Není proto v souladu s těmito zásadami ustanovení
dosavadního zákona § 9, odst. 1, které
umožňuje poskytnout slevy již při dotacích
10 až 12% hrubých peněžních příjmů.
Vážným problémem však i nadále
zůstávají značné rozdíly
v hospodaření družstev v horských a
podhorských oblastech proti družstvům v oblastech
kukuřičných a řepařských.
Zde se ukazuje, že dosavadní způsob vyměřování
daně nedostatečně ekonomicky působí
na zmírňování důsledků
působení diferenciální renty. Zvláště
horská a bramborářsko-ovesná oblast
potřebuje nutně větší pomoci,
což vyžaduje samozřejmě větších
finančních. nákladů.
Je sice zřejmé, že samostatná daň
nemůže odstranit rozdíly mezi družstvy
hospodařícími za odlišných přírodních
a ekonomických podmínek, ale může řešení
tohoto rozporu více napomáhat. K tomu, aby se podstatně
omezilo působení diferenciální renty,
je nutno daleko rychleji zavádět správnou
specializaci výroby, zavádět vhodnou mechanizaci
pro JZD, která hospodaří za ztížených
podmínek, aby rychleji klesaly náklady na výrobu,
dále dodržovat zásady správné
cenové politiky a zvyšovat hmotnou zainteresovanost
družstevníků na výrobě.
Přesto však nově upravená zemědělská
daň přinese zvýšení příjmů
kolem 180 až 200 miliónů korun, které
mohou být věnovány na pomoc horským
a podhorským JZD ke zvýšení výroby.
V průběhu posledních tří let
se také ukázalo, že dosavadní způsob
vyměřování daně neumožňoval
dost dobře diferencovat rozdíly, které jsou
uvnitř jednotlivých výrobních oblastí
a mezi nejbližšími výrobními oblastmi,
poněvadž rady ONV mohou snížit v řepařské
oblasti daň na 5% a v bramborářské
oblasti mohla být maximálně zvýšena
na 4%. Zkušenosti však ukazují, že mnohá
JZD hospodařící v nejlepších
bramborářských oblastech dosahují
působením objektivních přírodních
podmínek, zejména dobrou bonitou půdy - lepších
výsledků, nežli JZD hospodařící
v nejhorší řepařské oblasti.
Všechny tyto okolnosti byly brány v úvahu při
návrhu na změny a doplňky zákona o
zemědělské dani a je tedy navrhováno:
1. Prohloubit diferenciaci daňových sazeb mezi jednotlivými
oblastmi, zejména mezi oblastí řepařskou
a kukuřičnou na straně jedné a bramborářsko-ovesnou
a horskou na straně druhé.
2 Prohloubit diferenciaci sazeb u téže oblasti, aby
mohly být správně vystiženy místní
výrobní a ekonomické podmínky.
3. Odstranit nesoulad ve výši daňové
sazby u JZD, které hospodaří vedle sebe,
ale každé patří do jiné výrobní
oblasti.
Těchto cílů bude dosaženo tím,
že sazby se upravují tak, aby se vzájemně
v jednotlivých výrobních oblastech překrývaly.
V oblasti kukuřičné se stanoví sazba
v rozpětí od 4 do 10%, v řepařské
od 5 do 12%, přičemž v těch případech,
kdy by vyměřování daně 12%
v řepařské oblasti mělo mít
za následek narušení procesu rozšíření
reprodukce, stanoví se sazba nejvíce 10%, v bramborářské
oblasti je stanovena sazba od 1 do 5% a v bramborářsko-ovesné
a horské 1%.
Sazby daně pro každé jednotlivé družstvo
stanoví v rámci daného rozpětí
rada ONV, tedy volený orgán, u něhož
se předpokládá, že posoudí podrobně
a objektivně místní i klimatické podmínky
každého JZD. Průměrná sazba pro
jednotlivé výrobní oblasti je stanovena v
prováděcích předpisech tohoto zákona
a to tak, že činí pro oblast řepařskou
průměr 9%, kukuřičnou 7% a bramborářskou
3%. Na této úrovni bude také stanoven plán
zemědělské daně pro jednotlivé
národní výbory.
Velmi výhodně pro JZD jsou stanoveny slevy na dani
a je možno říci, že celé toto ustanovení
bude účinným nástrojem k posilování
zájmů družstev a celé společnosti
o rozšířenou reprodukci. Od základu
výpočtu daně, který tvoří
skutečně dosažené celkové hrubé
peněžní tržby, včetně tržeb
za dodané produkty družstevníky na splnění
plánu a hodnota naturálií vydaných
členům na pracovní jednotky se budou odčítat
částky přidělené nedělitelnému
fondu na rozšířenou reprodukci a na splátky
investičních půjček členů,
dále se budou odpočítávat hodnoty
úspor docílených na stavbách prováděných
svépomocí. Tyto slevy dostanou všechna družstva.
Další slevu na dani získají ta družstva,
která vloží do nedělitelného
fondu na rozšířenou reprodukci nebo na splátky
investičních půjček členů
částku, která bude převyšovat
stanovenou hranici, tj. v dnešní době 4% hrubých
příjmů. Tato sleva bude činit 10 až
50% částek přidělených fondu
nad tato 4%.
Je to velmi významné ustanovení, poněvadž
povede k ještě výraznějšímu
zainteresování družstev ke vkládání
prostředků na rozšiřování
výroby. Mimo mechanizaci a stavby bude žádoucí,
aby se vkládaly prostředky především
do zúrodňování půdy, což
se projeví ve vyšší výrobě
a samozřejmě i v příjmech družstev
a družstevníků. Toto ustanovení přispěje
také k tomu, že JZD budou stavby svépomocí
provádět nejen účelně, ale
také levně, poněvadž od základu
daně se budou odečítat částky,
které na stavbách uspoří.
Nově se také upravuje zdaňování
drobných držitelů půdy, kteří
zpravidla mají ještě další příjmy
z výdělečné činnosti a jsou
proto zvýhodňováni, poněvadž
doposud platí stejnou daň jako soukromě hospodařící
zemědělci. Správně by to mělo
být tak, aby jejich celkové příjmy,
jak z výdělečné činnosti, tak
finanční a naturální příjmy
z obhospodařovaných pozemků byly zdaňovány
jednou daní, která by byla podle platných
daňových sazeb daleko vyšší nežli
obě dvě nynější daně dohromady.
Společné zdaňování těchto
příjmů by si však vyžádalo
poměrně značnou administrativu a proto se
navrhuje pouze zvýšení daně, která
bude vyměřována z příjmů
z provozování zemědělského
hospodářství. Toto ustanovení dává
možnost spravedlivého vyměření
daně, poněvadž o zvýšení
budou rozhodovat místní národní výbory.
Přitom budou přihlížet k sociálním
poměrům poplatníka, k počtu dětí,
které vyživuje, k výdělkovým
poměrům, dále mohou brát ohled na
potřebu zajistit obdělávání
pozemků v obci apod. Daň může být
zvýšena až o 100%, nejméně však
o 100 Kčs. Přitom však má možnost
místní národní výbor v jednotlivých
případech, kdy jde např. o důchodce
s nízkým příjmem nebo v jiných
odůvodněných případech zvýšit
daň o nižší částku, než
je 100 Kčs nebo zvýšení vůbec
nepředpisovat.
Toto zvýšení se nebude týkat členů
JZD a osob, které hospodaří na výměře
menší než 20 arů.
Nově se zákonně upravuje zdanění
pěstitelů vinné révy. I tady dochází
prakticky ke zvýšení daně v těch
případech, kdy pěstitel nedodá hrozny
nebo víno do centrálních fondů a ponechá
si je v nadměrném množství k vlastní
spotřebě nebo na volný prodej přímo
spotřebiteli. Jak všichni víme, v důsledku
nedostatečné vlastní výroby vína
a jeho velké spotřeby a z toho plynoucího
tlaku na dovoz ze zahraničí, muselo být přikročeno
ke zvýšení cen vína, aby se spotřeba
usměrnila.
Pěstitelé vína se velmi rychle přizpůsobili
novým cenám vína a prodávají
víno přímo spotřebitelům za
daleko vyšší ceny, nežli jsou ceny vín
dodávaných do centrálních fondů.
Je proto spravedlivé, aby byl zvýšenou daní
odčerpán neoprávněný vyšší
příjem.
Navrhuje se proto, aby pro vlastní potřebu pěstitele
bylo ponecháno bez zvýšení daně
300 l vína nebo 400 kg hroznů a z toho, co si ponechá
nad toto množství, aby se mu zvýšila daň
za každý kilogram hroznů o 3,50 až 5 korun
nebo za každý litr vína o 5 až 7 korun.
Toto zvýšení daně se nebude týkat
členů JZD, kteří pěstují
víno na výměře do 5 arů.
K zajištění spolehlivých podkladů
pro výpočet zvýšení daně
podle množství vinných hroznů provede
místní národní výbor u každého
pěstitele každoroční odhad úrody
hroznů.
Zvýšení daně pěstitelů
vinné révy se vztahuje i na JZD, kdy se bude daň
zvyšovat za každý litr vína nebo kilogram
hroznů, které JZD nedodá do centrálních
fondů. Půjde o vyměření daně
na to víno nebo hrozny, které si JZD ponechá
pro vlastní potřebu nebo je rozdělí
na naturálie členům JZD nad množství,
které je stanoveno vlastními stanovami, případně
celoročním výrobním a finančním
plánem schváleným okresním národním
výborem.
Na základě požadavků se strany národních
výborů se také upravuje placení zemědělské
daně, která tvoří podstatnou část
rozpočtových příjmů národních
výborů. Vychází se z toho, že
platit 50% daně najednou do 30. listopadu způsobuje
národním výborům těžkosti,
poněvadž musí vyčkávat na závěr
roku a v případě liknavosti poplatníků
není ani dost času na vymáhání
splátek. Velmi často se stalo, že realizace
daně se přesunula až do příštího
roku a národní výbor nemůže těchto
prostředků využít ke krytí plánovaných
rozpočtových výdajů v běžném
roce. Proto se rozděluje poslední splátka
na dvě splátky, a to 20% do konce září
a 30% do konce listopadu, což bude vyhovovat jak poplatníkům
zemědělské daně, tak i národním
výborům, poněvadž je to časově
v souladu s realizací příjmů ze zemědělské
výroby. Zároveň s tím se zjednodušuje
podávání daňového přiznání,
a to tak, že nedošlo-li k změnám v okolnostech
rozhodných pro vyměření daně,
stačí oznámí-li to poplatník
ústně nebo písemně MNV.
Soudružky a soudruzi!
I když k nové úpravě zemědělské
daně dochází v době, kdy celá
řada opatření je zaměřena k
řešení obtížné a spletité
hospodářské situace u nás, není
předložený návrh pouze nějakým
administrativním opatřením, které
by mělo přinést zvýšení
příjmů do státního rozpočtu
nebo rozpočtů národních výborů
a které by vycházelo z potřeb a požadavků
ministerstva financí. Návrh znamená prohloubení
ekonomického působení zemědělské
daně a je vyvolán vývojem důchodů
družstev a družstevníků za platnosti nového
nákupního systému. Toto je zřejmé
mimo jiné i z toho, že zvýšení
výnosu zemědělské daně u JZD
v kukuřičné a řepařské
oblasti v roce 1963 v důsledku navržených úprav
se odhaduje celkem na 180 miliónů korun. Přitom
však současná přímá pomoc
do provozu poskytovaná státem družstvům
hospodařícím v méně výhodných
přírodních a výrobních podmínkách
se zvyšuje v roce 1963 proti původním předpokladům
z 50 miliónů korun na 210 miliónů
korun.
Konečně celá zemědělská
daň, a to si musí především naše
družstva uvědomit, je znovu používána
ve prospěch zemědělství. Vždyť
např. v loňském roce celkový výnos
zemědělské daně činil 649 miliónů
korun, ale jen přímá pomoc státu na
investice do zemědělství činila 1
miliardu 11 miliónů korun. A tak bych mohl ukazovat
na rozpočty národních výborů
a další obrovské částky, které
jsou do zemědělství vkládány.
Jde o to, aby naše JZD hledala cesty k úhradě
zemědělské daně jedině ve zvyšování
zemědělské výroby. Je nesporné,
že budou-li se naše družstva dobře zamýšlet
nad svým hospodařením a svými povinnostmi
vůči společnosti, budou také lépe
zvažovat vydávání svých prostředků,
budou se starat o daleko lepší využívání
stávajících prostředků, což
je velmi potřebné.
Poslední rozbory hospodaření JZD ukazují,
že nárůst základních mechanizačních
prostředků není provázen současným
snižováním nákladů na výrobu,
jak by tomu mělo být, ale naopak zvyšuje se
čerpání pracovních jednotek na každý
hektar půdy. Je to důsledek nedostatečného
využívání stávající
mechanizace a změkčování norem.
XII. sjezd naší strany se velmi podrobně zabýval
současnou situací v zemědělství
a vytýčil naprosto konkrétní úkol
do roku 1970 vyrovnat úroveň zemědělství
na úroveň průmyslu jako podmínku vytvoření
materiálně technické základny pro
přechod ke komunismu. Všichni si jistě uvědomujeme,
že tento hlavní úkol celé naší
společnosti nebude lehkou záležitostí,
a že k jeho splnění musíme soustředit
všechny naše síly, že musíme ze života
našich JZD odstranit všechno, co brzdí jejich
rozvoj a naopak prosazovat všechno, co znamená pokrok,
co povede ke zvýšení výroby a zajištění
dostatku potravin pro všechen náš lid. A k dosažení
tohoto cíle má napomoci svým dílem
i nově upravený a doplněný zákon
o zemědělské dani.
Navrhuji proto, aby Národní shromáždění
předložený návrh zákona schválilo
tak, jak jej výbor ústavně právní,
zemědělský a výbor pro plán
a rozpočet projednal a schválil. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Do rozpravy se přihlásil
posl. Kruntorád; dávám mu slovo.
Posl. Kruntorád: Soudružky a soudruzi poslanci,
chtěl bych zdůraznit některé body
zprávy s. zpravodaje k vládnímu návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o zemědělské dani.
Chtěl bych zde ukázat, jak tento zákon bude
působit v horských, podhorských a bramborářských
oblastech.
Navržená úprava zemědělské
daně má prohloubit její ekonomickou účinnost
ve dvou směrech:
1. Více než dosud má zmírňovat
rozdíly v důchodech družstev a družstevníků,
hospodařících v různých klimatických
a výrobních podmínkách, které
vznikají působením diferenční
renty.
2. Ještě více než dosud zainteresovat
družstva a družstevníky na zajišťování
vlastních prostředků v maximální
míře pro novou stavební i strojovou výstavbu
družstva a tak zajišťovat trvalý a dlouhodobý
růst zemědělské produkce.
Zemědělská daň má působit
ke zmírňování rozdílů,
vznikajících působením diferenční
renty nejen mezi jednotlivými výrobními oblastmi
tím, že pro družstva hospodařící
ve výrobní oblasti kukuřičné
a řepařské se stanoví podstatně
vyšší daň, než pro družstva
hospodařící v ostatních výrobních
oblastech, ale má působit i ke zmírňování
těchto rozdílů v téže výrobní
oblasti.
Proto je v zákoně uvedená sazba zemědělské
daně platná pro tři oblasti rozpětím
a rady ONV stanoví pro každé JZD ve svém
obvodu sazbu daně v rámci tohoto rozpětí
s přihlédnutím k místním podmínkám
a poměrům.
Provedl jsem si rozbor u třech družstev přibližně
o stejné výměře 800 ha. V oblasti
horské, bramborářsko-ovesné a bramborářské
B 2. Chtěl bych říci, že s novou úpravou
zemědělské daně bude třeba
také upravit vyhlášku č. 50 z roku 1959
o zařazení obcí do jednotlivých oblastí.
Toto zařazení se bude projevovat nepříznivě,
a to hlavně v bramborářsko-ovesné
oblasti a v bramborářské oblasti. A to proto,
že oblast horská a bramborářsko-ovesná
jsou zařazeny do jedné sazby, a to 1%. V oblasti
bramborářsko-ovesné se daň podle nového
návrhu snižuje a u bramborářské
B 2 se zvyšuje. Chtěl bych to ukázat na dvou
družstvech, položených vedle sebe, ale nedobře
zařazených Akademií do výrobních
oblastí. JZD Podhůří je zařazeno
v oblasti bramborářsko-ovesné. JZD Rozkvět
v oblasti bramborářské B 2. Obě družstva
mají stejné výměry 950 ha a 960 ha,
obě družstva jsou semenářská
a tak i tržby obou JZD jsou stejné přes 4 mil.
Kčs. Rozdíl je v tom,. že JZD Podhůří,
které mělo sazbu 2%, bude mít dle nové
úpravy sazbu 1% a daň bude činit 17 000 Kčs.
Kdežto sousední JZD Rozkvět,. které
je v oblasti bramborářské B 2, má
sazbu 3%, taktéž dle nové úpravy 3%
bude mít a daň v tomto JZD činí 118.000
Kčs. Že takto nesprávně zařazených
JZD na okrese Havlíčkův Brod je více,
dokazuje to, že i procento odměn je vyšší
v bramborářsko-ovesné oblasti - 39,1%, než
v bramborářské B 2, kde je 38,2% z celkových
tržeb JZD. Navrhovanou úpravou zemědělské
daně se tyto rozdíly ještě více
prohloubí, neboť sazba bramborářsko-ovesné
oblasti se snižuje na 1% a okresní národní
výbor nebude moci v takovýchto případech
sazbu daně přiměřeně upravit.
Navrhoval bych proto provést prověrku zařazení
obcí v podhorských oblastech a tím zmenšit
rozdíly, které nesprávným zařazením
vznikají. ONV má rozpracováno vlastní
rozdělení družstev do oblastí, podle
kterých rozepisuje výrobní a dodávkové
úkoly a které vyhovují, ale daň se
vyměřuje z toho, co je navrženo Akademií.
V mém volebním obvodě Chotěbořska
a Ledečska je nesprávně zařazených
obcí více, zvláště, když
někde pracovníkům Akademie stačil
k zařazení do oblastí jako rozhodující
činitel rozdíl nadmořské výšky.
Druhým ekonomickým cílem nové úpravy
zemědělské daně je prohloubit její
účinnost při podpoře družstev,
zajišťujících ve zvýšené
míře rozšířenou reprodukcí
a uvést v soulad příslušná ustanovení
zákona se zásadami přijatými po vydání
zákona o zemědělské dani V. sjezdem
JZD. Jsou to zejména dvě zásady, které
je nutno zdůraznit:
1. odpis základních prostředků tvoří
součást vlastních nákladů,
které se zvlášť evidují a neukládají
se do nedělitelného fondu;
2. družstva, která přešla na pevné
peněžní odměňování,
budou dotovat nedělitelný fond částkou
převyšující 50% čistého
peněžního důchodu a družstva, odměňující
dle jednotek, budou dotovat nedělitelný fond nejméně
13% hrubých peněžních příjmů.
Dosavadní předpisy zákona o zemědělské
dani nejsou v souladu s těmito zásadami. Tak jako
příděly nedělitelného fondu
se odčítají vedle přídělů
na rozšířenou reprodukci a na splátky
investičních půjček členů
ještě i odpisy základních prostředků,
třebaže se již do nedělitelného
fondu neukládají a není proto důvodu
odečítat je od příjmů podrobených
dani a poskytovat na ně slevy. Naproti tomu vedle peněžních
prostředků, přidělovaných nedělitelnému
fondu, bude účelné odečítat
hodnotu úspor na stavbách, prováděných
svépomocí, což bude působit k zhospodárňování
investiční výstavby, prováděné
družstvy.