Provedení tohoto zákonného opatření
si nevyžádá zvýšených výdajů
ve státním rozpočtu a neovlivní nepříznivě
finanční situaci organizací, v nichž
jsou vytvářeny státní rezervy.
Soudružky a soudruzi poslanci, vylíčil jsem
vám v stručnosti smysl a obsah zákonného
opatření předsednictva Národního
shromáždění, na kterém se dne
8. dubna 1964 usneslo a které vám dnes, podle článku
60 odstavec 2 ústavy předkládám z
pověření předsednictva Národního
shromáždění ke schválení.
Má někdo nějaké návrhy, připomínky
nebo dotazy k přednesené zprávě? (Nikdo.)
Nemá.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s tímto zákonným opatřením
předsednictva Národního shromáždění,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo toto zákonné opatření.
A nyní, soudružky a soudruzi, se vracím k dotazu,
přednesenému zde s. Manďákem. Slíbil
jsem s. Manďákovi odpovědět ještě
během tohoto zasedání. S. Laipert, ředitel
Ústřední správy spojů, byl
skutečně na naše dnešní zasedání
pozván. Bohužel však je mimo hranice našeho
státu. Jsou zde však přítomni jeho nejbližší
spolupracovníci a je zde také přítomen
náměstek ředitele Ústřední
správy spojů s. Škop, který byl přítomen
již během naší diskuse a který
je ochoten na dotaz s. Manďákem přednesený
odpovědět. Se souhlasem předsednictva i přítomných
členů vlády dávám proto s.
Škopovi slovo.
Náměstek ředitele Ústřední
správy spojů Škop: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci!
Soudruh inž. Laipert, ředitel Ustřední
správy spojů, je t. č. v zahraničí
a nemohl se dnešního zasedání účastnit.
Sám jsem slyšel průběh vašeho jednání
pouze na galerii. Dovolte mi, abych na interpelaci posl. Manďáka
jako náměstek ředitele Ústřední
správy spojů podal toto vysvětlení:
Interpelace se týká zřizování
podvojných, případně skupinových
telefonních stanic, tj. případů, kdy
na jedno přípojné vedení do telefonní
ústředny jsou připojeny dva nebo více
telefonních účastníků, a to
tak, že mohou naprosto samostatně, nezávisle
jeden na druhém používat telefonu bez možností
vzájemného poslechu.
Tohoto technického řešení se používá
za účelem lepšího využití
drahých kabelových vedení u bytových
stanic účastníků se slabým
hovorovým stykem. Tím se značně zvyšuje
možnost zřizování telefonním
žadatelům, kteří by jinak při
stávajícím nedostatku technických
zařízení nemohli být uspokojeni. S.
posl. Kulička uvedl, že máme 1 300 000 stanic.
Chtěl bych ale dále uvést, že organizace
spojů mají t. č. asi 78 000 nevyřízených
žádostí o zřízení telefonních
stanic a z toho jen na území Prahy 45 000. Disproporce
mezi možnostmi správy spojů a požadavky
účastníků jsou způsobovány
převážně obtížemi při
zajišťování stavebně montážních
prací, zejména staveb budov a nedostatkem pracovníků
pro montážní práce. Jde tedy o problém
dlouhodobý. Z tohoto důvodu přikročila
Ústřední správa spojů ke zřizování
podvojných a skupinových stanic. Každý
případ přeměny samostatné účastnické
stanice na stanici podvojnou nebo skupinovou jsou organizace spojů
povinny předem projednat s účastníkem
a podá-li účastník námitky,
je povinna předložit je k rozhodnutí nadřízenému
orgánu. Jiný postup by odporoval předpisům
o správním řízení, které
jsou i pro orgány spojů závazné. V
odvolacím řízení je pak nutno pečlivě
zvážit naléhavost zájmů všech
žadatelů i zájem obecný.
Souhrnně řečeno: okresní správy
spojů nejsou oprávněny bez možnosti
odvolání samy s konečnou platností
rozhodovat o přeměně hlavních účastníků
stanic na podvojné nebo skupinové. Případ,
že se účastníci skupinových stanic
nemohou v místním styku delší dobu dovolat,
je patrně výjimečný a je způsobován
zpravidla nedisciplinovaností společně zapojených
účastníků. Organizace spojů
jsou povinny při každé přeměně
telefonní stanice předem pečlivě zkoumat
hustotu telefonních hovorů, aby nedocházelo
k přetěžování společného
vedení.
Pokud jde o skupinové přípojky, došlo
skutečně v minulých letech u některých
organizací spojů k zapojování sedmi
až deseti účastníků, což
vedlo k situacím, které s. posl. Manďák
uvádí. Ústřední správa
spojů vydala již zásadní rozhodnutí
- je tomu asi měsíc - které ukládá
organizacím spojů postup zamezující
přetěžování vedení a omezuje
maximální počet účastníků
z 10 na 5, ve velkých průmyslových oblastech
i na méně, dokonce na 2 nebo 3.
Zřizováním podvojných skupinových
stanic sleduje Ústřední správa spojů
uspokojování maximálního počtu
žadatelů o telefonní spojení při
zachování nejvyšší hospodárnosti
a plného využití stávajících
zařízení. To, domnívám se,
je v souladu s § 3, odst. 3 schváleného nového
zákona o telekomunikacích.
Tím jsem, doufám, alespoň v podstatě
odpověděl na interpelaci s. posl. Manďáka.
Předseda NS Fierlinger: Myslím, že tato
odpověď vyčerpává dotaz s. posl.
Manďáka.
Jestli souhlasíte, dovolte, abych v závěru
řekl několik slov:
Skončili jsme plenární zasedání,
které bude zřejmě posledním v tomto
volebním období a proto dovolte, abych v závěru
řekl několik slov na rozloučenou. Rozcházíme
se po čtyřleté plodné soudružské
spolupráci, která zůstane pro každého
důležitou etapou v jeho životě, zasvěcenému
službě našemu lidu a veliké myšlence
socialismu. Jestli jsme snad plně nesplnili všechny
odpovědné úkoly, před které
nás strana a bouřlivý růst naší
socialistické společnosti postavily, můžeme
snad právem tvrdit, že jsme se snažili pracovat
co nejlépe podle svých sil a podle našich možností
a našeho svědomí.
Chápali jsme svůj mandát jako velké
životní poslání a snažili se přispět
svou hřivnou k další výstavbě
naší socialistické společnosti, která
právě na této etapě svého zráni
je nucena řešit nové a odpovědné
problémy svého růstu, ať již v
oblasti ekonomické, kulturní či politické.
To jsme si vždy uvědomovali a proto také v
našich výborech rozvinula se pokaždé živá
diskuse, v níž jsme se pokoušeli co nejlépe
uplatnit své zkušenosti ze svého pracoviště
a ze styku s našimi pracujícími. Byli jsme
si vědomi, že nestačí pouze seznamovat
voliče se záměry a politikou strany a vlády,
ale ověřovat si současně, jak jsou
tyto širokými vrstvami přijímány
a jak jsou v denním životě uskutečňovány.
Na základě těchto zkušeností
přicházeli jsme často sami s iniciativními
doporučeními a návrhy. Snažili jsme
se, abychom byli mezi stranou a pracujícím lidem
citlivým a spolehlivým vodičem, jímž
by iniciativa mas volně proudila, aby se pak mohla co nejlépe
a co nejplněji v přijatých zákonech
uplatnit. Snažili jsme se, aby naše činnost byla
co nejvíce zbavena formálnosti, aby každý
mohl otevřeně říci své mínění
a vyjádřit své názory. Pracovali jsme
vždy v intencích strany a chtěli jsme, aby
Národní shromáždění bylo
v tomto duchu velkou školou naší nové
socialistické demokracie.
Jsem přesvědčen, že nové naše
Národní shromáždění, které
bude 14. tohoto měsíce zvoleno, bude pokračovat
v této naší dobré tradici a bude ještě
lépe pracovat a své metody práce dále
zlepšovat, v čemž novému Národnímu
shromáždění budou nápomocny směrnice
a zásady, které strana pro jeho činnost připravila.
Soudružky a soudruzi, dovolte, abych jménem našeho
předsednictva vám co nejvřeleji za vaši
práci poděkoval a abych se s vámi rozloučil.
Někteří z vás nekandidujete, ale budete
pracovat dál na svých pracovištích a
snad v nových funkcích, kde zajisté co nejlépe
uplatníte své zkušenosti, které jste
jako členové Národního shromáždění
nabyli. Ostatní naši poslanci znovu předstoupí
před své voliče a patrně se k nám
vrátí s novým mandátem, aby nabyté
zde zkušenosti co nejlépe uplatnili pro další
naši společnou práci. Všem přeji
hodně zdraví a hodně úspěchů
v další práci. (Potlesk.)
Dovolte mi, abych poděkoval s. předsedovi vlády
Lenártovi a všem členům vlády
za jejich spolupráci. Jsem si jist, že i v novém
volebním období tato spolupráce bude pokračovat.
Tím končím a na shledanou.
Tím je naše dnešní schůze skončena.