Rozhodnutí orgánů hospodářské
arbitráže jsou konečná a není
proti nim opravný prostředek. Oprava vadných
rozhodnutí se děje jejich přezkoumáváním
hlavním arbitrem ČSSR, který může
tuto svou pravomoc přenést na vedoucí krajských
státních arbitráží, ovšem
jen v omezeném rozsahu. Rozhodnutí hlavního
arbitra ČSSR, vydaná při výkonu jeho
přezkoumávací činnosti může
zrušit jedině vláda. Podnět k takovému
opatření vlády dává příslušný
ministr nebo rada krajského národního výboru.
Pokud jde o výkon arbitrážních rozhodnutí,
stanoví vládní návrh, že rozhodnutí
se vynucují pořádkovými pokutami až
do výše 100 000 Kčs. Pokud jde o rozhodnutí
na peněžitá plnění, provádí
se přímo odpisem příslušné
částky z účtu organizace u Státní
banky československé.
Upouští se tedy na rozdíl od dosavadního
stavu od použití prostředků správní
nebo soudní exekuce v případech, kdy jde
o vynucení nepeněžitého plnění,
neboť tyto prostředky se ukázaly být
vůči socialistickým organizacím jako
zcela nevhodné, neúčelné a nevedoucí
k žádoucím výsledkům.
Návrh zákona upravuje též nově
organizaci hospodářské arbitráže.
Hospodářská arbitráž se člení
na státní arbitráž, resortní
arbitráž a družstevní arbitráž.
Ústředním orgánem této soustavy
orgánu hospodářské arbitráže
je Státní arbitráž ČSSR v Praze,
které náleží metodické řízení
a usměrňování činnosti všech
arbitrážních orgánů a bezprostřední
přímé řízení krajských
státních arbitráží. Tím
je vytvářena organizační jednota orgánů
státní arbitráže v čele s hlavním
arbitrem ČSSR, jsou vytvořeny předpoklady
pro jednotnou činnost orgánů hospodářské
arbitráže a je tím zajištěna i
vyšší efektivnost jejich činnosti.
Soudružky, soudruzi,
návrh zákona o hospodářské
arbitráži, který je Národnímu
shromáždění předkládán,
je legislativní úpravou, která jako jedna
z prvních vytváří předpoklady
pro uvedení do života velkých kodifikačních
úprav na úseku hospodářského,
pracovního a občanského práva, tak
jak to předpokládalo usnesení ÚV KSČ
z prosince 1960 k dalšímu upevnění socialistické
zákonnosti a zlidovění soudnictví.
Návrh zákona o hospodářské
arbitráži si nevyžádá vyšších
výdajů ze státního rozpočtu,
bude prospěšný pro celou naši socialistickou
společnost tak, jak z předchozího výkladu
vyplývá. Návrh byl projednán ve výborech:
ústavně právním, průmyslovém,
zemědělském, plánovacím a rozpočtovém,
byl těmito výbory schválen a proto doporučuji
plénu Národního shromáždění,
aby vládní návrh zákona o hospodářské
arbitráži schválilo. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Do rozpravy se přihlásil
posl. Dr. Berák, dávám mu slovo.
Posl. dr. Berák: Soudružky a soudruzi poslanci!
XII. sjezd KSČ zdůraznil ve zprávě
ÚV KSČ přednesené 1. tajemníkem
ÚV KSČ a presidentem republiky s. Antonínem
Novotným a v závěrečném usnesení
podtrhl důležitost řídící
práce, jejíž organizace i metody do značné
míry rozhodují o tom, jak rychle a plně bude
využíváno předností socialistické
ekonomiky a dosaženo našich cílů, směřujících
k dalšímu rozvoji socialistické společnosti
a výstavbě materiálně technické
základny komunismu. Z tohoto hlediska je třeba i
hodnotit předkládaný návrh zákona
o hospodářské arbitráži, který
je pokračováním vývoje, jak začal
po vydání vládního nařízení
a o státní arbitráži v roce 1953 a projevil
se zejména v zákoně č. 69/1958 Sb.
v souvislosti s tehdejším zavedením nové
organizace průmyslu a nové metodiky plánování,
poněvadž s rozšířením práv
a odpovědnosti socialistických hospodářských
organizací, k němuž tehdy došlo, vzrostl
i význam smluvních vztahů socialistických
organizací pro řízení a rozvoj národního
hospodářství. XII. sjezd KSČ nám
ukázal, že tehdejší opatření
nebyla všude správně pochopena a že větší
pravomoc nebyla vždy provázena zvýšenou
odpovědností a že celospolečenský
zájem se nestal ve všech případech základním
zákonem.
Vývoj, který od této doby pokračoval
a byl podtržen zákonným opatřením
NS č. 87/1961, kterým Státní arbitráž
ČSSR byla přičleněna k předsednictvu
vlády, ukázal nutnost přebudovat hospodářskou
arbitráž v mnohem účinnější
a pohotovější nástroj pro organizaci,
úpravu a kontrolu hospodářských vztahů
mezi socialistickými organizacemi. A to je smysl návrhu
zákona o hospodářské arbitráži,
o kterém právě jednáme.
Jak je tato úprava nutná, chtěl bych ukázat
alespoň na jednom příkladě. V děčínském
okrese se letos vyskytla celá řada případů
porušování vyhlášky o nákupech
zboží socialistickými organizacemi v maloobchodě.
Závažnější případy
byly hlášeny arbitrážním orgánům.
Ve dnech 17. a 18. července t. r. došlo v Rumburku
k arbitrážnímu řízení,
ke kterému bylo pozváno celkem 18 nakupujících
organizací a 2 organizace prodávající.
Státní arbitr zvážil všechny důvody
pro i proti a v některých případech
rozhodl, aby částky za neoprávněné
nákupy byly odvedeny do státního rozpočtu.
I když řada případů prošla
bez hmotných postihů, jednání splnilo
svůj hlavní cíl, totiž že organizacím
byla důrazně připomenuta nesprávnost
jejich počínání, takže lze právem
očekávat, že v budoucnosti nebude třeba
proti nim zakročovat. O skončeném arbitrážním
řízení byl také uveřejněn
článek v okresních novinách. I to
je upozornění pro organizace, aby si svoje potřeby
zajišťovaly řádně v rámci
materiálně technického zásobování
a ne na úkor tržních fondů, určených
pro zásobování obyvatelstva.
To je jeden z mnoha příkladů ukazujících
na význam arbitráže a je jistě možno
otevřeně konstatovat, že její význam
v budoucnosti ještě poroste. Vždyť právě
letošní rok nám ukázal, kolik nesrovnalostí,
rozporů a vzájemně nesplněných
smluv se vytváří mezi různými
hospodářskými organizacemi.
Dosavadní zkušenosti nám ukázaly, že
státní disciplína, která je vlastně
uskutečňováním socialistické
zákonnosti, nevnikla ještě ve všech směrech
- v oboru plánování, hospodářských
smluv i v oboru finančním - do krve všem našim
hospodářským pracovníkům. A
velmi mnoho těžkostí, které se vyskytují
ve vzájemné hospodářské spolupráci
mezi podniky, nepramení jenom z objektivních příčin,
jak se to mnohdy tito pracovníci snaží vysvětlovat.
Aniž bychom chtěli podceňovat objektivní
příčiny, které způsobují
mnohdy neplnění smluv, je třeba rovnou říci,
že řada obtíží vzniká také
proto, že ne všichni pracovníci berou státní
disciplínu vážně, že se velmi často
setkáváme s tím, že zájmy jejich
závodů nebo okresu jsou jim bližší
než zájmy celostátní a že v mnoha
případech dokonce i zájmy osobní jsou
povyšovány nad zájmy celospolečenské.
Nedávno přinesl časopis Svoboda článek
o tom, že kladenské hutě nesplnily dodávku
prvořadé důležitosti a tím i
narušily důležitou výrobu v jiných
závodech, neboť pro nedodání výrobků
z těchto hutí nebyly ony další závody
s to splnit svůj výrobní plán. Bylo
nemálo těch, kteří v tom zpočátku
hledali objektivní příčiny a byli
ochotni uvádět, že těžkosti výroby
spočívaly mimo možnosti jejich závodu.
Když se však později kontrolní orgány
podívaly na problém zblízka, zjistily, že
jeden z kompetentních pracovníků - plánovač
- zaznamenával objednávky na karty ne podle stupně
skutečné důležitosti, ale podle toho,
jak velký kdo dal tuzér a podle toho dostala zakázka
stupeň důležitosti. Ukázalo se, že
neplnění důležitých hospodářských
smluv zde nebylo zaviněno objektivními příčinami,
ale že to bylo v lidech.
Soudruh Novotný na XII. sjezdu strany prohlásil,
že mnozí soudruzi místo toho, aby rozhodně
a důsledně řešili problémy a
organizovali práci na svěřeném úseku
ke splnění jim daných úkolů,
překonání překážek a potíží,
spíše filosofují: "Kdybych měl
tohle a tohle, jak bych úkol splnil". Prostě
jejich hlavní starostí je hledat nedostatky jinde,
hledat objektivní příčiny, .pronášet
čas od času různé zásadní
kritiky, ovšem na druhé, a vyčkávat,
až na jeho slova dojde. Zatím by však zde byla
namístě pořádná sebekritika.
Uvádím tato slova soudruha presidenta Novotného
právě dnes u příležitosti námi
projednávaného zákona o hospodářské
arbitráži a všichni naši pracovníci
na závodech by si je měli vzít k srdci.
Souhlasím se s. Matějičkou, že předložený
návrh, až se stane zákonem, bude dobrým
a účinným nástrojem, který
bude pomáhat rozplétat mnohé obtíže
a nesrovnaiosti mezi závody. Na druhé straně
bylo by však chybou spatřovat v něm všelék,
který nám vyřídí všechny
překážky a obtíže, které
máme. Arbitrážní řízení
je jenom jedna stránka věci. Druhá stránka
je mnohem větší a složitější.
Spočívá v lidech, v jejich disciplinovanosti,
smyslu pro pořádek a pro ochranu veřejných
zájmů. Až toho dosáhneme, patrně
už nebudeme potřebovat hospodářskou
arbitráž. Zatím však ovšem, soudruzi
z hospodářské arbitráže se nemusí
obávat, že by brzo přišli o zaměstnání
anebo o chleba.
Spolu s pracovníky arbitráže máme před
sebou bojový úkol. Bojovat a probojovat především
celospolečenské potřeby, střežit
a obhájit celospolečenské zájmy. Tomu
podřídit veškerý důmysl pracovníků,
veškeré naše pracovní snažení
a intenzitu, iniciativu a organizátorskou práci.
Jde především o to dosáhnout s pomocí
řídících orgánů toho,
aby podniky ve svých plánech respektovaly celospolečenské
proporce, aby tak byly v nejširší míře
uspokojeny plánované potřeby národního
hospodářství.
Ještě o jednom problému bych se chtěl
zmínit, o kterém zpravodaj nemluvil: o vytvoření
Ekonomického poradního sboru při státní
arbitráži. Jde o jednu z nových metod práce
Státní arbitráže ČSSR, jejíž
potřeba vyplynula z nového organizačního
a funkčního poslání tohoto orgánu.
Tento ekonomický poradní sbor, jehož členy
bude jmenovat hlavní arbitr ČSSR v dohodě
s příslušnými ministry, popřípadě
vedoucími příslušných orgánů,
bude pomáhat při řešení důležitých
otázek organizace úpravy a kontroly hospodářských
vztahů mezi socialistickými organizacemi. Bude jistě
velkou ctí být členem tohoto sboru, jimiž
mají být nejlepší pracovníci
hospodářské arbitráže, význační
pracovníci hospodářských ministerstev,
pracovníci vědečtí, výzkumných
ústavů, zástupci vyšších
orgánů ROH apod. O členy tohoto poradního
sboru bude se státní arbitráž opírat
také při sestavení seznamu rozhodců,
který bude dáván k dispozici socialistickým
organizacím, aby si je zvolili pro rozhodnutí vzájemných
sporů, jak o tom hovořil soudruh zpravodaj.
Ještě další věc si zaslouží,
aby byla z tohoto místa zdůrazněna. Je to
celková koncepce zákona, jakožto jediného
předpisu upravujícího komplexně statutární
otázky arbitráže a celé arbitrážní
řízení. Přehlednost, jednoduchost
a srozumitelnost předpisů, týkajících
se arbitráže, umožní širokému
okruhu pracovníků z podniků a nadpodnikových
orgánů, jejíž většina jsou
neprávníci, snadno se orientovat v základních
otázkách organizace, působnosti a řízení
státní arbitráže. Není sporu
o tom, že tím předložený návrh
zákona splňuje jeden z důležitých
politických požadavků poslední doby,
tj. očistit právní řád od předpisů
nesrozumitelných prostému občanu. Jen si
vzpomeňme, soudružky.a soudruzi poslanci, kolikrát
jsme o tomto problému, avšak celkem s malým
výsledkem - v našich výborech mluvili.
XII. sjezd strany zdůraznil a jasně prohlásil,
že rozvoj zemědělské výroby se
nyní stává hlavním úkolem naší
společnosti. I na tomto úseku připadne důležité
poslání hospodářské arbitráže.
Od 1. ledna příštího roku přejdou
do její působnosti spory na úseku zemědělské
výstavby JZD. V připravovaném hospodářském
zákoníku, který nabude platnosti pravděpodobně
v roce 1964, se počítá s tím, že
pravomoc státní arbitráže se rozšíří
na všechny spory JZD. Tato úprava pak bude znamenat,
že všichni dodavatelé JZD budou již samotnou
zákonnou úpravou nuceni, aby plnili svoje povinnosti
vůči našemu zemědělství.
Přispěje se tím k dalšímu vzestupu
zemědělské výroby a tím i národního
hospodářství.
Návrh zákona klade před pracovníky
státní arbitráže nové, ještě
vyšší a důležitější
úkoly. Přejeme jim ze srdce, aby se jich se ctí
zhostili. Bude to nejen jim ke cti, ale také k prospěchu
a dalšímu rozkvětu naší socialistické
vlasti. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Pořad přihlášených řečníků
je vyčerpán.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tudíž
skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji posl. Matějičkovi.
Posl. Matějička: Soudružky a soudruzi,
vzhledem k tomu, že nebylo závažných a
podstatných připomínek, vzdávám
se slova a doporučuji návrh zákona ke schválení.
Předseda NS Fierlinger:
Můžeme přistoupit k hlasování.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu najednou podle předložené společné
zprávy výborů pro plán a rozpočet,
průmyslového, ústavně právního
a zemědělského.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o hospodářské
arbitráži, a to ve znění společné
zprávy výborů pro plán a rozpočet,
průmyslového, ústavně právního
a zemědělského, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování ? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o hospodářské
arbitráži.
Tím jsme projednali druhý bod pořadu.
Přistoupíme k projednání třetího
bodu pořadu, kterým je
3. Společná zpráva výborů
zemědělského, pro plán a rozpočet
a ústavně právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 107), kterým se mění
a doplňuje zákon o zemědělské
dani (tisk 110).
Zpravodajem je posl. Brančík, dávám
mu slovo.
Posl. Brančík: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Výbor ústavně právní, zemědělský
a výbor pro plán a rozpočet předkládá
Národnímu shromáždění
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o zemědělské
dani.
Jde o velmi důležitou úpravu zákona
z roku 1959, poněvadž za dobu od jeho vydání
došlo k podstatným změnám ve složení
a ekonomice JZD, dále se za tu dobu ukázalo, že
zákon plně neřeší rozdíly
mezi jednotlivými výrobními oblastmi a JZD.
Zákonem o zemědělské dani byl sledován
cíl, aby důchody družstev a družstevníků
byly v souladu se zásadami odměňování
podle práce, aby správnou diferenciací byly
odstraňovány rozdíly v důchodech JZD
a družstevníků způsobené odlišnými
přírodními a ekonomickými podmínkami.
Konečně to, že družstevníci dobrou
prací a dosahovanými výsledky ovlivňují
i výši vyměřované daně,
znamená, že správné zaměření
daně má napomáhat k dalšímu rozvoji
zemědělské výroby.
Je samozřejmé, že vyměření
daně je ovlivňováno všemi změnami,
které v zemědělství probíhají.
V průběhu let 1960 až 1962 klesl počet
JZD téměř o 27%, zatímco v r. 1960
jsme měli 11 023 zemědělských závodů,
tak v roce 1961 klesl jejich počet na 8.888 a v roce 1962
na 8.082. Tento příznivý vývoj je
důsledkem slučování malých
družstev, z nichž zejména v našich nejprodukčnějších
oblastech řepařských bylo sloučeno
nejvíc.
Tento vývoj spolu s dalšími opatřeními
se příznivě projevil v podstatném
zvyšování hrubých příjmů
našich JZD a dotací do nedělitelných
fondů. Tak v roce 1960 bylo vloženo do nedělitelných
fondů 14,04% z hrubých příjmů
v roce 1961 již 15,18% a na rok 1962 je plánováno
16,13%, tj. přes tři miliardy korun.
Tento vývoj měl zároveň vliv na daňové
slevy. V roce 1960 činily slevy na zemědělských
daních 60 750 000 Kčs. V roce 1961 přes 84
000 000 Kčs a v roce 1962 téměř 120
000 000 Kčs, tj. víc než 15% z celkové
vyměřené daně.
Podrobnější rozbor k čemu sloužily
nedělitelné fondy nám však ukáže,
že téměř 72% sloužilo na odpisy
základních prostředků a teprve zbytek
sloužil na rozšířenou reprodukci. Z toho
je zřejmé, že účelu, aby slevy
na dani vedly naše JZD k rozvoji výroby nebylo plně
dosahováno a poskytovala se sleva prakticky i za to, že
JZD zůstávalo na stejné úrovni, když
zajišťovalo prostou reprodukci, což je základní
povinností každého JZD.
Mimoto, pátý sjezd JZD stanovil, že odpisy
základních prostředků tvoří
součást vlastních nákladů,
které se zvláště evidují a neukládají
se do nedělitelného fondu. Dále stanovil
pátý sjezd JZD zásadu, že družstva,
která přešla na pevnou finanční
odměnu budou dotovat nedělitelný fond částkou
převyšující 50% čistého
peněžního důchodu a u ostatních
JZD odměňujících podle pracovních
jednotek stanovil výši dotace nedělitelného
fondu nejméně 13% hrubých peněžních
příjmů včetně odpisu.