Čtvrtek 21. prosince 1961

(Začátek schůze v 10 hod. 00 min.)

Přítomni:

Předseda Národního shromáždění Fierlinger a místopředsedové Valo, Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil, dr. Škoda.

Členové politického byra ÚV KSČ místopředseda vlády Barák, místopředseda vlády a předseda Státní plánovací komise inž. Šimůnek; kandidáti politického byra ÚV KSČ: místopředsedkyně vlády inž. Jankovcová, Köhler, Hlína, místopředseda vlády Strechaj; tajemníci ÚV KSČ Dubček, Koucký; ministři dr. h. c. Plojhar, dr. Neuman, Biľak, Černík, Václav David, Ďuriš, Krajčír, Krutina, arm. gen. Lomský, Poláček, dr. Štrougal, dr. Kahuda, Reitmajer.

270 poslanců podle prezenční listiny.

Předseda Fierlinger (zvoní): Soudružky a soudruzi. Zahajuji 11. schůzi Národního shromáždění.

Dovolte mi, abych vás seznámil s pořadem dnešní schůze, na jehož návrhu se předsednictvo Národního shromáždění usneslo, a který byl již poslancům Národního shromáždění rozeslán:

1. Zpráva předsedy Nejvyššího soudu o činnosti a dalších úkolech soudů při upevňování socialistické zákonnosti.

2. Volba soudců Nejvyššího soudu a soudců z povolání vojenských soudů.

3. Společná zpráva výborů průmyslového, zdravotního a ústavně právního (tisk 75) k vládnímu návrhu zákona (tisk 71) o náhradách při úrazech a nemocech z povolání.

Má někdo k tomuto návrhu denního pořadu nějaké připomínky? (Nikdo.)

Nemá.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

Zjišťuji, že Národní shromáždění je způsobilé se usnášet.

Kdo souhlasí s návrhem denního pořadu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění schválilo svůj denní pořad.

Soudružky a soudruzi poslanci!

Na pořadu našeho jednání máme velmi důležitý akt, jímž je volba soudců Nejvyššího soudu a soudců z povolání vojenských soudů. Stěžejním principem soudnictví v Československé socialistické republice je široká účast lidu na jeho výkonu. Proto také výstavba našeho soudnictví se ubírá důsledně cestou jeho postupného zlidovění. Ústava Československé socialistické republiky prohloubila zásadu demokratismu v našem soudnictví - volitelnost soudců. Proto také v proinci t. r. proběhly u nás volby soudců do okresních i krajských soudů.

Podle článku 99 Ústavy Národní shromáždění volí soudce Nejvyššího soudu a podle § 45 zákona o organizaci soudů volí též soudce z povolání vojenských soudů.

Dnešní volbou v Národním shromáždění bude dokončeno zvolení soudců do všech kategorií soudů.

Dříve než přikročíme k projednávání prvního bodu pořadu bude třeba zvolit komisi Národního shromáždění pro volby soudců Nejvyššího soudu a soudců z povolání vojenských soudů, která prozkoumá příslušné návrhy a podá Národnímu shromáždění zprávu.

Předsednictvo Národního shromáždění navrhuje, aby byla zvolena komise Národního shromáždění pro volby soudců v tomto složení: předseda komise: dr. Škoda, členové: Kleňhová-Besserová, dr. Kyselý, gen. L. Svoboda, Hodinová-Spurná, Gemrot, dr. Kučera, Štefánik, Homola, Čermák, Zvára, Matějička, Bubník, Pešák, Manďák, Mockovčiak, Lapárová, Litvaj, Lenárt, Pšek, Prchlík.

Má někdo k tomuto návrhu nějaké připomínky nebo jiný návrh? (Nikdo.)

Nemá.

Můžeme proto přistoupit k hlasování.

Kdo tedy souhlasí s tím, aby Národní shromáždění zvolilo komisi pro volbu soudců Nejvyššího soudu a soudců z povolání vojenských soudů podle návrhu předsednictva Národního shromáždění, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně zvolilo komisi pro tyto volby podle předloženého návrhu.

Přistoupíme k projednání prvního bodu pořadu, kterým je

1. Zpráva předsedy Nejvyššího soudu o činnosti a dalších úkolech soudů při upevňování socialistické zákonnosti.

Uděluji slovo předsedovi Nejvyššího soudu dr. Urválkovi.

Předseda Nejvyššího soudu dr. Urválek: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci,

dnes Národní shromáždění zvolí soudce Nejvyššího soudu a vojenské soudce z povolání. Tím budou dovršeny volby soudců v celé soustavě československých soudů podle hluboce demokratických zásad naší socialistické Ústavy.

Dříve než přistoupí Národní shromáždění k volbě, podávám podle čl. 46 Ústavy Československé socialistické republiky zprávu o činnosti a dalších úkolech soudů při upevňování socialistické zákonnosti.

Při hodnocení činnosti soudů a rozboru jejich dalších úkolů je nutné přihlížet k tomu, že soudy vstupují do nového volebního období za změněných podmínek, kdy úplně a definitivně zvítězil socialismus v naší zemi, kdy rozvíjíme úsilí o vybudování vyspělé socialistické společnosti.

Tato základní skutečnost se musí nezbytně plně projevit také v činnosti našich soudů, jejich organizaci a metodách jejich práce.

Vybudováním socialismu v naší zemi došlo k podstatným změnám ve všech oblastech našeho života. Dosaženou etapu vývoje naší společnosti vyjadřuje naše nová socialistická ústava, která je současně programem dalšího rozvoje vyspělé socialistické společnosti. V naší ústavě je zakotveno a plně rozvinuto - jako základní rys rozvoje socialistické státnosti - stálé prohlubování a rozvíjení socialistické demokracie, která se uskutečňuje stále širší účastí pracujících na správě státu a řízení hospodářské a kulturní výstavby. V naší ústavě je výrazně vyzdviženo, že právě touto cestou, cestou prohlubování socialistické demokracie, budeme morálně upevňovat politickou jednotu naší společnosti, zabezpečovat ochranu naší země, střežit revoluční vymoženosti lidu i vytvářet podmínky pro rozvoj jeho tvůrčích schopností. Usilujeme o to, aby tyto základní principy naší státnosti byly plně uplatněny i v činnosti našich soudů.

Soudruh Novotný ve své zprávě k XXII. sjezdu KSSS na zasedání ÚV KSČ v listopadu letošního roku zdůraznil, že nový program KSSS plně ověřuje správnost cesty širokého rozvoje socialistické demokracie, kterou v posledních letech rozhodně nastoupila naše strana. Podtrhl, že myšlenky nového programu KSSS o přerůstání státu diktatury dělnické třídy ve stát všelidový, mají velký význam i pro práci naší strany při budování vyspělé socialistické společnosti a vytváření předpokladů pro přechod ke komunismu v Československu. l pro činnost našeho soudnictví platí slova s. Novotného, že se musíme vážně zamyslit nad tím, co jsme uskutečnili, čeho jsme již dosáhli, jaké máme úspěchy a nedostatky a jaké úkoly nás ještě čekají, abychom mohli dále zvýšit účast nejširších vrstev pracujících a jejich společenských organizací na činnosti soudů, abychom podstatně zkvalitnili práci soudů.

Na prosincovém zasedání minulého roku provedl ústřední výbor naší strany hluboký rozbor současného stavu socialistické zákonnosti v širokých společenských souvislostech. Zdůraznil nutnost zachovávání našich socialistických zákonů jak státními orgány, tak i občany a společenskými organizacemi. Dal konkrétní pokyny k vytvoření právního řádu, odpovídajícího dosažené úrovni i potřebám dalšího rozvoje naší společnosti. Vyslovil požadavek, aby nové zákony byly jednoduché a lidu srozumitelné a umožňovaly tak ještě ve větším rozsahu účast lidu na řízení státu a národního hospodářství. Vytyčil úkol dalšího rozšíření a prohloubení účastí lidu a jeho dobrovolných organizací v činnosti soudů. Orientoval pozornost soudů na základní společenské otázky, na jejichž řešení se mají ještě účinněji podílet i soudy.

Na základě pokynů ÚV KSČ byly vypracovány osnovy významných zákonů. Národní shromáždění již přijalo tak významné zákony jako je zákon o místních lidových soudech, zákon o organizaci soudů, trestní zákon a zákon o trestním řízení soudním. Připravuje se osnova zákona o právu rodinném, občanského zákoníku, zákona o řízení ve věcech občanskoprávních, hospodářského zákoníku a zákoníku práce. Zákony, které již byly a ještě budou přijaty, vytvářejí mimořádně příznivé podmínky pro práci našich soudů.

Zákon o organizaci soudů, jímž byly provedeny zásady VIII. hlavy Ústavy, stanovil pevné organizační základy pro činnost soudů a poskytl jim další široké možnosti účinného boje za socialistickou zákonnost, jichž je nutno využívat.

Podle tohoto zákona byly provedeny volby soudců všech stupňů, nejdemokratičtější volby, jaké je možno uskutečnit jen v socialistickém státě, v němž soudy celou svou činností slouží zájmům lidu. Za kandidáty na soudcovské funkce byli vybráni občané požívající plné důvěry a pokud jde o soudce, kteří budou vykonávat svou funkci vedle svého zaměstnání, nejlepší pracovníci ze závodů, jednotných zemědělských družstev, příslušníci inteligence. V předvolební kampani se zúčastnilo schůzí 5 660 000 občanů. Voleb se zúčastnilo 99,22 % oprávněných voličů a pro kandidáty na soudcovské funkce hlasovalo 99,98 % voličů. Takových výsledků bylo dosaženo především proto, že náš lid, pevně semknut kolem Komunistické strany Československa, znovu projevil svou morálně politickou jednotu a své odhodlání bojovat za naše socialistické cíle. Takových výsledků bylo dosaženo také proto, že náš lid volil ze svého středu ty občany, kteří budou v jeho zájmu uskutečňovat naše lidové zákony, občany, k nimž má plnou důvěru.

Volby soudců byly dalším významným krokem k prohloubení demokratismu našeho zřízení. Přispěly k tomu, že široké masy pracujících projevovaly aktívní zájem na řešení všech otázek našeho státního a společenského života a vyjadřovaly se s vysokou politickou zralostí k otázkám socialistické zákonnosti, socialistické morálky i k práci soudů.

Volby soudců mají mimořádný význam pro další činnost soudů, neboť dále upevnily spojení soudů s pracujícími. To jsou cenné politické hodnoty, které všichni soudcové i po volbách musí dále rozvíjet.

Jednou z významných forem zvyšování účasti lidu na činnosti soudů a dalšího prohlubování spojení soudů s pracujícími je pravidelné podávání zpráv soudců o jejich činnosti a činnosti soudu, jehož jsou členy, voličům nebo zastupitelskému sboru, který je zvolil, jak to všem soudům ukládá Ústava. V tomto podávání zpráv se projevuje demokratický charakter našich soudů, odpovědnost soudců jejich voličům za výkon funkce, kontrola jejich činnosti ze strany voličů při plném respektování soudcovské nezávislosti.

Avšak nejen to. Podávání zpráv o činnosti umožňuje soudcům, aby s pracujícími projednávali otázky socialistické zákonnosti, příčiny porušování zákonnosti a opatření k zamezení nezákonnostem, aby rozvíjeli na širokém základě výchovnou a preventivní činnost a současně seznamovali naše občany s našimi zákony.

Kontrola činnosti soudů lidem není pouhou proklamací, ale je důsledně prováděna tím, že soudce, který své povinnosti neplní, může být z funkce odvolán.

Tak jsou pro ustanovení do funkcí i činnost soudců zákonem zakotveny a v praxi prováděny leninské principy volitelnosti, skládání účtů a odvolatelnosti z funkce.

Již od roku 1949 podíleli se na činnosti našich soudců pracující, kteří vykonávali obětavě, s velkým smyslem pro spravedlnost, funkci rovnoprávných soudců v senátech při svém zaměstnání. Dnes po volbách tvoří soudcovský sbor 52 000 soudců, kteří spojují naše soudy se závody, s jednotnými zemědělskými družstvy, se školami, útvary ozbrojených sil i nejrůznějšími pracovišti. Z tohoto počtu působí 46 000 soudců u okresních soudů, které projednávají bez výjimky všechny občanskoprávní věci a téměř všechny věci trestní. Obsahem funkce soudců není jen účast při rozhodování soudů, ale v podstatně větší míře výchovná práce na pracovištích, opřená o zkušenosti ze soudní praxe.

Jedním z nejnaléhavějších úkolů po volbách soudců je, využít bohatých zkušeností a bezprostředních znalostí problémů hospodářského a společenského života těchto soudců v celém soudním řízení a rozhodování. Prostřednictvím těchto soudců je možno docílit, aby soudní činnost měla co největší vliv na široké vrstvy občanů a na upevňování socialistické zákonnosti.

Naše ústava ukládá společenským organizacím úkol, vést občany k zachovávání zákonů, k dodržování pracovní kázně a pravidel socialistického soužití a usilovat o to, aby předcházely a zamezovaly jejich porušování. Je úkolem soudů, aby v celé své činnosti uplatňovaly všechny nové formy součinnosti se společenskými organizacemi pracujících, právě tak jako s národními výbory, opíraly se při svém zjišťování podkladů pro spravedlivé rozhodnutí i při realizaci soudních rozhodnutí také o jejich pomoc a zapojovaly tak nejširší vrstvy občanů do boje proti porušování socialistického právního řádu.

K tomu vytvářejí také nové justiční zákony další příznivé předpoklady. Výrazně se to projevuje v nových trestních kodexech přijatých před krátkou dobou Národním shromážděním. Tak uvedení do soudní praxe nových procesních institucí, společenské obhajoby a společenské obžaloby bude znamenat velkou pomoc ku zvýšení úrovně soudního zřízení a k tomu, aby soud pronikl k podstatě věci, odhalil příčiny spáchání trestného činu a působil k jejich odstranění, aby plně objasnil charakter činu a osobu pachatele a zjistil tak všestranně předpoklady pro spravedlivé rozhodnutí. Právě tak významné pro činnost soudů je přejímání záruk společenskou organizací.

Je nezbytné, aby soudy při zavádění těchto nových ustanovení trestního řádu do života byly v úzkém, neformálním styku se společenskými organizacemi. Úzkou součinností soudu se společenskou organizací bude také daleko účinněji zajištěna i převýchova pachatele, odsouzeného k podmíněnému trestu, k nápravnému opatření nebo podmíněně propuštěného.

Společenské poslání soudů v boji za upevňování zákonnosti je zdůrazněno i tím, že nový zákon o organizaci soudů ukládá soudům, aby upozorňovaly na nedostatky v práci jiných státních a hospodářských orgánů a institucí, které zjistí při projednávání trestních i občanskoprávních věcí a žádaly o podání zprávy o tom, jaká opatření byla učiněna za účelem odstranění zjištěných nedostatků.

Soudy jsou proto povinny neomezovat se na rozhodnutí konkrétní věci, ale snažit se o zjištění všech příčin a souvislostí a svou autoritou působit k nápravě nedostatků, ať je zjišťují kdekoliv.

Jedním z nejvýznamnějších opatření, která byla učiněna k dalšímu zlidovění soudnictví, bylo přijetí zákona o místních lidových soudech, jímž se provádí čl. 101 Ústavy podle zásad, vytýčených v usnesení pléna ÚV KSČ z 8. prosince 1960.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP