Čtvrtek 30. ledna 1964

Ovšem největší bída je poté, když jsou usnesení přijata. Nízká úroveň kontroly přijatých usnesení vedoucími pracovníky má za následek po určité době vyvolávání nových zpráv, rozborů, přijímání dalších usnesení apod. Každému z nás jsou známy případy bezduchého úřadování, nekonečných průtahů a diskusí, v nichž se utápí živé dílo. Musíme ostrým nožem vyoperovat tyto zastaralé a nežádoucí metody z našeho praktického života. Musíme ostře a náročně vystupovat proti nositelům takových metod, kteří by živé dílo socialistické výstavby chtěli utopit v papírech, ve směrnicích, v poradách, které odtahují činorodé lidi od práce.

Realizace usnesení strany a vlády k plánu na rok 1964 vyžaduje jejich tvůrčí aplikaci, využití kolektivní moudrosti lidí, vyžaduje, aby vedoucí, kteří řídí hospodářství, nesli i maximální odpovědnost za své rozhodování, aby se znalostí věci řešili všechny rozhodující otázky, které se stavějí v cestu našim velkým cílům.

Odpovědní pracovníci, kteří řídí výrobu, nemohou ustupovat před problémy, nemohou odkládat řešení nezralých otázek, ale musí iniciativně vyhledávat slabá místa, rozpracovávat jejich řešení a s vysokou náročností organizovat jejich plnění. Řešení problémů, které je spojeno s vysokým pocitem odpovědnosti vedoucích pracovníků může přivodit nový rozmach tvůrčí iniciativy pracujících, odkrýt nové rezervy, které má naše výrobně technická základna a zabezpečit tak rychlejší rozvoj národního hospodářství.

Mohu ujistit Národní shromáždění, že vláda považuje za svůj přední úkol, aby podle direktiv ústředního výboru Komunistické strany Československa upevňovala a prohlubovala odpovědnost ministerstev, centrálních orgánů a podniků za plnění úkolů státního plánu.

Vycházíme z toho, že soubor krátkodobých opatření, obsažený v plánu na rok 1964, spolu s vytvářením předpokladů k strukturálním změnám je základní podmínkou postupného překonávání současných obtíží v národním hospodářství.

V průběhu letošního roku bude vláda důsledně zabezpečovat, aby příslušní resortní ministři ve vlastní pravomoci a odpovědnosti rozhodovali o jednotlivých konkrétních opatřeních k zabezpečení plnění plánu. Těžiště kontrolní a řídící práce vlády bude soustředěno na rozhodující úseky a to zejména na oblast produktivity práce, zemědělské výroby, investiční výstavby, využití nadměrných zásob a snižování výrobní spotřeby.

Pokud jde o přípravu plánu na rok 1965, bude vláda již na počátku letošního roku v předstihu vyjasňovat hlavní věcné problémy na všech stupních řízení, především na úseku investiční výstavby, plánu práce a zahraničního obchodu. Včasné vyjasnění klíčových problémů považujeme za důležitý předpoklad pro sestavení reálného plánu na příští rok.

Vláda bude usilovat v rámci přípravy plánu na rok 1965 o takový způsob práce, aby zásadní rozhodování o koncepci plánu se opíralo o všestranné ekonomické zdůvodnění, aby návrhy řešení byly vypracovány případně v alternativách a aby v postupu a metodě práce byla na přípravě plánu zajištěna součinnost všech centrálních orgánů, vedení podniků, jednotných zemědělských družstev a národních výborů.

V prvním pololetí t. r. stojíme před mimořádně závažným a složitým úkolem vypracovat návrh směrů rozvoje československé ekonomiky do roku 1970. V procesu přípravy perspektivního plánu chceme soustředit pozornost na základní problémy a na jejich komplexní řešení ve všech jejich souvislostech. Na základě vyjasnění celého komplexu problémů rozvoje národního hospodářství do roku 1970 budeme provádět takové rozdělení prostředků, které by vytvořilo podmínky pro realizaci strukturálních přeměn a takové změny v základních proporcích výroby, jaké vytyčilo usnesení XII. sjezdu KSČ.

