Na základě zjištěných závad
bylo v letošním roce potrestáno Státní
obchodní inspekcí celkem:
5588 zaměstnanců obchodu blokovými pokutami
ve výši 461 020 Kčs, 1741 zaměstnanců
obchodu pokutami výměrem ve výši 935
960 Kčs, 193 případů bylo předáno
veřejné bezpečnosti nebo prokuraturám,
128 případů bylo předáno k
potrestání místním lidovým
soudům a proti 1059 zaměstnancům bylo zavedeno
kárné řízení. Kromě
toho byly podány návrhy na výměnu
zaměstnanců prodejen.
Státní inspekce potravinářských
výrobků soustavně kontroluje jakost a váhu
potravinářských výrobků všech
odvětví a kontroluje i některé druhy
průmyslových výrobků. Sleduje dodržování
všech předpisů s výrobou a s jakostí
výrobků souvisejících. Ověřuje,
zda zpracovávané suroviny vyhovují jakostním
normám, zda je dodržováno předepsané
dávkování surovin, zda výroba probíhá
podle předepsaných technologických postupů
a kontroluje, zda jsou při výrobě dodržovány
požadavky na hygienu a sanitaci. Státní inspekce
jakosti výrobků potravinářského
průmyslu také prověřuje, zda ve vyrábějících
závodech je předepsaným způsobem prováděna
jakostní přejímka suroviny, zda se soustavně
provádí kontrola průběhu celého
výrobního postupu a zda konečná kontrola
jakosti výrobků před expedicí, prováděná
závodem, je tak účinná, že je
zabráněno, aby do obchodní sítě
neproniklo nejakostní zboží.
Ve vyrábějících závodech a
v dopravních organizacích kontroluje Státní
inspekce jakosti dodržování skladovacích
podmínek jak u potravinářských surovin,
tak i u výrobků. Na základě vzájemné
dohody ministerstva potravinářského průmyslu
a ministerstva vnitřního obchodu vykonává
Státní inspekce jakosti také kontrolu v obchodních
organizacích, v prodejnách maloobchodu a ve velkoobchodních
skladech. Kontroluje jakost potravinářských
výrobků, dodržování skladovacích
podmínek a dodržování hygieny. V loňském
roce byla kontrolována výroba ve 24 podnicích
a 7666 závodech a provozovnách a byla prověřena
jakost 118 738 partií vyrobených potravinářských
výrobků.
Státní inspekce jakosti má v současné
době 331 systemizovaných pracovníků
pro prověrkovou činnost ve výrobě
a pro analytickou kontrolu v laboratořích.
Ústřední Státní inspekce jakosti
má 122 pracovníků, ostatní jsou na
krajských inspektorátech (nejsilnější
krajské inspektoráty jsou Brno a Bratislava). Je
to proto, že v krajském inspektorátu Bratislava
je soustředěna činnost inspekční
i laboratorní pro výrobní obory představované
jedním podnikem pro celé Slovensko. Obdobně
je tomu u krajského inspektorátu Brno (je zde např.
soustředěna inspekční kontrola pro
cukrovary, cukrovinářské závody v
moravských krajích, laboratorní kontrola
pro pivovarský a konzervárenský obor). V
obou inspektorátech je též soustředěna
biologická kontrola.
U ústředí v Praze je technicky vybavená
laboratorní kontrola pro všechny obory potravinářského
průmyslu. Technicky vybavené laboratorní
kontroly jsou též u všech krajských inspektorátů,
a to pro obory maso, mléko, pekárny, mlýny
a cukrárny.
Zákonným opatřením předsednictva
NS č. 40/1962 Sb. byla zřízena Ústřední
správa nákupu zemědělských
výrobků jako ústřední orgán
státní správy při předsednictvu
vlády. Ústřední správa nákupu
byla současně pověřena řízením
Státní inspekce jakosti zemědělských
výrobků.
V souladu s tím uvádí návrh zákona,
že kontrolu jakosti zemědělských výrobků
vykonává státní inspekce jakosti zemědělských
výrobků při Ústřední
správě nákupu zemědělských
výrobků.
26 v ústředí a 131 odborných pracovníků
v krajích kontroluje dodržování podmínek
pro uchování a zvyšování jakosti
zemědělských výrobků, předpisů
o technologické kázni, hygieně a sanitaci
zejména při jejich nákupu, skladování,
odbytu a přepravě a popřípadě
také předpoklady pro splnění výrobních
a nákupních úkolů v příslušných
druzích a jakosti zemědělských výrobků.
Sleduje, zda jakost zemědělských výrobků
odpovídá příslušným státním
normám jakosti, popřípadě sjednaným
jakostním podmínkám a stanoveným cenám,
a to při jejich nákupu, skladování,
dodávce, přepravě, dovozu, vývozu
a uvádění do oběhu. Vydává
posudky a osvědčení o jakosti zemědělských
výrobků, a to i při vývozu a dovozu.
Státní inspekce jakosti zemědělských
výrobků provádí kontrolu tržních
vztahů mezi zemědělskými závody
a výkupními podniky. Ve svých tematických
prověrkách odhaluje nedostatky i křivdy způsobené
nejen ve směru výkupními organizacemi, ale
též bere v ochranu i výrobce zemědělských
produktů.
V závěrech prověrek, kterých v této
nejmladší činnosti inspekce jakosti v této
formě činí již několik desítek,
se nejednou setkáváme se skutečností,
kdy výkupní organizace musí uvést
do pořádku neoprávněné zisky
získané na účet výrobců.
Jako např. ve zprávě o prověrce výkupu
lnu na Slovensku, kde inspekce zemědělských
výrobků zjistila, že prověřené
podniky zpracovaly v r. 1961 celkem 246 029,74 q stonkového
lnu. Z tohoto množství bylo nesprávně
pracovníky tíren ohodnoceno v neprospěch
zemědělských závodů celkem
65621,55 q stonkového lnu, tj. 20,7%, přičemž
byly tyto poškozeny o celkovou částku 3 244
893,40 Kčs. V neprospěch bylo nesprávně
ohodnoceno celkem 29 918,75 q stonkového lnu, tj. 12,2%,
přičemž vznikla uvedeným podnikům
finanční ztráta v celkové částce
1 633 576 Kčs. Rozdíl v neprospěch zemědělských
závodů po odpočtu částky, o
kterou byly poškozeny tírenské podniky činí
1 611 317,40 Kčs, přičemž pouze 67,1%
lnu bylo převzato správně.
Nebo závěry z prověrky váhových
ztrát při přepravě nakupovaného
dobytka a určeného k mezikrajským přesunům,
kde se říká, že přejímání
jatečného dobytka od zemědělských
závodů provádějí zástupci
ZNZ dle individuálních schopností jednotlivých
nakupovačů velmi rozdílně. Vesměs
je dobytek jinak klasifikován pro místní
jatky, zejména srážky na nakrmenost jsou o
2-3% nižší a jinak pro přesun, kdy nakupovači
z obavy před postihem hmotné odpovědnosti
provádějí nižší klasifikaci
v rámci mezitříd a vyšší
srážky na nakrmenost tak, aby dobytek po dlouhotrvajících
přesunech mohl být ještě v dovozních
jatkách předán za nákupní váhu
a klasifikaci.
Z provedené prověrky vyplývá, že
pracovníci masného průmyslu tuto praxi považují
za vyhovující, poněvadž jsou tak vytvořeny
podmínky ke snadnější přejímce,
aniž by to ovlivnilo plánování výtěžnosti
masa. Pouze ojediněle, kdy ztráty při přepravě
se jeví vyšší, než stačila
krýt provedená srážka na nakrmenost,
vyžaduje masný průmysl předání
partie či individuálních kusů dle
výsledku kontrolní porážky.
Tak z celkem prověřených 63 partií
skotu 1150 kusů o celkové váze 549 108 kg
byly provedeny kontrolní porážky u 2 partií
27 kusů, tj. 2,3% o váze 12 381 kg. Zbývajících
97,7% bylo bez pozastávky převzato za nákupní
váhu bez ohledu na délku přepravy.
Z celkem prověřovaných 65 partií prasat
- 4749 kusů o celkové váze 537 795 kg vyžádal
si masný průmysl kontrolní porážky
10 partií - 695 kusů, tj. 14,6% o váze 75
323 kg. Zbývajících 85,4% prasat bylo převzato
za váhu nákupní.
I když v rámci prověřených partií
skotu a prasat byly i takové, u nichž zejména
při krátkodobém přesunu či
porážce nebyla uplatněna vůbec žádná
srážka, jeví se celkově přejímka
dobytka za nákupní váhu i při dlouhodobých
přesunech pro masný průmysl příznivě,
poněvadž neúměrně vysoké
srážky z váhy na druhé straně
i po ztrátách na živé váze dobytka
před porážkou zabezpečují značnou
nadvýtěžnost v mase.
Považovala jsem za žádoucí jen v několika
příkladech zdůraznit rozsáhlou činnost
státních inspekcí, které mají
své opodstatnění.
V návrhu zákona § 6 je promítnuta dohoda
ministrů potravinářského průmyslu
a vnitřního obchodu, pokud jde o vzájemnou
kontrolu výroby a obchodu.
Oproti dřívější úpravě
se posiluje postavení i účinnost práce
orgánů všech tří státních
inspekcí.
V součinnosti se společenskými organizacemi
budou státní inspekce jakosti pomáhat ke
zvyšování kvalifikace pracovníků
na závodech a podnicích. Pracovníci obchodní
inspekce budou pomáhat při řízení
a školení občanských kontrolorů,
spotřebitelských rad a dohlížecích
výborů spotřebních družstev.
Zákon dává též základ
(§ 12) pro součinnost pracovníků státních
inspekcí s jinými orgány a organizacemi (národními
výbory, státní bankou, zdravotnickými
orgány, prokuraturou apod.).
Autorita kontrolních orgánů se proti dřívější
úpravě posiluje tím, že se jim dává
oprávnění (§ 8 a 9) vyvozovat důsledky
proti pracovníkům kontrolovaných organizací,
kteří zavinili porušení platných
předpisů a jiných opatření.
Krajští inspektoři všech státních
inspekcí jsou oprávněni udělovat provinivším
se zaměstnancům kontrolovaných organizací,
nejde-li o trestný čin, důtku, nebo veřejnou
důtku, případně mohou doporučit
přemístění viníka na jinou
práci (§ 8). Pracovníci státní
obchodní inspekce mají nadto ještě oprávnění
ukládat provinivším se pracovníkům
obchodních organizací peněžité
tresty do výše Kčs 2000,- (§ 9). Toto
oprávnění pracovníků státní
obchodní inspekce je odůvodněno tím,
že tu jde o bezprostřední postižení
cenových přestupků, přestupků
při vážení zboží, při
prodeji zboží apod., kdy tedy jde zpravidla o přímé
šizení spotřebitele. V potravinářské
výrobě jde naproti tomu o nedostatky v technologickém
postupu, případně závady v hygieně
a sanitaci. Zde je řada jiných možností
a cest k odstranění závad (např. postižení
odpovědných pracovníků zkrácením
prémií). Ve výkupních organizacích
pak o vytvoření správných tržních
vztahů na zásadách soudružské
důvěry mezi socialistickými výrobními
závody a výkupními podniky.
Navrhovaná úprava nemá finanční
dosah. Vypracováním jednoho právního
předpisu se sleduje zjednodušení právního
řádu ve smyslu vládního usnesení
č. 899 z 20. října 1961.
Soudružky a soudruzi poslanci, výbory zemědělský,
pro plán a rozpočet a ústavně právní
-se podrobně zabývaly návrhem zákona
o státní zemědělské, potravinářské
a obchodní inspekci a provedly některé drobnější
úpravy, tak jak je uvedeno v písemné zprávě.
Doporučuji ve smyslu uvedených změn navrhovaný
zákon schválit ve znění zprávy
výborů. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Do rozpravy sa prihlásil posl. Zedník, dávam
mu slovo.
Posl. Zedník: Soudružky a soudruzi poslanci!
Dnes je plenárnímu zasedání NS předkládán
vládní návrh zákona o Státní
zemědělské, potravinářské
a obchodní inspekci.
Myslím, že i když je to zákon svým
rozsahem méně obsáhlý, pak v této
etapě budování socialistické společnosti
je to společensky velmi významný nástroj
pracujících k upevňování státní
disciplíny a socialistické zákonnosti.
Navrhovaná zákonná úprava kontrolní
činnosti Státních inspekcí vychází
z aktivní úlohy kontroly při hájení
zájmů naší společnosti i ve směru
k upevnění socialistického vlastnictví.
XII. sjezd KSČ ukázal, jak život pracujících
v naší socialistické vlasti je stále
bohatší a nakonec každý z nás sám
na sobě pociťuje péči strany a vlády
o růst životní úrovně.
Další vzestup výroby, na které závisí
úroveň uspokojování potřeb
celé společnosti však závisí
na tom, jak důsledně budou všechny hospodářské
organizace plnit úkoly, dávané jim prostřednictvím
plánu a dalšími směrnicemi.
Skutečnost však ukazuje, že mnohé organizace
a pracovníci, kteří jsou pověřeni
jejich vedením, nevěnují dostatečnou
péči právě zajišťování
direktiv a velmi často přistupují k plnění
úkolů nikoliv z hlediska společenských
zájmů, ale individualisticky a namnoze i egoisticky.
Jistě se shodneme v tom, že všechny ty vážnější
dočasné potíže, které se projevily
v poslední době v našem národním
hospodářství, jsou do značné
míry důsledkem porušování státní
disciplíny a socialistické zákonnosti, neboť
jsou stále zjišťovány případy
hrubého porušování pracovní kázně,
obohacování se na úkor společnosti,
nesprávného poměru k socialistickému
vlastnictví apod. Negativních jevů, které
jsou bohužel zjišťovány, je víc jak
dost. Je třeba jim všemi prostředky čelit.
Navrhovaný zákon o těchto třech Státních
inspekcích bude jedním z nástrojů,
které musí omezovat, vymýcovat jakoukoliv
svévoli a poškozování celospolečenských
zájmů.
Kvalitativní změny, které jsou zakotveny
v navrhovaném zákoně mohou podstatně
ovlivnit dosavadní dopad činnosti Státních
inspekcí v péči o jakost a provádění
jednotné hospodářské politiky na území
celého státu, neboť všechny tři
Státní inspekce budou mít jednotné
ústřední vedení a jednotný
právní předpis.
Je např. velkou výhodou nového uspořádání,
jestliže Státní obchodní inspekce není
omezena při zjišťování jakosti
výrobků jenom na kontrolu dodržování
přejímky zboží v obchodě, ale
může-li sjednat nápravu přímo
při expedici hotových výrobků přímo
ve výrobě a zabránit tak rozšiřování
zboží s nesprávnou nebo narušenou jakostí
do obchodní sítě.
V souvislosti s přípravou projednávání
předloženého vládního návrhu
zákona jsem si ověřoval v našem Jihomoravském
kraji i mimo kraj dosavadní výsledky práce
státních inspekcí, které pracují
již několik roků na základě vládního
nařízení.
Zjistil jsem, že problémů k řešení,
jak s vedením podniků, tak i závodních
složek i jednotlivců je hodně. Zajímavé
jsou výsledky státní inspekce jakosti zemědělských
výrobků, která kontroluje všechny platné
předpisy, kterými má být zabezpečena
jakost zemědělských výrobků,
a to při jejich nákupu, skladování
i odbytu na všech stupních. Kontroluje také
předpoklady ke splnění výrobních
a nákupních úkolů v příslušných
druzích jakosti zemědělských výrobků,
sleduje, zda jakost těchto výrobků odpovídá
příslušným státním normám
jakosti, popřípadě sjednaným podmínkám
a stanoveným cenám, a to nejen při nákupu
a skladování, ale při každém
uvádění těchto výrobků
do oběhu.
Zde je nutno vyzvednout, že při této své
činnosti a při vydávání závazných
posudků o jakosti zemědělských výrobků
Státní zemědělská inspekce
vykonává i důležitou činnost
dozoru nad výkupci všeho druhu, aby zemědělci
při nákupech jejich výrobků nebyli
kráceni v cenách a aby bylo vykupováno i
zboží nižších jakostí.
Dovolte mi, abych se připojil k s. zpravodajce a uvedl
některé případy z činnosti
Státní zemědělské inspekce
v Jihomoravském kraji. Tak např. při kontrole
nákupu kořenové papriky Slováckými
konzervárnami (dílna Hodonín), dodávanými
4 JZD, bylo zjištěno, že všechna JZD jsou
poškozována stanovením nízkého
obsahu sušiny a JZD byla poškozena dohromady částkou
5969 Kčs.
Nebo při kontrole nákupu cukrovky v cukrovaru Slavkov
u Brna bylo kontrolováno provádění
srážek na dodávky u 4 JZD a ve třech
případech bylo zjištěno poškození
zemědělských závodů. Podobně
v cukrovaru Židlochovice, kde bylo kontrolováno provádění
srážek v 17 případech a zjištěno
poškození zemědělských závodů
v 11 případech. Toto jsou případy
za poslední uplynulý měsíc, které
musely být řešeny s vedením závodu
i závodními složkami.
Vážné nedostatky byly zjištěny
v řadě podniků Ovoce a zelenina a to na úseku
přechodně skladované zeleniny, kde byla provedena
operativní opatření k překvalifikaci
do příslušných jakostních tříd,
a dále provedena opatření, zabraňující
dalšímu znehodnocování takto skladované
zeleniny.
Poměrně závažným problémem
je nákup a kontrola živočišných
výrobků, zejména jatečného
dobytka. Na tomto úseku je zjišťováno
nejvíce případů poškozování
zemědělských závodů, což
také dokazuje dosažení nadvýtěžnosti
masa na jatkách masného průmyslu.
Bylo by účelné prohloubit na tomto úseku
kontrolní práci Státní inspekce jakosti
zemědělských výrobků v tom,
že by zavedla soustavnou kontrolu alespoň na větších
jatkách a docílila snižování
poškozování zemědělských
závodů a zamezila tomuto nešvaru vůbec.
Jak jsem byl informován na ústředním
inspektorátě, byla tato problematika pečlivě
projednávána a je příslib, že
od počátku roku 1963 bude zesílen dozor Státní
inspekce zemědělských výrobků
právě v této oblasti.
Pro ilustraci bych chtěl uvést, že jen Jihomoravský
průmysl masný vykazuje za I. pololetí 1962
podle vlastní evidence nadvýtěžnosti
za celý podnik v živé váze 754 q u hovězího
a 852 q u vepřového masa. I když nadvýtěžnost
je řádně podnikem podchycena a podnik musí
odvádět nezasloužený zisk do státní
pokladny, zůstává zde poškození
zemědělských závodů, dále
je potřeba říci, že toto množství
masa se nepočítá do plnění
plánu a navíc se dává široká
možnost rozkrádání masa a masných
výrobků právě z nadvýtěžnosti,
jak to dokumentovala řada soudních procesů
s rozkrádači, zjištěnými na jatkách.