Předseda NS Laštovička: Děkuji
s. Trojanovi. Nyní promluví posl. Kučera.
Posl. Kučera: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci! Dovolte mi, abych řekl několik připomínek
ke zprávě vlády, kterou přednesl s.
Šimůnek.
Opatření naší vlády v posledním
období k rozvoji zemědělské výroby
mají kladný ohlas u zemědělské
veřejnosti. Rozšiřují prostor pro iniciativu
pracujících a dosahované výsledky
potvrzují jejich správnost. Zemědělský
výbor tato opatření hodnotí velmi
kladně a svým podílem pomáhá
uvádět je do života.
Úzce spolupracujeme s ministerstvem zemědělství,
lesního a vodního hospodářství,
s Ústřední komisí lidové kontroly
a statistiky a s Ústřední správou
nákupu zemědělských výrobků.
Naše spolupráce se rozvíjí i s pracovníky
ostatních resortů a je možno říci,
že i zde se setkáváme s pochopením a
s kladným přístupem k zabezpečování
potřeb rozvoje zemědělské výroby.
Podstatně se zlepšila také naše informovanost.
Známe problematiku rozvoje zemědělství
nejen na základě svých poznatků z
praxe, ale jsme seznámeni se základními zprávami,
které projednává vláda, ministerstva
a ostatní centrální orgány a zemědělské
instituce. Na své podněty a připomínky
dostáváme odpovědi, z nichž je vidět
snaha kritizované jevy odstranit a napravit, a nové
podněty uvést do života.
Přesto však některé věci u nás
vyvolávají znepokojení a obavy. Například
na posledním zasedání zemědělského
výboru, které se konalo dne 3. března t.
r., při předběžném projednávání
problémů řízení zemědělství
někteří poslanci upozorňovali na nerovnoprávné
postavení zemědělských závodů
v dodavatelsko - odběratelských vztazích.
Soudruh poslanec Rudolf uváděl, že jen za poslední
dva měsíce, kdy na znojemský okres přijíždí
arbitrážní pracovník, byla jejich družstva
uchráněna od škody 120 000 Kčs, vzniklé
dodavatelskými podniky. Podobné příklady
jsou na každém okrese. Nechci však vypočítávat
škody, které vznikají zemědělským
závodům dodávkou nekvalitních poruchových
strojů, nezodpovědně provedenými stavbami,
nekvalitními průmyslovými hnojivy či
krmnými směsemi. Chci jen upozornit na to, že
nebezpečí monopolního postavení výrobců
výrobních prostředků proti zemědělství
bude trvat i v nové soustavě řízení
průmyslu. Zainteresovanost na maximální výši
hrubého důchodu při vysoké úrovni
specializace a při jejich soustředění
v jednom oborovém podniku bude posilovat monopolní
postavení výrobce se všemi negativními
rysy - snahou po omezování sortimentu, po zvýšení
cen, po snižování kvality apod. Jak budou naše
zemědělské závody těmto tendencím
čelit, zda budou mít možnost nakupovat výrobní
prostředky od různých organizací či
jaká opatření budou provedena - to nyní
naléhavě vystupuje do popředí. Chápeme,
že bylo nutno nový způsob řízení
napřed propracovat a ověřit v průmyslových
závodech. Avšak skutečnost, že na úseku
zemědělství se teprve nové zásady
řízení diskutují, že nebyly posouzeny
možné dopady, že jsme k problémům,
které se nás dotýkají, neřekli
své slovo, je svým způsobem nedostatek, který
je nutné řešit. Domnívám se,
že je třeba obecně platné zásady
řízení národního hospodářství
co nejrychleji na podmínky zemědělství
rozpracovat a uvést do života. Jestliže z různých
příčin nebude možné přikročit
k jejich realizaci, bude třeba provést opatření,
aby negativním dopadům vůči zemědělství
bylo zabráněno. My v zemědělském
výboru Národního shromáždění
jsme ochotni se plně zapojit do této velké
zodpovědné práce.
Na březnové schůzi našeho výboru
jsme se dále zabývali zúrodněním
půdy a výživou rostlin. Ministr zemědělství,
lesního a vodního hospodářství
s. Burian nás seznámil se situací v zabezpečení
průmyslových hnojiv do roku 1970. Stav je takový,
že v příštím roce dostane zemědělství
asi 130 kg čistých živin, v roce 1967 143 kg,
v roce 1968 165 kg, v roce 1969 190 kg a v roce 1970 200 kg čistých
živin. To znamená, že trend růstu dodávek
průmyslových hnojiv je zpočátku mírný
a teprve v roce 1968 a zejména v roce 1969 a 1970 se podstatně
zvyšuje. To samo o sobě není příznivé,
neboť růst výroby a tržní produkce
má být rovnoměrný. První náměstek
ministra chemického průmyslu s. Valeš nám
sice potvrdil, že se s těmito čísly
počítá, ale zároveň nás
upozornil na obtíže, které mohou nastat ve
výrobě i v dovozu. Obtíže tohoto rázu
lze pochopit. My jsme při této příležitosti
také zdůraznili, že bude nutné plně
využívat organických hnojiv, lépe ošetřovat
chlévskou mrvu, močůvku, zakládat
komposty a v širokém měřítku
používat zeleného hnojení. Zároveň
jsme schválili doporučení pro jednotlivé
resorty k využívání průmyslových
a městských odpadů pro zúrodnění
půdy. Znepokojivé jsou však zprávy,
že někteří pracovníci centrálních
orgánů přicházejí s úvahami,
že používání průmyslových
hnojiv není tak efektivní, jak se předpokládalo,
a ze růst zemědělské výroby
bude možné zajistit nižšími dávkami,
laciněji apod. Protože jsme v praxi poznali jednoznačné
výsledky použití vyšších dávek
průmyslových hnojiv, domníváme se,
že tyto úvahy nejsou správné. Překonáme
stav, kdy dodávaná mechanizace nemá ještě
světovou úroveň, překonáme
obtíže v investiční výstavbě
apod., ale bez vyšších dávek kvalitních
průmyslových hnojiv by bylo velmi obtížné
splnit to, co od nás zemědělců strana
a pracující očekávají do r.
1970.
Neuspokojivá je, soudružky a soudruzi poslanci, i
situace v pracovních silách. Úkoly k získání
mladých lidí pro práci v zemědělství
se neplní. Podle předběžných
informací se počítá s tím,
že do roku 1970 se sníží počet
pracovních sil v zemědělství asi o
200 000 lidí. Celkový stav je o to vážnější,
že průměrný věk se stále
zhoršuje a v některých oblastech již dnes
počet a věk pracujících v zemědělství
je limitujícím v rozvoji výroby. Přes
tento stav se plánovací orgány stále
na zemědělství dívají jako
na rezervoár pracovních sil. Ve všech ostatních
odvětvích národního hospodářství
se při sestavení plánu důsledně
provádí bilance pracovních sil. Myslím
si, že nyní jsme v období, kdy je nutné
přistoupit k důslednému bilancování
pracovních sil i v zemědělství. Potom
se nám na základě přesných
údajů ukáže, že v některých
oblastech bude možné uvolnit ze zemědělství
určitý počet pracovníků, a
jinde zase, že počet pracovních sil je krajně
nedostatečný. O této problematice je dosud
přehled jen velmi rámcový. Při plánovacích
pracích se nepřihlíží ke skutečnému
stavu a důsledek toho je zhoršující
se situace tam, kde to nejméně potřebujeme.
V současné době, soudružky a soudruzi,
považujeme tyto tři úseky, o kterých
jsem mluvil, tj. aplikaci zásad nové soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství
na podmínky zemědělství, zajištění
průmyslových hnojiv pro zvýšení
úrodnosti půd a zlepšenou výživu
rostlin, a nutnost důsledného bilancování
pracovních sil, za rozhodující a klíčové
body, které je nutno řešit, aby bylo plynule
dosahováno cíle vytyčeného naší
komunistickou stranou - vyrovnání úrovně
zemědělství do roku 1970 na úroveň
průmyslu. Děkuji za pozornost.
Předseda NS Laštovička: Děkuji
s. Kučerovi. Dávám slovo s. Holatové.
Posl. Holatová: Jako pracovnice pletařského
průmyslu chci seznámiti plénum NS s výsledky
práce a s některými problémy tohoto
průmyslového oboru a jak pracující
celého pletařského oboru a národního
podniku přispěli k dobrým výsledkům,
kterých bylo dosaženo za prvé 2 měsíce
v našem národním hospodářství.
V lednu pletařský průmysl vcelku nejen splnil,
ale i překročil naprostou většinu ukazatelů
státního plánu. Nebyly však splněny
dodávky pro vývoz.
Stavy zásob se snížily o 7 799 000 Kčs.
V únoru bylo v pletařských podnicích
docíleno dalších nadplánovaných
výsledků v hrubé výrobě, výrobě
zboží, dodávkách pro tržní
fondy, avšak neplnění kvalitativních
ukazatelů kromě produktivity práce se celkem
nezlepšilo. Dodávky pro vývoz jsou za oba měsíce
splněny pouze na 90,7 %. Pokud je mně známo,
organizuje Sdružení podniků pletařského
průmyslu v Písku opatření k zajištění
úkolů za čtvrtletí celkem. I když
se to pravděpodobně podaří, je třeba
vidět nerovnoměrné plnění v
měsících jako nesprávný zjev.
A nyní k výsledkům národního
podniku Moravskoslezské pletárny v Rožnově
pod Radhoštěm.
Na neplněných ukazatelích nákladů
a zisku se podílí i tento podnik, který však
vykazuje překročení hrubé výroby,
výroby zboží, dodávek pro tržní
fondy i pro vývoz, jakož i produktivity práce.
Za čtvrtletí celkem očekává
podnik vyrovnání nesplněných ukazatelů.
Překračování vlastních nákladů
podniku je zaviněno hlavně špatnou cenovou
tvorbou cen, platných od 1. 4. 1964 a cenových normativů.
Různorodá rentabilita jednotlivých výrobků
způsobuje, že jakákoliv změna sortimentu
se projevuje buďto jako nezasloužený dobrý
výsledek nebo nezaviněný špatný
výsledek výrobních podniků. Je opravdu
nejvyšší čas, že v připravovaných
změnách stávající organizace
podniků měníme i stávající
metodiku tvorby cen.
Jedním z účinných opatření
na úseku rentability má býti v nár.
podniku Moravskoslezské pletárny i požadovaná
rekonstrukce základního závodu v Rožnově
pod Radhoštěm, která má umožnit
opuštění malých vzdálenějších
provozů. O tuto akci marně usiluje vedení
podniku již od roku 1952. Akce byla již několikrát
schválena a v poslední chvíli před
zahájením vždy opět zamítnuta
nebo oddálena. Přitom nejde jen o ekonomický
efekt a dílčí centralizaci výroby,
ale hlavně o odstranění zdravotně
závadného a životu nebezpečného
pracovního prostředí pro dělníky
rožnovské barevny a úpravny, kde jen zázrakem
nedošlo v roce 1963 k smrtelnému zranění
dělníka. Zatímco jiné akce byly již
uskutečněny, rekonstrukce rožnovské
pletárny byla opět odsunuta a má být
zahájena až v roce 1968. Věřím,
že tento termín bude již dodržen.
A ještě několik slov na adresu chemického
průmyslu ke kvalitě výrobků ve spojení
se zpracováváním polyamidových vláken.
V Moravskoslezských pletárnách bylo v r.
1964 zpracováno 211 tun tohoto materiálu, čili
jeho zpracování se podílí významně
na celkové výrobě. Protože výroba
polyamidových vláken a jejich zpracování
ještě pořád neopustily stadium vývoje,
je třeba se tímto problémem podrobněji
zabývat. Současný stav kvality polyamidových
vláken je neuspokojivý, zvláště
u polyamidu kontinuálně kadeřeného.
Jednotlivé potáče a cívky vykazují
rozdílné hodnoty ve stupni a vzhledu kadeření.
Kromě toho se projevují tyto vady i na krátkých
úsecích. Různý stupeň a vzhled
krepy působí na hustotu a plnost pleteniny a hlavně
pak mají při barvení různou afinitu.
Při zpracování tohoto materiálu dochází
velmi často k příčnému pruhování
a to právě z důvodu jak různého
stupně kadeření, tak i z materiálu
samotného. Přejímací technická
podmínka je však velmi měkká.
Dalším nedostatkem při zpracování
polyamidových vláken jest výroba v nedostatečném
sortimentu vhodných titrů. Tento nedostatek zapříčiňuje,
že vyrábíme zboží ve srovnání
se zahraničními výrobky zbytečně
těžké, čímž dochází
k nehospodárnému zpracování tohoto
materiálu. Kdyby se do výroby v n. p. Chemko zařadila
vhodná síla materiálu, kupř. v titru
90 den, docílilo by se při jeho zpracování
na punčochové kalhoty a punčochové
zboží velkých úspor při zachování
užitkové hodnoty výrobků a docílení
lepšího estetického vzhledu. Jen při
výrobě punčochových kalhot v nár.
podniku Moravskoslezské pletárny bylo by při
zpracování tohoto slabšího materiálu
docíleno úspor ve výši 18 tun za 1 rok.
Návazně na tuto informaci chci se zmíniti
o přípravě na statistickou přejímku
textilního zboží, o níž byl uveřejněn
v Rudém Právu z 20. 2. 1965 obšírný
článek, po jehož prostudování
se zdá, ze matematické násobky dílčích
šetření nebudou skýtat spolehlivý
pohled na kvalitu celé zásilky. Přesto se
vedení podniku i závodů Moravskoslezské
pletárny připravuje na toto opatření
zvýšenou péčí o kvalitu hned
v samých začátcích výroby.
Důkazem, že kvalitě bude v roce 1965 věnována
ještě větší péče
než v minulosti, je okolnost, že náš podnik
uzavřel s vedením obchodního domu Ostravica
v Ostravě dohodu, že tento náš velký
odběratel nebude vůbec u našich dodávek
provádět kvalitativní přejímku
zboží a že nám bude postupovat k vyřízení
případné reklamace na výrobky. Toto
opatření umožní obchodnímu domu
Ostravica úsporu pracovních sil na tuto přejímku
zboží. Zatímco se celostátně
zvyšuje a prohlubuje v distribučních podnicích
kvalitativní přejímka výrobků,
jde náš podnik opačným postupem, to
je zvýšením péče o kvalitu přímo
ve výrobě. Podobnou dohodu chceme uzavřít
se Středočeským velkoobchodem textilním
zbožím v Praze. Po ověření tohoto
experimentu jestliže se osvědčí nejen
nám, ale hlavně distribučním podnikům,
hodláme jej rozšiřovat dalšími
dohodami.
A na závěr několik slov k rozpisu plánu
na rok 1965 a k účasti pracujících
při přijímání úkolů.
Je třeba kvitovat, že rozpis úkolů na
rok 1965 se dostal na podniky dříve, nežli
tomu bylo v létech 1964 a dříve. Přesto
byla značná část příprav
na úkoly roku 1965 provedena ještě před
přijetím rozpisu plánu. Při krajském
aktivu stranických funkcionářů a vedoucích
hospodářských pracovníků ústředně
řízeného průmyslu, konaném
dne 30. listopadu v Ostravě, bylo vytýčeno
heslo "Produktivita, kvalita, hospodárnost",
které podnítilo iniciativu pracujících
Severomoravského kraje k přijetí progresívních
úkolů na rok 1965 a k vytváření
podmínek pro jejich plnění a překračování.
K přijetí vyšších úkolů
proti rozpisu došlo i v našem podniku v těchto
ukazatelích:
hrubá výroba | o Kč | 2 868 000, | tj. o | 1,4 %, |
výroba zboží | o Kč | 3 033 000, | tj. o | 1,8 %, |
produktivita | o Kč | 365, | tj. o | 0,7 %, |
náklady v hal. na 1 Kčs VZ | o | 0,29 %, | ||
zisk | o Kč | 651 000, | tj. o | 11,54 %, |
dodávky pro tržní fondy v SVC | o Kč | 1 466 000, | tj. o | 1,02 %. |
Kromě toho přijal a s pracujícími
závodů projednal náš podnik dodatečné
závazky na dodávky pro vývoz, a to 25 000
párů kreppolyamidových ponožek a 100
000 kusů pružných pletených výrobků
v celkové hodnotě 1 340 000 Kčs nad stávající
plán vývozu. Dále byl přijat dodatečný
závazek na dodávky 190 900 párů ponožek
a punčoch v hodnotě Kčs 647 000 ke zlepšení
zásobování tuzemského trhu punčochovým
zbožím.
Přijetí dodatkových úkolů se
promítne do všech ostatních ukazatelů
plánu. Nejvíce se projeví zvýšenou
produktivitou práce a lepší hospodárností.
K zajištění skutečného plnění
vyšších výrobních a dodávkových
úkolů byla vytýčena tato opatření:
a) Doplnit a prohloubit plán technického rozvoje
a plán tématických v úkolů,
hlavně prověřit a upravit normu obsluhovosti
pletacích strojů.
b) Zajišťovat překračování
plánu výroby a dodávek již počínaje
od denních plánů 6. dekády.
c) Využívat všech forem hmotné zainteresovanosti
pracujících na docilování nadplánovaných
výsledků.
d) Zlepšit využívání fondu pracovní
doby.
e) Rozšířit socialistické závazky,
uzavřené na počest 20. výročí
osvobození ČSSR.
f) Věnovat největší péči
kvalitě výrobků a snižovat procento
odpadu.
Věřím, že ve zbývajících
dnech března vyvinou pracující našich
závodů z podnětu závodních
organizací KSČ a ROH největší
úsilí ke splnění úkolů
plánu a socialistických závazků, uzavřených
na počest 20. výročí osvobození
ČSSR Sovětskou armádou.
Předseda NS Laštovička: Děkuji.
Uděluji slovo s. posl. Hladkému.
Posl. Hladký: Vážené súdružky
a súdruhovia!
Výbor NZ pre národné výbory v spolupráci
s výborom pre investičnú výstavbu
pristupuje k závažnému kroku, a to k rozboru
problematiky rozvoj a miest a práce mestských národných
výborov.
Po prerokovaní hlavných problémov rozvoja
Prahy a po prevedení prieskumu výstavby sídlisk
v Prahe, M. Boleslavi, v Košiciach a ďalších
mestách sa ukazuje, že kritické nedostatky
v rozvoji našich miest závažné disproporcie,
najmä u veľkých, nie sú vecou len úrovne
práce a schopností príslušného
národného výboru, ale že sú všeobecné,
že ich korene sú hlbšie.
Cieľom rozboru je jednak preskúmať práce
národných výborov s prihliadnutím
na špecifickú problematiku jednotlivých miest,
jednak skúmať možnosti a cesty, ako zlepšiť
vcelku neutešený stav výstavby miest a zaostávanie
vážnych úsekov, ktoré rozhodujú
o dobrom životnom prostredí, úsekov takých,
ako je komplexná vybavenosť, údržba bytového
fondu, výstavba komunikácií, rozvoj služieb
a pod. Tento prieskum sa má pokúsiť aplikovať
nové zásady riadenia v zmysle posilnenia úlohy
mestských národných výborov a ukázať
cesty k zladeniu rezortných a komunálnych záujmov
na území miest. Získané poznatky a
návrhy by sa použili na spracovanie štatútov
pre jednotlivé kategórie miest, ktoré by
mohli byť schválené Národným
zhromaždením.
I keď sú práce rozvrhnuté na dlhšie
pracovné obdobie, chcel by som už teraz zdôrazniť
význam tejto akcie a požiadať ústredné
orgány o účinnú pomoc. Chcel by som
poukázať na niektoré problémy, ktoré
bude treba v rámci tohoto úkolu riešiť
na úseku investičnej výstavby, najmä
v skupine veľkých miest.