Pátek 18. června 1965

(Začátek schůze v 10 hod. 03 min.)

4. den - pátek 18. června 1965

Přítomni:

Předseda Národního shromáždění Laštovička a místopředsedové dr. Škoda, dr. Kyselý, s. Leflerová.

Členové předsednictva ÚV KSČ předseda vlády Lenárt, dr. Dolanský; tajemník ÚV KSČ Penc; místopředsedové vlády Černík, Piller; ministři inž. Burian, David, Dvořák, Korčák, inž. Krejčí, Kudrna, dr. Neuman, Odvárka, dr. h. c. Plojhar, Uher.

235 poslanců podle prezenční listiny.

Předseda NS s. Laštovička (zvoní): Vážené soudružky a soudruzi poslanci!

Zahajuji přerušenou schůzi Národního shromáždění.

Na pořadu jednání je dvanáctý bod pořadu, kterým je

12. Vládní návrh zákona (tisk 23), kterým se mění a doplňují předpisy o organizaci Státní báňské správy a společná zpráva výborů ústavně právního a průmyslového pro hlavní výrobní odvětví a dopravu (tisk 49).

Vládní návrh odůvodní předseda Ústředního báňského úřadu soudruh Teper. Dávám mu slovo.

Soudruh Teper: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci!

Trhací práce se stává součástí technologie nejen v hornictví, ale i v jiných resortech. Jde o činnost, která může být velmi snadno nebezpečnou, a je proto nutno režim trhací práce podrobit přísným předpisům. Základní předpisy vznikly v letech 1952 - 1953; režim výbušnin upravovaly však především z hlediska ochrany všeobecné bezpečnosti. Na báňských podnicích byla již v této době řešena bezpečnost trhací práce s potřebnou detailností, odpovídající podmínkám jednotlivých uhelných a rudných revírů. Jednotné směrnice pro ostatní podniky byly vydány ministerstvem stavebnictví teprve roku 1958; do této doby vydávaly resorty dílčí předpisy podle svých potřeb. Tak došlo k roztříštěnosti a v některých případech i k závažným diferencím předpisů v úpravě jedné a téže pracovní činnosti. Tento stav vedl k podceňování bezpečnostních předpisů o trhací práci a byl právem kritizován.

Státní výbor pro rozvoj techniky byl proto pověřen rozborem stavu vrtací a trhací techniky v našem státě, a to jak z hlediska technické úrovně používaných strojních zařízení a výbušnin, tak z hlediska odborné kvalifikace pracovníků používajících výbušniny i z hlediska jednotnosti předpisů a jejich potřebné odborné úrovně a komplexnosti. Na základě předloženého rozboru stanovila vláda usnesením ze 4. 10. 1961 č. 850 o rozvoji vrtací a trhací techniky řadu zásadních opatření po hospodářské linii. Předsedovi Ústředního báňského úřadu bylo uloženo vypracovat ve spolupráci s ministrem vnitra návrh pracovně bezpečností kontroly pro používání výbušnin v celém národním hospodářství a vypracovat návrh jednotné výchovy kádrů pro práci s výbušninami ve všech odvětvích národního hospodářství, včetně návrhů na ověření kvalifikace těchto pracovníků.

Původně uvažovaná koncepce, aby odborně technický dozor v oblasti používání výbušnin převzala Státní báňská správa, se ukázala nevhodná a byla zamítnuta při jednání na předsednictvu vlády dne 20. 7. 1962. Bezpečnost práce je neoddělitelnou součástí výrobních a technologických procesů a je neoddělitelně spjata s řídící činností hospodářských orgánů. Podle tohoto pojetí předložil Ústřední báňský úřad návrh, který vláda schválila usnesením ze dne 21. 11. 1962 č. 1080. Všem ministrům, v jejichž resortech se používají výbušniny, bylo uloženo zajistit zvýšení odborné úrovně a bezpečnosti při práci s výbušninami. Předsedovi Ústředního báňského úřadu bylo uloženo zřídit komisi při Ústředním báňském úřadu pro koordinaci při vydávání předpisů o používání výbušnin, při výchově kádrů pro práci s výbušninami a při povolování nových druhů trhavin, rozněcovadel a pomůcek pro trhací práce. Ministru vnitra bylo uloženo vypracovat ve spolupráci s ostatními zúčastněnými ministry a předsedou Ústředního báňského úřadu návrh nového zákona o výbušninách a prováděcích předpisů včetně technických norem.

Návrhem zákona, který je dnes předkládán Národnímu shromáždění k projednání, se má v oblasti používání výbušnin působnost Státní báňské správy k vydávání základních předpisů o používání výbušnin, ke koordinaci podrobnějších bezpečnostně technických předpisů o používání výbušnin a ke stanovování podmínek, za kterých lze výbušniny a pomůcky při trhacích pracích používat, rozšířit na oblast celého národního hospodářství. Tento návrh zákona byl zpracován z hlediska dosud trvajícího dvojího režimu předpisů, které upravují oblast používání výbušnin, a to pro hornické podniky a pro ostatní podniky. Státní báňská správa není dosud oprávněna vydávat předpisy a stanovovat podmínky pro používání nových druhů výbušnin a pomůcek pro trhací práce ve všech oblastech národního hospodářství. Předloženým návrhem zákona tuto pravomoc má Státní báňská správa obdržet. Toto rozhodnutí je zdůvodněno zkušenostmi Státní báňské správy při vydávání bezpečnostních předpisů, v daném případě předpisů o trhací práci. Navrhovaným zákonem se též zruší dosud platné obecné předpisy upravující režim výbušnin, zejména vládní nařízení č. 1/52 Sb. o výbušninách a hořlavinách a související předpisy.

Návrh předpisů, které budou vydány k provádění projednávaného zákona, vychází z plného respektování zásady řešit problematiku používání výbušnin, pokud lze jednotně a komplexně, pro všechna odvětví národního hospodářství. Zároveň je respektována nutnost rozdílnosti mezi oblastí výroby výbušnin a oblastí používání výbušnin. Při zpracování předpisů se ukázalo jako účelné, aby každá z těchto oblastí byla upravena samostatným předpisem.

Obtížnost zpracování základního předpisu pro používání výbušnin spočívala v tom, že jde o předpis, který se dotýká velké řady resortů, a dále v tom, že zejména v posledních letech se v našem národním hospodářství projevuje rychlý rozvoj využívání výbušnin energie i mimo klasické obory používání. Jako příklad lze uvést tváření materiálů výbuchem, lesotechnické meliorace apod. Rozvoj používání výbušnin v mnoha oborech se odráží i v tom, že podle statistických výkazů jsme ve spotřebě výbušnin na jednoho obyvatele na jednom z předních míst ve světě. Uvážíme-li však, jaké množství práce jsme použitými výbušninami vykonali, není tento ukazatel již tak příznivý a vede k závěru, že se u nás výbušniny nepoužívají hospodárně.

Je to způsobeno několika činiteli, z nichž nejdůležitější považuji jednak nevhodnou volbu prostředků trhací techniky a jednak nedostatky v technologii používání výbušnin. Tyto nedostatky mají svůj hlavní zdroj v podceňování klasifikace střelmistrů, a to jak pokud jde o jejich schopnosti, tak i pokud jde o kvalitu jejich vyškolení a odbornosti. Nová úprava předpisů proto počítá s tím, že výuku a školení pracovníků pro práci s výbušninami budou řídit ústřední hospodářské orgány. Střelmistr musí znát základy bezpečné práce a musí být ve svém oboru odborníkem, který se specializuje na používání výbušnin.

Obecný předpis Ústředního báňského úřadu je již vypracován a projednán se všemi v úvahu přicházejícími resorty. Rozpory, které při zpracování tohoto předpisu vznikly, byly již projednány a odstraněny.

Předloženým návrhem zákona je respektován i požadavek usnesení vlády č. 64/65 kterým bylo uloženo ministerstvům chemického průmyslu a všeobecného strojírenství vydávat předpisy platné v oblasti výroby výbušnin.

Další problémy bezpečnostně technické povahy při používání výbušnin jsou upraveny technickými normami. Jde např. o československé státní normy pro zřizování a provoz skladů výbušnin, pro vnitropodnikovou přepravu výbušnin, pro zřizování a provoz laboratoří a zkušeben výbušnin apod. Návrhy těchto norem byly projednány podle předpisů o normalizaci a jsou již v tisku.

Přijetím dnes projednávaného zákona a vydáním předpisů k jeho provedení budou splněny úkoly, které byly v oblasti bezpečností techniky při používání výbušnin uloženy usneseními vlády č. 850/1961 a 1080/62 předsedovi Ústředního báňského úřadu a ministru vnitra ve spolupráci s ostatními zúčastněnými ministry, předsedy ústředních orgánů a předsedou Ústřední rady odborů. Realizace předloženého zákona a předpisů, které budou podle něho vydány, je předpokladem pro zkvalitnění a prohloubení dozoru nad používáním výbušnin, a tím pro zvýšení bezpečnosti práce. Nové předpisy, které jsou k provedení zákona již připraveny, vycházejí ze současného stavu rozvoje vědy a techniky a plně respektují zkušenosti získané při používání výbušnin doma i za hranicemi. Tím jsou dány předpoklady k zefektivnění a zhospodárnění trhacích prací. Nová úprava též umožní pružnější zavádění nových technologických postupů v oblasti používání výbušnin a přispěje ke snížení administrativních prací na tomto úseku hospodářské činnosti.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. Teperovi. Dávám slovo zpravodaji, poslanci za 47. volební obvod s. Josefu Černému.

Zpravodaj posl. s. Josef Černý: Vážené soudružky, soudruzi poslanci!

Návrh zákona, kterým se doplňují předpisy o organizaci Státní báňské správy, sleduje hlavní účel, aby ústřední báňská správa, jak vysvětlil její předseda, byla zmocněna vydávat ve spolupráci a dohodě s ostatními zúčastněnými ústředními orgány a Ústřední radou odborů obecné předpisy o výbušninách a zajišťovat podrobnější předpisy o používání výbušnin.

Podle dosavadního stavu příslušela vcelku tato pravomoc ministerstvu vnitra, které vydávalo rámcové a obecné bezpečnostní předpisy o výbušninách a vykonávalo také dozor nad zacházením s nimi a povolovalo jejich odběr. Ministerstvo vnitra není ovšem odborným resortem, a nemůže proto jeho dozor nad zacházením s výbušninami splňovat dnešní požadavky odborného používání a zejména bezpečnosti při práci.

Dosavadní předpisy, které byly vydány po roce 1948 vycházely ze zásad zostřeného třídního boje v údobí upevňování moci dělnické třídy. Používání výbušnin bylo podrobeno centralizovanému režimu. V současné době se ukazuje, že řada úkolů, které zajišťovaly orgány ministerstva vnitra, mohou se zvýšenou operativností řízení plnit hospodářské orgány. V důsledku rozvoje oboru výbušnin za posledních 12 let se stala také řada technických ustanovení obsažených v uvedených základních předpisech překonanými, příp. tyto předpisy již neupravovaly nové technologické postupy, které se zatím staly běžnou součástí průmyslové trhací techniky.

Jednotlivé resorty proto vydávaly bezpečnostně technické předpisy o používání výbušnin k trhacím pracím. Tyto předpisy však nebyly nijak koordinovány, a obsahovaly proto řadu nejednotných ustanovení. Byla to např. nejednotnost čekacích dob, kolik zážehů smí střelmistr provést apod. Tento stav vedl k podceňování bezpečnostních předpisů ze strany střelmistrů a tím i k lehkomyslnému nedodržování zásad bezpečné práce. Dalším nepříznivým důsledkům tohoto stavu bylo i to, že při zavádění nových technologií využívajících energie výbušnin bylo nejasné a sporné, podle kterých bezpečnostně technických předpisů se mají řídit. Tato situace byla právem kritizována, a proto byla pověřena Státní báňská správa k zpracování jednotných předpisů o používání výbušnin a o výchově kádrů pro práci s výbušninami. Důvody pro pověření orgánů Státní báňské správy tímto úkolem spočívaly v tom, že Státní báňská správa jako orgán odborného technického dozoru nad činností vyhledávajících, prozkoumávajících a dobývajících ložiska nerostných surovin, má dlouholetou zkušenost ve zpracování a vydávání bezpečnostních předpisů.

Navržený zákon bude proveden vydáním dvou základních předpisů o výbušninách, a to předpisem Ústředního báňského úřadu o používání výbušnin a společným předpisem ministerstva chemického průmyslu a všeobecného strojírenství o výrobě a zpracování výbušnin. Předpokládá zjednodušení odběru výbušnin s cílem sblížit rozsah administrativních úkonů, přičemž se ministerstvu vnitra ponechává působnost ve stanovení vzorů a způsob vydávání odběrných průkazů, aby tak byl zajištěn potřebný stupeň evidence výbušnin. Zajišťuje se také potřebná odborná úroveň kádrů, pracujících s výbušninami, stanovením závazného způsobu výuky těchto kádrů a stanovením potřebného počtu specializací střelmistrů a technických vedoucích odstřelu. Zejména byla zdůrazněna zásada, že pracovník provádějící trhací práce musí být především odborníkem pro daný obor, který se navíc specializuje na provádění trhacích prací. Tuto úpravu si vynutil rozvoj používání výbušnin za uplynulých 10 let. Výbušniny se uplatnily jako zdroj energie v řadě našich průmyslových závodů, jako např. při tváření materiálů výbuchem ve strojírenství, rozstřelování hlav ingotů s odstřely v horkých hutních provozech, v zemědělství při melioracích, kypření zemin apod. Rovněž používání výbušnin pro trhací práce velkého rozsahu, jako jsou např. velké těžební odstřely na povrchu i v podzemí, rozsáhlé demolice odstřelem, odstřely ve vodních tocích pro potrubí, odstřely pro geofyzikální průzkum apod. mají v poslední době vzestupnou tendenci. Zkušenosti posledních let ukazují, že pro provádění takových prací nestačí již jen zvládnutí obecných zásad trhacích prací a že je zapotřebí znáti zásadní technologii odvětví.

V návrhu zákona je zdůrazněna zásada, které výbušniny lze povolit pro trhací práce a za jakých podmínek. Toto je základní předpoklad pro to, aby jednotlivé druhy výbušnin a pomůcek byly používány s největším ekonomickým výsledkem a především aby bylo zabráněno ohrožení bezpečnosti lidí a majetku nesprávným používáním výbušnin.

V předpisu o výrobě a zpracování výbušnin budou jednotně upraveny základní zásady týkající se provozu výroben výbušnin. Oba tyto základní předpisy upravující režim výbušnin budou doplněny příslušnými čs. státními normami.

Pokud jde o oproštění orgánů ministerstva vnitra od formálních administrativních úkonů, má tím být napomoženo ke zlepšení podmínek pro účinnější a kvalitnější preventivní dozor nad dodržováním předpisů o zacházení s výbušninami s cílem omezit na minimum jak možnosti zneužití výbušnin, tak i možnost vzniku nehod, které by bylo nutno později represívně postihnout podle předpisů trestněprávních.

Soudružky a soudruzi! Závěrem bych chtěl zdůraznit, že předloženou úpravou, kdy se do působnosti orgánů Státní báňské správy dostává vydávání nových předpisů, jsou vytvořeny předpoklady pro to, aby Státní báňská správa jako orgán odborného technického dozoru v hornictví, vycházející z dlouholetých tradic vydávání předpisů právních i bezpečnostně technických, zajistila jednotnost a technickou správnost předpisů pro oblast používání výbušnin v rozsahu celého národního hospodářství. Pokládám rovněž za správné, že bezprostřední kontrolní činnost nad dodržováním předpisů o používání výbušnin byla v resortech nepodrobených hornímu zákonu, uložená usnesením vlády č. 1008/1962 řídícím hospodářským orgánům, které mají největší předpoklady k tomu, aby tuto činnost v potřebné míře zajistily.

Ústavně právní výbor NS i průmyslový výbor pro hlavní výrobní odvětví a dopravu projednaly ve schůzích vládní návrh námi projednávaného zákona a s ním posoudily i přípravnou vyhlášku o výbušninách. Na základě tohoto projednání mohu jménem obou výborů doporučit plénu NS, aby vládní návrh zákona, kterým se doplňují předpisy o organizaci Státní báňské správy, přijalo v předloženém znění s tím, aby tento zákon nabyl účinnosti dnem 1. srpna t. r. (Potlesk.)

Předseda NS Laštovička: Děkuji zpravodaji posl. Černému. Zahajuji rozpravu. Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.) Nikdo se nehlásí. Závěrečná zpráva zpravodajova odpadá.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona, kterým se mění předpisy o organizaci Státní báňské správy ve znění společné zprávy výborů ústavně právního a průmyslového pro hlavní výrobní odvětví a dopravu, nechť zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji. Je někdo proti? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? Nikdo. Děkuji.

Návrh zákona, kterým se mění předpisy o organizaci Státní báňské správy ve znění zprávy výborů ústavně právního a průmyslového pro hlavní výrobní odvětví a dopravu byl přijat jednomyslně.

Přistoupíme k projednání třináctého bodu pořadu, kterým je

13. Vládní návrh zákona (tisk 25) o cestovních dokladech a společná zpráva výborů ústavně právního a zahraničního (tisk 39).

Vládní návrh zákona odůvodní ministr zahraničních věcí s. David, dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP