Středa 6. března 1963

To je jen několik nadhozených problémů. Důležitá je skutečnost, že porada prvních tajemníků stran RVHP znamenala zásadní obrat v rozvoji mezinárodní dělbě práce. Také předsjezdová diskuse a jednání XII. jezdu naší strany plně potvrdily objektivní nutnost specializace výroby v nových podmínkách. Podstatu změn v činnosti RVHP vyjádřil s. Chruščov, když uvedl, že v dalším vývoji musí jít především o to, aby národní hospodářství členských států RVHP přestávalo být pouhým mechanickým součtem jednotlivých národních hospodářství a aby se postupně budoval jednotný hospodářský organismus všech členských států Rady a později všech socialistických států.

Toto nové pojetí dělby znamená, že musíme překročit svoje národní hranice, abychom uskutečnili co největší rozvoj výroby, vědy a techniky.

Ukažme si to na příkladě. Dosavadní pojetí socialistické dělby práce, například v hutním průmyslu, vycházelo ze zabezpečování plánovaného rozvoje hutí v Československu bez ohledu na surovinové zdroje. Nové pojetí dělby znamená určit celkovou spotřebu kovů v rámci Rady a společně proanalyzovat nejefektivnější rozmístění hutních kombinátů s ohledem na zdroje surovin.

Vytvoření takovéhoto hospodářského organismu nebude možné uskutečnit okamžitě. Tím spíše však je třeba s dělbou začít okamžitě, a to především s ohledem na nutnost zajištění potřebného rozvoje jednotlivých zemí i s ohledem na společné vypracování plánů rozvoje do roku 1970, které mají být již v rámci RVHP koordinovány podle nového pojetí dělby práce. Tento nový přístup ke koordinaci plánů bude jistě účinným nástrojem k cílevědomému uskutečňování specializace výrob.

Také další opatření spočívající v sestavení bilancí společných potřeb a jejich výrobním zajištění i koordinace plánů vědeckého a technického rozvoje, jakož i ustavení společného ekonomického aparátu a výkonného výboru jsou jistě opatření, která skýtají záruku, že činnost Rady vzájemné hospodářské pomoci se dostává na úroveň řešení dnešních problémů.

Soudružky a soudruzi!

Všichni si uvědomujeme, že mezinárodní dělba bude nejen významným faktorem pro široký rozvoj každé socialistické země ale i významným příspěvkem k dalšímu upevnění politické a ekonomické jednoty socialistických zemí.

Socialistické země neustále ve své hospodářské politice usilují o to, aby se postupně vyrovnávaly rozdíly mezi jednotlivými zeměmi, aby byly co nejrychleji zlepšeny podmínky života v hospodářsky méně vyspělých zemích na základě rozvoje a aby se obchod stal významným článkem mírového soužití. lmperialisté vytvářejí uzavřená seskupení, využívají svých hospodářských pozic k politickému vydírání méně vyspělých zemí a snaží se brzdit obchodní styky se socialistickými zeměmi různými formami. Síly socialistických zemí jsou však dnes již takové, že tato hospodářská politika imperialistických zemí je předem odsouzena k nezdaru. Není to žádná nová politika, snažily se nás poškozovat již dříve. Avšak přes tyto snahy se socialistické země podílejí 37% na světové produkci, zatímco tento podíl v roce 1950 činil pouze 20%. Naproti tomu se podíl vyspělých kapitalistických zemí snížil ze 72% na 56%. Zbytek připadá na málo vyvinuté země. Tyto skutečnosti je třeba vidět. Ani dnes není naším cílem omezovat obchod s kapitalistickými zeměmi, pokud se uskutečňuje na základě vzájemných výhod. Kdyby však imperialisté chtěli dále zhoršovat podmínky vzájemných styků, tu prohlubující se naše hospodářská spolupráce se Sovětským svazem a spřátelenými zeměmi bude dostatečnou zárukou pro odražení jakýchkoli pokusů o ovlivňování naší ekonomiky.

XII. sjezd naší strany znovu zdůraznil, že zahraniční politika ČSSR je součástí jednotné zahraniční politiky socialistických zemí, jejímž základem je mírové soužití. Prohlubování socialistické dělby práce, které násobí hospodářské síly celého bloku, jsou konkrétním vyjádřením této politiky. My musíme vyčerpat všechny možnosti, abychom kapitalistické státy dostali na platformu socialistické soutěže místo honby za zbrojením. Jedině ohromná ekonomická síla našeho tábora společně s politickou jednotou všech socialistických zemí skýtá reálnou záruku naší bezpečnosti a udržení světového míru. Tuto základní pravdu si plně všichni uvědomujeme. Uvědomují si ji i pokrokové síly na celém světě. Proto myšlenka a konkrétní uskutečňování hospodářské mobilizace sil socialistického tábora, která slouží výhradně mírovým cílům, je pro tisíce pracujících na celém světě velmi přitažlivá, zatímco integrace kapitalistických států znamená především posílení vojenských seskupení, odporuje zájmům lidu jednotlivých zemí a svým záměrem odporuje jakýmkoli zásadám.

Naše výzva k mírové soutěži obou táborů nejsou jen planá slova vyhozená do větru, my je myslíme naprosto vážně a využijeme v tomto směru všechny naše potenciální možnosti, které dává světová socialistická soustava. (Potlesk.)

Podpredseda NZ Valo:

Zoznam prihlásených rečníkov je vyčerpaný. Hlási sa ešte niekto do rozpravy?

Do rozpravy sa nikto nehlási, je teda skončená.

Navrhujem, aby Národné zhromaždenie vzalo výklad ministra zahraničných vecí k zahranične politickým otázkam so súhlasom na vedomie. Má niekto iný návrh alebo sú k tomuto návrhu nejaké pripomienky? (Nikto.)

Nie sú. Kto teda súhlasí s tým, aby výklad ministra zahraničných vecí k zahranične politickým otázkam bol vzatý so súhlasom na vedomie, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie vzalo jednomyseľne so súhlasom na vedomie výklad ministra zahraničných vecí k zahranične politickým otázkam.

Tým sme prejednali druhý bod programu.

Pristúpime k prejednaniu tretieho bodu programu, ktorým je

3. zpráva výboru zahraničného k vládnemu návrhu (tlač 116), ktorým sa predkladá Národnému zhromaždeniu Československej socialistickej republiky k prejavu súhlasu Viedenská zmluva o diplomatických stykoch, podpísaná za Československú socialistickú republiku vo Viedni dňa 18. apríla 1961.

Zpravodajom je posl. Sinkule, dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Sinkule: Soudružky a soudruzi poslanci!

Mnohostranná úmluva o diplomatických stycích, která je dnes předkládána Národnímu shromáždění k vyslovení souhlasu, byla podepsána ve Vídni na mezinárodní konferenci svolané z podnětu Valného shromáždění OSN. Návrh zněm Úmluvy byl vypracován komisí OSN pro mezinárodní právo a představuje novodobou smluvní úpravu v oblasti diplomatických styků a imunit. Přijetím této smluvní úpravy bude ukončeno výhradní působení mezinárodního obyčeje v oblasti diplomatického práva a tím se přispěje ke konečné likvidaci některých přežitých institucí a pravidel.

A nyní několik poznámek k některým z nejdůležitějších článků Úmluvy. Jedním z nich je čl. č. 3, upravující úkoly a funkce mise. Toto ustanovení se opírá o Chartu OSN a plně odpovídá nejen současné praxi socialistických států, ale i požadavkům mírového soužití. Z toho plyne dvojí úkol pro diplomatické mise. Znamená to za prvé zaměřovat svou činnost na rozvíjení oboustranných přátelských styků - a za druhé vystříhat se všeho, co by mohlo takový rozvoj ohrozit, nebo znemožnit.

V dalších článcích se upravují otázky související s právem přijímacího státu odmítnout osoby navrhované za šéfa, nebo členy mise, anebo kdykoliv prohlásit tyto osoby za nepřijatelné. Přitom tyto akty nesmějí být vykládány jako akce proti vysílajícímu státu, ale jen jako projev nesouhlasu s jednotlivými osobnostmi.

Úmluva stále ještě zachovává rozdělování šéfů misí do tříd i když se již na Vídeňské konferenci vyskytly návrhy na okamžité sjednocení. Rovněž socialistické státy zdůrazňovaly zásadu svrchované rovnosti všech států a vyslovily se pro podporu obecné tendence směřující ke sjednocení třídy velvyslanců a vyslanců, což by odpovídalo zásadě rovnosti států. Dosavadní dělení je pozůstatek minulosti, kdy na zřizování velvyslanectví měly právo jenom velmoci, dnes při uznávání vzájemné rovnosti všech států v mezinárodních stycích je tento právní základ odstraněn. Vývoj ukazuje, že nově zřizované diplomatické styky se dějí většinou na úrovni velvyslanectví a také převážná část již zřízených zastupitelství je na této úrovni, jak o tom hovořil ministr s. David ve svém dopoledním výkladu.

V dalších ustanoveních Úmluvy jsou podrobně stanoveny práva, výsady a imunity diplomatické mise. Přijímací stát má povinnost všemožně usnadňovat výkon cizí diplomatické mise. Výsady, práva a imunity jsou poskytovány členům diplomatického personálu v plné šíři. Je to hlavně právo na vyvěšování vlajky, nedotknutelnost členů mise, nedotknutelnost a ochrana místností mise, archivu a korespondence, osobní nedotknutelnost členů mise, svoboda pohybu, svoboda spojení s vládou vysílajícího státu včetně šifry, kódu a kurýrního spojení. Prakticky jsou zde zahrnuty všechny známé výsady a imunity, je však rozšířen jejich dosah a jsou prohlašovány za právně závazné. Přitom je rozšířen okruh osob, kterým jsou výsady poskytovány.

Tedy nejen ochrana diplomatického personálu a členů jeho rodin, ale i administrativních a technických pracovníků. Rozsah práv poskytovaných těmto dalším osobám je poněkud užší, nejsou vyjmuty z trestní působnosti přijímacího státu, ani u nich neplatí osvobození od celních prohlídek.

Výsady, práva a imunity nemají být zneužívány, - právě naopak, osoby, které je požívají, musí respektovat zákony a předpisy přijímacího státu, nesmějí se vměšovat do jeho vnitřních záležitostí. Veškerý styk s orgány přijímajícího státu se děje prostřednictvím ministerstva zahraničních věcí, nebo s jinými ministerstvy, o kterých bylo dosaženo dohody.

Pokrokovým ustanovením je právní uznání diplomatických výsad a imunit členů personálu mise na území třetího státu při průjezdu. Toto bylo až dosud respektováno jen na základě mezinárodní diplomatické zdvořilosti.

V úmluvě je zakotvena stěžejní zásada mezinárodního práva, - zákaz jakékoliv diskriminace mezi státy ať již z jakéhokoliv důvodu. Právo na diplomatické styky je svrchovaným, nezadatelným právem každého státu a je proto nutno poskytovat všem státům stejná práva a respektovat zásadu jejich vzájemné rovnosti. Tato zásada je poněkud oslabena v čl. 47, odst. 2 a), kde pod záminkou vzájemnosti je umožněno, aby jeden stát uplatňoval ustanovení úmluvy vůči druhému státu jen v omezeném rozsahu, pokud činí totéž tento stát vůči němu. Touto výjimkou ze zásady nediskriminace je fakticky umožňováno ospravedlňovat některá diskriminující opatření a tak je částečně oslabena hodnota právních předpisů vyplývajících z úmluvy. Československá delegace navrhla vyloučení tohoto odstavce, avšak její návrh nebyl pro odpor kapitalistických států přijat.

Vídeňská úmluva o diplomatických stycích představuje dobrý smluvní základ pro právní úpravu v oblasti diplomatických styků a imunit. Je v ní dosaženo poměrně vysokého stupně rovnováhy mezi zájmy přijímajících a vysílajících států, což je zárukou praktické použitelnosti úmluvy. Úmluva ve svém celku při správném a důsledném uplatňování se může stát dobrým nástrojem pro všestranné rozvíjení vzájemných přátelských vztahů mezi národy v duchu mírového soužití. ČSSR se aktivně zapojila jak do přípravy textu smlouvy, tak i do jednání vídeňské konference a udělá vše, aby úmluva sloužila k posilování vzájemného dorozumění mezi národy v zájmu míru a mezinárodní spolupráce.

Úmluva vstoupí v platnost třicátého dne poté, jakmile ji ratifikuje nejméně 22 států. Vzhledem k tomu, že již na konferenci ve Vídni ji předběžně podepsalo více jak 40 států a k tomu, že současná diplomatická praxe je zásadám úmluvy přibližována ještě před její platností, dá se očekávat, že se tak stane co nejdříve.

Zahraniční výbor projednal ve své schůzi 14. února 1963 vládní návrh úmluvy o diplomatických stycích, podepsanou za ČSSR ve Vídni dne 18. 4. 1961 a doporučuje, aby s ní NS vyslovilo svůj souhlas. (Potlesk.)

Podpredseda NZ Valo:

Hlási sa niekto do rozpravy?

Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme pristúpiť k hlasovaniu.

Ak nebudú proti tomu námietky, dám hlasovať podľa prednesenej zpravodajskej zprávy.

Sú nejaké námietky proti tomu spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Nie sú.

Kto teda súhlasí, aby Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky vyslovilo podľa článku 42 ústavy súhlas s vládnym návrhom, ktorým sa predkladá k prejavu súhlasu Viedenská zmluva o diplomatických stykoch, podpísaná za Československu socialistickú republiku vo Viedni dňa 18. apríla 1961, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie tento vládny návrh jednomyseľne schválilo.

Tým sme prejednali tretí bod programu.

Pristúpime k prejednaniu štvrtého bodu programu, ktorým je

4. doplňovacia volba členov výborov Národného zhromaždenia

Predsedníctvo Národného zhromaždenia, vychádzajúc zo zásady, aby boli čo najlepšie využité pracovné a odborné skúsenosti poslancov vo výboroch navrhuje, aby posl. Géciová bola odvolaná z výboru priemyslového a zvolená do výboru poľnohospodárskeho, posl. Rajtor bol odvolaný z výboru poľnohospodárskeho a zvolený do výboru priemyslového a posl. Reitmajer, riaditeľ SONP Kladno, bol zvolený do výboru priemyslového.

Má niekto nejaké pripomienky k prednesenému návrhu, alebo iný návrh? (Neboli.)

Nemá.

Môžeme pristúpiť preto k hlasovaniu.

Navrhujem, aby sme hlasovali o celom návrhu predsedníctva Národného zhromaždenia naraz, tak ako som ho predniesol.

Má niekto nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Nemá.

Kto teda súhlasí s tým, aby Národné zhromaždenie odvolalo posl. Géciovu z výboru priemyslového a zvolilo ju do poľnohospodárskeho výboru, odvolalo posl. Rajtoru z výboru poľnohospodárskeho a zvolilo ho do priemyslového výboru a zvolilo posl. Raitmajera do výboru priemyslového, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. Tým národné zhromaždenie jednomyseľne zvolilo členov výborov Národného zhromaždenia podľa predloženého návrhu.

Tým sme prejednali štvrtý bod programu. (Předsednictví se ujal předseda NS Fierlinger.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP