom nejnaléhavější potřeby
našich zemědělců, pokud jde o regulace
toků a řek a nejnaléhavější
věci mohli vyřešit, na to bychom potřebovali
v pětiletce asi o 400 mil. Kčs více, než
kolik zatím máme k dispozici. Nejenom já,
nýbrž i předseda Státní plánovací
komise Černík a celá vláda, která
to ví a zná, se budeme starat, snažit a hledět,
kde by se našly další zdroje, abychom je mohli
dát do vodního hospodářství,
neboť tam je to opravdu potřebí. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudruhu Smrkovskému. Sou- druh ministr Valeš odpoví
na dotaz v zákonné lhůtě 30 dnů
písemně v zájmu rozboru a důkladné
přípravy odpovědi.
Hlásí se ještě někdo s dotazem?
Posl. Krúpalová.
Posl. Krúpalová: Vážené
súdružky, vážení súdruhovia,
pri poslaneckej činnosti vo svojom volebnom obvode sa stretávam
s nespokojnosťou voličov v otázkach, ktoré
sa dotýkajú uplatňovania nového bytového
zákona č. 41/64 Zb., o hospodárení
s bytmi a s prevádzacou vyhláškou č.
60/64 Zb. o úhrade za používanie bytu a za
služby spojené s užívaním bytu.
Táto vyhláška nerieši priamo úhradu
za poskytované služby, ale odvoláva sa v §
15 na ďalšiu vyhlášku č. 197/57 Ú.
l. Problém a koreň nespokojnosti voličov
spočíva v stanovení úhrady nákladov
na prevádzku kotolní ako samostatne hospodáriacich
jednotiek, najmä v tých prípadoch, kde náklady
nesie malý počet nájomníkov. Jedná
sa o starší bytový fond, ktorého byty
boli zaradené do I. kategórie spolu s bytmi, ktoré
sú novovybudované.
Ako príklad, ktorý vedie k sporom a paradoxnému
stanoveniu úhrad za poskytované služby, uvádzam
sídlisko Dlhé Hony v Trenčíne. Nachádzajú
sa tu byty v počte 108, ktoré sú vykurované
z troch kotolní, na každú kotolňu pripadá
36 bytov a 1 kurič s priemernou mesačnou mzdou viac
ako 1000 Kčs. Poskytované služby sú
pritom nedostatočné. Vykurovacia doba je obmedzená
na 8 - 10 hodín denne, teplota v bytoch nedosahuje 18 stupňov,
nedostatky sú i v dodávke teplej vody. Náklady
však dosahujú 26 Kčs na 1 meter vykurovacej
plochy.
Naproti tomu v nových bytoch taktiež l. kategórie
sú poskytované služby vcelku bez nedostatkov
- vykurovanie je nepretržité, prípadne 12 -
14 hodín denne a náklady podľa počtu
vykurovaných bytov 13, 15 až 19 Kčs na 1 m2.
Tým vznikajú veľké cenové rozdiely
v poskytovaných službách - ročne u rovnakých
bytov okolo 800 - 1000 Kčs bez toho, že by ich nájomník
mohol ovplyvniť.
- V žiadnom prípade si, súdružky a súdruhovia,
nájomník nemôže vybrať byt podľa
jeho ceny ani kvality poskytovaných služieb.
- Nájomník nemá žiadny vplyv na náklady
spojené s vykurovaním, na efektívnosť
vykurovacieho zariadenia.
- Bytový podnik (vlastník bytového fondu)
nie je hmotne zainteresovaný na efektívnosti vykurovacieho
zariadenia, kvalite poskytovaných služieb, ani na
výške nákladov, za ktoré služby
poskytuje, pretože vyhláška č. 197/57
Ú. l. zaväzuje nájomníka hradiť
akékoľvek náklady spojené s vykurovaním.
Tým sa nájomník dostáva do situácie,
kedy bytový podnik v dôsledku monopolného
postavenia mu diktuje všetky podmienky, za ktoré poskytuje
služby. Vyhláška č. 197/57 Ú. l.
je zastaralá, nezodpovedá súčasnému
stavu a vývoju národného hospodárstva,
pretože svojím ustanovením o úplnej
úhrade všetkých nákladov nezakotvuje
otázku efektívnosti, nevytvára záujem
bytového podniku o rentabilitu nákladov voči
poskytovaným službám a nerešpektuje tržné
vzťahy medzi vlastníkom bytu a nájomníkom.
Voličmi je vyslovovaný oprávnený požiadavok
na zmenu vyhlášky č. 197/57 Ú. l. tak,
aby bolo jasne stanovené:
1. Spojiť nájomné s úhradou za služby
(vykurovanie). Bytový podnik by mal s uvedenými
nákladmi hospodáriť a zabezpečovať
úplné, vyhláškou stanovené služby.
Rozdiely v nákladoch na vykurovanie kryť z rozdielnych
nákladov na vykurovanie v sídlisku (v rámci
bytového podniku).
2. Dosiahnuť, aby bytový podnik bol priamo hmotne
zainteresovaný na zefektívnenie vykurovacích
zariadení, správnej údržbe kotolní,
výkone funkcie kuričov a na znižovanie ich
počtu a predovšetkým na rentabilnosti prevádzky
kotolní. Pri dosiahnutí úspor využívať
tieto na nové investície, odmeny pracovníkov
bez ujmy na kvalite poskytovaných služieb.
Žiadam preto vysvetliť súdruha ministra Kudrnu,
aké opatrenia sú vládou prevádzané
na riešenie uvedeného problému, najmä
v otázke platenia úhrad služieb, hmotnej zainteresovanosti
bytových podnikov, ich rentabilite a ako sa počíta
s ochranou nájomníkov v tomto smere v budúcnosti.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Krúpalové.
Soudruh ministr Kudrna použije svého práva
podle § 21 jednacího řádu a odpoví
písemně ve stanovené lhůtě.
(Posl. Harus: Jde o to, aby odpovědi dostali všichni
poslanci.) Odpovědi budou publikované ve Zprávách
pro poslance.
Vážené soudružky a soudruzi, velké
bohatství podnětů z průběhu
rozpravy bude zpracováno, všechny podněty budou
ze zápisu vytaženy a jednotlivým resortním
ministrům odeslány. O odpovědích budou
všichni poslanci informováni ve Zprávách
pro poslance, jak to běžně děláme.
Soudružky a soudruzi, jsou snad ještě nějaké
další dotazy? (Nebyly.)
Nejsou. Konstatuji, že je vyčerpán pořad
jednání schůze Národního shromáždění.
Děkuji všem soudruhům a soudružkám
za účast a schůzi Národního
shromáždění končím. (Potlesk.)