Další otázkou je, co všechno se havířům
do produktivity počítá. Často se hovoří
o tom, že u havířů není v pořádku
to a to. Havíř musí sice především
nakopat uhlí, ale máme u nás také
přechodné pracovníky a s tím souvisí
jídelny, domovy, vedoucí domovů, političtí
pracovníci, ubytovatelé, uklízečky.
Dále máme u šachet nemocnice. Každá
větší šachta má nemocnici, léčebnu,
kde je 30 až 40 lidí. To všechno se počítá
do produktivity šachty. Dále máme statky, rekultivační
střediska, pískovny, štěrkovny atd.,
všechno možné, od mléka až po uhlí,
co Sdružení obhospodařuje. To, co je na povrchu,
to u nás plníme a plníme vzorně. Tam
nás nikdo nebrzdí stroji ani materiálem.
Soudruzi, chtěl bych prohlásit, že vím
dobře, že ten úkol spočívá
na mně. Nechci se mu vyhnout, ale prosil bych soudruha
ministra Ďuriše, aby přijel do Ostravy a vzal
si s sebou své ekonomy, kteří na různých
poradách tvrdí to či ono, aby se soudruzi
na revír důkladně podívali. Soudruhu
ministře, slibuji, že po vás nebudu chtít
žádné peníze a že ušetříme
milióny korun národnímu hospodářství,
když se dohodneme, jak to budeme dělat v příštím
roce a nadále. (Potlesk.)
Jsem v hornictví od dětství, prošel
jsem mnoho šachet a viděl jsem u nás v republice
i v zahraničí téměř všechny
šachty. Strana mi tuto možnost dala, dala mi možnost,
abych se něčemu naučil a abych dnes řídil
tak důležitý hospodářský
úsek. Živil jsem se od dětství sám,
matka byla tehdy těžce nemocna. Soudruzi, nechtěl
bych zklamat důvěru našeho ÚV strany.
Snažil jsem se, abych při nástupu vysvětlil
všem odpovědným pracovníkům,
co hornictví je a co potřebuje. Dva dny jsem se
připravoval na návštěvu u soudruha ministra
Ďuriše, abych mu vysvětlil, jaké máme
nedostatky v hornictví a co je třeba změnit,
jak prostředky, které jsou do hornictví vkládány,
je třeba použít jinou formou - ne více,
ale jiným způsobem. Vysvětloval jsem, jak
těžká práce je s náborem. Soudruh
ministr mne 3 hodiny poslouchal. Vím, že to pro něj
nebyla maličkost. Řekl mi: Misko, to hornictví
je obtížný úsek, ale nemůžeme
je stále jen preferovat, co ostatní odvětví?
Vysvětlil mi to a řekl, že nejlepší
bude, když místo uhlí budeme hledat jinou energii.
Byl jsem u ministra v té době asi po třetí.
Jako ředitel šachty jsem se za ministrem nedostal,
jenom když přijel Jonáš na poradu, jinak
jsem ho neviděl. Když jsem nastoupil jako ředitel
sdružení, dvakrát jsem byl u našeho ministra
na kolegiu a po třetí u něho. Skutečně
mne to odradilo, protože když člověk jde
s úmyslem věci pomoci, abychom skutečně
něčeho dosáhli, je přece třeba,
alespoň něco člověku zdůvodnit
nebo napsat mu: Misko, tys neměl pravdu apod. Soudruzi,
nezlobte se, že tak mluvím, ale myslím, že
takovýto postup není správný. Vysvětloval
jsem takový příklad: v hornictví máme
přes 3000 druhů různého materiálu,
představte si to. Co dělají některé
závody vůči nám? Např. vrtací
kladivo VK 21 stojí 350 Kčs. Závod se dostane
do potíží, neplní plán a potřebuje
dohnat zisk. Řekne: dáme vám vrtačku
VK 22 a bude to stát 550 Kčs. Tak se nahánějí
zisky. A to je u hodně druhů materiálu. Nová
huť v Ostravě chtěla místo trubky, která
stála 400 Kčs, dodat takovou, která stála
750 Kčs, protože soudruzi chtěli splnit plán
a řekli si, že horníci to musí zaplatit,
že bez toho nemohou spustit provoz. Řekli jsme: Tak
si to nechte, uvidíme, kdo to déle vydrží.
A soudruzi museli nechat cenu takovou, jako byla.
Tak to musíme dělat u všeho. Není mi
jasno, že si kdekdo zvyšuje ceny výrobků,
když my uhlí prodáváme rok co rok za
stejnou cenu. Jakým právem někteří
ředitelé nebo ti, kteří to dělají,
zvyšují ceny o stovku apod. - a když nechceš,
tak neber. A my na ně nemáme metr proto, že
máme tzv. Uhlozbyt. Kdyby Uhlozbyt byl u mne a já
měl právo uhlí rozdělovat, tak by
to nebylo. (Potlesk.)
Soudruzi, chtěl bych, abyste mne dobře pochopili.
Dnes tu mluvím trochu déle, ale pochopte, že
tady zastupuji 100 000 havířů Ostravsko-karvinského
revíru a vím, že tady je místo, kde
je třeba to osvětlit. Nebečím, ale
uznejte, soudruzi poslanci, že když po lidech, kteří
jsou půl života pod zemí, něco chceme,
je také třeba, abychom jim dali to, co potřebují.
V poslední době vyšlo usnesení strany
a vlády, podle něhož se má rozšířit
strojírenská báze OKR. V tak velkém
revíru to neutáhneme s opavským Ostrojem.
Revír má v podzemí 16 000 km chodeb, nepřejdete
to za rok, máme tisíce strojů a bez toho
bychom to stále flikovali, jak se dá. Ústřední
výbor by nás musel pořád mobilizovat,
co tam děláte, vzpamatujte se, zase to jede určitou
dobu, zas to padne atd. Nedořešíme otázku
revíru, nebude-li otázka technického rozvoje
pochopena tak, jak o tom mluví usnesení strany a
vlády. (Potlesk.)
Sledujeme to pečlivě písmenko po písmenku,
abychom se nemuseli příští rok znovu
zodpovídat za neplnění. Dozvěděl
jsem se, jak to vypadá a byl jsem zklamán, že
nám nikdo, ani jeden ministr nechce uvolnit žádnou
kapacitu strojírenských podniků a myslí
si, dělejte si to horníci, jak chcete. Ovšem,
my bychom fakticky znovu narušovali naše národní
hospodářství.
Poprosil bych s. ministra Púčika, aby seznámil
všechny ředitele závodů, kde se vyrábějí
gumové pásy s tím, aby nám soudruzi
nedělali takové zmetky. V té roli, jak to
přijde na šachty, to nepoznáme, je to sice
natřená guma, leskne se, ale za 14 dní to
praská, protože je tam vadný materiál,
špatné vložky, překládá
se to apod. Vyrábí se toho tisíce metrů,
ovšem nedobře. Za 1 m pásu platíme 200
Kčs. Uvažte, když máme pásů
strašně kilometrů a když pás má
vydržet rok a za 14 dní se trhá, kolik to stojí.
Řekněte, může za to havíř,
můžeme za to my, že nemůžeme odtěžit
uhlí, které havíři dávají
a zůstávají i přesčas, aby
to dali, když se několik neuvědomělých
lidí na to takhle dívá a pouští
nám do dolů takové zmetky.
Nevím, kteří ministři nám mají
uvolnit kapacitu strojírenských závodů,
ale myslím, že se to nedá přece obejít
ani omluvit. Usnesení ÚV strany a vlády přece
nemůže ministr nějak vyvrátit. Kdyby
tomu tak bylo a ministr měl takovou moc, nevím,
koho bychom v republice respektovali. Vždyť přece
prohlašujeme, že uhlí je dnes pro nás
skutečně zlato. Jednám s kapitalistickými
zástupci, kteří k nám jezdí
a je mi trapné, že přímo prosí
o uhlí. Říkají, za každou cenu
nám pomozte, protože bez vašeho uhlí nejsme
schopni vyrábět.
V Ostravě pod zemí máme dostatek uhlí.
Budou-li nám pomáhat ministerstva, která
nám mají zajišťovat věci podle
plánu a - věřím, že nám
pomohou - budeme dělat všechno, abychom se s úkoly
vyrovnali. Nehledíme na žádný čas,
nehledíme na pěkné počasí,
ani se nezastavujeme nad nádherným kulturním
programem, aby nás odhadl od práce. Budeme v revíru
skutečně dělat všechno, abychom šli
ve stejných řadách s ostatními revíry
v naší republice, ne-li příkladem. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Máme ešte
dvoch prihlásených rečníkov, ale máme
tiež aj dotazy poslancov na členy vlády. Vzhľadom
k tomu, že niektorí členovia vlády sa
omlúvajú na popoludnejšie zasedanie, domnievam
sa, že bysme mali dať prednosť dotazom poslancov.
Posl. Bílková má dotazy týkajúce
sa činnosti Ústredného úradu pre riadenie
národných výborov. Žiadam podpredsedu
vlády s. Baráka, aby písomne predložené
dotazy zodpovedal.
Místopředseda vlády Barák: Chtěl
bych odpovědět na dva dotazy. První otázka
je, proč se nezavádí oborové plánování.
Vláda už udělala k této otázce
usnesení 13. listopadu 1959. Bylo vydáno usnesení
a provedena opatření k odstranění
nedostatků v místním hospodářství
a také ve výrobních družstvech. V tomto
usnesení bylo jasně stanoveno, aby podniky místního
hospodářství a národní výbory,
které bezprostředně podniky řídí,
plánovaly a kontrolovaly hlavní ekonomické
ukazatele, především produktivitu práce
a rovněž průměrné mzdy a rentabilitu
podle oborů, popř. podle skladby činnosti
a sortimentu jednotlivé výroby. Tehdejší
opatření byla vyvolána skutečností,
že národní výroby stanovily podnikům
většinou jen souhrnné ukazatele, to znamená
ve výkonu, v korunách, v oběmu investic atd.
Přitom to stanovily bez bližší náplně,
která by přihlížela ke skladbě
oborů, struktuře výroby a ke změnám
sortimentu. Stanovení takového plánu celkovými
absolutními čísly a celkovými indexy
často vedlo v podnicích k příznivým
výsledkům, a to ještě k příznivým
výsledkům bez zásluhy a bez zřetele
na skutečné potřeby a zájmy obyvatelstva.
Opatření k odstranění těchto
nedostatků nepronikla, jak se říká,
do krve národních výborů. Při
vypracování plánů na rok 1962 vedeme
národní výbory k tomu, aby důsledně
uplatňovaly správné metody oborového
plánování.
Na druhé straně je však pravda, že tato
metoda se velmi těžko prosazuje. Na mnohých
národních výborech se opět podnikům
stanoví plán starou metodou globálů
a indexů, a to ještě na celý podnik.
Hlavní příčinou toho je, že na
ONV i na MNV není všude dostatečná znalost
problémů podniků, aby plán mohl být
stanoven podle oborů, a někdy dokonce chybí
i odborná kvalifikace. Použití oborového
plánování narušuje a často i
znemožňuje snaha národního výboru,
vyrovnat svůj rozpočet ziskem z podniků místního
hospodářství, který je nyní
přepočten z hlediska rentability jednotlivých
oborů. Na plán podle oborů má i vliv
situace v hmotném zásobování, která
vede podniky k tomu, aby se zaměřily na ty činnosti,
které mají kryty materiálem.
Postoj národního výboru, který řídí
podnik, je ovlivňován také způsobem,
jak mu nadřízený národní výbor
stanovil úkoly a prostředky v politickohospodářské
směrnici a zda již při stanovení této
směrnice vycházel ze skladby těchto oborů.
To jsou ovšem problémy, které musíme
promyslet a musíme stanovit do důsledků takové
podněty, které by jakékoliv obcházení
a chytračení rozhodně vyloučily. Po
pravdě je však třeba konstatovat, že předpoklady
pro uplatnění oborového plánování
jsou a je nutno prosazovat tuto zásadu u všech stupňů
národních výborů. Chceme ji uplatnit
teď při definitivním rozpisu plánu roku
1962, který se provádí v prosinci a kdy bude
znovu jednáno o prosazení této zásady
s předsedy komisí a vedoucími průmyslových
odborů KNV. Současně s tím bude ovšem
třeba prosadit nutnost kontroly podle plánu oborů.
Při instruktážích, školeních
a metodických pokynech pro podnikové plány
na rok 1962 bude této otázce znovu věnována
náležitá pozornost. Konečně,
tato otázka byla také nedávno projednána
na celostátním aktivu s předsedy KNV, který
se konal v říjnu kde jsme projednávali rozvoj
služeb v naší Československé socialistické
republice. Ústřední úřad pro
věci národních výborů věnuje
od počátků svého zřízení
této otázce velkou pozornost a budeme muset ještě
daleko více zkvalitnit zejména kontrolu plnění
plánů a kontrolu plnění plánů
zvláště podle oborů. Tolik k první
otázce.
Druhá otázka je, jak to vypadá s přísunem
materiálu pro opravy. Problém opravářské
činnosti v místním průmyslu je velmi
široký. Mohu ho tedy zodpovědět spíše
všeobecně s pohledem na některé známé
zvláště materiálové problémy.
Především je skutečností, že
některý materiál je vůbec úzkoprofilový.
Jde zejména o hutní materiál, o řezivo
apod., kde kapacita výrobních podniků a vlastní
zdroje nestačí krýt celkovou naší
spotřebu. Tento nedostatek se přirozeně promítá
i v opravárenství, i v jiných druzích
služeb. Nedostatek tohoto materiálu je prohlubován
tím, že materiál není na jedné
straně dodáván především
v žádaném sortimentu a na druhé straně
není vždy používán materiál
k tomu, k čemu byl dříve určen. Někdy
výrobní podniky velmi nedisciplinovaně vyrábějí
především ty výrobky, které jsou
pro ně výhodnější. Např.
plechy, sklo aj. vyrábějí silnější,
protože se jim lépe plní váhové
množství, atd. Tyto nedostatky byly už nejednou
kritizovány. Bylo o tom jednáno i ve vládě
a vláda také přijala příslušná
opatření. Je ovšem třeba poznamenat,
že nedostatky v zásobování vznikají
také přímo v opravárenských
podnicích, kde místo provedení opravy poškozené
součástky je dávána součástka
úplně nová. Tím se samozřejmě
odčerpávají součástky ze zásob
náhradních dílů a potom ty, které
nejdou opravit, nemohou být nahrazeny pro nedostatek celkových
náhradních dílů.
Před nedávnem byla také zpracována
nová metodika plánování výkonu
opravárenské činnosti, kde se již nepřihlíží
k hodnotě materiálu, což má zajistit
hospodárnost s celým tímto materiálem.
V některých národních výborech
také kritizují, že zásobování
podniků místního hospodářství
se zhoršilo po zrušení krajských základen
místního hospodářství. Jak
to je? Činnost krajských základen místního
hospodářství se přenesla na závody
národního podniku Řempo, které si
dosud národní výbory nepřitáhly
k odpovědnosti a v tomto oboru národní výbory
dosud také uplatňují velmi malý vliv.
Jak je vidět, problémů je ovšem víc
a postupně na úsecích vyhodnocujeme tuto
situaci, známe všechny tyto těžkosti a
především přehodnocujeme podněty,
které jsou tam dosud uplatňovány s tím,
abychom všechny ty, které jsou brzdou, postupně
odstranili a zaváděli takové, které
pomohou neustále zvyšovat produktivitu práce,
šetřit materiálem, zejména úzkoprofilovým
a které pomohou vytvářet zvláště
správné vztahy - a to je velmi vážný
nedostatek - mezi celospolečenskými a místními
zájmy.
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Žiadam posl. Bílkovú,
aby sa vyjadrila, či je s odpoveďou spokojná.
Posl. Bílková: S odpovědí jsem
spokojena.
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Ďakujem podpredsedovi
vlády s. Barákovi. Prerušujem teraz schôdzu
do 15 hodín.
Podpredseda NZ dr. Kyselý (zvoní):
Pokračujem v prerušenej schôdzi. Dávam
slovo ďalšiemu prihlásenému rečníkovi
posl. inž. Litvajovi.
Posl. inž. Litvaj: Súdružky, súdruhovia
poslanci!
Zo zprávy súdruha predsedu Štátnej plánovacej
komisie je vidieť, že plán investičnej
výstavby bude v tomto roku prekročený a bude
zaznamenaný rast oproti minulému roku o cca 9 %.
Nastali však vážne sklzy na úseku centralizovanej
investičnej výstavby a nebudú v plánovaných
termínoch uvedené do prevádzky také
dôležité kapacity, ako napr. Dusikárňa
v Šale, niklová huť v Seredi, Závod na
výrobu chladničiek v Zlatých Moravciach,
cukrovar v Rimavskej Sobote, Závod na výrobu autokol
v Kunčiciach, Zlieváreň v Třinci,
rekonštrukcia cementárne v Lietavskej Lúčke
a ďalšie stavby.
Už pri prejednávaní štátného
rozpočtu na rok 1961 sme si uvedomovali, že úlohy
v investičnej výstavbe sú vysoké a
ich splnenie bude vyžadovať mnoho mimoriadnych opatrení.
