Výbory: průmyslový dne 21. května,
zemědělský dne 22. května, ústavně
právní dne 25 května a pro plán a
rozpočet dne 27. května 1964 projednaly vládní
návrh hospodářského zákoníku
tisk 188. Po podrobném projednání se výbory
usnesly doporučit jej Národnímu shromáždění
ke schválení s těmito doplňky a úpravami:
Preambule: poslední odstavec, čtvrtá řádka
od zdola, se škrtají slova "současně
vydávaným".
Odůvodnění: úprava je nutná
vzhledem ke zdržení v přípravě
zákoníku práce.
§ 5: odstavec 1, poslední řádek: za
slova "které jsou" se vkládají
slova "vytyčovány Komunistickou stranou Československa"
a škrtá se slovo "určovány".
Odůvodnění: zákon v § 4 stanoví,
že Směrnice KSČ jsou základem pro vypracování
dlouhodobého a ročního plánu. Bylo
proto pokládáno za vhodné, aby zákon
stanovil též, jaká opatření jsou
základem pro vypracovávání výhledových
cílů a směrů rozvoje.
§ 6: vypustit odstavec 2 a dosavadní odstavec 3 označit
jako odstavec 2.
Odůvodnění: vypuštění
druhého odstavce je prováděno z toho důvodu,
aby znění nevyvolávalo dojem, že úkoly
státního plánu budou ústřední
orgány rozepisovat jen direktivně.
§ 30: odstavec 2 se škrtá, odstavec 3 bude označen
jako odstavec 2. Odůvodnění: vypuštění
druhého odstavce je prováděno ze stejného
důvodu jako u § 6. § 33: ustanovení paragrafu
se nahrazuje tímto zněním: "Výrobní
hospodářská jednotka je přímo
řízena ministerstvem. Může být
organizována jako jeden národní podnik nebo
jinou vhodnou formou."
§ 36: v první a druhé řádce se
škrtají slova: "v rámci úkolů
stanovených plánem" a věta tedy bude
znít: "Výrobní podniky odpovídají
za uspokojování potřeb..."
Odůvodnění: jde o formulační
úpravu. Věcně je tatáž myšlenka
obsažena již v § 34.
§ 38: odstavec druhý se mění takto:
"Národní výbory jednotlivých
stupňů řídí činnost
státních hospodářských organizací
na stanovených úsecích podle předpisů
o národních výborech.
Odůvodnění: volnější formulace
je volena z toho důvodu, protože není jisté,
zda řízení bude prováděno ve
většině případů přímo.
§ 40: v řádce třetí a čtvrté
se škrtají slova "a svou organizátorskou
a kontrolní činností napomáhají
k neustálému zlepšování jejich
práce" a nahrazují se tímto zněním
"a kontrolují jejich činnost", takže
§ 40 zní takto: "Národní výbory
určují podřízeným organizacím
úkoly, přidělují prostředky
k jejich plnění a kontrolují jejich činnost
s cílem zabezpečovat..." Odůvodnění:
jde o formulační úpravu, která současně
povinnost národních výborů při
řízení podřízených organizací
stanoví volnějším způsobem.
§ 51: v předposledním řádku se
doplňují za slova "národního
hospodářství" slova "v potřebném
množství a jakosti", takže bude předposlední
a poslední řádka znít takto: "zásobování
národního hospodářství v potřebném
množství a jakosti a bylo-li takové opatření
schváleno nadřízeným orgánem".
Odůvodnění: doplněním se zdůrazňuje
povinnost zajišťování kvalitativních
ukazatelů.
§ 53: odstavec 2 se na konci doplňuje touto větou:
"Před odstraněním rozporů nelze
převod uskutečnit."
Odůvodnění: doplnění jasnějším
způsobem stanoví, že převod výrobního
programu může být proveden až po vyjasnění
veškerých sporných otázek.
§ 56: za středníkem se vyškrtávají
slova "podle podnikového chozrasčotu"
a bude tedy věta za středníkem znít:
"hospodaří tak, že zásadně
uhrazují své výdaje ze zdrojů, které
vytvoří."
Odůvodnění: jde o formulační
úpravu. Vzhledem k ustanovení § 28 odst. 2
není zde již třeba o podnikovém chozrazčotu
mluvit.
§ 59: v odstavci 2 se ve čtvrtém řádku
od konce doplní za slova "jako je" slovo "například",
takže bude čtvrtý řádek od konce
znít: "jako je například veřejné
uznání dosažených výsledků..."
Odůvodnění: doplněním se zdůrazňuje,
že jde o příkladný výpočet.
§ 75: tento paragraf bude upraven takto:
(1) Prováděcí předpisy
zejména stanoví
a) co se rozumí generálními opravami, v kterých
případech jsou organizace povinny provádět
generální opravy a kdy mohou státní
organizace provádět generální opravy
a investiční práce na majetku, který
není ve státním socialistickém vlastnictví,
b) postup při převodech správy národního
majetku nebo při převodech vlastnictví k
věcem v národním majetku, jejich schvalování
a kdy se převody správy nebo vlastnictví
provádějí úplatně nebo bezplatně,
c) podmínky pro nabývání věcí
do státního vlastnictví,
d) způsob vymáhání, popřípadě
prominutí pohledávek státu a státních
organizací.
(2) Prováděcí předpisy
mohou též stanovit omezení a podmínky
pro úplatné nabývání věci
socialistickými organizacemi od občanů a
jiných organizací než socialistických.
Odůvodnění: jde v podstatě o grafickou
úpravu.
§ 88: odstavec 1 rozdělit na odstavce dva tak, že
první odstavec bude končit slovy "jinou hospodářskou
pomoc." Druhý odstavec bude znít takto: "(2)
Stavebním bytovým družstvům poskytuje
stát též příspěvek a přiměřený
úvěr na výstavbu bytových domů,
jakož i daňové a poplatkové výhody.
Dosavadní odstavec 2 bude označen jako odstavec
3.
Odůvodnění: oddělením druhé
věty do zvláštního odstavce se zřetelnějším
způsobem vyjadřuje, že jde o zvláštní
úpravu pro stavební bytová družstva.
§ 114: ve druhém odstavci v druhém řádku
se udělá za slovem "smluv" tečka
a slova "uzavíraných na podkladě plánu"
se škrtnou.
Odůvodnění: úprava je prováděna
z toho důvodu, aby z formulace zákona nebyl vyvozován
závěr, že hospodářský
zákoník počítá s vydáváním
plánovacích aktů jako s pravidelnou formou
řízení. Konkrétní formy řízení
jsou určovány plánovací metodikou.
Hospodářský zákoník je řešit
nemůže.
§ 115: tento paragraf bude nahrazen tímto zněním:
(1) V předpisech, které upravují
způsob plánování rozvoje národního
hospodářství, se stanoví, zda a na
kterých úsecích příslušné
orgány (organizace) vydávají v rámci
stanovené působnosti takové plánovací
akty, kterými vymezují budoucí dodávky
výrobků nebo prací mezi organizacemi, popřípadě
i jinou jejich spolupráci (dále jen "plánovací
akty"). Tyto plánovací akty jsou podkladem,
na základě kterého jsou určité
organizace povinny uzavřít hospodářské
smlouvy.
(2) Orgány (organizace), které plánovací
akty vydávají, mění nebo zrušují,
jsou povinny plánovacími akty zabezpečovat
především dodávky a poddodávky
pro
a) úkoly stanovené jmenovitě vládou,
b) plánované úkoly rozvoje vědy a
techniky,
c) zajištění obranyschopnosti státu,
d) vývoz a životně důležité
potřeby péče o zdraví.
Odůvodnění: úprava je prováděna
z téhož důvodu jako u § 114.
§ 119: druhá věta se ve čtvrtém
řádku od konce doplní za slova "v jakosti,
sortimentu" slovem "a ve lhůtách".
Odůvodnění: úprava je prováděna
ze stejného důvodu jako u § 51.
§ 135: poslední věta bude znít takto:
"Kratší záruční dobu si
organizace mohou výjimečně dohodnout jen
se souhlasem nadřízených orgánů,
pokud dodaný výrobek bude použit neobvyklým
způsobem. Poslední slova "jinak mohou kratší
záruční dobu stanovit jen prováděcí
předpisy" se škrtají.
Odůvodnění: úpravou se vylučuje
možnost podniků dohadovat samostatně kratší
záruční lhůty než jak stanoví
právní předpis. Poslední slova §
135 se vypouští vzhledem k tomu, že věcně
je jimi upravované ustanovení obsaženo již
v druhé větě tohoto paragrafu.
§ 160: v první řádce za slovo "plánování"
doplnit slovo "rozvoje", takže bude "plánování
rozvoje národního..."
Odůvodnění: jde o formulační
úpravu.
§ 166: škrtá se celá první věta,
takže paragraf začíná slovy "Při
uzavírání..."
Odůvodnění: vypuštění
první věty bylo provedeno z téhož důvodu,
který je uveden ve zdůvodnění úpravy
k § 114.
§ 176: v poslední větě druhého
odstavce se doplní za slovo "požadovat"
slovo "přiměřenou" a za slovem
"přirážku" se udělá
tečka. Zbytek věty se škrtá. Bude tedy
poslední věta znít takto: "Je však
oprávněn požadovat přiměřenou
přirážku."
Odůvodnění: úprava u tohoto ustanovení,
u § 177 a u § 191 je provedena z toho důvodu,
aby zákon umožňoval organizacím zainteresovávat
majetkově druhou organizaci na realizaci dodávky
nebo odběru sjednáním přiměřené
přirážky. Jestliže přirážka
bude uvedena v ceníku, potom by sjednávání
další přirážky nebylo "přiměřené";
není proto nutno tyto případy v zákoně
výslovně upravovat.
§ 177: poslední větu upravit takto: "Je
však oprávněn požadovat přiměřenou
přirážku." Zbytek věty se škrtá.
Odůvodnění: obsaženo u § 176.
§ 179: v předposlední větě za
středníkem se za slova "jsou-li schopné
opravy" doplní slova "a je-li oprava hospodárná."
§ 191: v odstavci prvém bude věta prvá
znít takto: "Organizace uvedou ve smlouvě přiměřené
přirážky, popřípadě srážky."
Slova následující po čárce
"stanovené v cenových předpisech"
se škrtají. Bude tedy prvá věta za slovem
"srážky" pokračovat slovy "mají-li
být dodány..." V odstavci druhém se
v druhé řádce za slovo "stanovena"
vloží slovo "přiměřená"
a škrtnou se slova "odpovídající
zvýšeným nákladům." Bude
tedy druhá řádka druhého odstavce
znít: "smlouvě byla stanovena přiměřená
přirážka v případě,..."
Odůvodnění: obsaženo u § 176.
§ 218: v prvním odstavci ve čtvrté řádce
od konce se před slovo "přirážky"
vloží slovo "přiměřené".
Odůvodnění: jde o formulační
sjednocení s úpravou obsaženou v § 176
a dalších.
§ 225: v odstavci prvním na začátku
třetí řádky od konce se v závorce
škrtnou slova "odst. 1", takže v závorce
bude uvedeno pouze § 230.
§ 229: v prvním odstavci v předposledním
řádku se za slovem "požádá"
škrtne čárka.
§ 240: za poslední slovo dodat slova "na jiné
řešení", takže závěr
věty od čárky bude znít: "je
povinen předložit odběrateli svůj zdůvodněný
návrh na jiné řešení."
Odůvodnění: doplnění je provedeno
v zájmu jasnějšího vyjádření.
§ 244: v odstavci jedna ve třetím řádku
doplnit za slovo "průvodní" slovo "technickou,
takže třetí řádka bude začínat
slovy "průvodní technickou dokumentaci".
Odůvodnění: jde o formulační
sjednocení s ustanovením § 220 odst. 2.
§ 258: při citaci § 202 je nutno uvést
odstavec 3, takže citace bude znít: "§ 202
odst. 3 a § 206 až 208".
§ 274: v odstavci druhém se ve třetím
řádku vkládá za slova "jestliže
vzhledem" vsuvka "k potřebě vzniklé
v průběhu výstavby nebo". V předposledním
řádku téhož odstavce se slova "je
třeba" nahrazují slovy "je nutné".
Bude tedy odstavec 2 znít takto: "Na žádost
odběratele je dodavatel povinen bez zbytečného
odkladu zahájit potřebné práce, jestliže
vzhledem k potřebě vzniklé v průběhu
výstavby nebo k vadám zjištěným
v průběhu zkušebního provozu je nutné
doplnit nebo přepracovat projektovou dokumentaci."
Odůvodnění: úpravou se zdůrazňuje,
že generální projektant je povinen bezodkladně
zahájit potřebné práce též
v případě potřeby vzniklé ještě
před zahájením zkušebního provozu.
§ 278: odstavec jedna, písm. a) bude znít:
"dodá investiční studii stavby (výstavby),
nebo". Bod b) bude znít: "poskytne odbornou pomoc,
popřípadě dodá práce potřebné
pro vypracování investičního úkolu
nebo investiční studie stavby (výstavby),
anebo".
Odůvodnění: úprava se provádí
v souladu s požadavkem, aby i název používaného
pojmu vyjadřoval, že se jedná o širší
úkoly než jen technicko-ekonomické, např.
o studii z hlediska architektonického apod.
