Poslanec Németh ve svém
diskusním příspěvku, který
předložil písemně, se zabýval
problematikou těžebních závodů
v gemerské oblasti.
Vyslovil požadavek, aby.
1. sa trvalo u závodu Rožňava
a Nižná Slaná na dôslednom využití
celej, aj výhľadovej rudnej bázy a aby sa ťažilo
na všetkých teraz otvorených lokalitách.
2. Sa počítalo s ďalším
rozvojom surovinovej základne v gemerskej oblasti, načo
geologické predpoklady bezpochybne sú.
3. Za účelom zvýšenia
hospodárnosti všemožne sa podporovala urýchlená
výstavba bane aj povrchu v Nižnej Slanej a modernizácia
rožňavskej úpravne.
V záveru svojho diskusného
príspevku sa zabýval problémom zamestnanosti
žien v rožňavskom okresu.
Místopředseda vlády
inž. Šimůnek: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci! Ve svém velmi stručném
závěru chci říci, že se domnívám,
že vystoupení v rozpravě umožňují
usuzovat na obecný souhlas se zjištěními
a závěry, které byly obsaženy ve zprávě
vlády o její činnosti. Rozprava rovněž
potvrdila, že Národní shromáždění
i jeho jednotliví členové střízlivě
hodnotí dosažené úspěchy a že
kriticky přistupuji k nedostatkům. Takovýto
postup je o to cennější, že je spojen
s odhodláním účinně přispět
k odstranění a překonání všech
nedostatků v každodenní činnosti.
Soudružky a soudruzi, byla zde vyslovena
myšlenka, že pro velké věci nesmíme
zapomínat na věci malé, v souhrnu nemálo
významné. Domnívám se, že tato
myšlenka je naprosto správná, neboť nepřehlížejíce
pro jednotlivosti celek, nesmíme zajisté pro celek
přehlížet ani jednotlivosti, a věnujíce
jednotlivostem náležitou pozornost, musíme
pečlivě zkoumat i příčiny nedostatků
v dílčích otázkách, musíme
skutečně bedlivě dbát o to, aby dílčí
otázky byly vždy také řešeny těmi
orgány, jimž k tomu byla svěřena pravomoc,
a musíme důsledně střežit, aby
všechny orgány, jimž společnost svěřuje
prostředky, skutečně využívaly
těchto prostředků s největší
účinností tam, kde toho je nejvíce
zapotřebí.
Soudruzi, zůstává skutečně
pravdou, a tím zřetelněji to vyvstane ve
zdokonalené soustavě plánovitého řízení,
že zdrojem blahobytu společnosti jsou jen a jen hodnoty
vytvořené její osobní prací
a že konkrétní využití těchto
hodnot závisí na skutečně odpovědném
přístupu všech, na tom, zda všichni jsou
skutečně dobrými hospodáři
či nikoliv. Vláda je přesvědčena,
že Národní shromáždění
a všichni jeho poslanci u vědomí své
odpovědnosti vůči pracujícímu
lidu ve své praktické činnosti plně
podpoří a budou uskutečňovat tuto
linii na všech stupních řízení.
Správně je také, soudruzi,
zdůrazňován význam ekonomického
myšlení, naléhavý požadavek, aby
ekonomický efekt se stal základním měřítkem
pro rozhodování a posuzování. Jsem
přesvědčen, že tento požadavek
nezůstane pouhým heslem, které by jen ozdobovalo
staré myšlení, nýbrž že pronikne
celým přístupem k hospodářské
činnosti a že se bez váhání skutečně
naplní praxí.
V závěru mi dovolte, abych
jménem vlády ujistil Národní shromáždění,
že vláda a její jednotliví členové
ve své další činnosti plně využijí
všech cenných podnětů a připomínek,
které byly v rozpravě vzneseny. Vláda, samozřejmě,
v dohodě s předsednictvem Národního
shromáždění podá příslušná
vysvětlení k jednotlivým dotazům v
těch případech, kde to bude potřebné.
Soudružky a soudruzi, v závěru
bych chtěl reagovat pouze na jediný příspěvek,
a to na dotaz posl. Pacnera ohledně plnění
vládního usnesení
č. 282, který vznesl na soudruha předsedu
vlády. V programu vlády je v nejbližší
době kontrola plnění tohoto usnesení
č. 282 a po provedení této kontroly ve vládě
bude dotaz zodpovězen písemně. Dále
bych k tomuto dotazu chtěl říci, že
problematika výstavby a údržby hlavního
města Prahy v letech 1966-1970 je předmětem
pozornosti a bude řešena v souvislosti s problémy
a plány do r. 1970, samozřejmě v rámci
možností našeho národního hospodářství.
Soudruzi, děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda NS Laštovička:
Děkuji mpř. vlády s.
Šimůnkovi. Předsednictvo NS navrhuje Národnímu
shromáždění, aby vzalo zprávu
vlády se souhlasem na vědomí.
Má někdo jiný návrh?
Nemá. Dám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem, aby
Národní shromáždění vzalo
zprávu vlády se souhlasem na vědomí?
(Hlasuje se.)
Děkuji.
Je někdo proti?
Zdržel se někdo hlasování?
Konstatuji, že Národní
shromáždění vzalo zprávu vlády
o činnosti se souhlasem na vědomí.
Přistoupíme k projednávání
dalšího bodu pořadu, kterým je IV.
4. Vládní návrh
zákona (tisk 19) o dílech literárních,
vědeckých a uměleckých (autorský
zákon) a společná zpráva výborů
kulturního a ústavně právního
(tisk 28).
Podle § 19 zákona o jednacím
a pracovním řádu Národního
shromáždění odůvodní vládní
návrh zákona ministr školství a kultury
dr. Čestmír Císař.
Dávám mu slovo.
Ministr školství a kultury dr.
Císař: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci! Po četných závažných
normách, jež realizují principy naší
socialistické ústavy zejména na úseku
ekonomických vztahů, předkládá
vám dnes vláda k projednáni návrh
z oblasti kultury - zákon o dílech literárních,
vědeckých a uměleckých.
Chtěl bych říci, že
autorský zákon upravuje otázky právně
i kulturně politicky velmi složité, k jejichž
řešení bylo nutno přistoupit citlivě
a rozvážně.
Dovolte mi proto nejdříve
několik slov o základní otázce, z
níž musí každá právní
úprava v oblasti kultury a umění vycházet,
tj. o úloze umění a vědy a o společenském
postavení umělců a vědců v
naší společnosti.
Vědci, kteří odhalují
zákonitosti přírody, člověka
a společnosti - a dnes už i kosmu - jsou pionýry
technického a výrobního pokroku. Díky
objevům Marxe, Engelse, Lenina a jiných vědců
a myslitelů mohl vzniknout socialismus jako věda
a politická praxe, na jejímž základě
vznikl i nový řád, upravují se vztahy
mezi lidmi moderní epochy podle principů činorodého
humanismu. Díky vědeckým objevům může
dělnická třída a rolnictvo přecházet
k stále progresivnější velkovýrobě,
která je schopna usnadnit výrobní činnost
lidí a zvýšit blahobyt všech.
Je správné, aby společnost
podporovala publikování výsledků vědecké
práce jednotlivců i kolektivů. Jejich díla
mají prvořadé společenské poslání
a jejich autoři zaslouží zákonné
ochrany.
Obdobně významné společenské
postavení mají umělci, i když specifika
jejich činnosti se od práce vědecké
značně odlišuje. Umění v sobě
koncentruje estetické vztahy člověka ke světu
a je jejich nejvyšším projevem. Umělec
je nadán mimořádnou citlivostí a je
schopen ostře vnímat i uměleckým způsobem
vyjádřit, co mnohdy jiným zůstává
utajeno. Moderní člověk zejména v
socialistické zemi pociťuje stále silnější
potřebu emoce a krásy, aby vyvážil jednostrannost
působení techniky a tempa dnešního způsobu
života, aby obohacoval svůj rozumový a citový
život, aby se harmonicky vyvíjel a opravdu plně,
intenzívně žil.
Literární a umělecká
činnost se některými rysy odlišuje od
ostatní lidské činnosti. Básnické,
hudební, výtvarné či jiné dílo
je povýce výtvorem umělecké individuality
autora a v tom smyslu dílem jedinečným a
neopakovatelným. Může to být dílo
dobré, společensky progresívní a nebo
dílo špatné, společensky reakční.
Hodnota díla hraje významnou
úlohu, jakmile se rozhoduje o tom, zda společnost
má vůbec o ně zájem, a v kladném
případě, jak velký tento zájem
bude: podle toho se také bude řídit i autorova
odměna.
V oblasti umění nevystačíme
s obecnými zákonnými předpisy. Je
nutná zvláštní úprava, která
by zaručila umělcům právní
ochranu výsledků jejich tvůrčí
činnosti a společnosti splněn oprávněného
požadavku po dobrém, společensky prospěšném
umění.
