Středa 9. prosince 1964

Všechny tyto skutečnosti nás vedou k závěru, že je reálné očekávat zlepšení rozpočtů národních výborů, a to jak ve výdajích, tak především v příjmech o celkovou částku cca 900 mil. Kčs.

V souladu se zákonitostmi rozvoje národního hospodářství klademe důraz na využívání hodnotových nástrojů při plánovitém rozvoji národního hospodářství; to zvyšuje úlohu aktivní finanční politiky. Jejím úkolem bude při zavádění připravované soustavy řízení rozvíjet socialistickou podnikavost, posilovat efektivnost, hospodářskou rovnováhu a stabilitu měny. Současně však budeme využívat i zábran, abychom v nových podmínkách řízení čelili negativním rysům, jež se mohou projevit ve vztahu mezi zdroji a potřebami.

Z opatření aktivní finanční politiky, která jsme uskutečnili v průběhu letošního roku, se osvědčily jak přímé dotace, tak úvěrová opatření, které přispěly k podpoře progresívních tendencí v našem hospodářství, zejména v posledních měsících.

V duchu usnesení listopadového pléna ÚV KSČ budou finanční orgány všemožně napomáhat úsilí za vyšší rentabilitu a odstranění ztrátovosti výrobků. Naše podpora bude platit konkrétním analýzám technického i ekonomického rozvoje podniků, směřujícím k tomuto cíli. Je třeba dát plně "zelenou" každému iniciativnímu počinu a návrhu na mobilizaci vnitřních rezerv a zdrojů.

Ve státním rozpočtu jsme na rok 1964 zabezpečovali finanční prostředky pro zlepšení údržby základních fondů v bytovém hospodářství, pro rozšíření materiálně technické základny rozvoje placených služeb pro obyvatelstvo, na cestovní ruch, na financování drobné zemědělské výstavby z místních zdrojů a na obměnu výrobků a provádění efektivních vývojových prací. Kromě toho byly do úvěrového plánu vloženy téměř 3 miliardy Kčs na dosažení nadplánových zdrojů. Šlo o úvěry na rekultivaci zemědělské půdy, na vytvoření odbytových zásob, na racionalizační opatření atd.

Tato finanční a úvěrová politika se projevila pozitivně na některých úsecích zvýšením efektivnosti. Dosažené výsledky však mohly být výraznější. Chceme se proto v příštím roce zaměřit na prohloubení aktivity a zbavit svou práci ještě nepřekonaných zbytků konzervativnosti a všech prvků, které rozvoj hospodářství omezují. K nim patří stále ještě objemný svazek finančních směrnic a jiných předpisů, i když jsme jich letos mnoho zrušili.

Soudružky a soudruzi poslanci, ve svém výkladu jsem vyzvedl především ty stránky našeho hospodářství, které zasluhují naší společné pozornosti v nastávajícím roce. To je v plném souladu s připravovanými změnami v oblasti řízení a s perspektivou trvalého rozvoje naší společnosti, v němž má připadnout významná úloha otázkám efektivnosti.

Příští rok budeme slavit 20. výročí osvobození naší republiky Sovětskou armádou. V závodech, v úřadech, ve městech i na vesnicích se chystají naši pracující k uzavírání závazků, jimiž chtějí vyjádřit vděčnost bratrskému lidu Sovětského svazu. Přáli bychom si, aby ve všech těchto závazcích našly svou konkrétní podobu i otázky rentability a hospodárnosti.

Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych vám závěrem poděkoval za aktivní účast při přípravě státního rozpočtu a za to, jak při projednávání zákonů i při výkonu své kontrolní pravomoci důsledně prosazujete hospodárnost. Je to jeden z významných projevů rozvíjení socialistické demokracie a velká podpora úsilí o efektivnost. V duchu tohoto úsilí přistupujeme k úkolům vytyčeným ve státním plánu a státním rozpočtu pro příští rok, který má být dobrým odrazovým můstkem pro pětiletku v letech 1966 - 1970.

Jménem vlády navrhuji, aby Národní shromáždění schválilo návrh státního rozpočtu, jakož i návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1965. (Potlesk.)

Předseda NS Laštovička: Děkuji soudruhu ministru Dvořákovi za přednesení výkladu.

Nyní uděláme polední přestávku, která bude trvat do 14 hodin. Po polední přestávce promluví generální zpravodaj všech výborů posl. Tymeš.

(Schůze přerušena ve 12 hod. 57 min. a opět zahájena ve 14 hod. 03 min.)

Předseda NS Laštovička: Zahajuji přerušenou schůzi a uděluji slovo posl. Tymešovi.

Posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi, náměstek předsedy vlády s. Oldřich Černík a ministr financí s. Richard Dvořák podali Národnímu shromáždění zprávu o návrhu státního plánu a státního rozpočtu na rok 1965 a jménem vlády jej zdůvodnili. Mým úkolem je informovat Národní shromáždění o tom, jak návrh státního plánu a státního rozpočtu projednaly výbory Národního shromáždění, jaké byly jejich úkoly, jak je splnily a jaké jsou závěry jednání výborů o státním plánu a státním rozpočtu.

Zásady o prohloubení činnosti Národního shromáždění ukládají výborům NS, aby projednávaly problematiku státního plánu a státního rozpočtu už v období příprav směrných úkolů, tedy v době, kdy se ještě zvažují různá variantní řešení. Tuto zásadu jsme letos ještě nemohli uplatnit, neboť o zásadních otázkách a proporcích plánu na r. 1965 se rozhodovalo v I. pololetí tohoto roku, tedy v době, kdy toto Národní shromáždění ještě nebylo zvoleno. Proto nové zásady o prohloubení činnosti Národního shromáždění bude možno promítnout do praxe až v příštím roce při jednání o pětiletém plánu a plánu na r. 1966.

Přestože letos se ještě nemohly v jednání výborů Národního shromáždění plně uplatnit zásady o prohloubení činnosti Národního shromáždění, je možno jednání hodnotit jako dobré, podnětné, s velkou aktivitou poslanců. Výbory z důvodů, které jsem uvedl, nemohly již podstatně ovlivnit koncepci a strukturu návrhu státního plánu a státního rozpočtu. Provedly však věcný a velmi střízlivý rozbor a posouzení jak výchozí základny, tak reálných možností a rezerv rozvoje našeho národního hospodářství. Zpravodajové a poslanci přistupovali k projednávání plánu připraveni a s pocitem velké odpovědnosti.

Kritika nedostatků v plánování a řízení, slabých míst v plánu, zkušenosti z pracovišť a připomínky z volebních obvodů směřovaly k jednomu cíli: dosáhnout nejlepších výsledků v plnění plánu letošního roku a odpovědně přispět k vypracování a zajištění progresívního, sladěného a reálného plánu na r. 1965.

Jednání výborů Národního shromáždění nesporně ovlivnilo včasnější předložení návrhu plánu, takže poslanci měli letos větší možnost jednat o plánu na svých pracovištích a ve volebních obvodech. Proto ve výborech mohli též uplatnit návrhy a mínění svých voličů.

Včasné předložení návrhu státního plánu žádalo Národní shromáždění již několik let. Význam včasného projednání plánu pro vyjasnění hmotného plánu, pro stabilizaci vztahů mezi podniky, pro vývoj zásob a i velký význam politický netřeba zvlášť zdůrazňovat.

Včasné předložení a projednávání návrhu státního plánu umožnilo, že do přípravy plánu a rozpočtu zasáhly letos výrazněji též komise národních výborů. Návrhy plánů a rozpočty krajů jsou zpracovány s větší návazností na rozvoj ústředně řízeného hospodářství než v minulých letech.

Dodržení lhůt plánovacích prací se nesporně odráží na propracování plánu, i když plán má i letos některá slabá místa, jako je investiční výstavba, kde není plně zabezpečeno uvádění nových kapacit do provozu, zahraniční obchod, maloobchodní obrat, nízká efektivnost výrobní spotřeby a plán práce. S radostí jsme proto uvítali projev vedoucího naší stranické a vládní delegace v SSSR prezidenta republiky s. Antonína Novotného a dnešní projev s. Černíka o výsledcích jednání naší delegace v Sovětském svazu. Pomoc, kterou nám Sovětský svaz poskytuje, příznivě ovlivní už i plnění našeho plánu na příští rok a zejména pak přípravu naší čtvrté pětiletky.

Vzhledem k tomu, že výbory mohly v prvé etapě jednání zaujímat stanovisko k plánům resortů ještě před tím, než SPK vypracovala návrh pro ÚV KSČ a vládu, dosáhlo se toho, že SPK mohla některé závěry výborů zcela nebo zčásti převzít do svého návrhu.

Výbory NS na závěr jednání projevily souhlas s návrhem státního plánu a státního rozpočtu a rozšířená schůze výboru pro plán a rozpočet a schůze ústavně právního výboru doporučují vládní návrh zákona o státním plánu a státním rozpočtu na rok 1965 Národnímu shromáždění ke schválení.

Výbory souhlasily zejména s navrhovaným tempem rozvoje průmyslové a zemědělské výroby, s objemem investiční výstavby a s ukazateli rozvoje ekonomiky Slovenska. Zásadní souhlas výborů Národního shromáždění s plánem a rozpočtem ovšem neznamená, že jednání o hlavních problémech plánu bylo formální. To přece není neštěstí, že v zásadních otázkách je jednota mezi vládou a Národním shromážděním, naopak je to dobré.

