Středa 24. března 1965

(Přerušená schůze zahájena ve 14,18 hod.)

Předseda NS s. Laštovička (zvoní): - Zahajuji přerušenou schůzi Národního shromáždění.

Chtěl bych sdělit, že jsem byl požádán předsednictvem čs. skupiny Meziparlamentní unie, abych vás upozornil, soudruzi poslanci, že ustavující schůze zájmových skupin čs. skupiny Meziparlamentní unie se budou konat půl hodiny po přerušení dnešního pléna v místnostech podle pozvánek. Končíme v 16.30 hod., to znamená, že ustavující schůze se budou konat v 17 hod.

Dále vám sděluji, že zítra odpoledne se koná důvěrná společná schůze všech výborů NS. Této schůze se zúčastní poslanci NS a tajemníci výborů NS. Nebude-li do té doby skončena schůze NS, bude přerušena a pokračovalo by se v pátek dopoledne v dalším jednání.

Nyní přistoupíme k rozpravě k přednesené zprávě vlády. Do rozpravy se přihlásili poslanci: Smrkovský, Šubrt, Trojan, Kučera Václav, Holatová, Hladký, Černý, ministr David, poslanci Perkovič, Růžička, Zima, Kosmel, Fiľová, Jedlička, Pennigerová a Pacner.

Dávám slovo s. Smrkovskému.

Posl. Smrkovský: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi!

Ze zprávy přednesené místopředsedou vlády s. Šimůnkem o činnosti vlády vyplývá, že v r. 1964 bylo dosaženo některých pozitivních výsledků v ozdravění našeho národního hospodářství. Nástup do plnění plánovaných úkolů v prvých dvou měsících letošního roku z hlediska kvantitativního rozvoje výroby a výkonů lze hodnotit podle statistických údajů za úspěšný.

Průmysl dosáhl vysokého přírůstku denní výroby v obou měsících. Oproti stejnému období v r. 1964 se výroba zvýšila o více než 10 %. Poměrně rychlé bylo i tempo růstu výroby a výkonů ve stavebnictví, dopravě, i v nákupu živočišných výrobků.

Při překračování plánu výroby a výkonů bylo v lednu dosaženo relativně příznivých výsledků i v plnění plánu některých kvalitativních ukazatelů. V průmyslu a ve stavebnictví byl překročen plán produktivity práce a vcelku byla dosažena relace ve vývoji i v plnění plánu produktivity práce a průměrných mezd. V plnění plánu vlastních nákladů v průmyslové výrobě, ve stavebnictví a železniční dopravě bylo dosaženo úspor.

Bylo by však jednostranné naše hospodářské výsledky měřit a hodnotit pouze podle temp a ostatních kvantitativních měřítek, což bylo charakteristické pro období extenzívního rozvoje.

Jde především o to, aby výroba uspokojovala vzrůstající a žádoucí celospolečenské potřeby, aby efektivnost výroby měla vzestupný vývoj. Z hlediska těchto kritérií se dosavadní vývoj hospodářství dosud neoprostil od nedostatků charakteristických pro minulá léta.

Řešení věcných problémů našeho národního hospodářství do značné míry je závislé na výsledku a efektivnosti investiční výstavby. Údaje, které má ÚKLKS v tomto směru k dispozici, především z hodnocení investiční činnosti v roce 1964, neprokazují jednoznačně, že se nám daří odstraňovat dostatečně rychle již dříve zjištěné nedostatky. I první výsledky letošního roku na přednostně zabezpečovaných stavbách ukazují, že ve věcném plnění se opět projevily tradiční nedostatky. Z 256 rozestavěných průmyslových a inženýrských staveb byly technické režimy v únoru splněny pouze na 140 stavbách; na 41 stavbách dosáhlo plnění jen 80 %, 40 technických režimů není dosud odsouhlaseno. Na 20 stavbách nejsou technické režimy vůbec zpracovány.

V řadě případů došlo také letos k formálnímu odsouhlasení technických režimů; dodavatelé přijali úkoly, ale jejich splnění nezajistili. To nepříznivě ovlivní plnění termínů na přednostně zabezpečovaných stavbách. Zvláště tíživě se tyto skutečnosti projevují na stavbě Magnezitový lom Dobrá voda, ocelárna II. Třinec, Lom Miková, ČKD Kutná Hora, drtírna Tušimice, důl Šverma OKR, dílny OKR Radvanice, sklárny Železný Brod, rekonstrukce cementárny Králův Dvůr, šamotka Velké Opatovice, letiště Ruzyně aj.

Podle zjištění SBČS v první polovině února nebyl plán investic hospodářských organizací zajištěn smlouvami nebo potvrzenými objednávkami v rozsahu asi 1 mld. Kčs, z toho na jmenovitých stavbách v hodnotě 684 mil. Kčs.

Soudruh místopředseda vlády Šimůnek ve svém referátě správně uvedl, že v minulém roce bylo dosaženo lepších výsledků v investiční činnosti proti předchozím letům. Avšak dosažené výsledky nás nemohou uspokojit, neboť i zde trvají ještě vážné nedostatky, a já bych chtěl na některé z nich obrátit vaši pozornost na základě rozboru provedeného ÚKLKS.

Vážné nedostatky, které snižovaly efektivnost provedených investic, byly a jsou ve stálém růstu rozpočtových nákladů staveb a v dalším prodlužování plánovaných a normovaných lhůt výstavby. V důsledku neplnění věcných úkolů, zejména v období dokončovaných staveb, dochází k odsouvání termínů pro uvedení základních fondů do provozu. Trvá vysoká poruchovost a nespolehlivost nových základních fondů, které navíc pracují s podstatně nižšími parametry, než bylo uvažováno v příslušné projektové dokumentaci. Investiční činnost nesehrává proto dosud plně úlohu důležitého činitele při komplexní modernizací ucelených úseků výroby.

Tyto poznatky je možno doložit těmito čísly.

Rozpočtové náklady jmenovitě schvalovaných staveb vzrostly v průběhu r. 1964 o více než 3 %, což představuje částku zhruba 2,5 mld. Kčs.

Plánované lhůty výstavby jsou v průměru překračovány o 46 %.

Plán uvádění základních fondů do provozu byl v roce 1964 podle zprávy soudruha Šimůnka splněn na 96 %.

Plán bytové výstavby byl splněn na 96,9 %, ve srovnání s r. 1963 pak byl počet dokončených bytů nižší o 4943 byty.

Oddálení termínů pro uvedení výrobních kapacit do provozu na stavbách, které byly rozestavěny v r. 1964, představuje roční ztrátu na objemu hrubé výroby v rozsahu 20 mld. Kčs.

Budeme-li pod tímto zorným úhlem hodnotit výsledky v oblasti investiční výstavby, musíme konstatovat, že opatření, prováděná všemi orgány, které se na řízení investiční výstavby podílejí - počínaje přímými investory a ústředními orgány konče - přes značné zlepšení nestačila ještě plán zabezpečit. Tyto skutečnosti naši pracující znají a ptají se nás, jak to je možné, že když dodavatelské podniky své plány plní a někdy i překračují, že uvádění investic do provozu v plánovaných termínech se neplní.

Přes růst objemu výroby nejsou ještě na r. 1965 uspokojivě zajištěny nadplánované dodávky pro hlavní směry odbytu, zejména pro tržní fondy, vývoz a investiční výstavbu. Tím narušujeme stabilitu záměrů a ekonomických vztahů, se kterými plán na r. 1965 počítá.

Z oblasti užití produkce se v lednu a v únoru objevily první signály, které upozorňují na nedostatky ve výrobě z hlediska uspokojování potřeb: plán maloobchodního obratu v lednu byl splněn na 99,1 %, v únoru na 98,7%.

Pro zásobování našeho vnitřního trhu je charakteristické podstatné zlepšení u potravin a potravinářského zboží, kde požadavky obyvatelstva i ve skladbě jsou vcelku uspokojivé. Plynulost zásobování byla však v některých místech narušována zpožďováním rozvozu pro poruchovost vozidel a pro nesjízdnost silnic.

U průmyslového zboží poptávka není uspokojována, zejména v požadovaném sortimentu. Na trhu chybí řada druhů zboží, jako např. kamna, sporáky, jízdní kola, domácí a hospodářské nářadí, elektrické a plynové spotřebiče, tkaniny z hedvábí, punčochy a ponožky, kožená galantérie a hračky. Vázlo předzásobení trhu i sezónním zbožím. Současná situace nás vzdaluje od žádoucího stavu, aby nabídka převažovala nad poptávkou.

Výsledky za prvé dva měsíce rovněž signalizují, že se opožďuje plnění plánu v zahraničním obchodě, zejména u strojírenských výrobků. Přes určité zlepšení trvají nedostatky v kvalitě výrobků. Podle vyhodnocení reklamací za r. 1964 nepodařilo se dosáhnout obratu v kvalitě některých vyvážených strojírenských výrobků. Naproti tomu u nestrojírenských výrobků se kvalita v r. 1964 ve srovnání s předchozím rokem zlepšila.

Soudružky a soudruzi! Výsledky za prvé dva měsíce letošního roku - protože jde o krátké období - ještě neumožňují dělat hlubší rozbory a závěry o vyhlídkách plnění plánu. Proto se pokusím upozornit na několik problémů a na stav zabezpečení úkolů v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů v r. 1965.

Na zasedání ÚV KSČ v listopadu 1964 při projednávání plánu rozvoje národního hospodářství na r. 1965 a v souladu s tím i při projednávání plánu na r. 1965 zde v NS bylo zdůrazněno, že jedním z předpokladů plnění plánovaných úkolů v r. 1965 je rozpracování programu maximálního překračování dodávek pro vývoz v žádoucí struktuře a urychlení realizace programu zabezpečování nedostatkových druhů zboží, zvyšování dodávek nových výrobků a výrobků mimořádné kvality pro vnitřní trh. Jak je tento úkol listopadového pléna ÚV strany plněn?

Podle zjištění ÚKLKS a SBČS z února všechna průmyslová ministerstva rozepsala vyšší úkoly odbytu, než stanoví státní plán.

V plánech výrobních hospodářských jednotek a podniků jsou úkoly plánu v globále převzaty, nejsou však plně zajištěny požadavky v žádoucí struktuře pro investice, pro vnitřní a zahraniční obchod.

Nutno proto konstatovat, že nebyly dosud v plné míře zabezpečeny úkoly uložené listopadovým zasedáním ústředního výboru strany a usnesením vlády č. 622/1964, zejména pokud jde o zabezpečení dodatkových úkolů plánu pro vývoz a tržní fondy.

Například u ministerstva těžkého strojírenství nebyly zajištěny dodávky pro investice ve výši 69 mil. Kčs, z toho polovina pro jmenovitě schvalované stavby. Nebyly zabezpečeny požadavky odběratelů, zejména u pístových motorů, gumárenských zařízení, vagónů a pístních kroužků. Není uspokojena poptávka po nedostatkových výrobcích, jako jsou čerpadla, vodárny apod.

Ministerstvo všeobecného strojírenství neuspokojuje dodávky pro investice u obráběcích, textilních, kancelářských a matematických strojů.

V oblasti vnitřního obchodu trvají sortimentní rozpory mezi vnitřním obchodem a výrobou, zejména v nedostatkovém zboží pro tržní fondy, a není zcela zabezpečeno zvýšení dodávek nových výrobků a výrobků mimořádné kvality. Závažným nedostatkem je, že nebyly ve výrobě převzaty zvýšené požadavky ministerstva vnitřního obchodu, a to zejména dodávek módních a technických novinek a ostatních nedostatkových výrobků.

Např. ministerstvo spotřebního průmyslu nekryje zvýšené požadavky ministerstva vnitřního obchodu v sortimentní náplni dodávek pro tržní fondy v hodnotě přes 800 mil. Kčs, a to především u nedostatkových výrobků, např. pánské polyamidové košile v hodnotě 93 mil. Kčs maloobchodní ceny, obuv kožená v hodnotě téměř 60 mil. Kčs maloobchodní ceny, dále konfekce, kapesníky, punčochové kalhotky, lyže, rukavice atd. Zde nutno ocenit iniciativu vlády, která se snaží potřeby vnitřního obchodu u nedostatkových druhů zboží zajistit i dovozem.

Obdobná situace je v zabezpečování některých výrobků pro zahraniční obchod. Zpoždění či ohrožení dodávek pro export vykazují hlavně ZVIL Plzeň a Závody vítězného února Hradec Králové u dodávek investičních celků pro vývoz apod.

Rovněž není dosud zajištěn úkol odběratelských resortů, dosáhnout snížení dovozu, a to snížením měrné spotřeby ve výrobě.

Obdobně by bylo možno hovořit ještě o některých dalších úkolech, které nejsou dosud dostatečně plněny a zabezpečeny, jako např. dlouhotrvající nedostatky náhradních dílů, které i v letošním roce brzdí přípravu zemědělských strojů pro jarní práce. Ve výrobě trvají nadále tendence přesouvat náročnější úkoly v dodávkách na konec roku, do III. a IV. čtvrtletí.

Nedostatky, které jsem uvedl, ukazují na to, že přes určité zlepšení ve vývoji našeho národního hospodářství, jak o tom hovořil soudruh místopředseda vlády inž. Šimůnek a jak jsem se zmínil v úvodu, nemůžeme být uspokojeni s plněním hospodářského plánu. Výsledky za prvé dva měsíce letošního roku a stav zabezpečení plánu v roce 1965 dodavatelsko-odběratelskými vztahy svědčí o tom, že je nutno daleko důrazněji než dosud zabezpečovat úkoly listopadového pléna ústředního výboru strany a usnesení vlády č. 622/64 a nepřipouštět odsouvání jejich řešení na konec roku.

Jde nám o to, abychom se na různých úrovních a tedy i v Národním shromáždění nespokojovali s tím, že určité, stále se opakující nedostatky kritizujeme, ale k nápravě dochází velmi pozvolna a opožděně, jako je tomu např. u náhradních dílů.

Soudružky a soudruzi, z podrobnějšího studia plánu podniků i ze zkušeností z plnění plánu v roce 1964 vyplývá, že existují reálné možnosti v našich závodech zabezpečit náročnější úkoly. Tyto možnosti spočívají zejména v zlepšení výchozí základny letošního plánu v důsledku lepších výsledků roku 1964, než se očekávalo, v možnosti vyššího využití výrobních kapacit, ve zlepšení energetické a dopravní situace.

Jak vyplynulo ze zprávy o činnosti vlády přednesené soudruhem Šimůnkem i z prvních poznatků z rozvoje národního hospodářství v letošním roce, jsou úkoly plánu na rok 1965 a další vývoj naší ekonomiky směrem k intenzívnímu rozvoji náročné, a to jak na řídící a organizátorskou práci, tak i na zdroje naší ekonomiky. Je stále zřejmější a jasně to ukázalo i lednové plénum ústředního výboru strany, že starými metodami řízení tohoto cíle dosáhnout nelze.

Významným nástrojem, který musí přispět k řešení našich složitých, obsahově a koncepčně náročných ekonomických úkolů, je příprava a zavedení zdokonalených metod plánovitého řízení národního hospodářství. Nelze samozřejmě jednostranně spoléhat na to, že nová soustava řízení sama automaticky vyřeší nedostatky a problémy, že je všelékem proti ekonomickým neduhům. Naopak, zavedení nové soustavy řízení předpokládá tvůrčí přístup při konkretizaci a rozpracování schválených zásad. Chci zdůraznit, jak již to uvedl též soudruh Novotný na shromáždění lidových milicí k 17. výročí únorových událostí, že při rozpracování a zavádění nových zásad bude nutno překonávat konzervatismus myšlení, bojovat proti starým, administrativním formám řízení a proti snahám jet ve vyježděných kolejích.

Ministerstva a vybrané podniky rozpracovávají v současné době schválené zásady a ověřují je v experimentech. Toto ověření zásad a pečlivé vyhodnocování výsledků pomohou nám dořešit některé otázky, které zůstaly v zásadách nedořešeny. Chci zdůraznit nesmírný význam toho, aby resorty, v nichž se nové zásady zkoušejí, s mimořádnou vážností průběžně sledovaly a vyhodnocovaly jednotlivé experimenty a získané poznatky zobecňovaly a využily jich pro zpracování konečných návrhů zásad a pravidel řízení za svá odvětví.

Nová soustava řízení nám dává do rukou účinnější nástroje pro efektivnější rozvoj našeho národního hospodářství. Nesmírně však záleží na tom, jak si tyto nástroje osvojíme, jak s nimi budeme vládnout, jak využijeme uvolněné iniciativy všech pracovníků, kteří se podílejí na řízení národního hospodářství, i iniciativy dělníků, techniků, ekonomů v závodech a podnicích k prospěchu celé naší socialistické společnosti.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Smrkovskému, promluví posl. Šubrt.

Posl. Šubrt: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci!

Jednou ze základních podmínek hospodárnosti investiční výstavby je dostatečný předstih v projektové přípravě. Uvážíme-li, že se projektovou přípravou zabývá zhruba 46 000 pracovníků a z nich asi 29 000 pracovníků ve státních a krajských projektových ústavech, jde o rozsáhlou činnost, která reprezentuje miliónové hodnoty projektových prací.

Projektové práce každopádně a také samozřejmě daleko přesahují objem investic, které můžeme vůbec v našem národní hospodářství realizovat. Protože jde o skutečně významnou činnost, na jejímž výsledku závisí kvalita investiční výstavby - tedy rozhodující oblastí v dalším rozvoji naší socialistické ekonomiky, zabývala se v roce 1963 otázkou využití projektových kapacit Ústřední komise lidové kontroly a statistiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP