Posl. dr. Němec: Soudružky a soudruzi poslanci!
Předseda vlády s. Lenárt předložil
dnes Národnímu shromáždění
řadu návrhů zákonů na úpravu
ústředních centrálních orgánů
našeho řízení, a to na základě
jednání ústředního výboru
Komunistické strany Československa a doporučení,
které bylo obsaženo v jeho usnesení. Usnesení
ústředního výboru strany, jeho doporučení
a záměry byly zveřejněny v tisku před
několika dny, a proto jsme my, poslanci, měli možnost
hovořit s řadou lidí a poznat jejich názory,
jejich připomínky k těmto zamýšleným
opatřením.
Chtěl bych konstatovat, že většina lidí,
s nimiž jsem měl možnost hovořit, se vyjadřuje
velmi kladně k navrhovaným opatřením,
spatřuje v nich správnou cestu pro dovršení
celé soustavy nových zásad řízení
a plánování našeho národního
hospodářství. My se ovšem setkáváme
také s lidmi, kteří vedou polemiky, kteří
vyjadřují pochybnosti a kteří mají
připomínky a námitky. Snažil jsem se
najít zdroj těchto námitek. Je to v prvé
řadě názor, zda nejde o reorganizaci, o reorganizaci
v tom smyslu, jak se tento pojem, který v podstatě
je správný, zdiskreditoval v období administrativních
forem řízení, zda nejde prostě jenom
o nějaké přeskupení řídících
útvarů, které nepřinese žádné
výsledky.
Myslím, že je třeba na takové námitky
říci, že vycházejí z ojedinělého
individuálního pohledu na připravované
návrhy změn, a že je nevidí v komplexnosti
celé řady opatření, která už
přijala strana i vláda, která se promítla
už do několika experimentů a která jsou
právě dovršována uspořádáním
centrálních řídících
orgánů. Domnívám se, že bude
třeba právě teď, když budeme popularizovat
a vysvětlovat zásady, které byly přijaty,
zdůraznit tuto otázku jejich komplexnosti.
Druhá námitka, se kterou jsem se sešel, je
námitka, zda připravené návrhy přicházejí
včas, zda nejsou opožděny, zda nepokulháváme
za vývojem. S. Lenárt ve svém vystoupení
prohlásil, že je považuje za včasné,
a já s ním naprosto souhlasím.
Dostali jsme nedávno do rukou Statistickou ročenku
ČSSR, která obsahuje nové, doposud nezařazené
údaje o vývoji společenského produktu,
národního důchodu, výrobní
spotřeby, fondu akumulace, fondu spotřeby. A v této
ročence, kterou si může opatřit každý
náš občan, lze přímo časově
vystihnout, jak se ukazovaly signály nedostatků
našeho dosavadního řízení, a
lze z ní vyvodit závěr, že opatření,
která byla postupně v celém procesu vývoje
přijata, byla přijímána včas
a že potvrzují vedoucí úlohu Komunistické
strany Československa a jejího ústředního
výboru jako nejvyššího stupně poznání,
který dovede zevšeobecnit pozitivní i negativní
jevy vývoje a přijmout taková opatření,
aby včas mohl přinést také konkrétní
výsledky.
S. posl. Tymeš tady hovořil o tom, že nové
metody řízení a plánování
jsou metody, které byly předmětem velkého
zájmu u našich přátel a také
u našich nepřátel. Setkali jsme se s řadou
tiskových článků na kapitalistickém
Západě, které nás přesvědčovaly
o tom, že nové řízení a plánování
našeho národního hospodářství
je návrat ke kapitalismu a že je dokladem krachu naší
hospodářské soustavy a naší společnosti.
My se o opaku, soudružky a soudruzi, nemusíme přesvědčovat.
Ale přesto bych chtěl alespoň na chvilku
podívat se do historie.
9. května jsme vzpomínali 20. výročí
osvobození Československa Sovětskou armádou
a skládali jsme účty z toho období,
kdy u nás nositelem moci byla dělnická třída
vedená Komunistickou stranou, kdy jsme nejdříve
budovali lidově demokratický a potom socialistický
stát. Hodnotili jsme kladné výsledky i nedostatky,
omyly a chyby minulosti. Myslím ale, že jsme zapomněli
srovnat toto období s 28. říjnem 1938, kdy
se prověřovalo, jak v této zemi hospodařila
buržoazie, jak se v této zemi pracovalo pro blaho
a štěstí lidu. 28. října 1938
se už státní svátek neslavil. Republika
byla okleštěna a připravovala se další
tragédie - okupace Československa. Měli jsme
velkou armádu nezaměstnaných, měli
jsme krvavé stávky a boje. 9. května 1965
však stojí náš stát jako významný
článek socialistické soustavy, jako země,
která má vysokou mezinárodní autoritu
a náš lid může se s bezpečím
dívat do budoucnosti, protože státní
samostatnost a existence je zajištěna, jak to ukázala
říjnová prověrka armád Varšavské
smlouvy - "Říjnová bouře"
- a jak to ukázaly obrazovky nám všem 7. listopadu
z Rudého náměstí v Moskvě,
odkud jsme mohli sledovat tu obrovskou sílu, o kterou se
opíráme, a kde jsme si mohli znovu prověřit
správnost cesty, kterou nás vedla naše strana
po boku Sovětského svazu.
Soudružky a soudruzi, těžkosti v našem národním
hospodářství jsme nikdy nezakrývali.
Ale když se scházím se svými voliči
a když hovoříme často i o některých
neúspěších, lidé jsou přece
jen schopni posoudit rámcové, základní
výsledky celé naší politiky. A já
nikdy nezapomenu na textilačky ze semilského volebního
obvodu, které mi na schůzi zdůraznily, že
si vysoce cení toho, že Komunistická strana
a vláda naší republiky neřešily
problémy našeho národního hospodářství
na účet spotřebitele, na účet
lidí, ale že našly správnou cestu v oblasti
výroby. My jsme - pravda - udělali některé
změny - úpravu nájemného, zdanění
důchodů -, ale všechny tyto změny směřovaly
k jedinému cíli, a to k tomu, aby se rozdělil
znovu národní důchod, a nesměřovaly
k tomu, abychom omezovali růst životní spotřeby.
A toho si lidé nesmírně váží
a nesmírně cení, protože to ukazuje
péči o lid.
Soudružky a soudruzi, už oba předřečníci
tu hovořili o otázce aparátu, o jeho kvalitě
a nutnosti správného výběru. Souvisí
to s problémem administrativy a jejího snižování.
Já si tak někdy myslím, že jsme pojmu
administrativa v procesu vývoje dali příliš
pejorativní charakter a že dnes si každý
pod pojmem administrativní pracovník představuje
byrokrata. Nám je přece jasné, že bez
dobré administrativy nelze řídit stát
a že naše úsilí musí být
orientováno tam, aby administrativa byla co nejúčinnější,
nejkvalitnější a nejvýkonnější.
Jde tu také o náplň práce ústředních
orgánů.
Dostali jsme takový zajímavý dokument - je
to Zpráva sekretariátu Státní komise
pro řízení a organizaci, který konstatuje,
že správní aparát v ústředních
úřadech představuje 3,2 %, v aparátech
národních výborů 6,6 %, v ostatních
rozpočtových organizacích 10,5 % a v podnikové
sféře 79,7 %.
Setkáte se s názorem, že byrokrat a správní
úředník - nebo člen administrativy
- je pochopitelně ministerský úředník.
Ale už málokdo si uvědomuje, že to je
i ten poštovní doručovatel, který mu
vyplácí důchod, nebo že to je pokladník
na dráze, který prodává jízdenky.
Já myslím, soudružky a soudruzi, že přísliby,
které byly ústy předsedy vlády tlumočeny
- pokud jde o orientaci a výběr aparátu i
o jeho snižování -, jsou správné.
Dovolte, abych uvedl jeden příklad ze svého
volebního obvodu, který ukazuje, jak jsme si někdy
zbytečně brali rozhodování do nejvyšších
center.
ONV v Semilech dostal před dvěma lety od národního
podniku LIAZ Rýnovice prototyp vozu Š 706 s předním
náhonem a měl v horské části
okresu, v Krkonoších, prozkoumat tento vůz
jako nosič sněhového pluhu a jako posypový
vůz. 2 roky plnil tedy funkci zkušebního orgánu
pro tento nový prototyp. Když byly zkoušky skončeny,
nabídl národní podnik tento vůz k
prodeji - "dva roky jste nám sloužili, patří
nyní vám". ONV koupi schválil, ovšem
neměl odvahu ji realizovat bez souhlasu KNV. Krajský
národní výbor upozornil, že je třeba
souhlasu příslušného strojírenského
ministerstva. Tam už soudruzi z ONV mají daleko, takže
se obrátili na mne. Když jsem mluvil s příslušným
referentem, dověděl jsem se, že nestačí
souhlas příslušného ministerstva, nýbrž
že se na to musí sejít zvláštní
komise v SPK a že asi Semily to auto nedostanou, protože
tam nemají písemnou žádost.
Já si nechci dělat zásluhu, že jsem
jim pomohl. V závěru rozhovoru jsem jen upozornil,
že když k tomuto logickému závěru
- aby po dvou letech zkoušení vozidlo dostali - nedojde,
že mi nezbude než interpelovat v Národním
shromáždění. Možná, že
to nějak pomohlo a věc se vyřešila.
Já to ovšem uvádím jako příklad
vztahů, které mohou být vyřešeny
na okresní úrovni, jako příklad vztahů,
kterých bychom se měli zbavovat, protože tyto
případy pak pochopitelně vedou k tomu, že
naši soudruzi ministři jsou kritizováni, že
v takovýchto konkrétních případech
nerozhodují, přičemž oni samozřejmě
na to nemají ani čas, ani k tomu nemají možnost.
Chtěl bych říci ještě jednu poznámku
k otázce aparátu.
V dokumentu se, soudruzi, hovoří o formách,
kterých jsme používali pro snižování
počtu administrativních pracovníků,
a je řečeno, že musely mít jen částečný
a omezený účinek, protože tyto snahy
byly v rozporu s daným objemem administrativních
prací, rozsahem a složitostí administrativy
a vzájemných vztahů. A velmi správný
závěr - věnovali jsme velké úsilí
řešení následků a nelikvidovali
jsme příčiny růstu administrativního
aparátu.
Já ovšem mám takovou zkušenost, že
když se snižuje administrativní aparát,
že se pod tímto pojmem obvykle rozumí zřízenci,
vrátní, písařky, lidé, kteří
jsou schopni rozmnožovat, a že se nevidí náležitá
proporce řídícího a pomocného
personálu. A pak se, soudruzi, setkáte i na ústředních
orgánech s tím, že tam sedí velmi kvalifikovaný,
vědecky fundovaný pracovník, který
ovšem tráví značnou část
svého času tím, že jako datel vyťukává
na stroji myšlenky, které by měl diktovat,
které by měl dát do diktafonu a pro jejichž
rozšíření by měl mít potřebnou
pomocnou sílu, se kterou by mohl pracovat daleko efektivněji.
Ze skutečnosti, že z aparátu je 79,7 % dole
v podnikové sféře a 10,5% v ostatních
rozpočtových organizacích je třeba
myslím vyvodit závěr, že je třeba
hledat úsporu právě tady. Ovšem úspora
tady je otázkou řešení nahoře,
tam, kde je těch 3,2 %. A já bych chtěl dát,
soudruzi, námět a prosil bych ministra financí,
aby se nad tím zamyslel.
Podívejte se, u nás je taková životní
úroveň, že si lidé kupují auta,
chaty, motocykly, tranzistorová rádia, nábytek
atd. - často věci, které stojí několik
tisíc korun. A teď si představte takovýto
proces. Chci si koupit chatu. Půjdu do spořitelny
a požádám o 20 000 ze svého vkladu.
Nejdříve těchto 20 tisíc ve stokorunových
bankovkách spočítá pokladní.
Pak mi peníze dá, ale poněvadž mu nedůvěřuji,
požádám ho, aby je přepočítal
přede mnou. Pak je seberu a přepočítám
je před pracovníkem pošty. Ten si je znovu
přepočítá a večer dojde k dalšímu
počítání. Podle zprávy, která
byla uveřejněna předminulý týden
v tisku, vyplatily naše spořitelny 11 miliard - a
ty vydáváme ze spořitelen ve formě
stokorunových bankovek. Jak by to bylo jednodušší,
kdybychom měli bankovky, které by představovaly
vyšší hodnoty. V SSSR je nejvyšší
storublová bankovka, která odpovídá
v hodnotovém kursu našim 1000 Kčs. A teď
si to promítněte dál. Myslím, že
bychom mohli podle mého soudu rozumnými opatřeními
zjednodušit jednu z nejprostších administrativních
prací, tj. počítání. Prosil
bych proto soudruha ministra, aby se nad touto otázkou
zamyslel. Domnívám se, že není přece
třeba, když si jde občan koupit chatu, aby
si nesl s sebou velký balík peněz. Myslím,
že i zde by to byla cesta ke zjednodušení administrativy.
Soudružky a soudruzi, závěrem bych chtěl
říci, že považuji návrhy, které
předložil s. Lenárt, za návrhy správné,
důležité a nesmírně rozumné.
Budu pro ně hlasovat s radostí a s vědomím,
že přispěji k tomu, abychom úspěšně
rozpracovali celé nové formy a metody řízení
národního hospodářství a přispěli
tak k plnění úkolů, které před
námi vytyčuje ústřední výbor
naší strany a které směřují
k prospěchu a blahobytu našeho lidu.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Němcovi. Přerušuji schůzi do 15
hodin.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Pokračujeme v přerušené schůzi.
Ke slovu je přihlášen posl. Pacner.
Posl. Pacner: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci. Jak vyplývá z předložených
návrhů a jejich zdůvodnění
předsedou vlády s. Lenártem, nová
soustava plánovitého řízení,
kterou budeme v příštím roce a v následujících
letech postupně uvádět v život, vyžaduje,
aby v souladu s novými podmínkami byla upravena
organizace ústředních orgánů,
náplň a zaměření jejich činnosti.
Změny se promítnou především
v samotné práci vlády. Proto se zaměří
vláda zejména na zásadní koncepční
otázky rozvoje našeho národního hospodářství,
jak je představuje příprava dlouhodobých
plánů, vytváření ekonomických
nástrojů řízení, správné
orientování investiční výstavby
anebo rozvíjení vnějších ekonomických
vztahů republiky. K tomu pak přistupují otázky
běžného řízení hospodářství;
v této oblasti bude vláda muset dbát zejména
o obhajobu celospolečenských zájmů
proti úzce resortním názorům a stanoviskům.
Při plnění těchto úkolů
budou vládě nutně poskytovat významnou
pomoc její odborné orgány, jejichž struktura
se nyní nově upravuje a zpřesňuje,
Státní plánovací komise bude i nadále
významným odborným orgánem vlády
pro koordinaci plánování, přičemž
v její činnosti vystoupí více do popředí
otázky perspektivního plánování.
Státní komise pro finance, ceny a mzdy by se měla
stát významnou oporou vlády při posuzování
různých ekonomických nástrojů
řízení, jejichž úloha v nadcházejícím
údobí ještě více vzroste. Spojením
Státních komisí pro investiční
výstavbu a pro vědu a techniku vyjadřujeme
i navenek myšlenku, že investiční výstavba
je jedním z nejdůležitějších
činitelů při zavádění
a uplatňování nové techniky. Významné
úkoly přísluší i ostatním
státním komisím.
V souvislosti s uplatňováním nové
soustavy řízení se změní i
úloha ministerstev. Po vytvoření oborových
hospodářských jednotek vznikl předpoklad
k tomu, aby se ministerstva postupně zaměřila
na řešení závažných otázek
celých výrobních oborů a jejich vzájemných
vazeb a nesnažila se nahrazovat a poručníkovat
oborové nebo podnikové ředitele. V práci
ministerstev - a myslím, že i u nás ve výborech
NS, bude třeba položit důraz zejména
na zabezpečení dlouhodobého rozvoje daných
odvětví, na technický rozvoj odvětví
a na efektivní zaměření investiční
politiky.
Novým podmínkám se přizpůsobuje
i organizace a náplň jednotlivých ministerstev.
