Druhým úsekem, na který
bych chtěl zaměřit svoji pozornost, je zemědělství.
Rok 1964 byl v našem Jihomoravském kraji, pokud jde
o plnění úkolů v zemědělství,
rokem mimořádně úspěšným.
Hospodářský rok 1964 je charakterizován
vysokým překročením plánovaných
nákupních úkolů a značným
zlepšením úrovně hospodaření
JZD a státních statků. I když nechci
zde uvádět všechny docílené výsledky
z kraje, přece tvrzení o mimořádném
zlepšení úrovně hospodaření
JZD chci podložit jen tím, že hrubá zemědělská
produkce v porovnání s průměrem posledních
tří let se zvýšila o 16,9 %, výsledná
zemědělská produkce o 20 %, tržní
zemědělská produkce o 20,7 %. Došlo
také ke zvýšení peněžní
části celkového důchodu o 382 mil.
Kčs, tj. více než o 17,2 %. Toto dobré
plnění úkolů ovlivnilo příznivě
zainteresovanost zemědělských závodů,
samotných družstevníků i zvýšení
plánované odměny na pracovní jednotku
a napomohlo k tomu, že v celém kraji není jediné
družstvo, kde by pracovní odměna za pracovní
jednotku nebyla vyšší než 10 Kčs.
Přes všechny tyto klady a dobré
výsledky nepodařilo se však v rámci
kraje zajistit a zabránit některým disproporcím,
které mezi jednotlivými okresy existují a
i přes dobré výsledky rok od roku se neustále
prohlubují. Jde především o úroveň
intenzity výroby, ekonomickou efektivnost, hmotnou zainteresovanost
a další důležité ukazatele. Rozhodujícím
ukazatelem hmotné zainteresovanosti je roční
příjem stálého pracovníka v
JZD. Na tomto úseku jsou značné rozdíly
mezi okresy, které signalizují a ukazují
na to, že je třeba si těchto rozdílů
všímat, hledat příčinu jejich
vzniku a hledat také cesty k jejich odstranění.
O jaké rozdíly jde, je možno ukázat
na příkladu okresu Znojmo a Blansko. Zatímco
na okrese Znojmo roční příjem na jednoho
pracovníka, trvale zaměstnaného v zemědělství,
a jde o JZD, v roce 1964 činil 12 632 Kčs, na okrese
Blansko jen 9 122 Kčs, tj. méně o 3 510 Kčs.
Vyjádřeno v procentech je pak nižší
příjem družstevníka na okrese Blansko
proti družstevníku na okrese Znojmo o 38 %.
Při hledání všech
příčin vzniku těchto rozporů
došli jsme k závěru, že je třeba
také v rámci kraje v průběhu roku
1965 vytvořit podmínky pro překonání
těchto zjevných disproporci, zejména rozpisem
plánu nákupu, rozdělením přímé
účasti státu a rozdělováním
celkového důchodu na fond akumulace a fond spotřeby.
Dále pak se ukazuje jako velmi nutné v rámci
celého státu podrobit hluboké ekonomické
analýze dosavadní vztahy mezi státem a JZD
dle jednotlivých okresů a postupně realizovat
jejich vyrovnávání. Ekonomicky nedořešené
zatížení jednotlivých výrobních
oblastí zemědělskou daní způsobuje
nejenom nezdůvodněné rozdíly v úrovni
realizovaného čistého důchodu na 1
ha zemědělské půdy, které jsou
mezi okresy až trojnásobné, ale též
rozdílnou míru rentability JZD. Setrvávat
nadále při tomto stavu by nutně znamenalo
prohlubovat již dnes značné rozdíly
mezi úrovní ekonomiky jednotlivých oblastí
a okresů i v hmotné zainteresovanosti pracovníků.
Vycházejíc z těchto
ukazatelů a rozborů vývoje ekonomiky zemědělských
závodů v našem Jihomoravském kraji,
ukazuje se jako potřebné a nutné, aby některým
otázkám, jako je především problém
ekonomického působení zemědělské
daně, byla věnována ze strany ministerstva
financí patřičná pozornost. A o to
požádat, to byl hlavní smysl mého vystoupení
k této otázce. (Potlesk)
Předseda NS Laštovička:
Děkuji posl. Jedličkovi. Nyní promluví
posl. Pacner.
Posl. Pacner: Vážené
Národní shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi několik
slov k zprávě o činnosti vlády, k
jejím opatřením v souvislosti s řešením
některých negativních jevů našeho
národního hospodářství, o nichž
bylo v poslední době tak často hovořeno
i ve všech našich výborech Národního
shromáždění a na plenárních
zasedáních.
Nelze nikterak pomíjet skutečnost,
že stále lepší výsledky rozvoje
našeho národního hospodářství
v uplynulém roce a v prvních měsících
letošního roku je možno hodnotit jako první
příznivé důsledky energických
opatření vlády při zjednávání
nápravy nedostatků, které jsou dosud brzdou
našeho budoucího rozvoje. Letos tomu není tak,
jako v minulých letech, že již na počátku
roku se začaly projevovat disproporce v plnění
plánu, které se pak průběhem roku
na některých úsecích dále prohlubovaly
a kdy bylo nutné provádět operativní
opatření k řešení vyvstalých
problémů.
Vláda za plné podpory poslanců
NS se soustředila na ty úseky, které se projevily
jako úzké profily našeho národního
hospodářství, plně využívá
podnětů, návrhů a připomínek
poslanců, vyplývajících z jednání
všech orgánů NS a provádí účinná
opatření k jejich odstranění.
Nemalou měrou - jak se domnívám
- přispělo k vytváření příznivější
situace v národním hospodářství
včasné projednání a schvácení
plánu a rozpočtu na letošní rok a dále
ta velká pozornost poslanců NS a úzká
jejich spolupráce s resorty a národními výbory
při jejich sestavování. Je sice pravda, že
se někdy při těchto jednáních
u zástupců některých resortů
dostavil moment překvapení nad nebývalým
zájmem Národního shromáždění,
ale pochopili, že poslanci uplatňují své
zkušenosti získané v práci na svěřených
úsecích, z volebních obvodů, a že
své připomínky vznášejí
proto, že se cítí spoluodpovědní
svým voličům za další vývoj.
Vždyť jsme to především my, kdo jsme
povinni postavit se před své voliče a složit
jim účet ze své práce. Staneme-li
se pak někdy terčem palby oprávněné
kritiky občanů, pak nelze uhýbat, ale je
třeba otevřeně říci, co jsme
především my, poslanci, pro věc učinili,
popřípadě je nutné vysvětlit,
proč to či ono nelze realizovat. To konec konců
vysvětluje ten veliký počet interpelací,
ten veliký náš zájem o předkládané
návrhy. Věřím, že je to vždy
pochopeno jako důsledek stále se prohlubující
kontrolní a iniciativní činnosti výborů
NS tak, jak to vyplývá ze schválených
zásad pro naši práci, jak to plyne ze smyslu
dokumentů nejvyšších orgánů
KSČ, vycházejících z usnesení
XII. sjezdu.
Vyslovuji tudíž přesvědčení,
že tato stále se prohlubující cesta
naší vzájemné spolupráce, jak
o ní s. místopředseda vlády inž.
Šimůnek hovořil, je správná,
a že bude i napříště vykazovat
znaky dalšího zintenzívnění a
účinnosti ku prospěchu a v zájmu celé
naší socialistické společnosti. I my,
poslanci NS členové ČSL bereme za své
usnesení ÚV KSČ ke zlepšení masové
politické práce, řídíme se
a budeme se i nadále řídit jeho zásadami.
Přirozeně poznatky, které takto ze styku
s občany získáme, nemůžeme si
ponechat pouze pro sebe, nýbrž budeme je i nadále
předkládat těm, jimž přísluší,
aby se k nim vyjádřili, popřípadě
zaujali stanovisko.
I zde tohoto svého vystoupení
využiji k tomu, abych přednesl několik připomínek
a dotazů.
Příznivá situace v
oblasti paliv nás naplňuje jistě radostí
nad dosaženými výsledky. Již dnes je však
třeba myslet na zimní období, protože
nevíme, jaká překvapení nám
příroda v zimě připraví. Jestliže
tedy národní výbory řídí
ve svých okresech uhelné sklady - a my jsme ve výboru
pro národní výbory jejich snahu o ponechání
tohoto řízení v jejich kompetenci plně
podporovali - pak je tu třeba připomenout, že
národní výbory plně odpovídají
za dané situace za předzásobení palivy
pro zimní období u všech spotřebitelů,
především tedy u občanů, a že
již dnes je třeba učinit potřebná
opatření, aby tento úkol byl dobře
zajištěn. Nelze připustit, aby uhlí
leželo na skládkách a aby se tak jeho kvalita
soustavně zhoršovala; ať je raději v letních
měsících řádně uskladněno
u spotřebitelů.
Přimlouvám se současně
za to, aby pro dodávky občanům byla zajištěna
paliva opravdu kvalitní, taková, která svou
kalorickou hodnotou je možno co nejhospodárněji
využít pro ten který účel a způsob
spalování. Na kvalitu dodávek jsou totiž
stále ještě stížnosti občanů
zvláště tam, kde jde o lokální
topení. Měli bychom dát možnost občanům,
aby za své peníze si mohli vybrat, čím
chtějí topit. Pokud vím, je v Praze největší
zájem o brikety, jichž zatím stále v
Praze dostatek není.
Praha jako hlavní město ČSSR
se připravuje na oslavy 20. výročí
osvobození a na III. celostátní spartakiádu;
to jsou události, které jsou přede dveřmi.
Protože již nebude k tomu mnoho příležitostí
- i když vím, že tyto drobnosti by se mohly projednat
jiným způsobem - dovoluji si požádat
s. ministra vnitřního obchodu, aby ve spolupráci
se sdruženími pomohl zabezpečit doplnění
některých sortimentů zboží a
dárkových předmětů, aby hlavní
město mohlo nabídnout návštěvníkům
z jiných krajů a ze zahraničí větší
množství a více druhů těchto
předmětů.
Dalším podnětem je mé
přání, aby s. ministr financí spolu
s ministrem zahraničního obchodu dali zpracovat
ekonomickou úvahu o výhodnosti exportu spotřebního
zboží - např. skla - v porovnání
s možností jeho event. přímého
prodeje zahraničním návštěvníkům
v Praze a v ostatních větších městech.
Pokud tu nejsou ještě jiné aspekty - což
je možné - mohlo by být dosaženo jednak
lepšího uspokojení zahraničních
návštěvníků, jednak příznivějších
cenových relací, a kromě toho by odpadla
řada exportních úkonů i exportní
riziko.
Dále bych chtěl říci,
že Praze chybí k dnešnímu dni kapacita
cca
7 000 lůžek pro III. celostátní spartakiádu.
Chtěl bych proto poprosit s. ministra školství,
aby dal prověřit, zda je možno uvolnit ještě
další koleje pro tento účel, popř.
zda naše tělovýchova by mohla dát k
dispozici ty kapacity, které nebudou využity pro cvičence;
bylo by škoda, kdyby tato lůžka zůstala
prázdná, zatím co bude zajišťováno
ubytování v soukromých bytech občanů.
To jsou sice drobné připomínky,
ale souvisejí s akcí celostátního
významu a každá pomoc tu přispěje
ke zvýšení spokojenosti našich milých
hostí v Praze.
Nakonec si dovoluji přednést
interpelaci na s. předsedu vlády. Vláda svými
přechodnými opatřeními na pomoc hlavnímu
městu Praze na rok 1964 a 1965 učinila řadu
závažných usnesení, která byla
pražskými občany přijata s velkým
nadšením a která přinesla také
své kladné výsledky. V souvislosti s průzkumem
činnosti NVP, provedeným výborem NS pro národní
výbory, přijala rada NV řadu našich
doporučení a některá doporučení
byla předložena i vládě na podkladě
závěrů z tohoto průzkumu. Prosím
proto v této souvislosti s. předsedu vlády
o sdělení, které body z vládního
usnesení č. 282 z roku 1964 nebudou splněny,
protože platnost tohoto usnesení bude pomalu končit,
a dále jaká opatření provede vláda,
aby byl zabezpečen rozvoj hlavního města
do roku 1970 z hlediska respektování potřeb
výstavby, její komplexnosti, přestavby města,
řešení dopravních problémů
- včetně podchodů - a údržby
domovního a bytového fondu. Chtěl bych tu
odkázat i na své vystoupení v poslední
schůzi výboru pro investiční výstavbu
a stavebnictví, které se týkalo komplexnosti
bytové výstavby do roku 1970 v celém našem
státě i údržby bytového a domovního
fondu v Praze a v ostatních krajích. Přiznávám
se, že jsem ze schůze tohoto výboru neodcházel
s vnitřním uspokojením, že tyto tak
bezprostředně občanů se dotýkající
problémy je chuť beze zbytku řešit, když
je známo, že jsou nad síly a možnosti
národních výborů; navíc jsem
nabyl dojmu, že i ministerstvo stavebnictví raději
o potřebách národních výborů
nehovoří, že je nepovažuje zcela za své.
Nechci zjednodušovat věci, ale stále je faktem,
že občané sice budou s díkem kvitovat,
když postavíme železárny a rychle je uvedeme
do provozu, ale nepochopí, proč mají snášet
některé útrapy, které vyplývají
z nekomplexnosti bytové výstavby na sídlištích,
nebo proč jim musí zatékat do bytu apod.;
nechci to dále rozvádět. Naším
cílem by mělo být především
vytvářet podmínky pro maximální
spokojenost občanů.
V souvislosti se zprávou o činnosti
vlády bych chtěl na závěr z tohoto
místa vyslovit ujištění vládě,
že poslanci Národního shromáždění
členové ČSL budou i nadále poskytovat
vládě plnou podporu a spolupráci na zabezpečení
úkolů hospodářské a kulturní
výstavby naší socialistické vlasti,
že aktivně budeme prosazovat politiku naší
vedoucí KSČ a z ní vyplývající
státní úkoly. Uděláme vše,
co je v našich silách, abychom co největší
měrou přispěli ke splnění úkolu,
který je možno v současné době
považovat za nejdůležitější,
že pomůžeme při zabezpečení
zdárné realizace nových směrů
plánovitého řízení národního
hospodářství. Plně souhlasíme
s postojem naší vlády tak, jak byl vyjádřen
soudruhem místopředsedou inž. Šimůnkem
v přednesené zprávě k mezinárodním
otázkám, ať již jde o zahraniční
politiku ve vztahu ke Spojeným státům americkým
nebo k ostatním kapitalistickým státům.
Svému velkému příteli SSSR zachováme
trvaje věrnost a úzkou spolupráci i s dalšími
socialistickými státy.
Předseda NS Laštovička:
Děkuji posl. Pacnerovi, nyní promluví posl.
Žiak.
Posl. Žiak: Vážené
Národné zhromaždenie, súdružky
a súdruhovia!
V zahraničnom výbore sa sústavne
a plánovite zapodievame činnosťou vlády
na úseku zahraničnej politiky. Chcel by som hlavne
vyzdvihnúť, že účasť činiteľov
nášho politického života v praktickom
uplatňovaní našej mierovej zahraničnej
politiky vyvoláva medzi našimi občanmi veľmi
vďačnú odozvu. S veľkým záujmom
sledovali rokovania s. prezidenta Novotného pri jeho návštevách
v Juhoslávii, v Maďarsku, v Moskve a vo Varšave;
rovnako s veľkou pozornosťou sme sledovali cestu s.
predsedu vlády Lenárta po Indii a SAR a vďačne
oceňujeme významné politické, hospodárske
a kultúrne výsledky týchto ciest a podujatí.
K zpráve o činnosti vlády
na úseku a v oblasti zahraničnej politiky pokladám
za správne vysloviť svoj úprimný súhlas.
Mám dve poznámky k tomu, čo povedal s. podpredseda
vlády vo svojom referáte.
Úmysly západonemeckých
militaristov a revanšistov vyhlásiť premlčanie
a beztrestnosť nacistických zločinov z II.
svetovej vojny k 8. máju 1965 hlboko znepokojili nielen
občanov našej socialistickej vlasti, ale i všetky
národy, ktoré susedia s Nemeckou spolkovou republikou.
Áno, znepokojili všetkých ľudí,
ktorí majú cit pre zodpovednosť. Myslím,
že naprostá väčšina obyvateľov
Európy je zajedno v tom, že otázka potrestania
nacistických zločinov je nielen otázkou právnou,
ale je otázkou mravnou, otázkou etickou. Znepokojenie
nášho ľudu nevyviera z túhy po pomste.
Pokiaľ ide o rozsudky, ktoré boli doteraz západonemeckými
súdmi vynesené nad nacistickými zločincami,
nemožno povedať, že pri ich vynášaní
západonemecká spravodlivosť mala v záujme
objektivity zaviazané oči. Naopak. Západonemeckí
sudcovia prejavovali voči nacistickým zločincom
veľmi vľúdnu tvár a súcitné
oči. To je však vec ich svedomia. Skúsenosť
je taká, že hrozné nacistické zločiny
z histórie ľudstva nevymažú ani súdne
procesy, ani najprísnejšie tresty. A nám, a
ľudstvu vôbec, ide o to, aby žiaden nacistický
zločin nezostal bez spravodlivého trestu, myslíme
nielen na seba, na pokojnú budúcnosť našich
detí a bezpečnosť Európy, ale myslíme
aj na vlastné záujmy ľudu v Nemeckej spolkovej
republike. Ľud západného Nemecka by si mal
s plnou zodpovednosťou uvedomiť, že premlčanie
a beztrestnosť nacistických zločinov je nebezpečným
útokom na nepotrebný vnútorný mravný
očisťovací proces nemeckého ľudu.
Premlčanie a nepotrestanie týchto zločinov
by však vážne znemožnilo zdravý vývoj
ľudských a susedských vzťahov, ktoré
sa za uplynulých 20 rokov pomaly a postupne, ale predsa
len sľubne medzi mnohými občanmi NSR a susednými
národmi nadviazali.
Predstava o spolunažívaní
západonemeckého ľudu s nepotrestanými
nacistickými vrahmi a strojcami fašistických
zločinov - ako to predpokladá pán minister
spravodlivosti v spolkovej vláde - musí vyvolávať
otras vo svedomí každého normálneho
človeka.
Rozhodné protesty našej vlády,
nášho Národného zhromaždenia, našich
občanov a mierumilovného ľudstva nesmú
vyznieť bezúspešne. Veď premlčanie
nacistických zločinov bolo by pošliapaním
mravných zásad spolunažívania ľudí,
bolo by pošliapaním práva a spravodlivosti
a cynickým výsmechom utrpenia, hrz a smrti miliónov
nevinných obetí, ktoré majú na svedomí
nacistickí zločinci.
Moja druhá poznámka.
Ľud našej vlasti svojimi sympatiami
k bojujúcemu vietnamskému ľudu za práva
a slobodu vyslovuje naprostý súhlas s vládou,
keď najrozhodnejšie odsudzuje vojnu, ktorú vedú
USA vo Vietname.
Každý, kto je proti premlčaniu
nacistických zločinov z 2. svetovej vojny, musí
zaujímať rovnako ostré stanovisko proti zločinom,
ktoré páchajú najukrutnejšími
metódami vojenské tlupy USA vo Vietname.
Americký spisovateľ - pacifista
- Robert Brownes v článku "Vojna v džungli",
uverejnenom v "The Minority of One" medzi iným
napísal: Americké vojenské sily za pomoci
reakčných juhovietnamských žoldnierov
násilne premiestnili do koncentračných táborov
celé obce, aby občanom znemožnili poskytovať
podporu povstaleckým bojovníkom. Chemickými
prostriedkami zničili vegetáciu rastlín a
stromového lístia vo veľkých oblastiach.
Obce a mestá vypálili. Umučili tisícky
občanov, medzi nimi ženy, starcov a deti, umučili
každého kto bol v podozrení, že sympatizujú
s národnooslobodzovacím bojom Vietcongu. Uplatňujú
také barbarstvá, ktoré vyvolávajú
v civilizovanom človeku hnus a ktoré nemožno
označiť inak, len ako zločiny proti ľudskosti.
Vietnamci nenávidia Američanov. Vidia v nich brutálnych
rasistických kolonizátorov, ktorí bezcitne
zhodili atómové bomby na japonské mestá
a spustošili Vietnam len preto, lebo v týchto krajinách
žijú národy inej pleti a rasy. Pán Brownes,
občan USA, ostro odsudzuje počiny svojej vlády
vo Vietname a varuje ju i všetok americký ľud
pred hroznými dôsledkami.
Český a slovenský ľud
má hlboké pochopenie pre spravodlivý národnooslobodzovací
boj ujarmených národov. Preto nielen ostro protestuje
proti zločinom, páchaným vojskami USA v Juž.
Vietname a podlým útokom na Vietnamskú demokratickú
republiku, ale je ochotný poskytnúť aj účinnú
pomoc na ochranu práva, slobody a ľudskosti.