Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
- Zahajuji přerušenou schůzi Národního
shromáždění.
Chtěl bych sdělit, že jsem byl požádán
předsednictvem čs. skupiny Meziparlamentní
unie, abych vás upozornil, soudruzi poslanci, že ustavující
schůze zájmových skupin čs. skupiny
Meziparlamentní unie se budou konat půl hodiny po
přerušení dnešního pléna
v místnostech podle pozvánek. Končíme
v 16.30 hod., to znamená, že ustavující
schůze se budou konat v 17 hod.
Dále vám sděluji, že zítra odpoledne
se koná důvěrná společná
schůze všech výborů NS. Této
schůze se zúčastní poslanci NS a tajemníci
výborů NS. Nebude-li do té doby skončena
schůze NS, bude přerušena a pokračovalo
by se v pátek dopoledne v dalším jednání.
Nyní přistoupíme k rozpravě k přednesené
zprávě vlády. Do rozpravy se přihlásili
poslanci: Smrkovský, Šubrt, Trojan, Kučera
Václav, Holatová, Hladký, Černý,
ministr David, poslanci Perkovič, Růžička,
Zima, Kosmel, Fiľová, Jedlička, Pennigerová
a Pacner.
Dávám slovo s. Smrkovskému.
Posl. Smrkovský: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Ze zprávy přednesené místopředsedou
vlády s. Šimůnkem o činnosti vlády
vyplývá, že v r. 1964 bylo dosaženo některých
pozitivních výsledků v ozdravění
našeho národního hospodářství.
Nástup do plnění plánovaných
úkolů v prvých dvou měsících
letošního roku z hlediska kvantitativního rozvoje
výroby a výkonů lze hodnotit podle statistických
údajů za úspěšný.
Průmysl dosáhl vysokého přírůstku
denní výroby v obou měsících.
Oproti stejnému období v r. 1964 se výroba
zvýšila o více než 10 %. Poměrně
rychlé bylo i tempo růstu výroby a výkonů
ve stavebnictví, dopravě, i v nákupu živočišných
výrobků.
Při překračování plánu
výroby a výkonů bylo v lednu dosaženo
relativně příznivých výsledků
i v plnění plánu některých
kvalitativních ukazatelů. V průmyslu a ve
stavebnictví byl překročen plán produktivity
práce a vcelku byla dosažena relace ve vývoji
i v plnění plánu produktivity práce
a průměrných mezd. V plnění
plánu vlastních nákladů v průmyslové
výrobě, ve stavebnictví a železniční
dopravě bylo dosaženo úspor.
Bylo by však jednostranné naše hospodářské
výsledky měřit a hodnotit pouze podle temp
a ostatních kvantitativních měřítek,
což bylo charakteristické pro období extenzívního
rozvoje.
Jde především o to, aby výroba uspokojovala
vzrůstající a žádoucí
celospolečenské potřeby, aby efektivnost
výroby měla vzestupný vývoj. Z hlediska
těchto kritérií se dosavadní vývoj
hospodářství dosud neoprostil od nedostatků
charakteristických pro minulá léta.
Řešení věcných problémů
našeho národního hospodářství
do značné míry je závislé na
výsledku a efektivnosti investiční výstavby.
Údaje, které má ÚKLKS v tomto směru
k dispozici, především z hodnocení investiční
činnosti v roce 1964, neprokazují jednoznačně,
že se nám daří odstraňovat dostatečně
rychle již dříve zjištěné
nedostatky. I první výsledky letošního
roku na přednostně zabezpečovaných
stavbách ukazují, že ve věcném
plnění se opět projevily tradiční
nedostatky. Z 256 rozestavěných průmyslových
a inženýrských staveb byly technické
režimy v únoru splněny pouze na 140 stavbách;
na 41 stavbách dosáhlo plnění jen
80 %, 40 technických režimů není dosud
odsouhlaseno. Na 20 stavbách nejsou technické režimy
vůbec zpracovány.
V řadě případů došlo také
letos k formálnímu odsouhlasení technických
režimů; dodavatelé přijali úkoly,
ale jejich splnění nezajistili. To nepříznivě
ovlivní plnění termínů na přednostně
zabezpečovaných stavbách. Zvláště
tíživě se tyto skutečnosti projevují
na stavbě Magnezitový lom Dobrá voda, ocelárna
II. Třinec, Lom Miková, ČKD Kutná
Hora, drtírna Tušimice, důl Šverma OKR,
dílny OKR Radvanice, sklárny Železný
Brod, rekonstrukce cementárny Králův Dvůr,
šamotka Velké Opatovice, letiště Ruzyně
aj.
Podle zjištění SBČS v první polovině
února nebyl plán investic hospodářských
organizací zajištěn smlouvami nebo potvrzenými
objednávkami v rozsahu asi 1 mld. Kčs, z toho na
jmenovitých stavbách v hodnotě 684 mil. Kčs.
Soudruh místopředseda vlády Šimůnek
ve svém referátě správně uvedl,
že v minulém roce bylo dosaženo lepších
výsledků v investiční činnosti
proti předchozím letům. Avšak dosažené
výsledky nás nemohou uspokojit, neboť i zde
trvají ještě vážné nedostatky,
a já bych chtěl na některé z nich
obrátit vaši pozornost na základě rozboru
provedeného ÚKLKS.
Vážné nedostatky, které snižovaly
efektivnost provedených investic, byly a jsou ve stálém
růstu rozpočtových nákladů
staveb a v dalším prodlužování
plánovaných a normovaných lhůt výstavby.
V důsledku neplnění věcných
úkolů, zejména v období dokončovaných
staveb, dochází k odsouvání termínů
pro uvedení základních fondů do provozu.
Trvá vysoká poruchovost a nespolehlivost nových
základních fondů, které navíc
pracují s podstatně nižšími parametry,
než bylo uvažováno v příslušné
projektové dokumentaci. Investiční činnost
nesehrává proto dosud plně úlohu důležitého
činitele při komplexní modernizací
ucelených úseků výroby.
Tyto poznatky je možno doložit těmito čísly.
Rozpočtové náklady jmenovitě schvalovaných
staveb vzrostly v průběhu r. 1964 o více
než 3 %, což představuje částku
zhruba 2,5 mld. Kčs.
Plánované lhůty výstavby jsou v průměru
překračovány o 46 %.
Plán uvádění základních
fondů do provozu byl v roce 1964 podle zprávy soudruha
Šimůnka splněn na 96 %.
Plán bytové výstavby byl splněn na
96,9 %, ve srovnání s r. 1963 pak byl počet
dokončených bytů nižší o
4943 byty.
Oddálení termínů pro uvedení
výrobních kapacit do provozu na stavbách,
které byly rozestavěny v r. 1964, představuje
roční ztrátu na objemu hrubé výroby
v rozsahu 20 mld. Kčs.
Budeme-li pod tímto zorným úhlem hodnotit
výsledky v oblasti investiční výstavby,
musíme konstatovat, že opatření, prováděná
všemi orgány, které se na řízení
investiční výstavby podílejí
- počínaje přímými investory
a ústředními orgány konče -
přes značné zlepšení nestačila
ještě plán zabezpečit. Tyto skutečnosti
naši pracující znají a ptají
se nás, jak to je možné, že když
dodavatelské podniky své plány plní
a někdy i překračují, že uvádění
investic do provozu v plánovaných termínech
se neplní.
Přes růst objemu výroby nejsou ještě
na r. 1965 uspokojivě zajištěny nadplánované
dodávky pro hlavní směry odbytu, zejména
pro tržní fondy, vývoz a investiční
výstavbu. Tím narušujeme stabilitu záměrů
a ekonomických vztahů, se kterými plán
na r. 1965 počítá.
Z oblasti užití produkce se v lednu a v únoru
objevily první signály, které upozorňují
na nedostatky ve výrobě z hlediska uspokojování
potřeb: plán maloobchodního obratu v lednu
byl splněn na 99,1 %, v únoru na 98,7%.
Pro zásobování našeho vnitřního
trhu je charakteristické podstatné zlepšení
u potravin a potravinářského zboží,
kde požadavky obyvatelstva i ve skladbě jsou vcelku
uspokojivé. Plynulost zásobování byla
však v některých místech narušována
zpožďováním rozvozu pro poruchovost vozidel
a pro nesjízdnost silnic.
U průmyslového zboží poptávka
není uspokojována, zejména v požadovaném
sortimentu. Na trhu chybí řada druhů zboží,
jako např. kamna, sporáky, jízdní
kola, domácí a hospodářské
nářadí, elektrické a plynové
spotřebiče, tkaniny z hedvábí, punčochy
a ponožky, kožená galantérie a hračky.
Vázlo předzásobení trhu i sezónním
zbožím. Současná situace nás
vzdaluje od žádoucího stavu, aby nabídka
převažovala nad poptávkou.
Výsledky za prvé dva měsíce rovněž
signalizují, že se opožďuje plnění
plánu v zahraničním obchodě, zejména
u strojírenských výrobků. Přes
určité zlepšení trvají nedostatky
v kvalitě výrobků. Podle vyhodnocení
reklamací za r. 1964 nepodařilo se dosáhnout
obratu v kvalitě některých vyvážených
strojírenských výrobků. Naproti tomu
u nestrojírenských výrobků se kvalita
v r. 1964 ve srovnání s předchozím
rokem zlepšila.
Soudružky a soudruzi! Výsledky za prvé dva
měsíce letošního roku - protože
jde o krátké období - ještě neumožňují
dělat hlubší rozbory a závěry
o vyhlídkách plnění plánu.
Proto se pokusím upozornit na několik problémů
a na stav zabezpečení úkolů v oblasti
dodavatelsko-odběratelských vztahů v r. 1965.
Na zasedání ÚV KSČ v listopadu 1964
při projednávání plánu rozvoje
národního hospodářství na r.
1965 a v souladu s tím i při projednávání
plánu na r. 1965 zde v NS bylo zdůrazněno,
že jedním z předpokladů plnění
plánovaných úkolů v r. 1965 je rozpracování
programu maximálního překračování
dodávek pro vývoz v žádoucí struktuře
a urychlení realizace programu zabezpečování
nedostatkových druhů zboží, zvyšování
dodávek nových výrobků a výrobků
mimořádné kvality pro vnitřní
trh. Jak je tento úkol listopadového pléna
ÚV strany plněn?
Podle zjištění ÚKLKS a SBČS z
února všechna průmyslová ministerstva
rozepsala vyšší úkoly odbytu, než
stanoví státní plán.
V plánech výrobních hospodářských
jednotek a podniků jsou úkoly plánu v globále
převzaty, nejsou však plně zajištěny
požadavky v žádoucí struktuře pro
investice, pro vnitřní a zahraniční
obchod.
Nutno proto konstatovat, že nebyly dosud v plné míře
zabezpečeny úkoly uložené listopadovým
zasedáním ústředního výboru
strany a usnesením vlády č. 622/1964, zejména
pokud jde o zabezpečení dodatkových úkolů
plánu pro vývoz a tržní fondy.
Například u ministerstva těžkého
strojírenství nebyly zajištěny dodávky
pro investice ve výši 69 mil. Kčs, z toho polovina
pro jmenovitě schvalované stavby. Nebyly zabezpečeny
požadavky odběratelů, zejména u pístových
motorů, gumárenských zařízení,
vagónů a pístních kroužků.
Není uspokojena poptávka po nedostatkových
výrobcích, jako jsou čerpadla, vodárny
apod.
Ministerstvo všeobecného strojírenství
neuspokojuje dodávky pro investice u obráběcích,
textilních, kancelářských a matematických
strojů.
V oblasti vnitřního obchodu trvají sortimentní
rozpory mezi vnitřním obchodem a výrobou,
zejména v nedostatkovém zboží pro tržní
fondy, a není zcela zabezpečeno zvýšení
dodávek nových výrobků a výrobků
mimořádné kvality. Závažným
nedostatkem je, že nebyly ve výrobě převzaty
zvýšené požadavky ministerstva vnitřního
obchodu, a to zejména dodávek módních
a technických novinek a ostatních nedostatkových
výrobků.
Např. ministerstvo spotřebního průmyslu
nekryje zvýšené požadavky ministerstva
vnitřního obchodu v sortimentní náplni
dodávek pro tržní fondy v hodnotě přes
800 mil. Kčs, a to především u nedostatkových
výrobků, např. pánské polyamidové
košile v hodnotě 93 mil. Kčs maloobchodní
ceny, obuv kožená v hodnotě téměř
60 mil. Kčs maloobchodní ceny, dále konfekce,
kapesníky, punčochové kalhotky, lyže,
rukavice atd. Zde nutno ocenit iniciativu vlády, která
se snaží potřeby vnitřního obchodu
u nedostatkových druhů zboží zajistit
i dovozem.
Obdobná situace je v zabezpečování
některých výrobků pro zahraniční
obchod. Zpoždění či ohrožení
dodávek pro export vykazují hlavně ZVIL Plzeň
a Závody vítězného února Hradec
Králové u dodávek investičních
celků pro vývoz apod.
Rovněž není dosud zajištěn úkol
odběratelských resortů, dosáhnout
snížení dovozu, a to snížením
měrné spotřeby ve výrobě.
Obdobně by bylo možno hovořit ještě
o některých dalších úkolech,
které nejsou dosud dostatečně plněny
a zabezpečeny, jako např. dlouhotrvající
nedostatky náhradních dílů, které
i v letošním roce brzdí přípravu
zemědělských strojů pro jarní
práce. Ve výrobě trvají nadále
tendence přesouvat náročnější
úkoly v dodávkách na konec roku, do III.
a IV. čtvrtletí.
Nedostatky, které jsem uvedl, ukazují na to, že
přes určité zlepšení ve vývoji
našeho národního hospodářství,
jak o tom hovořil soudruh místopředseda vlády
inž. Šimůnek a jak jsem se zmínil v úvodu,
nemůžeme být uspokojeni s plněním
hospodářského plánu. Výsledky
za prvé dva měsíce letošního
roku a stav zabezpečení plánu v roce 1965
dodavatelsko-odběratelskými vztahy svědčí
o tom, že je nutno daleko důrazněji než
dosud zabezpečovat úkoly listopadového pléna
ústředního výboru strany a usnesení
vlády č. 622/64 a nepřipouštět
odsouvání jejich řešení na konec
roku.
Jde nám o to, abychom se na různých úrovních
a tedy i v Národním shromáždění
nespokojovali s tím, že určité, stále
se opakující nedostatky kritizujeme, ale k nápravě
dochází velmi pozvolna a opožděně,
jako je tomu např. u náhradních dílů.
Soudružky a soudruzi, z podrobnějšího
studia plánu podniků i ze zkušeností
z plnění plánu v roce 1964 vyplývá,
že existují reálné možnosti v našich
závodech zabezpečit náročnější
úkoly. Tyto možnosti spočívají
zejména v zlepšení výchozí základny
letošního plánu v důsledku lepších
výsledků roku 1964, než se očekávalo,
v možnosti vyššího využití výrobních
kapacit, ve zlepšení energetické a dopravní
situace.
Jak vyplynulo ze zprávy o činnosti vlády
přednesené soudruhem Šimůnkem i z prvních
poznatků z rozvoje národního hospodářství
v letošním roce, jsou úkoly plánu na
rok 1965 a další vývoj naší ekonomiky
směrem k intenzívnímu rozvoji náročné,
a to jak na řídící a organizátorskou
práci, tak i na zdroje naší ekonomiky. Je stále
zřejmější a jasně to ukázalo
i lednové plénum ústředního
výboru strany, že starými metodami řízení
tohoto cíle dosáhnout nelze.
Významným nástrojem, který musí
přispět k řešení našich
složitých, obsahově a koncepčně
náročných ekonomických úkolů,
je příprava a zavedení zdokonalených
metod plánovitého řízení národního
hospodářství. Nelze samozřejmě
jednostranně spoléhat na to, že nová
soustava řízení sama automaticky vyřeší
nedostatky a problémy, že je všelékem
proti ekonomickým neduhům. Naopak, zavedení
nové soustavy řízení předpokládá
tvůrčí přístup při konkretizaci
a rozpracování schválených zásad.
Chci zdůraznit, jak již to uvedl též soudruh
Novotný na shromáždění lidových
milicí k 17. výročí únorových
událostí, že při rozpracování
a zavádění nových zásad bude
nutno překonávat konzervatismus myšlení,
bojovat proti starým, administrativním formám
řízení a proti snahám jet ve vyježděných
kolejích.
Ministerstva a vybrané podniky rozpracovávají
v současné době schválené zásady
a ověřují je v experimentech. Toto ověření
zásad a pečlivé vyhodnocování
výsledků pomohou nám dořešit
některé otázky, které zůstaly
v zásadách nedořešeny. Chci zdůraznit
nesmírný význam toho, aby resorty, v nichž
se nové zásady zkoušejí, s mimořádnou
vážností průběžně
sledovaly a vyhodnocovaly jednotlivé experimenty a získané
poznatky zobecňovaly a využily jich pro zpracování
konečných návrhů zásad a pravidel
řízení za svá odvětví.
Nová soustava řízení nám dává
do rukou účinnější nástroje
pro efektivnější rozvoj našeho národního
hospodářství. Nesmírně však
záleží na tom, jak si tyto nástroje
osvojíme, jak s nimi budeme vládnout, jak využijeme
uvolněné iniciativy všech pracovníků,
kteří se podílejí na řízení
národního hospodářství, i iniciativy
dělníků, techniků, ekonomů
v závodech a podnicích k prospěchu celé
naší socialistické společnosti.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Smrkovskému, promluví posl. Šubrt.
Posl. Šubrt: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Jednou ze základních podmínek hospodárnosti
investiční výstavby je dostatečný
předstih v projektové přípravě.
Uvážíme-li, že se projektovou přípravou
zabývá zhruba 46 000 pracovníků a
z nich asi 29 000 pracovníků ve státních
a krajských projektových ústavech, jde o
rozsáhlou činnost, která reprezentuje miliónové
hodnoty projektových prací.
Projektové práce každopádně a
také samozřejmě daleko přesahují
objem investic, které můžeme vůbec v
našem národní hospodářství
realizovat. Protože jde o skutečně významnou
činnost, na jejímž výsledku závisí
kvalita investiční výstavby - tedy rozhodující
oblastí v dalším rozvoji naší socialistické
ekonomiky, zabývala se v roce 1963 otázkou využití
projektových kapacit Ústřední komise
lidové kontroly a statistiky.