Národní shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
Pro plnění úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství
a maximální uspokojování jeho potřeb
má rozhodující význam uvědomělá
soudružská spolupráce socialistických
organizací, uskutečňovaná na základě
stálého rozšiřování účasti
pracujících na řízení hospodářství.
K upevňování této spolupráce
a k důslednému uplatňování
celospolečenských zájmů na úseku
dodavatelskoodběratelských vztahů přispívá
i hospodářská arbitráž.
Ke zdokonalení a prohloubení této její
činnosti se Národní shromáždění
Československé socialistické republiky usneslo
na tomto zákoně:
Hospodářská arbitráž plní
při organizaci, úpravě a kontrole dodavatelskoodběratelských
a majetkových vztahů (dále jen "hospodářských
vztahů") mezi socialistickými organizacemi
tyto hlavní úkoly.
a) projednává a rozhoduje hospodářské
spory mezi socialistickými organizacemi (§ 2),
b) výchovnou činností pomáhá
v rámci své působnosti organizovat a rozvíjet
vztahy spolupráce a vzájemné pomoci mezi
socialistickými organizacemi a aktivně působí
na tyto organizace tak, aby se zlepšovala jejich činnost,
zvyšovala odpovědnost za řádné
a včasné uzavírání a plnění
hospodářských smluv v souladu s plánovanými
úkoly a aby byl upevňován chozrasčot,
c) upozorňuje příslušné orgány
na závady v činnosti socialistických organizací,
popřípadě navrhuje opatření
k odstranění těchto závad,
d) shromažďuje a zevšeobecňuje poznatky
ze své činnosti a soustavně zkoumá
příčiny závad.
(1) Hospodářské spory mezi socialistickými
organizacemi, které hospodářská arbitráž
projednává a rozhoduje, jsou zejména
a) spory o uzavření, změnu nebo zrušení
hospodářských smluv podle předpisů
o hospodářských smlouvách nebo o obdobných
opatřeních, jimiž se zabezpečuje plnění
úkolů státního plánu rozvoje
národního hospodářství (předsmluvní
spory),
b) spory majetkové,
c) spory o základní podmínky dodávky
a
d ) spory cenové, v rozsahu stanoveném cenovými
předpisy.
(2) Hospodářská arbitráž nerozhoduje
a) spory z přepravních smluv, které jsou
v souvislosti s dovozem nebo vývozem zboží,
nebo které se týkají tranzitní dopravy,
b) spory o náhradu škody ze smluv o provádění
kontroly zboží mezi podniky zahraničního
obchodu a
c) spory mezi odborovým orgánem a organizací
o náhradu škody, vzniklé nesprávným
postupem při provádění nemocenského
pojištění. Tyto spory rozhodují soudy.
(3) Hospodářská arbitráž nerozhoduje
dále spory, k jejichž rozhodování je
podle zvláštních předpisů příslušný
jiný orgán.
Vysloví-li hospodářská arbitráž,
že spor nepatří do její pravomoci, je
tím soud, popřípadě jiný orgán
vázán, a to i když jde o spor, který
byl hospodářské arbitráži postoupen.
Při své činnosti se hospodářská
arbitráž řídí právními
předpisy a zásadami hospodářské
politiky Československé socialistické republiky.
Prosazuje celostátní hospodářské
zájmy proti úzkým místním,
podnikovým, popřípadě resortním
zájmům. Dbá o upevňování
státní, především plánovací,
smluvní a finanční kázně, zejména
o zajišťování a plnění úkolů
stanovených státním plánem rozvoje
národního hospodářství. Zjistí-li
hospodářská arbitráž při
projednávání hospodářských
sporů, že opatření prováděná
socialistickými organizacemi nebo orgány, týkající
se hospodářských vztahů mezi socialistickými
organizacemi, jsou v rozporu s právními předpisy
nebo zásadami hospodářské politiky
Československé socialistické republiky, zejména
s usneseními strany a vlády nebo s úkoly
státního plánu rozvoje národního
hospodářství, je povinna na takový
rozpor ihned tyto orgány nebo organizace, popřípadě
jejich nadřízené orgány upozornit
a požadovat nápravu (§ 45).
Orgány hospodářské arbitráže
jsou státní, resortní a družstevní
arbitráž.
(1) Orgány státní arbitráže jsou
a) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky v Praze; její součástí
je vojenská složka v Praze a oblastní oddělení
v Bratislavě, jejichž vedoucí jsou současně
náměstky hlavního arbitra Československé
socialistické republiky;
b ) krajské státní arbitráže
v sídlech krajů; působnost krajské
státní arbitráže pro území
hlavního města Prahy vykonává státní
arbitráž pro hlavní město Prahu.
(2) Vláda může krajskou státní
arbitráž zrušit a stanovit, která státní
arbitráž bude vykonávat její působnost;
může také zřídit na dobu potřeby
zvláštní státní arbitráže
a určit jejich působnost.
(1) Státní arbitráž se skládá
z vedoucího, z potřebného počtu konzultantů,
státních arbitrů a ostatních pracovníků.
Jejich pracovní a platové poměry se řídí
předpisy o poměrech zaměstnanců státního
aparátu.
(2) V čele Státní arbitráže Československé
socialistické republiky je hlavní arbitr Československé
socialistické republiky.
(3) Osobním úřadem vojáků a
ostatních pracovníků činných
u vojenské složky Státní arbitráže
Československé socialistické republiky je
ministerstvo národní obrany.
(1) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky je ústředním
orgánem státní správy, který
zejména
a) připravuje a předkládá vládě,
popřípadě Slovenské národní
radě, rozbory s návrhy na opatření,
b) schvaluje základní podmínky dodávky,
c) dbá o řádné a včasné
smluvní zajišťování zvlášť
důležitých úkolů, stanovených
vládou jmenovitě ústředním
a jiným orgánům, národním výborům
a ostatním socialistickým organizacím a pomáhá
svou činností k jejich plnění,
d) vydává obecné směrnice a instrukce
pro činnost všech arbitrážních
orgánů, svolává pravidelné
porady a provádí průzkum a kontrolu jejich
práce,
e) k seznámení s opatřeními zásadního
rázu svolává aktiv hospodářských
pracovníků, provádí konzultace, instruktáže
a školení a všestranně pečuje o
další rozvoj, správné zaměření
a zvyšování účinnosti systému
hospodářských smluv a chozrasčotu.
(2) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky spolupracuje při plnění
svých úkolů s ministerstvy, ústředními
orgány a národními výbory a využívá
praktických zkušeností a poznatků, které
tyto orgány získaly při řízení
svěřených úseků národního
hospodářství.
(1) Hlavního arbitra Československé socialistické
republiky jmenuje a odvolává vláda. Hlavní
arbitr Československé socialistické republiky
odpovídá vládě za řádnou
činnost státní arbitráže a podává
jí zprávy o činnosti celé hospodářské
arbitráže. Jmenuje a odvolává své
náměstky, jakož i konzultanty, státní
arbitry a ostatní pracovníky Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky; jde-li o pracovníky vojenské složky,
činí tak v dohodě s ministrem národní
obrany
(2) Náměstka hlavního arbitra Československé
socialistické republiky, který vede oblastní
oddělení Státní arbitráže
Československé socialistické republiky v
Bratislavě, jmenuje a odvolává hlavní
arbitr Československé socialistické republiky
po dohodě s Předsednictvem Slovenské národní
rady.
Pro řešení důležitých otázek
organizace, úpravy a kontroly hospodářských
vztahů mezi socialistickými organizacemi se zřizuje
při Státní arbitráži Československé
socialistické republiky Ekonomický poradní
sbor. Hlavní arbitr Československé socialistické
republiky v dohodě s příslušnými
ministry, popřípadě vedoucími příslušných
orgánů, jmenuje jeho členy z arbitrážních
pracovníků, pracovníků hospodářských
ministerstev, popřípadě ústředních
hospodářských orgánů a z významných
představitelů hospodářského
života, vědy a techniky.
(1) Krajské státní arbitráže
jsou přímo podřízeny Státní
arbitráži Československé socialistické
republiky. Vedoucí krajských státních
arbitráží a jejich ostatní pracovníky
jmenuje a odvolává hlavní arbitr Československé
socialistické republiky. Vedoucí řídí
práci těchto státních arbitráží
a odpovídají hlavnímu arbitrovi Československé
socialistické republiky za jejich činnost. Osobním
úřadem pracovníků krajských
státních arbitráží je Státní
arbitráž Československé socialistické
republiky, která též zajišťuje jejich
osobní a věcné potřeby.
(2) Krajské státní arbitráže
úzce spolupracují s krajskými národními
výbory a dbají při své činnosti
na to, aby podniky podřízené národním
výborům plánované úkoly řádně
a včas smluvně zajišťovaly. Vedoucí
krajských státních arbitráží
podávají radě, popřípadě
příslušným komisím krajského
národního výboru zprávy o zkušenostech
a poznatcích z činnosti krajské státní
arbitráže a návrhy v hospodářských
věcech; zúčastňují se také
s poradním hlasem plenárního zasedání,
schůzí rady, popřípadě i komisí
krajského národního výboru, jsou-li
projednávány závažné otázky
hospodářských vztahů mezi socialistickými
organizacemi.
(1) Ministři mohou v dohodě s hlavním arbitrem
Československé socialistické republiky zřídit
při hospodářských ministerstvech,
popřípadě ústředních
orgánech, resortní arbitráž pro projednávání
a rozhodování předsmluvních sporů
a sporů majetkových mezi socialistickými
organizacemi, řízenými těmito ministerstvy,
popřípadě ústředními
orgány. Resortní arbitráž se skládá
z vedoucího, resortních arbitrů a dalších
potřebných pracovníků.
(2) Ústřední svazy družstev mohou v
dohodě s hlavním arbitrem Československé
socialistické republiky zřídit při
těchto svazech družstevní arbitráž
pro projednávání a rozhodování
předsmluvních sporů a sporů majetkových
mezi podřízenými družstvy, družstevními
svazy a podniky družstevních svazů. Družstevní
arbitráž se skládá z vedoucího,
z potřebného počtu arbitrů a ostatních
pracovníků.
(3) Orgán, u něhož je resortní nebo
družstevní arbitráž zřízena,
zajišťuje její osobní a věcné
potřeby.
(1) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky projednává a rozhoduje
a) předsmluvní spory a majetkové spory, v
nichž alespoň jednou ze stran je ústřední
(oblastní) orgán nebo v nichž alespoň
jedna ze stran je podřízena ministerstvu národní
obrany, ministerstvu vnitra nebo ministerstvu zahraničního
obchodu,
b) předsmluvní spory a majetkové spory, jejichž
předmětem jsou dodávky vojenské techniky
nebo pro vojenskou techniku,
c) spory o základní podmínky dodávky,
d) spory cenové v rozsahu stanoveném cenovými
předpisy,
e) předsmluvní spory mezi organizacemi z různých
krajů, řízenými různými
ministerstvy,
f) majetkové spory mezi organizacemi z různých
krajů, převyšuje-li jejich hodnota částku
100 000 Kč.
(2) Hospodářské spory uvedené pod
písm. b), e) a f) projednává a rozhoduje
Státní arbitráž Československé
socialistické republiky, pokud k tomu není příslušná
resortní (družstevní) arbitráž.
(1) Krajská státní arbitráž projednává
a rozhoduje hospodářské spory, pro které
není příslušná Státní
arbitráž Československé socialistické
republiky nebo resortní, popřípadě
družstevní arbitráž.
(2) Místní příslušnost krajské
státní arbitráže se řídí
sídlem organizace, proti níž směřuje
arbitrážní žádost nebo proti níž
je zahajováno řízení z vlastního
podnětu, a je-li takových organizací více,
sídlem kterékoliv z nich.
(1) Resortní arbitráž projednává
a rozhoduje předsmluvní spory a majetkové
spory mezi socialistickými organizacemi řízenými
ministerstvem (ústředním orgánem),
při němž je zřízena.
(2) Resortní arbitráž může z důvodů
vhodnosti, se souhlasem Státní arbitráže
Československé socialistické republiky postoupit
spor k projednávání a rozhodnutí státní
arbitráži.
Družstevní arbitráž projednává
a rozhoduje předsmluvní spory a majetkové
spory mezi družstvy, družstevními svazy a podniky
družstevních svazů, podřízenými
ústřednímu svazu družstev, při
němž je zřízena. Ustanovení §
15 odst. 2 platí obdobně.
