Přítomni:
Předseda Národního shromáždění
Fierlinger a místopředsedové Valo,
Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil,
Beran, dr. Škoda.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, Dolanský,
první tajemník ÚV KSS Dubček,
Kolder; kandidát předsednictva ÚV
KSČ Vaculík; místopředsedové
vlády Krajčír, Piller; ministři
dr. h. c. Plojhar, dr. Neuman, Dvořák,
Indra, Korčák, Machačová-Dostálová,
Majling, Uher, dr. Císař.
264 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: Vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda NS Fierlinger (zvoní):
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi! Zahajuji 24. schůzi Národního
shromáždění.
Dovolte mi, abych vás seznámil s pořadem
dnešní schůze, na jehož návrhu
se předsednictvo Národního shromáždění
usneslo a který byl již poslancům Národního
shromáždění rozeslán:
1. Zpráva výboru ústavně právního
k návrhu zákona o volbách do Národního
shromáždění a do národních
výborů.
2. Zpráva výboru ústavně právního
k návrhu zákona o organizaci soudů a o volbách
soudců.
3. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu občanského
zákoníku.
4. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o hospodaření
s byty.
5. Společná zpráva výboru pro plán
a rozpočet a výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o dráhách.
6. Zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona o udělování vědeckých
hodností a o Státní komisi pro vědecké
hodnosti.
7. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Konzulární úmluva mezi Československou
socialistickou republikou a Mongolskou lidovou republikou, podepsaná
dne 8. listopadu 1963 v Praze.
8.Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Mezinárodní úmluva o ochraně
výkonných umělců, výrobců
zvukových záznamů a rozhlasových a
televizních organizací ze dne 26. října
1961.
Má někdo k tomuto návrhu denního pořadu
nějaké připomínky? (Nikdo.)
Nemá.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet.
Kdo souhlasí s návrhem denního pořadu,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo svůj denní pořad.
Přikročíme k projednání prvního
a druhého bodu pořadu, jimiž jsou
1. Zpráva výboru ústavně právního
k návrhu zákona o volbách do Národního
shromáždění a do národních
výborů
a
2. Zpráva výboru ústavně právního
k návrhu zákona o organizaci soudů a o volbách
soudců.
Nebude-li námitek, projednáme oba body společně.
(Námitky nebyly.)
Námitky nejsou.
Zpravodajem k oběma návrhům zákonů
je místopředseda NS dr. Škoda. Žádám
soudruha místopředsedu, aby se ujal slova.
Místopředseda NS dr. Škoda: Vážené
Národní shromáždění, sou-
družky a soudruzi poslanci!
Ústavními zákony, které jako jediné
Národní shromáždění v
tomto volebním období po vydání socialistické
ústavy přijalo, bylo stanoveno, že volební
období zastupitelských orgánů a soudů
skončí dne 12. června 1964.
Za tím účelem ústavně právní
výbor NS vypracoval, projednal a předkládá
Národnímu shromáždění
ke schválení návrh dvou zákonů,
tj. zákona o volbách do Národního
shromáždění a do národních
výborů a zákona o organizaci soudů
a volbách soudců.
Z jakých předpokladů ústavně
právní výbor vycházel a v čem
se navrhované zákony odlišují od dosavadních
volebních řádů?
Ústavně právní výbor vycházel
při zpracování navržených zákonů
ze socialistické ústavy z r. 1960, z usnesení
XII. sjezdu KSČ, ze současného stupně
rozvoje naší socialistické společnosti
a ze zkušeností dřívějších
voleb, které byly upraveny, pokud jde o zastupitelské
orgány, třemi předpisy a pokud jde o soudy,
dvěma předpisy.
Navrhované zákony se liší od dosud platných
předpisů zejména v těchto směrech:
1. S rozvojem socialistické společnosti a socialistického
státu stoupá stále význam zastupitelských
orgánů, jejichž prostřednictvím
se pracující přímo zúčastňují
správy svého státu. Socialistická
ústava svěřila zastupitelským sborům,
Národnímu shromáždění,
Slovenské národní radě a národním
výborům, rozsáhlou pravomoc a odpovědnost.
Od nich je nejenom odvozena pravomoc všech ostatních
orgánů státu, které jsou jim ze své
činnosti odpovědny, ale pracující
lid ČSSR prostřednictvím svých zastupitelských
orgánů přímo vykonává
státní moc. Široká pravomoc Národního
shromáždění, Slovenské národní
rady a národních výborů, zakotvená
v socialistické ústavě, představuje
rozmanité a dalekosáhlé formy, jimiž
pracující lid v ČSSR se zúčastňuje
na správě svého státu prostřednictvím
svých volených poslanců. Proto jsou tak důležité
volby do zastupitelských orgánů v socialistickém
státě, neboť čím větší
bude účast pracujících na správě
a řízení státu, tím větší
budou jeho hospodářské úspěchy
a tím vyšší bude životní a
kulturní úroveň všech občanů.
Je proto mimořádně důležitý
výběr poslanců do zastupitelských
orgánů, aby byli politicky i odborně na výši
úkolů socialistického státu a zastupitelských
orgánů, do nichž jsou voleni, aby zastupitelské
orgány dobře vykonávaly svou funkci v hospodářské
a kulturní výstavbě naší socialistické
společnosti.
Proto předkládaný zákon o volbách
do Národního shromáždění
a do národních výborů zdůrazňuje,
aby pracující volili za své poslance své
nejlepší představitele, politicky a odborně
vyspělé a schopné organizovat a sjednocovat
tvůrčí síly pracujících
v úsilí o plný rozvoj socialistické
společnosti.
Požadavek kvalitativního zlepšení složení
zastupitelských sborů není v rozporu s principem
socialistické demokracie o sociálním a politickém
složení zastupitelských sborů, ale plně
odpovídá ústavnímu postavení
zastupitelských orgánů a jejich zvýšeným
úkolům v hospodářské a kulturní
výstavbě státu.
Také nároky na výběr volených
soudců se zvyšují obdobně jako se zvyšují
požadavky na stálé prohlubování
socialistické zákonnosti v socialistické
společnosti. Její plnou záruku pracující
lid zajišťuje volbami soudců a zvyšováním
požadavků politické a odborné znalosti
volených soudců.
2. Návrh zákona o volbách do Národního
shromáždění a do národních
výborů plně zajišťuje zásadu
vytýčenou XII. sjezdem KSČ, aby při
volbách do zastupitelských sborů byl zvýšen
vliv pracujících na výběr kandidátů
a tím dále prohloubena jedna ze zásad socialistické
demokracie. Návrh zákona stanoví, že
pro každý volební obvod může být
navržen jeden nebo více kandidátů. Návrh
zákona zajišťuje, aby návrhy kandidátů
na funkce poslance a na soudce byly činěny na nejširší
základně. Kandidáty na poslance do zastupitelských
orgánů i na volené soudce navrhuje Komunistická
strana Československa, jiné politické strany
a další společenské organizace, shromáždění
pracujících na závodech, úřadech
a vesnicích, shromáždění vojáků
a ostatních ozbrojených sborů. Návrhy
volebních zákonů umožňují,
aby na veřejných schůzích a shromážděních
pracujících byla dána všem občanům
plná možnost vyjádřit se k navrženým
kandidátům, pozměnit je a vybrat z více
navržených takového, který bude plně
zajišťovat náročné úkoly
jejich poslance v zastupitelském sboru.
Jedná se o podstatné rozšíření
zásady socialistické demokracie, což přispěje
ke zkvalitnění výběru kandidátů
na poslance za nejširší účasti
pracujících a k odpovědnosti voličů
za jejich práci. Návrh zákona umožňuje
každé organizaci pracujících a každému
občanu svobodně agitovat pro kandidáty v
tisku, na schůzích či jiným způsobem.
Právě v této etapě předvolební
přípravy je třeba spatřovat veliké
přednosti volební soustavy socialistické
demokracie, kdy každý pracující má
možnost předem dobře poznat navrhované
kandidáty, k nim se svobodně vyjádřit
a zúčastnit se na jejich výběru, zatím
co v buržoazní demokracii voliči navržené
kandidáty zpravidla neznají. Naše volební
řády zajišťují volbu nejlepších
představitelů za široké účasti
pracujících.
3. Dalším podstatným rozdílem navržených
zákonných předloh je vyzdvižení
orgánů Národní fronty při řízení
voleb. Řídit volby budou ústřední,
krajské, okresní a místní komise Národní
fronty, ustavené na návrh a ze zástupců
Národní fronty, které budou plnit svou funkci
z pověření Národní fronty a
podle jejích směrnic. Pro řízení
voleb na Slovensku bude vytvořena Slovenská volební
komise NF jako orgán Ústřední volební
komise NF pro Slovensko. Volební komise NF vedle své
dřívější funkce, kterou byla
koordinace činnosti dobrovolných společenských
organizací ve volební kampani a v provádění
volebních příprav, převezmou podle
navrhovaného zákona také funkci volebních
orgánů v řízení voleb, zejména
budou dbát na přesné dodržování
předpisů o volbách a rozhodovat o stížnostech
na nesprávný postup při volbách.
Systém volebních komisí je výrazem
toho, jak naše volební soustava zajišťuje,
aby volby do zastupitelských orgánů byly
skutečně záležitostí pracujících.
Vždyť např. v minulých volbách
ve volebních komisích pracovalo více jak
3/4 miliónu občanů.
Vyzdvižení orgánů NF ještě
více potvrzuje tuto skutečnost.
4. Ostatní změny proti dosavadním volebním
zákonům se týkají zjednodušení
dosavadní volební soustavy, aniž by tím
byla jakkoli zkrácena volební práva občanů.
Jde zejména o tato ustanovení: Všeobecné
volby doplňovacích voleb do Národního
shromáždění, Národního
výboru hlavního města Prahy a krajských
národních výborů vyhlašuje předsednictvo
NS.
Obce do 1500 obyvatel budou tvořit jeden volební
obvod, v němž se bude volit podle počtu obyvatel
nejméně 9,15 nebo 25 poslanců společnou
kandidátkou. Pokud jejich počet neklesne pod nejnižší
stav stanovený zákonem, nebude nutné provádět
v těchto místech doplňovací volby.
V ostatních obcích nad 1500 obyvatel se upouští
od dosavadního rozpětí pro jednotlivé
kategorie obcí a měst a stanoví se pouze
optimální počty volebních obvodů.
Umožňuje se zvýšit počet volebních
obvodů a poslanců během volebního
období, zejména když v důsledku výstavby
sídlišť vzroste počet obyvatel.
Aby se občanům usnadnil výkon volebního
práva, umožňuje se vytváření
samostatných volebních okrsků ve vzdálených
osadách apod. Podle posouzení místní
volební komise NF se umožňuje vydávat
legitimační lístky až od 5000 voličů.
Volební doba se podle zkušeností z dřívějších
voleb zkracuje o 2 hodiny, přičemž se však
místní volební komise zmocňuje, aby
začátek voleb byl stanoven na dřívější
dobu, pokud to místní potřeby vyžadují,
aby každý mohl vykonat své volební právo.
Odstraňuje se rovněž dvojí vyhotovování
protokolu o výsledku voleb apod.
5. Pokud jde o návrh zákona o volbách soudců,
platí všechna zásadní ustanovení
o volbách do zastupitelských orgánů
obdobně pro přímé volby soudců.
Konají-li se přímé volby soudců
současně s volbami do zastupitelských orgánů,
plní volební komise současně úkoly
komisí pro volby soudců. Jenom obvody pro volby
soudců z povolání zahrnují vždy
několik volebních obvodů pro volby do okresního
národního výboru a je proto třeba
pro ně zřídit zvláštní
volební komisi.
Poněvadž ustanovení o volbách soudců
jsou obsažena v zákoně o organizaci soudů,
předkládá se návrh na jeho doplnění,
které spočívá zejména v těchto
opatřeních:
Volby soudců bude vyhlašovat předsednictvo
NS a budou upraveny zákonem. Dosud je vyhlašovala
vláda a volební řád byl vydán
ve formě vládního nařízení.
Význam voleb soudců vyžaduje, aby volební
postup byl upraven zákonem stejně jako při
volbách do zastupitelských orgánů.
Jako jeden z předpokladů pro volbu soudce z povolání
se stanoví požadavek úplného vysokoškolského
právnického vzdělání. Navrhuje
se, aby počet volených soudců, kteří
vykonávají svou funkci vedle svého zaměstnání,
byl stanoven tak, aby tito nezasedali více jak 12 dnů
v roce. Při snižování soudní
agendy dosavadní pevně stanovené počty
soudců vedly k tomu, že mnoho volených soudců
v průběhu období nebylo využito. Návrh
zákona umožňuje dočasné zastoupení
voleného soudce z povolání jiným voleným
soudcem v případě nutnosti zajištění
výkonu soudnictví maximálně na dobu
6 měsíců (např. při onemocnění
zvoleného soudce apod.).
Poněvadž se novelizuje zákon o organizaci soudů,
upravují se současně jeho některá
dosavadní ustanovení, která v důsledku
vydání pozdějších zákonů,
zejména trestního řádu a zákona
o soudním řízení ve věcech
občansko-právních, zastarala a byla nahrazena
přesnějším zněním těchto
kodexů. Jinak se dosavadní platný zákon
o organizaci soudů nemění.
Soudružky a soudruzi poslanci,
ústavně právní výbor NS připravil
návrhy na změnu volebních zákonů
na svých několika schůzích, projednal
jejich účelnost v předsednictvu Národního
shromáždění a s příslušnými
resorty. Navrhované zákony si nevyžadují
nových finančních nákladů,
naopak navrhované předpisy o zjednodušení
volební soustavy povedou ke značné úspoře
papíru. Z hlediska legislativně-technického
dosavadních pět zákonných předpisů,
které upravují volební řády,
se soustřeďuje do dvou zákonů.
Vedle toho bude vydán zákon o volbách do
Slovenské národní rady, který ústavně
spadá do kompetence tohoto orgánu.
Ústavně právní výbor je přesvědčen,
že oba navrhované zákony povedou k tomu, aby
do všech zastupitelských sborů a soudů
byli vybráni za nejširší účasti
pracujících v příštích
volbách nejlepší představitelé
lidu ČSSR a doporučuje proto oba navržené
zákony Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)