V roce 1964 bylo odevzdáno do užívání
přes 76 800 bytů včetně individuální
výstavby. Vážným problémem však
zůstává nekomplexnost bytové výstavby
z hlediska občanské vybavenosti, zejména
v sídlištích, i když bylo v roce 1964
dosaženo ve srovnání s rokem 1963 zvýšení
komplexnosti o 16 %. Pro rok 1965 jsou proto prováděna
další opatření. Především
bylo přistoupeno k podstatnému rozšíření
počtu jmenovitě schvalovaných sídlišť
na 167, což činí 65 % objemu bytové
výstavby; z tohoto počtu je 45 přednostně
zabezpečovaných sídlišť. Zajišťování
výstavby sídliště v jeho komplexu pomůže
k tomu, aby souběžně, anebo v potřebném
předstihu, bylo vedle obytných domů budováno
též potřebné technické a občanské
vybavení sídlišť.
Vedle těchto opatření v zajištění
komplexnosti výstavby, a to nejen bytové, ale i
průmyslové, je nutno vytvářet příslušné
podmínky již při sestavování
národohospodářských plánů
a v projekční a technické přípravě
jednotlivých staveb. V této oblasti musí
být provedena ještě celá řada
opatření. Jedním ze zásadních
je zdokonalení a plné využití územního
plánování, které již pro přípravu
plánu na léta 1966 - 1970 musí sloužit
jako podklad pro posouzení perspektivní koncepce
investiční výstavby, jak na území
jednotlivých oblastí, tak i celé ČSSR.
Na základě návrhu Státní komise
pro investiční výstavbu schválila
proto vláda nové uspořádání
územně plánovací činnosti a
uložila krajským národním výborům
vytvořit pro vypracování územně
technických podkladů potřebné materiální
a personální podmínky. Důsledné
řešení všech územních vazeb
u každé investiční akce zajistí
potřebné zvýšení efektivnosti
i komplexnosti naší investiční výstavby.
Vláda pokládá i nadále za svou přední
povinnost provádět soustavnou kontrolu investiční
výstavby a pečovat o všestranné zlepšování
na tomto úseku.
Při hodnocení ekonomického rozvoje nutno
zvláště uvést ještě některé
výsledky, kterých bylo dosaženo na Slovensku.
Plán průmyslové výroby byl zde splněn
na 102,5 %. Na celkovém přírůstku
ve výši 7,2 % se nejvíce podílelo strojírenství,
chemie, hutnictví a podniky spotřebního průmyslu.
I zde bylo dosaženo předstihu růstu výroby
surovinových odvětví.
Úsilí o obnovení růstu společenské
výroby se odrazilo též v růstu produktivity
práce, která vzrostla na Slovensku ve srovnání
s rokem 1963 v průmyslu o 3,6 % a ve stavebnictví
o 8 %.
V zemědělství byl vývoj ovlivněn
obtížnou situací v krmivech z předcházejícího
roku i dlouhotrvajícím suchem. Vzestup živočišné
výroby a nákupu za tohoto stavu vyžadoval značné
dotace krmiv ze státních fondů. Plán
tržní produkce v rostlinné výrobě
byl splněn na 91,2 %, v živočišné
výrobě pak na 103,8 %.
Na výstavbu hospodářství na Slovensku
se vynaložilo v roce 1964 o 20,5 % více prostředků
než v roce 1963. V porovnání s předcházejícími
léty se zlepšilo uvádění kapacit
do provozu a snížila se tak rozestavěnost v
hlavních stavebních podnicích o 11,8 %. Přes
tyto kladné tendence v investiční výstavbě
nebyla ještě dosažena plánovaná
úroveň a do provozu nebylo odevzdáno 6 důležitých
staveb. Začaly se uskutečňovat prvé
kroky ke strukturální přestavbě hospodářství
a zajišťuje se také rychlejší rozvoj
vědeckovýzkumné základny na Slovensku.
Soudruzi poslanci!
Vnější ekonomické vztahy jsou v ekonomice
Československa velmi významným faktorem a
proto jim vláda věnovala i v roce 1964 stálou
pozornost. Je možno konstatovat, že v odvětví
zahraničního obchodu byly v uplynulém roce
plánované úkoly splněny a v žádoucím
směru překročeny, takže ve srovnání
s r. 1963 se celkový obrat našeho zahraničního
obchodu zvýšil o 7,7 %.
Je třeba zdůraznit, že se v souladu s naší
zahraničně politickou orientací na celkovém
obratu zahraničního obchodu rozhodující
měrou podílejí socialistické země.
Jejich podíl činil v roce 1964 72,1 %. Tradiční
dodávky surovin a potravin, tak důležité
pro chod našeho hospodářství, pokračovaly
tedy i v minulém roce, přičemž se ve
zvýšené míře realizovaly též
dovozy strojů a zařízení. Na druhé
straně i Československo svými dodávkami
zejména strojů a zařízení,
surovin a průmyslového spotřebního
zboží přispělo k rozvoji národního
hospodářství druhých socialistických
zemí.
Největším naším obchodním
partnerem zůstává Sovětský
svaz, který nám zajišťuje v rozhodující
míře právě ty nejzákladnější
suroviny a potraviny, jakož i důležité
druhy strojů a zařízení na vysoké
technické úrovni. Můžeme konstatovat,
že se podstatně zlepšilo plnění
dodávek strojů a zařízení pro
SSSR. Plnění těchto dodávek bude nutno
i nadále věnovat s ohledem na mimořádný
význam našich hospodářských styků
s SSSR plnou pozornost. Plnění mezistátních
závazků musí být pro výrobní
podniky a podniky zahraničního obchodu samozřejmě
zákonem i vůči ostatním zemím.
Ve vztahu k některým evropským socialistickým
státům bylo naše úsilí zaměřeno
též na vyřešení vývozu a
dovozu.
Realističtější prvky v hospodářské
politice řady kapitalistických zemí vůči
socialistickým zemím příznivě
ovlivnily i vývoj našeho obchodu s těmito státy.
To se projevilo např. ve změněném
postoji některých západních zemí
k dodávkám investičních zařízení
na dlouhodobý úvěr. V souladu s úsilím
o zvýšení technické úrovně
a modernizace výrobních fondů našeho
průmyslu schválila vláda dovoz některých
důležitých investičních celků.
V důsledku zkvalitnění práce výroby
a zahraničního obchodu, jakož i příznivější
odbytové situace podařilo se v r. 1964 dosáhnout
proti plánu lepších výsledků,
což se pozitivně projevilo v naší devizové
pozici vůči kapitalistickým státům,
a to i přes vysoké dovozy obilí a krmiv.
Přitom zahraniční obchod přispěl
v r. 1964 také ke zlepšenému zásobování
vnitřního trhu zvýšenými dodávkami
spotřebního zboží a potravin a dovozem
některého žádaného zboží.
Podstatně se zvýšil proti r. 1963 dovoz jižních
plodů, čerstvého ovoce a čerstvé
zeleniny i průmyslového zboží, jako
kožené obuvi, pleteného prádla, chladniček
apod.
Na příznivých výsledcích zahraničního
obchodu v r. 1964 měla nesporně kladný vliv
i opatření ke zvýšení hmotné
zainteresovanosti pracovníků ve výrobě
a zahraničním obchodě.
Úkoly v oblasti zahraničního obchodu v letošním
roce jsou opět vysoce náročné a jejich
splnění bude vyžadovat mimořádné
úsilí nejen v podnicích zahraničního
obchodu, ale zejména ve výrobních závodech.
Proto vláda zaměřuje pozornost všech
resortů na maximální efektivní využití
dovážených surovin a materiálů
a na včasné vyjasnění, kvalitní
naplnění a překročení stanovených
úkolů v dodávkách pro vývoz.
Soudružky a soudruzi, zlepšení výsledků
plnění plánu v r. 1964 i dobrý nástup
do letošního roku vytváří příznivější
podmínky pro plnění a překračování
úkolů uložených v plánu na letošní
rok. Vláda ve svém pracovním programu na
I. pololetí letošního roku počítá
s tím, že pečlivě zhodnotí tyto
možnosti, přičemž bude usilovat o jejich
využití ve prospěch zahraničního
obchodu a tržních fondů i o zlepšení
kvalitativních stránek rozvoje, zejména rentability
výroby. Vláda současně zhodnotí
i výsledky kontroly rozpisu letošního plánu
na podniky i možnosti zlepšení výchozí
základny plánu na r. 1966.
Ve svém pracovním programu počítá
vláda rovněž se soustavnou kontrolou výsledků
plnění národohospodářského
plánu i úkolů uložených při
jeho schválení, včetně závěrů,
které by plynuly při jeho projednávání
v Národním shromáždění.
Soustředí se přitom zejména na úkoly
náročné na vytvoření předpokladů
jako je na příklad postupné zkracování
pracovní doby apod.
Jako v minulém roce počítá vláda
s tím, že plán na rok 1966 bude připraven
a schválen tak, aby do podniků přišel
již koncem roku a aby plán rozvoje zemědělské
výroby byl projednán již v červnu; směrná
čísla k zpracování plánu zemědělské
výroby byla již vládou schválena.
Je ovšem samozřejmé, že hlavní
náplní práce vlády a jejich orgánů
jsou v současné době práce na směrnicích
pro sestavení pětiletého plánu na
léta 1966 - 1970, které právě v těchto
dnech vrcholí.
Soudruzi poslanci, ve svém loňském prohlášení
položila vláda v souladu s linií XII. sjezdu
a navazujícími usneseními ústředního
výboru KSČ důraz na zajišťování
kvalitativních stránek hospodářského
rozvoje a zlepšování řídící
práce na všech stupních.
Šlo v prvé řadě o využití
vědeckotechnického pokroku jako hlavního
zdroje růstu produktivity práce. Je třeba
v této souvislosti konstatovat, že přes některé
úspěchy nebylo v roce 1964 ještě dosaženo
zásadního obratu v přístupu našich
pracovišť i resortů k plnění úkolů
technického rozvoje a v urychleném uplatňování
jejich výsledků do praxe.
V plánu technického rozvoje na letošní
rok Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky a vláda omezila počet státních
úkolů z 1146 v roce 1964 na 886, výrazně
zvýšila podíl komplexních úkolů
a vytvořila tak předpoklady pro koncentraci kapacity
na důležité směry výzkumu a vývoje.
U významných úkolů technického
rozvoje byl učiněn pokrok v meziodvětvové
návaznosti i ve věcné a termínové
návaznosti na rozhodující investiční
celky.
V letošním roce máme realizovat zhruba 100
akcí komplexní modernizace ucelených úseků
výroby s rychlou návratností. Asi 1/3 plánovaných
akcí je spojena se specializací a koncentrací
výroby, z nich je téměř polovina ve
strojírenství a je zaměřena na součástkovou
a technologickou specializaci.
Vláda rovněž přijala opatření
k postupné likvidaci některých neefektivních
výrob.
Realizací plánu zvýšení technické
úrovně výroby má být dosaženo
relativní úspory vlastních nákladů
v roce 1965 asi 1,8 mld. Kčs a jen v průmyslu bude
dosaženo relativní úspory cca 12 000 pracovníků.
Vláda věnuje pozornost zároveň i využívání
cizích licencí, kde je to účelné.
Součástí zvýšení technické
úrovně je i modernizace manipulace s materiálem.
V této oblasti bylo dosud hlavním problémem
zajištění výrobní základny
paletizačního zařízení; nyní
se však podařilo nalézt řešení,
ukazující na možnost zajištění
asi 80 % potřebné výrobní kapacity
(z toho značnou část ve Východoslovenských
železárnách v Košicích). Zajištění
výrobní kapacity na zbývajících
asi 20 % se ještě řeší. Lze tedy
předpokládat, že tato významná
oblast pro zvyšování produktivity práce
bude postupně podstatně lépe využívána
než dosud.
Sledujeme konečně, aby oblast nové techniky
pomohla řešit i některé oblastní
problémy, např. aby urychlené zavádění
a koncentrace nejprogresívnější techniky
do oblastí s chronickým nedostatkem pracovních
sil přispěla ke stabilizaci kádrů.
Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky zpracovala již takovou úvahu pokud jde
o Severomoravský kraj, která ukázala na možnost
dosáhnout v tomto kraji významné relativní
úspory pracovníků.
Odraz technickoekonomických koncepcí, které
byly v souladu s linií XII. sjezdu strany vypracovány
pro dlouhodobý rozvoj nejdůležitějších
oborů a odvětví, bude možno posoudit
až v souvislosti se zpracováním pětiletého
plánu. Okamžitě je však třeba,
aby na každém úseku byly zajišťovány
krátkodobé cíle technického rozvoje
dané plánem na letošní rok.
Vláda a její orgány věnovaly v minulém
období intenzivní pozornost kvalitě výrobků.
V rámci celé soustavy orgánů lidové
kontroly za účasti 5 tisíc členů
a pracovníků lidové kontroly a aktivistů
byla provedena prověrka péče o jakost výrobků
v rozhodujících resortech.
Vláda projednávala výsledky prověrek
a nedostatky zjištěné orgány lidové
kontroly a přijala opatření k rozhodnějšímu
odstraňování nedostatků v činnosti
technické kontroly, v přípravě technické
dokumentace pro zvyšování kvality a jakosti
výrobků, pro rychlejší zavádění
progresívních metod měřící,
kontrolní a řídící techniky
na úseku jakosti výrobků. Odpovědnost
a náhrada za vzniklé zmetky se má uplatňovat
nejen u bezprostředního viníka, nýbrž
i u přímo nadřízeného pracovníka.
Konečně zdůrazni!a, že ve mzdové
politice je třeba napříště ve
větším rozsahu uplatňovat závislost
na kvalitě, funkčních přednostech
a jakosti výrobků.
Je třeba ovšem ocenit celou řadu podniků,
ve kterých došlo k zásadnímu obratu
v postoji ke kvalitě. Jde zejména o Vítkovické
železárny Klementa Gottwalda, které se staly
iniciátorem hnutí "Každý výrobek
s největší kvalitou a rentabilitou". Takového,
a to trvalého přístupu je třeba ve
všech závodech.
V souladu s úkoly obsaženými ve vládním
prohlášení usilovala vláda o aktivní
finanční politiku zaměřenou na podporu
rentabilního rozvíjení národního
hospodářství, na racionální
využívání základních fondů
i oběžných prostředků, na efektivnější
vynakládání prostředků na společenskou
spotřebu a na zhospodárnění správy.
V tomto úsilí jsme dosáhli některých
pozitivních výsledků; po neuspokojivém
vývoji v roce 1963 podařilo se např. v loňském
roce dosáhnout snížení vlastních
nákladů v průmyslové výrobě,
a to o 0,53 %.
Úkol snížení vlastních nákladů
zapsaný v plánu na letošní rok představuje
oproti skutečnosti roku 1964 snížení
o 0,56 %. Je více než zřejmé, že
je to úkol nepříliš náročný
jak vzhledem k vývoji v minulých letech, tak vzhledem
k růstu průmyslové výroby, jaký
zaznamenáváme v letošním roce. Konečně
už výsledky ve snížení vlastních
nákladů za leden letošního roku jsou
značně lepší než úkol stanovený
v plánu. Je proto třeba, abychom plánované
snížení vlastních nákladů
považovali za minimální a dosáhli úspor
podstatně větších.
Kladně možno hodnotit výsledky, kterých
jsme dosáhli v likvidaci nežádoucích
zásob, jejichž stav byl v uplynulém roce snížen
o více než 1 mld. Kčs. Je třeba však
zároveň zdůraznit, že možnosti
efektivního využití zásob stále
ještě nejsou zdaleka vyčerpány.
Soustavnou pozornost věnovala vláda otázkám
zjednodušení administrativy a zhospodárnění
správy. Počet funkčních míst
v administrativě a správním aparátu
byl v průběhu loňského roku snížen
o 38 500, tj. o 1000 míst více, než byl stanovený
úkol. V naprosté většině bylo
však celkového snížení dosaženo
sloučením administrativních agend a funkcí
a organizačními opatřeními a pouze
z menší části se prosadilo zjednodušení
vlastní správy a administrativních prací
a využívání výhod jejich modernizace.
Ke zhospodárnění správy a snížení
nákladů přijala vláda rovněž
opatření, jež povede k zhospodárnění
provozu služebních vozidel u socialistických
organizací a k celkovému snížení
jejich počtu.
Vláda ve svém prohlášení v minulém
roce věnovala prvořadou pozornost problémům
dalšího zdokonalování soustavy řízení
československého národního hospodářství.
Vláda vycházejíc z kritické analýzy
současné úrovně řízení
provedené XII. sjezdem strany přistoupila k systematické
přípravě celého komplexu opatření.
Jak známo, první etapa prací na zdokonalení
soustavy řízení je ukončena. Plénum
ÚV KSČ schválilo v lednu letošního
roku nové principy řízení, které
v současné době vláda a její
orgány dále rozpracovávají, a zároveň
se připravují i dokumenty o řízení
jednotlivých odvětví. Pro koordinovaný
postup těchto prací byl také vládou
přijat časový a věcný harmonogram.
Přední význam mají v něm opatření
souvisící s konkretizací nových principů
především v oblasti ekonomických nástrojů
a pravidel. Na to navazuje úkol uložený ministrům
řídícím průmyslová odvětví
a obchod, aby dokončili a v červnu předložili
vládě celkové návrhy na zdokonalení
řízení odvětví a oborů
a na postup jeho zavádění.
V ekonomických nástrojích jde zejména
o stanovení jejich sazeb, a to odvodů z hrubého
důchodu či zisku a pravidel pro jejich použití.
Chceme vytvořit nezbytný rámec pro samostatnou
hospodářskou činnost našich podniků,
směřující k iniciativnímu a
vysoce efektnímu naplnění národohospodářského
plánu. Předpokládá se, že sazby
z odvodů budou výrobním hospodářským
jednotkám a podnikům známy nejpozději
do konce tohoto pololetí.
Velmi složitým a mimořádně náročným
a citlivým úkolem je příprava plánu
nezbytných změn některých velkoobchodních
cen a jejich vybilancování v dodavatelských
a odběratelských organizacích.
Dokončují se práce na nové organizační
struktuře výrobní a technické základny.
Některá odvětví, jako stavebnictví
a potravinářský průmysl, mají
již organizaci vládou schválenou. I v ostatních
odvětvích jsou potřebné změny
již v zásadě připraveny. Zbývá
dořešit spíše dílčí
otázky souvisící převážně
s umístěním sídel nových výrobních
hospodářských jednotek. Snažíme
se stanovit tato sídla tak, aby odpovídala ekonomickým
potřebám; prosíme též soudruhy
poslance, aby toto hledisko prosazovali, neboť se množí
neodůvodněné požadavky vyvěrající
z úzce místních zájmů.
Vláda předpokládá, že nová
organizace bude provedena během druhého čtvrtletí
tohoto roku, čímž budou vytvořeny potřebné
organizační předpoklady pro uplatnění
nové soustavy. Počet dnešních výrobních
hospodářských jednotek se sníží
asi na polovinu. Jednotky budou vybaveny všemi základními
činnostmi, které potřebují k rozvinutí
své iniciativní hospodářské
funkce.