§ 283: v odstavci třetím se ustanovení
písm. d) ukončí středníkem
a doplní takto: "ve smlouvě se též
uvede, kteří pracovníci (orgány) a
v jakých otázkách jsou oprávněni
jménem organizace jednat."
Odůvodnění: zkušenosti ukazují,
že je nutné při jednáních zvláště
u velkých a rozsáhlých prací znát
kdo a v jakém rozsahu je oprávněn jménem
organizace jednat.
§ 288: odstavec druhý se rozdělí na
odstavce dva tak, že první věta dosavadního
druhého odstavce bude tvořit samostatný odstavec
2, další text pak bude tvořit samostatný
odstavec 3.
Odůvodnění: oddělení do zvláštního
odstavce lépe vyjadřuje, že v dalších
ustanoveních se jedná o novou myšlenku.
§ 291: v posledním řádku se za slova
"opatření k" vkládají slova
"co nejrychlejšímu", takže tato část
věty bude znít: "opatření k co
nejrychlejšímu odstranění závad
za úplatu."
Odůvodnění: doplněním se vyjadřuje
povinnost dodavatele rychle odstraňovat vady.
§ 298: na konci prvého řádku se za slovo
"zařízení" udělá
čárka a doplní se těmito slovy: "zejména
jde-li o stroje a zařízení, jež jsou
zahrnuty v plánu rozvoje vědy a techniky,".
Věta pak pokračuje slovem "mohou".
Odůvodnění: doplněním se vyjadřuje,
že zvláštní odpovědnostní
podmínky mohou být stanoveny zpravidla jen pro stroje
a zařízení, které jsou zahrnuty v
plánu rozvoje vědy a techniky.
§ 300: v odstavci 2, devátý řádek,
se škrtá slovo "železničních".
Odůvodnění: jedná se o tunely všeobecně.
§ 324: škrtá se předposlední věta,
která zní: "Za takovou záležitost
však nemůže být prohlášena
cena."
Odůvodnění: vypuštění
se navrhuje z toho důvodu, protože toto ustanovení
nemusí být trvalého rázu. V současné
době je jistě správné, může
však být uvedeno v základních podmínkách
dodávky.
§ 328: v odstavci jedna ve třetím řádku
se škrtá slovo "předáním,
takže bude tato část věty znít:
"... dopravci nebo poště..."
Odůvodnění: vypuštěním
slova "předáním" je lépe
vyjádřeno, že závěr věty
se vztahuje též k případu, kdy je plněno
předáním dopravci.
§ 350: poslední řádek počínaje
čárkou bude znít: "nebo jej odevzdávají
do dočasného nebo dlouhodobého užívání".
Odůvodnění: jde hlavně o majetek ROH
značné hodnoty, který je převáděn
zpravidla na hospodářské organizace, zejména
k účelům kulturně výchovným,
rekreačním apod. a je proto třeba tuto možnost
uvést výslovně v zákoníku.
§ 376: v odstavci druhém se slovo "povinnost"
mění na "povinnosti".
§ 392: v odstavci prvém v předposledním
řádku slovo "výstavby" nahradit
slovem "stavebnictví".
§ 395: se v druhé řádce v první
větě škrtají poslední slova "v
případě potřeby". V bodě
a) se za slova "vydá předpisy" doplní
slovo "potřebné", v bodě b) bude
věta začínat: "vyžadují-li
to naléhavé potřeby národního
hospodářství upraví... "
Odvodnění: jde o omezení, které vyjadřuje,
že daného oprávnění může
být používáno jen ve zcela výjimečných
případech, kdy je nezbytné provést
opatření v tak krátkém časovém
termínu, že zákonné opatření
by nebylo uskutečnitelné. Jedná se též
jen o opatření na krátkou přechodnou
dobu a nikoli o opatření obecné, ale pouze
o opatření omezené na jednotlivá odvětví
nebo dokonce jen na organizace. Zákonné opatření
v takovýchto jednotlivých případech
by nebylo ani vhodné.
§ 397: v řádku druhém a posledním
se doplní vytečkované místo slovem
"červencem".
§ 398: v posledním řádku se vytečkované
místo doplní slovem "červencem".
§ 399: v bodě 12. se slovo "ministerstva"
opravuje na "ministra".
§ 400: uvedena účinnost dnem 1. července
1964.
Mimo to byly v textu zákoníku opraveny některé
tiskové chyby.