Náročnost, velikost a kumulace úkolů, které budeme v letošním roce zabezpečovat vyžaduje další zlepšení v metodách a stylu práce vlády. Vláda bude důsledně prosazovat plnou odpovědnost ministerstev i podniků, za plnění úkolů, které jsou v jejich pravomoci. Budeme vyžadovat, aby ministři sami rozhodovali o tom, jak v rámci plánem a rozpočtem určených prostředků zajistit realizaci daných úkolů.

Důsledné uplatňování této zásady je nezbytně spjato s požadavkem, aby jednotlivé články řízení se oprostily od resortních zájmů a aby k řešení úkolů uložených vládou přistupovaly z hlediska celospolečenských zájmů.

Zlepšování metod a stylu práce vlády samy o sobě nemohou zajistit plnění jednotlivých úkolů plánu. K tomu je zapotřebí, aby se omezil na všech stupních řízení administrativní způsob rozhodování, aby bylo přikročeno se znalostí věci k bezprostřednímu způsobu řízení a tak získány k plnění plánu široké masy pracujících.

Vláda bude v souladu s lednovým usnesením ústředního výboru strany cílevědomě orientovat práci ministerstev a národních výborů na řešení otázek, které jsou v daném časovém období rozhodující. Bude důsledně prosazovat, aby jednotlivé úkoly byly řešeny v soudružské spolupráci a aby jejich kontrola byla prováděna nikoliv jen na základě rozsáhlých rozborů, které vedou k přílišnému zatěžování resortů, nýbrž na základě přímé odpovědnosti příslušných vedoucích.

Jen za splnění těchto předpokladů se nám podaří zabezpečit realizaci úkolů stanovených plánem, zabezpečit aktivní a iniciativní přístup pracujících k řešení všech problémů zajištění plánu.

Soudruzi,

dosažení dalšího rozvoje národního hospodářství a životní úrovně lidu je plně v našich silách. Musíme jen lépe umět hospodařit s tím nejdrahocennějším statkem, který máme k dispozici a který spočívá v dovednosti a pracovitosti našeho lidu. Bohaté zkušenosti našich pracujících, jejich odborné znalosti a jejich iniciativa jsou základním činitelem při překonávání nedostatků a při využívání rezerv.

Komunistická strana Československa a vláda republiky vysoce oceňují tvůrčí iniciativu a pracovní obětavost dělníků, rolníků i pracující inteligence.

Základ rozmachu iniciativy pracujících spatřuje naše strana a vláda ve zvýšení úrovně řízení na všech stupních, za současného vytvoření příslušných podmínek a prostoru pro účinné rozvíjení účasti pracujících na řízení.

Rozvíjení iniciativy pracujících musí být spojeno s bojem za zvýšení autority plánu, který je konkrétním výrazem hospodářské politiky strany.

Posílení autority plánu nelze chápat jako věc, kterou by šlo nadekretovat. Zvýšení autority plánu je těsně spjato se samotným obsahem plánu, s jeho kvalitou a stabilitou. Proto pozitivní prvky obsažené v plánu na rok 1964 je třeba dále upevňovat a nepřipustit neplnění plánu, které by i na dílčím úseku mohlo vyvolat řetězovou reakci na ostatních úsecích. Upevnění pozitivních prvků plánu vyžaduje také, abychom úkoly plánu nenarušovali během roku neodůvodněným uplatňováním dodatečných požadavků, které by mohly narušit jednotlivé vazby plánu.

Soudruzi,

k plnění úkolů musíme přistupovat s odvahou a se zanícením. Bojovou morálku a vysokou disciplínu při plnění úkolů, k níž nás vyzval ústřední výbor Komunistické strany Československa na svém posledním zasedání, musíme důsledně uplatnit při plnění každého úkolu.

Proto Vás, soudružky a soudruzi poslanci prosím, abyste po schválení zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství a rozpočtu na rok 1964 vzali za svou i jeho realizaci.

Splněním plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1964 si vytvoříme i příznivé předpoklady pro rozvoj naší ekonomiky v letech 1965-1970 a učiníme tak další významný krok k splnění závěrů XII.sjezdu KSČ. (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger:

Děkuji místopředsedovi vlády Černíkovi za jeho projev.

Nyní přerušuji schůzi na 20 minut.

(Schůze přerušena ve 12 hod. 06 min. a opět zahájena ve 12 hod. 29 min.)

Předseda NS Fierlinger:

Pokračujeme v diskusi.

Ke slovu se dále přihlásil ministr financi s. Dvořák.

Ministr financí Dvořák: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi!

Státní rozpočet na rok 1964 je sestaven v souladu se státním plánem rozvoje národního hospodářství a zabezpečuje nutné finanční prostředky pro jeho splnění. Je základním finančním plánem státu, jehož úkolem je zabezpečit nutné finanční prostředky pro další rozvoj výroby a životní úrovně pracujících. Toto jeho poslání jej předurčuje k tomu, aby působil na efektivnost národního hospodářství. V letošním roce vystupuje tato jeho úloha ještě více do popředí se zřetelem k závěrům lednového plenárního zasedání ÚV KSČ, jehož velký význam spočívá mimo jiné v tom, že se zvláštním důrazem vyzvedl kvalitativní stránku rozvoje národního hospodářství. Tyto závěry nám pomohou hlouběji proniknout ekonomické souvislosti a realizovat konkrétní opatření ke zvyšování společenské produktivity práce, k nejvýhodnějšímu a plnějšímu využívání všech hmotných a finančních zdrojů a na tomto základě dosahovat postupných kvalitativních změn a urychlení rozvoje naší ekonomiky.

Dovolte mi alespoň ve stručnosti uvést čísla, charakterizující základní proporce státního rozpočtu na rok 1964.

V návrhu státního rozpočtu činí

příjmy130.414 mil. Kčs,
výdaje130.318 mil. Kčs,
takže příjmy převyšují výdaje o 96 mil. Kčs.

Na srovnatelné základně se objem státního rozpočtu zvyšuje zhruba o 3 %.

Státní rozpočet zabezpečuje prostředky na další hospodářský a kulturní rozvoj Slovenska.

V rámci státního rozpočtu se zabezpečují prostředky na úkoly národních výborů. Objem výdajů rozpočtů národních výborů činí 31.353 mil. Kčs, což je proti očekávané skutečnosti za rok 1963 více o 3,1 %.

Hlavním zdrojem příjmů státního rozpočtu jsou příjmy ze socialistického hospodářství, které činí 86,8 % z celkových příjmů.

Nejdůležitějším přínosem je daň z obratu, která činí 50.264 mil. Kčs a odvody ze zisku ve výši 26.260 mil. Kčs.

Největší podíl z výdajů státního rozpočtu tvoří výdaje na rozvoj hospodářství, a to 53,3 %, a na kulturní a sociální opatření ve výši 36,2 %. Naproti tomu výdaje na obranu a správu se snižují.

Zaměření státního rozpočtu na rozvoj výroby se projevuje v tom, že výdaje na rozvoj průmyslových, stavebních a dopravních podniků se zvyšují o 13,4 % a na zemědělství o 5,4 %.

Celkové neinvestiční náklady na rozvoj vědy a techniky rostou proti roku 1963 o jednu třetinu a dosahují výše 6.375 mil. Kčs.

Soudruzi a soudružky,

z toho, co jsem uvedl, je zřejmé, že jde o prostředky nemalé a záleží teď na nás, abychom v hospodaření v každém podniku, v každém družstvu, tyto prostředky dovedli skutečně co nejúčinněji využít. Přitom všichni cítíme, že s cílem dosáhnout lepších výsledků musíme mnohé změnit na vžitých metodách práce.

Dovolte mi proto v souladu s novým duchem, jímž má být proniknuta činnost vlády, o němž zde přede mnou mluvil její místopředseda s. Černík, říci hlavní závěry, které vyvozujeme pro činnost finančních orgánů.

Plénum ústředního výboru KSČ zvláště vyzvedlo nutnost zvýšit úlohu aktivní finanční politiky Státní banky a stanovilo též hlavní směry pro její práci, rozvedené též ve včerejším projevu prvního tajemníka ÚV strany presidenta republiky s. Antonína Novotného.

Základním požadavkem je, aby se banka daleko více přeorientovala na podnikovou činnost. Její aktivní finančně-obchodní politika má být charakterizována operativností, pružností, konkrétností a důsledností v uplatňování ekonomických nástrojů, jako jsou peníze, úvěr, úrok atd. V její činnosti má převažovat iniciativní přístup k řešení problémů národního hospodářství.

V tomto duchu musí přistupovat k plnění současných naléhavých úkolů, jako je výroba technicky progresivních a úzkoprofilových výrobků, zavádění nových druhů spotřebního zboží, opatření k omezení dovozu a zvýšení vývozu, rozšíření surovinové základny, služeb a cestovního ruchu. Musí pomáhat při prorážení obtíží, ať už plynou ze složitých předpisů, z těžkopádnosti řízení, nedostatku iniciativy, z rozptylování investičních a finančních prostředků.

Tato její aktivní úloha se musí konkrétně projevit již v roce 1964 důsledným prosazováním rovnoměrného stanovení výrobních i kvalitativních úkolů do jednotlivých čtvrtletí a stanovením progresivních a mobilizačních úkolů při projednávání technickoprůmyslových a finančních plánů podniků. V oblasti investiční výstavby musí banka úvěrem účinněji působit na snižování rozestavěnosti a upevnění disciplíny při dodávkách pro investiční výstavbu a ukončováni investičních akcí vlastními silami podniků s pomocí úvěrů. Její činnost musí účinně pomoci v těch případech, kdy úvěr by mohl přispět k tomu, aby již vyrobené, ale neinstalované stroje a zařízení dávaly žádoucí výrobu nebo zvyšovaly produktivitu práce.

Úvěrování zásob je třeba důsledně zaměřit na zlepšení jejich struktury a proti vzniku nadplánových zásob se všemi důsledky pro výplatu prémií odpovědným pracovníkům. Zvýhodněné úvěrové podmínky mají působit na tvorbu pohotovostních zásob u dodavatelských organizaci a zkracování dodacích lhůt. Velmi důrazně musí banka postupovat v boji za zamezení vzniku odbytem nezajištěné výroby.

Odpovědné podnikové a nadpodnikové orgány si musí být přitom vědomy důsledků pro čerpání mzdových a prémiových fondů, nebudou-li řešit problémy odbytem nezajištěné výroby. Se zvláštním důrazem na průkaz efektivnosti je nutno postupovat při nárokování strojů, surovin a materiálu z dovozu.

Při porušení zájmů společnosti bude banka uplatňovat úvěrové a jiné sankce. Jejich smyslem musí být vyvolat žádoucí hospodářskou aktivitu podniků a nadpodnikových orgánů.

Tato zásadní změna v zaměření činnosti banky staví ji před velké problémy v kádrové práci i v pracovních metodách. Proto bude potřebovat všestrannou pomoc.

Charakteristickým rysem v ekonomické práci banky, stejně jako finančních komisí a odborů národních výborů, se musí stát při každém opatření ekonomická úvaha a kalkulace, kolik prostředků bude třeba vynaložit, jaké problémy řešit a jaký bude přínos pro společnost.

Rovněž zvýšení účinnosti práce ministerstva financí v celém procesu sestavování státního plánu a státního rozpočtu a při jejich realizaci vyžaduje, aby ministerstvo pracovalo jako orgán, který má aktivním způsobem uplatňovat v národním hospodářství principy efektivnosti a hospodárnosti.

K tomu má ministerstvo financí především využívat státního rozpočtu a úhrnného finančního plánu, ale současně také všech ekonomických částí státního plánu a navrhovat konkrétní aktivní opatření ke zvýšení efektivnosti. Pomocí státního rozpočtu má také ovlivňovat a zabezpečovat správnou strukturu, účelovost a aktivní působení úvěru.

Současně s tím musí ministerstvo financí vyvodit důsledky z kritiky složitosti a nadměrného počtu směrnic a předpisů. Na finančním úseku je tč. v platnosti přes 2000 různých norem a pokynů. Všechny je nyní prověřujeme.

V první etapě se počítá se zrušením asi 600 předpisů. Ve spolupráci s ministerstvy, podniky a národními výbory budeme v prověrce pokračovat, spojovat ji se zdokonalováním metod financování a úvěrování a administrativu dále zjednodušovat.

Soudružky a soudruzi,

podrobnost, s jakou s. Černík přede mnou rozebral problematiku našeho národního hospodářství mi dovoluje, abych se ve svém výkladu zaměřil jen na některé problémy související se státním rozpočtem.

Prvním problém jsou náklady.

V průmyslu je na rok 1964 plánováno zvýšení zisku o 7,5 % a snížení vlastních nákladů na 1 Kčs výroby zboží jen o 0,43 %.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP