Těší nás ovšem přitom, že
dnes z vystupování umělců v zahraničí
máme i zisk hospodářský, že zahraniční
zájezdy našich hudebních umělců
jsou aktivní i v cizích měnách. Uveďme
jako příklad některé nejvýznamnější
akce tohoto druhu - to jest orientované do západních
zemí - v loňském roce:
Co do ohlasu a účinku byl nesporně vrcholem
zájezd České filharmonie na Mezinárodní
festival do Salzburgu a turné skupiny československých
těles v počtu 440 umělců na festival
v Perugii, do milánské Scaly a několika dalších
italských měst. Z velkých těles navštívil
dále Pražský komorní orchestr 6 západních
zemí, na dalších zájezdech byly Česká
filharmonie, Slovenská filharmonie (v Itálii, Anglii
a NSR), orchestr FOK, Brněnská a Ostravská
filharmonie, všechna naše přední kvarteta
a desítky sólistů. Nejvíce zájezdů
se soustředilo do Německé spolkové
republiky, dále pak do Rakouska, Velké Británie
a Itálie. Významnou kulturní událostí
byl zájezd opery Národního divadla v Praze
na festival do Wiesbadenu a uvedení Rusalky v obsazení
našich umělců na Holland Festivalu. Pro celkový
obraz je zajímavé, že jen na komerční
pro nás výhodné bázi se uskutečnilo
v NSR 51 akcí s 933 vystoupeními našich umělců,
v Rakousku 41 akcí a 489 vystoupení, v Anglii 17
akcí a 336 vystoupení, v Itálii 16 akcí
a 167 vystoupení apod. Nově se v minulém
roce uplatnily studentské soubory našich akademií
múzických umění, a to v Itálii,
NSR a Anglii. Soubor Vysoké školy múzických
umění v Bratislavě získal na soutěži
studentských divadel v Itálii I. cenu tzv. Zlatou
Parmu. Bylo též realizováno tradiční
vysílání folkloristických skupin na
pozvání místních festivalů
a z iniciativy našich přátel. Celkem bylo vysláno
17 souborů do Itálie, Francie, Velké Británie,
Belgie, Rakouska a NSR. Připočteme-li k tomu úspěšný
zájezd SLUKu do Paříže, organizovaný
na komerční bázi, můžeme učinit
závěr, že i vysílání souborů
lidových písní a tanců má při
správném pojetí a přiměřeném
rozsahu stále své místo v naší
kulturní propagaci i do západních zemí.
Také na mezinárodních uměleckých
soutěžích jsme získali několik
vynikajících úspěchů. Významné
je především vítězství
dirigenta Košlera v New Yorku. Cenné je i první
místo Věry Soukupové na pěvecké
soutěži v Brazílii a umístění
našich houslařů v Liege.
Všechny tyto kulturně politické aspekty značného
mezinárodního dosahu posoudil zahraniční
výbor Národního shromáždění
na své schůzi dne 18. t. m. při projednávání
vládního návrhu Mezinárodní
úmluvy o právech výkonných umělců,
výrobců zvukových záznamů a
rozhlasových a televizních organizací, která
byla podepsána v Římě koncem roku
1961, aby si zodpověděl otázku, zda je správné,
aby ČSSR k této úmluvě přistoupila.
Zvážil přitom i hospodářské
výsledky při uplatňování našich
umělců v zahraničí a zjistil, že
vykazují v průběhu posledních 4 let
soustavně stoupající tendenci. Vzrůst
za toto období, použijeme-li jako základ srovnání
hospodářské výnosy dosažené
v roce 1961, stoupl v roce 1962 na 112 % a v roce 1963 na 139
%. Na tomto celkovém růstu se podílely i
kapitalistické státy, a to tak, že zvýšení
oproti roku 1961 činilo v roce 1962 123 % a v roce 1963
již 164 %. Vývoj je tedy možno i v této
oblasti považovat za uspokojivý.
Převážná část zahraničních
styků na úseku divadel, hudby a estrád se
uskutečňovala na základě smluv sjednaných
Hudební a divadelní agenturou Pragokoncert. Při
této velmi rozsáhlé činnosti udržel
Pragokoncert podstatnou převahu počtu vystoupení
našich umělců v zahraničí ve
srovnání se zahraničními akcemi u
nás. Tak proti 213 akcím do kapitalistických
a rozvojových zemí stojí 62 akcí umělců
z těchto oblastí u nás a proti 2765 našim
vystoupením v zmíněných oblastech
835 vystoupení u nás. Pokud jde o devizový
výsledek získal Pragokoncert ve valutách
kapitalistických států 1 391 000 Kčs/dev.
proti vydání 103 000 Kčs/dev. Čistý
přínos našemu hospodářství
ve výši 1 288 000 Kčs v tvrdých valutách
za rok 1963 představuje cenný příspěvek
kulturní fronty do státní pokladny.
Bylo by však nesprávné spatřovat těžiště
kulturních zahraničních styků v ekonomických
otázkách. Československá socialistická
republika uskutečňuje v mezinárodních
stycích důsledně politiku mírového
soužití různých společenských
systémů a především v tomto duchu
neustále rozvíjí i mezinárodní
styky kulturní. Od přístupu k Římské
úmluvě lze očekávat, že se použitím
právních forem z úmluvy vyplývajících
vytvoří pro šíření československé
umělecké produkce v zahraničí ještě
příznivější podmínky,
které bude možno využít jak z hlediska
našich politických zájmů, tak i pokud
jde o naše hospodářské potřeby.
Ze všech uvedených důvodů v souladu
s usnesením zahraničního výboru Národního
shromáždění doporučuji Národnímu
shromáždění, aby vládní
návrh na přistoupení ČSSR k Úmluvě
schválilo a vyslovilo svůj souhlas s Úmluvou
podle zprávy výboru zahraničního.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo:
Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme pristúpiť
k hlasovaniu.
Kto súhlasí, aby Národné zhromaždenie
Československej socialistickej republiky vyslovilo podľa
článku 42 ústavy súhlas s touto Medzinárodnou
úmluvou, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie vyslovilo súhlas
s touto úmluvou.
Končím schôdzku.