Poslední věc, o které se zmíním,
je zemědělská mechanizace. Musíme
se dívat do světa na zemědělské
stroje. Přitom je zajímavé, že se to
netýká jen zemědělských strojů,
ale - jak jsem se dověděl v kuloárech - platí
to i o hutích a strojírenství. Měli
by se snad pečlivěji vybírat lidé,
kteří jezdí do světa a měli
by to být technici a strojaři, kterým skutečně
stačí mrknout a hned vědí, co s tím.
Zatím tam jezdí hlavně komerční
pracovníci, sám mezi ně patřím
také a byl jsem nedávno v Anglii. Co bylo všechno
platné, měli jsme mít s sebou alespoň
dva zemědělské strojaře od soudruha
Poláčka, aby si to obhlédli a dokázali
to vyrobit.
Doporučoval bych také změnit podmínky
zkoušení nových strojů. Nemohu mít
nic proti nějakým určeným parametrům,
jedná-li se o elektronkové stroje, ale jiná
situace je u zemědělských strojů,
kde je na první pohled zřejmé, je-li vhodný
nebo ne. Vyrobili jsme kombajn na cukrovku a viděl jsem,
jak výzkumníci stroj zkoušeli na 50 metrech.
Pak vše sebrali do plachty, zvážili. sepsali
a řekli, že není k ničemu. Připomínalo
mi to příhodu, kde profesor zkouší žáka
a dá mu takové otázky, u kterých je
předem jasné, že žák propadne.
Než skončím, chtěl bych připomenout,
že podle mého názoru i zde se jedná
o společenský problém převýchovy
lidí. Usnesení jsou dobrá věc, je
však třeba je zajistit a ti, kteří je
sestavili a schválili, je musí postupně provádět
spolu s těmi, kteří je uvádějí
v život. Doporučoval bych právě tomuto
věnovat více času než vymýšlení
dalších usnesení, aby se splnila ta předchozí,
která splněna nebyla. Jen tak potom půjdeme
rychleji vpřed, tak to od nás žádá
společnost a celý život ve vyspělé
socialistické společnosti. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Počet rečníkov
je vyčerpaný. Hlási sa ešte niekto do
rozpravy? Do rozpravy sa hlási posl. Dobiáš,
Kulička, Smejkal, s. minister Ďuriš a súdruh
minister Šimůnek.
Dávam slovo posl. Kuličkovi.
Posl. Kulička: Soudružky a soudruzi poslanci!
Ve zprávě soudruha předsedy Státní
plánovací komise se mluvilo o dopravě a speciálně
o dopravě železniční. Při této
příležitosti bych se chtěl dotázat
s. ministra dopravy a spojů na jeden problém. Doprava
jako taková musí jít cestou převážení
většího množství zboží.
Nemůže jít ovšem cestou neustálého
prodlužování vlaků, poněvadž
vlaky by se do stanic nevešly. Je třeba zvyšovat
výrobu velkoprostorových vozů. Jedině
touto cestou ministerstvo dopravy může splnit plánované
požadavky. Je ale otázka, jak se s velkoprostorovými
vozy hospodaří.
Vznáším z tohoto místa otázku,
týkající se výroby velkoprostorových
vozů VA a VSA, kolik jich doprava dostala, protože
je známo, že v krátké době jsou
nezpůsobilé, praskají rámy u podvozků
a to jde o první kusy v dopravě. Další
dodávky těchto vozů se snad do provozu ani
nedávají, poněvadž by rozmnožily
počet neschopných vozů. Touto otázkou
se zabývala některá dopravní instituce,
myslím, že zkušební ústav dopravní.
Můj dotaz pozůstává z těchto
částí: Do jaké míry dopravní
ústav výzkumný tuto tázku vyřešil,
je-li mu znám důvod praskání rámů,
jestli výroba v příslušném závodě
byla zastavena, aby se další zmetky nevyráběly,
do jaké míry bude otázka další
výroby vyřešena?
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Upozorňujem, že
podľa čl. 45 ústavy a podľa § 8 jednacieho
a pracovného poriadku NZ sú členovia vlády
povinní odpovedať na dotazy buď ihneď alebo
najpozdejšie do 30 dní. Žiadam súdruha
ministra dopravy, či odpovie ihneď?
Ministr dopravy Vlasák: Vážené
soudružky a soudruzi, chci odpovědět na dotaz
posl. Kuličky ihned. V současné době
máme v naší železniční dopravě
18 % velkoprostorových vozů, které jsme dostávali
v posledních letech, zejména ve druhé pětiletce.
Tento park budeme stále rozšiřovat, poněvadž
je to jediná cesta, jak podporovat potřeby národního
hospodářství cestou zvýšeného
oběhu vlaků. V tomto velkoprostorovém parku
rozhodující podíl hrají odkryté
velkoprostorové vozy typu VSA. Jsou to prakticky vozy dovážející
uhlí, rudy a jiné sypké hmoty. Vyrábí
je naše těžké strojírenství.
Malou část, několik set, jsme dostali z Bulharské
lidové republiky.
Pokud jde o závady, jsou vcelku dvojího druhu. Jednak
drobné závady, které se běžně
opravují v našich železničních
dílnách a jsou zjišťovány při
revizích vozového parku. Ovšem před
několika měsíci se zjistily velmi vážné
závady spočívající v tom, že
po ujetí určitého počtu kilometrů
praskají rámy vozů, zejména na podvozcích.
Na základě toho jsme museli provést kontrolu
všech VSA vozů a vyřadit jich 160 z provozu,
poněvadž ohrožovaly bezpečnost dopravy.
Tento problém řešil náš výzkumný
ústav dopravní s ministerstvem těžkého
strojírenství. Zjistilo se, že příčina
závad spočívá ve špatně
provedených svarech na podélnících
těchto vozů. Současně tento ústav
při závodu Tatra ve Studénce navrhl způsob
opravy a technologický způsob opravy těchto
vozů. Tento způsob je nyní schválen
a opravy vozů se provádějí v dílnách
pro opravu vozidel. V průběhu prosince a ledna budou
opravy provedeny a současně Tatra Studénka
změní technologii svarů při výrobě
vagónů tak, že dodávky nových
vozidel tím nebudou ohroženy. Těch 160 vagónů
bude opraveno do konce ledna.
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Žiadam posl. Kuličku,
aby sa vyjadril k odpovedi.
Posl. Kulička: Jsem spokojen. Pokud bych ještě
potřeboval, obrátím se na ministerstvo dopravy
a spojů.
Podpredseda NZ dr. Kyselý: K ďalšiemu
dotazu sa prihlásil posl. Dobiáš, dávam
mu slovo.
Posl. Dobiáš: Jen krátce několik
poznámek k otázkám, které mne vzrušily.
Někteří z vás říkali,
že naši pracující chtějí
plnit plán. Myslím, že to je málo. Oni
nejenže chtějí plnit, ale oni jej chtějí
překračovat. Pracující člověk
má radost z toho, když je dobře výkonný.
To pozorujeme mezi lidmi, můžeme to cítit v
našich podnicích, kde pracující jsou
jako rodina. Když je člověk nemocný,
lékař musí dělat diagnózu.
Podobně je tomu u nás. Diskusi na dnešním
zasedání předcházel rozbor, který
provedl ÚV. Když nemoc pokračuje, najdeme lék.
Však se najde. Stará formulka má dáti
- dal, daleko nestačí. Hospodářský
plán to není jen součet čísel,
je to součet lidí a je to živý organismus.
Řekl bych, že je to každodenní rentgen
naší morálky. Mluvíme o kodexu mravnosti,
o kodexu morálky. Tu je přímo uskutečněn.
Ty věci se najednou neobjevily, my jsme je pozorovali citlivě
v posledních letech. Překážky jsme valili
před sebou do příštího života.
Musíme je teď odstraňovat. Dovolte mi krátké
přirovnání ze života kumštýřského.
Napiš dílo, které má úspěch,
které je oceněno. To nejde bez tvůrčího
zápasu. I začátek druhé pětiletky
měl určité těžkosti, větší
než měla jeho poslední třetina, která
se dařila lépe. Na začátku další
pětiletky máme opět potíže. Metody
řízení a všechno, co stačilo
v menších plánech, nestačí dnes
při větších nárocích.
Jsem přesvědčen, že to, s jakou otevřeností
dnes Národní shromáždění
přistupuje k věci, že už to je dobrý
začátek. Myslím, že nepřeháním,
když řeknu, že už v nás žije
duch XXII. sjezdu, který nám otevírá
oči, takže s otevřeností a odvahou přistupujeme
k jednání.
Nemůže nikdo zde říci, že by ho
tyto hospodářské otázky nechávaly
chladným. Každý z nás promítá
všechny ty starosti do svého působení
a proto hlasy, které se tu ozvaly, jsou hlasy tvůrčí
odvahy. Myslím, že mohu říci v množném
čísle, že věříme soudruhu
Miskovi, co říkal o ostravských havířích,
o těch tisících neznámých hrdinech.
V jejich rukou už dnes je záruka úspěchu.
Já jsem se přihlásil ke slovu, abych i vaším
jménem vyjádřil uznání, obdiv
a poděkování všem našim lidem.
Je to velká armáda obětavých pracujících,
zaslouží si to. Všem těm, kteří
z překážek rostou a z jejichž díla
roste krása a sláva naší socialistické
vlasti. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Dávam slovo ministrovi
financií Ďurišovi.
Ministr financí Ďuriš: Soudružky
a soudruzi, rád bych odpověděl s. Miskovi,
neboť problém ostravsko-karvínského
revíru souvisí s celkovou situací v našem
národním hospodářství. Těžkosti
v uhlí jsou spolu s hutní výrobou hlavní
starostí nás všech. Soudruh Šimůnek
jasně rozvedl, jak vážné jsou tyto starosti.
Je nutné upozornit, že se budeme k nim ještě
často vracet. Vzpomeňme si na to, protože je
velmi důležité, abychom si to vždy včas
a plně uvědomili. Také úloha ministerstva
financí nebude lehká. Soudruh Miska uváděl,
že není pravdou to, co jsem řekl o OKR na ÚV
strany v minulých dnech. Na ÚV jsem doslova řekl:
"Za leden až září ze 12 dolů,
kde se zkoušelo zkrácení pracovní doby,
hrubou výrobu splnilo jen 67 % dolů, produktivitu
jen 42 %, vztah mezi produktivitou a průměrnou mzdou
17 %, za leden až září relativně
ve 12 dolech čerpali ze mzdových fondů více
o 28 miliónů Kčs, náklady splnili
na 25 %, za leden až září ve 12 dolech
překročili náklady o 30 miliónů
Kčs."
Dále jsem řekl: "Současně však
zvyšujeme finanční náklady pro OKR letos
a pro rok 1962 přibližně o 1 miliardu 200 miliónů
korun oproti třetí pětiletce na základě
posledních opatření. V OKR však již
jsou podmínky pro rychlejší růst těžby
a produktivity práce. Produktivita práce na jednoho
dělníka v dolech od roku 1955 do roku 1960 se zvýšila
jen na 100,4 %, prakticky je tedy na úrovni roku 1955 -
soudruh Šimůnek o tom mluvil. Investice v OKR od roku
1955 do roku 1960 se však zvýšily na 213 %, strojní
základní prostředky v téže době
se zvýšily na 207 %. Tyto těžkosti v OKR
ukazují, že také v OKR klíčem
pro řešení všech těžkostí
je vysoké rozvinutí socialistického uvědomění
a důsledné překonávání
nálad pro ustupování před těžkostmi.
To vždy pochopili horníci a pochopí i teď,
totéž ovšem platí i pro řešení
těžkostí v celém našem národním
hospodářství. Je to ponaučení
pro nás všechny."
Tato čísla jsou oficiální, jsou vzata
z oficiálních podnikových výkazů
P 1 - 12 a V 1 - 12, které doly předkládají
státní statistice. Celkové výsledky
za minulá léta jsou vzaty z oficiálních
výkazů Sdružení OKR. Soudruh Miska může
doložit nevěrohodnost těchto oficiálních
výkazů. Pro tyto nedostatky politické byro
ÚV se usneslo vrátit se k předešlé
pracovní době.
Soudruh Miska dále uváděl, že při
jednání se mnou letos 6. května jsme tři
hodiny jednali bez výsledků. Zde je protokol z této
porady z 6. května, po které následovalo
jednání přímo v Ostravě ve
dnech 23. - 25. května za účasti s. Misky,
s. Koldera, s. Černíka, s. Krasnikovského
a za účasti náměstka ministra financí
s. Dvořáka, který projednával tyto
problémy ve dnech 18. - 25. května 1961 trvale v
Ostravě. Dále v Ostravě projednávali
tyto problémy za ministerstvo financí s. Šedrle,
vedoucí oddělení paliv, a jeho zástupce
s. Paneš, a to od dubna do června, vcelku asi 5 týdnů.
Jaké problémy jsme projednávali se s. Miskou,
o tom svědčí tento protokol ze 6. května
1961. Jeho jednotlivé body jako stanovisko ministerstva
financí byly pak na této poradě projednány.
Promiňte, že musím protokol číst,
avšak nemohu se tomu vyhnout, protože jde o tříhodinovou
práci a je nutno dokázat, je-li produktivní
nebo neproduktivní.
"Záznam z jednání na ministerstvu financí
dne 6. května 1961. Přítomni: s. Miska, ředitel
Sdružení OKD, za ministerstvo financí: s. ministr
Ďuriš, s. náměstek Dvořák,
s. Stratílek.
Soudruh Miska přednesl některé návrhy
k řešení tíživé situace
v těžbě černého uhlí v
ostravsko-karvinských dolech. Soudruh ministr Ďuriš
zaujal, jak uvedeno dále, k jednotlivým návrhům
své stanovisko a sdělil s. Miskovi stanovisko k
zásadním otázkám zkrácení
pracovní doby, zvyšování produktivity
práce, prohlubování hospodárnosti
atd.
I. K návrhům s. Misky:
1. K návrhu na poskytování stravy horníkům
zdarma a k návrhu na získání potřebných
prostředků na toto poskytování stravy
zrušením odlučného, zrušením
příplatku na ošacení, vybíráním
pokut od bulačů atd.
a) Není možno souhlasit s poskytováním
stravy zdarma. Je nutno zlepšovat stravování
v prvé řadě v rámci platných
předpisů, dbát na jejich dodržování,
nedopustit krádeže, nepořádky atd.
b) Aby se zlepšilo stravování, zabezpečit
postupné vybudování a lepší vybavení
restaurací a závodních jídelen. Zabezpečit
zvýšení kvality jídel, ovšem za
vyšší ceny. Ministerstvo financí vychází
z toho, že v pěkném prostředí
a za kvalitní jídlo budou pracující
ochotni i více zaplatit a tak se jejich stravování
bude postupně zlepšovat.
c) Ministerstvo financí přešetří
na ÚRO, zda je možné spojit otázku zrušení
odlučného s otázkou zlepšení
stravování. Stejně tak přešetří,
zda není třeba provést změny ve formách
poskytování náborových příspěvků.
d) Zvýšení investic na vybudování
vepřínů, skleníků atd. je v
první řadě otázka materiálových
zdrojů. Ministerstvo financí přešetří
tento problém na SPK.
2. K návrhu na zlepšení ubytování
pracujících.
a) Zlepšení ubytování je nutno provádět
na základě dnes platného systému plánování
a financování. Je nutno přešetřit,
zda nejsou porušovány, resp. zda jsou dodržovány
platné předpisy a jestli tím není
ubytování zhoršováno.
b) Ministerstvo financí přešetří
možnost řešit výstavbu potřebných
bytů pro pracující v OKD i přesuny
mezi jednotlivými formami bytové výstavby,
obdobně podle řešení přijatého
pro hutě ve vládě dne 3. května 1961.
c) Odprodej domků horníkům je možno
provádět podle dnes platných předpisů.
3. K návrhu na řešení závad v
poskytování náhrad za onemocnění
silikózou a za pracovní úrazy. Důkladný
rozbor těchto problémů je nutno zapracovat
do materiálu o problémech OKD pro politické
byro ÚV KSČ. O správné provádění
náhrad mají v prvé řadě pečovat
závodní orgány ROH, závodní
organizace KSČ a národní výbory.
4. K návrhu na využití kalů.
Tento problém je nutno rozebrat ze všech stránek
(otázky investic, pracovních sil atd.) a provést
kalkulaci efektivnosti jednotlivých alternativ možných
řešení.
5. Otázka kvality gumových pásů a
problém předražování některých
dodávek pro OKD.
a) Ministerstvo financí zabezpečí přešetření
otázky kvality gumových pásů.
b) Je třeba sestavit přehled o zdražování
dodávek pro OKD a ministerstvo financí potom tyto
případy přešetří.
6. K návrhu na úpravu daně ze mzdy tak, aby
nebyly postihovány progresívně vysoké
výdělky horníků v takovém rozsahu,
jako dosud, a tím preferovat dále horníky.
Ministerstvo financí nemůže souhlasit s poskytnutím
výjimek z předpisů o dani ze mzdy u této
jedné kategorie pracujících. Tím by
se vytvářel precedent i pro jiné skupiny
pracujících. Preference horníků je
prováděna jinými opatřeními.