V souvislosti s novým návrhem zákona o Státních
inspekcích bych chtěl upozornit, že by se snad
měla řešit též otázka normotvornosti.
Většinou dosud přijaté návrhy
nových státních norem jakosti zemědělských
výrobků podávají nákupci, kterých
je celkem 17. Celkový stav v současné době
je takový, že valná část státních
norem na zemědělské výrobky neodpovídá
skutečnosti a stavu zemědělství. Některé
případy jsem uvedl již při projednávání
tohoto návrhu zákona v ústavně právním
výhoru NS a proto se k nim nechci vracet.
Zajímal jsem se také o činnost Státní
obchodní inspekce, která bojuje proti nejčastěji
se vyskytujícím trestným činům
rozkrádání socialistického vlastnictví,
neboť socialistický obchod je právě
těmito neduhy rozkrádání poškozován.
Tak např. v hotelu Labuť v Litoměřicích
u vedoucího Králíčka bylo Státní
obchodní inspekcí zjištěno rozkrádání
socialistického majetku v hodnotě 60 000 Kčs.
Nebo v Hornickém domě v Mostě bylo ved. Rajchovi
prokázáno Státní inspekcí rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví v hodnotě
170 000 Kčs. Oba provinilci byli předáni
našim justičním orgánům a příkladně
potrestáni. Rovněž na úseku boje proti
nepoctivosti jsou pracovníky Státní obchodní
inspekce zjišťovány případy hrubého
poškozování zájmů našich
občanů. I když drtivá většina
pracovníků našeho obchodu je poctivá
a svědomitá, přesto existují ještě
živly, které se na úkor společnosti
ještě obohacují. Tak např. na prodejně
Jednoty - sortiment masa - v Příbrami, okres Brno-venkov,
byli spotřebitelé ošizeni při třech
nákupech v hodnotě 204 Kčs o částku
26 Kčs 70 hal. Vedoucí prodejny byla uložena
pokuta ve výši 2000 Kčs. Nebo na prodejně
Pramen v Brně u ved. Matějky zjistili pracovníci
Státní obchodní inspekce, že v měsíci
říjnu t. r. vydal spotřebitelům na
zimní uskladnění 465 q brambor, které
dodal jako jakost II., ačkoliv se jednalo o jakost III.
Tak vyzískal pro sebe částku 5580 Kčs.
Případ byl rovněž předán
okresní prokuratuře v Brně.
I když máme vážné problémy
v zásobování uhlím, přesto
někteří nepoctiví pracovníci
situaci ještě zhoršují, jak o tom svědčí
zjištěný případ v uhelných
skladech v Gottwaldově, kde řidič J. Pekař
dodával paliva takovým spotřebitelům,
kteří uhlí nepotřebovali. Měnil
prostě o své vlastní vůli na fakturách
jména spotřebitelů. Tak např. při
rozvozu koksu mělo být dodáno 27 q spotřebitelce
Jadrníčkové. Ale namísto ní
byl dodán koks občanu Hrubému, který
v tomto roce obdržel již 51 q paliv.
V Brněnských uhelných skladech zjistili pracovníci
Státní obchodní inspekce 30. 11. 1962 posádku,
která vezla 32 q hnědého uhlí pro
3 spotřebitele a tyto ošidila o 28 puten uhlí,
což představuje zhruba 9,5 q. Vyšetřené
uhlí dodala posádka "načerno" dalšímu
spotřebiteli za spropitné ve výši 110
Kčs a občan, který dal spropitné,
byl navíc poškozen v dodávce o 2 q uhlí.
Bylo by možno uvést řadu dalších
případů z iniciativní činnosti
Státní obchodní inspekce, jejíž
činnost si má každý nakonec možnost
ověřit ve svém kraji.
Pokud jde o navrhovaný zákon pokládám
za velmi důležité a zcela nově navrhovaným
zákonem upravené zapojování pracujících
do kontrolní činnosti podle paragrafu 11 předkládané
osnovy zákona. Zapojování pracujících
do kontrolní činnosti bude na základě
tohoto zákona možné dvojím způsobem:
jednak to budou pracující na kontrolovaných
jednotkách, kteří budou spolupracovat s orgány
Státní inspekce při prověrkách
hlavně prostřednictvím společenských
organizací, jako je ROH nebo ČSM, a to již
při provádění prověrky.
Zde zejména bude moci být plně uplatněna
iniciativa pracujících a jejich organizací,
která pomůže úspěšně
splnit účel prověrky a umožní
kvalitnější plnění úkolů
příslušné organizace. Výsledky
prověrek budou projednány nejenom s vedením
kontrolovaných jednotek nebo organizací, ale i s
pracujícími na jejich aktivech. Takové projednávání
bude mít značný preventivní účinek
a bude zahraňovat dalším škodlivým
účinkům, které by brzdily rozvoj našeho
socialistického hospodářství.
Osnova dále dává podklady pro pomoc zkušených
a kvalifikovaných pracovníků Státních
inspekcí při rozšiřování
a zvyšování kvalifikace pracovníků
závodů a podniků. Pro pracovníky Státní
obchodní inspekce pak dává návrh tohoto
zákona právní podklad pro to, aby pomáhali
NV v řízení a školení občanských
kontrolorů a spotřebitelských rad a dozorčích
výborů spotřebních družstev.
To je druhá forma zapojování pracujících
do kontrolní činnosti. Občanská kontrola
již po léta představuje účinnou
laickou kontrolu našeho obchodu. Pracovníci Státních
inspekcí pomáhali již před tímto
návrhem zákona NV při školení
pracovníků odboru obchodu, komisí a občanských
kontrolorů. Jen v letošním roce bylo např.
v našem Jihomoravském kraji proškoleno 5600 občanů.
Chybou však je, že vynaložené úsilí,
věnované školení občanských
kontrolorů a členů spotřebitelských
rad neodpovídá předpokládanému
účinku, neboť jen necelých 50% těchto
proškolených aktivně spolupracuje na úseku
občanské kontroly. Zde by měly napřít
pozornost hlavně ROH a MNV a dosáhnout aktivnější
činnosti proškolených občanských
kontrolorů.
Navrhovaný zákon dává také
právní podklad k systematické spolupráci
Státní obchodní inspekce při školení
a řízení občanských kontrolorů,
spotřebitelských rad a dohlížecích
výborů s NV, popřípadě s vedením
družstev. Na základě tohoto uspořádání
se očekává užší spolupráce
laické kontroly s inspekčními akcemi.
V souladu s dalším rozvojem socialistické demokracie,
rozšiřováním aktivní účasti
pracujících na správě státu
a na řízení hospodářské
a kulturní výstavby, budeme uplatňovat takové
formy kontroly, které umožní, aby se na hájení
společenských zájmů, na upevňování
státní disciplíny přímo podílely
nejširší vrstvy pracujících. Kontrola
má pohotovou a soustavnou prací však poznávat,
předcházet a překonávat chyby a nedostatky,
vyskytující se v plnění úkolů
a v řízení.
Tato slova, pronesená na XII. sjezdu KSČ prvním
tajemníkem UV KSČ s. Novotným musí
platit také pro Státní inspekce, v jejichž
činnosti by hlavní metodou práce měla
být ještě užší spolupráce
s občany přímo na místě bez
zbytečného papírování a formalismu
a tím také se budou muset vytvářet
operativnější podmínky k věcné
nápravě.
NS, jak ukázalo jednání ve výborech,
je přesvědčeno, že tímto zákonem
jsou dány Státním inspekcím ty nejlepší
předpoklady pro plnění jejich úkolů
a přitom také očekává, že
Státní inspekce budou ještě intenzívněji
plnit své úkoly a tak pomáhat KSČ
a celé naší společnosti zajišťovat
náročné úkoly, vytyčené
usnesením XII. sjezdu KSČ.
Doporučuji plénu NS, aby předložený
návrh zákona tak, jak je předložen s.
zpravodajkou s úpravami a změnami provedenými
ve výborech schválilo. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Počet prihlásených rečníkov
je vyčerpaný.
Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, je teda skončená.
Dávam zpravodajkyni posl. Šmehlíkovej
slovo k doslovu.
Posl. Šmehlíková:
Soudružky a soudruzi, vzhledem k tomu, že nedošlo
v průběhu projednávání vládního
návrhu zákona o státní zemědělské,
potravinářské a obchodní inspekci
k pozměňovacím návrhům, v diskusi
naopak byla podtržena správnost a opodstatnění
zákona z hlediska ochrany socialistického majetku
a ochrany občanů a utvoření vzájemných
vztahů mezi dodavateli a spotřebiteli, mezi výrobními
a výkupními organizacemi, z hlediska dalšího
zapojení pracujících na řízení
a správu, doporučuji Národnímu shromáždění
schválit návrh zákona tak, jak byl poslancům
předložen.
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
Pretože neboli podané žiadne pozmeňovacie
návrhy, dám hlasovať o celom vládnom
návrhu naraz, podľa predloženej spoločnej
zprávy výboru poľnohospodárskeho, pre
plán a rozpočet a ústavne právneho.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto tedy súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o štátnej poľnohospodárskej,
potravinárskej a obchodnej inšpekcii, a to podľa
spoločnej zprávy výboru poľnohospodárskeho,
pre plán a rozpočet a ústavne právneho,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona o štátnej poľnohospodárskej,
potravinárskej a obchodnej inšpekcii.
Tým sme prejednali štvrtý bod programu.
Pristúpime k prejednaniu piateho bodu programu, ktorým
je
5. Spoločná zpráva výboru zdravotného
a ústavne právneho k vládnemu návrhu
zákona (tlač 97) o boji proti alkoholizmu (tlač
105).
Zpravodajom je posl. Sýkora, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Sýkora: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
V současné době vstupujeme do etapy, kdy
budeme dále rozvíjet socialistickou společnost,
kdy se připravujeme ke splnění smělých
úkolů vytyčených XII. sjezdem KSČ.
Usnesení XII. sjezdu vyúsťuje v jeden jediný
cíl - zabezpečit štěstí člověka.
Jde o nejvyšší princip socialistického
humanismu, který je zákonem, morálním
příkazem nové společnosti.
Všestranná, stále se prohlubující
péče o člověka je charakteristickým
rysem socialistického humanismu. Nejde jen o to, aby každý
jednotlivec našel své místo ve společnosti,
cítil se šťastným, ale také o to,
aby socialistický humanismus pronikl i jeho osobnost, aby
každý sám dokázal všechny své
znalosti, svůj talent, své mravní síly
obrátit proti všemu, co překáží
na cestě k dosažení vytčených
cílů.
Vyspělá socialistická a komunistická
společnost předpokládá člověka
nejen vzdělaného a uvědomělého,
ale i ukázněného a osvobozeného od
všech neblahých přežitků minulosti.
Mezi zvláště zhoubné a společensky
nebezpečné přežitky patří
i alkoholismus, který s dalšími přežitky
závažným způsobem ztěžuje
a narušuje cestu ke komunistické společnosti.
Proto boj proti alkoholismu je součástí boje
za komunismus v naší vlasti.
Dovolte mi několik poznámek k alkoholu a jeho působení.
Lze říci, že alkohol je skoro tak starý
jako lidstvo, které v dnešní době vydává
přibližně ročně za alkohol 200
miliard korun.
Je třeba si uvědomit, že alkohol již v
malých dávkách značně působí
na centrální nervový systém, všeobecně
pak lze říci, že trpí především
pozornost, prodlužuje se reakční doba, pracovní
tempo se nehospodárně zrychluje, avšak chyb
přibývá. Stoupá sebevědomí
a odvaha, mizí strach, opatrnost a tréma. Alkohol
odstraňuje zábranné vlivy sebekritiky, společenských
pravidel a trestního zákona. U chronického
alkoholika vede pravidelné požívání
alkoholických nápojů ke vzniku alkoholové
povahy, která se projevuje zvýšenou dráždivostí
a ztrátou pocitu slušnosti. Alkoholik reptá
proti všem právním řádům,
vše by sám lépe zařídil.
Povahové změny nastupují pomalu, alkoholik
je schopen po určitou dobu před společností
vznikající změny zastírat, jen ve
vlastní rodině se nekontroluje. Chroničtí
alkoholici mohou po jistou dobu býti považováni
za dobré pracovníky. Při bedlivějším
sledování však lze přece jen zjistit
ztížené chápání, zejména
nových úkolů, ztrátu dřívějších
zálib a ztrátu starosti o rodinu.
Alkohol však nepůsobí jen zhoubně na
centrální nervový systém a tím
i na duševní schopnosti člověka, nýbrž
také na celý organismus. Nadměrné
pití piva např. vede k otylosti, pití koncentrovaného
alkoholu - lihovin k celkové tělesné sešlosti.
Alkoholismus vede ke chronickému zánětu žaludeční
sliznice, trpí jaterní funkce, vyvíjí
se cirrhosa - zbytnění jaterního parenchymu.
K poškození jaterních funkcí - pro život
velmi důležitých - vede zejména pití
silných lihovin na lačno. Ve Francii, kde je toto
národním zvykem, je proto počet cirrhos mnohem
větší než jinde. U pijáků
piva vzniká tzv. pivní srdce, dochází
k degeneraci srdečního svalu. Nemírné
pití do jisté míry dokonce urychluje i vznik
kornatění tepen.
Je ještě třeba si zopakovat obsah alkoholu
v objemových procentech a to v běžně
požívaných alkoholických nápojích.
Tak pivo obsahuje 1,5-4 objemová procenta alkoholu, lehká
vína 6-8 procent, šumivá vína 9-11 procent,
těžká vína (zejména jižní)
11-16,5 procent, likéry okolo 30 a kořalky 50 i
více procent.
Z uvedeného stručného přehledu jasně
vyplývá rozsah škodlivosti nadměrného
požívání alkoholických nápojů
a to nejen pro jednotlivce, nýbrž pro celou společnost.
V období kapitalismu bylo užíváno alkoholu
vědomě k stupňovanému vykořisťování
dělnické třídy, k porobení
koloniálních národů a k oslabení
odporu vůči sociálním nespravedlnostem.
S rozvojem průmyslu byly otevírány nové
krčmy v blízkosti průmyslových závodů,
hospoda nabízela dělníkovi otupení
a zapomnění na ubohé existenční
podmínky. Engels upozornil, že unavený dělník
hledal něco, co by ho pobízelo k další
práci a co by mu ulehčilo vyhlídku na těžký
zítřek. K pití nutil dělníka
i příklad většiny, nedbalá výchova
mladých lidí a v mnohých případech
i přímý vliv rodičů, dávajících
dětem kořalku s jistotou, že při ní
zapomenou na několik hodin na nouzi, útlak života
a jiné nesnáze. Opilství se stalo důsledkem
životních podmínek.
Hospodářských zisků z alkoholizace
národa využívali podnikatelé i státní
aparát, který se neštítil využít
příležitosti a pobíral z alkoholismu
kuplířské příjmy ke krytí
značné části státního
rozpočtu. Tak např. za carské vlády
v Rusku byl rozpočet kryt skoro z jedné třetiny
příjmy získanými obchodováním
kořalkou. Nelze se tedy divit, že kapitalistické
státy neměly ve svém programu intenzívní
boj proti alkoholismu a že opatření proti šíření
pijáctví, pokud nějaká byla, byla
formální. Jen tak se mohlo stát, že
při koloniálních expanzích se vytvářeli
noví pijáci, bez ohledu na důsledky. Alkoholismus
v koloniálních zemích s sebou nesl hrůzy
existenčního a morálního úpadku,
nemoce, degeneraci a smrt.
V nové socialistické společnosti se mění
názor veřejnosti na opilého člověka.
Protialkoholní boj již není soubojem jednotlivců
s finančním kapitálem výrobců
alkoholických nápojů, ale je politickou akcí
za zvýšení kulturního života pracujících.
Opilost nelze omlouvat chorobou, je zaviněna bezohledností
jedince k požadavkům socialistického soužití.
Alkoholismus býval považován za sociální
chorobu. Je pravda, že je výslednicí vlivů
prostředí, avšak jeho kořeny nezačínají
v dnešní společnosti, ale v minulé.
Jde tu opravdu o neblahé dědictví kapitalismu,
které se už dnes nemůže zdůvodňovat
nízkou sociální a hmotnou existencí
jedince, ale které přežívá jen
proto, že vědomí u některých
našich spoluobčanů dosud ideově i kulturně
zaostává za hospodářským rozmachem
naší společnosti.
Socialistický stát má opravdový zájem
na omezení alkoholismu. Proto již v dubnu 1948 byl
vydán československý protialkoholní
zákon. Jeho realizace stále více nabývala
konkrétních forem. V organizaci protialkoholního
boje zaujímá naše ČSSR dnes v celosvětovém
měřítku přední místo,
jak také bylo konstatováno na 26. mezinárodním
kongresu o alkoholu a alkoholismu ve Stockholmu, který
se konal v roce 1960.
Prohloubení boje proti alkoholismu bylo uloženo dokumentem
strany a vlády o dalším rozvoji našeho
zdravotnictví z roku 1953 a bylo doporučeno X. sjezdem
strany roku 1954. V roce 1956 se vláda usnesla na souhrnných
opatřeních proti alkoholismu a jejich další
prohloubení vyplývá z usnesení XI.
sjezdu strany roku 1958 a zejména též z usnesení
XII. sjezdu KSČ.
Alkoholismus může být zlikvidován jedině
tehdy, bude-li se mu věnovat všestranná pozornost,
což úzce souvisí s převýchovou
lidí. Alkoholismus není jen chorobou a není
proto výlučně zdravotnickou otázkou.
Je souhrnem všech problémů, jež jsou důsledkem
jak nadměrného, tak mírného požívání
alkoholických nápojů. Není snad oboru
lidské činnosti, jehož by se problematika alkoholismu
škodlivě nedotýkala. Alkoholismus nelze proto
beze zbytků vyřešit pouhými zákazy
a národohospodářskými opatřeními.
Převýchova všeho obyvatelstva v tomto směru
je prvořadým úkolem, i když vyžaduje
dlouholetého úsilí.