Čtvrtek 21. prosince 1961

Předseda Fierlinger:

Slyšeli jste návrh komise Národního shromáždění pro volbu soudců, která doporučuje, aby Národní shromáždění zvolilo soudce Nejvyššího soudu podle návrhu ústředního výboru Národní fronty a soudce z povolání vojenských soudů a soudce vojenského kolegia Nejvyššího soudu podle návrhu předloženého ministrem spravedlnosti.

Má někdo nějaké připomínky k přednesenému návrhu? (Nebyly.)

Nemá.

Můžeme proto přistoupit k volbám.

Navrhuji, abychom hlasovali zvláště o návrhu kandidátů, předloženém ústředním výborem Národní fronty a zvláště o návrhu kandidátů, předloženém ministrem spravedlnosti.

Jsou k tomuto způsobu volby nějaké připomínky nebo má někdo jiný návrh? (Nikdo.)

Nemá.

Kdo tedy souhlasí s předloženým návrhem kandidátů na funkce soudců Nejvyššího soudu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění zvolilo soudce Nejvyššího soudu podle předloženého návrhu. (Potlesk.)

Přistoupíme k volbě soudců z povolání vojenských soudů.

Kdo souhlasí s předloženým návrhem kandidátů na funkce soudců z povolání vojenských soudů a na funkce soudců vojenského kolegia Nejvyššího soudu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění zvolilo soudce z povolání vojenských soudů a soudce vojenského kolegia Nejvyššího soudu podle předloženého návrhu. (Potlesk.)

Podle § 43 zákona č. 62/1961 Sb. o organizaci soudů volí Národní shromáždění ze zvolených soudců z povolání Nejvyššího soudu předsedu Nejvyššího soudu a jeho náměstky.

Předsednictvo Národního shromáždění navrhuje, aby za předsedu Nejvyššího soudu byl zvolen dr. Josef Urválek, a aby za náměstky předsedy Nejvyššího soudu byli zvoleni dr. Štěpán Flajzar, Šebestián Hazlinger, promovaný právník, a dr. Jaroslav Pastorek.

Má někdo nějaké připomínky k přednesenému návrhu, nebo jiný návrh? (Nikdo.)

Nemá.

Můžeme proto přistoupit k volbě.

Navrhuji, abychom hlasovali o celém návrhu předsednictva Národního shromáždění najednou tak, jak jsem jej přednesl.

Má někdo nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nikdo.)

Nemá. Kdo tedy souhlasí s tím, aby za předsedu Nejvyššího soudu byl zvolen dr. Josef Urválek, a za náměstky předsedy Nejvyššího soudu dr. Štěpán Flajzar, Šebestián Hazlinger, prom. právník, a dr. Jaroslav Pastorek, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně zvolilo předsedu Nejvyššího soudu a jeho náměstky. (Potlesk.)

Podle § 39 zákona č. 62/1961 Sb. o organizaci soudů skládají soudci Nejvyššího soudu a soudci z povolání vojenských soudů do rukou předsedy Národního shromáždění slib.

Konstatuji, že zvolení soudcové jsou přítomni na schůzi Národního shromáždění.

Přistoupíme tedy k složení slibu, a to tím způsobem, že nejprve bude přečten zákonem předepsaný slib, potom zvolení soudci ke mně přistoupí a vykonají slib podáním ruky a slovem "slibuji".

Žádám o přečtení slibovací formule.

(Vedoucí Kanceláře NS s. Kováčik čte slib, poté volá jednotlivě zvolené soudce, kteří přistupují k předsedovi a slovem "slibuji" a podáním ruky skládají soudcovský slib.)

Tím je vyřízen druhý bod pořadu schůze.

(Předsednictví převzal místopředseda NS Fiala.)

Místopředseda NS Fiala:

Přistoupíme k projednání posledního bodu pořadu, kterým je

3. Společná zpráva výborů průmyslového, zdravotního a ústavně právního (tisk 75) k vládnímu návrhu zákona (tisk 71) o náhradách při úrazech a nemocech z povolání.

Zpravodajem je posl. Mátl, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Mátl: Vážené Národní shromáždění!

Vítězstvím socialismu byly v naší vlasti vytvořeny předpoklady k tomu, aby byla prohlubována a zvyšována péče o pracujícího člověka. Jedním z významných úseků této péče je starost o bezpečnost při práci a zdravotně nezávadné prostředí. Podmínky pro systematické a komplexní prohlubování této péče byly u nás vytvořeny zákonem o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci tak, aby se stala jejich vlastní věcí. Zákon byl schválen Národním shromážděním Československé socialistické republiky dne 27 června 1961. Zákon je dokladem rostoucí ekonomické síly a předností našeho společenského zřízení. Náš pracující lid jej přijal s plným pochopením a plnou podporou.

Zákon o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci působí příznivě v procesu výroby proto, že stěžejní principy, na nichž je vybudován, odpovídají požadavkům zákonitého rozvoje naší ekonomiky a že jsou ověřovány několikaletými zkušenostmi našich pracujících. Prvé zkušenosti z provádění zákona ukazují, že správně v něm byl zdůrazněn princip zásadní jednoty zabezpečování úkolů výroby a bezpečnost při práci, princip dalšího zvýšení úlohy Revolučního odborového hnutí a národních výborů v této oblasti, jakož i princip nejširší bezprostřední účasti pracujících na zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Těmto principům směřujícím k vytváření předpokladů účinné úrazové prevence a zdravotně a hygienicky nezávadného pracovního prostředí má odpovídat i úprava odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání. Také tato úprava musí vytvářet předpoklady pro účinné předcházení pracovním úrazům a nemocem z povolání. Z této vzájemné souvislosti zásad o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a zásad o odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání vycházel ústřední výbor Komunistické strany Československa, když ve svém usnesení z 8. prosince 1960 pověřil Ústřední radu odborů vypracováním nového systému předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a současně také vypracováním nové úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání. Nová úprava má vést hospodářské pracovníky k odpovědné péči o bezpečnost při práci, má napomáhat při výchově pracujících k bezpečné práci, a zabraňovat nesprávné tendenci přenášet riziko práce na pracující.

Úzkou souvislost zajišťování bezpečné práce ve zdravém prostředí a odškodňování pracovních úrazů potvrzují také četné zkušenosti z prakse. Při průzkumech, jak se provádí odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání, bylo zjištěno, že v těch závodech, kde jsou zjištěny příčiny úrazů a nemocí z povolání a kde se na základě rozborů úrazovosti provádí soustavná výchova pracovníků k bezpečné práci, počet pracovních úrazů a případů onemocnění chorobou z povolání klesá. V závodech, kde nejsou řádně zjišťovány příčiny a okolnosti, za kterých k úrazům a nemocem z povolání dochází a kde nejsou prováděna preventivní opatření, dochází zpravidla i k závadám při odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání.

Odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání je od 1. ledna 1957 upraveno zákonem č. 58/1956 Sb. Tato úprava měla jednak přispívat k tomu, aby podniky v zájmu společnosti a tedy i v zájmu pracujících důsledně plnily všechny povinnosti na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, jednak zabezpečit, aby pracujícím, kteří utrpěli pracovní úraz nebo kteří byli postiženi nemocí z povolání, byla tato újma uhrazena. Současně měla úprava přispět k vytváření předpokladů účinné úrazové prevence.

Dosavadní úprava nebyla však účinným pomocníkem v boji proti pracovním úrazům. Dokladem toho je počet pracovních úrazů v posledních letech. Počet pracovních úrazů od roku 1957 až do roku 1959 stále stoupal. Teprve v r. 1960 došlo k nepatrnému poklesu. Ovšem i tak v roce 1960 bylo 313 427 pracovních úrazů, z toho 14,5 % ze Slovenska. Stoupající tendence má i počet smrtelných úrazů i počet pracovních dnů zameškaných v důsledku pracovního úrazu. Tak v roce 1960 bylo takto zameškáno přes 5 miliónů pracovních dnů, což znamená vyřazení asi 18 000 pracovníků z práce po dobu celého roku.

Při provádění dosavadní úpravy odškodňování pracovních úrazů docházelo v praksi k některým nedostatkům. Nejvážnějším z nich bylo, že četné podniky neprováděly šetření pracovních úrazů včas a že příčiny pracovních úrazů byly zjišťovány teprve poté, kdy se pracovník o odškodnění pracovního úrazu přihlásil. Odškodňování pracovních úrazů považovaly za neúnosné břemeno, nezkoumaly pravé příčiny pracovních úrazů, nýbrž hledaly cesty, jak se zbavit odpovědnosti. O této nesprávné praksi svědčí skutečnost, že v roce 1960 bylo odškodněno pouze 33,2 % pracovních úrazů, v prvém pololetí letošního roku 38,3 %.

Přesto, že procento odškodněných úrazů z celkového počtu úrazů se v prvém pololetí 1961 celkově zvýšilo, vykazují některá hospodářská odvětví trvale malý počet odškodněných úrazů. Jsou to paliva a energetika, kde bylo za I. pololetí t. r. odškodněno jen 25 % úrazů, místní hospodářství (23,3 %), výrobní družstva (27,3 %) a socialistický sektor v zemědělství (22,3 %). V JZD bylo odškodněno jen 5,1 % všech úrazů.

Vysoký počet neodškodněných případů nelze přičítat jen na vrub neoprávněnosti nároků uplatňovaných pracujícími. I když u mnoha případů neodškodněných úrazů mohla vedení závodů prokázat plné zavinění pracovníka, který porušil předpisy o bezpečnosti práce, přesto je nutno za vysokým číslem neodškodněných úrazů spatřovat řadu záporných jevů, které umožnily podnikům přesunout riziko práce na pracující.

V praksi odškodňování je značná rozdílnost mezi jednotlivými závody, a to i velkými. Zatím co například n. p. Vítkovické železárny Klementa Gottwalda v Ostravě provádí odškodnění téměř u 80 % všech úrazů a Spojené ocelárny n. p. Kladno téměř u 65 % případů, odškodňují Závody V. I. Lenina v Plzni jen 36 % všech úrazů.

Někteří vedoucí pracovníci se vyhýbají odpovědnosti za rozhodnutí o otázce odškodnění. Dokladem toho je stále stoupající počet soudně projednávaných nároků na náhradu škody způsobené pracovním úrazem, které nebyly v závodě rozhodnuty. Poměr soudně projednávaných případů k celkovému počtu pracovních úrazů se v roce 1958 ve srovnání s rokem 1957 více než zdvojnásobil, v roce 1959 vzrostl více než čtyřikrát a v roce 1960 téměř pětkrát.

V některých případech bylo zjištěno, že byly v závodech neprávem zamítnuty nároky pracovníků na odškodnění za úrazy, které jsou typickým důsledkem rizika výkonu zaměstnání a kdy si pracovník hrozící nebezpečí nemohl vůbec uvědomit.

Tak na dole Zárubek v OKR došlo k úrazu minéra pádem horniny se stropu ve chvíli, kdy spojoval drátky k náložím připraveným k výbuchu. V zápise o projednání případu je výslovně uvedeno, že k úrazu nedošlo porušením bezpečnostních předpisů ani ze strany podniku nebo poškozeného, ale že poškozený jako zkušený horník měl být opatrnější. Podnik odmítl odškodnění a teprve po dlouhém dohadování se závodním výborem přiznal náhradu ve výši 25 % škody. Věc musel závodní výbor znovu projednat, a to jako rozhodčí orgán a přiznal poškozenému náhradu ve výši 80 %. Tuto náhradu pak podnik bez námitek přijal.

V Severočeských tukových závodech nebyl odškodněn úraz způsobený pádem na schodiště. Podnik odůvodnil neodškodnění tím, že schodiště bylo řádně čištěno a že poškozená soudružka byla zřejmě náchylná na podvrtnutí nohou v důsledku své turistické činnosti.

Nedostatky v praxi závodů nejsou způsobeny jen neodpovědným postupem některých vedoucích pracovníků, nýbrž mají příčinu i v dosavadní zákonné úpravě. V dosavadním znění zákona nebylo jasně vyjádřeno, že podnik je povinen odškodnit všechny úrazy, které jsou důsledkem rizika výkonu povolání a jejichž příčinou není lehkomyslnost pracovníka. Ze znění zákona nebylo dále také jasné, který podnik odpovídá za pracovní úraz, když pracovník pracuje mimo území svého závodu, například na montáži.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP