Pátek 5. června 1964

Provedení tohoto zákonného opatření si nevyžádá zvýšených výdajů ve státním rozpočtu a neovlivní nepříznivě finanční situaci organizací, v nichž jsou vytvářeny státní rezervy.

Soudružky a soudruzi poslanci, vylíčil jsem vám v stručnosti smysl a obsah zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění, na kterém se dne 8. dubna 1964 usneslo a které vám dnes, podle článku 60 odstavec 2 ústavy předkládám z pověření předsednictva Národního shromáždění ke schválení.

Má někdo nějaké návrhy, připomínky nebo dotazy k přednesené zprávě? (Nikdo.)

Nemá.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

Kdo souhlasí s tímto zákonným opatřením předsednictva Národního shromáždění, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění schválilo toto zákonné opatření.

A nyní, soudružky a soudruzi, se vracím k dotazu, přednesenému zde s. Manďákem. Slíbil jsem s. Manďákovi odpovědět ještě během tohoto zasedání. S. Laipert, ředitel Ústřední správy spojů, byl skutečně na naše dnešní zasedání pozván. Bohužel však je mimo hranice našeho státu. Jsou zde však přítomni jeho nejbližší spolupracovníci a je zde také přítomen náměstek ředitele Ústřední správy spojů s. Škop, který byl přítomen již během naší diskuse a který je ochoten na dotaz s. Manďákem přednesený odpovědět. Se souhlasem předsednictva i přítomných členů vlády dávám proto s. Škopovi slovo.

Náměstek ředitele Ústřední správy spojů Škop: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci! Soudruh inž. Laipert, ředitel Ustřední správy spojů, je t. č. v zahraničí a nemohl se dnešního zasedání účastnit. Sám jsem slyšel průběh vašeho jednání pouze na galerii. Dovolte mi, abych na interpelaci posl. Manďáka jako náměstek ředitele Ústřední správy spojů podal toto vysvětlení:

Interpelace se týká zřizování podvojných, případně skupinových telefonních stanic, tj. případů, kdy na jedno přípojné vedení do telefonní ústředny jsou připojeny dva nebo více telefonních účastníků, a to tak, že mohou naprosto samostatně, nezávisle jeden na druhém používat telefonu bez možností vzájemného poslechu.

Tohoto technického řešení se používá za účelem lepšího využití drahých kabelových vedení u bytových stanic účastníků se slabým hovorovým stykem. Tím se značně zvyšuje možnost zřizování telefonním žadatelům, kteří by jinak při stávajícím nedostatku technických zařízení nemohli být uspokojeni. S. posl. Kulička uvedl, že máme 1 300 000 stanic. Chtěl bych ale dále uvést, že organizace spojů mají t. č. asi 78 000 nevyřízených žádostí o zřízení telefonních stanic a z toho jen na území Prahy 45 000. Disproporce mezi možnostmi správy spojů a požadavky účastníků jsou způsobovány převážně obtížemi při zajišťování stavebně montážních prací, zejména staveb budov a nedostatkem pracovníků pro montážní práce. Jde tedy o problém dlouhodobý. Z tohoto důvodu přikročila Ústřední správa spojů ke zřizování podvojných a skupinových stanic. Každý případ přeměny samostatné účastnické stanice na stanici podvojnou nebo skupinovou jsou organizace spojů povinny předem projednat s účastníkem a podá-li účastník námitky, je povinna předložit je k rozhodnutí nadřízenému orgánu. Jiný postup by odporoval předpisům o správním řízení, které jsou i pro orgány spojů závazné. V odvolacím řízení je pak nutno pečlivě zvážit naléhavost zájmů všech žadatelů i zájem obecný.

Souhrnně řečeno: okresní správy spojů nejsou oprávněny bez možnosti odvolání samy s konečnou platností rozhodovat o přeměně hlavních účastníků stanic na podvojné nebo skupinové. Případ, že se účastníci skupinových stanic nemohou v místním styku delší dobu dovolat, je patrně výjimečný a je způsobován zpravidla nedisciplinovaností společně zapojených účastníků. Organizace spojů jsou povinny při každé přeměně telefonní stanice předem pečlivě zkoumat hustotu telefonních hovorů, aby nedocházelo k přetěžování společného vedení.

