Všechna tato opatření jen potvrzují,
jaký význam naše strana rozvoji zemědělství
přikládá. Je tomu tak proto, že bez
toho nelze úspěšně pokračovat
v budování vyspělé socialistické
společnosti a zvyšovat životní úroveň
lidu.
Řízení zemědělství -
jak uvádí návrh zákona - bude postaveno
na výrobně podnikovém základě.
Znamená to, že i v zemědělství
uplatníme některé zkušenosti z řízení
průmyslu, především posílení
ústředního vlivu, zvýšení
odpovědnosti ministerstva zemědělství
i nových orgánů. Namísto dosud převažujícího
administrativně správního řízení
přistupujeme k zavedení konkrétního,
odborného, živého denního řízení
výroby v zemědělských závodech.
Při takovém vymezení nové činnosti
a metod řízení vycházíme z
dosavadní úrovně rozvoje výrobních
sil a výrobních vztahů na vesnici. Jsme již
v etapě, kdy rozhodující část
družstev jsou velké výrobní celky, které
mají již vlastní zkušenosti z velkovýroby,
mají vybudovanou určitou úroveň řízení,
pracují zde odborníci a organizátoři.
Jejich další vývoj vyžaduje, aby jim byla
poskytnuta kvalitativně nová pomoc, především
ve zvyšování intenzity výroby a produktivity
práce, v zavádění specializace a koncentrace,
při uplatnění výsledků vědy
a výzkumu, při organizaci výroby, odměňování
a podobně.
Tento závažný a bezprostřední
úkol připadá novým výrobním
správám. Základním principem jejich
činnosti - tak jako celého řízení
zemědělství - musí být plné
podřízení potřebám výroby,
musí sloužit jejímu zabezpečování
a dalšímu rozvoji. To klade vysoké nároky
na odbornou a organizátorskou práci nových
orgánů i jejich pracovníků, na jejich
přímý a osobní styk s pracovníky
ve výrobě. Bude tedy nová organizace řízení
znamenat především zásadní změnu
v obsahu práce.
V činnosti nových výrobních zemědělských
správ budou mít velkou úlohu její
výrobně provozní instruktoři. Půjde
o pracovníka nového typu, který má
být nejenom dobrým odborníkem, a organizátorem
výroby. Výrobní instruktor bude plnit i politickou
úlohu na vesnici tím, že bude vychovávat
družstevníky i pracovníky státních
statků, určit a vést vedení zemědělských
závodů ke správnému poměru
k zavádění nových, pokrokových
opatření v zemědělství, bude
sloužit dodržování společenských
zájmů, ale také účelně
spojovat zájmy družstev a statků se zájmy
socialistické společnosti. Autorita těchto
pracovníků i celého řízení
bude vyplývat především z toho, jak
dokáží pracovat a jaké výsledky
to přinese pracujícím.
Jsme si plně vědomi, že základním
článkem výroby je a zůstává
zemědělský závod. Zde se rozhoduje
s konečnou platností, kolik se dostane na náš
společný stůl potravin. Jen lidé rozhodují
o úspěších ve výrobě.
Praxe nám potvrzuje, že kde je dobré vedení
družstva nebo statku, tam jsou i odpovídající
výsledky.
Proto jako nedílnou součást nové organizace
řízení považujeme vybavení zemědělských
závodů zkušenými organizátory,
předsedy a řediteli, agronomy, zootechniky, ekonomy
a mechanizátory. Ruku v ruce budou s nimi pracovníci
výrobních správ pracovat, o ně se
opírat a jim pomáhat organizovat výrobu.
ÚV KSČ se obrátil s výzvou, aby zemědělští
odborníci, kteří pracují v úřadech
a v nezemědělské činnosti, šli
pracovat do zemědělské výroby. Naše
vláda přijala v minulých dnech konkrétní
opatření, jak posílit naše JZD a státní
statky kádry, přičemž stát finančně
přispěje k jejich materiálnímu zabezpečení,
bude počítáno s bytovou výstavbou
apod. Naším společným úkolem
bude pomáhat přesvědčovat všechny
schopné odborníky a organizátory, aby pomohli
a zařadili se mezi budovatele socialistického zemědělství.
Nová organizace řízení klade přímou
odpovědnost ministerstva zemědělství
a jemu podřízených výrobních
správ za výsledky ve výrobě i celkovém
vývoji v zemědělství. To ale neznamená,
že pomoc ostatních odvětví a zejména
národních výborů by měla poklesnout,
ale právě naopak. Účinnost pomoci
průmyslových závodů, které
vyrábějí hnojiva, stroje i další
výrobní prostředky, a pomoc patronátních
závodů je třeba stále zvyšovat,
stejně jako další nejrůznější
formy pomoci dělnické třídy naší
vesnici.
Důležitá je ta část návrhu
zákona, která hovoří o další
úloze NV v novém řízení. NV
jako orgány státní moci zodpovídají
za rozvoj zemědělství v obvodu své
působnosti. Půjde o to, aby ještě zlepšily
pomoc a kontrolu. Tuto činnost mohou o to lépe vykonávat,
protože budou zbaveny běžného konkrétního
řízení výroby, které přechází
na výrobní správy. Do výrobních
správ přichází pracovat velký
počet pracovníků NV, poslanců i členů
jejich komisí a aktivů.
Národním výborům zůstává
vůči zemědělství řada
důležitých úkolů. Jsou to především
úkoly, které NV přísluší
jako orgánům státní moci. Dále
budou schvalovat plán výroby a nákupu předložený
zemědělskou správou a kontrolovat plnění
rozepsaného plánu. Důležitým
úkolem NV bude pomáhat při plnění
plánu především prostřednictvím
svých poslanců MNV a komisí a vytvářet
podmínky pro rozvoj zemědělské výroby
na úsecích, které řídí,
zvláště pokud jde o nábor pracovních
sil, školství, sociálních a zdravotních
služeb, bytové výstavby apod. I nadále
budou ONV vykonávat agendu zemědělské
daně, sociálního zabezpečení
členů JZD, majetkoprávní záležitosti
a další.
Rovněž zemědělská komise bude
i nadále pomáhat mobilizovat pracující
v zemědělství pro plnění úkolů.
Prostřednictvím svých členů
a aktivistů bude pomáhat při kontrole plnění
plánu výroby a nákupu. Bude rovněž
výrobní zemědělské správě
doporučovat návrhy na opatření na
zlepšení výroby a rozvoje zemědělství.
Důležitou pomoc novým výrobním
správám vidíme v tom, aby jejich řízení
ze strany ministerstva bylo co nejúčelnější
a kvalitní. Proto jsme přistoupili i k přehodnocování
struktury ministerstva a zejména obsahu jeho činnosti
tak, aby to nejlépe odpovídalo potřebám
řízení výrobních správ
na podnikových zásadách. Posilujeme zejména
výrobní úseky nejlepšími odborníky,
snažíme se omezit funkční činnost
na minimum. Naše oborově řízené
organizace, jako šlechtitelé, plemenáři,
ústřední podnik zemědělské
techniky, musí plně sloužit potřebám
výroby a přispět podstatným dílem
v novém systému řízení.
Máme řadu dotazů, které se týkají
funkce a náplně činnosti výrobní
zemědělské správy v kraji. Zde chtěl
bych zdůraznit, že jsme se snažili pokud možno
snížit počet organizačních stupňů
řízení. Již jsem zdůraznil, že
základní jednotkou zemědělské
výroby je a zůstává zemědělský
závod. Nejdůležitějším organizačním
stupněm řízení zemědělských
závodů se stává nově zřizovaná
okresní výrobní zemědělská
správa, o níž je možno říci,
že vykonává - až na některé
výjimky např. v řízení JZD
- funkci obdobnou výrobním hospodářským
jednotkám v průmyslu. To je také důvod,
proč výrobní zemědělské
správy v krajích nechceme vybavovat jako další
mezistupně řízení zemědělské
výroby, neboť by to nutně znamenalo posilování
tohoto krajského článku na úkor článků
okresních. Znamenalo by to i určité oslabování
centrálního vlivu. Proto náplň krajských
výrobních zemědělských správ
bude spočívat v podstatě v ekonomicko plánovací
činnosti, pro kterou budou vybaveny nevelkým počtem
pracovníků.
Krajské výrobní zemědělské
správy se budou zabývat především
plánem, budou řešit otázky specializace
a koncentrace zemědělské výroby, které
nelze řešit odtrženě od celkové
koncepce hospodářského rozvoje kraje, budou
úzce spolupracovat s krajskými národními
výbory. K zajištění úzké
spolupráce a ke vzájemné koordinaci činnosti
bude účelné, aby vedoucí krajské
výrobní zemědělské správy
byl současně náměstkem předsedy
KNV.
Od nové organizace řízení očekávají
naši pracující, že významně
ovlivní další rozvoj našeho zemědělství
a že již v nejbližší době přinese
kladné výsledky. Současně je velmi
důležitá skutečnost, že nové
řízení přinese největší
výsledky pro samotné zemědělské
závody, pro jejich další rozvoj.
Chci zde jen zdůraznit, co bude znamenat zvýšení
výroby u zaostávajících JZD a státních
statků na úroveň průměrných.
Pomoc těmto zemědělským závodům
na základě dobré znalosti situace bude při
novém způsobu řízení jistě
velmi účinná. Výrobní správy
zanesou do všech závodů nejnovější
zkušenosti předních pracovníků
a pracovišť, budou vedení závodu pomáhat
řešit jejich ekonomiku. Mnohá družstva
se dosud nedovedla vypořádat ani s mnohými
závažnými vnitřními nedostatky,
nedodržováním svých stanov, pracovní
disciplínou a podobně.
Jako součást nové organizace připravujeme
i některé změny a zlepšení plánování
výroby a nákupu, ve financování, v
úvěrování a v odměňování.
Předpokládáme, že také tyto změny
se kladně projeví v činnosti zemědělských
závodů. Postupně chceme dosáhnout
i plánování zespodu, od zemědělských
závodů, vycházet maximálně
z jejich návrhů na uspořádání
výroby. Podobně i přizpůsobení
úvěrové politiky potřebám zemědělských
závodů přispěje rozvoji výroby.
Můžeme tedy říci, že našim
zemědělským závodům se novým
řízením dostává nejlepší
pomoci, která bude pro družstevníky i pro pracovníky
státních statků i hmotným výsledkem
a podnětem pro další ještě vyšší
pracovní úsilí. To předpokládá,
že naši pracující v zemědělství
se sami aktivně zapojí do nového systému
řízení a budou od něho nejen přijímat,
ale všestranně napomáhat k uskutečnění
cílů, které sledujeme.
Soudružky a soudruzi,
provádíme nová opatření k zabezpečení
rozvoje zemědělství a jeho řízení.
Tím vážněji musíme přistupovat
k plnění všech úkolů ve výrobě.
A nejdůležitějším úkolem
v současném období je včas a kvalitně
zvládnout jarní práce. Od jejich úspěšného
provedení závisí v rozhodující
míře, zda se nám podaří dosáhnout
plánovaného vzrůstu rostlinné výroby
o 18% proti loňské skutečnosti, zabezpečit
dostatek produktů pro zásobování obyvatelstva
i krmiv pro splnění úkolů v živočišné
výrobě. Jedině přednostním
rozvojem rostlinné výroby můžeme zabezpečit
celkové plnění plánu v zemědělství
a potřebné množství masa, mléka
a vajec pro rostoucí spotřebu pracujících.
Již z toho je vidět závažnost jarních
prací, i to, že rozvoj zemědělství
se týká všeho lidu, je záležitostí
celé naší společnosti.
Význam jarních prací podtrhuje i skutečnost,
že máme osít a osázet na 2,7 mil. ha,
obiloviny na 1,2 mil. ha, kukuřici na 520 000 ha a zasázet
na 511 000 ha brambor. Přitom práce musí
být provedeny tak, aby bylo dosaženo maximálně
v celostátním měřítku těchto
plánovaných hektarových výnosů:
u ječmene 24,6 q, cukrovky 305,5 q, kukuřice na
zrno 30,4 q, na siláž 209 q hmoty a brambor 126,3
q.
Splnění těchto úkolů vyžaduje
učinit taková opatření, aby jarní
práce byly provedeny včas, důsledně
dodrženy zásady agrotechniky a plodiny byly řádně
hnojeny a ošetřeny.
Maximální úsilí musíme nyní
soustředit na urychlení jarních prací,
které se vážně zpozdily. Jaký
je nyní stav? Obiloviny budou do neděle zasety asi
na 30%, cukrovka na necelých 5%, ošetřeny ozimy
a pícniny na 45%. A to je rozhodně málo a
další zpožďování by mohlo
ohrozit dosažení plánovaných ha výnosů.
Především musíme urychlit osev obilovin
a cukrovky. Všude bychom měli razit heslo a učinit
opatření, aby byl osev proveden za 7 dnů.
To naléhavě vyžadují agrotechnické
požadavky a především nutnost využít
vláhy, která povážlivě ubývá.
Dosavadní zkušenosti nám potvrzují,
že bylo správné, že jsme v zimním
období věnovali pozornost zakládání
komplexně mechanizovaných čet a brigád,
kterých máme v současné době
2400; sdružují cca 28 000 mechanizátorů,
kteří chtějí letos hospodařit
na 1 100 000 ha zemědělské půdy. Tam,
kde jim věnovali včas péči, sklízí
nyní ovoce dobré přípravy, neboť
u nich jarní práce probíhají velmi
rychle a jsou kvalitně prováděny. O tom svědčí
např. průběh prací v JZD "Devátý
květen" v Kněževsi u Prahy.
V souladu s rozvojem strojového parku a zaváděním
nových technologií přistoupily národní
výbory a STS k zabezpečení dostatku traktoristů
a kombajnérů získáváním
z řad družstevníků, jejich proškolováním.
Celkem máme vyškoleno v zemědělských
závodech k dispozici 124 390 traktoristů, téměř
17 000 kombajnérů pro obilní kombajny a 1700
pro obsluhu řepných kombajnů. Zde musí
výrobní správy si všímat, jak
s tímto kádrem mechanizátorů je v
plánech jarních prací i dále počítáno,
jak budou všechny stroje řádně obsazeny
a využity, aby i ostatní práce byly zvládnuty
v několika dnech.
Přesto, že máme traktoristů vcelku více,
než je potřeba pro jarní práce, je ještě
řada závodů, které nemají zabezpečeny
druhé směny. Proto organizujeme další
nábor z řad družstevníků a vytváříme
rezervu traktoristů z průmyslových podniků,
Svazarmu apod.
Zprávy, které dostáváme, ukazují,
že letošní tuhou zimu ozimé obiloviny
i ozimá řepka přestály v celostátním
průměru poměrně dobře a zaorávky
nepřekročí průměr posledních
roků.
K podstatně větším zaorávkám
u ozimých obilovin dojde v Západoslovenském
a Východoslovenském kraji, kde příčinou
kromě povětrnostních podmínek byly
záplavy. Celkem bylo zaplaveno téměř
40 000 ha zemědělské půdy, z toho
podstatná část ozimů, které
byly značně poškozeny. V Západoslovenském
kraji bude celkem zaoráno asi 8250 ha ozimé pšenice,
740 ha žita, 14 360 ha jetelovin a 5200 ha ozimé řepky.
V přezimování ozimé řepky je
celková situace v nížinných okresech
horší než u obilnin, avšak zaorávky
neohrozí splnění státního plánu
nákupu mimo kraj Západoslovenský, kde ze
zaseté plochy 10 489 ha bude zaorána polovina výměry
a mimo kraj Východoslovenský, kde např. na
okrese Trebišov bude zaorána celá plocha ozimé
řepky až na maličkost.
U jetelovin k největším zaorávkám
dojde v kraji Západoslovenském a Západočeském.
Vymrzlé ozimy budou nahrazeny u ozimé pšenice
a žita především pšenicí jarní,
u ozimé řepky jarními olejninami a u jetelovin
kukuřicí na zrno i siláž, krmnými
luskovinami a cukrovkou.
Dalšímu zaorání ploch ozimů je
nutno předejít zejména jejich včasným
ošetřením a pohnojením. Strojená
hnojiva byla do okresů v podstatě dodána
v plánovaném množství. Nyní bude
záležet na tom, aby se dostala včas do země
rostlinám. Zejména to bude zapotřebí
tam, kde nejdéle ležel sníh a kde jsou porosty
slabší, nebo kde při jarním tání
došlo k zaplavení ploch, zejména ve slovenských
krajích. Na tyto porosty bude nutno zvlášť
soustředit pozornost, aby zaorávky byly skutečně
co nejmenší.
Obdobná pozornost v každém zemědělském
závodě musí být soustředěna
na plochy trvalých pícnin, především
porostů jetelovin a vojtěšek. U nich správné
a včasné jarní ošetření
rozhoduje o výši sklizně. Velkou rezervou pro
sklizeň krmiv je jarní ošetření
luk a pastvin. Také u nich včasné uválení
a pohnojení bude rozhodovat o výši sklizně.
Naše zemědělské závody by neměly
zapomínat, že kdyby se nám na lukách
a pastvinách podařilo zvýšit sklizeň
v průměru jen o 5 q sena z ha, získali bychom
krmiva k výrobě téměř 900 mil.
litrů mléka.
Z hlediska krmivové základny mimořádný
význam má zabezpečení maximálních
výnosů kukuřice na zrno a siláž
a brambor. Udělali jsme opatření, aby se
neopakovaly nedostatky v pěstování kukuřice
na siláž v minulém roce. Bojujeme za to, aby
zemědělské závody daly kukuřici
do dobrých podmínek a důsledně uplatnily
správnou agrotechniku při jejím pěstování.
Přitom zvláštní pozornost musí
věnovat její výživě a ochraně
proti plevelům. Všechny nedostatky, k nimž ve
výrobě kukuřice loni došlo, bude nutno
letos důkladně odstranit a vytvořit pro její
výsadbu ve všech zemědělských
závodech co nejpříznivější
podmínky.
Podstatně vyššího výnosu chceme
dosáhnout letos i ve výrobě brambor. Loni,
i když celkové výsledky ve výrobě
brambor nebyly uspokojivé, získali jsme cenné
zkušenosti v organizování socialistické
soutěže za vysoké výnosy brambor. Těchto
zkušeností maximálně využijeme
letos. Proto Havlíčkobrodské a Popradské
hnutí se rozšířilo do dalších
26 bramborářských okresů. K tomu,
abychom splnili osevní plochu brambor, musí zemědělské
závody ještě nyní prověřit
množství a kvalitu bramborové sadby, zamezit
zkrmování brambor vhodných k sadbě.
Dále pak je nutno dobře a včas připravit
půdu, co nejdříve provést výsadbu
a po celé období pečlivě provádět
kultivační práce.
V našem úsilí o co nejvyšší
výrobu krmiv má v současné době
zvláštní důležitost včasné
a opakované přihnojení porostů ozimých
směsek. Jde nám o to, abychom těmto kulturám
dali rychle v několika dávkách zejména
dusík a tak urychlili jejich vegetaci. Jedině tak
budeme moci co nejdříve započít se
zeleným krmením.
Zcela mimořádnou pozornost již v jarních
pracích a po celý letošní rok musí
zemědělské závody a výrobní
správy věnovat zabezpečení výroby
krmiv a jejich nejefektivnějšímu využití.
Letos třeba razit zásadu maximální
hospodárnosti již od začátku zeleného
krmení a zabezpečit důkladnou konzervaci
bílkovité píce především
rozšířením silážování.
K tomu dáváme i potřebné chemické
prostředky.
Chceme také letos zabránit nežádoucím
zjevům, které se nám v posledních
letech vyskytly na úseku některých druhů
zeleniny. Provedli jsme proto opatření na zajištění
semen a sadby. Tak např. jsme již v únoru vykryli
92% celkové zvýšené potřeby sadby
česneku a zbytek je pokryt vlastní sadbou pěstitelů.
Obdobně je tomu u sazečkové cibule, kde jsme
v únoru vykryli potřebu na 97%, u cibule na semeno
byla potřeba plně vykryta a máme menší
rezervu, plně jsme vykryli semena okurek, jak nakládaček,
tak i salátových a máme ještě
rezervu. Podobně je tomu u hrachu, fazolí, salátové
řepy, celeru a ostatních druhů zeleniny.
Přesto musíme spolu s ústřední
správou nákupu a s ministerstvem potravinářského
průmyslu a vnitřního obchodu a jejich organizacemi
věnovat pozornost na uzavření všech
smluv pro plné krytí potřeby. Ačkoliv
ještě není ukončena kontraktace ploch,
je již zajištěno zvýšení proti
loňskému roku např. u česneku o 55
procent, u cibule o 10% a zeleniny celkem o 3000 tun, tj. o 13%.