V předstihu bylo organizováno také skolení
vedoucích pracovníků nových výrobních
hospodářských jednotek a byly již vytvořeny
předpoklady i v oblasti kádrové. Počítá
se také s tím, že v průběhu prvého
pololetí letošního roku budou upraveny i vztahy
centrálních řídících
orgánů a tak dovršena struktura řídících
stupňů v oblasti národního hospodářství
od závodů až po vládu.
Všechna opatření budou postupně promítána
i do právních norem. Přednostně budou
provedeny takové změny, které jsou potřebné
k uplatňování principů nové
soustavy řízení hned od začátku.
Vláda k zajištění těchto úkolů
v souladu s návrhem ústavně právního
výboru Národního shromáždění
vytvořila zvláštní koordinační
komisi.
V přímé návaznosti na zavádění
soustavy řízení se již rozvíjejí
intenzívní práce na sestavení plánu
na rok 1966 spolu s výhledem na navazující
léta a s návrhem pětiletky 1966 - 1970.
Základním požadavkem, který vláda
zdůrazňuje, je, aby práce na prováděcím
plánu na příští rok i na pětiletce
byly již zajišťovány a rozvíjeny
z pozic nové soustavy řízení, zejména
aby se dnešní převážně kvantitativní
přístup k úkolům plánu změnil
a do popředí se dostaly otázky efektivnosti.
Splnění tohoto požadavku závisí
především na vedoucích hospodářských
pracovnících a na jejich novém přístupu
k těmto problémům. Dobré výsledky
v tomto směru potvrzují i experimenty, které
v současné době v některých
podnicích podle nových principů řízení
probíhají. l když víme, že nelze
přeceňovat jejich význam, přece jen
potvrzují celkovou tendenci, že výrobci mají
více na zřeteli zájem odběratelů,
že se projevuje podstatně větší
pozornost otázkám výrobních nákladů,
kvality a struktury vyráběné produkce.
To je ve stručnosti charakteristika hlavních problémů
a úkolů, před nimiž bezprostředně
stojíme při uvádění do života
usnesení ÚV KSČ z ledna letošního
roku. Jsme si vědomi toho, že možnosti rozvoje
národního hospodářství, dané
novou soustavou plánovitého řízení,
možno velmi reálně hodnotit, že očekávat
náhlé, převratné změny není
na místě a že by to vyvolávalo i škodlivé
pocity sebeuspokojení. Realizace přijatých
opatření bude postupný proces, jehož
průběh je ovlivněn především
lidmi, kteří jej budou zajišťovat.
Nová soustava řízení klade v tomto
směru značné nároky především
na vedoucí pracovníky státního a hospodářského
aparátu, na změnu metod a forem jejich práce
a zejména pak na změnu jejich ekonomického
myšlení. Má-li se - v souvislosti s hlubším
a účinnějším využíváním
socialistických zbožních vztahů - rozvinout
socialistická podnikavost v plném smyslu tohoto
slova, vyžaduje to, aby se hospodářští
vedoucí naučili lépe využívat
trh, znát dokonale tendence jeho vývoje a včas
promítnout tyto poznatky do plánu jak v období
jeho sestavování, tak i v období jeho realizace.
Správně uplatňovat tento vztah na všech
stupních řízení i ve všech fázích
reprodukčního procesu, to je jeden z nejsložitějších
úkolů, který musíme řešit
při změně ekonomického myšlení
našich pracovníků.
V nové soustavě řízení očekáváme
podstatné zvýšení úlohy hmotné
zainteresovanosti tak, aby podniky, které dobře
hospodaří a zabezpečují potřeby
odběratelů a společnosti, byly i v možnostech
odměňování výrazně diferencovány
od zaostávajících podniků, které
musí cítit tíhu odpovědnosti za výsledky
práce, ovlivňované vlastními nedostatky.
Vláda již v uplynulém období realizovala
významné mzdově politické úpravy
sledující prohloubení hmotné zainteresovanosti
i postupné odstraňování nivelizace.
V polovině minulého roku přijala také
opatření sledující odstranění
šablonovitosti v prémiování a vytvoření
podmínek, aby o zaměření prémií
a odměn, jejich výši a o ostatních otázkách
s tím souvisících se rozhodovalo přímo
v podnicích podle konkrétní výrobní
problematiky a v zájmu zabezpečování
rozhodujících úkolů na jednotlivých
pracovištích. V jednotlivých odvětvích
přišla však tato opatření do podniků
se zpožděním a v plném rozsahu se začíná
uplatňovat teprve v letošním roce.
Pro období přípravy plánu na letošní
rok stanovila vláda zásady, jimiž zainteresovala
podniky na vyšším růstu produktivity práce,
než předpokládaly směrnice pro sestavení
plánu, a na úsporách počtu pracovníků.
Při přijetí progresívnějších
úkolů v tomto směru získávaly
podniky další prostředky do prémiových
fondů i možnost zvýšení průměrných
mezd ze základních mzdových fondů.
Při schvalování státního plánu
orientovala vláda podniky v souladu s principy rozvíjení
osobní hmotné zainteresovanosti v nové soustavě
řízení na to, aby byly vytvářeny
prostředky na odměny za celkové hospodářské
výsledky, a to vytvářením rezerv ve
mzdových fondech, zejména z plánovaného
přírůstku mezd. Ve prospěch této
formy hmotné zainteresovanosti bude možno využít
i relativních úspor mzdových fondů
v letošním roce.
Úspěšné zajištění
letošního plánu mimo jiné znamená
orientovat cílevědomě hmotnou zainteresovanost
v resortech i podnicích na rozhodující stránky
výroby a na plnění a překračování
plánu v souladu s potřebami odběratelů,
využívat zvýšené pravomoci, zavádět
progresívní způsoby odměňování,
zlepšovat úroveň norem spotřeby práce
a rozšiřovat okruh zdůvodněných
norem, energicky odstraňovat nivelizaci výdělků
při rozdílných výsledcích práce
a nekompromisně postihnout špatnou práci a
lajdáctví. Je třeba si uvědomit, že
pokrokový přístup k řešení
problémů není věcí jen experimentujících
podniků, ale všech bez rozdílů.
Vláda přistoupila též k provádění
pružnější cenové politiky především
u zboží zbytného charakteru - jako jsou technické
a módní novinky - a u výrobků sezónního
charakteru. Maloobchodní ceny byly častěji
přizpůsobovány situaci ve výrobě
a na trhu, například byly sníženy maloobchodní
ceny sádla, stolního margarinu, hroznových
a ovocných vín a na druhé straně zvýšeny
ceny dederonových košil a halenek, u kterých
nebylo možné v dohledné době uspokojit
poptávku, byla provedena úprava cen holičských
a kadeřnických úkonů s cílem
odstranění ztrátovosti holičských
provozoven a další cenová opatření.
Vláda zdůrazňuje, že provádění
pružné cenové politiky, které při
zavádění nové soustavy řízení
bude nabývat na rozsahu, neznamená a nemůže
znamenat, že bude připuštěn živelný
a nekontrolovatelný pohyb cenové hladiny. Vývoj
cen bude odpovídat tomu, jak se bude rozvíjet naše
hospodářství a především
vývoj nákladů ve výrobě.
V souladu se zdokonalováním řídící
práce schválila vláda v tomto měsíci
zásady pro hospodářsko-organizátorskou
a kulturně výchovnou činnost národních
výborů. Tyto zásady byly zpracovány
v těsné spolupráci s orgány Národního
shromáždění a projednány předem
ve výboru pro národní výbory. Domnívám
se proto, že obsah a význam zásad není
třeba podrobněji rozvádět. Při
jejich realizaci bude však nutná účinná
pomoc nejen resortů, ale zejména národních
výborů vyšších stupňů
místním a především pak městským
národním výborům. Zasedání
KNV, která již proběhla, ukázala, že
jejich poslanci správně pochopili, že také
v národních výborech jde o zásadní
přechod od administrativních metod řízení
k účinnému a efektivnímu využití
ekonomických nástrojů řízení.
Upevnění spojení s občany pak vyžaduje
především důslednější
respektování jejich oprávněných
potřeb i zvýšení ochrany jejich občanských
práv.
Vláda ve svém prohlášení zdůraznila
nutnost účinnějšího řešení
oblastní stránky rozvoje národního
hospodářství. Od té doby byla na tomto
úseku projednána a přijata řada opatření
jak organizačního, tak věcného charakteru.
V únoru 1965 vláda projednala návrh Státní
plánovací komise o zvýšení účinnosti
při zajišťování oblastní
proporcionality národohospodářských
plánů. Rozhodující část
přijatých opatření tvoří
program k řešení oblastních otázek
v připravovaném návrhu plánu na léta
1966 - 1970 a při přípravě dlouhodobých
plánů. Vytyčený program předpokládá
zejména vypracování analýzy dosavadního
stavu a vývoje v rozmisťování výroby
v jednotlivých odvětvích a oborech a dosaženého
stupně rozvoje a využití přírodních
a ekonomických podmínek jednotlivých oblastí.
Bude vypracována řada studií k vybraným
oblastním problémům. Vláda v této
souvislosti rovněž zdůraznila potřebu
účinnější spolupráce mezi
ústředními orgány a podniky na jedné
straně a národními výbory na straně
druhé a stanovila zodpovědnost a pravomoc jednotlivých
řídících stupňů.
V současné době bylo již dosaženo
značného pokroku v podrobném rozpracování
otázek spojených s pokračováním
procesu odstraňování rozdílů
v ekonomické úrovni Slovenska a českých
krajů. Zajišťuje se především,
aby na Slovensku se zvýšilo ekonomické využití
práceschopného obyvatelstva, zvýšila
se účast Slovenska na užití i tvorbě
celospolečenských fondů apod.
Při uskutečňování svého
programu ekonomického rozvoje Slovenska v rámci
jednotné československé ekonomiky se vláda
opírá o činnost Slovenské národní
rady. Vychází přitom z dokumentu ústředních
výborů KSČ a KSS za plnější
uplatnění Slovenské národní
rady a z opatření, která přijala k
jeho realizaci.
Zvýšená působnost slovenských
národních výborů se pozitivně
projevila již v přípravě plánu
na r. 1965, když jejich návrhy připravené
v těsné spolupráci s národními
výbory zejména v oblasti investiční
výstavby a úkolů stavebních organizací,
jakož i v celé oblasti společenské spotřeby
byly ve státním plánu akceptovány.
Vláda vyčlenila též Slovenské
národní radě k přímé
dispozici potřebné materiální a finanční
prostředky na krytí nepředvídaných
a naléhavých potřeb.
Rozvoj jednotlivých odvětví na Slovensku
projednávali v průběhu minulého roku
členové vlády přímo na půdě
předsednictva SNR. Tak se například uskutečnily
porady o rozvoji těžkého a všeobecného
strojírenství na Slovensku, kde se řešily
hlavně otázky výrobních programů
a využití některých výrobních
kapacit, dále o rozvoji chemického, spotřebního
a potravinářského průmyslu, energetiky
a dalších odvětví. Vláda se zabývala
závěry z těchto jednání a přijala
potřebná opatření. Mimořádnou
pozornost věnuje vláda i její jednotliví
členové řešení problémů
spojených s industrializací východního
Slovenska.
V orgánech Slovenské národní rady
byla v těsné spolupráci se Státní
plánovací komisí a ministerstvy zpracována
řada rozborů, které se v současné
době využívají při přípravě
směrnic pro sestavení plánu do roku 1970,
přičemž vláda ve svém plánu
práce počítá s tím, že
rozvoj Slovenska do roku 1970 bude projednán zvláště.
Zvláštní pozornost věnuje vláda
plenárním zasedáním SNR, na které
pravidelně vysílá svou delegaci.
Úspěšně se rozvíjí práce
orgánů SNR při zabezpečování
plánu, což se projevuje v dosahovaných příznivých
výsledcích.
Pokud jde o specifické úkoly rozvoje některých
oblastí, byly v souladu s programem vlády stanoveny
a realizují se hlavní směry řešení
hospodářského rozvoje Severomoravského
kraje, zejména z hlediska stabilizace pracovních
sil a zajištění investiční výstavby
na Ostravsku. Bylo dosaženo v některých směrech
zásadního obratu, zejména pokud jde o vývoj
potřeby pracovních sil a investiční
výstavby, který se v minulých letech dostával
do značného rozporu s možnostmi a zdroji kraje
i celého našeho národního hospodářství.
Vláda se rovněž zabývala hospodářským
rozvojem Severočeského kraje, zejména ve
vztahu k rozvoji těžby paliv, ostatních odvětví
a oborů průmyslu, zajištění investiční
výstavby spojené s přestavbou a výstavbou
Severočeského hnědouhelného revíru.
Důležitým úkolem zůstává
zajišťování dalšího rozvoje
a výstavby hlavního města Prahy. Vláda
projednávala perspektivní problémy rozvoje
Prahy a zřídila k propracování těchto
otázek zvláštní pracovní komisi.
Práce jsou zaměřeny tak, aby ve čtvrté
pětiletce byly vytvořeny podmínky pro postupné
a cílevědomé řešení palčivých
otázek, které vzhledem k současným
podmínkám a možnostem národního
hospodářství je objektivně velmi obtížné
řešit v průběhu několika let.
Některé zlepšení se ovšem realizují
okamžitě. V roce 1965 vypomáhají hlavnímu
městu stavební organizace z jiných krajů,
ke zlepšení dochází ve vozovém
parku autobusů a nákladních automobilů
a autotaxi; současně roste a dále poroste
i stav samosběrných vozů a ostatních
mechanizačních prostředků.
Základním omezujícím faktorem rozvoje
a výstavby Prahy je nedostatek pracovních sil a
stavebních kapacit. K řešení tohoto
úkolu bude nutná zásadní změna
zejména v postoji zúčastněných
resortů, ale také ostatních krajů
naší republiky. Ale okamžitě je třeba,
aby národní výbory v Praze skutečně
iniciativně a velmi rychle přikročily k využití
všech možností a k mobilizaci všech zdrojů,
které jsou v samotném hlavním městě
k dispozici.
V nejbližší době bude konečně
vláda projednávat opatření spojená
s hospodářským rozvojem pohraničních
oblastí, jejichž obsahem bude zejména další
intenzívní rozvoj zemědělství
v těchto částech státu.
Soudružky a soudruzi,
v souladu s výsledky dosaženými v hospodářském
rozvoji projevují se i některé pozitivní
prvky v oblasti životní úrovně. Osobní
a společenská spotřeba se v loňském
roce dále zvýšila o 3,9 %.
Dosažený pokrok v živočišné
výrobě, v potravinářském spotřebním
průmyslu i v zahraničním obchodě umožnil
zlepšit zásobování obyvatelstva potravinami
i spotřebním zbožím. Pro výrobce
i obchod zůstává však i nadále
plně v platnosti direktiva provádět soustavně
opatření ke zvýšení objemu dodávek
potřebného zboží v žádoucí
skladbě. Musí být také realizována
taková obchodně politická opatření,
která povedou k lepšímu využití
dodávek a zásob, ke zlepšení služeb
spotřebitelům a k celkovému zkvalitnění
komerční práce obchodu. Za tím účelem
budou letos zejména dále prohlubovány metody
výzkumu a spotřebitelské poptávky,
založené na vědeckém podkladě
a těsné spolupráci s výrobou.
Mimořádnou pozornost věnovala vláda
otázkám zásobování obyvatelstva
ovocem a zeleninou. Náměty předsednictva
Národního shromáždění,
které byly opřeny o výsledky systematického
průzkumu provedeného poslanci Národního
shromáždění v zemědělských
závodech, v nákupních organizacích,
v obchodě i u spotřebitelů a o závěry
jednání zúčastněných
výborů Národního shromáždění
se spolu s poznatky příslušných resortů
a orgánů vlády staly podkladem pro komplex
opatření, která vláda schválila
a která budou uvedena v život již v letošní
jarní sezóně. Nová opatření
kladou důraz na rozšíření objemu
přímých dodávek od pěstitelů
do obchodní sítě, zajišťují
účelný odbyt přebytků, mj.
umožňují za určitých podmínek
zemědělským závodům prodávat
přebytky zeleniny a ovoce přímo spotřebitelům.
Vláda očekává, že tato opatření
podnítí zájem zemědělských
závodů o výrobu a dodávky kvalitní
zeleniny a ovoce v hledaném sortimentu i ve vhodném
časovém rozložení, zvýší
zájem nákupních organizací i obchodu
na plném a bezvadném uspokojování
spotřebitelské poptávky, vytvoří
předpoklady ke zvýšení spotřeby
zeleniny a ovoce ve veřejném stravování
a dále že zpružnění cenové
tvorby a důslednější prosazení
hmotné zainteresovanosti pracovníků povedou
k omezení ztrát. I když v minulém roce
stoupla u nás spotřeba zeleniny o 8,9 % a ovoce
o 11,6 % proti průměrné spotřebě
v letech 1960 - 1963 vytvářejí nová
opatření reálné předpoklady,
aby růst spotřeby byl již v letošním
roce podstatně pronikavější.