K nejdůležitějším změnám
patří spojení těžby paliv a rud
do jednoho celku, který bude komplexně odpovídat
za využití surovinového bohatství republiky,
a dále spojení hutnictví a strojírenství
do jednoho ministerstva. Mezi hutnictvím a strojírenstvím
vládnou intenzívní odběratelské
a dodavatelské vztahy, takže toto spojení je
plně odůvodněné a jeho potřebu
jsme pociťovali při výkonu své poslanecké
funkce.
Nejdůležitějším činitelem
ovšem nejsou změny v organizaci nebo struktuře
orgánů, ale nová pracovní náplň,
nové pracovní metody, jejichž duchu bude odpovídat
i kontrolní a iniciativní činnost všech
orgánů a poslanců NS, jak to dnes naznačil
místopředseda NS s. dr. Škoda.
Ve všech ústředních orgánech
je třeba položit důraz na vědecké
metody řízení. Všechna rozhodnutí
a opatření bude nutno propracovávat ve více
variantách, pečlivě zhodnotit všechny
jejich důsledky, rozebrat a vyčíslit klady
i zápory a tak vytvořit předpoklady pro nejúčelnější
řešení hospodářských problémů.
Vědecky pojaté řízení vyžaduje,
aby se při zpracovávání návrhů
využívalo šíře přednosti,
které nabízejí matematické metody
a samočinné počítače. Intuice
musí uvolnit místo pro vědecké rozbory,
odhady musí být nahrazeny výpočty.
To všechno bude pochopitelně vyžadovat, aby se
dále zvýšila kvalifikace pracovníků
v ústředních orgánech. Přitom
pod pojmem kvalifikace rozumíme jak široký
politický rozhled a ideovou pevnost, tak i vysokou odbornost.
Obě tyto složky kvalifikace se navzájem podmiňují
a nelze je od sebe odtrhovat. Zřejmě by bylo třeba,
aby kádrová práce převzala i některé
účelné prvky konkursního řízení,
které je běžné třeba při
obsazováni míst ve vědeckých ústavech.
Pracovníci aparátu ústředních
orgánů musí navíc účinně
využít sborů externích poradců.
Tato forma může dát vědeckým
pracovníkům z odborných ústavů
i z vysokých škol, jakož i osvědčeným
praktikům příležitost uplatnit své
iniciativní návrhy a zkušenosti. Pak nám
nebude aparát centrálních orgánů
narůstat, ale bude kvalitní a budou podmínky
pro to, aby se snižoval.
V práci všech orgánů, a tedy i orgánů
NS, bychom měli ještě soustavněji dbát
na to, aby zájmy jednotlivých resortů, popřípadě
oborů a podniků nemohly převážit
nad zájmy celé naší společnosti.
Není možné, aby pracovníci ústředních
orgánů na jedné straně stavěli
na první místo zájmy společnosti a
současně předkládali požadavky,
které jsou s nimi v naprostém rozporu a nám
zde tyto požadavky zdůvodňovali. Je ovšem
pochopitelné, že záleží i na nás,
zda je budeme akceptovat a prosazovat. Pro příklady
není třeba chodit daleko, stačí poukázat
na nadměrné požadavky na investice ve IV. pětiletce.
Napjatá bilance pracovních sil je všeobecně
známa a přece se vládě předkládají
návrhy, v nichž se neinvestuje pro dosažení
úspor pracovních sil, ale předkládají
se s vědomím, že investicí potřeba
pracovníků vzroste.
Chtěl bych na závěr vyslovit přání,
aby ústřední orgány si osvojily pružnější
styl práce. Provést rekonstrukci pražských
vozovek je jistě práce na dlouhá léta.
To jistě každý pochopí, pokud se toho
nerozkope tolik, že se ochromí doprava. Ale těžko
se chápe, proč musí trvat dlouhá léta,
než se zruší nebo změní pracovní
předpis, který je evidentně nevyhovující
a který přežil svou dobu. Někdy se zdá,
že v našich orgánech je stejná rozpracovanost
jako na stavbách: pracuje se na příliš
mnoha místech, všechno je rozkopáno a nic není
hotovo. Proto více operativnosti je třeba i v legislativní
činnosti ústředních orgánů.