Za stávající situace, která na vysokých
školách zemědělských však
je, pokud jde o možnosti rozvoje vědy, netouží
žádný výzkumník na vysokou školu
přejít. Ve výzkumném ústavu
má totiž daleko lepší vybavení
jak materiální, tak hlavně pokud jde o vybavení
pomocnými technickými silami. Na škole je na
mnohých katedrách situace taková, že
jeden technický pracovník připadá
na 3, někdy i více odborníků, kteří
pracují na výzkumných úkolech. To
práci zdržuje, zpomaluje se získávání
potřebných podkladů z pokusů pro vyhodnocení,
čímž je ochuzována praxe. Proto je třeba,
jestliže se vysoké školy mají opravdu
stát vědeckými pracovišti, řešit
také tuto otázku.
Získávání kvalifikovaných odborníků
na školu naráží často též
na otázky bytové, kdy není možné
získat potřebného pracovníka ať
z provozu nebo z výzkumu proto, že mu škola nemůže
nabídnout byt. Pak jsou mnohdy jako učitelé
přijímáni takoví pracovníci,
kteří nemají požadavek na byt, jejichž
kvalita však není taková, jakou by škola
potřebovala. Přijmout je ovšem musí,
protože někdo učit musí a úvazky
se nedají překračovat do nekonečna.
To pochopitelně kvalitě výuky nepřidá.
Nedostatek profesorů a docentů na vysokých
školách zemědělských přesouvá
těžiště pedagogické práce
na odborné asistenty. (Na pražské VŠZ
je 53 profesorů a docentů a 331 odborných
asistentů.) Odborní asistenti jsou většinou
mladí pracovníci, kteří se vrátili
na školu po získání potřebné
praxe v některém zemědělském
závodě. Jestliže se chtějí stát
dobrými pedagogy, pak musí studovat, ovládnout
obor, ve kterém jsou pověřeni výukou,
musí znát víc, než je jenom v příručkách
a učebnicích. K tomu jim napomáhá
nejen literatura, ale také jejich vlastní vědecká
práce, a ta je ve většině případů
v malém rozsahu, protože na ni nezbývá
čas, protože neustále stoupajícím
počtům posluchačů neodpovídá
počet učitelských sil. Tato situace vede
nevyhnutelně k pomalejšímu vědeckému
vývoji pracovníků na vysoké škole,
než jakého mohou dosáhnout pracovníci
ve výzkumu. Přitom ovšem učitelé
mají předávat posluchačům ty
nejpokrokovější vědecké poznatky.
Je tu tedy zjevný rozpor, který má za následek
chtě nechtě snižování vědecké
úrovně vědeckých škol. A to je
podle mého názoru další z příčin,
jež ovlivňuje i kvalitu přípravy našich
absolventů.
Konečně závažnou příčinu
nedostatků v přípravě absolventů
spatřuji v tom, že zemědělské
školy nemají vždy možnost seznamovat posluchače
v určitém předstihu s různými
nejmodernějšími zařízeními,
jako jsou stroje a stavby a moderními technologickými
postupy. Vysoká škola zemědělská
v Praze nemá až dosud moderní školní
závod, na kterém by bylo možno demonstrovat
posluchačům pokrokové způsoby zemědělské
výroby. Stávající školní
závod je poměrně vzdálen od sídliště
školy a je k němu neustále přičleňována
půda zaostávajících JZD, zpravidla
bez investiční výstavby. Posluchači
jsou tak v praktických cvičeních připravováni
pouze pro současnou dobu bez perspektivy, což je neudržitelný
stav.
Ministerstvo zemědělství, lesního
a vodního hospodářství by mělo
ve spolupráci se zemědělskými školami
- tím mám na mysli i střední zemědělské
školy - urychleně vypracovat návrh na výstavbu
školních závodů-vzorových objektů,
které by sloužily pro účely praktické
výuky posluchačů a současně
se staly základnou pro vědecké pokusy pracovníků
školy. V tom směru by bylo třeba upravit i
povinnosti školních závodů vůči
státu, pokud jde o plnění nákupu zemědělských
produktů. Ministerstvo zemědělství,
lesního a vodního hospodářství
by mělo současně vyčlenit pro výstavbu
školních závodů potřebné
kapacity a finance. To, co bude investováno do přípravy
odborníků, se nikde nemůže ztratit.
Ještě nikdy nikdo neprodělal na tom, když
vyškolil odborného pracovníka. A na tom by
mělo mít zájem především
ministerstvo zemědělství.
