Středa 24. března 1965

V předstihu bylo organizováno také skolení vedoucích pracovníků nových výrobních hospodářských jednotek a byly již vytvořeny předpoklady i v oblasti kádrové. Počítá se také s tím, že v průběhu prvého pololetí letošního roku budou upraveny i vztahy centrálních řídících orgánů a tak dovršena struktura řídících stupňů v oblasti národního hospodářství od závodů až po vládu.

Všechna opatření budou postupně promítána i do právních norem. Přednostně budou provedeny takové změny, které jsou potřebné k uplatňování principů nové soustavy řízení hned od začátku. Vláda k zajištění těchto úkolů v souladu s návrhem ústavně právního výboru Národního shromáždění vytvořila zvláštní koordinační komisi.

V přímé návaznosti na zavádění soustavy řízení se již rozvíjejí intenzívní práce na sestavení plánu na rok 1966 spolu s výhledem na navazující léta a s návrhem pětiletky 1966 - 1970.

Základním požadavkem, který vláda zdůrazňuje, je, aby práce na prováděcím plánu na příští rok i na pětiletce byly již zajišťovány a rozvíjeny z pozic nové soustavy řízení, zejména aby se dnešní převážně kvantitativní přístup k úkolům plánu změnil a do popředí se dostaly otázky efektivnosti.

Splnění tohoto požadavku závisí především na vedoucích hospodářských pracovnících a na jejich novém přístupu k těmto problémům. Dobré výsledky v tomto směru potvrzují i experimenty, které v současné době v některých podnicích podle nových principů řízení probíhají. l když víme, že nelze přeceňovat jejich význam, přece jen potvrzují celkovou tendenci, že výrobci mají více na zřeteli zájem odběratelů, že se projevuje podstatně větší pozornost otázkám výrobních nákladů, kvality a struktury vyráběné produkce.

To je ve stručnosti charakteristika hlavních problémů a úkolů, před nimiž bezprostředně stojíme při uvádění do života usnesení ÚV KSČ z ledna letošního roku. Jsme si vědomi toho, že možnosti rozvoje národního hospodářství, dané novou soustavou plánovitého řízení, možno velmi reálně hodnotit, že očekávat náhlé, převratné změny není na místě a že by to vyvolávalo i škodlivé pocity sebeuspokojení. Realizace přijatých opatření bude postupný proces, jehož průběh je ovlivněn především lidmi, kteří jej budou zajišťovat.

Nová soustava řízení klade v tomto směru značné nároky především na vedoucí pracovníky státního a hospodářského aparátu, na změnu metod a forem jejich práce a zejména pak na změnu jejich ekonomického myšlení. Má-li se - v souvislosti s hlubším a účinnějším využíváním socialistických zbožních vztahů - rozvinout socialistická podnikavost v plném smyslu tohoto slova, vyžaduje to, aby se hospodářští vedoucí naučili lépe využívat trh, znát dokonale tendence jeho vývoje a včas promítnout tyto poznatky do plánu jak v období jeho sestavování, tak i v období jeho realizace. Správně uplatňovat tento vztah na všech stupních řízení i ve všech fázích reprodukčního procesu, to je jeden z nejsložitějších úkolů, který musíme řešit při změně ekonomického myšlení našich pracovníků.

V nové soustavě řízení očekáváme podstatné zvýšení úlohy hmotné zainteresovanosti tak, aby podniky, které dobře hospodaří a zabezpečují potřeby odběratelů a společnosti, byly i v možnostech odměňování výrazně diferencovány od zaostávajících podniků, které musí cítit tíhu odpovědnosti za výsledky práce, ovlivňované vlastními nedostatky.

Vláda již v uplynulém období realizovala významné mzdově politické úpravy sledující prohloubení hmotné zainteresovanosti i postupné odstraňování nivelizace. V polovině minulého roku přijala také opatření sledující odstranění šablonovitosti v prémiování a vytvoření podmínek, aby o zaměření prémií a odměn, jejich výši a o ostatních otázkách s tím souvisících se rozhodovalo přímo v podnicích podle konkrétní výrobní problematiky a v zájmu zabezpečování rozhodujících úkolů na jednotlivých pracovištích. V jednotlivých odvětvích přišla však tato opatření do podniků se zpožděním a v plném rozsahu se začíná uplatňovat teprve v letošním roce.

Pro období přípravy plánu na letošní rok stanovila vláda zásady, jimiž zainteresovala podniky na vyšším růstu produktivity práce, než předpokládaly směrnice pro sestavení plánu, a na úsporách počtu pracovníků. Při přijetí progresívnějších úkolů v tomto směru získávaly podniky další prostředky do prémiových fondů i možnost zvýšení průměrných mezd ze základních mzdových fondů.

Při schvalování státního plánu orientovala vláda podniky v souladu s principy rozvíjení osobní hmotné zainteresovanosti v nové soustavě řízení na to, aby byly vytvářeny prostředky na odměny za celkové hospodářské výsledky, a to vytvářením rezerv ve mzdových fondech, zejména z plánovaného přírůstku mezd. Ve prospěch této formy hmotné zainteresovanosti bude možno využít i relativních úspor mzdových fondů v letošním roce.

Úspěšné zajištění letošního plánu mimo jiné znamená orientovat cílevědomě hmotnou zainteresovanost v resortech i podnicích na rozhodující stránky výroby a na plnění a překračování plánu v souladu s potřebami odběratelů, využívat zvýšené pravomoci, zavádět progresívní způsoby odměňování, zlepšovat úroveň norem spotřeby práce a rozšiřovat okruh zdůvodněných norem, energicky odstraňovat nivelizaci výdělků při rozdílných výsledcích práce a nekompromisně postihnout špatnou práci a lajdáctví. Je třeba si uvědomit, že pokrokový přístup k řešení problémů není věcí jen experimentujících podniků, ale všech bez rozdílů.

Vláda přistoupila též k provádění pružnější cenové politiky především u zboží zbytného charakteru - jako jsou technické a módní novinky - a u výrobků sezónního charakteru. Maloobchodní ceny byly častěji přizpůsobovány situaci ve výrobě a na trhu, například byly sníženy maloobchodní ceny sádla, stolního margarinu, hroznových a ovocných vín a na druhé straně zvýšeny ceny dederonových košil a halenek, u kterých nebylo možné v dohledné době uspokojit poptávku, byla provedena úprava cen holičských a kadeřnických úkonů s cílem odstranění ztrátovosti holičských provozoven a další cenová opatření.

Vláda zdůrazňuje, že provádění pružné cenové politiky, které při zavádění nové soustavy řízení bude nabývat na rozsahu, neznamená a nemůže znamenat, že bude připuštěn živelný a nekontrolovatelný pohyb cenové hladiny. Vývoj cen bude odpovídat tomu, jak se bude rozvíjet naše hospodářství a především vývoj nákladů ve výrobě.

V souladu se zdokonalováním řídící práce schválila vláda v tomto měsíci zásady pro hospodářsko-organizátorskou a kulturně výchovnou činnost národních výborů. Tyto zásady byly zpracovány v těsné spolupráci s orgány Národního shromáždění a projednány předem ve výboru pro národní výbory. Domnívám se proto, že obsah a význam zásad není třeba podrobněji rozvádět. Při jejich realizaci bude však nutná účinná pomoc nejen resortů, ale zejména národních výborů vyšších stupňů místním a především pak městským národním výborům. Zasedání KNV, která již proběhla, ukázala, že jejich poslanci správně pochopili, že také v národních výborech jde o zásadní přechod od administrativních metod řízení k účinnému a efektivnímu využití ekonomických nástrojů řízení. Upevnění spojení s občany pak vyžaduje především důslednější respektování jejich oprávněných potřeb i zvýšení ochrany jejich občanských práv.

Vláda ve svém prohlášení zdůraznila nutnost účinnějšího řešení oblastní stránky rozvoje národního hospodářství. Od té doby byla na tomto úseku projednána a přijata řada opatření jak organizačního, tak věcného charakteru.

V únoru 1965 vláda projednala návrh Státní plánovací komise o zvýšení účinnosti při zajišťování oblastní proporcionality národohospodářských plánů. Rozhodující část přijatých opatření tvoří program k řešení oblastních otázek v připravovaném návrhu plánu na léta 1966 - 1970 a při přípravě dlouhodobých plánů. Vytyčený program předpokládá zejména vypracování analýzy dosavadního stavu a vývoje v rozmisťování výroby v jednotlivých odvětvích a oborech a dosaženého stupně rozvoje a využití přírodních a ekonomických podmínek jednotlivých oblastí. Bude vypracována řada studií k vybraným oblastním problémům. Vláda v této souvislosti rovněž zdůraznila potřebu účinnější spolupráce mezi ústředními orgány a podniky na jedné straně a národními výbory na straně druhé a stanovila zodpovědnost a pravomoc jednotlivých řídících stupňů.

V současné době bylo již dosaženo značného pokroku v podrobném rozpracování otázek spojených s pokračováním procesu odstraňování rozdílů v ekonomické úrovni Slovenska a českých krajů. Zajišťuje se především, aby na Slovensku se zvýšilo ekonomické využití práceschopného obyvatelstva, zvýšila se účast Slovenska na užití i tvorbě celospolečenských fondů apod.

Při uskutečňování svého programu ekonomického rozvoje Slovenska v rámci jednotné československé ekonomiky se vláda opírá o činnost Slovenské národní rady. Vychází přitom z dokumentu ústředních výborů KSČ a KSS za plnější uplatnění Slovenské národní rady a z opatření, která přijala k jeho realizaci.

Zvýšená působnost slovenských národních výborů se pozitivně projevila již v přípravě plánu na r. 1965, když jejich návrhy připravené v těsné spolupráci s národními výbory zejména v oblasti investiční výstavby a úkolů stavebních organizací, jakož i v celé oblasti společenské spotřeby byly ve státním plánu akceptovány. Vláda vyčlenila též Slovenské národní radě k přímé dispozici potřebné materiální a finanční prostředky na krytí nepředvídaných a naléhavých potřeb.

Rozvoj jednotlivých odvětví na Slovensku projednávali v průběhu minulého roku členové vlády přímo na půdě předsednictva SNR. Tak se například uskutečnily porady o rozvoji těžkého a všeobecného strojírenství na Slovensku, kde se řešily hlavně otázky výrobních programů a využití některých výrobních kapacit, dále o rozvoji chemického, spotřebního a potravinářského průmyslu, energetiky a dalších odvětví. Vláda se zabývala závěry z těchto jednání a přijala potřebná opatření. Mimořádnou pozornost věnuje vláda i její jednotliví členové řešení problémů spojených s industrializací východního Slovenska.

V orgánech Slovenské národní rady byla v těsné spolupráci se Státní plánovací komisí a ministerstvy zpracována řada rozborů, které se v současné době využívají při přípravě směrnic pro sestavení plánu do roku 1970, přičemž vláda ve svém plánu práce počítá s tím, že rozvoj Slovenska do roku 1970 bude projednán zvláště.

Zvláštní pozornost věnuje vláda plenárním zasedáním SNR, na které pravidelně vysílá svou delegaci.

Úspěšně se rozvíjí práce orgánů SNR při zabezpečování plánu, což se projevuje v dosahovaných příznivých výsledcích.

Pokud jde o specifické úkoly rozvoje některých oblastí, byly v souladu s programem vlády stanoveny a realizují se hlavní směry řešení hospodářského rozvoje Severomoravského kraje, zejména z hlediska stabilizace pracovních sil a zajištění investiční výstavby na Ostravsku. Bylo dosaženo v některých směrech zásadního obratu, zejména pokud jde o vývoj potřeby pracovních sil a investiční výstavby, který se v minulých letech dostával do značného rozporu s možnostmi a zdroji kraje i celého našeho národního hospodářství.

Vláda se rovněž zabývala hospodářským rozvojem Severočeského kraje, zejména ve vztahu k rozvoji těžby paliv, ostatních odvětví a oborů průmyslu, zajištění investiční výstavby spojené s přestavbou a výstavbou Severočeského hnědouhelného revíru.

Důležitým úkolem zůstává zajišťování dalšího rozvoje a výstavby hlavního města Prahy. Vláda projednávala perspektivní problémy rozvoje Prahy a zřídila k propracování těchto otázek zvláštní pracovní komisi. Práce jsou zaměřeny tak, aby ve čtvrté pětiletce byly vytvořeny podmínky pro postupné a cílevědomé řešení palčivých otázek, které vzhledem k současným podmínkám a možnostem národního hospodářství je objektivně velmi obtížné řešit v průběhu několika let.

Některé zlepšení se ovšem realizují okamžitě. V roce 1965 vypomáhají hlavnímu městu stavební organizace z jiných krajů, ke zlepšení dochází ve vozovém parku autobusů a nákladních automobilů a autotaxi; současně roste a dále poroste i stav samosběrných vozů a ostatních mechanizačních prostředků.

Základním omezujícím faktorem rozvoje a výstavby Prahy je nedostatek pracovních sil a stavebních kapacit. K řešení tohoto úkolu bude nutná zásadní změna zejména v postoji zúčastněných resortů, ale také ostatních krajů naší republiky. Ale okamžitě je třeba, aby národní výbory v Praze skutečně iniciativně a velmi rychle přikročily k využití všech možností a k mobilizaci všech zdrojů, které jsou v samotném hlavním městě k dispozici.

V nejbližší době bude konečně vláda projednávat opatření spojená s hospodářským rozvojem pohraničních oblastí, jejichž obsahem bude zejména další intenzívní rozvoj zemědělství v těchto částech státu.

*

Soudružky a soudruzi,

v souladu s výsledky dosaženými v hospodářském rozvoji projevují se i některé pozitivní prvky v oblasti životní úrovně. Osobní a společenská spotřeba se v loňském roce dále zvýšila o 3,9 %.

Dosažený pokrok v živočišné výrobě, v potravinářském spotřebním průmyslu i v zahraničním obchodě umožnil zlepšit zásobování obyvatelstva potravinami i spotřebním zbožím. Pro výrobce i obchod zůstává však i nadále plně v platnosti direktiva provádět soustavně opatření ke zvýšení objemu dodávek potřebného zboží v žádoucí skladbě. Musí být také realizována taková obchodně politická opatření, která povedou k lepšímu využití dodávek a zásob, ke zlepšení služeb spotřebitelům a k celkovému zkvalitnění komerční práce obchodu. Za tím účelem budou letos zejména dále prohlubovány metody výzkumu a spotřebitelské poptávky, založené na vědeckém podkladě a těsné spolupráci s výrobou.

Mimořádnou pozornost věnovala vláda otázkám zásobování obyvatelstva ovocem a zeleninou. Náměty předsednictva Národního shromáždění, které byly opřeny o výsledky systematického průzkumu provedeného poslanci Národního shromáždění v zemědělských závodech, v nákupních organizacích, v obchodě i u spotřebitelů a o závěry jednání zúčastněných výborů Národního shromáždění se spolu s poznatky příslušných resortů a orgánů vlády staly podkladem pro komplex opatření, která vláda schválila a která budou uvedena v život již v letošní jarní sezóně. Nová opatření kladou důraz na rozšíření objemu přímých dodávek od pěstitelů do obchodní sítě, zajišťují účelný odbyt přebytků, mj. umožňují za určitých podmínek zemědělským závodům prodávat přebytky zeleniny a ovoce přímo spotřebitelům. Vláda očekává, že tato opatření podnítí zájem zemědělských závodů o výrobu a dodávky kvalitní zeleniny a ovoce v hledaném sortimentu i ve vhodném časovém rozložení, zvýší zájem nákupních organizací i obchodu na plném a bezvadném uspokojování spotřebitelské poptávky, vytvoří předpoklady ke zvýšení spotřeby zeleniny a ovoce ve veřejném stravování a dále že zpružnění cenové tvorby a důslednější prosazení hmotné zainteresovanosti pracovníků povedou k omezení ztrát. I když v minulém roce stoupla u nás spotřeba zeleniny o 8,9 % a ovoce o 11,6 % proti průměrné spotřebě v letech 1960 - 1963 vytvářejí nová opatření reálné předpoklady, aby růst spotřeby byl již v letošním roce podstatně pronikavější.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP