Předseda Národního shromáždění
Fierlinger a místopředsedové Valo,
Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil, dr.
Škoda.
Členové politického byra ÚV KSČ
předseda vlády Široký, místopředseda
vlády dr. Dolanský, místopředseda
vlády a předseda Státní plánovací
komise inž. Šimůnek; kandidáti
politického byra ÚV KSČ Köhler,
Hlína, Kolder; ministři dr. h. c. Plojhar,
dr Neuman, Černík, Václav David,
Ďuriš, Krajčír, Krosnář,
Krutina, arm. gen. Lomský, dr. Štrougal, Uher,
Korčák, dr. Kahuda, Reitmajer.
262 poslanců podle prezenční listiny.
Místopředseda NS dr. Škoda (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi Národního
shromáždění.
Podle čl. 45 ústavy vznesli někteří
poslanci Národního shromáždění
dotazy na členy vlády. Členové vlády
se přihlásili v odpovědi. Uděluji
slovo min. zahraničních věcí s. Václavu
Davidovi.
Ministr zahraničních věcí Václav
David:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Poslanci Ircing, Pecha a Karlovská mi položili ve
včerejší rozpravě k návrhu státního
rozpočtu na letošní rok dotazy, které
obrážejí životní zájem našeho
lidu o řešení sporných otázek
cestou jednání a jeho neúnavné úsilí
o vyloučení války ze života lidské
společnosti.
Soudruh posl. Ircing položil otázku, jaké jsou
předpoklady pro úspěch nadcházejícího
zasedání Výboru 18 zemí pro odzbrojení
v Ženevě, zejména v souvislosti s návrhem
s. Chruščova, aby toto jednání bylo
zahájeno za účasti šéfů
vlád nebo hlav států zúčastněných
zemí.
Výbor 18 zemí pro odzbrojení započne
svoji práci v Ženevě dne 14. března
t. r. Jak je vám známo, předseda rady ministrů
SSSR soudruh Nikita Sergejevič Chruščov ve
svém poselství, které zaslal vedoucím
státníkům všech členských
zemí Výboru navrhl, aby jednání Výboru
bylo zahájeno na nejvyšší úrovni,
tj. za účasti šéfů vlád
nebo hlav států.
Tento významný návrh je novým svědectvím
neúnavného úsilí sovětské
vlády o vytvoření nejpříznivějších
podmínek pro řešení otázky všeobecného
a úplného odzbrojení, jehož uskutečnění
by s konečnou platností zbavilo lidstvo hrozby nukleární
války. Proto se návrh setkal se širokým
ohlasem a stal se středem pozornosti světové
veřejnosti. Uvítali ho všichni, kdo jsou pro
to, aby se nejen slovy, ale především činy
usilovalo o odzbrojení, jakožto nejjistější
cesty k zabezpečení trvalého míru
ve světě.
President naší republiky s. Antonín Novotný
a předseda vlády s. Viliam Široký jménem
naší vlády a v plném souladu se stanoviskem
a přesvědčením všeho našeho
lidu a jeho touhou po pokojném mírovém životě
návrh soudruha Chruščova upřímně
uvítali a vyslovili mu plnou podporu. O kladném
stanovisku Československé socialistické republiky
k návrhu, aby jednání o odzbrojení
v ženevském Výboru bylo zahájeno na
nejvyšší úrovni, informovali rovněž
státníky ostatních členských
zemí Výboru.
Návrh s. Chruščova podpořily také
ostatní socialistické země a setkal se s
kladnou odezvou i v neutrálních členských
zemích Výboru.
Iniciativa předsedy rady ministrů SSSR s. Chruščova
je tak mimořádně závažná
a prospěšná, že se jí neodvážili
přímo odmítnout ani vedoucí státníci
západních mocností. Ve svých odpovědích
s. Chruščovovi president Kennedy a ministerský
předseda Macmillan prohlásili, že se nestaví
proti účasti nejvyšších představitelů
v jednání Výboru, že však by k
ní mělo dojít nikoliv na začátku
jeho práce, ale až někdy v pozdějším
stádiu jednání.
Nelze se ubránit dojmu, že tímto postojem je
zakrývána neochota Západu přispět
k tomu, aby se řešení otázky odzbrojení
konečně pohnulo z místa. Každému
je jasné, že pro úspěch práce
je vždy rozhodující její správný
začátek. Proto by se nejvyšší představitelé
států, kterým byla národy dána
největší důvěra a kteří
jsou též vybaveni nejširšími plnými
mocemi, měli zúčastnit zasedání
Výboru právě na počátku jeho
práce. To by umožnilo, aby nový Výbor
pro odzbrojení přistoupil k řešení
otázky odzbrojení zcela novým způsobem.
Tak by bylo možno nejlépe zabránit tomu, aby
jeho práce nesklouzla, jako v minulosti, do starých
vyježděných kolejí, kdy jednání
o odzbrojení bylo vždy nakonec utopeno v nekonečných
diskusích v celé řadě různých
výborů, podvýborů, komisí a
v haldách papírů.
Představitelé západních mocností
se snaží zastírat své negativní
stanovisko k návrhu Sovětského svazu neudržitelným
tvrzením, že prý by případný
neúspěch jednání Výboru, konaném
na nejvyšší úrovni, znamenal veliké
zklamání pro světovou veřejnost, jež
od jednání Výboru očekává
kladné výsledky.
Takové obavy ze strany Západu neslyšíme
poprvé.
Rozdílné názory v otázce odzbrojení
jsou známy a přirozeně jsou překážkou
k dohodě. Aby bylo možno se dostat z místa,
je nezbytné je překonat. K tomu je účelné
a správné právě na počátku
jednání zajistit účast nejvyšších
státních činitelů.
Víme, že vedoucí činitelé západních
mocností se často scházejí za účelem
projednání například dalšího
vystupňování horečného zbrojení
v rámci jednotlivých vojensko-politických
seskupení. Věci míru a bezpečnosti
národů celého světa by však podle
našeho názoru mnohem více prospělo,
kdyby spolu s nejvyššími představiteli
socialistických a neutrálních zemí
zasedli za konferenční stůl ve Výboru
18 zemí na počátku jeho práce a upřímně
usilovali o vytvoření nejlepších podmínek
pro to, aby se řešení otázky odzbrojení
konečně dostalo z bludného kruhu, v němž
se po leta vinou Západu nalézá.
Až dosud v postoji západních mocností
k všeobecnému a úplnému odzbrojení
se stále ještě projevuje zřejmý
rozpor mezi slovy a činy. Tlak světové veřejnosti
přiměl západní mocnosti k tomu, že
nyní již hovoří o všeobecném
a úplném odzbrojení. Jejich činy však
dokazují neupřímnost jejich slov. Například
vojenské výdaje Spojených států
dosáhnou v rozpočtovém roce 1962 a 1963 obrovské
výše - 55 miliard dolarů - což je nejvyšší
americký vojenský rozpočet od druhé
světové války, dokonce vyšší
než v době americké agrese proti Koreji. Rovněž
provokační prohlášení některých
amerických činitelů, zejména ministra
obrany, nesvědčí o tom, že by vládnoucí
kruhy Spojených států vážně
pomýšlely na odzbrojení. Skutečnost
je taková, že vytvářením nejrůznějších
překážek projevují západní
mocnosti vědomou nechuť ke všeobecnému
a úplnému odzbrojení. To dosvědčuje
i jejich neochota přijmout návrh s. Chruščova.
Agresívní kruhy v imperialistických zemích
a především zbrojařské monopoly
se jako čert kříže bojí odzbrojení,
které by učinilo přítrž jejich
závratným ziskům, plynoucím ze stupňovaného
zbrojení.
Proto tyto kruhy vystupují proti oteplení v mezinárodních
vztazích a proti řešení uzrálých
mezinárodních problémů. Snaží
se všemožně v různých částech
světa vyvolávat konflikty, dopouštějí
se vměšování a agrese proti mírumilovný
m zemím. Zostřují mezinárodní
situaci, jak jsme toho byli svědky loňského
roku v souvislosti s návrhem SSSR na uzavření
mírové smlouvy s Německem a vyřešení
otázky západního Berlína.
Zvýšeného napětí, které
samy vyvolaly, využily militaristické kruhy na Západě
k dalšímu vystupňování horečného
zbrojení, zejména v rámci NATO. Zvláště
intenzívně je vyzbrojován bundeswehr, který
již dnes představuje nejsilnější
armádu NATO v Evropě. Bonnští militaristé
nyní již zcela otevřeně požadují,
aby byla západoněmecká armáda vyzbrojena
raketovými a nukleárními zbraněmi.
To jim má umožnit prosazení jejich agresívních
revanšistických plánů.
Vláda ČSSR, jejíž lid má s agresívní
politikou německého imperialismu a militarismu trpké
zkušeností, spolu s vládami ostatních
socialistických států neustále upozorňuje
na to, jak vážným nebezpečím
je tento vývoj v NSR pro mír a bezpečnost
národů. Naše oprávněné
varování se na Západě pokoušejí
zlehčovat tvrzením, že západoněmecká
armáda je pod kontrolou NATO a proto prý nemůže
nikoho ohrozit. To je velmi krátkozraká argumentace,
která nepřihlíží k historickým
zkušenostem, ani k současné situaci. Nemůže
jí uvěřit žádný soudný
člověk. Vždyť již dnes generálové
bundeswehru, vesměs bývalí velitelé
hitlerovské wehrmacht, zaujímají klíčové
pozice v NATO a usilují o jeho úplnou kontrolu.
Národy ČSSR a ostatních socialistických
zemí, které vyvodily správné závěry
ze svých draze zaplacených zkušeností,
právem požadují, aby byly - dokud je ještě
čas - spoutány ty temné síly, které
k uskutečnění svých agresívních
záměrů otevřeně kalkulují
na válku.
O neupřímnosti přístupu Západu
k otázce odzbrojení svědčí
rozhodnutí a usilovné přípravy USA
a Velké Británie k provedení pokusných
výbuchů nukleárních a thermonukleárních
zbraní v atmosféře právě v
předvečer zahájení práce Výboru.
Toto rozhodnutí se setkalo se všeobecným odporem
ve světové veřejnosti a zvyšuje její
pochybnosti o dobrých úmyslech USA a Velké
Británie přispět k dosažení pokroku
v otázce odzbrojení.
Negativní stanovisko západních mocností
k odzbrojení je zvláště zřejmé
z toho, že i nadále se pokouše jí všeobecné
a úplné odzbrojení fakticky nahrazovat kontrolou
zbrojení. Svými návrhy, aby byla zavedena
okamžitě úplná kontrola všech ozbrojených
sil a výzbroje v samém počátku odzbrojovacího
procesu, chtějí vlastně uzákonit špionáž.
To by umožnilo potenciálnímu agresorovi získávat
nejzávažnější údaje, týkající
se bezpečnosti a obrany jednotlivých států.
Takový postoj nemá ovšem nic společného
s všeobecným a úplným odzbrojením.
Socialistické země takové návrhy z
hlediska nutnosti zajištění míru i své
bezpečnosti rozhodně odmítají. Jsou
pro zavedení přísné a účinné
mezinárodní kontroly nad uskutečňováním
všeobecného a úplného odzbrojení.
Rozsah a charakter kontroly v každé etapě odzbrojení
musí bezpodmínečně odpovídat
rozsahu a charakteru prováděných odzbrojovacích
opatření. Ostatně vláda SSSR nejednou
na adresu západních mocností prohlásila,
že přijmou-li návrh SSSR na všeobecné
a úplné odzbrojení, přijme SSSR jakýkoliv
západní návrh na kontrolu. Tak stojí
popravdě otázka kontroly.
Uvědomujeme si, že při řešení
problému odzbrojení bude nutno překonat ještě
četná vážná úskalí.
Vždyť je to otázka, která se dotýká
nejcitlivějších zájmů států,
především zajištění jejich
bezpečnosti. Právem proto s. Chruščov
ve svém poselství zdůraznil, že bude
nutno vynaložit ještě "bohatýrské
úsilí, aby jednání o odzbrojení
přineslo očekávané plody". Je
jisté, ze přímá účast
šéfů vlád nebo hlav států
by v počáteční fázi jednání
Výboru, kdy se bude rozhodovat o tom, jak bude pokračovat
jeho další práce, sehrála mimořádně
kladnou úlohu. Nejvyšší představitelé
států by mohli, bude-li tu dostatek dobré
vůle a upřímné snahy na všech
stranách, nejspíše zabránit tomu, aby
nový Výbor narážel od počátku
na stejné překážky, na nichž ztroskotalo
úsilí podobných orgánů v minulosti.
Díky neúnavnému úsilí SSSR
byly vytvořeny v porovnání s minulostí
lepší podmínky pro dosažení pokroku
v otázce odzbrojení. Dvoustranná sovětsko-americká
jednání o odzbrojení v minulém roce
přinesla určité kladné výsledky.
Bylo dohodnuto složení nového Výboru,
v němž jsou nyní zastoupeny všechny 3
hlavní skupiny států, jez dnes ve světě
existují. Domníváme se, že účast
neutrálních států příznivě
ovlivní jednání Výboru. Jejich vlády
se vyslovují pro uskutečnění všeobecného
a úplného odzbrojení a jejich účast
ve Výboru jim dává dobré možnosti,
aby maximálně přispěli k vyřešení
této kardinální otázky.
Mezi Sovětským svazem a Spojenými státy
americkými byly též dohodnuty zásady
pro další jednání o odzbrojení,
obsažené ve společném prohlášení
obou vlád, které bylo schváleno XVI. valným
shromážděním O SN. Výboru byl
především stanoven jasný cíl:
Vypracovat návrh smlouvy o všeobecném a úplném
odzbrojení a byly dohodnuty i hlavní zásady,
jimiž se má výbor při svém jednání
řídit. Tím byla vykonána určitá
přípravná práce pro další
jednání.
To hlavní však ještě zbývá
učinit: Překonat rozpory a otevřít
cestu k plodnému jednání. Proto na vedoucích
státnících členských zemí
Výboru 18 leží před světem veliká
odpovědnost. Ta je ještě zvyšována
současnou mezinárodní situací. V důsledku
pokračujících závodů ve zbrojení
a nahromadění obrovských zásob nejničivějších
zbraní, lidstvo stojí v současné době
před životně naléhavým úkolem
- odvrátit světovou nukleární katastrofu.
Nejradikálnější cestou k vyřešení
tohoto úkolu by bylo uskutečnění všeobecného
a úplného odzbrojení, přičemž
účast nejvyšších představitelů
zúčastněných států na
zahájení práce Výboru pro odzbrojení
by pro to nepochybně vytvořila nejlepší
podmínky.
ČSSR spolu s ostatními socialistickými zeměmi,
členy Výboru, je připravená přispět
ze všech sil k tomu, aby Výbor 18 zemí pro
odzbrojení mohl splnit očekávání,
jež do něj vkládají mírumilovní
lidé na. celém světě. Proto také
naši vedoucí představitelé ve své
odpovědi na poselství s. Chruščova sdělili
v naprosté shodě se zájmy a tužbami
všeho našeho lidu, že ČS SR je připravena
zúčastnit se jednání Výboru
18 zemí na nejvyšší úrovni. (Potlesk.)
Soudruh posl. Pecha položil otázku, jaký je
současný stav v otázce likvidace pozůstatků
druhé světové války uzavřením
mírové smlouvy s Německem a přeměnou
západního Berlína ve svobodné město.
Likvidace pozůstatků druhé světové
války uzavřením mírové smlouvy
s Německem a přeměnou západního
Berlína ve svobodné město je jednou z nejdůležitějších
mezinárodních otázek, na jejímž
vyřešení má ČSSR mimořádný
zájem. Mírové urovnání s Německem
musí potvrdit německé hranice stanovené
Postupimskou dohodou, spoutat síly západoněmeckých
militaristů a revanšistů a otevřít
cestu k prosazení zásad mírového soužití
i v této části Evropy.
Stav, kdy téměř 17 let po skončení
druhé světové války nebylo dosaženo
mírového urovnání s Německem,
je neudržitelný a pro mír v Evropě a
ve světě velmi nebezpečný. Prospívá
jen těm silám, které se snaží
zvyšovat mezinárodní napětí a
podněcují horečné zbrojení.
Lid všech zemí, který s tak těžkými
obětmi vybojoval vítězství nad hitlerovským
fašismem, plným právem žádá,
aby pozůstatky druhé světové války
byly definitivně zlikvidovány. Jediným možným
a správným řešením je uzavření
mírové smlouvy s Německem a přeměna
západního Berlína ve svobodné město.
To plně potvrzuje dosavadní vývoj.
ČSSR po celou dobu od skončení druhé
světové války usilovala o likvidaci jejích
pozůstatků, aktívně podporovala mírové
návrhy Sovětského svazu a vyjadřovala
ochotu zúčastnit se uzavření mírové
smlouvy s Německem. Úsilí ČS SR v
boji za mírovou smlouvu a řešení otázky
západního Berlína odpovídá
našemu postavení bezprostředního souseda
obou německých států, naší
historické zkušenosti i našim mezinárodním
povinnostem a přispívá k posílení
míru a bezpečnosti v Evropě a ve světě.
Dovolte mi připomenout, jak se věci vyvíjely.
Rozhodný a cílevědomý postup Sovětského
svazu a dalších socialistických států,
směřující k uzavření
mírové smlouvy s Německem a ochota nalézt
jednáním vzájemně přijatelná
řešení, získal ve světě
širokou podporu. Pod vlivem nového poměru sil
a iniciativních návrhů Sovětského
svazu a dalších socialistických států
stále více v lidových masách na Západě
sílily hlasy, žádající, aby otevřené
problémy byly vyřešeny jednáním.
Tento proces nezůstal bez ohlasu a bez určitých
důsledků i v samotném západním
Německu. Velmi důležitou a kladnou úlohu
sehrála účinná opatření
vlády Německé demokratické republiky
ze dne 13. srpna 1961. Západní vlády, které
na mírumilovné návrhy SS SR odpověděly
harašením zbraněmi, zvyšováním
stavů vojsk, vojenských výdajů a urychlováním
vyzbrojování svých armád, byly nakonec
přinuceny ke střízlivějšímu
posuzování skutečností. To byl mimořádně
významný výsledek společného
energického postupu vlád socialistických
zemí, opírajících se o odhodlaný
a pevný postoj všeho lidu. President USA Kennedy byl
nucen 13. září 1961 prohlásit: "USA
jsou připraveny zahájit vážné
jednání se Sovětským svazem o německé
otázce a dalších problémech..."
V souvislosti s tímto vývojem a s rozhovory vedoucích
státníků USA a Velké Británie
s ministrem zahraničních věcí SSSR
s. Gromykem na podzim m. r. bylo možno usuzovat, že
západní mocnosti do určité míry
začínají reálněji chápat
situaci a ze jsou ochotny hledat řešení německého
problému na vzájemně přijatelné
základně. Za této situace, ve snaze využít
každé příležitosti k řešení
problému jednání, prohlásil s. Chruščov
na XII. sjezdu KSSS, že projeví-li západní
mocnosti ochotu řešit německý problém,
nebude mít otázka termínu podepsání
mírové smlouvy takový význam. Hlavní
věc je vyřešit otázku, likvidovat pozůstatky
druhé světové války a podepsat mírovou
smlouvu s Německem. Vyřešení těchto
problémů by umožnilo učinit další
krok v mírové spolupráci mezi státy.
Vláda S SSR tím podala nový důkaz
velké státnické moudrosti a projevila maximální
snahu o společné řešení problémů
v zájmu upevnění míru. Přitom
však nenechala nikoho na pochybách, že nepřipustí,
aby Západ zneužil této dobré vůle
k dalším průtahům. Sovětský
svaz a další socialistické země, mezi
nimi také ČSSR, jasně prohlásily,
ze bude-li Západ protahovat jednání a vyhýbat
se společnému řešení, bude mírové
úpravy dosaženo i bez účasti západních
velmocí.