Soudružky a soudruzi poslanci, je jasné, že praxe
nemůže čekat 5 let, než budou vyškoleni
odborníci podle nových zásad. Je třeba
zamýšlet se nad tím, co udělat již
nyní pro zvýšení úrovně
řízení. A tu se domnívám, že
je urychleně třeba seznámit s novými
vědeckými poznatky vedoucí pracovníky
zemědělských výrobních správ,
jejich specialisty a výrobní instruktory, a to v
různých formách školení, počínaje
postgraduálním studiem na vysokých školách
přes lidové university až k různým
formám školení pracovníků přímo
v závodech, jak o tom hovořil s. Fryček.
Zákon o novém způsobu řízení
zemědělství předpokládá
neustálé zvyšování odborné
kvalifikace u všech pracovníků na zemědělském
úseku. Ukazuje se také, že dosavadní
způsob výchovy odborných pracovníků
na škole, který končil složením
příslušných zkoušek z daného
oboru, nestačí, ale že péče školy
o absolventa, a to nejen střední, ale především
vysoké, by měla trvat i po nástupu těchto
absolventů do praxe. Soudružky a soudruzi poslanci,
problémů, které souvisí s novými
metodami řízení zemědělství,
je celá řada. Vybrala jsem z nich ty, které
jsem považovala za důležité v souvislosti
s přípravou kvalifikovaných zemědělských
odborníků, které naše zemědělská
výroba nezbytně potřebuje. To je odborníků,
rozumějících důkladně svému
oboru, odborníků, kteří budou v zemědělství
pracovat s přesvědčením a radostí.
Je nyní na nás, na všech poslancích,
abychom pomohli realizovat v praxi všechny články
zákona tak, jak jsou uvedeny v návrhu. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Dávam slovo posl. inž.
Svobodovi.
Posl. inž. Svoboda: Soudruzi poslanci,
když vyšlo z jednání XII. sjezdu KSČ
usnesení o tom, že zemědělská
výroba bude řízena jiným, účinným
způsobem, zavdalo to podnět k četným
diskusím. Všichni však se shodovali v tom, že
přímý způsob řízení
pomocí výrobních správ bude mít
bezesporu větší účinnost a podstatně
zrychlí vzestup dosud stagnujícího zemědělství.
Pracuji v družstvu již 11 let a mohu tedy právem
říci, že poslední léta okresy
řídily výrobu již jen podle jména;
prakticky se řízení omezilo na rozpisy, regulaci
dodávek sadby a osiv a strojů (zase pomocí
rozpisů) a v některých družstvech na
organizační pomoc. Příděly
strojů, hnojiv, státní dodávky - na
vše existovaly rozpisy; měsíční
hlášení, týdenní hlášení,
instruktáže, porady a schůze vždy s usnesením,
celoroční plány, sezónní plány,
výpisy z plánů - to byla záplava papíru,
která může sloužit jako doklad toho, že
administrativní řízení nikdy vzestup
a stabilizaci žádné výroby nezajistí.
V letošním jaru vstoupí v činnost nové
orgány - okresní výrobní správy,
které ponesou spolu s námi, pracovníky zemědělství,
plnou odpovědnost za řízení zemědělské
výroby. Předem říkám, že
již letošní jaro se stane jakýmsi zkušebním
kamenem tohoto nového způsobu řízení
a že tedy bude na místě, aby OVS a hlavně
jejich instruktoři nezmeškali ani hodinu, aby se ujali
své práce a pomohli tak již od počátku
výrazně zlepšit vyhlídky na úspěšný
průběh roku. Správně si počínají
tam, kde nečekají až na termín zahájení
činnosti OVS a počali již jarní práce
řídit tak, jak o tom hovoří s. Fryček.
Jarní práce jsou totiž základem úspěchu
či neúspěchu v zemědělské
výrobě. Letos začaly opět opožděně
a jejich tempo se zvyšuje teprve v posledních dnech.
Měli jsme velký dluh v orbě z podzimu a ten
není ještě zdaleka vyrovnán, ačkoli
každým dnem nám utíká vláha
z půdy; rovněž tak je to se započetím
přípravy půdy. Je nutno si uvědomit,
že zvláště v nížinných
oblastech, kde bylo zimní vláhy málo a značná
část jí leckde při rychlém
tání utekla, nelze otálet s přípravou
a setím. Za vývoje počasí, jaký
je v posledních dnech, mělo být v těchto
oblastech obilí již zaseto. Rovněž se
opožďuje ošetření ozimů a
nových podsevů, které celkem dobře
přezimovaly, ale které se bez jarního důkladného
ošetření neobejdou. Zde platí zásada,
že ošetření ozimů na jaře
z největší části rozhoduje o
jejich výnosech.
Co jsme dosud hlavně zanedbali? Je to, soudruzi, umění
organizovat výrobu a podchytit zájem lidí.
Začnu se zimní přípravou. Stále-si
stýskáme, že do jarních prací
nemáme všechny stroje připraveny. Ale je faktem,
že v letošní dlouhé zimě mohla
mnohá družstva - jako jsme to udělali u nás
- omezit provoz traktorů na nutnou míru a traktoristů
využít pro údržbu a opravu strojů.
Vždyť máme celou řadu traktoristů-opravářů,
a byl jsem svědkem, že v tuhých mrazech v mnoha
družstvech často jezdily všechny traktory - ovšem
po půl dne - a pak se nedělalo nic. Budiž tedy
poučením pro příště -
využít v zimě na přípravu strojů
především ty, kdo s nimi jezdí. Nebudu
se zmiňovat o nedostatcích v opravárenství
STS a o náhradních dílech, protože na
tyto zjevy jsou i názory různé. Je jisté,
že tam, kde jsou schopní lidé u strojů
a v řízení, jsou nároky na opravy
menší a že také důsledné
trvání na kvalitě a včasnosti oprav
tlačí STS ke zlepšení práce.
Co bude úkolem OVS v dalším průběhu
jarních prací? Především sledovat
a vést zemědělské závody ke
zkvalitnění práce jak v řízení,
tak i v provozu, a to zase na prvním místě
při zabezpečování krmivové
základny. A tady vidím hlavní těžiště
jejich činnosti; zabezpečení dostatku vlastních
krmiv nám v každém případě
odstraní největší potíže
s plněním prodeje státu, zlepší
ekonomiku družstev a zrychlí vzestup zemědělské
výroby jako celku a odstraní mnohé disproporce
uvnitř zemědělské výroby. Přitom
musíme vycházet ze zásady, že krmiva
se vyrábějí na poli (a ne pomocí oběžníků,
doporučení, rozpisů) a že úspěch
záleží na provedení jarních prací.
Instruktoři, kteří nepřicházejí
do styku s výrobou jako nováčci, mohou ovlivnit
především organizaci a technologii pracovních
procesů. A jsou zkušenosti, že v těch
družstvech, kde tyto dva faktory byly v pořádku,
zajištění krmiv bylo vcelku dobré. Jsou
však mnohé zemědělské závody,
které se ocitly v letošní zimě ve svízelné
krmivové situaci; velmi vydatnou pomocí jsou příděly
krmiv, dávané ze státních fondů
do zemědělských závodů podle
dohody o zvýšeném plnění dodávky
mléka, masa a vajec. Aby však tato pomoc přinesla
i očekávané zlepšení v dodávce
na trh, na to je třeba plné odpovědnosti,
denního sledování a odborné zdatnosti
jak vedoucích, tak i pracovníků ve výrobě.
U nás se např. projevilo během 1 dekády
zvýšení dodávky mléka od 240
krav o 210 l denně, při kontrolním vážení
přírůstky u prasat za 14 dnů stouply
z 38 dkg na 52 dkg denně. Tuto akci je nutno chápat
nejen jako pomoc pro zemědělství, ale především
tak, že zemědělství ji vrátí
ve zlepšeném zásobování mlékem,
masem a vejci. Uvědomit si tuto návratnost a uskutečňovat
ji, znamená upevňovat ekonomický svazek dělníků
s rolníky, protože na získání
těchto krmiv se podíleli svou prací především
dělníci.
Uvedl jsem tento příklad také proto, abych
ukázal, že zvýšení výroby
vlastních krmiv odstraní mnohé potíže,
které dnes mají odraz ve více odvětvích
našeho národního hospodářství.
A v tom budou mít OVS spolu s námi přední
úkol.
Soudruzi, chci se zmínit o některých zjevech,
které bude nutno odstranit, aby se práce OVS dařila.
Jde především o celou řadu předpisů
- a to je nutno zrevidovat ihned - které jsou v rozporu
s výrobně-provozní formou řízení
zemědělství. Týká se to celé
řady předpisů, které svazují
četnými ukazateli výrobu, místo pomoci
ji tříští, zeslabují a v práci
jak vedoucím, tak i v provozu vadí. Rovněž
tak bude nutno zjednodušit financování, kde
přílišná složitost, zbytečná
detailizace vedou k nepřesnostem, nepřehlednosti
a svou těžkopádností brzdí výrobu.
Jako příklad uvádím, že typ kravínů,
které se mohou stavět do výše 800 metrů,
musí být postaven i ve družstvu Tisy na Ústecku,
ačkoliv je toto družstvo vysoko 750 m a bývá
tam každoročně hodně sněhu. Přesto
tam musí stavět tento nížinný
typ a při tom je nebezpečí, že tenké,
3 až 4 cm silné panely se pod tíhou sněhu
zbortí.
Jiný příklad, který se týká
Státní banky. Na berounském okrese družstvo
Brdský partyzán má dostatečně
dotovaný investiční vklad a potřebovalo
by koupit stroje mimo plánovaný příděl
okresu, např. obraceč, cisternu aj. Ty stroje leží
v STS, ale družstvo je nemůže koupit, poněvadž
banka říká, že nemá limit, přestože
družstvo má peníze.
Ještě další příklad. Na
získání formuláře, který
se jmenuje podpisový vzor, musíme podat žádost
řádně podepsanou čtyřmi funkcionáři,
předsedou, místopředsedou, účetním
a jeho zástupcem. Žádost musí být
ověřena národním výborem a
orazítkována. Přitom tento papír nemůže
nikdo zneužít, poněvadž je platný
jedině, když jsou na něm uvedené podpisy,
takže žádost o jeho vydání je úplně
zbytečná.
Totéž platí i o předpisech pro investiční
výstavbu, kde kromě roztříštěnosti
vládne i mnoho neujasnění. Nechci zacházet
do podrobností a nechci rovněž neoprávněně
tvrdit, že se úplně obejdeme bez papírování;
je však možné - a činnost OVS to jistě
potvrdí - že v zemědělství méně
papíru bude znamenat více výrobků.
Proto bude třeba - a je to možné - revizí
těchto předpisů a nařízení
v podstatě dospět ke zjednodušení, aniž
by utrpěla přesnost. Doslova bude nutné,
aby mnohé organizace chodily za výrobou a stykem
s ní se osvěžily a tím dojdou k poznání,
že pomoci zemědělské výrobě
nelze jen řízením a poskytováním
rad z dálky, ale přímou a účinnou
pomocí a spoluprací ve výrobním procesu.
OVS čekají tedy nemalé úkoly; jejich
pomocníci mohou mít však usnadněnou
práci, naleznou-li dobrou cestu k lidem. Dnes je to úkolem
o to snazším, že instruktoři budou přicházet
do styku s lidmi, kteří prošli již řadou
zkušeností v řízení výroby,
s lidmi, kteří se naučili oceňovat
účinnou pomoc poctivých spolupracovníků
za dobu své činnosti v družstvech. A to je
důležitý moment pro navázání
dobrého kontaktu.
Chtěl bych se ještě zmínit o cestě,
kterou mohou přispět OVS k zvýšení
autority a reálnosti plánu. Instruktoři budou
ve stálém styku s výrobou, budou znát
nejen klady, ale i zápory zemědělských
závodů ve svém obvodu. Budou znát
tedy reálné možnosti závodů,
vhodným zásahem mohou uspíšit i odkrytí
rezerv a spolu s vedoucími družstev mohou tedy již
během roku sestavovat a zajišťovat podklady pro
plán příštího roku. Rozhodně
to povede i k lepšímu využití místních
výrobních podmínek, což je předpokladem
reality plánu. A realita plánu nutí i k jeho
respektování samotné pracovníky ve
výrobě. Myslím, že tím ubude
mnohé dohadování s okresem, jak tomu bylo
dříve, že zásobování trhu
se nebude dít pomocí ukazatelů, ale pomocí
dodávkových smluv, podpořených reálnou
a hlavně vzhledem k výrobním podmínkám
hospodárnou výrobou.
Zákon o nové organizaci řízení
zemědělské výroby musí vést
k zjednodušení řízení a tím
také k větší účinnosti
na celý proces. Umožní bezprostřední
a rychlý styk s ústředními orgány,
reálný pohled, spolehlivé podklady pro sestavování
celostátního plánu a přenesením
řízení přímo do výroby
bude mít nezbytně vliv na rychlejší
krok dopředu. Toto zjednodušení povede k odstranění
četných mezičlánků v řízení,
k větší odpovědnosti, protože se
již nic nenechá schovat za různá hlášení
a doklady.
Myslím, že OVS budou musit dbát i na další
věc, totiž aby v práci instruktorů se
neobjevily patriotické prvky. Toto by vedlo k řadě
nezdravých zjevů ve zvýhodňování;
rozhodujícím činitelem musí být
výroba a snaha o její zvýšení.
Je nutno zvyšovat, ale rovnoměrně, výrobu
celého okresu - nic nebude platné a prospěšné
pro naše národní hospodářství,
bude-li se okres chlubit několika vynikajícími
družstvy, když bude mít celou řadu zaostávajících
závodů. Oč tedy jde? Bude nutno dobrou politickou
prací a prohloubením kolektivnosti řízení
dovést všechna družstva v rámci okresu
ke kolektivní a opravdové odpovědnosti za
splnění úkolů celého okresu.
To znamená odložit dosavadní individualismus,
odložit zásadu "získej pro své
družstvo maximum výhod třeba i na úkor
druhého"; znamená to uvědomit si, že
vzestupná cesta každého zemědělského
závodu závisí i od spolupráce se slabším
partnerem, ve vzájemné dohodě a v kooperaci.
Dnes může být předseda dobrého
družstva spokojen s dobrými výsledky vlastními,
ale nemůže se zříci kolektivní
spoluodpovědnosti za výsledky celého našeho
zemědělství, které stále nejsou
dobré. A toto je druhá, morálně politická
stránka řídicí práce OVS, která
ve svých důsledcích může podstatně
přispět k prohloubení a tím zkvalitnění
výrobních vztahů v zemědělství.
Soudružka Benešová ve svém diskusním
příspěvku vysvětlila některé
zásady zlepšení studia na vysokých školách
se zaměřením na větší
uplatnění takto vyzbrojených kádrů
v praxi. Chci jen doplnit, že my vysokoškoláci,
kteří pracujeme přímo ve výrobě,
jsme se cítili do určité míry odtrženi
od vývoje vědy. Co si kdo nedoplnil četbou
a osobním studiem, to se nedozvěděl a často
bylo třeba u nových věcí věcného
výkladu. Zkrátka kontakt se školou a tím
i s pokrokem vědy končil po absolvování
školy. A co je věcí, které denně
přicházejí v praxi a nabízejí
nová řešení, nové poznatky; mnohé
z nich zůstaly nepovšimnuty, nebo přestaly
jen u toho jedince, který je v praxi našel, ale pro
nával výrobních povinností je nemohl
prohloubit a případně i vědecky rozpracovat.
V těch formách postgraduálního studia,
jak se o nich zmiňuje soudružka Benešová,
vidím tedy víc než jednostranný užitek
pro nás, pracovníky v praxi; tam by se také
dávaly podněty a náměty k rozvoji
vědecké práce, docilovalo by se tím
jejího úzkého sepětí s praxí.
Myslím, že tuto pomoc a spolupráci by měly
nové orgány řízení zemědělské
výroby soustavně sledovat a využívat;
přispěje to k vedení zemědělské
výroby na vědeckém základě.
Nové orgány řízení zemědělské
výroby jsou tedy rozhodným krokem k lepšímu;
nestanou se však spásou jen tím, že budou
ustaveny a že začnou pracovat. Je nutné, aby
přímo a ihned vrostly do výroby. Formy práce
budou v různých podmínkách různé,
nemohou být šablonovité; ale jedno společné
musí mít: oddanost věci, hluboké znalosti
odborné, organizační, poctivý přístup
k lidem a bezpodmínečnou pravdivost. Můžeme
jim pomoci i tím, že budeme důsledně
sledovat správnost dodržování zásad
zákona, že na schůzích s družstevníky
objasníme nové vztahy a budeme pracovníkům
OVS všestranně usnadňovat jejich práci.
Tak nejlépe splníme usnesení XlI. sjezdu
KSČ, jehož výrazem je tento nový zákon.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Program jednania je vyčerpaný.
Hlási sa ešte niekto o slovo? Posl. Brančík.
Posl. Brančík: Soudružky a soudruzi
poslanci, i když nebudu hovořit přímo
k návrhu zákona, domnívám se, že
můj dotaz na ministra financí, nebo zemědělství
je správné položit dnes, poněvadž
se to zemědělství týká.
O co se jedná: Není to ani dávno, co jsme
zde v Národním shromáždění
schválili zákon o zemědělské
dani, který nepatří mezi ty zákony,
který by byl s velkou radostí našimi družstvy
přijímán. Domnívám se, že
je tomu tak také proto, že celá metodika rozpisu
zemědělské daně byla shora až
dolů provedena chybně v rozporu s přijatým
zákonem.