Středa 19. prosince 1962

Na základě zjištěných závad bylo v letošním roce potrestáno Státní obchodní inspekcí celkem:

5588 zaměstnanců obchodu blokovými pokutami ve výši 461 020 Kčs, 1741 zaměstnanců obchodu pokutami výměrem ve výši 935 960 Kčs, 193 případů bylo předáno veřejné bezpečnosti nebo prokuraturám, 128 případů bylo předáno k potrestání místním lidovým soudům a proti 1059 zaměstnancům bylo zavedeno kárné řízení. Kromě toho byly podány návrhy na výměnu zaměstnanců prodejen.

Státní inspekce potravinářských výrobků soustavně kontroluje jakost a váhu potravinářských výrobků všech odvětví a kontroluje i některé druhy průmyslových výrobků. Sleduje dodržování všech předpisů s výrobou a s jakostí výrobků souvisejících. Ověřuje, zda zpracovávané suroviny vyhovují jakostním normám, zda je dodržováno předepsané dávkování surovin, zda výroba probíhá podle předepsaných technologických postupů a kontroluje, zda jsou při výrobě dodržovány požadavky na hygienu a sanitaci. Státní inspekce jakosti výrobků potravinářského průmyslu také prověřuje, zda ve vyrábějících závodech je předepsaným způsobem prováděna jakostní přejímka suroviny, zda se soustavně provádí kontrola průběhu celého výrobního postupu a zda konečná kontrola jakosti výrobků před expedicí, prováděná závodem, je tak účinná, že je zabráněno, aby do obchodní sítě neproniklo nejakostní zboží.

Ve vyrábějících závodech a v dopravních organizacích kontroluje Státní inspekce jakosti dodržování skladovacích podmínek jak u potravinářských surovin, tak i u výrobků. Na základě vzájemné dohody ministerstva potravinářského průmyslu a ministerstva vnitřního obchodu vykonává Státní inspekce jakosti také kontrolu v obchodních organizacích, v prodejnách maloobchodu a ve velkoobchodních skladech. Kontroluje jakost potravinářských výrobků, dodržování skladovacích podmínek a dodržování hygieny. V loňském roce byla kontrolována výroba ve 24 podnicích a 7666 závodech a provozovnách a byla prověřena jakost 118 738 partií vyrobených potravinářských výrobků.

Státní inspekce jakosti má v současné době 331 systemizovaných pracovníků pro prověrkovou činnost ve výrobě a pro analytickou kontrolu v laboratořích.

Ústřední Státní inspekce jakosti má 122 pracovníků, ostatní jsou na krajských inspektorátech (nejsilnější krajské inspektoráty jsou Brno a Bratislava). Je to proto, že v krajském inspektorátu Bratislava je soustředěna činnost inspekční i laboratorní pro výrobní obory představované jedním podnikem pro celé Slovensko. Obdobně je tomu u krajského inspektorátu Brno (je zde např. soustředěna inspekční kontrola pro cukrovary, cukrovinářské závody v moravských krajích, laboratorní kontrola pro pivovarský a konzervárenský obor). V obou inspektorátech je též soustředěna biologická kontrola.

U ústředí v Praze je technicky vybavená laboratorní kontrola pro všechny obory potravinářského průmyslu. Technicky vybavené laboratorní kontroly jsou též u všech krajských inspektorátů, a to pro obory maso, mléko, pekárny, mlýny a cukrárny.

Zákonným opatřením předsednictva NS č. 40/1962 Sb. byla zřízena Ústřední správa nákupu zemědělských výrobků jako ústřední orgán státní správy při předsednictvu vlády. Ústřední správa nákupu byla současně pověřena řízením Státní inspekce jakosti zemědělských výrobků.

V souladu s tím uvádí návrh zákona, že kontrolu jakosti zemědělských výrobků vykonává státní inspekce jakosti zemědělských výrobků při Ústřední správě nákupu zemědělských výrobků.

26 v ústředí a 131 odborných pracovníků v krajích kontroluje dodržování podmínek pro uchování a zvyšování jakosti zemědělských výrobků, předpisů o technologické kázni, hygieně a sanitaci zejména při jejich nákupu, skladování, odbytu a přepravě a popřípadě také předpoklady pro splnění výrobních a nákupních úkolů v příslušných druzích a jakosti zemědělských výrobků. Sleduje, zda jakost zemědělských výrobků odpovídá příslušným státním normám jakosti, popřípadě sjednaným jakostním podmínkám a stanoveným cenám, a to při jejich nákupu, skladování, dodávce, přepravě, dovozu, vývozu a uvádění do oběhu. Vydává posudky a osvědčení o jakosti zemědělských výrobků, a to i při vývozu a dovozu.

Státní inspekce jakosti zemědělských výrobků provádí kontrolu tržních vztahů mezi zemědělskými závody a výkupními podniky. Ve svých tematických prověrkách odhaluje nedostatky i křivdy způsobené nejen ve směru výkupními organizacemi, ale též bere v ochranu i výrobce zemědělských produktů.

V závěrech prověrek, kterých v této nejmladší činnosti inspekce jakosti v této formě činí již několik desítek, se nejednou setkáváme se skutečností, kdy výkupní organizace musí uvést do pořádku neoprávněné zisky získané na účet výrobců.

Jako např. ve zprávě o prověrce výkupu lnu na Slovensku, kde inspekce zemědělských výrobků zjistila, že prověřené podniky zpracovaly v r. 1961 celkem 246 029,74 q stonkového lnu. Z tohoto množství bylo nesprávně pracovníky tíren ohodnoceno v neprospěch zemědělských závodů celkem 65621,55 q stonkového lnu, tj. 20,7%, přičemž byly tyto poškozeny o celkovou částku 3 244 893,40 Kčs. V neprospěch bylo nesprávně ohodnoceno celkem 29 918,75 q stonkového lnu, tj. 12,2%, přičemž vznikla uvedeným podnikům finanční ztráta v celkové částce 1 633 576 Kčs. Rozdíl v neprospěch zemědělských závodů po odpočtu částky, o kterou byly poškozeny tírenské podniky činí 1 611 317,40 Kčs, přičemž pouze 67,1% lnu bylo převzato správně.

Nebo závěry z prověrky váhových ztrát při přepravě nakupovaného dobytka a určeného k mezikrajským přesunům, kde se říká, že přejímání jatečného dobytka od zemědělských závodů provádějí zástupci ZNZ dle individuálních schopností jednotlivých nakupovačů velmi rozdílně. Vesměs je dobytek jinak klasifikován pro místní jatky, zejména srážky na nakrmenost jsou o 2-3% nižší a jinak pro přesun, kdy nakupovači z obavy před postihem hmotné odpovědnosti provádějí nižší klasifikaci v rámci mezitříd a vyšší srážky na nakrmenost tak, aby dobytek po dlouhotrvajících přesunech mohl být ještě v dovozních jatkách předán za nákupní váhu a klasifikaci.

Z provedené prověrky vyplývá, že pracovníci masného průmyslu tuto praxi považují za vyhovující, poněvadž jsou tak vytvořeny podmínky ke snadnější přejímce, aniž by to ovlivnilo plánování výtěžnosti masa. Pouze ojediněle, kdy ztráty při přepravě se jeví vyšší, než stačila krýt provedená srážka na nakrmenost, vyžaduje masný průmysl předání partie či individuálních kusů dle výsledku kontrolní porážky.

Tak z celkem prověřených 63 partií skotu 1150 kusů o celkové váze 549 108 kg byly provedeny kontrolní porážky u 2 partií 27 kusů, tj. 2,3% o váze 12 381 kg. Zbývajících 97,7% bylo bez pozastávky převzato za nákupní váhu bez ohledu na délku přepravy.

Z celkem prověřovaných 65 partií prasat - 4749 kusů o celkové váze 537 795 kg vyžádal si masný průmysl kontrolní porážky 10 partií - 695 kusů, tj. 14,6% o váze 75 323 kg. Zbývajících 85,4% prasat bylo převzato za váhu nákupní.

I když v rámci prověřených partií skotu a prasat byly i takové, u nichž zejména při krátkodobém přesunu či porážce nebyla uplatněna vůbec žádná srážka, jeví se celkově přejímka dobytka za nákupní váhu i při dlouhodobých přesunech pro masný průmysl příznivě, poněvadž neúměrně vysoké srážky z váhy na druhé straně i po ztrátách na živé váze dobytka před porážkou zabezpečují značnou nadvýtěžnost v mase.

Považovala jsem za žádoucí jen v několika příkladech zdůraznit rozsáhlou činnost státních inspekcí, které mají své opodstatnění.

V návrhu zákona § 6 je promítnuta dohoda ministrů potravinářského průmyslu a vnitřního obchodu, pokud jde o vzájemnou kontrolu výroby a obchodu.

Oproti dřívější úpravě se posiluje postavení i účinnost práce orgánů všech tří státních inspekcí.

V součinnosti se společenskými organizacemi budou státní inspekce jakosti pomáhat ke zvyšování kvalifikace pracovníků na závodech a podnicích. Pracovníci obchodní inspekce budou pomáhat při řízení a školení občanských kontrolorů, spotřebitelských rad a dohlížecích výborů spotřebních družstev. Zákon dává též základ (§ 12) pro součinnost pracovníků státních inspekcí s jinými orgány a organizacemi (národními výbory, státní bankou, zdravotnickými orgány, prokuraturou apod.).

Autorita kontrolních orgánů se proti dřívější úpravě posiluje tím, že se jim dává oprávnění (§ 8 a 9) vyvozovat důsledky proti pracovníkům kontrolovaných organizací, kteří zavinili porušení platných předpisů a jiných opatření. Krajští inspektoři všech státních inspekcí jsou oprávněni udělovat provinivším se zaměstnancům kontrolovaných organizací, nejde-li o trestný čin, důtku, nebo veřejnou důtku, případně mohou doporučit přemístění viníka na jinou práci (§ 8). Pracovníci státní obchodní inspekce mají nadto ještě oprávnění ukládat provinivším se pracovníkům obchodních organizací peněžité tresty do výše Kčs 2000,- (§ 9). Toto oprávnění pracovníků státní obchodní inspekce je odůvodněno tím, že tu jde o bezprostřední postižení cenových přestupků, přestupků při vážení zboží, při prodeji zboží apod., kdy tedy jde zpravidla o přímé šizení spotřebitele. V potravinářské výrobě jde naproti tomu o nedostatky v technologickém postupu, případně závady v hygieně a sanitaci. Zde je řada jiných možností a cest k odstranění závad (např. postižení odpovědných pracovníků zkrácením prémií). Ve výkupních organizacích pak o vytvoření správných tržních vztahů na zásadách soudružské důvěry mezi socialistickými výrobními závody a výkupními podniky.

Navrhovaná úprava nemá finanční dosah. Vypracováním jednoho právního předpisu se sleduje zjednodušení právního řádu ve smyslu vládního usnesení č. 899 z 20. října 1961.

Soudružky a soudruzi poslanci, výbory zemědělský, pro plán a rozpočet a ústavně právní -se podrobně zabývaly návrhem zákona o státní zemědělské, potravinářské a obchodní inspekci a provedly některé drobnější úpravy, tak jak je uvedeno v písemné zprávě. Doporučuji ve smyslu uvedených změn navrhovaný zákon schválit ve znění zprávy výborů. (Potlesk.)

Podpredseda NZ dr. Kyselý:

Do rozpravy sa prihlásil posl. Zedník, dávam mu slovo.

Posl. Zedník: Soudružky a soudruzi poslanci!

Dnes je plenárnímu zasedání NS předkládán vládní návrh zákona o Státní zemědělské, potravinářské a obchodní inspekci.

Myslím, že i když je to zákon svým rozsahem méně obsáhlý, pak v této etapě budování socialistické společnosti je to společensky velmi významný nástroj pracujících k upevňování státní disciplíny a socialistické zákonnosti.

Navrhovaná zákonná úprava kontrolní činnosti Státních inspekcí vychází z aktivní úlohy kontroly při hájení zájmů naší společnosti i ve směru k upevnění socialistického vlastnictví.

XII. sjezd KSČ ukázal, jak život pracujících v naší socialistické vlasti je stále bohatší a nakonec každý z nás sám na sobě pociťuje péči strany a vlády o růst životní úrovně.

Další vzestup výroby, na které závisí úroveň uspokojování potřeb celé společnosti však závisí na tom, jak důsledně budou všechny hospodářské organizace plnit úkoly, dávané jim prostřednictvím plánu a dalšími směrnicemi.

Skutečnost však ukazuje, že mnohé organizace a pracovníci, kteří jsou pověřeni jejich vedením, nevěnují dostatečnou péči právě zajišťování direktiv a velmi často přistupují k plnění úkolů nikoliv z hlediska společenských zájmů, ale individualisticky a namnoze i egoisticky.

Jistě se shodneme v tom, že všechny ty vážnější dočasné potíže, které se projevily v poslední době v našem národním hospodářství, jsou do značné míry důsledkem porušování státní disciplíny a socialistické zákonnosti, neboť jsou stále zjišťovány případy hrubého porušování pracovní kázně, obohacování se na úkor společnosti, nesprávného poměru k socialistickému vlastnictví apod. Negativních jevů, které jsou bohužel zjišťovány, je víc jak dost. Je třeba jim všemi prostředky čelit.

Navrhovaný zákon o těchto třech Státních inspekcích bude jedním z nástrojů, které musí omezovat, vymýcovat jakoukoliv svévoli a poškozování celospolečenských zájmů.

Kvalitativní změny, které jsou zakotveny v navrhovaném zákoně mohou podstatně ovlivnit dosavadní dopad činnosti Státních inspekcí v péči o jakost a provádění jednotné hospodářské politiky na území celého státu, neboť všechny tři Státní inspekce budou mít jednotné ústřední vedení a jednotný právní předpis.

Je např. velkou výhodou nového uspořádání, jestliže Státní obchodní inspekce není omezena při zjišťování jakosti výrobků jenom na kontrolu dodržování přejímky zboží v obchodě, ale může-li sjednat nápravu přímo při expedici hotových výrobků přímo ve výrobě a zabránit tak rozšiřování zboží s nesprávnou nebo narušenou jakostí do obchodní sítě.

V souvislosti s přípravou projednávání předloženého vládního návrhu zákona jsem si ověřoval v našem Jihomoravském kraji i mimo kraj dosavadní výsledky práce státních inspekcí, které pracují již několik roků na základě vládního nařízení.

Zjistil jsem, že problémů k řešení, jak s vedením podniků, tak i závodních složek i jednotlivců je hodně. Zajímavé jsou výsledky státní inspekce jakosti zemědělských výrobků, která kontroluje všechny platné předpisy, kterými má být zabezpečena jakost zemědělských výrobků, a to při jejich nákupu, skladování i odbytu na všech stupních. Kontroluje také předpoklady ke splnění výrobních a nákupních úkolů v příslušných druzích jakosti zemědělských výrobků, sleduje, zda jakost těchto výrobků odpovídá příslušným státním normám jakosti, popřípadě sjednaným podmínkám a stanoveným cenám, a to nejen při nákupu a skladování, ale při každém uvádění těchto výrobků do oběhu.

Zde je nutno vyzvednout, že při této své činnosti a při vydávání závazných posudků o jakosti zemědělských výrobků Státní zemědělská inspekce vykonává i důležitou činnost dozoru nad výkupci všeho druhu, aby zemědělci při nákupech jejich výrobků nebyli kráceni v cenách a aby bylo vykupováno i zboží nižších jakostí.

Dovolte mi, abych se připojil k s. zpravodajce a uvedl některé případy z činnosti Státní zemědělské inspekce v Jihomoravském kraji. Tak např. při kontrole nákupu kořenové papriky Slováckými konzervárnami (dílna Hodonín), dodávanými 4 JZD, bylo zjištěno, že všechna JZD jsou poškozována stanovením nízkého obsahu sušiny a JZD byla poškozena dohromady částkou 5969 Kčs.

Nebo při kontrole nákupu cukrovky v cukrovaru Slavkov u Brna bylo kontrolováno provádění srážek na dodávky u 4 JZD a ve třech případech bylo zjištěno poškození zemědělských závodů. Podobně v cukrovaru Židlochovice, kde bylo kontrolováno provádění srážek v 17 případech a zjištěno poškození zemědělských závodů v 11 případech. Toto jsou případy za poslední uplynulý měsíc, které musely být řešeny s vedením závodu i závodními složkami.

Vážné nedostatky byly zjištěny v řadě podniků Ovoce a zelenina a to na úseku přechodně skladované zeleniny, kde byla provedena operativní opatření k překvalifikaci do příslušných jakostních tříd, a dále provedena opatření, zabraňující dalšímu znehodnocování takto skladované zeleniny.

Poměrně závažným problémem je nákup a kontrola živočišných výrobků, zejména jatečného dobytka. Na tomto úseku je zjišťováno nejvíce případů poškozování zemědělských závodů, což také dokazuje dosažení nadvýtěžnosti masa na jatkách masného průmyslu.

Bylo by účelné prohloubit na tomto úseku kontrolní práci Státní inspekce jakosti zemědělských výrobků v tom, že by zavedla soustavnou kontrolu alespoň na větších jatkách a docílila snižování poškozování zemědělských závodů a zamezila tomuto nešvaru vůbec. Jak jsem byl informován na ústředním inspektorátě, byla tato problematika pečlivě projednávána a je příslib, že od počátku roku 1963 bude zesílen dozor Státní inspekce zemědělských výrobků právě v této oblasti.

Pro ilustraci bych chtěl uvést, že jen Jihomoravský průmysl masný vykazuje za I. pololetí 1962 podle vlastní evidence nadvýtěžnosti za celý podnik v živé váze 754 q u hovězího a 852 q u vepřového masa. I když nadvýtěžnost je řádně podnikem podchycena a podnik musí odvádět nezasloužený zisk do státní pokladny, zůstává zde poškození zemědělských závodů, dále je potřeba říci, že toto množství masa se nepočítá do plnění plánu a navíc se dává široká možnost rozkrádání masa a masných výrobků právě z nadvýtěžnosti, jak to dokumentovala řada soudních procesů s rozkrádači, zjištěnými na jatkách.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP