Myslím, že současně tento úkol
nám pomůže získat všechny mladé
lidi. Oni zatím často byli iritováni řadou
problémů, které i nás tížily,
které i nám ležely na srdci. Soudím,
že mladé lidi musíme získat nejen rozumem,
ale také srdcem, totiž spojením velkých
cílů, které dovedeme logicky vyložit,
působením na jejich city, na jejich smysl pro romantiku,
pro čest a pro budování nových věci,
které oni jistě také rádi přijmou
za své a potom jako takové je budou úporně
hájit.
Nesmíme se bát vzpoury synů a dcer proti
otcům a matkám. To je totiž problém,
který se opakuje tak dlouho jako samy dějiny. Oni
sami jako otcové a matky budou mít zase co dělat
se vzpourou synů a dcer. To je zcela pochopitelné,
protože oni nemají zábrany, dané životní
zkušeností, případně obavami
o svoje zaměstnání, čili jsou otevřenější
a někdy - jak se říká - planě
radikalizují. Podstata je to naprosto správná,
že jsme jedno tělo a jedna mysl a že tento problém
k prospěchu společnému zvládneme.
Snad není nemístné, když spojím
tuto část svého závěrečného
slova s tím, co bylo diskutováno v předchozí
naší rozpravě, totiž k zahraniční
politice. Soudím, že jsme schopni touto cestou mladých
lidí, jejich vztahem ke své malé a krásné
zemi, docílit velmi mnoho. Mám sám zkušenosti
jako rektor vysoké školy, která vyslala mladé
lidi do zahraničí, na Západ. Vrátili
se velmi vlastenečtí, neboť teprve potom si
dovedou vážit své země. K tomu jim musíme
dát měřítka. Myslím, že
často měřítka jsou věci, které
nám obecně chybějí. Budeme je muset
znovu i na poli sociologie a psychologie - to se opět týká
vysokých škol, vědy a vzdělání
- podstatně obnovit a samozřejmě rozvíjet.
Vzpomínám na slova Zdeňka Nejedlého,
který říkal a velmi jasnozřivě
zdůrazňoval, že vysoké školy potřebují
klid organizační, aby mohly rozvíjet tvůrčí
neklid, aby mohly v předpolí vědy, vzdělání
a kultury hledat nové cesty, které budou účinné,
které budou také poutavé a které -
to si nemusíme namlouvat - budou vnitřně
naše. Já myslím, že na tomto principu
jsme schopni všechny poctivé pracovníky bez
rozdílu věku a postavení získat. Ostatně
k té otázce titulů myslím, že
největší titul je vůbec člen
lidské společnosti, a k tomu jistě všichni
dospějeme. To je také náš cíl.
Konečně mi dovolte, abych vyjádřil
svoje přesvědčení, ze symbolická
konstelace, kdy zde v Národním shromáždění
vedle sebe v křeslech vlády sedí ministr
školství a ministr financí, bude znamenat štědrou
ruku pro vysoké školy, a to nebude žádnou
velice složitou cestou, bude to přímo z ruky
do ruky. To zase znám ze zahraničí, že
totiž řada škol je hůře vybudována,
ale jde se progresívně na nové stroje, přístroje,
že dokáže poměrně rychle změnit
svou strukturu.
V pondělí jsem jednal ve Vídni s naší
sesterskou školou, neboť chystáme společné
oslavy založení této vídenské
školy (založil ji Čech Ignác Pešina
z Čechorodu jako školu pro celé mocnářství)
a tam právě jsem si všiml, jak oni v zastaralé
budově, 21 let staré, která předtím
sloužila jako vojenská kadetka, dokáží
budovat novými přístroji velice progresívní
pracoviště. A tam jako myšky sedí studenti
a ti pracují, protože oni za 1 text nebo stáž
platí 20 šilinků. A tam on si to tedy dovede
obrátit, co utratí, když nepracuje. Nemluvím
tady o tom proto, abychom to chtěli zavádět,
nikterak ne, ale abychom se naučili vážit si
všeho, co společnost vytváří,
co dává, a na tomto principu bychom se dobře
dohodli.
Soudím, že dáme-li vysokým školám
tvůrčí neklid s podmínkou organizačního
klidu, který tolik potřebujeme, dáme-li našim
vynikajícím pedagogům, vědcům
a talentovaným mladým lidem "zelenou"
a dáme-li jim také trochu peněz - pochopitelně,
jak už jsem zdůraznil přímou spojitost
školství a financí - nemusíme se bát
o osud vysokých škol a osud celé naší
země, bude pokrokový.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zprav. posl. Vyskotovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, přistoupíme
k hlasování. Kdo souhlasí s vládním
návrhem zákona o vysokých školách
podle tisku 73, tj. společné zprávy výboru
ústavněprávního, výboru pro
plán a rozpočet, výboru průmyslového
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu, výboru zemědělského, výboru
kulturního a zdravotního, nechť zvedne ruku.
(Děje se.) Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?
Nikdo. Kdo je proti? Také nikdo. Konstatuji, že Národní
shromáždění schválilo návrh
zákona o vysokých školách podle společné
zprávy šesti výborů Národního
shromáždění jednomyslně. (Potlesk.)
Přerušuji nyní schůzí na 20 minut
do 17.30 hod.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené soudružky a soudruzi, měli
bychom nyní přistoupit k projednávání
pátého bodu pořadu. Vzhledem k mé
včerejší nepřítomnosti, ráno
jsem byl totiž na Hradě, se omlouvám, že
jsem nebyl informován o přesném stanovení
pořadu besed, a teď právě jsem se to
dověděl. Je zde kolize s besedami s členy
vlády, které byly smluveny.
Dávám plénu v úvahu, zda máme
pokračovat, nebo podle stanoveného programu přistoupit
k besedám. V tom případě bychom začali
zítra v 9 hod. ráno. Podle předběžného
zjištění asi 16 poslanců zamýšlí
zítra vystoupit v rozpravě k zákonu o zdraví
lidu, to znamená, že bychom zhruba do 17 hod. mohli
být zítra s programem hotovi, když bychom zahájili
v 9 hod. To znamená, že soudruh ministr Plojhar by
vystoupil zítra v 9 hod. a nyní bychom provedli
besedy, jak byly původně plánovány.
Hlásí se s. dr. Kyselý.
Posl. dr. Kyselý: V dôsledku toho však
bude treba odročiť zasadanie medziparlamentných
skupín, ktoré majú zajtra v 8.30 hodín
zasadať.
Předseda NS s. Laštovička: Soudružky
a soudruzi poslanci! Vzhledem k tomu, že řada poslanců
odjíždí v sobotu ráno, jde o jejich
účast na okresních konferencích, bylo
by v pátek pravděpodobně obtížné
pokračovat v jednání.
Jsem veden snahou abychom mohli jednání skončit.
Kromě toho v pátek je pravidelné zasedání
vlády, takže jsme v určité časové
tísni.
Navrhuji, abychom nyní přistoupili k besedám,
jak byly původně stanoveny, jak jste se dozvěděli
z oběžníku, a zítra abychom začali
v 9 hod ráno; skupiny meziparlamentní unie, ty,
které jsou svolány, by zahájily jednání
v 8 hod ráno. Pak bychom schůzovali do 13 hodin,
dvě hodiny přestávku a mezi 16 a 17 hod.
bychom zhruba mohli skončit plenární schůzi.
Kdo souhlasí s takovým rozvrhem, jak jsem jej nyní
přednesl? Kdo je proti? Jeden hlas. (Hlas z pléna:
Kratší přestávku, protože Pražané
se vždycky rozutečou.) Děkuji.
Přerušuji schůzi do 9 hod. zítra ráno.