II. Zkrácení pracovní doby, zvyšování
produktivity, prohlubování hospodárnosti
atd.
1. Rozbor problémů spojených se zkracováním
pracovní doby v OKD spolu s návrhy příslušných
opatření bude zapracován do materiálu
pro politické byro ÚV KSČ. Ministerstvo financí
nemůže souhlasit s tím, že zkrácení
pracovní doby v OKR vedlo v prvním kvartálu
1961 ke snížení těžby uhlí
na jednoho pracovníka oproti roku 1960 a také k
překračování nákladů
na jednu tunu uhlí. Ministerstvo financí zásadně
vychází z toho, že při zkracování
pracovní doby je nutno od podniků důsledně
požadovat maximální mobilizaci podnikových
rezerv ke krytí zkrácené pracovní
doby. Proto je nezbytné, aby pracovní doba odpadlá
zkrácením byla v maximální míře
zabezpečena dalším růstem hodinové
produktivity práce, aby se výroba na jednoho pracovníka
nesnížila a aby tak zkrácení pracovní
doby bylo provedeno bez zhoršení kvantitativních
i kvalitativních ukazatelů a bez nároků
na centralizované zdroje. Ministerstvo financí nemůže
bez komplexního vyhodnocení nových problémů
v našem národním hospodářství,
které provádí SPK ve spolupráci s
ministerstvem financí souhlasit s poskytováním
dalších prostředků z centralizovaných
zdrojů na zkrácení pracovní doby,
se snižováním těžby uhlí
na jednoho pracovníka a se zvyšováním
nákladů na jednu tunu uhlí.
2. V OKD je třeba rozvinout hnutí mezi pracujícími
za prosazování linie na zvýšení
efektivnosti a hospodárnosti a zatlačovat linii
na povolování ústupků, výjimek
atp. Je třeba soustředit úsilí všech
pracujících na boj za zvýšení
těžby, za rychlý růst produktivity a
snižování vlastních nákladů
a vést pracující k pochopení, že
všechna opatření ke zlepšení životní
úrovně mohou být prováděna
jen ve spojení se zvyšováním výroby,
produktivity a hospodárnosti v celém našem
národním hospodářství.
3. Ministr financí požádal ministra paliv a
energetiky, aby předložil výsledky finančního
hospodaření za rok 1960 k projednání
ve vládě vzhledem k závažným
nedostatkům, které se ve finančním
hospodaření ministerstva paliv a energetiky za rok
1960 projevily a projevují i v letošním roce
(a to zejména v OKD) a vzhledem k významu odvětví
paliv pro celé naše národní hospodářství."
Zapsal: Stratílek a s. Dvořák, náměstek
ministra financí.
Tolik protokol. Po podrobném projednání všech
problémů OKR a expertízy sovětských
odborníků v komisi sekretariátu ÚV
strany byl pak předložen návrh opatření
do politického byra, které 10. října
tato opatření schválilo a vláda pak
20. října. Tato opatření znamenají
oproti plánu letos a v příštím
roce další výdaje jen pro OKR přibližně
ve výši jedné miliardy 200 miliónů
Kčs. Je to dostatečný důkaz, jak naše
strana a vláda řeší problémy
OKR. To nejsou horníci jen soudruha Misky, ale horníci
celé naší republiky a my všichni věříme
našim horníkům. ÚV naší
strany správně uvádí, že "hlavní
příčinou našich nedostatků je
vážné oslabení centrálního
řízení, pokles úrovně řízení
na výrobně hospodářských jednotkách
a v národních výborech, pokles státní
disciplíny, lhostejnost a nedůslednost při
plnění úkolů."
Myslím, soudružky a soudruzi, že usnesení
ÚV naší strany, a to, co zde uvedl s. Šimůnek,
jsou dostatečně přesvědčivým
důkazem, že tuto situaci si musíme ve všech
důsledcích plně a včas uvědomit
a naše těžkosti plně překonat.
Je to v našich silách. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Ďakujem ministrovi
Ďurišovi. K slovu sa prihlásil posl. inž.
Smékal.
Posl. inž. Smékal: Soudružky a soudruzi!
Ze zprávy místopředsedy vlády s. Šimůnka
mne nejvíce zaujal úsek technického rozvoje.
Vždyť problematikou technického rozvoje se zabývala
již celostátní konference KSČ v roce
1960, bylo několik aktivů a nakonec i poslední
zasedání ústředního výboru
KSČ zdůraznilo rozhodující význam
technického rozvoje, který má mít
prvořadé místo v systému řídící
práce.
Posoudíme-li však věc objektivně, musíme
říci, že v technickém rozvoji ztrácíme
tempo, a to i tam, kde jsme měli vedoucí místo
ve světě. Vzniká dojem, že technický
rozvoj se stal administrativním výpočtem
úkolů od řídících orgánů
až po podniky bez náležité koordinovanosti
a komplexního řízení, bez souladu
s národohospodářským plánem
a hlavně bez kontroly vlastní realizace. Je řada
podniků, kde technický rozvoj je nakonec jen okrajovou
záležitostí. Vy, kteří pracujete
na podnicích, mi dáte jistě za pravdu, že
styl práce na podniku je někdy asi takový:
hoří u nás plán na ocelárně,
tak se vše točí kolem ocelárny a kdo
má ruce, jde pomáhat. Sotva se to vyřeší,
hoří plán na strojírně, celá
situace se opakuje a když se to napraví, hoří
to v patronátních družstvech. Při takovém
systému práce technický rozvoj asi nepokvete.
Oč vlastně v technickém rozvoji jde? Podstata
je nakonec v tom, že dosažení plánovaných
objemů výroby předepsaných třetím
pětiletým plánem i ročními
plány má být v rozhodující
míře kryto růstem produktivity práce,
avšak skutečnost je taková, že ve druhém
pololetí m. r. se růst produktivity práce
zpomalil a přírůstek výroby musel
být kryt zvýšenou potřebou pracovních
sil. Tím také dochází, jak o tom hovořil
s. Šimůnek, k značné napjatosti v bilanci
pracovních sil. Není dnes prakticky podniku, který
by nevolal po pracovních silách. Právě
nedostatečné zavádění nové
techniky je jednou z příčin pomalého
růstu produktivity práce.
Podíváme-li se trochu výhledově, vidíme,
že podíl nové techniky na růstu produktivity
práce bude neustále stoupat. Např. v resortu
těžkého strojírenství v letech
1955 - 1960 se podílela nová technika na růstu
produktivity pryce zhruba čtvrtinou, zbytek byl zajišťován
mobilizací rezerv. Ve třetí pětiletce
je ovšem situace jiná. Stále klesá podíl
jiných vlivů na produktivitu práce, jako
např. vysoké překračování
norem a zlepšování poměru dělníků
k technickohospodářským pracovníkům
aj., a rozhodujícím faktorem zůstává
samozřejmě nová technika.
Podíváme-li se do roku 1980, kdy se má plánovaný
růst produktivity práce na pracovníka ve
strojírenství zvýšit šestkrát
a hodinová produktivita na dělníka desetkrát,
pak podíl nové techniky na zvyšování
produktivity práce bude činit 90 %. Kdybychom ovšem
šli takovým tempem v zavádění
nové techniky jako dosud, plán by zůstal
jen plánem a nestal by se skutečností.
Průmyslový výbor NS si byl vědom rozhodujícího
významu technického rozvoje a proto jej také
zařadil do své činnosti. Pod tímto
zorným úhlem navštívili pověření
poslanci řídící orgány i podniky,
aby si ověřili skutečnosti i názory
odpovědných hospodářských pracovníků,
kteří s touto problematikou přicházejí
do styku. Členové jednotlivých skupin, kteří
prováděli průzkum, samozřejmě
nemohli do všech podrobností a hloubky proniknout
do řízení technického rozvoje, ale
jistě posoudili objektivně a s plnou odpovědností
současný stav.
Soudružky a soudruzi, chtěl bych ukázat jen
na jeden podstatný problém, který vážně
ohrožuje iniciativu podniků v rychlém zavádění
nové techniky a s kterým jsme se setkali na průzkumu
ve většině závodů. Podniky jsou
si vědomy, že mají provádět rozhodná
opatření, aby se splnilo usnesení o urychlení
technického rozvoje. Nové stroje, které vyrábějí,
se svými parametry podstatně liší od
dřívějších typů, zejména
vyšším stupněm mechanizace. Při
vývoji těchto strojů se zaměřujeme
na snižování spotřeby lidské
práce při budoucí obsluze u uživatelů.