Zpravodaj súdruh Osúch pri prejednávaní
rozpočtu Ministerstva výstavby vo výbore
pre plán a rozpočet uviedol, že ministerstvo
nesplnilo stavebné práce v centralizovanej výstavbe
v roku 1960 v najdôležitejších odvetviach
národného hospodárstva, a to v hutiach, chémii
a energetike a konštatoval, že ani pre rok 1961 sa nezlepšil
stav projektovej prípravy dôležitých
stavieb, ba naopak. Zpravodaj upozornil, že tento stav vyvolá
ťažkosti v organizácii práce, v zabezpečovaní
materiálom a zabezpečenie stanovených termínov
si vyžiada omnoho viac nákladov.
Vážne nedostatky v plnení plánu investičnej
výstavby boli už niekoľkokrát v tomto
roku prejednávané orgánmi Národného
zhromaždenia. Priemyslový výbor prijal k otázkam
centralizovanej výstavby uznesenia, pričom vychádzal
zo skutočností, zistených prieskumami na
niektorých dôležitých stavbách,
a to Dusikárne v Šale, n. p. Kaučuk Kralupy
n. Vltavou, Vítkovické železiarne v Ostrave,
Slovnaft v Bratislave, AZNP Mladá Boleslav. Na všetkých
uvedených stavbách boli vážne sklzy,
a najpodstatnejšie príčiny zaostávania
sú v projektovej príprave, ďalej v dodávkach
technologického zariadenia a nakoniec v zaostávaní
stavebnomontážnych prác.
Z poznatkov, ktoré sme nadobudli na uvedených stavbách
a potom na závodoch, ktoré zabezpečujú
dodávky technologického zariadenia, musíme
plne potvrdiť správnosť rozhodnutia ÚV
KSČ o sústredení našej investičnej
výstavby na rozhodujúce stavby hutí, chémie,
energetiky a ťažkého strojárenstva.
Takto budú môcť byť dôslednejšie
a komplexne riešené nové kapacity pre naše
národné hospodárstvo a uvedú sa do
súladu centralizované i decentralizované
zdroje. Je však potrebné riadnou projektovou prípravou
a výrobou zabezpečovať komplexnosť nových
výrob, nedopúšťať úzke rezortné,
ekonomické a výrobné pohľady pri nových
kapacitách. Informovali ma napríklad pracovníci
Považských strojární, že Východoslovenské
železiarne budú im dodávať až 15tonové
svitky valcovaného materiálu, aby si preto sami
vybudovali rovnačku a strihačku na ich závode
a takto si zabezpečili upravovanie tohoto valcovaného
materiálu podľa výrobných potrieb. Položme
si otázku. Koľkým závodom budú
Východoslovenské železiarne takýto materiál
dodávať, koľko bude musieť byť u nás
postavených rovnačiek a strihačiek a prečo
by nemohli Východoslovenské železiarne dodávať
strojárenským podnikom valcovaný materiál
už v požadovanom sortimente?
Na úseku projektovej dokumentácie náš
priemyslový výbor vidí, že je bezpodmienečne
nutné, aby projektová dokumentácia bola urýchlená,
spružnená, viac sústredená a rýchlejšie
prijímala výsledky výzkumu a vývoja
a zabezpečovala tak vysokú technickú úroveň
nových investícií.
Na stavbách sme sa sami presvedčili, že stavebné
investície sú ešte stále vysoké
v porovnaní so strojnými, ešte stále
sa používa mnoho klasických koštrukcií,
ktoré sú náročné na dobu výstavby,
sú veľmi pracné a nákladné. Na
Dusikárni v Šale nám stavbári ukázali
zašalovanú železobetónovú konštrukciu,
kde potrebovali na 1 m3 železobetónu až
1,4 kubíkov šalovacieho a podperného dreveného
materiálu. Veľmi pomaly sa zavádza v stavebnej
výrobe prefabrikácia a ťažká montáž.
Dlho trvá riešenie cenových rozdielov medzi
klasickými a progresívnymi konštrukciami stavieb,
čo negatívne pôsobí na technický
rozvoj v stavebníctve. Pre ťažké
montáže nie je zabezpečený dostatočný
počet zdvíhadiel. Mnohé i novovyrábané
stavebné stroje a strojné zariadenia nedosahujú
svetový štandart.