(1) Státní arbitráž, u které
bylo v souladu s ustanoveními o příslušnosti
zahájeno řízení, zůstává
příslušná, i když se během
řízení předpoklady pro její
příslušnost změnily.
(2) Změní-li se během řízení
předpoklady pro příslušnost resortní
nebo družstevní arbitráže, musí
být spor postoupen orgánu, který se stal
pro projednání a rozhodnutí příslušný.
Státní arbitráž Československé
socialistické republiky může z důvodu
vhodnosti postoupit spor uvedený v § 13 písm.
e) a f) krajské státní arbitráži.
Hlavní arbitr Československé socialistické
republiky
a) určuje, která státní arbitráž
rozhodne hospodářský spor, jsou-li pochybnosti
o příslušnosti;
b) může pro určité druhy sporů
nebo pro spory některých socialistických
organizací nebo pro jednotlivý spor určit
příslušnost jinak, než je stanoveno v
§§ 13 a 14.
Hospodářská arbitráž zahajuje
arbitrážní řízení na žádost
organizace, z vlastního podnětu nebo z podnětu
hlavního arbitra Československé socialistické
republiky.
(1) Arbitrážní žádost musí
obsahovat označení skutečností a důkazů,
o které se opírá, jakož i návrh,
jak má být rozhodnuto.
(2) K arbitrážní žádosti musí
organizace připojit písemný doklad o tom,
že se pokusila o smír, doklad o zaplacení arbitrážního
poplatku pokud je stanoveno jeho placení předem
(§ 44) a doklady, jimiž odůvodňuje své
návrhy. Stejnopis arbitrážní žádosti
musí současně zaslat organizaci, proti níž
arbitrážní žádost směřuje.
(1) Nestačí-li arbitrážní žádost
k projednávání nebo nejsou-li k ní
připojeny potřebné doklady, vyzve hospodářská
arbitráž organizaci, která žádost
podala, aby odstranila vytčené vady ve lhůtě,
kterou jí zároveň stanoví a upozorní
ji, že žádost odmítne, nevyhoví-li
organizace výzvě ve stanovené lhůtě.
(2) Odstraní-li organizace vytčené vady ve
stanovené lhůtě, platí, že žádost
byla od počátku bez vad; neučiní-li
tak, hospodářská arbitráž žádost
odmítne.
Organizace, proti níž arbitrážní
žádost směřuje, je povinna v předsmluvních
sporech nejpozději do 5 dnů a v ostatních
hospodářských sporech do 10 dnů od
obdržení stejnopisu arbitrážní
žádosti, zaslat hospodářské arbitráži
vyjádření k arbitrážní
žádosti a současně stejnopis organizaci,
která podala arbitrážní žádost,
popřípadě ostatním organizacím,
které se podílejí na vyřešení
sporu. Ve vyjádření musí být
uvedeno zejména stanovisko k arbitrážní
žádosti, označení skutečností,
jakož i důkazů, na něž se organizace
odvolává, potřebné doklady a návrh,
jak má být spor rozhodnut.
(1) Hospodářská arbitráž je povinna
dbát, aby skutečnosti, které jsou důležité
pro rozhodnutí, byly zjištěny přesně
a úplně. Z tohoto hlediska také určuje,
jak má být zjištěn skutkový stav
a které důkazy mají být provedeny.
Dokazování se provádí především
listinami, znaleckým posudkem, písemným prohlášením,
popřípadě i šetřením na
místě.
(2) Organizace, mezi nimiž je hospodářský
spor, jsou povinny spolupůsobit k přesnému
a úplnému zjištění skutečností
důležitých pro rozhodnutí.
(1) Každý je povinen na požádání
hospodářské arbitráže sdělit
údaje, podat vysvětlení, zprávy nebo
návrhy, jakož i předložit listiny, které
hospodářská arbitráž potřebuje
při výkonu své činnosti, dostavit
se a vypovídat před ní pravdivě a
úplně o všech okolnostech, na něž
bude tázán.
(2) Provádí-li se důkaz prohlídkou
místa nebo věci, je každý povinen umožnit
prohlídku, popřípadě předložit
věc.
(3) Je-li k posouzení hospodářského
sporu třeba zvláštních odborných
znalostí, vyžádá si hospodářská
arbitráž znalecký posudek.*)
(4) Hospodářská arbitráž hodnotí
jednotlivé důkazní prostředky se zřetelem
ke všem okolnostem případu.
(1) Hospodářská arbitráž není
vázána návrhy organizací, mezi nimiž
je hospodářský spor.
(2) Hospodářská arbitráž může
založit, změnit nebo zrušit právní
poměr mezi organizacemi, mezi nimiž je hospodářský
spor.
Splní-li se podmínka stanovená zvláštními
předpisy pro odvod peněžité částky
do státního rozpočtu, určí
hospodářská arbitráž v rozhodnutí,
aniž by rozšířila řízení
na příslušný finanční
orgán, která organizace a jakou částku
je povinna odvést do státního rozpočtu.
V rozhodnutí uvede také orgán, do jehož
rozpočtu má být částka odvedena.
Stejnopis rozhodnutí zašle též tomuto
orgánu. Takové rozhodnutí je podkladem pro
odepsání z účtu povinné organizace
u peněžního ústavu (§ 40).
Odpadne-li důvod arbitrážního řízení
dříve než došlo k rozhodnutí sporu,
hospodářská arbitráž řízení
zastaví a je-li třeba, rozhodne o arbitrážním
poplatku.
(1) Organizaci, která porušila státní,
zejména plánovací nebo smluvní disciplínu,
vědomě uvedla nepravdivé údaje, zavdala
svévolně podnět k řízení,
nepodala ve stanovené lhůtě vyjádření
k arbitrážní žádosti, nebo řízení
svévolně protahuje, může hospodářská
arbitráž uložit pořádkovou pokutu
do 10 000 Kč.
(2) Tomu, kdo nesplní některou povinnost uloženou
.ustanovením § 25 odst. 1 a 2 nebo kdo ruší
arbitrážní jednání, může
hospodářská arbitráž po předchozím
upozornění uložit pořádkovou
pokutu do 500,- Kč.
(1) Hospodářský spor projednává
arbitr spolu se zástupci organizací, mezi nimiž
vznikl a řídí jednání tak,
aby společně bylo dohodnuto řešení,
které je v souladu s celospolečenskými zájmy.
Organizace mohou zastupovat jen jejich pracovníci nebo
pracovníci jejich nadřízených nebo
podřízených orgánů. Dohodnou-li
se organizace, arbitr dohodu schválí. Jestliže
by však jejich dohoda byla v rozporu s právními
předpisy, zásadami hospodářské
politiky Československé socialistické republiky,
anebo jestliže se .organizace nedohodnou, rozhodne hospodářský
spor arbitr sám. Schválená dohoda má
účinky rozhodnutí sporu. Hospodářský
spor se složitou problematikou může být
projednán a rozhodnut několika arbitry, z nichž
jeden předsedá.
(2) Je-li třeba, aby pracovníci socialistické
organizace byli seznámeni s výsledky arbitrážního
řízení, zejména s významem
zajištění určitého úkolu
nebo s následky porušování smluvní
disciplíny, provádí se arbitrážní
jednání přímo na pracovišti.
(1) Hospodářská arbitráž projednává
a rozhoduje spory, jsou-li pro to závažné důvody,
podle určení vedoucího arbitráže
v tříčlenné nebo pětičlenné
arbitrážní komisi.
(2) Hlavní arbitr Československé socialistické
republiky v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady, popřípadě
vedoucími pracovníky organizací, jmenuje
podle jednotlivých oborů činnosti, z řad
vynikajících pracovníků, zejména
zlepšovatelů a členů brigád socialistické
práce, navržených Ústřední
radou odborů pracovníky, které bude Státní
arbitráž Československé socialistické
republiky povolávat za členy arbitrážních
komisí. Obdobně vedoucí ostatních
orgánů hospodářské arbitráže
jmenuje na návrh krajské odborové rady (u
krajských státních arbitráží)
nebo ústředního výboru příslušného
odborového svazu (u resortních a družstevních
arbitráží) pracovníky, které
budou tyto hospodářské arbitráže
povolávat za členy arbitrážních
komisí.
(3) Arbitrážní komise provede arbitrážní
jednání, které řídí
jako její předseda arbitr. Členové
komise mají právo klást otázky, vyjadřovat
se a činit návrhy. Komise rozhoduje většinou
hlasů.
