Pátek 12. dubna 1963

Všechna tato opatření jen potvrzují, jaký význam naše strana rozvoji zemědělství přikládá. Je tomu tak proto, že bez toho nelze úspěšně pokračovat v budování vyspělé socialistické společnosti a zvyšovat životní úroveň lidu.

Řízení zemědělství - jak uvádí návrh zákona - bude postaveno na výrobně podnikovém základě. Znamená to, že i v zemědělství uplatníme některé zkušenosti z řízení průmyslu, především posílení ústředního vlivu, zvýšení odpovědnosti ministerstva zemědělství i nových orgánů. Namísto dosud převažujícího administrativně správního řízení přistupujeme k zavedení konkrétního, odborného, živého denního řízení výroby v zemědělských závodech.

Při takovém vymezení nové činnosti a metod řízení vycházíme z dosavadní úrovně rozvoje výrobních sil a výrobních vztahů na vesnici. Jsme již v etapě, kdy rozhodující část družstev jsou velké výrobní celky, které mají již vlastní zkušenosti z velkovýroby, mají vybudovanou určitou úroveň řízení, pracují zde odborníci a organizátoři. Jejich další vývoj vyžaduje, aby jim byla poskytnuta kvalitativně nová pomoc, především ve zvyšování intenzity výroby a produktivity práce, v zavádění specializace a koncentrace, při uplatnění výsledků vědy a výzkumu, při organizaci výroby, odměňování a podobně.

Tento závažný a bezprostřední úkol připadá novým výrobním správám. Základním principem jejich činnosti - tak jako celého řízení zemědělství - musí být plné podřízení potřebám výroby, musí sloužit jejímu zabezpečování a dalšímu rozvoji. To klade vysoké nároky na odbornou a organizátorskou práci nových orgánů i jejich pracovníků, na jejich přímý a osobní styk s pracovníky ve výrobě. Bude tedy nová organizace řízení znamenat především zásadní změnu v obsahu práce.

V činnosti nových výrobních zemědělských správ budou mít velkou úlohu její výrobně provozní instruktoři. Půjde o pracovníka nového typu, který má být nejenom dobrým odborníkem, a organizátorem výroby. Výrobní instruktor bude plnit i politickou úlohu na vesnici tím, že bude vychovávat družstevníky i pracovníky státních statků, určit a vést vedení zemědělských závodů ke správnému poměru k zavádění nových, pokrokových opatření v zemědělství, bude sloužit dodržování společenských zájmů, ale také účelně spojovat zájmy družstev a statků se zájmy socialistické společnosti. Autorita těchto pracovníků i celého řízení bude vyplývat především z toho, jak dokáží pracovat a jaké výsledky to přinese pracujícím.

Jsme si plně vědomi, že základním článkem výroby je a zůstává zemědělský závod. Zde se rozhoduje s konečnou platností, kolik se dostane na náš společný stůl potravin. Jen lidé rozhodují o úspěších ve výrobě. Praxe nám potvrzuje, že kde je dobré vedení družstva nebo statku, tam jsou i odpovídající výsledky.

Proto jako nedílnou součást nové organizace řízení považujeme vybavení zemědělských závodů zkušenými organizátory, předsedy a řediteli, agronomy, zootechniky, ekonomy a mechanizátory. Ruku v ruce budou s nimi pracovníci výrobních správ pracovat, o ně se opírat a jim pomáhat organizovat výrobu.

ÚV KSČ se obrátil s výzvou, aby zemědělští odborníci, kteří pracují v úřadech a v nezemědělské činnosti, šli pracovat do zemědělské výroby. Naše vláda přijala v minulých dnech konkrétní opatření, jak posílit naše JZD a státní statky kádry, přičemž stát finančně přispěje k jejich materiálnímu zabezpečení, bude počítáno s bytovou výstavbou apod. Naším společným úkolem bude pomáhat přesvědčovat všechny schopné odborníky a organizátory, aby pomohli a zařadili se mezi budovatele socialistického zemědělství.

Nová organizace řízení klade přímou odpovědnost ministerstva zemědělství a jemu podřízených výrobních správ za výsledky ve výrobě i celkovém vývoji v zemědělství. To ale neznamená, že pomoc ostatních odvětví a zejména národních výborů by měla poklesnout, ale právě naopak. Účinnost pomoci průmyslových závodů, které vyrábějí hnojiva, stroje i další výrobní prostředky, a pomoc patronátních závodů je třeba stále zvyšovat, stejně jako další nejrůznější formy pomoci dělnické třídy naší vesnici.

Důležitá je ta část návrhu zákona, která hovoří o další úloze NV v novém řízení. NV jako orgány státní moci zodpovídají za rozvoj zemědělství v obvodu své působnosti. Půjde o to, aby ještě zlepšily pomoc a kontrolu. Tuto činnost mohou o to lépe vykonávat, protože budou zbaveny běžného konkrétního řízení výroby, které přechází na výrobní správy. Do výrobních správ přichází pracovat velký počet pracovníků NV, poslanců i členů jejich komisí a aktivů.

Národním výborům zůstává vůči zemědělství řada důležitých úkolů. Jsou to především úkoly, které NV přísluší jako orgánům státní moci. Dále budou schvalovat plán výroby a nákupu předložený zemědělskou správou a kontrolovat plnění rozepsaného plánu. Důležitým úkolem NV bude pomáhat při plnění plánu především prostřednictvím svých poslanců MNV a komisí a vytvářet podmínky pro rozvoj zemědělské výroby na úsecích, které řídí, zvláště pokud jde o nábor pracovních sil, školství, sociálních a zdravotních služeb, bytové výstavby apod. I nadále budou ONV vykonávat agendu zemědělské daně, sociálního zabezpečení členů JZD, majetkoprávní záležitosti a další.

Rovněž zemědělská komise bude i nadále pomáhat mobilizovat pracující v zemědělství pro plnění úkolů. Prostřednictvím svých členů a aktivistů bude pomáhat při kontrole plnění plánu výroby a nákupu. Bude rovněž výrobní zemědělské správě doporučovat návrhy na opatření na zlepšení výroby a rozvoje zemědělství.

Důležitou pomoc novým výrobním správám vidíme v tom, aby jejich řízení ze strany ministerstva bylo co nejúčelnější a kvalitní. Proto jsme přistoupili i k přehodnocování struktury ministerstva a zejména obsahu jeho činnosti tak, aby to nejlépe odpovídalo potřebám řízení výrobních správ na podnikových zásadách. Posilujeme zejména výrobní úseky nejlepšími odborníky, snažíme se omezit funkční činnost na minimum. Naše oborově řízené organizace, jako šlechtitelé, plemenáři, ústřední podnik zemědělské techniky, musí plně sloužit potřebám výroby a přispět podstatným dílem v novém systému řízení.

Máme řadu dotazů, které se týkají funkce a náplně činnosti výrobní zemědělské správy v kraji. Zde chtěl bych zdůraznit, že jsme se snažili pokud možno snížit počet organizačních stupňů řízení. Již jsem zdůraznil, že základní jednotkou zemědělské výroby je a zůstává zemědělský závod. Nejdůležitějším organizačním stupněm řízení zemědělských závodů se stává nově zřizovaná okresní výrobní zemědělská správa, o níž je možno říci, že vykonává - až na některé výjimky např. v řízení JZD - funkci obdobnou výrobním hospodářským jednotkám v průmyslu. To je také důvod, proč výrobní zemědělské správy v krajích nechceme vybavovat jako další mezistupně řízení zemědělské výroby, neboť by to nutně znamenalo posilování tohoto krajského článku na úkor článků okresních. Znamenalo by to i určité oslabování centrálního vlivu. Proto náplň krajských výrobních zemědělských správ bude spočívat v podstatě v ekonomicko plánovací činnosti, pro kterou budou vybaveny nevelkým počtem pracovníků.

Krajské výrobní zemědělské správy se budou zabývat především plánem, budou řešit otázky specializace a koncentrace zemědělské výroby, které nelze řešit odtrženě od celkové koncepce hospodářského rozvoje kraje, budou úzce spolupracovat s krajskými národními výbory. K zajištění úzké spolupráce a ke vzájemné koordinaci činnosti bude účelné, aby vedoucí krajské výrobní zemědělské správy byl současně náměstkem předsedy KNV.

Od nové organizace řízení očekávají naši pracující, že významně ovlivní další rozvoj našeho zemědělství a že již v nejbližší době přinese kladné výsledky. Současně je velmi důležitá skutečnost, že nové řízení přinese největší výsledky pro samotné zemědělské závody, pro jejich další rozvoj.

Chci zde jen zdůraznit, co bude znamenat zvýšení výroby u zaostávajících JZD a státních statků na úroveň průměrných. Pomoc těmto zemědělským závodům na základě dobré znalosti situace bude při novém způsobu řízení jistě velmi účinná. Výrobní správy zanesou do všech závodů nejnovější zkušenosti předních pracovníků a pracovišť, budou vedení závodu pomáhat řešit jejich ekonomiku. Mnohá družstva se dosud nedovedla vypořádat ani s mnohými závažnými vnitřními nedostatky, nedodržováním svých stanov, pracovní disciplínou a podobně.

Jako součást nové organizace připravujeme i některé změny a zlepšení plánování výroby a nákupu, ve financování, v úvěrování a v odměňování. Předpokládáme, že také tyto změny se kladně projeví v činnosti zemědělských závodů. Postupně chceme dosáhnout i plánování zespodu, od zemědělských závodů, vycházet maximálně z jejich návrhů na uspořádání výroby. Podobně i přizpůsobení úvěrové politiky potřebám zemědělských závodů přispěje rozvoji výroby. Můžeme tedy říci, že našim zemědělským závodům se novým řízením dostává nejlepší pomoci, která bude pro družstevníky i pro pracovníky státních statků i hmotným výsledkem a podnětem pro další ještě vyšší pracovní úsilí. To předpokládá, že naši pracující v zemědělství se sami aktivně zapojí do nového systému řízení a budou od něho nejen přijímat, ale všestranně napomáhat k uskutečnění cílů, které sledujeme.

Soudružky a soudruzi,

provádíme nová opatření k zabezpečení rozvoje zemědělství a jeho řízení. Tím vážněji musíme přistupovat k plnění všech úkolů ve výrobě. A nejdůležitějším úkolem v současném období je včas a kvalitně zvládnout jarní práce. Od jejich úspěšného provedení závisí v rozhodující míře, zda se nám podaří dosáhnout plánovaného vzrůstu rostlinné výroby o 18% proti loňské skutečnosti, zabezpečit dostatek produktů pro zásobování obyvatelstva i krmiv pro splnění úkolů v živočišné výrobě. Jedině přednostním rozvojem rostlinné výroby můžeme zabezpečit celkové plnění plánu v zemědělství a potřebné množství masa, mléka a vajec pro rostoucí spotřebu pracujících. Již z toho je vidět závažnost jarních prací, i to, že rozvoj zemědělství se týká všeho lidu, je záležitostí celé naší společnosti.

Význam jarních prací podtrhuje i skutečnost, že máme osít a osázet na 2,7 mil. ha, obiloviny na 1,2 mil. ha, kukuřici na 520 000 ha a zasázet na 511 000 ha brambor. Přitom práce musí být provedeny tak, aby bylo dosaženo maximálně v celostátním měřítku těchto plánovaných hektarových výnosů: u ječmene 24,6 q, cukrovky 305,5 q, kukuřice na zrno 30,4 q, na siláž 209 q hmoty a brambor 126,3 q.

Splnění těchto úkolů vyžaduje učinit taková opatření, aby jarní práce byly provedeny včas, důsledně dodrženy zásady agrotechniky a plodiny byly řádně hnojeny a ošetřeny.

Maximální úsilí musíme nyní soustředit na urychlení jarních prací, které se vážně zpozdily. Jaký je nyní stav? Obiloviny budou do neděle zasety asi na 30%, cukrovka na necelých 5%, ošetřeny ozimy a pícniny na 45%. A to je rozhodně málo a další zpožďování by mohlo ohrozit dosažení plánovaných ha výnosů. Především musíme urychlit osev obilovin a cukrovky. Všude bychom měli razit heslo a učinit opatření, aby byl osev proveden za 7 dnů. To naléhavě vyžadují agrotechnické požadavky a především nutnost využít vláhy, která povážlivě ubývá.

Dosavadní zkušenosti nám potvrzují, že bylo správné, že jsme v zimním období věnovali pozornost zakládání komplexně mechanizovaných čet a brigád, kterých máme v současné době 2400; sdružují cca 28 000 mechanizátorů, kteří chtějí letos hospodařit na 1 100 000 ha zemědělské půdy. Tam, kde jim věnovali včas péči, sklízí nyní ovoce dobré přípravy, neboť u nich jarní práce probíhají velmi rychle a jsou kvalitně prováděny. O tom svědčí např. průběh prací v JZD "Devátý květen" v Kněževsi u Prahy.

V souladu s rozvojem strojového parku a zaváděním nových technologií přistoupily národní výbory a STS k zabezpečení dostatku traktoristů a kombajnérů získáváním z řad družstevníků, jejich proškolováním. Celkem máme vyškoleno v zemědělských závodech k dispozici 124 390 traktoristů, téměř 17 000 kombajnérů pro obilní kombajny a 1700 pro obsluhu řepných kombajnů. Zde musí výrobní správy si všímat, jak s tímto kádrem mechanizátorů je v plánech jarních prací i dále počítáno, jak budou všechny stroje řádně obsazeny a využity, aby i ostatní práce byly zvládnuty v několika dnech.

Přesto, že máme traktoristů vcelku více, než je potřeba pro jarní práce, je ještě řada závodů, které nemají zabezpečeny druhé směny. Proto organizujeme další nábor z řad družstevníků a vytváříme rezervu traktoristů z průmyslových podniků, Svazarmu apod.

Zprávy, které dostáváme, ukazují, že letošní tuhou zimu ozimé obiloviny i ozimá řepka přestály v celostátním průměru poměrně dobře a zaorávky nepřekročí průměr posledních roků.

K podstatně větším zaorávkám u ozimých obilovin dojde v Západoslovenském a Východoslovenském kraji, kde příčinou kromě povětrnostních podmínek byly záplavy. Celkem bylo zaplaveno téměř 40 000 ha zemědělské půdy, z toho podstatná část ozimů, které byly značně poškozeny. V Západoslovenském kraji bude celkem zaoráno asi 8250 ha ozimé pšenice, 740 ha žita, 14 360 ha jetelovin a 5200 ha ozimé řepky.

V přezimování ozimé řepky je celková situace v nížinných okresech horší než u obilnin, avšak zaorávky neohrozí splnění státního plánu nákupu mimo kraj Západoslovenský, kde ze zaseté plochy 10 489 ha bude zaorána polovina výměry a mimo kraj Východoslovenský, kde např. na okrese Trebišov bude zaorána celá plocha ozimé řepky až na maličkost.

U jetelovin k největším zaorávkám dojde v kraji Západoslovenském a Západočeském.

Vymrzlé ozimy budou nahrazeny u ozimé pšenice a žita především pšenicí jarní, u ozimé řepky jarními olejninami a u jetelovin kukuřicí na zrno i siláž, krmnými luskovinami a cukrovkou.

Dalšímu zaorání ploch ozimů je nutno předejít zejména jejich včasným ošetřením a pohnojením. Strojená hnojiva byla do okresů v podstatě dodána v plánovaném množství. Nyní bude záležet na tom, aby se dostala včas do země rostlinám. Zejména to bude zapotřebí tam, kde nejdéle ležel sníh a kde jsou porosty slabší, nebo kde při jarním tání došlo k zaplavení ploch, zejména ve slovenských krajích. Na tyto porosty bude nutno zvlášť soustředit pozornost, aby zaorávky byly skutečně co nejmenší.

Obdobná pozornost v každém zemědělském závodě musí být soustředěna na plochy trvalých pícnin, především porostů jetelovin a vojtěšek. U nich správné a včasné jarní ošetření rozhoduje o výši sklizně. Velkou rezervou pro sklizeň krmiv je jarní ošetření luk a pastvin. Také u nich včasné uválení a pohnojení bude rozhodovat o výši sklizně. Naše zemědělské závody by neměly zapomínat, že kdyby se nám na lukách a pastvinách podařilo zvýšit sklizeň v průměru jen o 5 q sena z ha, získali bychom krmiva k výrobě téměř 900 mil. litrů mléka.

Z hlediska krmivové základny mimořádný význam má zabezpečení maximálních výnosů kukuřice na zrno a siláž a brambor. Udělali jsme opatření, aby se neopakovaly nedostatky v pěstování kukuřice na siláž v minulém roce. Bojujeme za to, aby zemědělské závody daly kukuřici do dobrých podmínek a důsledně uplatnily správnou agrotechniku při jejím pěstování. Přitom zvláštní pozornost musí věnovat její výživě a ochraně proti plevelům. Všechny nedostatky, k nimž ve výrobě kukuřice loni došlo, bude nutno letos důkladně odstranit a vytvořit pro její výsadbu ve všech zemědělských závodech co nejpříznivější podmínky.

Podstatně vyššího výnosu chceme dosáhnout letos i ve výrobě brambor. Loni, i když celkové výsledky ve výrobě brambor nebyly uspokojivé, získali jsme cenné zkušenosti v organizování socialistické soutěže za vysoké výnosy brambor. Těchto zkušeností maximálně využijeme letos. Proto Havlíčkobrodské a Popradské hnutí se rozšířilo do dalších 26 bramborářských okresů. K tomu, abychom splnili osevní plochu brambor, musí zemědělské závody ještě nyní prověřit množství a kvalitu bramborové sadby, zamezit zkrmování brambor vhodných k sadbě. Dále pak je nutno dobře a včas připravit půdu, co nejdříve provést výsadbu a po celé období pečlivě provádět kultivační práce.

V našem úsilí o co nejvyšší výrobu krmiv má v současné době zvláštní důležitost včasné a opakované přihnojení porostů ozimých směsek. Jde nám o to, abychom těmto kulturám dali rychle v několika dávkách zejména dusík a tak urychlili jejich vegetaci. Jedině tak budeme moci co nejdříve započít se zeleným krmením.

Zcela mimořádnou pozornost již v jarních pracích a po celý letošní rok musí zemědělské závody a výrobní správy věnovat zabezpečení výroby krmiv a jejich nejefektivnějšímu využití. Letos třeba razit zásadu maximální hospodárnosti již od začátku zeleného krmení a zabezpečit důkladnou konzervaci bílkovité píce především rozšířením silážování. K tomu dáváme i potřebné chemické prostředky.

Chceme také letos zabránit nežádoucím zjevům, které se nám v posledních letech vyskytly na úseku některých druhů zeleniny. Provedli jsme proto opatření na zajištění semen a sadby. Tak např. jsme již v únoru vykryli 92% celkové zvýšené potřeby sadby česneku a zbytek je pokryt vlastní sadbou pěstitelů. Obdobně je tomu u sazečkové cibule, kde jsme v únoru vykryli potřebu na 97%, u cibule na semeno byla potřeba plně vykryta a máme menší rezervu, plně jsme vykryli semena okurek, jak nakládaček, tak i salátových a máme ještě rezervu. Podobně je tomu u hrachu, fazolí, salátové řepy, celeru a ostatních druhů zeleniny. Přesto musíme spolu s ústřední správou nákupu a s ministerstvem potravinářského průmyslu a vnitřního obchodu a jejich organizacemi věnovat pozornost na uzavření všech smluv pro plné krytí potřeby. Ačkoliv ještě není ukončena kontraktace ploch, je již zajištěno zvýšení proti loňskému roku např. u česneku o 55 procent, u cibule o 10% a zeleniny celkem o 3000 tun, tj. o 13%.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP