Ovšem největší bída je poté,
když jsou usnesení přijata. Nízká
úroveň kontroly přijatých usnesení
vedoucími pracovníky má za následek
po určité době vyvolávání
nových zpráv, rozborů, přijímání
dalších usnesení apod. Každému
z nás jsou známy případy bezduchého
úřadování, nekonečných
průtahů a diskusí, v nichž se utápí
živé dílo. Musíme ostrým nožem
vyoperovat tyto zastaralé a nežádoucí
metody z našeho praktického života. Musíme
ostře a náročně vystupovat proti nositelům
takových metod, kteří by živé
dílo socialistické výstavby chtěli
utopit v papírech, ve směrnicích, v poradách,
které odtahují činorodé lidi od práce.
Realizace usnesení strany a vlády k plánu
na rok 1964 vyžaduje jejich tvůrčí aplikaci,
využití kolektivní moudrosti lidí, vyžaduje,
aby vedoucí, kteří řídí
hospodářství, nesli i maximální
odpovědnost za své rozhodování, aby
se znalostí věci řešili všechny
rozhodující otázky, které se stavějí
v cestu našim velkým cílům.
Odpovědní pracovníci, kteří
řídí výrobu, nemohou ustupovat před
problémy, nemohou odkládat řešení
nezralých otázek, ale musí iniciativně
vyhledávat slabá místa, rozpracovávat
jejich řešení a s vysokou náročností
organizovat jejich plnění. Řešení
problémů, které je spojeno s vysokým
pocitem odpovědnosti vedoucích pracovníků
může přivodit nový rozmach tvůrčí
iniciativy pracujících, odkrýt nové
rezervy, které má naše výrobně
technická základna a zabezpečit tak rychlejší
rozvoj národního hospodářství.
Mohu ujistit Národní shromáždění,
že vláda považuje za svůj přední
úkol, aby podle direktiv ústředního
výboru Komunistické strany Československa
upevňovala a prohlubovala odpovědnost ministerstev,
centrálních orgánů a podniků
za plnění úkolů státního
plánu.
Vycházíme z toho, že soubor krátkodobých
opatření, obsažený v plánu na
rok 1964, spolu s vytvářením předpokladů
k strukturálním změnám je základní
podmínkou postupného překonávání
současných obtíží v národním
hospodářství.
V průběhu letošního roku bude vláda
důsledně zabezpečovat, aby příslušní
resortní ministři ve vlastní pravomoci a
odpovědnosti rozhodovali o jednotlivých konkrétních
opatřeních k zabezpečení plnění
plánu. Těžiště kontrolní
a řídící práce vlády
bude soustředěno na rozhodující úseky
a to zejména na oblast produktivity práce, zemědělské
výroby, investiční výstavby, využití
nadměrných zásob a snižování
výrobní spotřeby.
Pokud jde o přípravu plánu na rok 1965, bude
vláda již na počátku letošního
roku v předstihu vyjasňovat hlavní věcné
problémy na všech stupních řízení,
především na úseku investiční
výstavby, plánu práce a zahraničního
obchodu. Včasné vyjasnění klíčových
problémů považujeme za důležitý
předpoklad pro sestavení reálného
plánu na příští rok.
Vláda bude usilovat v rámci přípravy
plánu na rok 1965 o takový způsob práce,
aby zásadní rozhodování o koncepci
plánu se opíralo o všestranné ekonomické
zdůvodnění, aby návrhy řešení
byly vypracovány případně v alternativách
a aby v postupu a metodě práce byla na přípravě
plánu zajištěna součinnost všech
centrálních orgánů, vedení
podniků, jednotných zemědělských
družstev a národních výborů.
V prvním pololetí t. r. stojíme před
mimořádně závažným a složitým
úkolem vypracovat návrh směrů rozvoje
československé ekonomiky do roku 1970. V procesu
přípravy perspektivního plánu chceme
soustředit pozornost na základní problémy
a na jejich komplexní řešení ve všech
jejich souvislostech. Na základě vyjasnění
celého komplexu problémů rozvoje národního
hospodářství do roku 1970 budeme provádět
takové rozdělení prostředků,
které by vytvořilo podmínky pro realizaci
strukturálních přeměn a takové
změny v základních proporcích výroby,
jaké vytyčilo usnesení XII. sjezdu KSČ.
Náročnost, velikost a kumulace úkolů,
které budeme v letošním roce zabezpečovat
vyžaduje další zlepšení v metodách
a stylu práce vlády. Vláda bude důsledně
prosazovat plnou odpovědnost ministerstev i podniků,
za plnění úkolů, které jsou
v jejich pravomoci. Budeme vyžadovat, aby ministři
sami rozhodovali o tom, jak v rámci plánem a rozpočtem
určených prostředků zajistit realizaci
daných úkolů.
Důsledné uplatňování této
zásady je nezbytně spjato s požadavkem, aby
jednotlivé články řízení
se oprostily od resortních zájmů a aby k
řešení úkolů uložených
vládou přistupovaly z hlediska celospolečenských
zájmů.
Zlepšování metod a stylu práce vlády
samy o sobě nemohou zajistit plnění jednotlivých
úkolů plánu. K tomu je zapotřebí,
aby se omezil na všech stupních řízení
administrativní způsob rozhodování,
aby bylo přikročeno se znalostí věci
k bezprostřednímu způsobu řízení
a tak získány k plnění plánu
široké masy pracujících.
Vláda bude v souladu s lednovým usnesením
ústředního výboru strany cílevědomě
orientovat práci ministerstev a národních
výborů na řešení otázek,
které jsou v daném časovém období
rozhodující. Bude důsledně prosazovat,
aby jednotlivé úkoly byly řešeny v soudružské
spolupráci a aby jejich kontrola byla prováděna
nikoliv jen na základě rozsáhlých
rozborů, které vedou k přílišnému
zatěžování resortů, nýbrž
na základě přímé odpovědnosti
příslušných vedoucích.
Jen za splnění těchto předpokladů
se nám podaří zabezpečit realizaci
úkolů stanovených plánem, zabezpečit
aktivní a iniciativní přístup pracujících
k řešení všech problémů
zajištění plánu.
Soudruzi,
dosažení dalšího rozvoje národního
hospodářství a životní úrovně
lidu je plně v našich silách. Musíme
jen lépe umět hospodařit s tím nejdrahocennějším
statkem, který máme k dispozici a který spočívá
v dovednosti a pracovitosti našeho lidu. Bohaté zkušenosti
našich pracujících, jejich odborné znalosti
a jejich iniciativa jsou základním činitelem
při překonávání nedostatků
a při využívání rezerv.
Komunistická strana Československa a vláda
republiky vysoce oceňují tvůrčí
iniciativu a pracovní obětavost dělníků,
rolníků i pracující inteligence.
Základ rozmachu iniciativy pracujících spatřuje
naše strana a vláda ve zvýšení
úrovně řízení na všech
stupních, za současného vytvoření
příslušných podmínek a prostoru
pro účinné rozvíjení účasti
pracujících na řízení.
Rozvíjení iniciativy pracujících musí
být spojeno s bojem za zvýšení autority
plánu, který je konkrétním výrazem
hospodářské politiky strany.
Posílení autority plánu nelze chápat
jako věc, kterou by šlo nadekretovat. Zvýšení
autority plánu je těsně spjato se samotným
obsahem plánu, s jeho kvalitou a stabilitou. Proto pozitivní
prvky obsažené v plánu na rok 1964 je třeba
dále upevňovat a nepřipustit neplnění
plánu, které by i na dílčím
úseku mohlo vyvolat řetězovou reakci na ostatních
úsecích. Upevnění pozitivních
prvků plánu vyžaduje také, abychom úkoly
plánu nenarušovali během roku neodůvodněným
uplatňováním dodatečných požadavků,
které by mohly narušit jednotlivé vazby plánu.
Soudruzi,
k plnění úkolů musíme přistupovat
s odvahou a se zanícením. Bojovou morálku
a vysokou disciplínu při plnění úkolů,
k níž nás vyzval ústřední
výbor Komunistické strany Československa
na svém posledním zasedání, musíme
důsledně uplatnit při plnění
každého úkolu.
Proto Vás, soudružky a soudruzi poslanci prosím,
abyste po schválení zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
a rozpočtu na rok 1964 vzali za svou i jeho realizaci.
Splněním plánu rozvoje národního
hospodářství na rok 1964 si vytvoříme
i příznivé předpoklady pro rozvoj
naší ekonomiky v letech 1965-1970 a učiníme
tak další významný krok k splnění
závěrů XII.sjezdu KSČ. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Děkuji místopředsedovi vlády Černíkovi
za jeho projev.
Nyní přerušuji schůzi na 20 minut.
(Schůze přerušena ve 12 hod. 06 min. a opět
zahájena ve 12 hod. 29 min.)
Předseda NS Fierlinger:
Pokračujeme v diskusi.
Ke slovu se dále přihlásil ministr financi
s. Dvořák.
Ministr financí Dvořák: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi!
Státní rozpočet na rok 1964 je sestaven v
souladu se státním plánem rozvoje národního
hospodářství a zabezpečuje nutné
finanční prostředky pro jeho splnění.
Je základním finančním plánem
státu, jehož úkolem je zabezpečit nutné
finanční prostředky pro další
rozvoj výroby a životní úrovně
pracujících. Toto jeho poslání jej
předurčuje k tomu, aby působil na efektivnost
národního hospodářství. V letošním
roce vystupuje tato jeho úloha ještě více
do popředí se zřetelem k závěrům
lednového plenárního zasedání
ÚV KSČ, jehož velký význam spočívá
mimo jiné v tom, že se zvláštním
důrazem vyzvedl kvalitativní stránku rozvoje
národního hospodářství. Tyto
závěry nám pomohou hlouběji proniknout
ekonomické souvislosti a realizovat konkrétní
opatření ke zvyšování společenské
produktivity práce, k nejvýhodnějšímu
a plnějšímu využívání
všech hmotných a finančních zdrojů
a na tomto základě dosahovat postupných kvalitativních
změn a urychlení rozvoje naší ekonomiky.
Dovolte mi alespoň ve stručnosti uvést čísla,
charakterizující základní proporce
státního rozpočtu na rok 1964.
V návrhu státního rozpočtu činí
příjmy | 130.414 mil. Kčs, |
výdaje | 130.318 mil. Kčs, |
takže příjmy převyšují výdaje o | 96 mil. Kčs. |
Na srovnatelné základně se objem státního
rozpočtu zvyšuje zhruba o 3 %.
Státní rozpočet zabezpečuje prostředky
na další hospodářský a kulturní
rozvoj Slovenska.
V rámci státního rozpočtu se zabezpečují
prostředky na úkoly národních výborů.
Objem výdajů rozpočtů národních
výborů činí 31.353 mil. Kčs,
což je proti očekávané skutečnosti
za rok 1963 více o 3,1 %.
Hlavním zdrojem příjmů státního
rozpočtu jsou příjmy ze socialistického
hospodářství, které činí
86,8 % z celkových příjmů.
Nejdůležitějším přínosem
je daň z obratu, která činí 50.264
mil. Kčs a odvody ze zisku ve výši 26.260 mil.
Kčs.
Největší podíl z výdajů
státního rozpočtu tvoří výdaje
na rozvoj hospodářství, a to 53,3 %, a na
kulturní a sociální opatření
ve výši 36,2 %. Naproti tomu výdaje na obranu
a správu se snižují.
Zaměření státního rozpočtu
na rozvoj výroby se projevuje v tom, že výdaje
na rozvoj průmyslových, stavebních a dopravních
podniků se zvyšují o 13,4 % a na zemědělství
o 5,4 %.
Celkové neinvestiční náklady na rozvoj
vědy a techniky rostou proti roku 1963 o jednu třetinu
a dosahují výše 6.375 mil. Kčs.
Soudruzi a soudružky,
z toho, co jsem uvedl, je zřejmé, že jde o
prostředky nemalé a záleží teď
na nás, abychom v hospodaření v každém
podniku, v každém družstvu, tyto prostředky
dovedli skutečně co nejúčinněji
využít. Přitom všichni cítíme,
že s cílem dosáhnout lepších výsledků
musíme mnohé změnit na vžitých
metodách práce.
Dovolte mi proto v souladu s novým duchem, jímž
má být proniknuta činnost vlády, o
němž zde přede mnou mluvil její místopředseda
s. Černík, říci hlavní závěry,
které vyvozujeme pro činnost finančních
orgánů.
Plénum ústředního výboru KSČ
zvláště vyzvedlo nutnost zvýšit
úlohu aktivní finanční politiky Státní
banky a stanovilo též hlavní směry pro
její práci, rozvedené též ve
včerejším projevu prvního tajemníka
ÚV strany presidenta republiky s. Antonína Novotného.
Základním požadavkem je, aby se banka daleko
více přeorientovala na podnikovou činnost.
Její aktivní finančně-obchodní
politika má být charakterizována operativností,
pružností, konkrétností a důsledností
v uplatňování ekonomických nástrojů,
jako jsou peníze, úvěr, úrok atd.
V její činnosti má převažovat
iniciativní přístup k řešení
problémů národního hospodářství.
V tomto duchu musí přistupovat k plnění
současných naléhavých úkolů,
jako je výroba technicky progresivních a úzkoprofilových
výrobků, zavádění nových
druhů spotřebního zboží, opatření
k omezení dovozu a zvýšení vývozu,
rozšíření surovinové základny,
služeb a cestovního ruchu. Musí pomáhat
při prorážení obtíží,
ať už plynou ze složitých předpisů,
z těžkopádnosti řízení,
nedostatku iniciativy, z rozptylování investičních
a finančních prostředků.
Tato její aktivní úloha se musí konkrétně
projevit již v roce 1964 důsledným prosazováním
rovnoměrného stanovení výrobních
i kvalitativních úkolů do jednotlivých
čtvrtletí a stanovením progresivních
a mobilizačních úkolů při projednávání
technickoprůmyslových a finančních
plánů podniků. V oblasti investiční
výstavby musí banka úvěrem účinněji
působit na snižování rozestavěnosti
a upevnění disciplíny při dodávkách
pro investiční výstavbu a ukončováni
investičních akcí vlastními silami
podniků s pomocí úvěrů. Její
činnost musí účinně pomoci
v těch případech, kdy úvěr
by mohl přispět k tomu, aby již vyrobené,
ale neinstalované stroje a zařízení
dávaly žádoucí výrobu nebo zvyšovaly
produktivitu práce.
Úvěrování zásob je třeba
důsledně zaměřit na zlepšení
jejich struktury a proti vzniku nadplánových zásob
se všemi důsledky pro výplatu prémií
odpovědným pracovníkům. Zvýhodněné
úvěrové podmínky mají působit
na tvorbu pohotovostních zásob u dodavatelských
organizaci a zkracování dodacích lhůt.
Velmi důrazně musí banka postupovat v boji
za zamezení vzniku odbytem nezajištěné
výroby.
Odpovědné podnikové a nadpodnikové
orgány si musí být přitom vědomy
důsledků pro čerpání mzdových
a prémiových fondů, nebudou-li řešit
problémy odbytem nezajištěné výroby.
Se zvláštním důrazem na průkaz
efektivnosti je nutno postupovat při nárokování
strojů, surovin a materiálu z dovozu.
Při porušení zájmů společnosti
bude banka uplatňovat úvěrové a jiné
sankce. Jejich smyslem musí být vyvolat žádoucí
hospodářskou aktivitu podniků a nadpodnikových
orgánů.
Tato zásadní změna v zaměření
činnosti banky staví ji před velké
problémy v kádrové práci i v pracovních
metodách. Proto bude potřebovat všestrannou
pomoc.
Charakteristickým rysem v ekonomické práci
banky, stejně jako finančních komisí
a odborů národních výborů,
se musí stát při každém opatření
ekonomická úvaha a kalkulace, kolik prostředků
bude třeba vynaložit, jaké problémy
řešit a jaký bude přínos pro
společnost.
Rovněž zvýšení účinnosti
práce ministerstva financí v celém procesu
sestavování státního plánu
a státního rozpočtu a při jejich realizaci
vyžaduje, aby ministerstvo pracovalo jako orgán, který
má aktivním způsobem uplatňovat v
národním hospodářství principy
efektivnosti a hospodárnosti.
K tomu má ministerstvo financí především
využívat státního rozpočtu a
úhrnného finančního plánu,
ale současně také všech ekonomických
částí státního plánu
a navrhovat konkrétní aktivní opatření
ke zvýšení efektivnosti. Pomocí státního
rozpočtu má také ovlivňovat a zabezpečovat
správnou strukturu, účelovost a aktivní
působení úvěru.
Současně s tím musí ministerstvo financí
vyvodit důsledky z kritiky složitosti a nadměrného
počtu směrnic a předpisů. Na finančním
úseku je tč. v platnosti přes 2000 různých
norem a pokynů. Všechny je nyní prověřujeme.
V první etapě se počítá se
zrušením asi 600 předpisů. Ve spolupráci
s ministerstvy, podniky a národními výbory
budeme v prověrce pokračovat, spojovat ji se zdokonalováním
metod financování a úvěrování
a administrativu dále zjednodušovat.
Soudružky a soudruzi,
podrobnost, s jakou s. Černík přede mnou
rozebral problematiku našeho národního hospodářství
mi dovoluje, abych se ve svém výkladu zaměřil
jen na některé problémy související
se státním rozpočtem.
Prvním problém jsou náklady.
V průmyslu je na rok 1964 plánováno zvýšení
zisku o 7,5 % a snížení vlastních nákladů
na 1 Kčs výroby zboží jen o 0,43 %.