Předseda Národního shromáždění
Fierlinger a místopředsedové Valo,
Fiala, dr. Kyselý, Beran, dr. Škoda.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, Dolanský,
Hendrych, místopředseda vlády Šimůnek;
kandidát předsednictva ÚV KSČ Vaculík;
tajemník ÚV KSČ Koucký; místopředsedové
vlády Černík, Krajčír;
ministři dr. h. c. Plojhar, dr. Neuman, David,
Indra, Korčák, Krutina, arm.
gen. Lomský, Machačová-Dostálová,
Majling, Poláček, dr. Císař,
Pešl, dr. Vlasák.
261 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: Vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda NS Fierlinger (zvoní): Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi! Zahajuji 25. schůzi Národního
shromáždění.
Dovolte mi, abych vás seznámil s pořadem
dnešní schůze, na jehož návrhu
se předsednictvo Národního shromáždění
usneslo a který byl již poslancům rozeslán:
1. Společná zpráva výborů zdravotního
a ústavně právního k vládnímu
návrhu zákona o zvýšení péče
o těhotné ženy a matky
2. Společná zpráva výborů zemědělského,
zdravotního a ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona, kterým
se mění zákon o sociálním zabezpečení
družstevních rolníků
3. Zpráva výboru zemědělského
k vládnímu návrhu zákona o rozvoji
rostlinné výroby.
Má někdo k tomuto návrhu denního pořadu
nějaké připomínky? (Nikdo.)
Nemá.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet.
Kdo souhlasí s návrhem denního pořadu,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo svůj denní pořad.
Přistoupíme k projednání prvního
bodu pořadu, kterým je
1. Společná zpráva výborů
zdravotního a ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 183)
o zvýšení péče o těhotné
ženy a matky.
Zpravodajkou je posl. Šťastná, dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Šťastná: Soudružky
a soudruzi poslanci!
Z pověření zdravotního a ústavně
právního výboru Národního shromáždění
předkládám zprávu k vládnímu
návrhu zákona o zlepšené péči
o těhotné ženy a matky, který vypracovala
Ústřední rada odborů.
Národní shromáždění mělo
již možnost zhodnotit úsilí socialistické
společnosti na úseku péče o ženu,
matku a dítě, s jejíž úrovní
řadí se naše socialistická vlast na
přední místo ve světě. V celé
své činnosti uplatňujeme důsledně
zásady vyjádřené v ústavě
republiky Československé o úplném
zrovnoprávnění žen, o ochraně
mateřství, manželství a rodiny státem.
Projednání zákona o zvýšené
péči o těhotné ženy a matky ještě
výrazněji prohlubuje tuto péči. V
čem spočívá, soudruzi a soudružky
poslanci, toto výrazné zlepšení. Spočívá
především v prodloužení mateřské
dovolené, při které je žena zabezpečena
dávkami nemocenského pojištění
z dosavadních 18 týdnů na 22 týdnů.
Po uplynutí této placené mateřské
dovolené zaručuje se ženám právo
na další neplacenou dovolenou bez vlivu na pracovní
poměr až do doby, kdy dítě dosáhne
věku jednoho roku. Tímto nepovažujeme délku
mateřské dovolené za konečnou, ale
za první etapu, neboť počítáme
s tím, že v budoucnu, jak se bude dále rozvíjet
naše společnost, budeme moci přikročit
k dalšímu prodloužení mateřské
dovolené.
Přistupujeme k prohloubení péče o
těhotnou ženu a matku v době, kdy ženy
v naší socialistické společnosti jako
v ostatních hospodářsky vyvinutých
zemích představují značný podíl
v počtu všech zaměstnanců. Např.
v r. 1958 z celkového počtu nemocensky pojištěných
zaměstnanců představují ženy
35,66 % a v r. 1963 již 40,55 %. Ještě výrazněji
vynikne tato vysoká zaměstnanost žen v absolutních
číslech. Ke konci r. 1962 pracovalo v našem
národním hospodářství více
jak 2 700 000 žen. Největší počet
žen - asi 1 mil. - pracuje v socialistickém průmyslu,
v zemědělství asi 3/4
mil. žen. Dále jsou obory, ve kterých ještě
výrazně převládá zaměstnanost
žen. Např. ve zdravotnictví a v sociálním
zabezpečení představují ženy
plných 76 % zaměstnanců. V obchodě
a ve veřejném stravování 70 % zaměstnanců
a značné je % i ve školství a v ostatních
oborech. Uvedená skutečnost svědčí
o významném politickém uvědomění
a vlasteneckém cítění čs. žen,
které mimo tohoto významného hospodářského
podílu jsou stejně svědomitými, laskavými
a odpovědnými matkami svých dětí.
Různé průzkumy, které byly v poslední
době organizovány a dokazující velké
pracovní zatížení žen nás
nutí, abychom ženám i matkám věnovali
soustavnou pozornost, neboť jejich mimopracovní zatížení
představuje plných 40 % jejich pracovního
času. Je to ta druhá směna, kterou pravidelně
plní žena a matka po své práci v rodině
a v domácnosti.
Naše společnost postupně s rozvojem materiální
základny naší společnosti řeší
také celý komplex otázek, které mají
ulehčit společenské postavení ženy,
jako je zabezpečování služeb, rozvoj
dětských kolektivních zařízení,
školních družin a klubů. Ve zdravotním
výboru Národního shromáždění
v souvislosti s otázkami populačního vývoje
hodnotili jsme nejedenkrát stav zdravotní péče
o pracující ženu a matku, a zajištění
jejich dětí. V r. 1950 bylo v naší Československé
republice podle zpráv státní populační
komise 698 jeslí s 22 245 jeselními místy.
V minulém roce dosáhl počet jeslí
1445 s počtem 58 000 jeselních míst. Za 13
let stoupl tedy počet jeselních míst téměř
dvojnásobně a přece nejsou uspokojovány
potřeby v umístění dětí
v jeslích. Bylo již řečeno v usnesení
XII. sjezdu KSČ, že i nadále půjdeme
cestou rozvoje jeselní péče a dalších
zařízení v péči o děti.
Je však třeba říci, že není
možno jít pouze touto cestou, poněvadž
růst jeslí zdaleka neodpovídá růstu
žen zařazených v pracovním procesu.
Další budování jeslí představuje
značné investiční náklady a
značné počty pracovníků.
Proto je nutné poskytovat na druhé straně
zaměstnaným ženám a matkám možnost
přímé péče o dítě
v době po jeho narození. Ve zdravotním výboru
vyslechli jsme se zájmem hlasy předních lékařů
a významných odborníků naší
medicíny, kteří hovořili o tom, jak
významnou složkou je citová výchova
mladé generace v nejútlejším věku
a jaký má pozitivní vliv na další
vývoj mladé generace.
Délka dnešní mateřské dovolené
byla již nyní významnou vymožeností.
Přesahuje podstatně mezinárodní normu
obsaženou v konvenci mezinárodní organizace
práce, kterou se stanoví pro mateřskou dovolenou
doba alespoň 12 týdnů. Kolem této
délky kolísá mateřská dovolená
ve většině států, a to i v těch
zemích, které mají vyspělé
sociální zabezpečení. Např.
ve Francii je to 14 týdnů, v NSR 10-13 týdnů,
v Holandsku 12 týdnů, ve Velké Británii
18 týdnů a v Rakousku 12 týdnů. Také
u nás před přijetím zákona
o národním pojištění v r. 1948
byla poskytována mateřská dovolená
ve výši 12 týdnů. Mateřská
dovolená navrhovaná dnešním zákonem
představuje tedy zvýšení o plných
10 týdnů, výše než stanoví
mezinárodně platná norma. Výše
peněžitých dávek v mateřství
v prvních 18 týdnech mateřské dovolené
bude stejná jako dosud a bude se řídit délkou
nepřerušeného zaměstnání,
které matka získala v podniku a bude se pohybovat
od 75 % až 90 % čisté denní mzdy. Od
19. týdne mateřské dovolené bude peněžitá
pomoc v mateřství odstupňována podle
počtu porodů od 40 % do 60 % a pro osamělé
matky je stanovená sazbou 70 %.
Náklady na peněžitou pomoc v mateřství
pro zaměstnankyně a členky výrobních
družstev již nyní stále rostly podle toho,
jak přibývalo zaměstnaných žen,
jak rostly jejich mzdy a také podle toho, jak se upravovala
výše dávek. V r. 1954 činil náklad
na tuto dávku 150 mil. Kčs, po úpravě
nemocenského pojištění v r. 1957 291
mil. Kčs, v r. 1960 315 mil. Kčs a v r. 1963
již 454 mil. Kčs. Po nové úpravě
bude v roce 1964 za 3/4 roku činit
526 mil. Kčs a v r. 1965 již 586 mil. Kčs.
Velký význam pro zaměstnané ženy
má skutečnost zajištěná zákonem
na neplacenou mateřskou dovolenou až do doby, kdy
dítě dosáhne 1 roku svého věku.
Při čerpání neplacené mateřské
dovolené zachovává se matkám nedotčený
pracovní poměr. Organizace budou mít za povinnost
zařadit matku po návratu z mateřské
dovolené na pracovní místo, na kterém
pracovala dříve, před nástupem na
mateřskou dovolenou. Zákon také stanoví,
že organizace nesmí dávat výpověď
pracovnicím, které jsou těhotné, nebo
pečují o dítě ve věku do 1
roku a v některých případech ani pracovnicím,
které pečují o děti starší.
Soudruzi a soudružky poslanci, nová zákonná
opatření budou vyžadovat, aby jednotlivé
resorty, především ty, v jejichž odvětvích
pracuje značný počet žen, počítaly
s touto zákonnou úpravou a vytvářely
také možnosti plného uplatnění
práva na zkrácenou a změněnou pracovní
dobu zaměstnaných žen-matek.
Nový zákon přináší i další
zlepšení péče o těhotné
ženy a matky, upravuje prodloužení mateřské
dovolené, peněžitou pomoc pracovnicím
při porodu dvojčat, nebo více dětí
až na 35 týdnů a osamělým matkám,
které jsou jinak odkázány jen na vlastní
příjem, až na 26 týdnů. Zákon
dále upravuje mateřskou dovolenou a peněžitou
pomoc v mateřství pracovnicím, které
převzaly do své trvalé péče
dítě, které si chtějí osvojit,
nebo jehož matka zemřela. Na druhé straně
zákon upravuje možnost přerušení
placené mateřské dovolené, jestliže
dítě muselo být v průběhu mateřské
dovolené ze zdravotních důvodů převzato
do kojeneckého, nebo jiného zdravotního zařízení.
Délka mateřské dovolené a poskytování
peněžité pomoci i v mateřství
se omezuje, jestliže se matka přestala o dítě
vůbec starat, nebo narodilo-li se dítě mrtvé,
nebo zemřelo v průběhu mateřské
dovolené. Ale i za těchto okolností zajišťuje
se matkám dovolená odpovídající
zdravotnickým hlediskům a mezinárodní
normě.
Zákon konečně upravuje i přestávky
ke kojení, zákaz překládání
těhotných žen a pracovnic, které pečují
o děti do 1 roku a ukládá povinnost organizacím,
vycházet vstříc pracovnicím, které
jsou těhotné, nebo pečují o děti
při zařazování do práce a při
úpravě pracovní doby.
Soudruzi a soudružky poslanci, k zásadám předloženého
zákona vyjadřovalo se v průběhu přípravy
tohoto zákona mnoho žen. Ocenily velikou péči,
kterou úprava zajišťuje ze strany socialistické
společnosti. Starost a péče celé společnosti
o problémy zaměstnaných žen a matek
a zároveň jejich dětí jsou posilou
ženám k plnění jejich mateřského
poslání i dalšího podílu k rozvoji
naší socialistické společnosti.
Jménem zdravotního a ústavně právního
výboru Národního shromáždění
doporučuji plenární schůzi Národního
shromáždění tento vládní
návrh zákona ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Děkuji soudružce
zpravodajce.
Do rozpravy se přihlásili posl. Marečková
a dr. Macúch.
Dávám slovo prvému přihlášenému
řečníkovi posl. Marečkové.
Posl. Marečková: Soudružky a soudruzi!
Zákon o zvýšené péči o
těhotné ženy a matky je skutečný
doklad péče o ženu v našem socialistickém
státě.
Žena je dárcem života, vychovatelkou, budovatelkou
vlasti, hospodářem. Jsou to stejně důležité
úkoly. Přitom v úloze matky je žena
nenahraditelná. Zkušenosti z dětských
domovů, kde jsou děti všestranně hmotně
zabezpečeny, ukazují, jak těmto dětem
schází právě vřelý mateřský
cit, který se nedá nahradit. To je také jeden
z důvodů, pro který se k prodloužení
mateřské dovolené přistupuje.
Zmizely doby, kdy žena byla hospodářsky závislá
na muži, kdy vdavky byly většinou hmotným
zabezpečením pro ženu. Kdy žena sloužila
jako rozmnožovatelka rodů. V rodinách dělníků
byl přírůstek do rodiny zatížením.
Ženy byly odsouzeny k věčné, nekonečné
práci v domácnosti, odsouzeny k starosti o denní
skývu.
Mohlo by se říci, že tyto doby jsou nenávratně
pryč a že je zbytečné si je připomínat.
Naši lidé si zvykli na vymoženosti naší
společnosti, že je považují za úplně
samozřejmé. Musíme připomínat
hlavně mladým lidem, že péče
o ženu a ostatní zvýšení životní
úrovně lidu jsou závislé od úspěchů
v našem hospodářství.
Mateřství bylo opěvováno v písních
i básních. V naší společnosti
vedle morálního ocenění mateřství
je ženám-matkám poskytováno i široké
hmotné zabezpečení.
Nejdelší mateřská dovolená na
světě, péče o těhotné
ženy, zákonný nárok na přeřazení
těhotných žen na lehčí práci,
záruka, že se žena po skončení
mateřské dovolené může vrátit
na původní pracoviště a další
opatření obsažená v zákoně,
který dnes budeme schvalovat, jsou toho nejlepším
dokladem.
Prodloužení mateřské dovolené
na 22 týdnů, případně i na
1 rok není jediná pomoc v péči o ženy.
Soudružka Šťastná ukázala ve své
zprávě, kolik žen je u nás zapojeno
do pracovního procesu.
Aby žena mohla dobře plnit zodpovědné
úkoly, které jí přísluší
v zaměstnání, pomáhá jí
společnost budováním služeb, zařízením
pro děti apod.
U zařízení pro děti bych se chtěla
zastavit. Znám z vlastní zkušenosti výhodu
mateřské školky. Dobrá školka je
zárukou klidu žen v práci. I když úroveň
výchovné péče je jistě v různých
školkách různá, je to zařízení
velmi pěkné.
Co ztěžuje práci ženám, matkám
dětí, je poměrně vysoká nemocnost
dětí právě v těchto zimních
měsících. Chřipková a jiná
dětská onemocnění vyřadí
nejen děti z kolektivního zařízení,
ale i matky z práce. Nemá-li žena nikoho, kdy
by se jí o děti v nemoci a hlavně při
karanténě staral, nezbývá nic jiného,
než vynechat v práci.
Muži většinou nenesou tíhu starostí
o nemocné dítě, a proto také se někde
ženy nesetkávají s pochopením na pracovištích
a musí často slyšet "už zase jste
doma".
Měly by proto ostatní ženy na pracovištích
i v odborových orgánech a v BSP usnadnit ženám
tato období. To jsou ovšem jen opatření,
když již nemoc nastala. Pro zlepšení situace
by bylo třeba udělat všechna preventivní
opatření, aby k hromadným onemocněním
nedocházelo. V diskusi k těmto otázkám
se ve zdravotním výboru ukázalo, že
hlavní nedostatek je ve výživě a nemocnost
je zaviněna nedostatkem vitamínu C. Bude třeba
promyslet účinná opatření,
aby v naší stravě bylo více ochranných
játek. Některá opatření, jako
zlevnění zeleniny, byla již udělána.
Je třeba v nich pokračovat.
Přes všechny tyto problémy, které v
kolektivních zařízeních jsou, máme
jich nedostatek a ženy často diskutují o rozvoji
těchto zařízení. Prodloužení
mateřské dovolené až do 1 roku jistě
sníží tlak na umisťování
dětí v jeslích. Je ale třeba hledat
cesty, jak zařízení rozšiřovat
za minimálních nákladů a v mezích
možností. Že to jde, ukáži na příkladu
z Litomyšle.
V Litomyšli, stejně jako v jiných místech,
rovněž se vyskytuje naprostý nedostatek míst
v jeslích, což se nedobře odráželo
v zaměstnanosti žen. MěNV, když neměl
jiných možností, řešil tuto otázku
ve spolupráci s ÚNZ v místě a po dohodě
se svépomocí pustili pracovníci nemocnice
do práce a vybudovali si ze staré dílny,
kterou přestěhovali, vzorné jesle pro 18
dětí za minimálních nákladů
40 000 Kčs. Jesle jsou vzorně vybudovány
po všech stránkách včetně všech
starostí o ošetřování dětí.
Tímto způsobem bylo pomoženo a ulehčeno
nejen situaci v městě Litomyšli, ale i nemocnici,
která po této stránce měla potíže
s pracovními silami, zvláště s matkami
dětí, které by jinak nemohly nastoupit do
práce. Jesle již fungují přes rok ve
správě a řízení MěNV.
Úzká spolupráce MěNV a nemocnice v
tomto směru přinesla společnosti užitek
a dokazuje nám, že když závod má
pochopení a NV pomůže, lze úspěšně
mnohé problémy vyřešit.
Na adresu mužů bych chtěla říci,
že by bylo nesprávné považovat prodloužení
mateřské dovolené za příležitost
zbavit se pro mnohé muže dnes ještě obtížné
- pomoci v domácnosti. Statistiky ukazují, že
zaměstnané ženy čeká doma po
příchodu z práce druhá směna.
Rozhodně nelze tyto věci paušalizovat a zevšeobecňovat.
Ani zákon ani nařízení by zde nepomohly.
Je třeba kus výchovné práce a jistě
určitého času, aby žena byla opravdu
rovnoprávná i v rodině.