Podepsaní navrhují,
aby se Národní shromáždění
usneslo na tomto zákoně:
Vítězství socialismu
v naší vlasti, jehož dosáhl pracující
lid podvedením Komunistické strany Československa,
vytvořilo předpoklady, aby v období budování
vyspělé socialistické společnosti,
v němž se shromažďují další
síly a vytvářejí nové materiální
a kulturní zdroje pro budoucí přechod ke
komunismu, byly v duchu Ústavy Československé
socialistické republiky dále všestranně
upevňovány podmínky pro další
zvyšování a prohlubování péče
o člověka.
Nedílnou součástí
tohoto úsilí je plánovité a systematické
rozvíjení všestranné péče
o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
a o zlepšování pracovních podmínek,
zejména pracovního prostředí, v souladu
s předpoklady vytvořenými dosavadním
vývojem i s perspektivami dalšího rozvoje naší
společnosti.
Účinné rozvíjení
této péče vyžaduje, aby byla zvýšena
odpovědnost všech orgánů, které
řídí práci a organizují výrobu,
jakož i odpovědnost národních výborů
za soustavné zvyšování bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a aby zároveň
byla posilována aktivní účast pracujících,
Revolučního odborového hnutí a ostatních
společenských organizací na řešení
otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci a na provádění opatření
vedoucích k jejich stálému zdokonalování.
K dosažení těchto
cílů Národní shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
(1) Péče
o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
a o stálé zlepšování pracovních
podmínek je v Československé socialistické
republice rovnocennou a neoddělitelnou součástí
plánování a plnění výrobních
a ostatních pracovních úkolů. Proto
všechny orgány, které plánují
nebo stanoví pracovní úkoly, organizují,
řídí a kontrolují práci, jsou
povinny soustavně vytvářet podmínky
pro bezpečnou a zdravou práci, pro předcházení
pracovním úrazům a nemocem z povolání,
jakož i onemocněním vznikajícím
vlivem pracovního prostředí.
(2) Nezbytným předpokladem
pro stálé a účinné zlepšování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a ostatních pracovních podmínek, zejména
pracovního prostředí, je nejširší
účast a tvůrčí iniciativa pracujících,
Revolučního odborového hnutí a ostatních
společenských organizací.
(3) Národní
výbory jako orgány státní moci a správy
a jako nejširší organizace pracujících
pečují při organizování hospodářské
a kulturní výstavby na svém území
o stálé zdokonalování bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci na všech
pracovištích svého obvodu.
Všechny orgány, které
pečují o bezpečnost a ochranu zdraví
při práci, plní své úkoly v
nejužší soudružské spolupráci,
vzájemně si přitom pomáhají
a důsledně se opírají o aktivní
účast a tvůrčí iniciativu pracujících.
Při hodnocení výsledků
práce a při jejím odměňování
se přihlíží též k tomu,
jak byla zajišťována bezpečnost a ochrana
zdraví při práci.
(1) Bezpečnost
a ochrana zdraví při práci podle tohoto zákona
se zajišťuje pro pracující ve všech
odvětvích národního hospodářství,
členy jednotných zemědělských
družstev, členy výrobních družstev,
učně, žáky, studenty při vyučování,
zejména při polytechnické výchově
a výrobní práci v rámci školní
výuky, brigádníky i ostatní pracující
v jiných orgánech a organizacích.
(2) Výchova a výuka
k bezpečné práci a k ochraně zdraví
při práci se zajišťuje také na
školách a ve výchovných zařízeních.
Učňům, žákům a posluchačům
odborných a vysokých škol, zejména technického
směru se zajišťuje výuka bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci úpravou
učebních plánů a učebních
osnov těchto škol.
(3) Ženám,
mladistvým, osobám se změněnou pracovní
schopností a osobám pracujícím za
zvlášť obtížných podmínek
(podzemí, v horkých provozech, v provozech, v nichž
se vyskytují v nadměrné míře
škodliviny nebo v nichž jsou pracující
vystaveni účinkům škodlivého
záření anebo ve zvýšené
míře nebezpečí nákazy apod.
se zajišťuje bezpečnost a ochrana zdraví
při jejich práci též zvláštní
úpravou jejich pracovních podmínek, např.
úpravou a rozdělením pracovní doby,
zvláštními hygienickými a ochrannými
opatřeními nebo stanovením prací,
jimiž nesmějí být zaměstnáváni.
(1) Za zajišťování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a za zlepšování pracovních podmínek,
zejména pracovního prostředí, odpovídají
všechny orgány, které plánují
nebo stanoví pracovní úkoly, organizují,
řídí a kontrolují práci. Za
splnění těchto povinností odpovídají
osobně v rozsahu své funkce a náplně
své činnosti vedoucí pracovníci na
všech stupních řízení (ředitelé
sdružení, ředitelé podniků a
závodů, vedoucí jiných organizací,
vedoucí provozu, mistři, vedoucí čet
apod.), jakož i všechny další osoby pověřené
organizací, řízením a kontrolou práce.
(2) Vedoucí nadřízených
orgánů jsou dále odpovědni za usměrňování,
koordinování, řízení a pravidelné
provádění kontroly, jak jsou v podnicích
a závodech jim podřízených dodržovány
předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci a jak jsou uskutečňována
opatření ke zlepšování pracovního
prostředí a ostatních pracovních podmínek.
