V OKR byl svolán velký aktiv v době, kdy
revír neplnil plán - bylo to v r. 1958. Byli přítomni
soudruzi z ÚV strany, z ministerstva, z předsednictva
vlády a společně se řešila situace
OKR. Na tomto aktivu jsem prohlásil, že neuznávám
šachtu a její vedení, které neplní
plán a že jsem přesvědčen, že
v revíru není takové šachty, která
by neplnila plán déle jak tři měsíce.
Prohlásil jsem, že za tři měsíce
se dá každá šachta v našem revíru
uvést do pořádku, aby plnila plán
a všechny jeho ukazatele.
Tak se stalo, že strana mě pověřila
úkolem pracovat na dole Fučík jako ředitel.
Důl Fučík neplnil plán 5 roků
a technici i havíři na dole Fučík
nevěřili, že je možné na této
šachtě plán plnit. Říkalo se,
že není kapacita prádel, že šachta
není v pořádku atd. Přesně
na den, soudruzi, za tři měsíce důl
Fučík najel na plnění plánu.
Za rok 1960 odevzdal našemu národnímu hospodářství
121/2 mil. Kčs zisku. Za spolupráce stranických
orgánů, havířů a techniků
podařilo se nám dát šachtu do vzorného
pořádku a jak víte, šachta získala
na Den horníků standartu soudruha Gottwalda. Je
to jedna z nejlepších šachet v našem revíru.
Když jsem nastoupil jako ředitel Sdružení,
byla to pro mne taková změna, jako když jsem
byl pověřen z havíře funkcí
ředitele na šachtě. Důl Urx byla malá
šachta, která těží 2300 tun. Důl
Fučík těžil 5400 tun. A teď jsem
se dostal do velmi zodpovědné funkce. Jsem si vědom
této funkce a dělám za pomoci strany všechno
pro to, aby OKR se dostal do pořádku a nedělal
našemu národnímu hospodářství
starosti.
Je třeba říci, že našim havířům
a technikům i všem ostatním pracovníkům
není lhostejné, jestli plán plníme
nebo ne. Kdybyste viděli, jaké úsilí
vyvíjejí technici i havíři na šachtách
v OKR, sami byste řekli, že jsou to velmi vzácní
lidé.
V dubnu po mém nástupu strana svolala aktiv všech
funkcionářů, havířů,
předáků, úsekových důvěrníků,
vedoucích stranických skupin na Černé
Louce, kde jsme jim vysvětlili, jaký program máme
ve Sdružení. Já jsem jim po havířsku
řekl, že jsem byl ptáčníkem -
havířovým pomocníkem, potom havířem
a teď jsem ředitelem Sdružení a že
tuto funkci beru jako funkci předáka: dřív
jsem byl předákem v malém kolektivu a teď
jsem předákem velkého kolektivu. Dostal jsem
podporu od stranických orgánů na všech
šachtách. V dubnu jsme začali pInit plán
- ovšem pomocí nedělní směny.
V květnu jsme smazali manko, které činilo,
když jsem nastoupil, 200 000 tun. V Ostravě nastala
veliká mobilizace za splnění a překročení
plánu. Pomáhaly nám v tom KV strany, KV horníků,
KNV, KV ČSM. Práce se nám začala dařit,
denně jsme dávali tuny nad plán.
Ale jak všichni víte, stalo se nám veliké
neštěstí na dole Dukla. To byla veliká
rána pro celou havířskou rodinu. Nebylo to,
soudružky a soudruzi, nic lehkého vysvětlit
na této šachtě lidem, proč se to stalo
a vysvětlit celé veřejnosti, proč
k tomu došlo. Všichni funkcionáři strany,
odborů, technici - všichni jsme strávili na
šachtě dny a noci. Dělali jsme všechna
možná opatření, aby se šachta co
nejdříve dostala do provozu. Víte dobře,
že Dukla nám dělá výpadek 300
000 tun. Měli jsme starosti se všemi havíři
na dole Dukla. Obávali jsme se toho, že právě
v době, kdy se toto neštěstí stalo,
bylo v revíru 4000 nových pracovníků,
kteří přišli na pomoc OKR. Všem
pracovníkům jsme museli vysvětlovat, jak
se tato havárie stala. Dostávali jsme stovky dopisů
od rodin, od matek i otců, co je s jejich synem nebo s
tátou, jestli se mu něco nestalo. Každému
jsme odpověděli. Vysvětlovali jsme, že
takováto věc se nám už v revíru
nestane, že po druhé v Ostravě taková
věc nebude. U šachty byly stovky a stovky lidí,
kteří čekali, kdy se ten nebo onen - buď
otec, syn nebo známý - vrátí. Takováto
rána nás všechny v Ostravě, techniky
i havíře ranila.
V Ostravě bylo svoláno plénum KV strany,
které projednalo celý případ dolu
Dukla. Tak vzniklo usnesení o bezpečné práci
v dolech. Seznámili jsme s ním všechny
pracující v revíru; postavili jsme hlídky
na všechna místa, aby se nám takovýto
případ znovu neopakoval. Tam, kde byla bezpečnost
porušena, jsme trvali na tom, že musíme tento
úsek zastavit i na úkor těžby. V této
době se nám hlásili - já říkám
hrdinové - soudruzi do hornictví natrvalo. Hlásili
se nám přímo na dole Dukla, poněvadž
pochopili, že uhlí je pro národní hospodářství
nutné. Říkali: Víme, že se to
nestává každý den; víme, že
je to neštěstí, které se po čase
vysvětlí. Zůstaneme v hornictví a
budeme vám pomáhat.
Neštěstí na Dukle se stalo v pátek.
V sobotu byl nový požár na Fučíku,
v neděli v noci požár na Hlubině, v
pondělí na další šachtě.
Soudruzi, my jsme noc za nocí hasili ohně, abychom
nemuseli zastavit šachty. Ostravští záchranáři
zachraňují v této době stovky tisíc
tun uhlí, jak obětavě pracují, a to
je třeba vysoko ocenit.
Soudruzi, já se přiznám, že v této
době řízení OKR pokleslo a že
jsme si nevěděli rady, jak na to půjdeme,
aby se nám už nic takového nestalo. Lidé
přestali věřit, že se dá pracovat
bezpečně a zajišťovat plán. Při
prověrkách dolů se nám ukázalo,
že nemáme připraveny po stránce bezpečnosti
a příprav zásob důl Stalin, Hlubinu
a Máj. V této době jsme museli zastavit důl
Suchá Stonava, o kterém se zmínil soudruh
náměstek, že je to nová šachta.
Není ovšem řádně dokončena,
ale má svůj plán, který musí
plnit. Přesto jsme museli Suchou Stonavu zastavit a všechny
havíře poslat na jinou šachtu. Žádali
jsme, aby nám bylo dáno 8000 m kabelů na
signalizační systém v dole, abychom dostali
ventilátor, protože šachta hodně plynuje,
je tam hodně metanu; abychom dostali potrubí na
vodu, protože to tam nebylo dotaženo. A žádali
jsme o urychlené opravení šachty, aby mohla
být bezpečně puštěna do provozu.
Za týden jsme šachtu pustili. Soudruzi, dostali jsme
hodně slibů, každý nám sliboval
z různých strojírenských fabrik: Soudruzi,
my vám to dodáme - z Mostu, nevím jak se
ta továrna jmenuje, která dělá naše
dispečinky: budete to mít zajištěno.
Dnes mi chybí 4000 m a není to zajištěno.
Myslím, soudruzi, že není správné
takovéto slibování a nedodržování
slibů, protože když my havíři něco
slíbíme, tak se snažíme za každou
cenu to splnit. Ovšem, nesmí nás nikdo při
tom brzdit.
V té nejtěžší době v revíru,
kdy jsme se skutečně radili jeden s druhým
jak na to, president s. Novotný, politické byro
a ÚV strany viděli, že jsme v OKR v těžké
situaci a požádali ÚV KSSS, aby do revíru
přijeli sovětští odborníci, kteří
by nám poradili, jak se z této situace dostat, aby
se v revíru všichni technici i havíři
uklidnili. ÚV KSSS poslal pět předních
odborníků na uhlí, kteří nám
skutečně hodně pomohli a poradili. Nebyla
to pomoc v kanceláři u zeleného stolu, byla
to rada přímo v dole pod zemí. Soudruzi denně
fárali a odpoledne nám řekli, jaké
máme chyby, čeho se dopouštíme a jak
máme postupovat dál. Od sovětských
soudruhů jsme se skutečně naučili
hodně dobrých věcí. My jsme v revíru
vždycky řešili problémy, když se
neplnil plán tím, že jsme svolali poradu ředitelů
a jednali jsme s nimi ve velkém fóru za přítomnosti
předsedů CZV a ZV. Porady trvaly dlouho do nocí,
ovšem neměly žádoucí výsledky.
Soudruzi nám poradili, abychom situaci řešili
tak, že šachta, která neplní, musí
být důkladně prověřena dva
až tři dny; potom na této šachtě
vysvětlit pracujícím další postup,
co se bude dělat, aby všichni havíři
byli seznámeni, jaké opatření udělal
vyšší hospodářský orgán,
případně až ministerstvo. Tak to soudruzi,
děláme v Ostravě a já aspoň
myslím - jestli nám někdo nevěří,
že to tak není - že se nám to daří,
že šachty dostáváme pomalu do pořádku
a revír se spravuje. Vyšlo usnesení ÚV
KSČ, kterým soudruzi po sovětském
dobrozdání podpořili všechny pracující
OKR. Znovu nastal, jak říkám, čerstvý
vzduch v Ostravě. Znovu jsme všichni viděli,
že manko smažeme, Duklu utáhneme a dobře
se nám povede.
Znovu však vypukl velký požár na dole
Čs. armády; znovu v takovém místě,
kde jsme nebyli schopni okamžitě úsek uzavřít.
Znovu byla zastavena šachta, která denně těžila
13 000 tun. Znovu stovky našich záchranářů
na šachtě; dělali jsme všechno pro to,
abychom zachránili "Čs. armádu",
která je naší chloubou v revíru. Tam
jsme se dopustili jedné velké chyby, že jsme
důsledně nesplnili usnesení našeho KV,
že u každé pásové soupravy musí
být jeden horník a že se musí střídat
na pracovišti. Naši vedoucí hospodářští
pracovníci na šachtách to pochopili špatně
a nedali ke každé pásové soupravě
člověka, takže to nebylo hlídáno
tak důsledně, jak to máme dnes.
Někteří říkali: Co bude s produktivitou?
Jak to bude vypadat? Nemohu, nemám lidi . . . atd. Dnes
jsme na to museli dát 2300 lidí, abychom měli
v dolech skutečně bezpečnost na sto procent.
Ústřední výbor strany a vláda
upravily OKR plán, protože jak jsem již řekl
- Dukla, Čs. armáda, Hlubina a Stalin - nemohli
jsme za těchto okolností rozhodně tento plán
zajistit. Na šachtách, které viděly,
že není možno dosáhnout 100 %, docházelo
k tomu, že jim bylo jedno, zda plní "osmdesátku"
nebo "sedmdesátku", a proto se plán změnil.
Naši havíři na šachtách však
zajišťovali kolektivy razičů, abychom
udělali všechno k tomu, abychom manko ne sice úplně
zlikvidovali, ale aspoň snížili na minimum.
Plán byl upraven o 400 000 tun normativní těžby.
Havíři na to reagovali takto: Děláme
teď krok zpět, abychom mohli udělat dva kroky
vpřed. Museli jsme šachty posílit, dát
jim důvěru, nechat je řádně
připravit, aby každá šachta byla vedena
havířsky a nikoliv "dranc-systémem",
jak tomu někde bylo, abychom skutečně se
mohli s naším revírem každému odborníkovi
z kteréhokoliv státu pochlubit.
V této době ještě před usnesením
ÚV strany naši havíři na šachtách
vystupovali na schůzích a říkali,
že je třeba zrušit zkrácenou pracovní
dobu - lépe řečeno přerušit -
a že je třeba učinit vše, aby manko, které
bylo vysoké, bylo možno zlikvidovat. Kdo je z Ostravy,
ten ví, že havíři se vyslovovali pro
tato opatření skutečně dobrovolně,
psali dopisy na ÚV, na ministra a Sdružení,
že se vzdávají zkrácené pracovní
doby až do vyřešení těžkostí
v OKR. Soudruzi, havíři se této velké
výhody vzdali, aby skutečně naší
republice pomohli. (Potlesk.)
Chtěl bych se zastavit u zkrácené pracovní
doby. Jedna věc se mne hodně dotkla, a nejen mne,
ale i všech havířů. Soudruh ministr
Ďuriš informoval ÚV strany, že zkrácená
pracovní doba je na úkor plnění plánu.
Vysvětlím vám, soudruzi, že to pravda
není. Nyní jde o to, aby havířům
bylo přiznáno to, co jim patří, protože
obětavost těchto lidí zasluhuje ocenění.
Víte všichni dobře, že před zavedením
zkrácené pracovní doby se psalo v Rudém
právu, že každý podnik, který začne
se zkrácenou pracovní dobou, dostane 50 % dotaci.
Jak známo, došlo pak k dalším úpravám.
Dověděl jsem se však v Ostravě na krajské
konferenci, jak to vlastně se zkrácením pracovní
doby je. Informoval nás tam soudruh Kolder. Na šachtě
jsme svolali celozávodní výbor ROH a ČSM
a vyhlásili jsme závazek, že důl Fučík
začne se zkrácenou pracovní dobou bez dotace,
to jest bez přísunu lidí a mzdových
fondů. Žádali jsme ovšem soudruha ministra
o dotaci na nové kombajny a pancéřové
dopravníky, které jsme potřebovali k rozšíření
rubání. Takovou dotaci jsme tedy žádali.
Důl Fučík před zavedením zkrácení
pracovní doby dával 5400 tun denně, od 1.
října pak 6600 tun denně. Je jasné,
že to není snížení plánu,
ale 20 % zvýšení. Přitom bylo slyšet
ze všech stran, že to není v pořádku,
že je to na úkor toho či onoho.
Soudruzi, ve dne v noci jsme chodili do dolů a lidi jsme
museli přímo učit, jak změnit organizaci
práce na šachtě, aby šachta mohla o 20
% denně zvýšit plán. Vždyť
se na šachtě nic nezměnilo, žádná
kapacita nepřirostla, nepostavilo se žádné
nové prádlo, žádné třídírny.
Za 5 dní jsme přitom musili dát to, co za
6 dní. Bylo toho dosaženo na dole Ludvík, na
dole Gottwald, Čs. armáda a Dukla. Všechny
tyto šachty, které začaly se zkrácenou
pracovní dobou, dávaly denně značné
množství uhlí nad plán. Když revír
byl v tak těžké situaci, žádali
jsme havíře, aby i v sobotu přišli pomoci
nakopat nějaké tuny, protože manko roste. Soudruzi
přišli a uhlí nakopali, a to zde zdůrazňuji
proto, poněvadž se mi jedná o to, aby si nikdo
nemyslel, že havíři nebo technici jsou ulejváci.
Mohu předložit našemu rozpočtovému
výboru doklady o zkrácené pracovní
době, které ukazují, že nic takového
o čem někteří soudruzi informovali
s. ministra Ďuriše, pravda není.
Víme, soudruzi, že zkrácení pracovní
doby v OKR bylo předčasné. Je rozhodně
vinou SOKD, že jsme dosti dobře neznali dopodrobna
situaci na všech šachtách v tom směru,
jak jsou připraveny k zavedení tohoto opatření.
Na stranické půdě jsme sice slíbili,
že v průběhu r. 1961 k zavedení zkrácení
pracovní doby přikročíme, avšak
tím jsme přestřelili a neřekli celou
pravdu. Nyní skutečně revír připravujeme
a uvidíte, že až jej připravíme
zcela a oznámíme ÚV, že jsme připraveni,
že úkol pak splněn bude.
Nyní bych se chtěl zmínit o tom, jak plníme
tento snížený plán. Říká
se, že plnit snížený plán není
žádné umění: "Máte
to teď lehké" atd. Za říjen jsme
dali 97 500 tun navíc. Zase jsme pracovali jednu nedělní
směnu a vytvořili hodnotu 21 miliónů
korun. Něco podobného se v OKR nestalo již
několik let. V listopadu budeme mít znovu 97 000
tun nad plán. Nemohu samozřejmě dnes předvídat,
jak to dopadne, ale věřím, že jistě
velmi dobře, protože dosavadní výsledky
jsou dobré. Nebudeme žádat po našem ministrovi,
aby nám dával stále nové prostředky,
nebudeme chodit do banky žebrat, ale vytvoříme
dostatek prostředků sami.
Byli i takoví soudruzi, kteří mi řekli.
"Plán je nyní sice nižší,
ale co budeš dělat s přípravou?"
Dnes vám mohu zde prohlásit, že OKR dosahuje
v ražení chodeb světových výkonů,
kterých nenajdete v hornictví na celém světě.
Naši rychloraziči razí, jak možná
někdo z vás ví, chodby profilu A 2 a A 3
v délce 300 až 500 metrů. Takovýchto
výkonů v hornictví není nikde jinde
a každý, kdo do Ostravy v poslední době
přijel, tvrdil, že to není pravda. I první
náměstek ministra z Polské lidové
republiky nevěřil, že jsme vyrubali 220 metrů
šachty za měsíc. Odborníci z různých
států říkají, že naši
raziči mají vzácné ruce. Přípravu
máme ne sice na 100 %, ale na 80 % mechanizovánu.
6300 metrů za říjen a listopad je krásný
úspěch. Přál bych vám, soudruzi,
zbude-li vám čas, abyste se přišli podívat,
jak připravujeme hornictví do budoucna, protože
není daleká doba, kdy havíř bude výhradně
mačkat knoflíky, manuálně pracovat
nebude a uhlí po celých 24 hodin poteče jako
voda. (Potlesk.)
Jak víte, máme velmi dobré kombajnové
kolektivy. V OKR všichni pracující ze šachet,
když mám v pondělí návštěvní
den, chodí za mnou a říkají: Dej nám
kombajn Kirovec nebo Donbas. Stejně jako kdysi havíři
bojovali za to, aby nebyla zaváděna mechanizace,
dnes si téměř nevíme rady s tím,
jak je všechny uspokojit, aby mohli dobývat kombajny.
Svědčí to o tom, že tato změna
u nás v revíru skutečně pomáhá.
Zmíním se pak o tom, jakou pomoc budeme potřebovat
od přítomných soudruhů ministrů,
abychom mohli dávat tolik uhlí, kolik je třeba.
Nyní bych se chtěl krátce zmínit o
roku 1962. Snažím se odpovědně dát
Národnímu shromáždění
odpověď, jak na to půjdeme. V roce 1962 nemáme
pokryto 375 000 tun normativní těžby. Toto
množství jsme nemohli dát šachtám
do plánu, protože, jak jsem již řekl,
třem šachtám bylo třeba plán
snížit: Dukla 320 000 tun, Hlubina 112 000 tun a Máj
312 000 tun. Ostatní šachty revíru přijaly
úkoly plánu třetí pětiletky.
Ještě je tam Urx, který má malé
snížení. Celý výpadek v rámci
revíru je představován šachtami, které
jsem uvedl.
Chceme v příštím roce nerozepsaný
úkol 375 000 tun řešit tak, že budeme
jednu šachtu po druhé a jeden kolektiv za druhým
mobilizovat, přijímat závazky a soutěžit,
abychom dostali co nejvíce tun v nadplánu ve všedních
dnech a další tuny, abychom získali urychlením
generálních oprav, protože generální
opravy představují v revíru výpadek
asi 600 000 tun. V roce 1962 musíme postup prací
urychlit, abychom se rychle dostali do lepší situace.
Víme, že národní hospodářství
nepotřebuje uhlí normativní. Soudruh Šimůnek
říká: Misko, nechci vidět normativní
uhlí, ale to co je ve vagónech. Vím, že
to tak je a vím také, že nejsme žádní
"grófové".
Přesto, že Poláci mají větší
bohatství uhlí než my, viděl jsem nedávno
v Polsku, že dělají tzv. haldex, kde několik
let staré haldy se třídí přes
prádla a znovu se z nich získává uhlí.
Z jedné haldy se dosahuje 20 % použitelného
paliva, které je představováno prachem a
jemným uhlím. Tento postup by bylo žádoucí
zavádět i u nás.
Kdybych neznal situaci a někdo mi řekl, že
je u nás o uhlí nouze, nevěřil bych
mu. Mohl bych totiž dokázat na stovkách příkladů,
že se s černým uhlím dobře nehospodaří.
Bojujeme za zvýšení plánu a někteří
soudruzi si s uhlím dělají co chtějí.
Když některým podnikům dáváme
plyn, zavřou ventily a řeknou: To nechci, to je
drahé, pusťte to do vzduchu. Takové případy
v Ostravě skutečně byly.
Existují také celé haldy kalů. Pamatuji
se dobře, že se s nimi vždy doma topilo. Dnes
jsme takoví "grandi", že s tím topit
nebudeme, chceme kostku, ořech, uhlí kusové
atd. A kolik tisíc tun toho v Ostravě leží.
Je třeba to dát do bilance, aby každá
továrna u nás dostala určitý díl,
a my se postaráme, abychom všechny kaly hospodárně
využili.
Bylo by třeba se zamyslit také nad následující
věcí: aby se s uhlím dobře hospodařilo,
bylo by žádoucí zvýšit cenu uhlí
pro továrnu. Uhlí totiž u každého
závodu představuje snad 2 až 2 1/2
% na nákladech a proto není třeba, aby se
s ním šetřilo. Kdyby toto procento v nákladech
bylo vyšší, každý ředitel
podniku by se na uhlí díval jinak a jinak by je
do kotle nebo jinám přikládal.
V revíru se vyskytuje další závažný
problém, a to hospodaření s materiálem.
Každý měsíc pouštíme do
dolů OKR asi 4000 vagónů materiálu
- dřevo, potrubí, kolejnice, různé
stroje, oblouky, TH výstroj atd. Za rok plníme asi
23 000 tun šrotu. Znamená to množství,
které z dolů dostaneme nazpět. Stovky tisíc
tun ročně však činí materiál,
který do dolů jde. Jak to děláme?
Vysvětloval jsem již několikrát, jak
na šachtách hospodaříme. Stále
říkáme: Produktivita práce a produktivní
konta na šachtách. Materiál dodáme do
dolů a zabudujeme, ale nemáme dostatek sil, abychom
jej opět vytáhli a využili. Netvrdím,
že se to děje vždy, avšak v mnoha případech
je tomu tak.
Razíme např. denně 1300 metrů chodeb
v revíru, tj. 1300 metrů železných oblouků,
které snad znáte. Jeden "hajcman" stojí
240 až 320 Kčs. Říkáme, že
nemáme lidi na neproduktivní konta, a proto to necháváme
v dolech a zavalíme. Přitom by bylo možné,
aby havíř, který je částečným
důchodcem, s jedním pomocníkem vytáhl
za směnu nejméně 4 "hajcmany".
Ptal jsem se, kolik tuna "hajcmanů" představuje
tun uhlí a dověděl jsem se, že jsou
to asi 3 tuny uhlí, z kterého se vyrábí
koks. Je to tedy trochu divné. Stejně tak je tomu
co se týče kolejnic atd., a to proto, že na
příslušném kontě nemáme
k dispozici lidi. Důl je věc, která se denně
pohybuje, nemáme to zařízeno jako někde
v továrně, kde např. fréza stojí
od Nového roku až do Silvestra. Máme denně
celý důl se všemi stroji v pohybu z místa
na místo, protože havíři porubní
frontu vyrubou a jde se dále. Není to maličkost.
Dívejme se na produktivitu ze společenského
hlediska a nenechávejme zbytečně v nových
hutích vyrábět tisíc tun "hajcmanů",
kolejnic a ostatního materiálu. Nejde totiž
jen o výrobní hodnotu. Materiál je dodán
prostřednictvím železnice, skládáme
jej ručně, protože nemáme autojeřáby.
Pak se znovu nakládá na vozíky, doprava do
podzemí, vyžaduje to možná 50 lidí,
chceme-li dopravit jeden oblouk od výrobce až na místo
určení. Bude proto třeba skutečně
se podívat na produktivitu šachty přímo
na šachtě a odpovědně si říci:
Ano, je tomu skutečně tak, je třeba to změnit.