Pokud jde o skupinové přípojky, došlo skutečně v minulých letech u některých organizací spojů k zapojování sedmi až deseti účastníků, což vedlo k situacím, které s. posl. Manďák uvádí. Ústřední správa spojů vydala již zásadní rozhodnutí - je tomu asi měsíc - které ukládá organizacím spojů postup zamezující přetěžování vedení a omezuje maximální počet účastníků z 10 na 5, ve velkých průmyslových oblastech i na méně, dokonce na 2 nebo 3.

Zřizováním podvojných skupinových stanic sleduje Ústřední správa spojů uspokojování maximálního počtu žadatelů o telefonní spojení při zachování nejvyšší hospodárnosti a plného využití stávajících zařízení. To, domnívám se, je v souladu s § 3, odst. 3 schváleného nového zákona o telekomunikacích.

Tím jsem, doufám, alespoň v podstatě odpověděl na interpelaci s. posl. Manďáka.

Předseda NS Fierlinger: Myslím, že tato odpověď vyčerpává dotaz s. posl. Manďáka.

Jestli souhlasíte, dovolte, abych v závěru řekl několik slov:

Skončili jsme plenární zasedání, které bude zřejmě posledním v tomto volebním období a proto dovolte, abych v závěru řekl několik slov na rozloučenou. Rozcházíme se po čtyřleté plodné soudružské spolupráci, která zůstane pro každého důležitou etapou v jeho životě, zasvěcenému službě našemu lidu a veliké myšlence socialismu. Jestli jsme snad plně nesplnili všechny odpovědné úkoly, před které nás strana a bouřlivý růst naší socialistické společnosti postavily, můžeme snad právem tvrdit, že jsme se snažili pracovat co nejlépe podle svých sil a podle našich možností a našeho svědomí.

Chápali jsme svůj mandát jako velké životní poslání a snažili se přispět svou hřivnou k další výstavbě naší socialistické společnosti, která právě na této etapě svého zráni je nucena řešit nové a odpovědné problémy svého růstu, ať již v oblasti ekonomické, kulturní či politické. To jsme si vždy uvědomovali a proto také v našich výborech rozvinula se pokaždé živá diskuse, v níž jsme se pokoušeli co nejlépe uplatnit své zkušenosti ze svého pracoviště a ze styku s našimi pracujícími. Byli jsme si vědomi, že nestačí pouze seznamovat voliče se záměry a politikou strany a vlády, ale ověřovat si současně, jak jsou tyto širokými vrstvami přijímány a jak jsou v denním životě uskutečňovány. Na základě těchto zkušeností přicházeli jsme často sami s iniciativními doporučeními a návrhy. Snažili jsme se, abychom byli mezi stranou a pracujícím lidem citlivým a spolehlivým vodičem, jímž by iniciativa mas volně proudila, aby se pak mohla co nejlépe a co nejplněji v přijatých zákonech uplatnit. Snažili jsme se, aby naše činnost byla co nejvíce zbavena formálnosti, aby každý mohl otevřeně říci své mínění a vyjádřit své názory. Pracovali jsme vždy v intencích strany a chtěli jsme, aby Národní shromáždění bylo v tomto duchu velkou školou naší nové socialistické demokracie.

Jsem přesvědčen, že nové naše Národní shromáždění, které bude 14. tohoto měsíce zvoleno, bude pokračovat v této naší dobré tradici a bude ještě lépe pracovat a své metody práce dále zlepšovat, v čemž novému Národnímu shromáždění budou nápomocny směrnice a zásady, které strana pro jeho činnost připravila.

Soudružky a soudruzi, dovolte, abych jménem našeho předsednictva vám co nejvřeleji za vaši práci poděkoval a abych se s vámi rozloučil. Někteří z vás nekandidujete, ale budete pracovat dál na svých pracovištích a snad v nových funkcích, kde zajisté co nejlépe uplatníte své zkušenosti, které jste jako členové Národního shromáždění nabyli. Ostatní naši poslanci znovu předstoupí před své voliče a patrně se k nám vrátí s novým mandátem, aby nabyté zde zkušenosti co nejlépe uplatnili pro další naši společnou práci. Všem přeji hodně zdraví a hodně úspěchů v další práci. (Potlesk.)

Dovolte mi, abych poděkoval s. předsedovi vlády Lenártovi a všem členům vlády za jejich spolupráci. Jsem si jist, že i v novém volebním období tato spolupráce bude pokračovat.

Tím končím a na shledanou.

Tím je naše dnešní schůze skončena.

(Schůze skončena ve 12 hod. 30 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP