Ke snížení daně může také
dojít v některých případech
i u dosavadní daně, vyměřované
podle zastavěné plochy. V platnosti zůstává
i nadále vyhláška č. 371/1952 Ú.
1. o odvádění nájemného na
zvláštní účty nájemného.
Proto i nadále u činžovních domů
bude převáděno nejméně 30 %
odvedeného nájemného na účty
oprav.
Domovní daň zásadně spravují
místní národní výbory. Nová
zákonná úprava sleduje maximální
zjednodušení agendy spojené se správou
domovní daně, aby místní národní
výbory nebyly zatěžovány složitou
agendou a mohly i nadále plnit své základní
úkoly v rozvoji politického, ekonomického
a kulturního života ve svých obvodech.
Vzhledem k tomu, že se nenavrhují změny dosavadních
sazeb daně a že nedochází ani k významnějším
změnám ve způsobu jejího vyměřování,
nebude znamenat nová úprava domovní daně
podstatnější změnu ve výnosu.
Pouze v důsledku toho, že se nebude platit daň
z budov, které, jsou národním majetkem nebo
jsou ve vlastnictví družstevních a společenských
organizací, dojde k úbytku ve výnosu daně
u společenských organizací asi o 6 mil. korun,
u družstev asi o 23 mil. Kčs, tedy celkem o 29 mil.
Kčs. Tento úbytek bude vyrovnán u družstev
zvýšeným výnosem důchodové
daně asi o 10 miliónů. Dále u společenských
organizací snížením dotace ze státního
rozpočtu ve výši úbytku na domovní
dani, tj. o 6 mil. Kčs. V úhrnu bude tedy rozdíl
ve výnosu činit asi 13 mil. Tento nevyrovnaný
úbytek, který by šel ve prospěch družstev,
mohl by být, ukáže-li to potřeba, vyrovnán
úpravou odvodu důchodové daně družstev.
Soudružky a soudruzi poslanci, vládní návrh
zákona o domovní dani byl projednán 4. října
1961 v ústavně právním výboru
Národního shromáždění
a 18. října 1961 ve výboru pro plán
a rozpočet. Oba výbory se usnesly doporučit
projednaný vládní návrh zákona
Národnímu shromáždění
ke schválení s opravou tiskové chyby v §
14. Zdůvodnění této opravy je uvedeno
ve společné zprávě obou výborů
Národního shromáždění,
která byla rozdána jako tisk č. 68.
Navrhuji proto shodně s usnesením obou jmenovaných
výborů, aby Národní shromáždění
vládní návrh zákona o domovní
dani schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Děkuji
soudruhu zpravodaji.
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
přistoupit k hlasování.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu najednou podle předložené společné
zprávy výboru ústavně právního
a výboru pro plán a rozpočet.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o domovní dani, a to ve znění
společné zprávy výboru ústavně
právního a výboru pro plán a rozpočet,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o domovní dani.
Tím jsme projednali desátý bod pořadu.
Přistoupíme k projednání jedenáctého
bodu pořadu, kterým je
11. Zpráva předsedy Národního shromáždění
o zákonném opatření předsednictva
Národního shromáždění
o náhradě mzdy při vojenském cvičení
(tisk 67).
Předseda NS Fierlinger: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci!
Komunistická strana Československa a vláda
naší socialistické republiky soustavně
pečují, aby v souladu s hospodářským
rozvojem se trvale zvyšovala hmotná a kulturní
úroveň pracujících a aby tato úroveň
se nesnižovala ani tehdy, jestliže pracující
jsou v zájmu společnosti povoláni plnit úkoly
a povinnosti, pro které nemohou konat práci na svých
pracovištích a nedostávají proto svou
mzdu.
Nedílnou součástí této politiky
je hmotné zajištění těch pracujících,
kteří jsou povoláni k výkonu služby
v ozbrojených silách a plní tak svou vrcholnou
občanskou povinnost. Důležitou formou tohoto
zajištění pak je náhrada mzdy ušlé
pracujícím pro výkon vojenského cvičení
nebo jiných podobných druhů vojenské
služby.
Dosavadní právní úprava o náhradě
mzdy při vojenském cvičení byla vývojem
překonána a nevyhovovala současným
potřebám. Mimo jiné nezabezpečovala
jednotlivé kategorie pracovníků z hlediska
jejich sociálního postavení a vytvářela
v tomto směru řadu nesrovnalostí.
Zákonné opatření předsednictva
NS proto vychází ze zásady, že životní
úroveň pracovníka povolaného na vojenské
cvičení, jakož i jeho rodiny, nemá být
snižována v důsledku výkonu této
vojenské služby. Přitom se vychází
z toho, že určitou část výdělku
je třeba odečíst, protože o pracovníka
je po dobu vojenské služby plně postaráno.
Na druhé straně je ovšem třeba přihlédnout
k tomu, že základní společná
režie jeho domácnosti zůstává
stejná i během vojenského cvičení
a že tato režie je u rodin s více dětmi
podstatně vyšší.
Zákonné opatření předsednictva
Národního shromáždění
odstraňuje řadu nedostatků dosavadní
úpravy zejména tím, že výši
náhrady stanoví procentní sazbou z průměrného
výdělku pracovníka povolaného na vojenské
cvičení, přičemž tato sazba je
odstupňována podle počtu osob, které
jsou z hlediska předpisů o dani ze mzdy považovány
za osoby pracovníkem vyživované. Výše
sazeb, a tudíž i výše náhrady mzdy,
je odstupňována tak, aby se plně uplatnila
zásada, že ženatým pracovníkům
se přiznává náhrada vyšší
než svobodným, a ještě podstatně
vyšší náhrada je stanovena pro ženaté
pracovníky s dětmi. Přitom jsou sazby stanoveny
bez ohledu na to, zda vyživovaný rodinný příslušník
má vlastní příjem z pracovního
poměru, a bez ohledu na jeho výši. Tím
tato úprava napomáhá i k vyšší
zaměstnanosti žen.
Nová úprava se nevztahuje na základní
a náhradní vojenskou službu, kde dosavadní
úprava těchto otázek vyhovuje.
Účinnost tohoto zákonného opatření
předsednictva Národního shromáždění
je stanovena od 1. září 1961.
Soudružky a soudruzi poslanci, vylíčil jsem
vám ve stručnosti smysl a obsah zákonného
opatření předsednictva Národního
shromáždění, na kterém se dne
22. září t. r. usneslo a které vám
dnes, podle článku 60 odst. 2 Ústavy předkládám
z pověření předsednictva Národního
shromáždění ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Soudružky
a soudruzi, vyslechli jste zprávu s. předsedy.
Má někdo nějaké návrhy, připomínky
nebo dotazy k přednesené zprávě? (Nebyly.)
Nemá.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Navrhuji, abychom hlasovali o celém zákonném
opatření předsednictva Národního
shromáždění najednou podle předložené
písemné zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí se zákonným opatřením
předsednictva Národního shromáždění
číslo 101 Sbírky z 22. září
1961 o náhradě mzdy při vojenském
cvičení, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo toto zákonné
opatření.
Tím jsme projednali jedenáctý bod pořadu.
Přistoupíme k projednání posledního
bodu pořadu, kterým je
12. Doplňovací volba členů výborů
Národního shromáždění.
Předsednictvo Národního shromáždění
vycházejíc ze zásady, aby bylo co nejlépe
využito pracovních a odborných zkušeností
poslanců ve výborech, navrhuje, aby posl. inž.
Flieger byl odvolán z výboru ústavně
právního a zvolen do výboru průmyslového
a poslankyně Faktorová byla odvolána
z výboru pro plán a rozpočet a zvolena do
výboru ústavně právního a dále,
aby nově zvolený poslanec Dědek byl
zvolen do výboru kulturního.
Má někdo nějaké připomínky
k přednesenému návrhu, nebo jiný návrh?
(Nebyly.)
Nemá.
Můžeme proto přistoupit k hlasování.
Navrhuji, abychom hlasovali o celém návrhu předsednictva
Národního shromáždění
najednou tak, jak jsem jej přednesl.
Má někdo nějaké námitky proti
tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)
Kdo tedy souhlasí s tím, aby Národní
shromáždění odvolalo posl. inž.
Fliegra z výboru ústavně právního
a zvolilo jej do výboru průmyslového, odvolalo
poslankyni Faktorovou z výboru pro plán a
rozpočet a zvolilo ji do výboru ústavně
právního a zvolilo poslance Dědka do
výboru kulturního, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně zvolilo členy výborů
Národního shromáždění
podle předloženého návrhu.
Tím je pořad schůze projednán. Končím
schůzi.