Nedostatky v plnění plánu práce souhrnně
řečeno spočívají především
ve špatné organizaci práce, v nízké
úrovni kvalifikace pracovníků, v nedostatečné
technickoekonomické efektivnosti investiční
výstavby a v neposlední řadě i v neplnění
úkolů technického rozvoje.
Ukazatelé produktivity práce na rok 1962 musí
odpovídat náročnosti úkolů,
které si v národním hospodářství
klademe, a musí být rozhodně vyšší,
než ministerstva v současné době navrhují.
Jejich splnění bude vyžadovat, aby resorty
a podniky věnovaly rozpisu na jednotlivé závody
značnou pozornost. Úkoly produktivity práce
musí rozepsat diferencovaně podle konkrétních
podmínek a zabezpečit jejich důsledné
plnění již od počátku roku. Toto
je základní úkol, jestliže má
být plánované zvýšení
produktivity práce v příštím
roce splněno. V příštím roce
nelze počítat s dalším zvýšením
přírůstku zaměstnanosti, neboť
zdroje pracovních sil jsou již značně
omezeny. Přírůstek zaměstnanosti se
musí pohybovat zhruba na úrovni stanovené
třetí pětiletkou. Stanovení úkolů
nad tuto úroveň by bylo nereálné,
a neodpovědné.
Při každé příležitosti byla
a je vyzdvihována důležitost technického
rozvoje, který má vytvořit předpoklady
pro dosažení vysoké úrovně produktivity
práce a pro podstatné zvýšení
efektivnosti národního hospodářství
vůbec. I v letošním roce musíme však
konstatovat, že soustavná péče o technický
rozvoj je hluboce zanedbávána.
Nedoceňování významu vědy a
techniky charakterizuje nejlépe plnění státního
plánu vývoje a osvojení výroby nových
průmyslových výrobků, které
je v roce 1961 velmi neuspokojivé. Podle předběžné
kontroly je například v ministerstvu chemického
průmyslu ohroženo plnění asi 56 % plánovaných
úkolů, v palivech asi 40 %, v ministerstvu těžkého
strojírenství rovněž asi 40 % plánovaných
úkolů a obdobně je tomu i v ostatních
resortech. Jestliže nevyvodíme důsledky z toho,
že plán technického rozvoje se hluboko neplní,
jestliže zásadně nezměníme tento
stav, pak se nedopočítáme zdrojů růstu
produktivity práce. Plán výzkumu a vývoje
je často pokládán za něco, co lze
beztrestně a bez následků odkládat
na pozdější dobu. Podniky dávají
často přednost krátkodobým zájmům
své hmotné zainteresovanosti před dlouhodobými
zájmy národního hospodářství.
Podstatné zvýšení vlivu techniky nutno
dosáhnout především posílením
plánovitosti vědeckotechnického rozvoje,
zvýšením odpovědnosti a vytvářením
konkrétních předpokladů pro plnění
plánu technického rozvoje. Je nutno, aby rozvoj
a využívání vědy a techniky se
staly základem řízení národního
hospodářství.
To se musí projevit především v oblasti
plánování výzkumu a vývoje,
přípravy a výchovy vědeckých
a technických kádrů, výroby technicky
progresívních strojů a zařízení
a v investiční výstavbě. Pro vyšší
účinnost vědy a techniky musíme vytvořit
též předpoklady zlepšením společenské
organizace práce a zejména zlepšením
specializace a kooperace vnitřní i mezinárodní.
Ale především je už třeba skončit
jen s formálním oceňováním
významu technického rozvoje a přejít
k důsledné organizátorské činnosti.
Důležitým předpokladem technického
rozvoje je zabezpečení růstu kvalifikace
pracovníků, bez nichž nejsou myslitelné
záměry v mechanizaci, automatizaci a zavádění
progresívních technologií, bez nichž
není ani myslitelné důsledné využívání
předností zemědělské velkovýroby.
Je možno říci, že určitých
kladných výsledků bylo dosaženo již
v letošním roce.
Tak v letošním roce bylo přijato do prvních
ročníků denního studia na technikách
a universitách téměř o 1000 posluchačů
více proti roku 1960. V roce 1962 předpokládáme,
že denního studia na technických a universitních
vysokých školách se zúčastní
již 63 000 posluchačů, to je téměř
o 8000 posluchačů více než ve školním
roce 1960/61.
Do prvních ročníků středních
odborných škol bylo přijato v roce 1961 pouze
přibližně tolik posluchačů jako
v roce 1960, to je zhruba 40 000. Pro rok 1962 však počítáme
s tím, že počet nově přijímaných
žáků do těchto odborných škol
se zvýší o více než 6000.
Příznivě se rozvíjí studium
pracujících při zaměstnání.
Tak na vysokých školách bylo do studia při
zaměstnání v roce 1961 přijato o 1600
nových posluchačů více, než předpokládal
plán. Důležité přitom je, že
vzrůst počtu posluchačů je především
v technických oborech. V roce 1962 počítáme,
že počet studentů na vysokých školách
ve studiu při zaměstnání překročí
26 000 posluchačů, a bude tak tvořit téměř
třetinu všech studentů vysokých škol.
Stále více stoupá i význam středních
škol pro pracující, které poskytují
úplné středoškolské vzdělání
při zaměstnání. Zatímco v roce
1960 studovalo na těchto školách 5600 žáků,
zvýšil se jejich počet v roce 1961 již
na 14 100 a v roce 1962 se předpokládá, že
dosáhne výše 20 500 žáků.
To dokazuje, že především tímto
způsobem získá převážná
část mládeže úplné středoškolské
vzdělání do roku 1970, a bude tak splněno
usnesení XI. sjezdu Komunistické strany Československa.
Musíme si však být vědomi toho, že
přes toto zvyšování počtu posluchačů
na vysokých a odborných školách existuje
stále velký nedostatek odborných kádrů
téměř v každém odvětví
národního hospodářství. To
svědčí o tom, že nestačíme
zatím ani uspokojovat naše současné
potřeby, ačkoliv právě v přípravě
kvalifikovaných kádrů měli bychom
mít určitý předstih před potřebami
národního hospodářství. Bude
proto třeba - jak o tom také jednalo poslední
zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa - počty
studujících na vysokých a středních
odborných školách v příštích
letech pronikavěji zvyšovat a formy studia při
zaměstnání dále rozvíjet.
Předpokladem k neustálému růstu počtu
posluchačů na vysokých a odborných
školách a jejich úzkého spojení
s technickým vývojem je pomoc závodů
při zabezpečování dostatečného
počtu kvalifikovaných učitelů. Neméně
důležité i včasné dokončení
výstavby několika rozestavěných vysokých
škol, zvláště Českého vysokého
učení technického v Praze, Vysoké
školy zemědělské v Suchdole a v Nitře
a Slovenské vysoké školy technické v
Bratislavě.
Byla dále rozšířena materiální
a kádrová základna pro poskytování
zdravotnických služeb. Byly otevřeny nové
nemocnice v Hořovicích, Prievidze a Bardejově,
Ledči nad Sázavou a Ostrově. Lůžkový
fond se v roce 1961 zvýší o 3400 lůžek,
počet míst v jeslích o 5000 nových
míst a zařízeních sociální
péče zhruba o 4000 míst. Přestože
jde o poměrně značné přírůstky
těchto zařízení, je třeba vidět,
že nebude dosaženo úkolů stanovených
plánem, a to zejména pro zaostávání
stavebních a adaptačních prací. Velkým
nedostatkem je, že nebyla věnována dostatečná
pozornost zajištění plánovaných
počtů míst v ústavech pro defektní
mládež. Bude proto třeba, aby národní
výbory se důsledněji zabývaly zajišťováním
plánu na úseku zdravotnictví a sociální
péče.
V roce 1961 došlo k dalšímu zlepšení
v zásobování léčivy a zdravotnickým
materiálem. Jen na léčiva bylo vydáno
v průměru na jednoho obyvatele za rok 110 Kčs.
Ke zvýšení došlo především
v přípravcích pro účely prevence,
jako jsou séra, očkovací látky a vitamíny.
Zdravotnická výroba v roce 1961 vzroste proti roku
1960 o 28 %. Zavedeno bylo 35 nových výrobků.
Úkoly plánu na rok 1962 se zajišťují
převážně v plánech jednotlivých
krajských národních výborů
rozšířením lůžkového
fondu o 3700 lůžek. Jde zejména o otevření
nových nemocnic ve Stodě, Třinci, Karviné,
Žiaru nad Hronom, Královém Chľmci a Snině.
Podstatné zvýšení kapacit má
nastat v jeslích, kde se předpokládá
zvýšení o 6800 míst. V ústavech
sociální péče máme získat
v roce 1962 nových 5400 míst.
Ve zdravotnické výrobě má dojít
v roce 1962 k dalšímu zvýšení o
16,6 %; plánuje se zavedení dalších
30 nových léčiv. Velký význam
bude mít i výroba preparátů, které
jako doplňky krmiv umožní zvýšení
výroby masa a hospodárnější krmení
telat.
V souladu se záměry a cíli třetího
pětiletého plánu vytyčil plán
na rok 1961 významné úkoly pro zajištění
dalšího růstu osobní spotřeby
obyvatelstva. Celkový objem maloobchodního obratu
stanovený plánem pro letošní rok znamená
zvýšení proti skutečnosti dosažené
v minulém roce o 3,6 %.
Průběh plnění tohoto plánu,
jakož i vývoj dodávek zboží z domácí
výroby lze co do objemu pokládat vcelku za uspokojivý.
V zásobování obyvatelstva však stále
ještě není plně uspokojována
spotřebitelská poptávka po některých
druzích předmětů dlouhodobé
spotřeby, jako jsou například chladničky,
některé typy televizorů a podobně.
Není též uspokojována poptávka
po některých druzích textilních výrobků,
jakož i některých dalších průmyslových
výrobcích běžné potřeby.
Otázkami zásobování obyvatelstva se
v letošním roce zabývala již několikráte
vláda a přijala opatření, aby nedostatky
byly v souladu s možnostmi postupně odstraňovány.
V tomto směru mohou závody při větší
péči mnoho zlepšit, zejména pokud jde
o odstranění sortimentních nedostatků
u některých výrobků spotřebního
charakteru, jako je např. dětská konfekce
a obuv.
Na základě dosavadního vývoje v plnění
plánu maloobchodního obratu předpokládáme,
že celkový objem prodeje zboží v obchodě
bude v letošním roce zhruba o 4 miliardy Kčs
větší než v roce 1960 a asi o 500 - 700
mil. Kčs větší, než stanovil plán
na letošní rok. Na základě toho lze
předpokládat, že v roce 1961 bude dosaženo
celkového vzestupu osobní spotřeby asi o
3,8 %.
Překročení maloobchodního obratu v
letošním roce bylo ovlivněno i tím,
že peněžní příjmy obyvatelstva
v důsledku vyšší zaměstnanosti
v našem hospodářství rostly rychleji,
než předpokládal třetí pětiletý
plán. Současně však bude i očekávaný
objem dodávek zboží pro obchod větší,
než se uvažovalo ve třetí pětiletce,
a to asi o 2,7 mld. Kčs. To umožnilo nejen překročit
plánovaný objem maloobchodního obratu, ale
i doplňovat zásoby v obchodě.
Pro rok 1962 se předpokládá další
růst osobní spotřeby. Náročné
úkoly, které vytyčujeme v oblasti výroby
na příští rok, vyžadují,
aby růst osobní spotřeby byl zaměřen
především na krytí vzestupu pracovních
příjmů obyvatelstva. Proto i v plánovaných
opatřeních zajišťujících
další růst životní úrovně
počítáme pouze s provedením takových
opatření, která budou mít bezprostřední
vliv na zvýšení zájmu pracujících
na plnění a překračování
plánovaných úkolů v rozvoji národního
hospodářství.
I když bylo dosaženo toho, že celkový obrat
zahraničního obchodu bude v letošním
roce téměř o 7 % vyšší proti
roku 1960, přesto nepříznivé vlivy
způsobily, že cílů plánu v roce
1961 nebude dosaženo.
Plán zahraničního obchodu na rok 1961 předpokládal
předstih vývozu před dovozem. Zaostávání
dodávek pro vývoz na jedné straně
a neustále nové a vyšší požadavky
na dovozy na straně druhé však vedly k odlišnému
vývoji, než předpokládal plán.
Z vývoje v letošním roce musíme učinit
závažné závěry pro rok 1962.
Vyžaduje to především prosadit v práci
všech ministerstev a výrobních hospodářských
jednotek zásadu, že dodržení všech
plánovaných dodávek pro vývoz je prvořadým
úkolem. Je třeba, aby dodavatelské a odběratelské
vztahy mezi podniky zahraničního obchodu a výrobními
závody byly včas uzavřeny. V co nejkratší
lhůtě je třeba vyjasnit náplň
dodávkových úkolů na rok 1962 mezi
zahraničním obchodem a výrobou a zabezpečit,
aby výrobní závody plnily rovnoměrně
a s předstihem své dodávky pro vývoz.
Současně je nezbytné nastolit přísný
režim hospodárnosti v dovozu a provést přísnou
prověrku všech uplatněných dovozních
požadavků na všech úsecích hospodářství.
Soudružky a soudruzi! Celý rozbor nynějšího
stavu přípravy plánu možno shrnout tak,
že v důsledku nesplnění rozhodujících
úkolů v roce 1961 je nutno přikročit
k některým úpravám původně
uvažovaných úkolů plánu na rok
1962.
Úprava plánu na rok 1962 nebude v žádném
případě znamenat stanovení lehce splnitelných
úkolů. Budeme vycházet z celkových
možností národního hospodářství
a budeme usilovat o to, aby úkoly jednotlivých odvětví
byly reálné při náročné
mobilizaci hmotných a finančních zdrojů
a zdrojů pracovních sil.
Nemůžeme připustit, aby nedostatky letošního
roku se opakovaly i v roce 1962. Je to vyloučeno, protože
by to ohrozilo rozvoj našeho hospodářství
v příštích letech. Přitom si
musíme uvědomit, že naše potíže
vyplývají většinou z příčin
vnitřních. Podstata problému netkví
ani v samotném tempu rozvoje, ani ve velikosti strukturální
změny, s kterou v plánech počítáme.
Příčiny našich obtíží
- a to musíme v prvé řadě vidět
- spočívají v míře včasného
a konkrétního technického a organizačního
zajištění plánovaného tempa a
předpokládané strukturální
změny národního hospodářství.
Můžeme vzít jedno odvětví za
druhým z těch, kde dnes dochází k
neplnění plánu, a vždy dojdeme k závěru,
že jednou ze základních příčin
je nedostatek soustavného a plánovitého vytváření
technických a organizačních podmínek
pro realizaci plánu.
Ústřední výbor na svém posledním
zasedání podrobně se zabýval nedostatky
řídící a organizátorské
práce, které jsou důsledkem toho, že
státní a pracovní disciplína není
stále na dostatečné úrovni. Nová
organizace a nové způsoby řízení
plánování a financování znamenaly
další posílení pravomoci nižších,
jak správních, tak i hospodářských
orgánů, současně však měly
zabezpečit upevnění centrálního
řízení. V tom byl smysl přijímaných
opatření, která znamenala vytvořit
předpoklady pro bezprostřední řízení
a rozhodování při přísném
dodržování nejvyšších zájmů
státu. Dnes jsme však svědky toho, že
tato jednota celospolečenských zájmů
se zájmy dílčími, která je
nezbytná, byla na mnoha úsecích našeho
hospodářského života narušena.
Jinak by se nemohlo stát, že v řadě
případů byl letos podnikový plán
v rozporu s plánem resortu.
Zvýšení pravomoci v jednotlivých resortech
a na výrobních hospodářských
jednotkách předpokládalo podstatné
zdokonalení dodavatelsko-odběratelských vztahů.
Jak v roce minulém, tak v roce letošním jsme
však byli svědky toho, že organizování
těchto vztahů nemá zatím potřebné
místo v celé soustavě řízení
a plánování. Uskutečňování
těchto vztahů nesmí být pouze nějakým
administrativním úkonem, ale prací vysoce
odpovědnou, prací, která ověřuje
a zajišťuje uskutečnění plánovaných
úkolů. Jsme svědky toho, že vyjasňování
dodavatelsko-odběratelských vztahů není
tímto způsobem vždy chápáno.
Co říci např. tomu, že hutní
průmysl, který neplní plán výroby
válcovaného materiálu, vyrábí
často sortiment, pro který není plánován
žádný odběratel. Avšak na druhé
straně odběratelé tento nepotřebný
sortiment podle falešné zásady "že
se to může hodit" nebo "lepší
něco než nic" odebírají a tím
nenutí výrobu, aby s takovouto praxí skoncovala.
Posl. Harus: Ať to soudruh ministr Šmok vysvětlí.
Předseda Státní plánovací komise
Šimůnek: Včasné a přesné
sjednávání dodavatelsko-odběratelských
vztahů je nesmírně důležitou
podmínkou pro realizaci plánovaných úkolů,
jedním z důležitých předpokladů
pro to, aby ke splnění plánu mohly být
mobilizovány masy pracujících a správně
využívána jejich iniciativa a uvolněna
tak cesta k dalšímu rozvoji socialistického
soutěžení.
Celý soubor dodavatelsko-odběratelských vztahů
na všech stupních řízení národního
hospodářství, počínaje ministerstvy
a konče podniky, musí dávat jednoznačnou
odpověď, že úkoly státního
plánu jsou beze zbytku zabezpečeny.
Důležitým předpokladem pro úspěšné
projednání dodavatelsko-odběratelských
vztahů je dodržování plánovací
disciplíny. Schválí-li vláda limity
investičních a jiných materiálových
potřeb, vychází přitom z reálných
možností národního hospodářství.
Odběratelé a investoři však často
zapracovávají do svých návrhů
plánů vyšší nároky na investice
a materiály, než odpovídá možnostem
národního hospodářství. Nedodržení
limitů pak přímo znemožňuje,
aby byl plán ve všech podrobnostech dodavatelsko-odběratelským
jednáním svázán v souladu s koncepcí
založenou ve směrnicích schválených
vládou.
Jestliže rázně nezavedeme pořádek
do odběratelsko-dodavatelských vztahů, jestliže
neprosadíme, aby jednání o nich byla důležitou
součástí plánovacích prací,
pak i dílčí porušování
vztahů ve svém souhrnu vede i k neplnění
velkých úkolů a závazků.
Nedostatečná pozornost je rovněž věnována
chozrasčotu, zejména vnitropodnikovému; ukazatel
hrubá výroba, který je velmi nepřesný,
je stále ve větším měřítku
používán i uvnitř podniku; nedostatečně
se prověřují normy zásob.
Malá péče řídících
orgánů je věnována snižování
vlastních nákladů a vůbec otázkám
hospodárnosti. Ředitelé závodů
zajišťují mnohdy výrobu bez ohledu na
hospodárnost, dochází k plýtvání
s materiálem, zbytečným přepravám
zboží, značným neproduktivním
nákladům a ztrátám ze zmetků.