Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o pozemních komunikacích.
Tím jsme projednali sedmý bod pořadu.
Přistoupíme k projednání osmého
bodu pořadu, kterým je
8. Zpráva výboru ústavně právního
o vládním návrhu zákona (tisk 60),
kterým se mění a doplňuje zákon
o hospodaření s byty.
Zpravodajkyní je poslankyně Majtanová,
dávám jí slovo.
Zpravodajka posl. Majtanová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, ústavně právní
výbor předkládá NS vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje dosavadní zákon z r. 1956 o hospodaření
s byty.
Před tím nežli uvedu hlavní zásady
novelizace zákona o hospodaření s byty, dovolte,
abych se zmínila o některých otázkách,
které velmi úzce souvisí s projednávanou
novelizací zákona.
Podle výsledků o sčítání
obyvatel, domů a bytů bylo v ČSSR k 1. březnu
1961 13 741 770 obyvatel, kteří bydlí ve
3 917 000 bytech.
Bylo zjištěno, že na území republiky
je 2 478 000 budov. Jsou to obrovské národohospodářské
hodnoty. Mnoho záleží na tom jak jest tento
bytový majetek spravován, udržován a
rozšiřován. Z celkového bytového
fondu představuje socialistický bytový fond
zhruba 1 milión 100 tisíc bytů, z čehož
více než 3/5 spravují
národní výbory prostřednictvím
svých organizací bytového hospodářství
tj. domovních správ. Zbytek socialistického
bytového majetku spravují podniky a organizace státního
socialistického sektoru.
Dále asi 60 000 bytů obhospodařují
družstevní organizace, 630 000 bytů je ve větších
soukromých činžovních domech a 2 milióny
200 tisíc bytů je v rodinných domcích.
Tento počet bytů zdaleka neuspokojuje požadavky
žadatelů o byty a proto bude nutno rozsah bytového
fondu podstatně rozšířit novou výstavbou
bytů, kterých se má podle usnesení
ÚV KSČ do roku 1970 postavit 1 200 000.
Tyto údaje uvádím především
proto, že jen splněním předpokládané
výstavby bytů podle usnesení ÚV KSČ
bude možno uspokojit oprávněné požadavky
žadatelů o byty.
Zatím však víme, že bytová výstavba
nepokračuje předpokládaným tempem.
Stavebnictví jen za 10 měsíců tohoto
roku dluží 2961 bytů. Přitom však
se na mnohých stavbách dosud pracuje jen 5 dnů
v týdnu. O tom už zde bylo hovořeno. Stavební
organizace neplní ani centralizovanou výstavbu a
to nechci hovořit ani o tom kolik své stavební
kapacity věnují na údržbu a opravy bytového
fondu.
A jak vypadá stav domů, je nám všeobecně
známo. Více jak 45 % domů ČSSR je
starších 70 let a 25 % domů je u nás
ve stáří od 35 do 70 let. Máme dokonce
v ČSSR 5 % domů ve stáří od
150 do 450 let. Tak např. v býv. Ostravském
kraji je více než 42 000 bytů starších
80 let a téměř 112 000 bytů ve stáří
od 30 do 80 let.
Při této příležitosti musím
kriticky hovořit o tom, že údržbě
domů a jejich modernizaci není věnována
dostatečná pozornost. Přes stávající
usnesení vlády o tom, že na údržbu
a opravy bytového majetku mají OSP věnovat
50 % z přírůstku celkové stavební
kapacity, je situace taková, že usnesení vlády
se neplní náklady na údržbu mají
stále klesající tendenci. Některé
OSP jen malým procentem své kapacity pamatují
na bytovou údržbu. Tato skutečnost vede nutně
k dalšímu zhoršování stávající
situace. Domy chátrají a tam, kde by dnes stačila
ještě malá nebo střední oprava
je nutno za rok neb za dva provádět nákladnou
generální opravu nebo se stávají byty
neobyvatelnými. Takovéto hospodaření
s bytovým majetkem vážně ohrožuje
splnění usnesení ÚV KSČ vyřešit
do roku 1970 bytový problém a to tak, aby každá
domácnost měla přiměřený
byt.
V některých krajích, jako např. v
Ústí, Praze, Ostravě, má být
tento úkol splněn již do roku 1965. Současné
plnění plánu bytové výstavby
v třetím pětiletém plánu nezabezpečuje
však splnění usnesení ÚV KSČ.
Tak je tomu i v Severomoravském kraji, kde představují
tato disproporce asi 17 000 bytů. Tato skutečnost
je tím závažnější, že
chybějící byty budou především
chybět pro podporu náboru nutných pracovníků
pro doly, pro hutě a stavebnictví.
Je nutné se také zmínit i o současném
stavu dodržování socialistické zákonnosti
při hospodaření s byty. I když došlo
k částečnému zlepšení
stavu v provádění bytové politiky
oproti minulosti, mnohé oprávněné
stížnosti pracujících, jakož i
výsledky různých prověrek ukazují,
že na mnohých národních výborech
se ještě stále nedodržuje socialistická
zákonnost při hospodaření s byty.
Stále se vyskytují případy, kdy do
místních seznamů jsou zapisováni uchazeči,
jejichž žádost nebyla prošetřena,
příp. i uchazeči, kteří nesplňují
podmínky pro zápis do těchto seznamů.
V důsledku toho často místní seznamy
uchazečů o byty vedené na MNV nepodávají
přesný a spolehlivý přehled o počtu
oprávněných uchazečů a o jejich
bytové potřebě. I tam, kde národní
výbory řádně zkoumají splnění
zákonných podmínek pro zápis do místního
seznamu přestávají být tyto seznamy
po určitém čase spolehlivým ukazatelem
bytové potřeby, protože národní
výbory netrvají vždy na tom, aby jednotliví
uchazeči splnili svoji zákonnou povinnost hlásit
národnímu výboru všechny změny,
které jsou rozhodné pro posuzování
naléhavosti jejich bytové potřeby a sami
si tyto skutečnosti, také neověřují.
Některé národní výbory, např.
v hlavním městě Praze, v kraji Středočeském,
Jihočeském, Západoslovenském vedou
dokonce v místních seznamech i takové uchazeče,
kteří už byt dostali anebo se odstěhovali,
zemřeli a nevyužívají tak ani evidence,
která se u nich soustřeďuje a je jim bezprostředně
známá.
Kladných výsledků v tomoto směru dosáhly
ty národní výbory, které bytové
otázky řešily za spoluúčasti
bytových komisí, občanských výborů
a orgánů ROH. Takto postupovali soudruzi např.
v Prostějově, Bánské Bystrici, i na
některých ONV v Praze a jinde.
Závažné nedostatky se vyskytují i při
sestavování místních pořadníků.
Na některých národních výborech
se do nich zapisuje neúměrný počet
uchazečů - to je všeobecný problém
- které po tom není možno uspokojit v období,
pro které pořadník je sestaven.
Při tvorbě pořadníků a při
přidělování bytů se důsledně
nepřihlíží k třídnímu
hledisku, majetkovým a sociálním poměrům
uchazečů. Dalo by se zde uvést mnoho příkladů
o nedostatečné práci národních
výborů. Pro ilustraci uvedu alespoň jeden
příklad, který se stal na koksovně
Karolína u ONV Ostrava I. Zde byl do pořadníku
zapsán občan, který bydlel s manželkou
v bytě svých rodičů. Tento byt byl
dostatečně veliký a zdravotně nezávadný.
Závod vzdor tomu, že tento občan měl
v podniku žádost o osobní auto, zařadil
ho do pořadníku na základě čehož
MNV v Havířově přidělil tomuto
občanu byt. Zakrátko si zmíněný
občan koupil osobní auto zn. Volha. Takových
příkladů by se tady dalo uvést velké
množství.
Na mnoha národních výborech se zase pořadník
vůbec nedodržuje. Tak např. v Jeseníku
z jedenácti přidělených bytů
jen jeden byl dán rodině zapsané v pořadníku.
K nedodržování socialistické zákonnosti
v hospodaření s byty různými způsoby
docházelo na mnoha národních výborech
např. v Karlových Varech, Košicích,
Bratislavě aj.
Nezákonnému přidělování
bytů dochází i v souvislosti s vyklizením
bytů určených pro demolici. Předpisy
o hospodaření s byty se porušují i při
přidělování podnikových bytů.
Nedostatky v hospodaření s podnikovými byty
se nejčastěji projevují v nesprávném
výběru uchazečů pro pořadník.
Častokráte se k těmto pořadníkům
nevyjadřují národní výbory
a někdy jen mechanicky.
Často jsou podnikové byty hlavně oblasti
těžkého průmyslu přidělovány
i mimo pořadník samotnými podniky. Základním
nedostatkem je, že národní výbory ponechávají
tyto skutečnosti bez povšimnutí a neuplatňují
svá práva a povinnosti, vyplývající
ze zákona o hospodaření s byty.
Soudružky a soudruzi poslanci!
To bylo jen několik příkladů k dodržování
dosavadních předpisů o hospodaření
s byty, které jsem pokládala za nutné dnes
při projednávání novelizace zákona
o hospodaření s byty říci.
Úpravou dosavadního zákona o hospodaření
s byty neřeší se celkový bytový
problém. Novela zákona přispěje však
k spravedlivějšímu rozdělování
dosavadního bytového fondu a pomůže
tak ke splnění usnesení ÚV KSČ.
Hlavními úkoly novelizace jsou:
Uplatnit v předpisech o hospodaření s byty
zásady usnesení ÚV KSČ ze 4. a 5.
března 1959 k řešení bytového
problému:
přidělovat napříště byty
ze státní bytové výstavby dle bytové
potřeby, ale také s přihlédnutím
k významu práce uchazeče pro společnost,
možnost řešit bytovou otázku podle sociálního
postavení, a to buď vlastní výstavbou,
nebo přídělem ze státní výstavby.
Již v 1. článku novely se hovoří
o rozšíření pravomoci národních
výborů nižších stupňů
a zejména o prohloubení účasti pracujících
na provádění bytové politiky. Účast
široké veřejnosti při řešení
problémů má významné místo
v našem životě a není třeba zdůrazňovat,
že tím významnější při
řešení bytových otázek. Vždyť
jestliže se každé čtvrtletí pořadník
prodiskutuje nejdříve v občanských
výborech a až po připomínkách
schválí v bytové komisi místního
národního výboru, je zde větší
předpoklad spravedlivějšího a zodpovědnějšího
vypracování, vycházejícího
ze znalostí situace.
Zvýší se tím autorita občanských
výborů, široká veřejnost bude
lépe informována o celkových bytových
otázkách v místě. To bude napomáhat
i k současnému růstu nového funkcionářského
aktivu.
V novele zákona je zvláště zdůrazněna
otázka přidělování bytů
rodinám sociálně slabším, s větším
počtem dětí a naopak družstevní
a individuální výstavba u rodin, kde jsou
pro to předpoklady - podle usnesení ústředního
výboru.
Další nová část návrhu
zákona říká, že investorství
bytové výstavby je přeneseno na národní
výbory, které budou za investiční
výstavbu plně zodpovídat. V souvislosti s
touto částí zákona bude státní
bytová výstavba rozdělována tak, aby
napomáhala především rozvoji těch
závodů a odvětví, jejichž provoz
je podmíněn přesídlením stálých
pracovních sil do blízkosti pracoviště.
Pamatuje také na stabilizaci kádrů.
S přenesením investorství bytové výstavby
na národní výbory stalo se staré ustanovení
o 20 % kvótě vyhrazených bytů z podnikové
výstavby pro veřejné služby bezpředmětné
a proto je v předkládaném návrhu vypuštěn.
Zvláštní hledisko v zákoně je
u přidělování bytů vojákům
z povolání a příslušníkům
ministerstva vnitra, u těchto dochází k častým
služebním přemístění a
nelze zde proto trvat na družstevní nebo individuální
výstavbě - samozřejmě případ
od případu.
Podle předkládaného vládního
návrhu zákona jsou vyňaty z přidělovacího
práva národních výborů byty
vystavěné z volných prostředků
podniků - z podnikových fondů pracujících,
byty družstevní a byty JZD.
Dále je v novelizaci zákona dána možnost
podnikům rozšiřovat bytový prostor rekonstrukcí
a adaptací nebytových prostorů. Byty takto
získané mají podniky možnost přednostně
navrhnout svým zaměstnancům. A při
sčítání lidu se ukázalo, že
takové byty jsou a doposud národní výbory
neměly možnosti přidělování
a řešení.
Ještě několik slov k zaměstnaneckým
bytům. O zaměstnaneckých bytech budou rozhodovat
místo okresních národních výborů
jen místní národní výbory.
Pro usnadnění jejich práce se zpřesňuje
pojem zaměstnaneckého bytu.
Novela zákona řeší také domovnické
byty. Tyto se dle dosavadních předpisů o
bytech stávaly častokráte jen předmětem
různých spekulací. Domovnictví bylo
vzato i s malým nevyhovujícím bytem. Za krátkou
dobu byl pracovní poměr rozvázán a
národní výbor musel přidělovat
zdravotně nezávadný byt podle dosavadních
předpisů. Dle navrhované novelizace může
býti byt přidělen o stejné velikosti
- tedy i malých rozměrů. Tím se předejde
různým nešvarům. Stejně je v
zákoně pamatováno na notorické neplatiče
nájmů. V předkládaném vládním
návrhu zákona je také řešena
otázka rodinných domků. Umožňuje
vlastníkům nastěhovat se do svého
domku - provést směnu bytů - bez zdlouhavého
soudního řízení, které někdy
trvalo celý rok. Řešení těchto
případů bude v pravomoci národních
výborů.
Dle možností v místě bude umožněno
nastěhování k rodičům do rodinného
domku ženatému nebo vdanému dítěti.
Je třeba ale zdůraznit, že tyto případy
se budou moci řešit opravdu dle možností,
což někde bude trvat i delší časové
období.
Soudružky a soudruzy poslanci!
To byly zásadní a hlavní rozdíly v
předkládaném vládním návrhu
zákona o hospodaření s byty. Chtěla
bych znovu na závěr zdůraznit, že tento
návrh neřeší současný
bytový problém. Má řešit jen
lepší hospodaření s bytovým fondem.
Vyřešit bytovou otázku prakticky znamená
důsledně plnit usnesení ÚV KSČ,
které hovoří o vyřešení
bytového problému v naší republice,
ale až do roku 1970.
Navrhuji jménem ústavně právního
výboru Národnímu shromáždění
novelu zákona podle zprávy výboru schválit.
(Potlesk.)
Místopřeseda NS Pospíšil. Do
rozpravy není nikdo předem přihlášen.
Přesto však se táži, jestli se někdo
hlásí o slovo?
Posl. Červinka: Soudružky a soudruzi, já
mám jen dotaz na soudruha ministra financí Ďuriše.
V Gottwaldově jsme zdědili po bývalém
továrníkovi Baťovi 2100 domků. Tyto
domky jsou si podobny jako vejce vejci. Pan továrník
stavěl tyto domky levně a počítal
s jejich životností 25 let. V současné
době tyto domky chátrají každým
rokem víc a více. Např. my ročně
získáme nájemné průměrně
30 Kčs měsíčně, to znamená
1 400 000 Kčs. V letošním roce jsme dali na
generální opravy 86 domků 2 000 000 Kčs
a na běžné opravy 2 245 000 Kčs. Generální
oprava jednoho tohoto bytu ve dvojdomku nás stojí
30 tis. Kčs. Ptám se, jestli by nebylo účelné,
abychom tyto domky prodali těm lidem, kteří
v nich bydlí, kteří by si tyto drobné
opravy dělali sami a zbavili by nás určité
přítěže. Nic bychom na tom pokud se
týká státní pokladny neztratili. Jistě
by bylo potřeba cenu upravit. Návrh jsme již
vypracovali. Byli jsme již na ministerstvu financí
a soudruzi říkají, že to musí
jít do kolegia. Názor stranických orgánů
i národního výboru je takový, že
bychom měli dát přijatelnou cenu, eventuálně
dát i půjčku, abychom se toho opravdu zbavili
a na řadu let dali lidem možnost v těchto domcích
bydlet.
Místopředseda NS Pospíšil: Děkuji
s. posl. Červinkovi. Přeje si s. mnistr odpovědět
hned?
Min. financí Ďuriš: O tomto problému
pojednává na základě vládního
nařízení vyhláška ministra financí
z roku 1958. Z národního majetku lze zcizit jen
rodinné domky a příslušný pozemek,
zahrádku atd., především pracujícím
úplatně za běžnou pořizovací
cenu po odečtení amortizace. Zde je rozhodující
podnik, který musí rozhodnout, chce-li to prodat
nebo potřebuje-li disponovat s domky pro své dnešní
aktivní zaměstnance. Je to právo podniku.
Posl. Červinka: Už to přebral městský
národní výbor.
Min. financí Ďuriš: Potom samozřejmě
s městským národním výborem.
Další otázka je, za jakou cenu. Cenu jsem řekl,
ale pokud jde o nějaké další výhody,
v tomto směru bychom museli udělat další
usnesení. Ovšem to je precedent a musili bychom to
tak dělat v celé republice. V těchto věcech
musíme jednat rozvážně. Na jedné
straně je to zájem podniku, jak chce dále
disponovat s rodinnými domky, na druhé straně
zase otázka ceny. V tomto případě,
jak říká s. Červinka, to bylo už
dávno amortizováno. Dám posl. Červinkovi
ještě odpověď.
Místopředseda NS Pospíšil: Je
posl. Červinka spokojen s odpovědí?