(4) Členům arbitrážních komisí
přísluší náhrada za mzdu, která
jim ušla vykonáváním této funkce.
Náhrada cestovních výloh přísluší
členu arbitrážní komise přiměřeně
podle platných předpisů o náhradách
cestovních výloh. Náhradu členům
arbitrážní komise poskytuje jejich zaměstnavatel.
Za účelem posílení demokratických
zásad mohou být jednotlivé hospodářské
spory též projednány a rozhodnuty rozhodcem,
kterého si zvolí zúčastněné
organizace pro určitý spor. Pravidla o projednávání
a rozhodování sporů rozhodci vydá
v souladu se zásadami tohoto zákona hlavní
arbitr Československé socialistické republiky.
Hospodářská arbitráž dbá
o soustavné zvyšování účinnosti
práce arbitrážních komisí i rozhodců
a napomáhá rozvíjení dalších
forem účasti pracujících na činnosti
arbitráže.
Hospodářská arbitráž projednává
a rozhoduje předsmluvní spory do 15 dnů,
ostatní hospodářské spory do 30 dnů
od zahájení arbitrážního řízení.
Vedoucí hospodářské arbitráže
může v odůvodněných případech
tyto lhůty prodloužit.
(1) Arbitrážní rozhodnutí obsahuje arbitrážní
výrok a jeho odůvodnění.
(2) Z odůvodnění musí být patrný
skutkový stav, z něhož rozhodnutí vychází
a jak byly hodnoceny důkazy. Odůvodnění
musí být přesvědčivé,
aby z něho byla patrna správnost rozhodnutí,
aby upevňovalo vzájemnou spolupráci socialistických
organizací a vychovávalo je k ukázněnému
a dobrovolnému plnění jejich povinností.
(3) Arbitrážní rozhodnutí má
plně vyřešit celý předmět
hospodářského sporu. Je-li to účelné,
může hospodářská arbitráž
rozhodnout o některé části jednání
zvlášť. Rozhodnutí musí přesně
vymezit povinnosti, které ukládá. Může
uložit též povinnost seznámit s výsledkem
projednání a rozhodnutí sporu kolektiv pracujících
organizace.
Arbitrážní rozhodnutí je konečné
a není proti němu opravný prostředek.
Vyhlašuje se zpravidla hned po skončení arbitrážního
jednání. Rozhodnutí nabývá
právní moci doručením. Je-li nebezpečí
z prodlení, může arbitr, jsou-li přítomni
zástupci organizací, stanovit, že rozhodnutí
nabývá právní moci již jeho vyhlášením.
(1) V majetkových sporech do 50 000 Kčs může
arbitr rozhodnout spor také bez arbitrážního
jednání, a to na základě písemných
tvrzení stran a předložených důkazů,
popřípadě provedeného šetření.
Zcela výjimečně lze takto rozhodnout i v
ostatních majetkových a jiných hospodářských
sporech, je-li tímto způsobem předmět
sporu plně objasněn.
(2) Hospodářská arbitráž může
také provést arbitrážní jednání
a rozhodnout v nepřítomnosti organizací mezi
nimiž je spor, byly-li o arbitrážním jednání
předem uvědoměny.
(1) Na návrh nebo podle vlastní úvahy může
hospodářská arbitráž rozhodnout
spor o peněžitou pohledávku do 20 000 Kčs
arbitrážním platebním rozkazem vydaným
bez slyšení organizace, proti níž arbitrážní
žádost směřuje. Arbitrážním
platebním rozkazem se přikazuje organizaci, proti
níž arbitrážní žádost
směřuje, aby zaplatila žadateli peněžitou
částku v něm uvedenou, nebo, aby podala u
hospodářské arbitráže písemně
odůvodněné námitky a současně
jejich stejnopis žadateli.
(2) Námitky proti arbitrážnímu platebnímu
rozkazu musí být hospodářské
arbitráži podány do 15 dnů od jeho doručení.
(3) Hospodářská arbitráž odmítne
námitky, jestliže byly podány opožděně
nebo nejsou-li v nich uvedeny důvody.
(4) Nepodá-li organizace, proti níž arbitrážní
žádost směřuje, námitky nebo
jestliže arbitráž podle odst. 3 námitky
odmítla, má arbitrážní platební
rozkaz právní účinky rozhodnutí.
(5) Byly-li podány včas námitky s uvedením
důvodů, zrušuje se tím arbitrážní
platební rozkaz v napadené části.
Hospodářská arbitráž pak postupuje
podle ustanovení o arbitrážním jednání.
Organizace jsou povinny splnit arbitrážní rozhodnutí
ve lhůtě v něm stanovené, a nebyla-li
lhůta stanovena, do 15 dnů ode dne, kdy rozhodnutí
nabylo právní moci. Uplynutím této
lhůty stává se rozhodnutí vykonatelným.
Na žádost vyznačí hospodářská
arbitráž vykonatelnost doložkou na rozhodnutí.
(1) Rozhodnutí, ukládající organizaci
peněžité plnění, včetně
pokut, poplatků a odvodů do státního
rozpočtu, které nebylo ve lhůtě uvedené
v § 39 splněno, se vykonává odepsáním
z účtu povinné strany u peněžního
ústavu podle zvláštních předpisů.
(2) Rozhodnutí, ukládající organizaci
nepeněžité plnění, může
hospodářská arbitráž vynucovat
pořádkovými pokutami až do výše
100 000 Kčs.
(3) Rozhodnutí je možno vykonat jen požádá-li
oprávněná organizace o jeho výkon
do jednoho roku od uplynutí lhůty stanovené
k plnění, a není-li lhůta stanovena,
do jednoho roku od právní moci rozhodnutí;
jinak její právo zaniká.
(1) Jestliže rozhodnutím státní arbitráže
byly porušeny právní předpisy nebo zásady
hospodářské politiky Československé
socialistické republiky, může hlavní
arbitr Československé socialistické republiky
na návrh nebo z vlastního podnětu do 2 měsíců
od právní moci rozhodnuti změnit nebo zrušit
a přikázat spor k novému projednání
anebo může učinit jiné opatření.
Jsou-li pro to zvlášť naléhavé
důvody, může tak učinit výjimečně
i po této lhůtě.
(2) Hlavní arbitr Československé socialistické
republiky může pověřit vedoucí
krajských státních arbitráží
přezkoumáním rozhodnutí (odstavec
1) v určitých sporech.
(3) Návrh, aby hlavní arbitr Československé
socialistické republiky použil svého práva
podle odstavce 1, může organizace podat do 15 dnů
od doručení rozhodnutí. Podává
ho u státní arbitráže, která
rozhodla. Návrh musí být podepsán
vedoucím organizace nebo jeho statutárním
zástupcem a jeho stejnopis musí být současně
zaslán druhé organizaci. K návrhu na přezkoumání
navrhovatel připojí potřebné doklady
a doklad o zaplacení arbitrážního poplatku
za přezkoumání rozhodnutí.
(4) Jde-li o rozhodnutí mezi organizacemi, z nichž
alespoň jedna je řízena národním
výborem, může návrh, aby hlavní
arbitr Československé socialistické republiky
použil svého práva podle odstavce 1, učinit
též rada nebo komise příslušného
národního výboru.
Na návrh příslušného ministra
nebo příslušné rady krajského
národního výboru může vláda
z důvodů uvedených v § 41 odst. 1 zrušit
rozhodnutí hlavního arbitra Československé
socialistické republiky, pokud tento návrhu sám
nevyhoví. To platí obdobně i o rozhodnutí
vedoucího krajské státní arbitráže
(§ 41 odst. 2) s tím, že návrhu může
vyhovět též hlavní arbitr Československé
socialistické republiky.
(1) Pro přezkoumání rozhodnutí resortní
a družstevní arbitráže platí obdobně
ustanovení § 41 odst. 1 a 3. Rozhodnutí přezkoumá
vedoucí arbitráže. Rozhodnutí vedoucího
resortní arbitráže přezkoumá
ministr, rozhodnutí vedoucího družstevní
arbitráže předseda představenstva příslušného
družstevního svazu, pokud vedoucí arbitráže
návrhu na přezkoumání sám nevyhoví.
(2) Z důvodů uvedených v § 41 odst.
1 může hlavní arbitr Československé
socialistické republiky navrhnout příslušnému
ministru nebo předsedovi představenstva družstevního
svazu změnu nebo zrušení rozhodnutí
vedoucího resortní, popřípadě
družstevní arbitráže; vedoucí arbitráže
může tomuto návrhu sám vyhovět.
Za řízení před orgány hospodářské
arbitráže a za přezkoumání rozhodnutí
na návrh organizace se platí arbitrážní
poplatek podle předpisů, vydaných ministrem
financí v dohodě s hlavním arbitrem Československé
socialistické republiky.*)
(1) Hospodářská arbitráž je povinna
upozorňovat příslušné orgány,
zejména vedoucí socialistických organizací,
popřípadě jim nadřízených
orgánů na podstatné závady, které
vyšly najevo při výkonu arbitrážní
činnosti (signalizace).
(2) Ten, kdo byl takto upozorněn, je povinen do 30 dnů,
nebyla-li stanovena jiná lhůta, odpovědět
a v odpovědi sdělit, co zařídil k
odstranění závady nebo podat zadané
vysvětlení.
Hospodářská arbitráž je povinna
soustavně zkoumat příčiny závad
a zevšeobecňovat poznatky z arbitrážní
činnosti. O výsledcích této činnosti
je povinna příslušným orgánům
podat zprávy s případnými návrhy
obecných opatření na odstranění
závad.
Lhůta pro podání a pro všechny ostatní
projevy organizací je zachována, jestliže písemnost
nejpozději v poslední den lhůty došla
hospodářské arbitráži nebo byla
podána doporučeně na poštu. Připadne-li
poslední den lhůty na den pracovního klidu,
je posledním dnem lhůty nejblíže příští
pracovní den.
Arbitrážní orgány zřízené
podle dosavadních předpisů se považují
za orgány zřízené podle tohoto zákona.
Pro jejich organizační začlenění,
příslušnost a pro řízení
před nimi však platí tento zákon.
(1) Arbitrážní orgány a soudy dokončí
spory zahájené u nich před účinností
tohoto zákona, i kdyby podle jeho ustanovení tyto
spory do jejich pravomoci nebo příslušnosti
již nepatřily.
(2) Ve sporech, které podle tohoto zákona hospodářská
arbitráž nerozhoduje a rozhodují je soudy (§
2 odst. 2, popřípadě 3 a § 3), jsou
organizace, mezi nimiž takový spor je, způsobilé
být účastníkem řízení
před soudy.
(3) Pravomoc v hospodářských sporech, v nichž
alespoň jednou ze stran je jednotné zemědělské
družstvo (s výjimkou hospodářských
sporů podle zákonného opatření
č. 80/1962 Sb. o rozšíření působnosti
orgánů státní arbitráže
na spory na úseku stavební investiční
výstavby JZD) a v hospodářských sporech
o náhradu škody, související s provozem
dopravních prostředků (včetně
sporů z regresních nároků) přejde
však na hospodářskou arbitráž až
dnem, který stanový vláda. Do toho dne rozhodují
tyto spory podle dosavadních předpisů soudy,
popřípadě okresní národní
výbory.
Všechny orgány i pracovníci jakkoli činní
v arbitrážním řízení jsou
povinni učinit všechna opatření potřebná
k tomu, aby státní, hospodářské
a služební tajemství bylo zachováno.
(1) Zrušují se
vládní nařízení č. 47/1953
Sb. o státní arbitráži, ve znění
vládních nařízení č.
77/1953 Sb., č. 45/1954 Sb., č. 28/1959 Sb. a zákonného
opatření č. 87/1961 Sb., vyhláška
hlavního arbitra Československé socialistické
republiky č. 147/1957 Ú. l., kterou se vydává
arbitrážní řád,
vyhláška ministerstev spravedlnosti a financí
č. 149/1957 Ú. l. o výkonu arbitrážních
rozhodnutí,
vyhláška hlavního arbitra Československé
socialistické republiky č. 140/1960 Sb., o pověření
rozhodováním některých sporů
patřících před Státní
arbitráž Československé socialistické
republiky, ve znění předpisů ji měnících
a doplňujících a
předpisy o resortních (družstevních)
arbitrážích, vydané příslušnými
ministry (ústředními svazy družstev).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1963.