I když značná část
umělců pracuje v různých socialistických
organizacích a má tedy zabezpečeny základní
životni potřeby, určitá část
- zejména výtvarných umělců,
ale i spisovatelů a skladatelů - pracuje, jak se
říká "na volné noze". To
má ovšem i v naší společnosti své
problémy. Dokud umělec úspěšně
tvoří, společnost od něho jeho dílo
odebírá a dává mu za ně patřičnou
odměnu. Ale po tučných letech přicházívají
léta hubená. Několikaleté úspěchy
a shromážděni jistých prostředků,
které se dočasně mohou jevit i jako vysoké,
bývají - a dost často - vystřídány
obdobími menších výsledků a postupným
spotřebováváním dříve
získaných prostředků.
Setkáváme se někdy
s názorem, že na umění společnost
jen doplácí. Hledisko efektivnosti a rentability
nelze do oblasti kultury a umění mechanicky přenášet
z oblasti výroby. Společnost poskytuje např.
miliardové prostředky na vzdělávání,
na školství, na přípravu kvalifikovaných
kádrů; ví, že využití těchto
prostředků je značně efektivní
a nezbytné, protože směřuje k reprodukci
kvalifikované pracovní síly, která
je nejdůležitější výrobní
silou.
Podobně i vědecká činnost,
např. základní výzkum, nepřináší
vždy bezprostřední ekonomický efekt,
ale víme, že nakonec otevře cestu k technickému
a výrobnímu rozvoji, vysoké produktivitě
práce a vysoké rentabilitě.
Pokud jde o uměleckou činnost,
jistě nemůže být pochyb o tom, že
posiluje a obnovuje duševní schopnosti člověka,
že probouzí stále znovu jeho tvůrčí
pracovní schopnost. Kultura i umění se tedy
významně podílejí na reprodukci pracovní
síly.
Umělecké dílo zhmotnělé
v knize, ve filmu, v obraze, v soše, v koncertě, v
divadelním představení, v gramofonové
desce, v rozhlasovém či televizním vysílání,
představuje současně i určitou tržní
hodnotu zakládající podnikovou činnost
v oblasti kultury, činnost nakladatelství, tiskáren,
gramofonových závodů, vysílačů
atd., která zdaleka není záležitostí
ztrátovou.
Soudružky a soudruzi poslanci, považoval
jsem za účelné hovořit o těchto
některých společenských a ekonomických
otázkách naší kultury a umění,
které s předloženým zákonem bezprostředně
souvisí.
Při vypracování návrhu
zákona jsme sledovali požadavek, aby autorský
zákon odpovídal dosaženému stupni a
budoucímu vývoji naší společnosti,
aby byl v plném souladu s ústavou a ostatními
zákony republiky. Přitom jsme nezačínali
z ničeho, nýbrž vyšli jsme ze zhodnocení
dosavadního zákona z roku 1953, který znamenal
ve své době velký pokrok a splnil své
poslání. Když byl vydáván, žili
jsme uprostřed přechodného období
mezi starým a novým řádem. Dnes žijeme
v socialistické společnosti, v niž soukromé
podnikání i v oblasti kultury a umění
v podstatě přestalo existovat. Zákon, upravující
důležitou kulturně politickou problematiku,
zajišťuje účast slovenských národních
orgánů při jeho provádění
v celostátním měřítku a jejich
působnost při řešení specifických
otázek slovenské národní kultury.
Usilovali jsme dále o to, aby zákon
respektoval všechny naše mezinárodní závazky,
zejména povinnosti vyplývající z Bernské
konvence o ochraně literárních a uměleckých
děl, jejímž členem je Československo
od r. 1921, dále ze Všeobecné úmluvy
o autorském právu UNESCO, již je Československo
účastníkem od roku 1960, a konečně
Římské úmluvy o právech výkonných
umělců, výrobců zvukových záznamů
a rozhlasových a televizních organizací,
k niž jsme přistoupili v roce 1964.
Zákon vyjadřuje zásady
oceňování literárních a uměleckých
děl a vytváří tak předpoklady
pro spravedlivou úpravu autorských odměn,
jakož i odměn výkonných umělců
v duchu článku 21 ústavy s náležitým
zřetelem k výjimečnosti umělecké
a vědecké tvůrčí práce,
jak jsem o ní již hovořil. V příslušných
honorářových vyhláškách,
které budou postupně připraveny a po konzultaci
s ústavně právním výborem NS
vydány, budou stanoveny konkrétní normy pro
odměňování.
Návrh zákona upravuje autorské
právo s přihlédnutím k ekonomickým
vztahům nejen uvnitř země, ale i vůči
zahraničí v souladu s devizovými zájmy
státu. To se týká hlavně stanovení
doby trvání práva a rozsahu, v němž
autorské právo přechází na
dědice.
Nově se upravuje otázka vědecké
a umělecké tvorby v pracovním poměru,
a to zjednodušeným způsobem stejně pro
vědecké i umělecké pracovníky
tak, aby byl chráněn jak zájem společnosti,
tak i oprávněné zájmy autorů.
Na rozdíl od autorského práva kapitalistických
zemí je v našem zákoně zakotven princip
nepřevoditelnosti morálních práv autora,
jež jsou mu u nás důsledně zachovávána
i v případech, kdy dílo vytvořil v
pracovním poměru.
Podle nového zákona se práva
výkonných umělců, která byla
dosud přiznávána jen sólistům,
budou napříště vztahovat i na kolektivní
tělesa - orchestry, sbory atd. Splňuje se tak dlouholetý
požadavek odborových orgánů a také
mezinárodní závazky vyplývající
ze jmenované Římské úmluvy.
Úspěchy Čs. filmu při
uvádění našich filmových děl
v zahraničí činí zvlášť
aktuálním další ustanovení zákona,
týkající se prodloužení ochrany
těchto děl z dosavadních deseti na pětadvacet
jet. Stejná lhůta se nově zavádí
i pro trvání práv výkonných
umělců a výrobců gramofonových
desek. Výkonům, popřípadě výrobkům
tohoto oboru dostalo se v mezinárodní soutěži
opětně vysokého ocenění, což
má přirozeně příznivý
vliv na rozvoj našich zahraničních kulturních
styků a na zájezdy našich orchestrů
i souborů do zahraničí a na vývoz
výrobků našeho gramofonového průmyslu.
Stejnou cestou se vyvíjí i právní
ochrana rozhlasového a televizního vysílání
a zákon k této tendenci přihlíží
a ochrannou lhůtu výhodně prodlužuje.
Z praktických důvodů se upravuje i doba trvání
práv u děl fotografických.
Při práci na návrhu
autorského zákona jsme usilovali o to, aby látka,
která patří k nejsložitějším
právním problémům, byla upravena co
možná srozumitelně a přehledně.
Soudružky a soudruzi poslanci! Dovolte
mi, abych v zájmu co největší srozumitelnosti
zákona přesto ještě navrhl z podnětu
Ústavu státu a práva ČSAV a v dohodě
se s. zpravodajem dvě nepatrné úpravy týkající
se práv výkonných umělců. Je
to v tištěném materiálu na stránce
10.
V § 36 jde o jeho přesnější
rozdělení, v následujícím ustanovení
§ 37 o zpřesnění formulace. Úpravy
mají vyloučit možnost nesprávného
výkladu, který by mohl vyvolat nepříznivé
výsledky zejména v oblasti mezinárodních
kulturních styků. Prosím, abyste si poznamenali
návrh nového textu, který však neznamená
žádnou věcnou změnu.
V § 36 odst. 2 je písm. c) "vysílání
rozhlasem nebo televizí", písm. d) "veřejné
promítání nebo šíření
jinými prostředky, byl-li výkon uskutečněn
pro někoho jiného, než pro organizaci, která
ho chce použít". - Takže oddělujeme
rozhlas a televizi od veřejného promítání
nebo šíření jinými prostředky,
takže nemůže nastat žádná
nejasnost.
V § 37 se upravuje písm. 1 a)
takto: "K zhotovení záznamu jeho výkonu,
uskutečněného pro rozhlasovou nebo televizní
organizaci, je-li záznam pořizován touto
organizací vlastními prostředky pro vysílání".
Toto upřesnění vyloučí jakékoli
nedorozumění.
Na tvorbě zákona se kromě
odborníků ze státních orgánů
podílely tvůrčí svazy umělců,
odborové orgány a řada právních
a ekonomických expertů. Mimořádně
závažnou a citlivou problematikou se pozorně
a zasvěceně zabývaly jak kulturní,
tak ústavně právní výbor Národního
shromáždění na několika zasedáních
a poskytly cennou pomoc při konečném zpracování
návrhu. Je mou povinností těmto výborům
a všem, kdo přispěli svými připomínkami,
poděkovat za mimořádně aktivní
spolupráci.
Doporučuji, abyste po projednání
předložený návrh zákona přijali.
(Potlesk.)