Pravděpodobně zase uslyšíme hlasy - byť ojedinělé - "vy v Národním shromáždění všechno vládě odhlasujete". A což pak u nás vláda sleduje jiné cíle než Národní shromáždění?! Zvýšená pravomoc Národního shromáždění si přímo vyžaduje, aby se prohloubila součinnost Národního shromáždění s vládou a jednotlivými ústředními orgány.

Jestliže byl ve výborech NS vysloven zásadní souhlas s koncepcí a tempem rozvoje národního hospodářství v r. 1965, nijak to neznamená, že nebyly rozdílné názory v dílčích otázkách. Jednání ve výborech bylo velmi podnětné a kritika nedostatků konkrétní a často i ostrá. Nedávno jsem slyšel známou definici Šaldovu, co je lepší. Když tě chválí, je to dobré, když tě kritizují, je to ještě lepší, nejhorší je, když o tobě vůbec nemluví. Naši ministři a vedoucí resortů si ještě nemohli stěžovat na nezájem, a poněvadž i chvály bylo méně než kritiky, mohli by být podle Šaldy velmi spokojeni. Důležité však je, že se nekritizovalo pro kritiku, ale věcně a odpovědně, což je patrno i z toho, že mnohé návrhy a kritické připomínky resorty přijaly a jsou v plánu uplatněny. Nechceme pouze kritizovat, zejména obecně kritizovat, ale především ukazovat východiska, cestu k nápravě.

V jednání výborů bylo tedy již uplatněno mnoho prvků ze zásad o prohloubení práce Národního shromáždění. Od obecného konstatování se přechází ke konkrétním faktům, od kritiky k rozboru příčin nedostatků, od usnesení k pomoci při praktickém řešení problémů v součinnosti s ministerstvy a národními výbory. Výbory Národního shromáždění budou kontrolovat, jak jejich závěry, které resorty přijaly, jsou plněny, a budou důsledně žádat realizaci všech účelných návrhů, které poslanci tlumočili jménem svých voličů.

Základem pro rozvoj hospodářství v příštím roce jsou výsledky, které dosahujeme letos. Výbory právem oceňovaly význam lednového a březnového zasedání ÚV KSČ, které obrátily pozornost stranických organizací, státních orgánů a všech pracujících na využití vnitřních zdrojů k dalšímu rozvoji národního hospodářství. Všude, kde významná usnesení ÚV KSČ byla rozpracována na konkrétní podmínky a důsledně zajišťována, příznivě ovlivnila plnění letošního plánu.

Například v Jihomoravském kraji se vyrobilo nad plán v průmyslových závodech za více než 300 mil. Kčs výrobků, kraj dodal o 1200 vagónů obilí více, než stanovil plán, a dosáhl letos nejlepších výsledků ve výrobě brambor. Úspěchy, které zejména v Severomoravském kraji se dosáhly v těžbě uhlí a v hutní výrobě, jsou obecně známy a ceněny. Ovšem v místech postižených suchem ani nejsvědomitější práce zemědělců nemohla zabránit velkému poklesu ve výrobě zrnin a pícnin.

Nesporné je, že letos byl obnoven růst společenské výroby a zlepšilo se plnění některých kvalitativních ukazatelů a že i plán investiční výstavby se plní lépe než v minulých letech; ovšem ve zvyšování efektivnosti a intenzifikace národního hospodářství zásadní obrat dosud nenastal.

Návrh plánu na příští rok klade proto důraz na kvalitativní stránku výroby a stanoví úkol využít všech dosažitelných zdrojů národního hospodářství k rychlejšímu růstu intenzifikace společenské výroby a k plnému využívání vědy a techniky ve výrobě. Jen tak můžeme zabezpečit lepší uspokojováni potřeb obyvatelstva.

Na dobrém plnění průmyslové výroby se podílí se svými kolektivy nejeden poslanec NS jako dělník, ředitel, konstruktér či technik. Z bezprostřední zkušenosti poslanci také vědí o slabinách v plnění kvalitativních ukazatelů. V úsporách surovin, materiálu a energie, v dalším snižování ztrát ze zmetků v organizaci práce, ve větším efektu technického rozvoje jsou rezervy, které zdaleka nevyužijeme v letošním roce a jejichž mobilizace je v našich silách. Hybnou pákou přitom budou prvky nových metod plánovitého řízení, o nichž výbory a poslanci NS jednali nejen při projednávání plánu a rozpočtu s resorty, ale v souhrnu také na společné schůzi všech výborů. Postoj poslanců potvrdil, že přechod k novým metodám řízení, plánování a financování je nutný. Pro řešení některých neduhů naší ekonomiky bude hybnou pákou, zdaleka však ne kouzelným proutkem, který rázem problémy vyřeší. Poslanci si plně uvědomují vážnost změn, před nimiž v národním hospodářství stojíme, i to, že jejich kladný výsledek se může projevit teprve postupně.

Průmyslové výbory nediskutovaly o nesplnitelnosti plánu. K tempu rozvoje v příštím roce, které plán stanoví indexem 105,5 proti očekávanému splnění letošního roku, vyjádřil společné stanovisko předseda výboru pro hlavní výrobní odvětví a dopravu posl. ing. Bichler: nevidíme zásadních překážek, aby tento plán byl splněn.

To je vážné a odpovědné konstatování odborného orgánu Národního shromáždění. Všichni víme, že jsou zde před počátkem nového plánovacího období předpoklady, na nichž lze stavět plán příštího roku s větší jistotou a pevností, než tomu bylo v minulých dvou letech. Jsou to především letošní očekávané výsledky; je to dále relativně větší stabilita vztahů mezi dodavateli a odběrateli na příští rok, slušné předzásobení národního hospodářství na zimní období, těsná, avšak lepší než loňská situace v zásobování elektrickou energií, o něco zlepšené výsledky v dopravě atd. I když tedy plán průmyslové výroby by mohl a měl se plnit od 1. ledna v plném pracovním rytmu, nepůjde o lehké úkoly.

Z problematiky paliv pokládá průmyslový výbor za nejdůležitější stabilizaci pracovních sil na Ostravsku a komplexní mechanizaci těžby v tomto klíčovém revíru.

V energetice průmyslový výbor podporuje plně akční program Ústřední správy energetiky ve výstavbě energetických kapacit. Žádá poslance o popularizaci a přímou pomoc k zvýšené hospodárnosti ve spotřebě elektrické energie. Současně však si zařazuje problémy energetické bilance jako jednu z rozhodujících otázek současného i dlouhodobého rozvoje naší země do pracovního programu příštího roku.

Rychlý, ekonomice průmyslového státu odpovídající rozvoj chemického průmyslu prosazuje průmyslový výbor NS již několik let. Od obecného doporučení většího podílu investic v minulých letech jde letos k hlubšímu průzkumu konkrétních příčin, které rychlejší rozvoj chemie v naší zemi brzdí. Je obecně známo, že je to zejména opožděné uvádění nových kapacit do provozu. Průmyslový výbor se chce podrobněji zabývat příčinami tohoto zpožďování. Aby pomohl vytvořit předpoklady pro vysoce kvalitní dodávky strojního technologického zařízení pro chemii, což je velký a odpovědný úkol našeho strojírenství, doporučil průmyslový výbor bezodkladně začít s budováním výzkumného ústavu výroby chemického zařízení a bude jistě sledovat i průběh této výstavby. Výstavba tohoto ústavu je zařazena do plánu příštího roku.

Ze složité problematiky naší dopravy chce průmyslový výbor ve spolupráci s resorty pomoci při zajištění rozvoje výroby kolejových vozidel, elektrických a dieselových lokomotiv i vagónů.

I když situace v dopravě se zlepšila, přece jen nedostatky jsou stále velké. V podzimní řepné kampani vznikly značné potíže v závodech a v zásobování proto, že železnice nemohla včas přepravit zboží. Např. moderní Čebínská vápenka musela omezit výrobu a 140 tun kusového vápna a 400 tun vápence muselo být dáno do lomu, poněvadž se už nehodilo k stavebním účelům. A vápna je nedostatek. Obdobná situace byla v nábytkářských závodech, kde sklady byly přeplněné, a v zásobování poruchy jen proto, že doprava nemohla zajistit odvoz výrobků. Je známo, že i vozový park ČSAD je ve zlém stavu. Proto vázla i doprava cihel, které po zrušení starých cihelen se dovážejí na velké vzdálenosti. Při všech opatřeních, která činíme v národním hospodářství, měl by se brát větší zřetel na možnosti dopravy. Když např. vozíme z českých zemí štěrkopísky na Slovensko a tam je možno je získat, pak to je nerozumné zatěžování dopravy.

Také výbor pro potravinářský a spotřební průmysl přijal doporučení, která se týkají především zásadních otázek naší celkové ekonomiky - modernizace a rozšíření zpracovatelských odvětví na bázi moderní techniky a nové surovinové základny. Prosazuje nutný pokrok v tradičních odvětvích výroby skla a porcelánu, a žádá omezení vývozu surového dřeva. Druhá skupina důležitých doporučení tohoto výboru směřuje k řešení otázek, které denně doléhají na naše občany, mrzí nás a jsou právem kritizovány. Jsou to známé stížnosti na nedostatkové druhy zboží, k nimž by v našem státě rozhodně neměly patřit ponožky, běžné porcelánové hrníčky na kávu atp. Poslanci výboru pro spotřební a potravinářský průmysl chtějí jít v příštích měsících až na kloub těchto problémů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP