V současné době dosahuje asi 8 % z celkového
počtu socialistických zemědělských
závodů úrovně výroby, která
se podle direktiv XII. sjezdu v průměru předpokládá
pro rok 1970. A přitom mnohdy jde i o závody hospodařící
v horších než průměrných
výrobních podmínkách, jako je například
JZD Cejle, okres Jihlava, Částkovice, okres Pelhřimov,
Jarná, okres Trnava a další.
Opatření přijatá na posledním
zasedání ústředního výboru
strany ke zvýšení hmotné zainteresovanosti
v zemědělství vytvářejí
podmínky, aby ekonomicky slabší družstva
a státní statky dosáhly v poměrně
krátké době úrovně alespoň
průměrných zemědělských
závodů. Při řešení tohoto
úkolu připadá rozhodující organizátorská
úloha zemědělským výrobním
správám, které musí diferencovaně,
s přihlédnutím k místním podmínkám
provádět spolu s JZD a státními statky
konkrétní kroky k nejúčelnějšímu
využití prostředků, věnovaných
na zvýšení hmotné zainteresovanosti
zemědělství s cílem zvýšit
jak intenzitu zemědělské výroby, tak
příjmy zemědělců.
Je nesporné, že lepší využívání
půdního fondu, zejména družstvy a státními
statky, které nedosahují ani průměrné
úrovně zemědělských závodů
by snížilo nároky na dovozy obilí ze
zahraničí a přispělo k zlepšení
zásobování obyvatelstva.
Soudružky a soudruzi!
V plánu jsou soustředěny prostředky
na výrazné posílení investiční
výstavby. Úsilí o urychlení přírůstku
základních fondů je značně
komplikováno výsledky dosaženými v minulém
roce i některými nedostatky, s nimiž se potýkáme
v této oblasti již řadu let.
Plán investiční výstavby zůstal
v roce 1963 nesplněn téměř o 4 mld
Kčs, z toho na jmenovitých stavbách dosahuje
nesplnění plánu o 1/4 mld Kčs. Prakticky
celé neplnění plánu je způsobeno
neprovedením plánovaných stavebních
prací. Je to následek nepříznivé
zimy a poměrně dlouhé doby, kterou potřebovaly
stavební podniky ke konzolidaci. Teprve v říjnu
a v listopadu 1963 dosáhla denní produkce stavebních
podniků ministerstva stavebnictví úrovně
stejného období roku 1962.
Nepříznivý vývoj v plnění
plánu investiční výstavby v roce 1963
má za následek, že nebyl splněn plán
uvádění základních fondů
do provozu, nesnížila se nadměrná rozestavěnost
a opozdilo se uvedení některých důležitých
kapacit do provozu. Práce neprovedené v roce 1963
zvyšují potřebu investic na rozestavěných
stavbách v příštích letech. Proto
také i přes zvýšení objemu investic
a generálních oprav v roce 1964 o téměř
7 mld Kčs nezvyšuje se ve větším
rozsahu tempo výstavby na všech rozestavěných
stavbách.
Zaměření investiční výstavby
je převážně předurčeno
rozestavěnými stavbami a nutností zvýšit
podíl prostředků na rozvoj palivo-energetické
základny a dopravy, tj. odvětví, která
mají zásadní význam pro řešení
některých vážných úkolů
v národním hospodářství. Výrazně
se v plánu projevuje vliv výstavby Východoslovenských
železáren, neboť tato jediná stavba vyžaduje
v roce 1964 i v roce 1965 více prací a dodávek,
než se uskutečnilo ve výstavbě celého
odvětví metalurgie v kterémkoliv roce do
roku 1959.
V roce 1964 jde nám hlavně o to, zajistit v největší
možné míře dokončování
staveb. U výstavby jmenovitě schvalované
je určeno pro rozestavěné akce 90 % z objemu
stavebních prací. V limitované výstavbě
je toto soustředění zajištěno
též zákazem nových staveb před
upřesněním plánu podle skutečnosti
roku 1963 a přednostním zabezpečením
dodávek pro rozestavěné a hlavně v
roce 1964 dokončované stavby. Tak bude dokončen
velký počet staveb a do provozu uvedeny důležité
kapacity. Skončí výstavba 384 jmenovitě
schvalovaných staveb a v limitované výstavbě
asi 3000 staveb. Při omezených investičních
zdrojích a při nutnosti snižovat rozestavěnost
a urychlovat dokončování rozestavěných
kapacit bylo nutné radikálně omezit zahajování
nových staveb. Ve jmenovité výstavbě
se tak zahájí jen 142 nových staveb o celkovém
rozpočtovém nákladu 8,2 mld Kčs.
Je třeba upozornit, že v těchto zahajovaných
stavbách je v důsledku tlaku na rychlé řešení
některých naléhavých úkolů
zahrnuto 37 staveb, u nichž nebylo dosaženo včasné
projektové přípravy. To samozřejmě
nepřispívá ke stabilizaci ve stavebnictví
a k zavedení pořádku do investiční
výstavby. Je kategorickým požadavkem, aby jednotlivá
ministerstva zabezpečovala včas projekční
připravenost a skončila s nežádoucí
praxí - požadování výjimek.
Ke snížení požadavků na nově
zahajované stavby a ke snížení potřeby
investic na dokončování rozestavěných
staveb byla již na podzim loňského roku organizována
prověrka investic. Jejím cílem mělo
být soustředění prostředků
na dokončování staveb a na zahajování
jen takových staveb, které rozhodují o dalším
rozvoji národního hospodářství.
Tyto cíle nebyly splněny. Rozsah nově zahajovaných
staveb je nyní prakticky stejný jako před
provedením prověrky. U rozestavěných
staveb nebyly odhaleny téměř žádné
úspory, naopak prověrka potvrdila další
růst rozpočtových nákladů staveb
proti ukazatelům plánu na rok 1963 ve výši
téměř 4 mld Kčs, a nezabránila
ani dalšímu zvyšování rozpočtových
nákladů v posledních měsících
roku.
Proto je nyní na základě usnesení
vlády organizována nová prověrka investiční
výstavby, zejména nově zahajovaných
akcí v roce 1964 s cílem vytvořit rezervu
stavebních prací a získat prostředky
pro další soustředění kapacit
na rychlejší dokončování investic,
zejména chemického průmyslu a řešení
některých dalších potřeb.
Soudružky a soudruzi!
Značná část hospodářských
potíží, s kterými se v současné
době potýkáme, pramení z nedostatečné
pozornosti ke kvalitativním stránkám rozvoje
hospodářství. Doposud se nepodařilo
dosáhnout v tomto směru obratu.
Na prvním místě to platí o produktivitě
práce a vlastních nákladech. Úkol
zvýšit v roce 1964 produktivitu v průmyslu
o 2,8 % a snížit vlastní náklady o 0,43
% je nutno považovat za minimální.
Tempo růstu produktivity práce, které je
v plánu zakotveno, vedlo k tomu, že je nutno v národním
hospodářství počítat s přírůstkem
počtu pracovníků ve výši 100
tis. osob, z toho asi 22 tis. pracovníků přejde
z JZD do státních statků v souvislosti s
převodem půdy. Čistý přírůstek
pracovníků činí asi 78 tis. osob.
S růstem zaměstnanosti je spojena i nutnost účelně
rozmístit pracovníky podle potřeb národního
hospodářství. V letošním roce
je zapotřebí získat kolem 26 tis. pracovníků
pro doly, hutě, stavebnictví a jiná důležitá
odvětví, zejména pro Ostravsko. Na posílení
těchto nejdůležitějších
úseků do značné míry závisí,
jak se podaří zajistit plynulost výroby v
navazujících odvětvích.
Rozbory jasně prokazují, že růst produktivity
práce vyžaduje především podstatného
zlepšení organizace výroby a práce,
aby bylo možno čerpat z rezerv produktivity práce,
které se v posledních letech vytvořily.
Urychlení tempa růstu produktivity práce
je třeba posuzovat i ve vztahu ke struktuře základních
fondů. Neefektivní, zastaralé závody,
které dávají společnosti málo
produkce a přitom váží velký
počet pracovníků, musíme postupně
likvidovat.
Z celkového počtu 162 provozoven s 15 tis. pracovníky,
jež budou v tomto roce uzavřeny, počítá
se v plánu zatím pouze s uvolněním
3 tisíc pracovníků z provozů určených
k likvidaci. Likvidaci neefektivních a zastaralých
závodů musíme považovat za soustavnou
činnost, kterou je třeba všestranně
politicky a organizačně zajišťovat včetně
převedení výrobních programů,
nového zařazení pracovníků
a dalších opatření.
Současně s likvidací zastaralých provozoven
musíme věnovat pozornost i otázkám
vyššího využití základních
fondů, které v posledních letech soustavně
klesá. Průměrný pokles jejich využití
v roce 1963 proti roku 1962 činil zhruba 7 %. Na snížení
účinnosti základních fondů
se vedle nízkého tempa růstu nebo i poklesu
hrubé výroby podílelo spolu se strukturálními
změnami nedosahování plánovaných
výkonů u mnoha nových kapacit, jakož
i nedostatek pracovních sil. Jedna z hlavních cest
ke zvýšení účinnosti základních
fondů je v jejich vysokém využívání
zvýšenou směnností, modernizací
a rekonstrukcí. K jejímu zabezpečení
je nutno využít i pracovních sil, uvolněných
likvidací zastaralých provozoven.
V průběhu roku bude možno produktivitu práce
také zvýšit v důsledku snížení
administrativního aparátu. V plánu na rok
1964 je učiněn první krok k zajištění
úspor správního aparátu. Ústřední
orgány jsou povinny vázat 2 % z počtu pracovníků
řídícího a správního
aparátu v průměrných celoročních
stavech jako nerozepsanou rezervu. V průběhu prvního
čtvrtletí pak budou stanoveny jednotlivým
resortům diferencované úkoly snížení
správního a řídícího
aparátu tak, aby do konce roku 1964 podařilo se
jej snížit o 4,7-5,6 %. Zdůrazňuji,
že přitom však nemůže jít
pouze o mechanické snížení počtu
pracovníků, ale především o podstatné
snížení administrativní práce,
omezení neúčelných administrativních
agend a mezičlánků a celkové zhospodárnění
administrativy, které by vytvořilo předpoklady
pro to, aby dosažené úspory pracovních
sil byly trvalého charakteru.
Soudruzi,
dalším zdrojem umožňujícím
zlepšení kvalitativních ukazatelů plánu
jsou vysoké zásoby téměř ve
všech odvětvích národního hospodářství.
Jde zejména o zásoby u výrobních podniků,
které se v průběhu několika let tvořily
ve všech skupinách výrobků.
Jen od roku 1960 vzrostly zásoby celkem o 24,6 mld Kčs.
To ukazuje na jedné straně, že přírůstek
výroby nebyl produktivně využit a že na
druhé straně máme velké potencionální
rezervy. Výše zásob již zdaleka převyšuje
nutné zásoby, zabezpečující
plynulost výroby. Opakuji, že nám jde o využití,
ne jen o jejich likvidaci z hlediska podniku cestou jejich případného
přesunutí ze skladu do skladu, jak tomu bylo v minulém
roce. Naším cílem musí být jejich
využití především v procesu výroby.
Zkušenosti, které jsme z mobilizace zásob získali
v minulém roce, musíme podrobně zhodnotit
na každém stupni řízení. Zejména
půjde o plné využití výsledků
provedené inventarizace zásob, o větší
odpovědnost výroby za hospodaření
s materiálem jak ve spotřebě, tak i při
skladování.
Odpovědnost za plné využití zásob
musíme uplatňovat ve všech stupních
řízení jak směrem k výrobě,
tak směrem ke spotřebiteli.
Významnou součástí plánu na
rok 1964 je plán zahraničního obchodu.
Celkový obrat zahraničního obchodu se má
v roce 1964 zvýšit oproti roku 1963 o 3,7 %, z toho
obrat se socialistickými zeměmi o 2,8 %. Spolupráce
se socialistickými státy je v roce 1964 rozhodujícím
faktorem v zajišťování potřeb rozvoje
našeho hospodářství. Předně
se dále zvyšuje výměna zboží
se socialistickými státy, především
se Sovětským svazem; v objemu i ve struktuře
vzájemných dodávek je Sovětský
svaz na prvém místě v obratu zahraničního
obchodu.
Sovětský svaz při jednání naší
stranické a vládní delegace v Moskvě,
vedené soudruhem Antonínem Novotným, poskytl
našemu hospodářství významnou
pomoc. V roce 1964 se zvýší dodávky
surovin materiálů a některých druhů
potravin oproti dříve sjednaným dohodám.
Významnou pomoc Sovětského svazu našemu
hospodářství chceme vyzvednout i na dnešním
zasedání Národního shromáždění.
Tak jako mnohokráte v minulosti, se i nyní plně
ukázalo, že Sovětský svaz konkrétními
činy projevuje plné porozumění pro
naše ekonomické problémy. Pomoc Sovětského
svazu má nejen rozhodující význam
pro uzavření plánu v roce 1964, ale podstatně
přispívá i pro řešení
plánu v příštích letech.
Soudružky a soudruzi,
k zajištění naší výroby
dovážíme také suroviny, materiály,
stroje a zařízení i z kapitalistických
států. ČSSR bude i nadále rozvíjet
obchod s kapitalistickými státy na základě
vzájemné výhodnosti. Naše výrobní
i obchodní organizace musí dodržovat při
zajišťování dovozu i vývozu linii
stanovenou vládou, zajišťovat vysokou kvalitu
i pohotovost a řídit se zásadou přísné
hospodárnosti. Přesto, že vláda již
v řadě případů uložila
ministerstvům, aby kupř. požadavky na dovoz
byly uplatňovány v souladu se zásadou maximální
hospodárnosti, stále se opakují případy,
že jsou požadovány dovozy, které nejsou
z hlediska rozvoje našeho hospodářství
nezbytné. Zarážející je přitom
skutečnost, že v řadě případů
se s dovezenými surovinami řádně nehospodaří,
dovezená zařízení nejsou okamžitě
uváděna do provozu.
Na úseku vývozu naproti tomu nepostupují
ještě stále výrobci tak, abychom včas
získali maximum devizových prostředků
pro uskutečnění plánovaných
dovozů. A co je nejzávažnější,
stále se nedovedeme vypořádat s kvalitou
vyvážených výrobků a s dodržováním
dodacích termínů. Pracovníci zahraničního
obchodu by mohli uvést řadu příkladů,
kdy vyvezený nekvalitní výrobek poškodil
v zahraničí jméno československého
průmyslu, kdy ztížil jednání
o dalších dodávkách. Pracovníci
z podniků jakoby někdy zapomínali, že
kupř. na kapitalistických trzích se setkáváme
s tvrdou konkurencí kapitalistických firem; máme-li
naše výrobky vyvážet efektivně,
musí mít žádanou technickou úroveň
a potřebnou kvalitu, aby v konkurenci obstály. K
dosažení tohoto cíle je nutno spojit síly
pracovníků výroby i zahraničního
obchodu, aby bylo docíleno včasného vyjasnění
technickoekonomických podmínek dodávek, aby
se zvýšila pohotovost výroby, kvalita výrobků
a schopnost výroby i obchodu včas reagovat na požadavky
zákazníků.
Zlepšení výsledků v zahraničním
obchodě je úzce spjato se soustavným zvyšováním
úrovně komerční práce podniků
zahraničního obchodu. Ke zvýšení
osobní i podnikové hmotné zainteresovanosti
jak ve výrobě, tak i v podnicích zahraničního
obchodu budou provedena některá opatření,
umožňující lépe hodnotit osobní
podíl jednotlivých pracovníků na dosažených
výsledcích.
Soudružky a soudruzi!
V oblasti osobní spotřeby předpokládá
plán na rok 1964 určité urychlení
proti vývoji v roce 1963. Je tomu tak proto, že v
národním hospodářství se počítá
s rychlejším růstem výroby a příjmů
obyvatelstva, než tomu bylo v roce 1963.
V úvodu výkladu jsem se zmínil o výrazném
vzestupu životní úrovně našeho
lidu v podmínkách socialistické výstavby.
Na každém kroku jsou vidět zlepšení,
kterých dosáhla naše socialistická společnost
za posledních 10 let ve zvyšování péče
o pracující.
Nicméně musíme neustále zajišťovat,
aby rozvoj výroby a životní úrovně
probíhal ve vzájemném souladu.
Opírajíc se o usnesení XII. sjezdu strany
byla na posledním zasedání ÚV KSČ
přijata opatření k určitému
přerozdělení v oblasti užití
národního důchodu.
Zabezpečení životní úrovně
vyžaduje
- aby za hlavní směr opatření v oblasti
rozdělování a životní úrovně
byla považována aktivní mzdová opatření
ke zvýšení hmotné zainteresovanosti
pracujících v zemědělství a
v některých vybraných odvětvích
národního hospodářství;
- dále aby byl realizován jen takový okruh
opatření v oblasti spotřeby, který
je nezbytný pro získání prostředků
ke zvýšení hmotné zainteresovanosti;
- a konečně aby byla aktivněji než dosud
využívána pružná cenová
politika.
Je nutné však znovu podtrhnout, že přijatá
opatření neodstraňují zcela rozpor
mezi zdroji a potřebami naší společnosti
a že hlavní řešení tohoto rozporu
spočívá jen a jen v zajišťování
nepřetržitého růstu společenské
výroby.
Základním úkolem a podmínkou dalšího
rozvoje životní úrovně je dosáhnout
souladu mezi výrobou a spotřebou a mezi poptávkou
a nabídkou. Hlavním článkem dosažení
souladu je rozvoj výroby. V oblasti přerozdělení
v rámci fondu spotřeby jsou to především
opatření ke zvýšení hmotné
zainteresovanosti na výrobě, která jsou důležitým
nástrojem pro aktivní řešení
současných problémů národního
hospodářství. Rovněž pružnou
cenovou politiku, zaměřenou na řešení
dílčích problémů, nutno pokládat
za důležitou součást plnění
úkolů XII. sjezdu strany v dosažení
souladu mezi výrobou a spotřebou.
Vytvoření podmínek pro provádění
aktivní mzdové politiky vyžaduje, aby úhrn
prostředků, který je vynakládán
na mzdy, byl využit tak, aby společnost dostala za
vynaložené prostředky to, co rozvoj hospodářství
potřebuje.
Rychlý růst zaměstnanosti, spojený
s růstem mzdových fondů odčerpával
v poslední době prostředky, které
byly rezervovány na uvažované mzdové
úpravy. Jestliže se však v současné
době ukazuje, že je objektivně nutné
posílit hmotnou zainteresovanost pracujících
na rozvoji výroby na klíčových úsecích
našeho hospodářství, je nezbytné,
přikročit k takovým opatřením,
která by umožnila soustředit potřebné
prostředky, aniž by při tom docházelo
k vytváření nekryté kupní síly.
Soubor opatření na úseku hmotné zainteresovanosti
má:
- řešit vážný problém redistribuce
pracovních sil s cílem získat a stabilizovat
potřebný počet pracovníků pro
klíčová odvětví národního
hospodářství, tj. pro zemědělství,
stavebnictví a železniční dopravu, při
zachování nezbytné mzdové preference
dolů a hutí a zvýšit hmotnou zainteresovanost
v těchto odvětvích na růstu výroby
a výkonů,
- výrazně posílit hmotný zájem
mistrů, dílovedoucích, revírníků
a stavbyvedoucích na plnění plánovaných
úkolů,
- podstatně zvýšit vliv prémií
ve výrobě, zejména v zemědělství
při výrobě mléka, u mechanizátorů,
dále na plnění rozhodujících
úkolů výroby, technického rozvoje,
investiční výstavby, zajišťování
kvality výrobků a úsporného hospodaření
s materiálem, kovy a energií a odstranit překážky,
které účinnost prémiování
oslabují.