Zákon stanovil, že pro jednotlivé výrobní
oblasti bude stanoveno průměrné procento
zdaňování hrubých tržeb. Místo
toho dostaly KNV a ONV závazná čísla
tržeb a zemědělskou daň v absolutních
číslech. Tak se stalo, že plánovaná
tržba shora se velmi rozchází se skutečně
plánovanou tržbou podle sumarizace celoročních
výrobních a finančních plánů
v našich družstvech.
Uvedu to na příkladu. Okres Vyškov dostal plán
tržby 232 miliónů Kčs a na to daň
ve výši 6,92%, tj. 15 miliónů 600 tisíc
Kčs. Ve skutečnosti však tržby budou činit
208 miliónů Kčs, to je méně
o 24 miliónů Kčs. Aby ONV dostal do rozpočtu
částku 15 600 000 Kčs, rozepsal tuto daň
na skutečné příjmy, čímž
se průměrná daň na okrese zvýšila
o 3/4% na 7,5%.
Mám proto dotaz na ministra financí s. Ďuriše,
resp. na ministra zemědělství s. Krutinu,
zda se tyto věci dají do pořádku.
Tento dotaz mám proto, že okresy u řady JZD
musely jít na maximum 12% daně bez ohledu na to,
jaký to bude mít dopad na rozšířenou
reprodukci.
Upozornil jsem na tuto skutečnost v zemědělském
výboru, v naší ekonomické komisi, kde
bylo slíbeno, že se to napraví, ovšem
dosud se to nestalo.
Podpredseda NZ Valo: Pretože tento dotaz nesúvisí
s prejednávaným zákonom, prejednáme
najprv zákon a potom odpovie súdruh minister financií,
prípadne súdruh minister poľnohospodárstva.
Súhlasíte s týmto postupom? (Projevy souhlasu.)
Dávam zpravodajcovi posl. Borůvkovi slovo k doslovu.
Zpravodaj posl. Borůvka: Mám dvě připomínky
z kuloárových rozhovorů. Soudruh Nepomucký
mne upozornil, že nesouhlasí s mojí formulací
"Ty mrtvý lež a nevstávej!" Když
jsem se nad tím zamyslel, tak vidím, že má
pravdu. Ovšem já jsem v žádném
případě neměl v úmyslu nebrat
vůbec na vědomí to, co bylo až dosud
v zemědělství uděláno. Tisíce
lidí pracovaly - v tom má soudruh Nepomucký
pravdu - jak uměly a v zemědělství,
pokud jde o kolektivizaci, bylo dosaženo ohromných
úspěchů. Má pravdu v tom, že
máme dnes velkovýrobní formy a že musíme
ještě docílit velkovýrobní výsledky.
To je ta nová etapa, kterou nastupujeme v zákonu
o novém řízení zemědělské
výroby. Souhlasím s tím, že by se to
tak chápat, jak jsem to řekl, nemělo, a že
je třeba dát tedy každému, co jeho jest.
Já jsem měl pouze na mysli systém, který
nás trápí asi půl roku a o kterém
hovořil i s. Svoboda a s. Brančík. Nepřál
bych vám být v kůži předsedy
JZD, který chodí po chodbách ONV od dveří
ke dveřím, prosí tu a tam, stojí s
čepicí v ruce a velkomožní úředníci,
jen proto, že mají udělat podpisy, si myslí,
že spasí dobu. Já jsem, soudruzi, před
týdnem za dvěma podpisy najel osobně 350
km autem. A nic se nestalo a nic se nezměnilo, jenom se
dva lidé podepsali. Měl jsem tedy na mysli "ty
mrtvý lež a nevstávej" v tomto smyslu,
aby nám už dala pokoj a položila se byrokracie
do hrobu a nevstávala.
Druhá připomínka. Soudruh Kozelka se mne
ptal, jak jsem to myslel, pokud jde o odbornou výši
výrobního instruktora, agronoma, zootechnika nebo
ekonoma - že se mu zdálo, že to nebylo dost dobře
formulováno. Domnívám se, že nemáme
v mnohých případech výrobní
instruktory dosud na takové výši, jak je potřebujeme
a že mnohdy například agronom, ekonom nebo
zootechnik nebo i předseda je odborně i politicky
na větší výši než instruktor.
Na tom ale vůbec nic nezáleží. Jde jenom
o to, aby si vzájemně dávali rozum a já
se domnívám, že úspěch výrobního
instruktora bude tehdy dosažen, jestliže se opře
o základní organizaci strany, bude trpělivě
a neustále vyhledávat lidi, stavět je na
odpovědná místa v dohodě s členskou
schůzí, s předsednictvem ve výrobních
podnicích; bude třeba docílit takové
situace, že se budou družstevníci ptát:
Kdepak je, už tu dlouho nebyl. Jde o to, aby si on tam vytvořil
situaci ochotných uší, naslouchat novým
změnám, novým problémům, novým
věcem, které se naučí a přinese
do praxe z různých družstev a uvede je v život.
Nechci vás zdržovat, souhlasím však s
tím, že stojí za uváženou i připomínky
s. Benešové, stejně i s. Perkoviče.
Pokud jde o soudruha Svobodu, myslím, že jeho připomínka
pokud jde o příděly krmiv, o rozšiřování
tržních vztahů, podporovat a rozšiřovat
ekonomický svazek na základě tržních
vztahů dělníků a rolníků,
byla správná. Družstevníci musí
odpovědět zvýšenou výrobou. Kamkoliv
přijdu na schůzi, říkám, že
musíme teď ukázat, že to, co nám
na základě smluv bylo prodáno, že za
to musíme dát maso, mléko, vejce a to že
musí být základ všeho rozšiřování
ekonomických a tržních vztahů. Je třeba
neustále vtahovat masu družstevních rolníků
na základě těchto zásad do státního
sektoru, do státního hospodářství,
aby se cítili členy společnosti, která
s nimi počítá. To, co s. Svoboda říkal,
je závažná věc, o které musíme
přemýšlet a snažit se, abychom na základě
zkušeností dále tyto svazky rozšiřovali.
Podpredseda NZ Valo: Ďakujem zpravodajcovi posl. Borůvkovi.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
Pretože neboli podané žiadne pozmeňovacie
návrhy, dám hlasovať o celom vládnom
návrhu naraz podľa predloženej spoločnej
zprávy výboru poľnohospodárskeho a ústavne
právneho.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom zákona o organizácii riadenia poľnohospodárstva, a to podľa znenia spoločnej zprávy poľnohospodárskeho a ústavne právneho výboru, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona o organizácii riadenia poľnohospodárstva.
Tým sme prejednali prvý bod programu.
Praje si odpovedať na dotaz posl. Brančíka
súdruh minister financií?
Ministr financí Ďuriš: Ano.
Podpredseda NZ Valo: Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr financí Ďuriš: Soudružky
a soudruzi, ve vážné otázce nelze improvizovat
odpověď. Ovšem něco mohu říci
teď. Když s. Brančík říká,
že s jakým nadšením jsme usnášeli
zákon o změně zemědělské
daně, tak nejde o problém nadšení nebo
nenadšení, ale o problém nutnosti. A takových
"nenadšených" věcí budeme
usnášet více. Není třeba, aby
si soudruzi mysleli, že jde o nadšení nějakého
úřadu nebo nějaké osoby. Když
jsem byl ministrem zemědělství, měl
jsem kdysi k zemědělské dani své stanovisko
a nyní, jako ministr financí, mám k ní
také své stanovisko.
Nemohu konkrétně říci, na čem
se zakládá tvrzení soudruha Brančíka
pokud jde o nesoulad mezi výší daní
a tržbami. My spolu se s. Krutinou projednáme tento
problém a jestliže se zakládá na pravdě,
nebo jestli jde o objektivní problém, tak budeme
hledat spolu řešení. Jde také o to,
jaká je pravomoc ONV a jestli ONV v rámci známých
předpisů o dani může řešit
tento problém.
Jinak se ovšem s. poslanec mohl v této věci
informovat dříve nebo mě požádat,
abych se na tuto věc připravil. Nerad bych tedy
více o této otázce improvizoval.
Podpredseda NZ Valo: Ďakujem súdruhovi ministrovi
Ďurišovi. Chce odpovedať súdruh minister
poľnohospodárstva?
Ministr zemědělství, lesního a vodního
hospodářství Krutina:
Souhlasím se stanoviskem soudruha Ďuriše, že
společně tuto otázku projednáme.
Podpredseda NZ Valo: Znamená to tedy, že súdruh
Brančík dostane písomne odpoveď od s.
ministra financií, prípadne od s. ministra poľnohospodárstva.
Pristúpime k prejednaniu druhého bodu programu,
ktorým je
2. Zpráva výboru zahraničného k
vládnemu návrhu (tlač 121), ktorým
sa predkladá Národnému zhromaždeniu
Československej socialistickej republiky k prejavu súhlasu
Inštrument k doplneniu Ústavy Medzinárodnej
organizácie práce, prijatý na 46. zasadaní
generálnej konferencie Medzinárodnej organizácie
práce dna 22. júna 1962 v Ženeve.
Miesto poslanca Zupky prednesie zpravodajskú zprávu
podpredseda NZ Fiala. Dávam mu slovo.
Místopředseda NS Fiala: Vážení
soudruzi poslanci!
Vláda ČSSR předložila NS podle čl.
42 Ústavy ČSSR k projevu souhlasu Instrument k doplnění
Ústavy Mezinárodní organizace práce,
přijatý na 46. zasedání Generální
konference Mezinárodní organizace práce dne
22. června 1962 v Ženevě. V tomto dokumentu
byl přijat návrh Správní rady Mezinárodní
organizace práce na změnu čl. 7 Ústavy
Mezinárodní organizace práce, týkající
se zvýšení celkového počtu členů
správní rady z dosavadních 40 na 48.
ČSSR je stejně jako Sovětský svaz
a řada ostatních socialistických států
členem Mezinárodní organizace práce,
jež je jednou z tzv. odborných agencií OSN.
Účelem této organizace je podle znění
její ústavy podporovat a chránit zájmy
pracujících, pečovat o úpravu pracovních
podmínek a o sociální zabezpečení
a přispívat k udržování mezinárodního
míru podporováním sociální
spravedlnosti. Náš stát se účastní
každoročně oficiální delegací
generálních konferencí této organizace,
jež jsou důležitým mezinárodně
politickým fórem, na němž socialistické
státy v zájmu zlepšení pracovních
a životních podmínek pracujících
na celém světě usilují o upevnění
mezinárodní solidarity pracujících,
ukazují své úspěchy dosažené
na poli pracovního a sociálního zákonodárství
a hájí je proti útokům ze strany kapitalistických
států a pravicových odborářských
organizací v těchto zemích. Dlouhodobým
cílem socialistických států je přeměnit
ve spolupráci s demokratickými silami nesocialistické
části světa, zejména s pokrokovými
odbory a pokrokovými představiteli rozvojových
zemí, Mezinárodní organizaci práce
v instituci, jež by pomáhala demokratickým
silám v boji proti imperialismu a kolonialismu, za mír
a odzbrojení, za prosazení zásad mírového
soužití.
Skutečný poměr sil ve světě,
a v důsledku rozpadu koloniální soustavy
stále rostoucí počet nových států
v Africe a Asii, si již vynucuje postupné změny
i ve složení hlavních orgánů
všech mezinárodních organizací, tedy
i Mezinárodní organizace práce. Členská
základna těchto organizací se značně
rozšířila a mají-li být nové
členské státy spravedlivě zastoupeny
i v jejich řídících orgánech,
je třeba tam také zvýšit příslušným
způsobem počty míst.
Čtyřicetičlenná správní
rada Mezinárodní organizace práce je vedle
generální konference Mezinárodní organizace
práce nejvýznamnějším orgánem
této organizace, neboť řídí její
činnost v období mezi konferencemi. Skládá
se ze tří skupin členů: vládní,
zaměstnavatelské a zaměstnanecké (čl.
7 Ústavy Mezinárodní organizace práce).
Až na 10 stálých členů vládní
skupiny, kteří jsou určeni podle zvláštních
kritérií, jsou členové rady každé
tři roky voleni.
Rozvojové země jsou ve Správní radě
zastoupeny zatím zcela nepřiměřeně,
ze zemí socialistického tábora jsou ve vládní
skupině zastoupeny pouze Sovětský svaz (jako
stálý člen), Rumunská lidová
republika a jako náhradník Bulharská lidová
republika. V obou dalších skupinách nemají
socialistické státy zatím zastoupení.
Změna ve složení Správní rady
Mezinárodní organizace práce spočívá
ve zvýšení počtu členů
ve všech třech skupinách zástupců.
Ve vládní skupině se ovšem zvyšuje
pouze počet volených členů (z 10 na
14), v obou dalších skupinách se zvyšuje
počet dosavadních zástupců o 2 (z
10 na 12). Celkové zvýšení činí
tedy 8 členů.
I když změna čl. 7 sama o sobě neřeší
otázku spravedlivého zastoupení ve správní
radě Mezinárodní organizace práce
tak, aby to odpovídalo skutečnému poměru
sil ve světě, dává možnost většího
zastoupení zejména zemím, které se
osvobodily z koloniální nadvlády. Význam
těchto zemí ve světovém dění
neustále roste a socialistické státy jejich
práva na spoluřízení mezinárodních
organizací plně podporují. Zvýšení
počtu míst ve Správní radě
Mezinárodní organizace práce vytváří
i určité předpoklady k tomu, aby se již
v letošních volbách do tohoto orgánu
aspoň poněkud realističtěji odrazil
skutečný poměr sil ve světě
ve složení Správní rady. ČSSR
spolu s ostatními socialistickými státy na
46. zasedání Generální konference
hlasovala pro přijetí předloženého
Instrumentu; socialistické státy využily jednání
o změně Ústavy Mezinárodní
organizace práce ke kritice dosavadního nespravedlivého
složení Správní rady.
Zahraniční výbor, který se již
v loňském roce podrobně zabýval čs.
činností v Mezinárodní organizaci
práce, projednal předložený Instrument
na své schůzi dne 11. dubna t.r., konstatoval, že
je v souladu se zahraničními zájmy ČSSR.
Doporučuje ho proto Národnímu shromáždění
k vyslovení souhlasu podle článku 42 Ústavy
ČSSR. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo:
Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme pristúpiť
k hlasovaniu.
Ak nebudú proti tomu námietky, dám hlasovať
podľa prednesenej zpravodajskej zprávy.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí, aby Národné zhromaždenie
Československej socialistickej republiky vyslovilo podľa
článku 42 ústavy súhlas s Inštrumentom
k doplneniu Ústavy Medzinárodnej organizácie
práce, prijatým na 46. zasadaní generálnej
konferencie Medzinárodnej organizácie práce
dňa 22. júna 1961 v Ženeve, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne vyslovilo súhlas s týmto
vládnym návrhom.
Tým je program schôdze prejednaný.
Končím schôdzu.