V některých podnicích a celých odvětvích
se na rok 1964 plánují náklady vyšší
než v minulém roce.
To jsou důsledky nesprávné praxe, že
se náklady namnoze jen dodatečně spočítají
po sestavení hmotných plánů, místo
aby se plán nákladů a finanční
plán staly aktivním nástrojem ovlivňování
hmotné výroby.
Náklady na materiál, palivo a energii se snižují
jen o 0,28 %. Protože jsme zemí s poměrně
chudou surovinovou základnou, musíme o to větší
péči věnovat snižování
nákladů na těžbu a zejména úspornému
hospodaření se surovinami, materiálem a energií.
Snížením nákladů na materiál,
palivo a energii o 1 % bychom nejen získali další
úspory v hodnotě 740 mil. Kčs, ale mohli
bychom s pomocí ušetřených hmotných
statků dále zvýšit výrobu. Kdo
se rozhlíží pozorně kolem sebe ví,
že takovou úsporu lze dosáhnout i bez nových
investic.
V úsilí o hospodárné využití
materiálových zdrojů mají veliký
význam technicko-hospodářské normy.
Ke stanovení zdůvodněných norem je
nutno využít iniciativy našich pracujících,
a to zejména zkušeností předních
pracovníků a novátorů a dále
podle dobrých zkušeností z mnohých podniků
rozvíjet osvědčené nástroje
hospodárnosti a technického pokroku, jako jsou technicko-organizační
opatření, chozrasčot a účinnější
využívání mezd a prémii k posílení
zainteresovanosti.
Úsilí za maximální hospodárnost
a efektivnost při vynakládání živé
a zhmotnělé práce bude úspěšné
tehdy, budou-li pro ně vytvořeny podmínky
v podniku jako celku i na jednotlivých pracovištích,
dílnách a provozech. A k tomu je třeba využít
chozrasčotu jako metody socialistického hospodaření.
Vždyť chozrasčot je metoda, s jejíž
pomocí přetváříme státní
plán v konkrétní úkoly pro každou
dílnu, určujeme podíl každého
pracujícího na výrobě a hospodárnosti.
Proto má každý dělník vědět,
jakou hodnotu mají stroje, materiál a nástroje,
s nimiž pracuje, jakou škodu způsobí nedodržením
technologie a kvality apod. Pracující mají
být seznamováni s kalkulacemi, s vývojem
nákladů, s odbytem výrobků a s reklamacemi,
aby podle toho mohli zaměřit své připomínky
a zlepšovací návrhy.
Přitom nemáme na mysli pouhou úsporu finančních
prostředků. Za korunami je tu lidská práce,
materiál a stroje, domácí i dovezené
ze zahraničí. Proto také opatření
ke zvýšení hospodárnosti nemohou být
jen odnímání nebo přidělování
prostředků ani obecné výzvy k hospodárnosti,
nebo dokonce šetření na úkor kvality,
nýbrž konkrétní výrobní,
technická, ekonomická a organizační
opatření v závodech a dílnách.
Ekonomické podmínky i úvěrovou praxi
je třeba upravit tak, abychom vkládali finanční
prostředky tam, kde nám to vynese nejvíce
hodnot v korunách, devizách nebo v kvalitních
výrobcích.
Lednové zasedání ÚV KSČ zdůraznilo
otázky hospodárnosti s novou naléhavostí.
S veškerou vážností připomíná,
že národohospodářské bilance
je možno vyrovnat dvojím způsobem: buď
zvýšením zdrojů nebo snížením
potřeb. Všichni víme, že můžeme
jít jen cestou zvyšování zdrojů
"Rozvoj naší socialistické společnosti"
- jak uvedl ve svém novoročním projevu president
republiky s. Novotný - "závisí v prvé
řadě na tom, jak se bude rozvíjet naše
ekonomika a nakolik se z výsledků naší
práce bude zvyšovat národní důchod.
Na rozvoji výroby, na výši národního
důchodu také závisí zabezpečení
hmotné a kulturní úrovně obyvatelstva".
Proto je nutno vypracovat a realizovat za účasti
pracujících soustavu pozitivních opatření
k prohlubování hospodárnosti a zlepšování
kvality. Z toho hlediska je nutno úkolové snížení
nákladů na rok 1964 považovat za minimální,
za základnu, nad kterou má být přijata
a uskutečněna soustava opatření k
dalšímu snížení nákladů.
V souvislosti s úsilím o podstatné zvýšení
hospodárnosti nabývají mimořádný
význam otázky hmotné zainteresovanosti pracujících
na všech úsecích.
Hlavní nedostatky jsou celkem známy. Nejčastěji
se v tom směru kritizuje, že převažují
sociální hlediska nebo nezdravé rovnostářství
nad správnými zásadami odměňování.
Někdy se ve mzdové praxi ani nerozlišuje, zda
vykonaná práce má nějaký společenský
efekt, nebo zda její výsledky tvoří
přebytečné a nepotřebné zásoby
na skladech nebo jsou vtěleny do nekvalitních výrobků,
z nichž společnost nemá žádný
prospěch.
Proto se na úseku mzdové politiky připravují
některá opatření. K posílení
hmotné zainteresovanosti má přispět
i nový fond odměn, jehož zavedení se
připravuje v nejbližší době. Tento
fond má sjednotit prostředky na odměňování
za skutečné lepší výsledky práce,
za zlepšení kvality a efektivnosti výroby a
podřídit rozdělování těchto
prostředků všestranné kontrole samotných
pracujících. Čím lépe bude
podnik hospodařit, čím lepší
kvality výroby dosáhne, tím více prostředků
poplyne do tohoto nového jednotného fondu. Jestliže
podnik dosáhne lepších výsledků
při plnění exportních dodávek,
nebo jestliže obohatí náš vnitřní
trh novými výrobky s lepšími užitnými
vlastnostmi, obdrží další prostředky.
A naopak, bude-li podnik pracovat špatně, nebude-li
plnit stanovenou kvalitu, rentabilitu, nebo bude-li vyrábět
výrobky odbytem nezajištěné, budou prostředky
ve fondech výrazně kráceny. K posuzování
nároků na odměny bude mít velkou úlohu
státní banka, která bude dbát, aby
podniky byly hodnoceny a odměňovány podle
skutečného přínosu pro společnost.
Finanční orgány budou aktivní účastí
na řešení ekonomických problémů
a pružnějším poskytováním
rozpočtových prostředků a úvěrů
podporovat opatření ke zvýšení
efektivnosti, zavádění nových výrobků,
rozvoji služeb a turistiky atd. Jde zejména o rentabilní
akce, které nejsou dosud zařazeny v bilancích,
které však lze hmotně zabezpečit a které
přispějí ke zvýšení výroby
a národního důchodu.
V roce 1964 bude vynaloženo v celém národním
hospodářství na investice (včetně
generálních oprav) celkem 54,0 mld. Kčs.
Velmi nepříznivou skutečností je,
že v plánu nákladů na rok 1964 se zvyšují
odpisy na 1 Kčs výroby o 4,38 %, což v celém
průmyslu znamená ztrátu přes půl
miliardy korun. Tak se výroba zdražuje v důsledku
zvyšování rozpočtových cen investic,
jejich nízké efektivnosti, jakož i neuspokojivého
využívání základních fondů.
Průmyslová výroba na 1 Kčs základních
fondů byla v roce 1963 nižší proti roku
1962 o 7 %. Obdobně ve stavebnictví činí
zhoršení 15 %. To je jeden z dosud nepřekonaných
prvků extenzívnosti v našem národním
hospodářství.
Je proto nutné, abychom s rozvahou dobrých hospodářů
a s "tužkou v ruce" hledali na všech stupních
řízení národního hospodářství
další možnosti zlepšení směnnosti
a využívání základních
fondů a zvýšení efektivnosti prostředků
vynakládaných na investiční výstavbu.
Vyžaduje to správné spojování
věcné střízlivosti s fantazií
a iniciativou.
Bytová výstavba včetně základního
technického a občanského vybavení
si vyžádá v roce 1964 celkem 7,2 mld. Kčs.
Plánuje se výstavba dalších více
jak 80 000 bytů.
Bytový fond, který obhospodařují národní
výbory, se neustále zvyšuje. V roce 1964 budou
spravovat skoro 1.100 tis. bytů. Bytový fond však
není náležitě udržován.
Nelze také říci, že by všichni
nájemníci zacházeli s byty tak pečlivě,
jak by odpovídalo vysokým nákladům
na jejich výstavbu. Bylo by dobře připomenout,
že nájemné kryje jen 62 % nákladů
na údržbu, opravy a správu bytového
majetku. Vůbec nekryje odpisy. Ztráty bytového
hospodářství, hrazené ze státního
rozpočtu, se v plánu na rok 1964 předpokládají
ve výši 1.469 mil. Kčs. Připravovaná
úprava nájemného má nejen snížit
tuto ztrátu, nýbrž především
zvýšit péči národních
výborů o velké hodnoty, které náš
bytový majetek představuje.
Objem prostředků na opravy a údržbu
bytového fondu se na rok 1964 zvyšuje proti roku 1963
o 190 mil. Kčs na 988 mil. Kčs. Kde se podaří
národním výborům hospodárně
zajistit vyšší objem údržby, budou
jim poskytnuty další finanční prostředky.
V roce 1964 se poprvé zajišťují potřebné
výrobní kapacity na opravy ve státním
plánu formou jmenovitého úkolu pro národní
výbory.
Národní výbory musí vyvinout mnohem
aktivnější organizátorské úsilí,
aby se prostředky na bytovou údržbu plně
a hospodárně využily. To vyžaduje podstatné
zlepšení kázně a hospodárnosti
v okresních stavebních podnicích, urychlené
organizování údržbářských
čet a získávání místních
pracovníků, důchodců, žen z domácnosti
i pracovníků, kteří chtějí
pracovat po svém normálním zaměstnání.
Mobilnost prostředků, vkládaných státem
do bytového hospodářství spolu s uváděnými
opatřeními, se dále ještě zvýší
o účinky rozhodnutí vlády, kterým
se napříště mají i rodinné
domky, spravované socialistickými organizacemi,
dát do osobního vlastnictví pracujícím,
kteří si je chtějí koupit.
To vše dává národním výborům
do rukou dostatek nástrojů, které při
jejich správném využití mohou dosti
rychle zlepšit dosavadní stav.
Naši pracující dobře vědí,
že problém údržby a péče
se netýká jen bytů, nýbrž i strojů
a zařízení v továrnách, školách
atd. Chceme-li k budově našeho národního
hospodářství přistavovat další
a další poschodí, musíme především
pečovat, aby dosavadní patra byla v pořádku.
Pro zvýšení efektivnosti národního
hospodářství má velký význam
optimální využití zásob.
Přes všechna prováděná opatření
se nepodařilo ani v roce 1963 zastavit nepříznivý
vývoj zásob. Očekávaný zvrat
v mobilizaci zásob k maximálnímu krytí
potřeb národního hospodářství
nepřinesly v předpokládané míře
ani výsledky vytřídění zásob
k 1. lednu 1963 a v průběhu tohoto roku, ani výkup
vytříděných zásob. Současně
s likvidací starých nadnormativních zásob
vznikaly nové, takže zásoby hospodářských
organizací se v roce 1963 zvýšily proti plánu
o 7 mld. Kčs.
Nepříznivý vývoj byl zejména
ve strojírenství, v hutích a ve stavebnictví.
Pro rok 1964 se plánuje v průmyslu pokles zásob
o 1,4 mld. Kčs, ve stavebnictví se uvažuje
se stejnou výší zásob jako koncem roku
1963.
Otázka zásob však stále není
chápána ve všech souvislostech. Nejde o pouhou
"likvidaci" zásob v doslovném slova smyslu,
nýbrž o jejich včlenění do hospodářského
koloběhu a proměnu v užitečné
výrobky.
Právě tak nejde jen o likvidaci výroby bez
odbytu a neefektivních výrob, nýbrž
také o nahrazení nepotřebné výroby
výrobou žádoucí a efektivní.
To ovšem vyžaduje mnohem větší aktivitu,
iniciativnější řízení
s mnohem pružnějšími vztahy mezi dodavateli
a odběrateli. Ředitelé podniků se
starají o plnění výrobních
úkolů; situaci ve vývoji a stavu zásob
však dosud většinou jen berou na vědomí.
Zapomínají, že jejich funkce přináší
s sebou i povinnost zabezpečovat efektivní využívání
státem svěřených hodnot, zejména
základních fondů a zásob.
V roce 1963 se zvýšila osobní spotřeba
o 1 %. Výrazně dále vzrostla společenská
spotřeba, a to rychleji než národní
důchod. Projevem růstu životní úrovně
je i růst vkladů obyvatelstva o dalších
2,5 mld. Kčs a růst počtu pojistek asi o
357 000.
Státní rozpočet na rok 1964 pokračuje
v linii péče o pracující.
Osobní spotřeba se zvýší o 2,3
% na základě růstu zaměstnanosti a
průměrných mezd. Současně pokračuje
rychlý růst společenské spotřeby.
Zvykli jsme si už považovat každoroční
rychlý růst výdajů na ni za samozřejmost.
Ne každý si však umí představit,
že např. v roce 1964 výdaje ze státního
rozpočtu na školství a kulturu, zdravotnictví,
sociální zabezpečení, nemocenské
pojištění a na některé další
podobné výdaje činí více než
47 mld. Kčs. Proti roku 1963 je to zvýšení
o 4,9 %. Další prostředky se věnují
na tyto účely z podnikových prostředků.
Na tyto výdaje si musíme vydělat ve výrobě.
Proto je třeba využívat těchto prostředků
co nejhospodárněji. Zejména je nutné
odstranit nadměrnosti a taková opatření,
ze kterých má výhodu jen část
obyvatelstva, a podstatně upevnit hospodárnost.
Těmto otázkám musí věnovat
pozornost národní výbory a jejich komise
a aktivity.
V rozpočtu neinvestičních výdajů
na školství a kulturu, který je svým
objemem 9191 mil. Kčs proti skutečnosti roku 1963
vyšší o 5,9 %, jsou zajišťovány
základní úkoly, stanovené XII. sjezdem
KSČ, zejména další zvyšování
vzdělanosti a odborné kvalifikace pracujících
a rozšíření předškolní
a mimoškolní péče o děti zaměstnaných
matek.
Na zajištění zdravotnických služeb
je kromě investic vynakládáno 6401 mil. Kčs,
tj. o 3,9 % více než v roce 1963. Dnes má již
99,4 % všeho obyvatelstva nárok na bezplatné
léčení.
Výdaje na sociální zabezpečení
se v rozpočtu na rok 1964 zvyšují o 6,7 % na
16 122 mil. Kčs. Počet všech vyplácených
důchodů dosáhne v roce 1964 2656 tis., tj.
o 95 tis. více než v roce 1963. Je to důsledek
stále rostoucí zaměstnanosti a prodlužování
lidského věku, k čemuž přispívá
zlepšování zdravotnické péče
a zvyšování životní úrovně.
Značné prostředky jsou věnovány
v rámci sociální péče, prováděné
národními výbory, na provoz ústavů
pro staré osoby i pro tělesně a duševně
vadnou mládež.
V souladu s předpokládaným vzestupem počtu
pracovníků, vývojem jejich mezd a plánovanou
výší pracovní neschopnosti se v rozpočtu
na rok 1964 zvyšují o 1,2 % také výdaje
na nemocenské pojištění zaměstnanců
a členů výrobních družstev, a
to na 8301 mil. Kčs. Z této položky bude rovněž
kryto bezplatné poskytování léčebné
péče v lázních pro 209 tis. pracujících.
Nyní několik slov o službách a cestovním
ruchu.
Pro životní úroveň mají rostoucí
význam placené služby pro obyvatelstvo.
Tržby za služby se v roce 1964 celostátně
zvyšují o 4,7 %, tedy rychleji než v roce 1963.
Toto tempo však zdaleka neodpovídá potřebám
obyvatelstva, ani nevyčerpává naše možnosti
a rezervy v této oblasti.
Proto je nutno úkoly, které si stanovíme
v rozvoji služeb, považovat za minimální.
Jestliže pro hlavní odvětví národního
hospodářství platí nutnost překračovat
stanovené plány, pak pro oblast služeb to platí
dvojnásob. Jediným měřítkem
zde je, jak rychle a kvalitně jsou uspokojovány
stále rostoucí potřeby obyvatelstva.
Proto národní výbory budou přednostně
zajišťovat takové druhy služeb, jejichž
nedostatek je nejvíce pociťován. Tyto služby
současně představují pro národní
výbory zdroj finančních prostředků,
kterých mohou použít pro další
hospodářský a kulturní rozvoj. Právě
na tomto citlivém úseku, s nímž každý
z nás denně přichází do styku,
by se nám mělo podařit vnést maximum
vynalézavosti, podnikavosti a pružnosti. Více
iniciativy my mělo přinést lepší
výsledky i bez dalších investic.
K podnícení rychlejšího rozvoje služeb
byla přes značnou tíseň v investiční
bilanci zařazena rozpočtová rezerva v částce
100 mil. Kčs. Z této rezervy bude ministerstvo financí
na základě návrhů národních
výborů uvolňovat prostředky na konkrétní
akce, které přinesou zvýšení
služeb a budou rentabilní. Národní výbory
musí ovšem prokázat, že vynaložené
prostředky se v krátké době vrátí
ve zvýšených kvalitních službách.
Rozvoj služeb je třeba zabezpečovat i na tak
důležitém úseku, jakým je cestovní
ruch, který se postupně stává nezbytnou
součástí životní úrovně.
Zmínil se o tom již s. president ve svém novoročním
projevu. Je nutno počítat s tím, že
naši lidé budou stále více cestovat
a poznávat v době volna svou vlast. Proto budeme
letos i v dalších letech věnovat mnoho pozornosti
všemu, co s ním souvisí.
V současné době široce rozvíjíme
vedle domácího i zahraniční cestovní
ruch, který je výrazem politiky strany a vlády
usilovat o mírové soužití a vzájemné
poznávání národů.
Opatřeními, která jsme v posledních
týdnech udělali, se prakticky dává
možnost každému, kdo se chce přesvědčit,
jak to u nás vypadá, aby k nám přijel.
Současně i naši občané ve větším
měřítku než dosud budou navštěvovat
druhé země.
Jedním z důvodů pro aktivizaci turistického
ruchu je i jeho ekonomický přínos pro naše
devizové hospodářství.
Skutečnost, že naši zemi navštíví
značně více turistů ze zahraničí,
nás všechny zavazuje, abychom se starali o vytvoření
takového prostředí, v němž by
se zahraničním návštěvníkům
u nás líbilo. Nejen národní hrdost,
ale i známé pohostinství našeho lidu
jistě přispějí k podnícení
velké iniciativy v tomto směru. To ovšem neznamená
přehánět a chtít napodobovat kdejaký
cizí nevkus. Ne proto k nám budou lidé jezdit,
nýbrž aby poznali krásy naší země
a náš socialistický život.
K rozšíření domácího a
zahraničního cestovního ruchu musíme
ovšem vybudovat a zlepšit stav našich hotelů
a restaurací, zdokonalit síť tábořišť,
zlepšit dopravu, zkvalitnit a zdokonalit služby ve všech
zařízeních cestovního ruchu, zlepšit
všeobecně čistotu a hygienu.
Významnou složkou rozpočtu jsou národní
výbory.
Při zabezpečování úkolů
letošního roku připadá důležitá
úloha národním výborům. Jejich
rozpočty představují 24,1 % celostátního
rozpočtu. Národní výbory řídí
rozsáhlou oblast výroby a služeb, která
má úzký vztah ke každodennímu
životu a životní úrovni pracujících.