Předseda Národního shromáždění
Laštovička a místopředsedové
dr. Škoda, dr. Kyselý, s. Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, dr. Dolanský;
tajemník ÚV KSČ Penc; místopředsedové
vlády Černík, Piller; ministři
inž. Burian, David, Dvořák, Korčák,
inž. Krejčí, Kudrna, dr. Neuman,
Odvárka, dr. h. c. Plojhar, Uher.
235 poslanců podle prezenční listiny.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Zahajuji přerušenou schůzi Národního
shromáždění.
Na pořadu jednání je dvanáctý
bod pořadu, kterým je
12. Vládní návrh zákona (tisk 23),
kterým se mění a doplňují předpisy
o organizaci Státní báňské
správy a společná zpráva výborů
ústavně právního a průmyslového
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu (tisk 49).
Vládní návrh odůvodní předseda
Ústředního báňského
úřadu soudruh Teper. Dávám mu slovo.
Soudruh Teper: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Trhací práce se stává součástí
technologie nejen v hornictví, ale i v jiných resortech.
Jde o činnost, která může být
velmi snadno nebezpečnou, a je proto nutno režim trhací
práce podrobit přísným předpisům.
Základní předpisy vznikly v letech 1952 -
1953; režim výbušnin upravovaly však především
z hlediska ochrany všeobecné bezpečnosti. Na
báňských podnicích byla již v
této době řešena bezpečnost trhací
práce s potřebnou detailností, odpovídající
podmínkám jednotlivých uhelných a
rudných revírů. Jednotné směrnice
pro ostatní podniky byly vydány ministerstvem stavebnictví
teprve roku 1958; do této doby vydávaly resorty
dílčí předpisy podle svých
potřeb. Tak došlo k roztříštěnosti
a v některých případech i k závažným
diferencím předpisů v úpravě
jedné a téže pracovní činnosti.
Tento stav vedl k podceňování bezpečnostních
předpisů o trhací práci a byl právem
kritizován.
Státní výbor pro rozvoj techniky byl proto
pověřen rozborem stavu vrtací a trhací
techniky v našem státě, a to jak z hlediska
technické úrovně používaných
strojních zařízení a výbušnin,
tak z hlediska odborné kvalifikace pracovníků
používajících výbušniny
i z hlediska jednotnosti předpisů a jejich potřebné
odborné úrovně a komplexnosti. Na základě
předloženého rozboru stanovila vláda
usnesením ze 4. 10. 1961 č. 850 o rozvoji vrtací
a trhací techniky řadu zásadních opatření
po hospodářské linii. Předsedovi Ústředního
báňského úřadu bylo uloženo
vypracovat ve spolupráci s ministrem vnitra návrh
pracovně bezpečností kontroly pro používání
výbušnin v celém národním hospodářství
a vypracovat návrh jednotné výchovy kádrů
pro práci s výbušninami ve všech odvětvích
národního hospodářství, včetně
návrhů na ověření kvalifikace
těchto pracovníků.
Původně uvažovaná koncepce, aby odborně
technický dozor v oblasti používání
výbušnin převzala Státní báňská
správa, se ukázala nevhodná a byla zamítnuta
při jednání na předsednictvu vlády
dne 20. 7. 1962. Bezpečnost práce je neoddělitelnou
součástí výrobních a technologických
procesů a je neoddělitelně spjata s řídící
činností hospodářských orgánů.
Podle tohoto pojetí předložil Ústřední
báňský úřad návrh, který
vláda schválila usnesením ze dne 21. 11.
1962 č. 1080. Všem ministrům, v jejichž
resortech se používají výbušniny,
bylo uloženo zajistit zvýšení odborné
úrovně a bezpečnosti při práci
s výbušninami. Předsedovi Ústředního
báňského úřadu bylo uloženo
zřídit komisi při Ústředním
báňském úřadu pro koordinaci
při vydávání předpisů
o používání výbušnin, při
výchově kádrů pro práci s výbušninami
a při povolování nových druhů
trhavin, rozněcovadel a pomůcek pro trhací
práce. Ministru vnitra bylo uloženo vypracovat ve
spolupráci s ostatními zúčastněnými
ministry a předsedou Ústředního báňského
úřadu návrh nového zákona o
výbušninách a prováděcích
předpisů včetně technických
norem.
Návrhem zákona, který je dnes předkládán
Národnímu shromáždění
k projednání, se má v oblasti používání
výbušnin působnost Státní báňské
správy k vydávání základních
předpisů o používání výbušnin,
ke koordinaci podrobnějších bezpečnostně
technických předpisů o používání
výbušnin a ke stanovování podmínek,
za kterých lze výbušniny a pomůcky při
trhacích pracích používat, rozšířit
na oblast celého národního hospodářství.
Tento návrh zákona byl zpracován z hlediska
dosud trvajícího dvojího režimu předpisů,
které upravují oblast používání
výbušnin, a to pro hornické podniky a pro ostatní
podniky. Státní báňská správa
není dosud oprávněna vydávat předpisy
a stanovovat podmínky pro používání
nových druhů výbušnin a pomůcek
pro trhací práce ve všech oblastech národního
hospodářství. Předloženým
návrhem zákona tuto pravomoc má Státní
báňská správa obdržet. Toto rozhodnutí
je zdůvodněno zkušenostmi Státní
báňské správy při vydávání
bezpečnostních předpisů, v daném
případě předpisů o trhací
práci. Navrhovaným zákonem se též
zruší dosud platné obecné předpisy
upravující režim výbušnin, zejména
vládní nařízení č. 1/52
Sb. o výbušninách a hořlavinách
a související předpisy.
Návrh předpisů, které budou vydány
k provádění projednávaného
zákona, vychází z plného respektování
zásady řešit problematiku používání
výbušnin, pokud lze jednotně a komplexně,
pro všechna odvětví národního
hospodářství. Zároveň je respektována
nutnost rozdílnosti mezi oblastí výroby výbušnin
a oblastí používání výbušnin.
Při zpracování předpisů se
ukázalo jako účelné, aby každá
z těchto oblastí byla upravena samostatným
předpisem.
Obtížnost zpracování základního
předpisu pro používání výbušnin
spočívala v tom, že jde o předpis, který
se dotýká velké řady resortů,
a dále v tom, že zejména v posledních
letech se v našem národním hospodářství
projevuje rychlý rozvoj využívání
výbušnin energie i mimo klasické obory používání.
Jako příklad lze uvést tváření
materiálů výbuchem, lesotechnické
meliorace apod. Rozvoj používání výbušnin
v mnoha oborech se odráží i v tom, že
podle statistických výkazů jsme ve spotřebě
výbušnin na jednoho obyvatele na jednom z předních
míst ve světě. Uvážíme-li
však, jaké množství práce jsme
použitými výbušninami vykonali, není
tento ukazatel již tak příznivý a vede
k závěru, že se u nás výbušniny
nepoužívají hospodárně.
Je to způsobeno několika činiteli, z nichž
nejdůležitější považuji jednak
nevhodnou volbu prostředků trhací techniky
a jednak nedostatky v technologii používání
výbušnin. Tyto nedostatky mají svůj
hlavní zdroj v podceňování klasifikace
střelmistrů, a to jak pokud jde o jejich schopnosti,
tak i pokud jde o kvalitu jejich vyškolení a odbornosti.
Nová úprava předpisů proto počítá
s tím, že výuku a školení pracovníků
pro práci s výbušninami budou řídit
ústřední hospodářské
orgány. Střelmistr musí znát základy
bezpečné práce a musí být ve
svém oboru odborníkem, který se specializuje
na používání výbušnin.
Obecný předpis Ústředního báňského
úřadu je již vypracován a projednán
se všemi v úvahu přicházejícími
resorty. Rozpory, které při zpracování
tohoto předpisu vznikly, byly již projednány
a odstraněny.
Předloženým návrhem zákona je
respektován i požadavek usnesení vlády
č. 64/65 kterým bylo uloženo ministerstvům
chemického průmyslu a všeobecného strojírenství
vydávat předpisy platné v oblasti výroby
výbušnin.
Další problémy bezpečnostně technické
povahy při používání výbušnin
jsou upraveny technickými normami. Jde např. o československé
státní normy pro zřizování
a provoz skladů výbušnin, pro vnitropodnikovou
přepravu výbušnin, pro zřizování
a provoz laboratoří a zkušeben výbušnin
apod. Návrhy těchto norem byly projednány
podle předpisů o normalizaci a jsou již v tisku.
Přijetím dnes projednávaného zákona
a vydáním předpisů k jeho provedení
budou splněny úkoly, které byly v oblasti
bezpečností techniky při používání
výbušnin uloženy usneseními vlády
č. 850/1961 a 1080/62 předsedovi Ústředního
báňského úřadu a ministru vnitra
ve spolupráci s ostatními zúčastněnými
ministry, předsedy ústředních orgánů
a předsedou Ústřední rady odborů.
Realizace předloženého zákona a předpisů,
které budou podle něho vydány, je předpokladem
pro zkvalitnění a prohloubení dozoru nad
používáním výbušnin, a tím
pro zvýšení bezpečnosti práce.
