Národní shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
Rychlý rozvoj socialistického národního
hospodářství a vytvoření hmotných
podmínek pro přechod ke komunistické společnosti
vyžadují, aby se stále účinněji
využívalo prvotních zdrojů energie v
našem státě a aby se soustavně zvyšovala
úroveň hospodaření všemi druhy
paliv a energie. K uskutečňování
těchto zásad napomáhá Státní
energetická inspekce kontrolou hospodárného
využívání všech druhů paliv
a energie a poskytováním odborných rad.
(1) Státní energetická inspekce je zřízena
při ministerstvu paliv a energetiky; v jejím čele
je hlavní inspektor, kterého jmenuje a odvolává
ministr paliv a energetiky.
(2) Hlavnímu inspektorovi jsou podřízeni
krajští inspektoři; jmenuje a odvolává
je hlavní inspektor.
(3) Pro výkon své činnosti mají hlavní
inspektor a krajští inspektoři potřebný
počet inspektorů, které jmenuje a odvolává
hlavní inspektor.
(1) Orgány Státní energetické inspekce
prověřují u spotřebitelů tuhých
a tekutých paliv, tepla, plynu a elektřiny (dále
jen "všechny druhy paliv a energie"), s výjimkou
domácností, jak se zavádějí
a dodržují opatření k hospodárnému
využívání všech druhů paliv
a energie; zejména prověřují
a) stav a provoz výrobních, rozvodných a
spotřebních zařízení z hlediska
hospodárného využití všech druhů
paliv a energie;
b) tvorbu, dodržování a zpevňování
norem spotřeby všech druhů paliv a energie;
c) dodržování plánu spotřeby
všech druhů paliv a energie a dodržování
předpisů a opatření týkajících
se zásobování všemi druhy paliv a energie,
zejména dodržování přídělu
tekutých paliv a elektřiny, odběrových
diagramů elektřiny a plynu a jiných regulačních
opatření na úseku energetického hospodářství;
d) využití reserv ve spotřebě paliv
a energie, zejména možnosti snížit energetické
ztráty, vhodnost používaných druhů
energie pro výrobní nebo spotřební
zařízení nebo pro technologické postupy
a možnosti účinně je zaměňovat;
e) dodržování opatření ke zlepšení
účiníku v elektrických sítích;
f) využití odpadního tepla;
g) využití pokrokových metod ve spalování
tuhých paliv a možnosti hospodárně zaměňovat
hodnotná paliva za paliva méněhodnotná;
h) stav uložení pevného paliva a jeho skládky
z hlediska ochrany před znehodnocením, popřípadě
před samovznícením.
(2) Orgány Státní energetické inspekce
dále prověřují hospodárnost
výroby energie ve výrobnách elektřiny,
tepla a plynu a dodávku energie z těchto výroben
do zařízení pro veřejný rozvod
energie, popřípadě u závodních
výroben také pro účelovou výrobu,
a to podle hospodářského plánu a dodávkových
diagramů.
(1) Základní metodou práce Státní
energetické inspekce je organizátorskovýchovná
činnost. Orgány Státní energetické
inspekce při výkonu své kontrolní
činnosti především pomáhají
odbornou radou vedení kontrolovaných organizací
a jejich pracovníkům a přispívají
ke zvyšování jejich odborné kvalifikace.
V závažných případech poskytují
nebo organizují technickou pomoc k odstranění
zjištěných nedostatků.
(2) Státní energetická inspekce provádí
na základě výsledků průzkumů
komplexní rozbory hospodaření palivy a energií
a napomáhá soustavným zevšeobecňováním
získaných poznatků ke stálému
zvyšování úrovně v hospodaření
všemi druhy paliv a energie. Přitom zejména
přispívá k rozšiřování
pokrokových metod v hospodaření všemi
druhy paliv a energie, vede ke včasnému předcházení
nedostatků na tomto úseku, projednává
náměty na zlepšení současného
stavu v hospodaření palivy a energií se spotřebiteli
a jejich nadřízenými orgány, dbá
o odbornou úroveň socialistického soutěžení
v hospodárném užívání
paliv a energie a spolupůsobí při jeho rozvíjení.
(1) Orgány Státní energetické inspekce
plní své úkoly v úzké součinnosti
s pracujícími a s jejich dobrovolnými společenskými
organizacemi, zejména s Revolučním odborovým
hnutím, a za podpory národních výborů.
(2) Při výkonu své činnosti se orgány
Státní energetické inspekce opírají
o iniciativu pracujících, využívají
poznatků z jejich připomínek a stížností,
zapojují je do kontroly odstraňování
zjištěných nedostatků a vytvářejí
i ostatní předpoklady pro účinné
spojování kontroly zdola s kontrolou shora; zejména
seznamují pracující, jejich společenské
organizace, popřípadě jiné orgány
s výsledky kontrolní činnosti a projednávají
s nimi opatření k trvalému odstranění
zjištěných závad.
(3) V součinnosti s orgány dobrovolných společenských
organizací dávají orgány Státní
energetické inspekce na závodech podnět k
vytváření aktivů dobrovolných
spolupracovníků, kteří iniciativně
pečují o snižování ztrát
paliv a energie a o jejich nejhospodárnější
využívání.
(1) Orgány Státní energetické inspekce
plní své úkoly v součinnosti s ústředními
úřady, národními výbory a socialistickými
organizacemi.
(2) Státní orgány, socialistické organizace
i jednotliví občané jsou povinni pomáhat
orgánům Státní energetické
inspekce v jejich činnosti; zejména jsou povinni
poskytovat jim podklady, vysvětlení a údaje,
jichž je třeba ke kontrolní činnosti.
(3) Kontrolované organizace jsou povinny při prověřování
svých zařízení aktivně spolupracovat
s orgány Státní energetické inspekce
a na požádání poskytnout těmto
orgánům pomoc potřebnou ke splnění
jejich úkolů.
(4) Orgány a organizace jsou povinny kdykoli umožnit
orgánům Státní energetické
inspekce přístup ke skládkám paliv
a měřidlům energie, popřípadě
k jiným měřicím a kontrolním
zařízením, jakož i k výrobním
technologickým zařízením.
(1) Orgány Státní energetické inspekce
ukládají po projednání s kontrolovanou
organizací k odstranění zjištěných
nedostatků potřebná opatření
a stanoví lhůty k jejich provedení; vedoucí
organizací jsou povinni podat ve stanovené lhůtě
zprávu o odstranění závad a o opatřeních,
jimiž se i pro budoucnost zamezí jejich opakování.
(2) Nelze-li dosáhnout odstranění nedostatků
organizátorsko výchovnou činností,
zejména odbornou radou, pomocí nebo přesvědčováním,
mohou orgány Státní energetické inspekce
uložit kontrolované organizaci, jejímu vedoucímu
nebo jiným odpovědným pracovníkům
organizace pokutu.
(1) Orgány Státní energetické inspekce
mohou ukládat pokuty organizacím, které opětovně
nedodržují opatření k zajištění
hospodárného užívání paliv
a energie, zejména
a) za plýtvání palivy nebo energií
nebo za soustavné neodůvodněné překračování
norem spotřeby tuhých a tekutých paliv, tepla,
plynu a elektřiny;
b) za nedodržování vyhlášených
regulačních opatření na úseku
energetického hospodářství;
c) za neodůvodněné nesplnění
operativních příkazů vydaných
orgány elektrárenského nebo plynárenského
dispečinku;
d) za znehodnocení paliva vadným nebo neodborným
uskladněním.
(2) Pokuta se ukládá v takové výši,
aby účinně působila k odstranění
nedostatků; základní pokuta se vyměří
v částce od 10 000,- do 100 000,- Kčs v jednotlivém
případě. Neprovede-li kontrolovaná
organizace opatření k odstranění
nedostatků ani po uložení pokuty ve stanovených
lhůtách, může jí být uložena
další pokuta ve výši dvojnásobku
pokuty základní. Uložení pokut lze kdykoli
opakovat.
Orgány Státní energetické inspekce
mohou v případech uvedených v § 8 odst.
1 uložit vedoucímu (řediteli), popřípadě
jiným odpovědným pracovníkům
organizace, pokutu do 10 000,- Kčs; výše pokuty
nesmí přesáhnout u jednotlivého zaměstnance
částku rovnající se trojnásobku
jeho průměrného měsíčního
výdělku.
(1) O uložení pokuty rozhoduje krajský inspektor.
(2) O odvoláních proti rozhodnutím krajských
inspektorů rozhoduje hlavní inspektor.
(1) Pokutu uloženou kontrolované organizaci odčerpá
financující peněžní ústav
z účtu organizace na základě příkazu
k vybrání doloženého pravomocným
rozhodnutím o uložení pokuty. S vyznačením,
kdy rozhodnutí nabylo právní moci.
(2) Pokutu uloženou pracovníkovi kontrolované
organizace vymáhá tato organizace na základě
pravomocného rozhodnutí o uložení pokuty
srážkou z platu. Tato srážka může
být provedena spolu s případnými srážkami
z jiných důvodů nejvýše v rozsahu,
v jakém je mzda zabavitelná podle exekučních
předpisů. Pokutu lze na základě vykonatelného
rozhodnutí o jejím uložení vymáhat
také soudní exekucí.
(3.) Pokuty se odvádění prostřednictvím
Státní energetické inspekce do státního
rozpočtu.
Orgány Státní energetické inspekce
jsou povinny zachovat státní, hospodářské
a služební tajemství, o nichž se dozvědí
při výkonu své služby. Tato povinnost
mlčenlivosti trvá i po skončení pracovního
poměru.
V objektech ozbrojených sil a ozbrojených sborů
ministerstva vnitra provádějí orgány
Státní energetické inspekce kontrolu podle
zvláštních předpisů vydaných
ministerstvem paliv a energetiky v dohodě s ministerstvy
národní obrany a vnitra.
Zákon č. 67/1960 Sb., o výrobě, rozvodu
a využití topných plynů (plynárenský
zákon) se mění takto:
1. § 13 zní:
(1) Plynárenská organizace kontroluje, zda plynárenská
zařízení a odběrní plynová
zařízení, jejich provoz, údržba
a obsluha vyhovují požadavkům bezpečnosti,
stanoveným technickými normami a jinými právními
předpisy, jakož i zásadám odpovídajícím
uznaným pravidlům techniky. Plynárenská
organizace také prověřuje, zda projekty,
popřípadě konstrukční řešení
těchto zařízení vyhovují i
z hlediska hospodárnosti jejich provozu.
(2) Provozovatelé plynárenských zařízení
a odběrních plynových zařízení
jsou povinni umožnit kontrolním orgánům
přístup k těmto zařízením,
poskytnout kontrolním orgánům potřebná
vysvětlení a předložit jim příslušné
záznamy a listiny, a jde-li o velkoodběratele, též
dokumentaci.
(3) Plynárenská organizace vykonává
své úkoly ve spolupráci s orgány
inspekce práce a s orgány hygienické a protiepidemické
služby."
2. § 14 zní:
(1) Zjistí-li kontrolní orgány plynárenské
organizace, že při výrobě nebo používání
plynů je ohrožena bezpečnost, uloží
provozovateli plynárenského zařízení
nebo odběrního plynového zařízení,
aby zjištěné závady odstranil.
(2) Jestliže provozem odběrního plynového
zařízení nebo plynárenského
zařízení jsou bezprostředně
ohroženy lidské životy nebo zdraví nebo
je-li ve značné míře ohrožen
národní majetek nebo jiné hospodářské
hodnoty, kontrolní orgány, jestliže nelze zjednat
nápravu jiným způsobem, přeruší
dodávku plynů do odběrních plynových
zařízení, popřípadě
zastaví provoz plynárenských zařízení,
a to až do doby, kdy závady budou odstraněny."
(1) Zrušují se:
1. vládní nařízení č.
47/1952 Sb., o státní energetické inspekci;
2. vyhláška ministra paliv a energetiky č.
330/1952 Ú. l., o provádění kontrol
státní energetickou inspekcí a o řízení
ve věcech pokut.
(2) Působnost Ústavu technického dozoru podle
vládního nařízení č.
53/1952 Sb., o zajištění bezpečnosti
a hospodárnosti provozu některých technických
zařízení, pokud jde o hospodárnost
provozu těchto zařízení z hlediska
tepelné techniky, přechází v rozsahu
§ 3 tohoto zákona na Státní energetickou
inspekci.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.