Předseda Národního shromáždění
Fierlinger a místopředsedové Valo,
Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil, dr.
Škoda, Beran.
Členové předsednictva ÚV KSČ
Hendrych, Kolder, Lenárt; kandidát předsednictva
ÚV KSČ Dubček; ministři dr. h. c.
Plojhar, dr. Neuman, Černík, Václav
David, Krosnář, arm. gen. Lomský,
Uher, Korčák, dr. Kahuda, Reitmajer,
inž. Krejčí.
268 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: Vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda NS Fierlinger (zvoní): Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi! Zahajuji 16. schůzi Národního
shromáždění.
Sděluji, že došlo rozhodnutí presidenta
republiky ze dne 11. prosince 1962, kterým podle článku
50 odst. 1 ústavy Československé socialistické
republiky svolává zasedání Národního
shromáždění.
Je mou smutnou povinností požádat vás,
abychom uctili památku soudruha Rudolfa Strechaje, věrného
syna dělnické třídy a Komunistické
strany Československa, který odešel z našich
řad v plném rozvoji tvořivých sil.
Jako osvědčený pracovník vykonával
řadu důležitých stranických a
státních funkcí, v poslední době
byl předsedou Slovenské národní rady,
místopředsedou vlády, členem byra
ÚV KSS, kandidátem politického byra ÚV
KSČ a poslancem Národního shromáždění.
Byl skutečným zástupcem svého lidu,
který všechno své úsilí věnoval
prospěchu naší socialistické vlasti.
Jeho památka bude žít v myslích nás
všech.
Dříve než přejdeme k projednávání
denního pořadu, dovolte mi, abych se vrátil
k nejvýznačnější události
našeho vnitropolitického života v poslední
době, kterou byl XII sjezd KSČ, jenž se konal
ve dnech 4.-8. t. m. Sjezd znovu podal důkaz politickomorální
jednoty našeho lidu, jak ji vyjadřuje naše Národní
fronta a její vedoucí síla, KSČ.
V období mezi XI. a XII. sjezdem dosáhli jsme velkých
úspěchů ve výstavbě a upevnění
naší nové socialistické společnosti.
Naše národní hospodářství
zaznamenalo další bouřlivý růst,
přičemž i v odpovídající
míře se zvýšila životní
úroveň našeho obyvatelstva a tudíž
i jeho nároky na krytí rostoucích jeho potřeb.
Leč právě tento rychlý růst
naší socialistické společnosti vyvolal
v mnohém směru nesouměrný růst
jednotlivých článků našeho národního
hospodářství, což nás nutí,
abychom co nejrychleji a co nejúčinněji -
abych tak řekl na pochodu - příčiny
tohoto nežádoucího stavu odstranili a tím
i obnovili vzestupný rytmus rozvoje naší ekonomiky.
Vyžadovalo to provést co nejúplnější
bilanci všech našich výrobních možností
a podrobný rozbor příčin, které
způsobily nesouměrný růst naší
ekonomiky, ať již jde o příčiny
povahy objektivní a o vnější vlivy,
které na naši ekonomiku působí, či
o vlivy subjektivní, to je o celý soubor otázek
plánování a řízení naší
výroby a organizace práce.
To vše bylo třeba si promítnout do rámce
světového hospodářství, které
prochází hlubokými změnami, vyvolávanými
prohlubujícím se konfliktem mezi silami reakce a
pokroku, mezi silami agresivního imperialismu a silami
míru. Působí tu i vliv velké vědecko-technické
revoluce, uplatňující se jak ve světě
kapitalismu, tak i v zemích socialismu, byť i tento
vliv se projevoval zcela jinak v socialistické společnosti,
která má všechny možnosti, aby použila
netušený pokrok vědy a techniky ve prospěch
další výstavby socialismu a ve prospěch
všech pracujících občanů.
O tom všem mluví velmi podrobně zpráva
ústředního výboru, přednesená
na sjezdu I. tajemníkem a presidentem republiky, soudruhem
Novotným. Jde o pečlivý rozbor složitého
procesu zrání naší socialistické
společnosti, jak se již ozřejmil v průběhu
celonárodní diskuse, která pak, spolu se
zprávou soudruha Novotného a s podrobnou sjezdovou
diskusí sloužila k vypracování nutných
závěrů. Sjezd mohl tak vytyčit směrnice
pro činnost všech orgánů státní
moci a správy, jakož i pro celou oblast hospodářskou
a kulturní, pro jejich účelné a cílevědomé
řízení a pro odstranění všech
překážek organizačního rázu
a všech byrokratických metod práce, které
funkce naší ekonomické soustavy zužovaly
a brzdily. Ze zkušeností sovětských
soudruhů chceme pro další naši práci
čerpat poučení i cenné podněty.
Musíme brát v úvahu všechny ony ekonomické
zákony, které v socialistické společnosti
působí a se prosazují a které určují
též postoj člověka k jeho práci
a k zájmům celé společnosti. Mezi
těmito zákony zaujímá přední
místo zásada hmotného zájmu a spravedlivé
socialistické odměny, funkce cenové soustavy
a pružná finanční politika, zajišťující
účelnou investiční politiku a účelnou
dělbu národního důchodu. Jinými
slovy, oproti strnulým a byrokratickým metodám
období kultu dostává se pracující
člověk do středu pozornosti ekonomů,
přičemž je vyzvedávána potřeba
cílevědomého, ale i pružného
řízení shora v duchu demokratického
centralismu. Socialismus nemůže mít na zřeteli
pouze kvantitativní rozvoj výroby, která
by nepodporovala stále vyšší produktivitu
a která by nakonec nemohla uspokojit stále vyšší
materiální a kulturní nároky pracujících.
Realizace sjezdových usnesení bude i pro Národní
shromáždění, jako vrcholný orgán
naší státní moci, nejvýše
odpovědným úkolem. Přísluší
mu podle naší socialistické ústavy nejen
nejvyšší moc zákonodárná,
ale též odpovědná kompetence kontrolní
i povinnost strážce socialistické zákonnosti.
Ve své zákonodárné práci bude
naší povinností dbát ještě
více než dosud, aby osnovy zákonů, překládané
plénu Národního shromáždění,
byly co nejpečlivěji připravovány
a aby již jejich prvotní přípravy mohli
se co nejplněji zúčastnit naši poslanci.
Také příprava druhotných norem, které
jsou pro prosazování zákonů v praxi
často neméně závažné,
jako zákony samy, bude Národním shromážděním
velmi bedlivě zkoumána. Je žádoucí,
aby ústřední úřady tyto zásady
spolupráce na tvorbě všech právních
předpisů dodržovaly, čímž
bude dále posíleno spojení mezi mocí
zákonodárnou a lidem a bude současně
i důležitým právně politickým
a výchovným prostředkem. Naší
snahou musí být všestranné posouzení
všech zákonných norem celou naší
veřejností a proto také naši poslanci
se musí s účelností nových
zákonných opatření seznámit
a je se svými voliči prodiskutovat.
Program, přijatý sjezdem, obsahující
jedenáct bodů, dá všem orgánům
Národního shromáždění,
spolu s novou náplní jejich činnosti, i zvýšenou
odpovědnost v každém směru. Tento program
bude pevným vodítkem pro další působení
jak předsednictva Národního shromáždění,
tak i jednotlivých výborů. Pro jejich další
činnost znamenají nejen pevné směrnice,
ale i souhru neobyčejně bohatých podnětů,
kterých bude třeba nyní co nejlépe
využít. Vždyť význam a tvořivý
smysl leninského učení ukládá
nám citlivě reagovat na všechny zjevy našeho
vnitropolitického života, i na vývoj mezinárodních
událostí, majících pro naši republiku
osudový význam. Proto již na svém posledním
zasedání uložilo předsednictvo Národního
shromáždění všem výborům
zapracovat všechny podněty, obsažené ve
sjezdových usneseních, do svého plánu
práce, aby pak předsednictvo mohlo připravit
jednotný dokument, který bude pro nás všechny
v příštích měsících
i letech vodítkem.
Těžiště všech prací Národního
shromáždění spočívá
v jeho výborech, které musí postupovat koordinovaně
v těsném vzájemném styku, při
dokonalé znalosti všech příslušných
platných norem a směrnic strany a vlády,
a v dokonalém styku s voliči. To vyžaduje nejen
přesný promyšlený pracovní plán,
ale i dokonalou přípravu každé schůze
výboru a posléze i konkrétního a věcně
zdůvodněného závěru každého
jednání, má-li být toto skutečným
přínosem pro řešení aktuálních
otázek. To také předpokládá
pečlivé řízení všech prací
výborů ze strany jeho předsedy, za účinné
pomoci příslušných zpravodajů,
jakož i zástupců ústředních
úřadů a za účasti co nejširšího
kruhu odborníků a expertů. V tom smyslu bude
třeba práci našich výborů dále
prohlubovat. Budeme také trvat na tom, aby ze strany odpovědných
členů vlády jednání ve výborech
byla věnována plná pozornost a aby tak spojení
vlády s lidem bylo dále posíleno.
Prvním úkolem našeho Národního
shromáždění bude bedlivý rozbor
a schválení plánu rozvoje národního
hospodářství na rok 1963, který nám
v nebližší době hodlá předložit
vláda spolu s návrhem státního rozpočtu.
Uvědomujeme si přitom, že příští
rok 1963 musí se stát spolehlivým východiskem
pro rozpracování sedmiletého plánu,
na údobí let 1964-1970. Jedním z předních
úkolů naší společnosti bude urychlit
rozvoj naší zemědělské výroby,
bez níž nebylo by lze zabezpečit souměrný
a plně sladěný vývoj národního
hospodářství a zvýšení
životní úrovně našeho lidu. Budeme
usilovat o postupné vyrovnání podstatných
rozdílů dosud existujících mezi městem
a vesnicí, o další sblížení
družstevních rolníků s dělnickou
třídou a i pro získání mládeže
pro zemědělství.
Naším úkolem bude dbát o to, aby všude
důsledně byla prosazována zásada demokratického
centralismu, která by nikterak neomezovala, nýbrž
naopak podporovala tvůrčí iniciativní
činnost orgánů státní správy
nižšího stupně a nejširších
vrstev pracujících v průmyslu a zemědělství.
Přímá účast pracujících
na řízení státu je nejlepší
cesta k dalšímu prohloubení naší
socialistické demokracie. Národní shromáždění
bude dále vedeno snahou, aby lidová kontrola byla
co nejúčinnější, aby přitom
nebrzdila iniciativu a neomezovala v ničem odpovědnost
vedoucích pracovníků v úřadech
i na závodech. Lidová kontrola se musí stát
positivním a tvůrčím článkem
našeho státního zřízení.
V dalším našem budovatelském úsilí
bude pro nás velkou mravní posilou vědomí
a hrdý pocit, že naše republika je součástí
celého socialistického světa. Přijali
jsme s nadšením myšlenku, obsaženou v XXII.
sjezdu KSSS, dále rozvíjet účelnou
dělbu práce mezi socialistickými zeměmi,
která předpokládá nejen co nejtěsnější
hospodářskou spolupráci, ale i společně
plánovanou investiční politiku v duchu socialistického
internacionalismu, ba i společné instituce v oblasti
zahraničního obchodu, dopravy, technického
rozvoje, projekce a v oblasti finanční a měnové.
Mezinárodní socialistická dělba práce
vytváří rozsáhlý prostor pro
rozvoj výrobních sil a vzestup společenské
produktivity, která umožní vzestup hospodářství
každé jednotlivé země a přispěje
výrazně k vítězství socialistického
tábora v ekonomické soutěži s kapitalismem.
Proti světu kapitalismu, v němž cestou další
koncentrace velkého monopolního kapitálu
má být uskutečněna jednota vykořisťujících
tříd proti pracujícím masám,
chceme postavit skutečnou politickou a ekonomickou jednotu
socialistického tábora, spočívající
na zájmové jednotě pracujících
všech našich zemí. Krátce, jde o co nejlepší
zapojení naší ekonomiky do společného
rámce ekonomiky ostatních socialistických
zemí. To musí být abecedou celé naší
politiky, což nám podstatně usnadní
naše úkoly.
Soudružky a soudruzi, usilujíc v plné jednotě
celé Národní fronty o důsledné
prosazování politiky naší strany, chce
naše Národní shromáždění
dále zlepšovat a zdokonalovat metody své práce
za účasti nejširšího kruhu našich
předních odborníků. Národní
shromáždění je s to nejen účinně
pomáhat k řešení stávajících
problémů, ale též celou svou působností
přispívat k dalšímu prohlubování
a zpevňování naší socialistické
demokracie. Zatímco v zemích staré klasické
buržoazní demokracie parlament se stal kouřovou
clonou, přikrývající zrůdný,
nedemokratický systém státně monopolistického
kapitalismu a diktatury, socialistické země spatřují
v lidovém zastoupení důležitý
nástroj socialistické společnosti na její
cestě ke všelidovému státu.
Soudružky a soudruzi, překonat obtíže,
jež se na naší cestě vpřed vyskytly,
nebude zajisté snadné. Bude to vyžadovat veškerého
našeho úsilí, abychom usnesení XII.
sjezdu uskutečnili. Bude to vyžadovat především
u každého občana socialistický vztah
k práci, jak ji vyjádřilo vlastenecké
hnutí předních našich pracovníků,
kteří v čestné a svědomité
práci pro společnost vidí smysl svého
života. Je třeba, aby u každého našeho
občana bylo vědomí, že práce
mu dává ne pouze mzdu, ale i vnitřní
uspokojení, že koná užitečné
dílo pro celou společnost, pro národ, pro
republiku a pro mír. Jedním slovem jde o novou socialistickou
demokracii v nejširším slova smyslu. Jde o další
zpevnění a prohloubení bratrského
svazku dělníků, zemědělců
a pracující inteligence.
Soudružky a soudruzi, nechť nás sílí
vědomí, že naše republika pod praporem
velkých leninských ideálů se postavila
do služeb světového míru a štěstí
veškerého lidstva, jak to krásně a přesvědčivě
vyjádřil poslední projev soudruha Chruščova,
pronesený na posledním zasedání Nejvyššího
sovětu. Soudruh Chruščov zmiňuje se
o posledních událostech, které nedávno
otřásly svědomím celého světa
v souvislosti s nezákonným uvalením blokády
na statečný kubánský lid a s hrozícím
nebezpečím nukleární války
SSSR, který svým moudrým a střízlivým
postupem toto nebezpečí od lidstva odvrátil
a přitom poskytl účinnou pomoc kubánského
lidu, aby svou svobodu mohl uhájit, vyjádřil
znovu nezlomnou vůli sovětského lidu usilovat
dále o to, aby politika mírumilovného soužití
v celém světě zvítězila. Soudruh
Chruščov ve svém projevu přesvědčivě
ukázal, že to není důkaz slabosti, jak
se snaží marně dokázat reakční
kruhy na Západě a i ti, kteří pod
falešnými frázemi levičáckého
dogmatismu se pokoušejí rozbít jednotu světového
komunistického hnutí. Důsledná, střízlivá
a pevná politika Sovětského svazu je diktována
především vědomím naší
vlastní síly a našich neomezených možností
dalšího růstu a dalších úspěchů
v oblasti ekonomiky i kultury, a současně i upřímnou
snahou zachovat mír v celém světě.
Je to politika, která zavrhuje jakýkoli dogmatismus
a usiluje o tvůrčí uskutečňování
zásad velikého marx-leninského učení
a která získává všude nové
a nové stoupence a pomáhá zpevňovat
společnou frontu všech upřímně
pokrokových sil v celém světě.
Soudružky a soudruzi, vědomí této jednoty
a této velké naší společné
síly budiž pro nás pramenem nadšení,
které nám pomůže splnit úkoly,
které před nás XII. sjezd KSČ postavil.
Dovolte mi nyní, abych vás seznámil s pořadem
dnešní schůze, na jehož návrhu
se předsednictvo Národního shromáždění
usneslo a který byl již poslancům Národního
shromáždění rozeslán.
Připravovanými změnami v řízení
zemědělské výroby bude též
ovlivněn i úsek upravovaný návrhem
zákona o plemenitbě a o zvelebování
chovu hospodářských zvířat.
Předsednictvo Národního shromáždění
proto navrhuje, aby projednání tohoto vládního
návrhu bylo vypuštěno z denního pořadu
jednání.
Návrh denního pořadu je proto následující:
1. Zpráva výboru mandátového a ověření
platnosti volby nově zvolených poslanců.
2. Společná zpráva výborů pro
plán a rozpočet, průmyslového, ústavně
právního a zemědělského k vládnímu
návrhu zákona (tisk 100) o hospodářské
arbitráži (tisk 108).
3. Společná zpráva výborů zemědělského,
pro plán a rozpočet a ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 107),
kterým se mění a doplňuje zákon
o zemědělské dani (tisk 110).
4 Společná zpráva výborů zemědělského,
pro plán a rozpočet a ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 104)
o státní zemědělské, potravinářské
a obchodní inspekci (tisk 109).
5. Společná zpráva výborů zdravotního
a ústavně právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 97) o boji proti alkoholismu
(tisk 105).
6. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu (tisk 99), kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Úmluva o boji proti diskriminaci v oblasti
vzdělání, přijatá v Paříži
dne 14. prosince 1960 na jedenáctém zasedání
Generální konference Organizace spojených
národů pro výchovu, vědu a kulturu.
7. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu (tisk 98), kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu změna článku VI, odstavec
A/3 Stanov Mezinárodní agentury pro atomovou energii,
schválená rezolucí GC(V)/RES/92 na V. Generální
konferenci Mezinárodní atomové agentury dne
4. října 1961.
8. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle čl. 60 odst. 2 ústavy o vydaných zákonných
opatřeních předsednictva Národního
shromáždění.
9. Doplňovací volba předsednictva NS a výborů
Národního shromáždění.
10. Doplňovací volba soudce z povolání
vojenského soudu.
Má někdo k tomuto návrhu denního pořadu
nějaké připomínky? (Nikdo).
Nemá.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet.
Kdo souhlasí s návrhem denního pořadu,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)