Nové předpisy, které jsou k provedení
zákona již připraveny, vycházejí
ze současného stavu rozvoje vědy a techniky
a plně respektují zkušenosti získané
při používání výbušnin
doma i za hranicemi. Tím jsou dány předpoklady
k zefektivnění a zhospodárnění
trhacích prací. Nová úprava též
umožní pružnější zavádění
nových technologických postupů v oblasti
používání výbušnin a přispěje
ke snížení administrativních prací
na tomto úseku hospodářské činnosti.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Teperovi. Dávám slovo zpravodaji, poslanci za
47. volební obvod s. Josefu Černému.
Zpravodaj posl. s. Josef Černý: Vážené
soudružky, soudruzi poslanci!
Návrh zákona, kterým se doplňují
předpisy o organizaci Státní báňské
správy, sleduje hlavní účel, aby ústřední
báňská správa, jak vysvětlil
její předseda, byla zmocněna vydávat
ve spolupráci a dohodě s ostatními zúčastněnými
ústředními orgány a Ústřední
radou odborů obecné předpisy o výbušninách
a zajišťovat podrobnější předpisy
o používání výbušnin.
Podle dosavadního stavu příslušela vcelku
tato pravomoc ministerstvu vnitra, které vydávalo
rámcové a obecné bezpečnostní
předpisy o výbušninách a vykonávalo
také dozor nad zacházením s nimi a povolovalo
jejich odběr. Ministerstvo vnitra není ovšem
odborným resortem, a nemůže proto jeho dozor
nad zacházením s výbušninami splňovat
dnešní požadavky odborného používání
a zejména bezpečnosti při práci.
Dosavadní předpisy, které byly vydány
po roce 1948 vycházely ze zásad zostřeného
třídního boje v údobí upevňování
moci dělnické třídy. Používání
výbušnin bylo podrobeno centralizovanému režimu.
V současné době se ukazuje, že řada
úkolů, které zajišťovaly orgány
ministerstva vnitra, mohou se zvýšenou operativností
řízení plnit hospodářské
orgány. V důsledku rozvoje oboru výbušnin
za posledních 12 let se stala také řada technických
ustanovení obsažených v uvedených základních
předpisech překonanými, příp.
tyto předpisy již neupravovaly nové technologické
postupy, které se zatím staly běžnou
součástí průmyslové trhací
techniky.
Jednotlivé resorty proto vydávaly bezpečnostně
technické předpisy o používání
výbušnin k trhacím pracím. Tyto předpisy
však nebyly nijak koordinovány, a obsahovaly proto
řadu nejednotných ustanovení. Byla to např.
nejednotnost čekacích dob, kolik zážehů
smí střelmistr provést apod. Tento stav vedl
k podceňování bezpečnostních
předpisů ze strany střelmistrů a tím
i k lehkomyslnému nedodržování zásad
bezpečné práce. Dalším nepříznivým
důsledkům tohoto stavu bylo i to, že při
zavádění nových technologií
využívajících energie výbušnin
bylo nejasné a sporné, podle kterých bezpečnostně
technických předpisů se mají řídit.
Tato situace byla právem kritizována, a proto byla
pověřena Státní báňská
správa k zpracování jednotných předpisů
o používání výbušnin a o
výchově kádrů pro práci s výbušninami.
Důvody pro pověření orgánů
Státní báňské správy
tímto úkolem spočívaly v tom, že
Státní báňská správa
jako orgán odborného technického dozoru nad
činností vyhledávajících, prozkoumávajících
a dobývajících ložiska nerostných
surovin, má dlouholetou zkušenost ve zpracování
a vydávání bezpečnostních předpisů.
Navržený zákon bude proveden vydáním
dvou základních předpisů o výbušninách,
a to předpisem Ústředního báňského
úřadu o používání výbušnin
a společným předpisem ministerstva chemického
průmyslu a všeobecného strojírenství
o výrobě a zpracování výbušnin.
Předpokládá zjednodušení odběru
výbušnin s cílem sblížit rozsah
administrativních úkonů, přičemž
se ministerstvu vnitra ponechává působnost
ve stanovení vzorů a způsob vydávání
odběrných průkazů, aby tak byl zajištěn
potřebný stupeň evidence výbušnin.
Zajišťuje se také potřebná odborná
úroveň kádrů, pracujících
s výbušninami, stanovením závazného
způsobu výuky těchto kádrů
a stanovením potřebného počtu specializací
střelmistrů a technických vedoucích
odstřelu. Zejména byla zdůrazněna
zásada, že pracovník provádějící
trhací práce musí být především
odborníkem pro daný obor, který se navíc
specializuje na provádění trhacích
prací. Tuto úpravu si vynutil rozvoj používání
výbušnin za uplynulých 10 let. Výbušniny
se uplatnily jako zdroj energie v řadě našich
průmyslových závodů, jako např.
při tváření materiálů
výbuchem ve strojírenství, rozstřelování
hlav ingotů s odstřely v horkých hutních
provozech, v zemědělství při melioracích,
kypření zemin apod. Rovněž používání
výbušnin pro trhací práce velkého
rozsahu, jako jsou např. velké těžební
odstřely na povrchu i v podzemí, rozsáhlé
demolice odstřelem, odstřely ve vodních tocích
pro potrubí, odstřely pro geofyzikální
průzkum apod. mají v poslední době
vzestupnou tendenci. Zkušenosti posledních let ukazují,
že pro provádění takových prací
nestačí již jen zvládnutí obecných
zásad trhacích prací a že je zapotřebí
znáti zásadní technologii odvětví.
V návrhu zákona je zdůrazněna zásada,
které výbušniny lze povolit pro trhací
práce a za jakých podmínek. Toto je základní
předpoklad pro to, aby jednotlivé druhy výbušnin
a pomůcek byly používány s největším
ekonomickým výsledkem a především
aby bylo zabráněno ohrožení bezpečnosti
lidí a majetku nesprávným používáním
výbušnin.
V předpisu o výrobě a zpracování
výbušnin budou jednotně upraveny základní
zásady týkající se provozu výroben
výbušnin. Oba tyto základní předpisy
upravující režim výbušnin budou
doplněny příslušnými čs.
státními normami.
Pokud jde o oproštění orgánů
ministerstva vnitra od formálních administrativních
úkonů, má tím být napomoženo
ke zlepšení podmínek pro účinnější
a kvalitnější preventivní dozor nad
dodržováním předpisů o zacházení
s výbušninami s cílem omezit na minimum jak
možnosti zneužití výbušnin, tak i
možnost vzniku nehod, které by bylo nutno později
represívně postihnout podle předpisů
trestněprávních.
Soudružky a soudruzi! Závěrem bych chtěl
zdůraznit, že předloženou úpravou,
kdy se do působnosti orgánů Státní
báňské správy dostává
vydávání nových předpisů,
jsou vytvořeny předpoklady pro to, aby Státní
báňská správa jako orgán odborného
technického dozoru v hornictví, vycházející
z dlouholetých tradic vydávání předpisů
právních i bezpečnostně technických,
zajistila jednotnost a technickou správnost předpisů
pro oblast používání výbušnin
v rozsahu celého národního hospodářství.
Pokládám rovněž za správné,
že bezprostřední kontrolní činnost
nad dodržováním předpisů o používání
výbušnin byla v resortech nepodrobených hornímu
zákonu, uložená usnesením vlády
č. 1008/1962 řídícím hospodářským
orgánům, které mají největší
předpoklady k tomu, aby tuto činnost v potřebné
míře zajistily.
Ústavně právní výbor NS i průmyslový
výbor pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu projednaly ve schůzích vládní
návrh námi projednávaného zákona
a s ním posoudily i přípravnou vyhlášku
o výbušninách. Na základě tohoto
projednání mohu jménem obou výborů
doporučit plénu NS, aby vládní návrh
zákona, kterým se doplňují předpisy
o organizaci Státní báňské
správy, přijalo v předloženém
znění s tím, aby tento zákon nabyl
účinnosti dnem 1. srpna t. r. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji
zpravodaji posl. Černému. Zahajuji rozpravu. Hlásí
se někdo do rozpravy? (Nikdo.) Nikdo se nehlásí.
Závěrečná zpráva zpravodajova
odpadá.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona, kterým se mění předpisy
o organizaci Státní báňské
správy ve znění společné zprávy
výborů ústavně právního
a průmyslového pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu, nechť zvedne ruku. (Děje
se.) Děkuji. Je někdo proti? Nikdo. Kdo se zdržel
hlasování? Nikdo. Děkuji.
Návrh zákona, kterým se mění
předpisy o organizaci Státní báňské
správy ve znění zprávy výborů
ústavně právního a průmyslového
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu byl přijat jednomyslně.
Přistoupíme k projednání třináctého
bodu pořadu, kterým je
13. Vládní návrh zákona (tisk 25)
o cestovních dokladech a společná zpráva
výborů ústavně právního
a zahraničního (tisk 39).
Vládní návrh zákona odůvodní
ministr zahraničních věcí s. David,
dávám mu slovo.