U nových strojů se používá mnohem
složitějších mechanismů než
dříve. Konstrukce a montáž klade stále
větší nároky na odborníky. Nové
stroje jsou složitější a tím značně
náročnější na spotřebu
lidské práce při své vlastní
výrobě a stávají se jakousi tíhou
pro podniky. O tom jsme se přesvědčili ve
strojírenských závodech TOS Kuřim,
ČZM Strakonice, ZPS Gottwaldov atd.
Aby byly vytvořeny podmínky pro rozsáhlé
úspory lidské práce u budoucích uživatelů
strojů, musí se vynaložit relativně
více lidské práce v přítomné
době při jejich výrobě. Tak např.
revolverový soustruh RC 25 vyráběný
v ZPS Gottwaldov má nyní pracnost 1885 normohodin
a k výrobě na 1000 Kčs spotřebuje
44,6 normohodin. Obdobný starý stroj RN 36 měl
pracnost 502 normohodin a k výrobě na 1000 Kčs
potřeboval 17,9 normohdin. Obuvnický stroj na vytahování
podpatků, vyráběných v témže
podniku, má na pracnost 143 normohodin, na 1000 Kčs
34,8 normohodin.
Ze zkušenosti vím, že zvýšení
pracnosti nově zaváděných výrobků
nebývá výjimkou a že vzniká právě
v důsledku nových koncepcí progresivních
typů nových strojů. Při stávajícím
administrativním rozpisu normativů produktivity
práce není na tyto okolnosti brán zřetel.
Za této situace je pochopitelné, že jsou ve
výhodě podniky s pomalejším tempem technického
rozvoje svých výrobků bez ohledu na to, že
působí proti technickému rozvoji a proti
potřebám národního hospodářství.
Kdyby podniky za stávající situace nastoupily
poloviční výrobu při výrobě
nových progresívních strojů, značně
by si usnadnily vlastní situaci v podniku při zajišťování
produktivity práce, a to samozřejmě nechceme.
Ukazuje se tedy, že dnešní metodika řízení,
plánování a financování technického
rozvoje tak, jak je v praxi uplatňována, působí
přímo proti technickému rozvoji.
Protože tento problém se vyskytuje prakticky ve všech
resortech a jmenovitě ve strojírenství a
protože mně je těžké strojírenství
nejbližší, žádal bych soudruha ministra
Reitmajera o vysvětlení, jaké stanovisko
zaujímá k tomuto problému ministerstvo těžkého
strojírenství ve svých podnicích a
jak bude uskutečněna metoda, která uvede
v soulad potřebu vystupňování péče
o technický rozvoj s potřebou zvyšování
produktivity práce strojírenské výroby.
Podpredseda NZ dr. Kyselý: K slovu sa prihlásil
minister Reitmajer.
Ministr těžkého strojírenství
Reitmajer: Soudružky a soudruzi, musím potvrdit
stanovisko soudruha poslance, že skutečně prověrka
průmyslového výboru v našem resortu
došla k těmto závěrům a ministerstvo
těžkého strojírenství s těmito
závěry souhlasí. Je tomu skutečně
tak, že u nových strojů se tyto problémy
vyskytují. Je ovšem třeba na druhé straně
podotknout, že mnohé naše podniky zakrývají,
že převážná většina
produkce není tohoto charakteru. Přitom samozřejmě
podniky zdůrazňují tento problém a
nenavrhují žádné zlepšující
vlivy, čili uplatňují pouze vlivy zhoršující,
vyplývající z určitého typu
stroje, ale nemluví o tom, co se musí dělat
u typů strojů, které nejsou nové a
kde prakticky nejde o to, o čem soudruh poslanec hovořil.
Musíme vést soudruhy na podnicích k tomu,
že produktivita práce musí stoupat a současně
se musí snižovat pracnost.
Jedním z opatření, které napomůže
k řešení těchto problémů,
je vládní usnesení 795 z 15. 9. 1961 o podnikové
a osobní hmotné zainteresovanosti a tvorbě
cen a snižování spotřeby a hospodárném
využívání materiálu, zejména
kovů. Jde o to, že i při plnění
plánu technického rozvoje se setkáváme
i s druhým činitelem, kterým je úspora
materiálu. Tento činitel má mnohdy vliv na
plnění základních parametrů
a ukazatelů podniku. Právě proto nejen otázku
produktivity, ale i úspory materiálu musíme
řešit, a to nám umožňuje vládní
usnesení 795, kde v případě prokazatelně
větší úspory materiálu - zejména
kovů - proti plánu, která by zhoršovala
plnění plánem stanovených hodnotových
ukazatelů podniku, řeší věc nadřízené
orgány. Dále se problém má vyřešit
při ročních plánech a komplexních
rozborech. Znamená to, že je možno tento problém
řešit, pokud jsou rezervy na nadřízených
orgánech a výrobně hospodářských
jednotkách.
Dále Ústřední výbor strany
připravuje jednotné opatření a za
účelem konkrétní přípravy
vytvořil komisi, která pravděpodobně
v nejbližších dnech zakončí svou
práci. Komise již konkrétně se zabývá
problémy, o kterých soudruh poslanec hovořil.
Jedná se tam již prakticky o vytvoření
soustavy doplňujících ukazatelů vyjadřujících
vliv spotřeby minulé práce, sortimentu, technické
úrovně výroby a výrobků na
ukazatele produktivity práce. Na těchto ukazatelích
se pracuje. Je ovšem třeba upozornit, soudruzi poslanci,
že tento problém je velmi složitý. Nejde
o problém jednoduchý, jak jsme se sami přesvědčili.
Předpokládali jsme původně, že
se nám podaří sledováním tzv.
čisté výroby po odečtení materiálu,
kde zůstávají prakticky normohodiny a zisk,
očistit výrobu od vlivu subdodávek materiálu.
Provedli jsme to, avšak problém se tím nevyřešil.
Ukazuje se, že při změně sortimentu
výrobků s různým stupněm ziskovosti
dostáváme nesrovnatelné ukazatele. Znamená
to, že čistou výrobu musíme vyloučit
a hledat ukazatele zcela jiné. Zatím jsme se zabývali
čistými normohodinami, které by pochopitelně
měly vyjadřovat podíl nutné společenské
práce na jednotlivých výrobcích. Proto
pro příští rok zavedeme statistické
sledování tohoto ukazatele, abychom mohli sledovat
tyto vlivy na plnění plánu. Přitom
je třeba otevřeně říci, že
se problém nepodaří pravděpodobně
vyřešit tak, aby se to již promítlo do
rozpisu plánu na rok 1962. Budeme experimentovat a zkoušet.
Máme samozřejmě velké možnosti,
abychom správným rozpisem přihlíželi
ke skutečnosti v těch výrobně hospodářských
jednotkách, kde podle našich znalostí k tomu
může docházet. Je ovšem samozřejmé,
že tam, kde se jedná o snížení
pracnosti, kde to není otázka nové techniky,
pochopitelně ministerstvo bude trvat na zajišťování
snižování pracnosti při plnění
plánu produktivity práce. Není to totiž
ve všech podnicích celý objem výroby,
na základě kterého by tento problém
vznikal.
Je to vždycky určitá část, někdy
větší, někdy menší. U zbývající
části budeme muset provádět opatření
a trvat na zajišťování produktivity práce,
jak bude plánem stanovena. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Ďakujem súdruhovi
ministrovi. Slovo má súdruh minister Šmok.
S. ministr Šmok: Vážené soudružky,
vážení soudruzi poslanci! Místopředseda
vlády soudruh Šimůnek zde kritizoval nedostatky
v plnění plánu sortimentu v našich metalurgických
závodech. Poslanec s. Harus mě vyzval, abych věc
vysvětlil.
Chci předem zdůraznit, že nápravu současného
nepříznivého stavu nutno hledat především
v naší vlastní výrobě, v lepším
zajišťování investiční výstavby,
v lepším plnění plánu nové
techniky a především v upevňování
technologické a pracovní kázně. Současný
stav neplnění plánu samozřejmě
ještě více prohlubuje i problematiku plnění
plánu v sortimentu a má-li být tato celá
problematika vysvětlena vyčerpávajícím
způsobem, je k tomu třeba delší doby
než dovoluje průběh dnešního jednání.
Příští týden bude projednávat
průmyslový výbor Národního
shromáždění rozpočtovou kapitolu
našeho ministerstva, kde bude podrobně projednáváno
nejen plnění plánu, ale hlavně i plnění
sortimentu. Přes toto jednání dovolte několik
poznámek.
Velmi podrobně se stavem uspokojování potřeb
národního hospodářství požadovaným
sortimentem válcovaného materiálu zabývala
několikrát vláda na základě
zpráv jak ministerstva hutního průmyslu a
rudných dolů, tak i Ústředního
úřadu státní kontroly a statistiky.
Vláda konstatovala, že tento stav je způsobován
řadou nedostatků v organizaci řízení
výroby v ministerstvu, v zajišťování
nové techniky a investiční výstavby,
kromě toho také zásadními rozdíly
v metodice plánování a v organizaci sestavování
plánu, v zajišťování sortimentních
potřeb již při tvorbě plánu na
všech stupních a v uplatňování
úlohy odbytu a odbytových orgánů při
plánování, rozdělování
a realizaci hutního materiálu. Protože nedostatky
zásobování národního hospodářství
válcovaným materiálem v sortimentu trvají
již celé roky, jsou vážnou brzdou v rozvoji
národního hospodářství a proto
uložila vláda právě vzhledem ke složitosti
problému konzultovat tyto otázky v jiných
socialistických zemích, zejména v Sovětském
svazu. Na základě toho byly vyslány pracovní
skupiny do Sovětského svazu i Polské lidové
republiky. Ve skupinách byli zapojeni kromě pracovníků
našeho ministerstva také pracovníci Státní
plánovací komise, Ústředního
úřadu státní kontroly statistiky i
pracovník předsednictva vlády. Souhrn poznatků
z obou zemí vede k závěru, že jsou odchylky
mezi současnou praxí v Československé
socialistické republice a způsobem plánování
a rozdělování válcovaného materiálu
v uvedených zemích. Tak při konzultaci v
Sovětském svazu a v Polské lidové
republice byly získány cenné poznatky. Zejména
v Sovětském svazu jsme získali řadu
poznatků z různých stupňů řízení
od závodů až po gosplán. Charakteristickým
rysem pro plánování a rozdělování
válcovaného materiálu v Sovětském
svazu je vyšší centralizace, která je
podle informací našich pracovníků dále
upevňována i po všech decentralizačních
opatřeních, prováděných v ostatních
odvětvích národního hospodářství
Sovětského svazu. Bylo zdůrazňováno,
že tato centralizace je nutná do té doby, dokud
se bude projevovat napětí v bilanci kovů.
To se projevuje především v plánování,
kde i na úrovni státního plánu v Sovětském
svazu nebylo upuštěno od čtvrtletních
plánů a čtvrtletních bilancí
a v nomenklatuře plánu značně hlubší
než je tomu současně v Československu.
U nás je ve státním plánu asi 13 položek,
v Sovětském svazu 46. Postup při zajišťování
ročního plánu a přístup k zajišťování
je pro nás v mnohém velmi poučný.
Na závodech v Sovětském svazu se začíná
s vlastní přípravou návrhu ročního
plánu již v únoru, v červenci a srpnu
závody vědí, na čem jsou pro příští
rok. Časový postup prací na plánu
je - jak ukazuje praxe v Sovětském svazu - jednou
z důležitých základních podmínek
zvýšení úrovně plánu.
Iniciativa pracujících je tak již ve čtvrtém
čtvrtletí předchozího roku a průběhu
plánovacího roku usměrňována
k překračování výrobního
plánu, jako základního předpokladu
pro plnění přidělených objednávek
v plném rozsahu. Domnívám se, že i u
nás bychom měli hledat další možnosti,
aby plánovací práce na našich závodech
byly nejen dříve započaty, třeba diferencovaně,
ale také skončeny aspoň v říjnu,
aby každý závod si mohl vytvářet
podmínky pro úspěšné plnění
a překračování plánu.
Jde jistě o složitou problematiku, ale je nutno ji
důkladně prozkoumat, abychom odstranili příčiny
a nehonili již následky. Veškeré zdroje
kovů jsou v Sovětském svazu obhospodařovány
ústřední odbytovou organizací, která
ústředně přiděluje objednávky
do výroby a skupuje veškerou produkci. Výroba
bez zakázky odbytové organizace se nezapočítává
do plnění plánu výroby. Dodávky
hutních výrobků jsou realizovány zásadně
na fondy i ve druhé jakosti bez slev ve fondovém
krytí. Dodávky mezi odběrateli, např.
tzv. in natura v Sovětském svazu jsou nepřípustné.
To je také vysvětlením toho, že naši
odběratelé berou materiál, který mnohdy
nakupují právě s tím cílem,
že se domnívají, že materiál vymění
s jiným závodem.