Jsou rovněž odpovědni za usměrňování
výzkumu a vývoje i na otázky bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci.
(3) Ve výrobních
družstvech odpovídá za bezpečnost a
ochranu zdraví při práci představenstvo
a vedle něho na úsecích své činnosti
též všechny osoby pověřené
organizováním, řízením a kontrolou
práce (vedoucí závodů, provozoven,
mistři apod.).
(4) Všichni pracovníci
odpovědní za bezpečnost a ochranu zdraví
při práci jsou povinni při své činnosti
soustavně se opírat o účast a tvůrčí
iniciativu pracujících, Revolučního
odborového hnutí a ostatních společenských
organizací. Jsou zejména povinni pečlivě
se zabývat podněty a oznámeními pracujících
a projednávat všechny otázky bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci se všemi
pracujícími, jichž se týkají,
a odpovědně je řešit.
(1) Orgány odpovědné
za bezpečnost a ochranu zdraví při práci
jsou povinny komplexně zajišťovat zvyšování
úrovně bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci současně s rozvojem výroby
a důsledně uplatňovat zásady bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci na všech
úsecích své činnosti, zvláště
při plánování a stanovení pracovních
úkolů, při vytváření
podmínek pro jejich provádění i při
jejich plnění a kontrole. Jsou proto povinny uplatňovat
tyto zásady zejména
a) při přípravě
podkladů a sestavování návrhů
plánů rozvoje národního hospodářství,
plánů odvětví, podniků a závodů,
b) při provádění
revizí technických zařízení
jako nedílné součásti preventivní
údržby,
c) při projektování,
výstavbě a rekonstrukci provozoven, při uvádění
nových kapacit a zařízení do provozu,
jakož i při údržbě a opravách
budov, zařízení a pracovišť tak,
aby odpovídaly předpisům o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci a aby nebyly
přejímány a uváděny do provozu
nebo ponechávány v užívání
budovy, provozní prostory, stroje a zařízení,
které těmto předpisům neodpovídají,
d) při stanovení parametrů,
navrhování, konstrukci, výrobě a dovozu
strojů, provozních zařízení,
ochranných pracovních prostředků,
pracovních pomůcek a nářadí
a při jejich opravách a údržbě,
popřípadě rekonstrukcích,
e) při stanovení vývojových,
výzkumných a tematických úkolů
a při navrhování a zavádění
nových technologických a pracovních postupů,
f) při organizaci práce
a její kontrole,
g) při tvorbě technickohospodářských
norem též se zřetelem k požadavkům
fyziologie práce,
h) při organizaci mezd, tvorbě
mzdových předpisů, volbě forem mzdy,
při stanovení odměn za vyřešení
vývojových, výzkumných a tematických
úkolů,
i) při soustavné výchově
pracujících, zejména mladistvých a
učňů, nově přijatých
pracovníků a pracovníků přecházejících
na nová pracoviště nebo na nové druhy
a způsoby práce, jakož i při výchově
pracovníků odpovídajících za
bezpečnost a ochranu zdraví při práci
na pracovišti,
j) při rozmisťování
pracovníků se zřetelem na jejich schopnosti
a zdravotní stav a při výběru pracovníků,
kteří mají být pověřeni
organizováním a řízením práce.
(2) V zájmu zvyšování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
jsou odpovědné orgány povinny rovněž
a) zřizovat a udržovat
potřebná zařízení a provádět
nutná technická a organizační opatření
podle nejnovějších poznatků vědy
a techniky,
b) nahrazovat fyzicky velmi namáhavé
a rizikové práce novými pracovními
postupy, mechanizací, automatizací, hermetizací
apod.,
c) předem hlásit příslušným
orgánům státního odborného
dozoru rozšíření a změny výroby,
zejména v technologickém postupu,
d) poskytovat pracujícím
bezplatně potřebné ochranné pracovní
prostředky, zajišťovat jejich používání
a udržovat je v použitelném stavu,
e) soustavně kontrolovat,
jak je zajišťována bezpečnost a ochrana
zdraví při práci a zvyšována
její úroveň, a urychleně odstraňovat
zjištěné nedostatky,
f) soustavně instruovat pracovníky
pověřené organizováním a řízením
práce, jakož i všechny ostatní pracovníky,
a to zejména pracovníky na rizikových pracovištích,
a pravidelně ověřovat jejich znalosti předpisů
o bezpečnosti a ochraně zdraví při
práci,
g) bezodkladně zjišťovat
a odstraňovat příčiny pracovních
úrazů a nemocí z povolání.
(3) Při komplexních
rozborech výsledků práce jsou odpovědné
orgány povinny také zjišťovat, zda během
pracovního procesu byly dodržovány zásady
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
a provádět účinná opatření
k odstranění zjištěných závad.
(1) Ustanoví-li
ředitel podniku nebo závodu podle konkrétních
výrobních podmínek odborného pracovníka,
aby mu pomáhal při plnění úkolů
souvisících s bezpečností a ochranou
zdraví při práci, není tím
dotčena jeho vlastní odpovědnost ani odpovědnost
ostatních vedoucích pracovníků.
(2) Ustanovením
oborného pracovníka (odst. 1) zůstává
nedotčena působnost zvláštních
orgánů, jako jeřábových referentů,
protiprašných techniků, revizních techniků
elektrických zařízení apod.
Orgány zajišťující
hromadnou dopravu osob jsou povinny zajišťovat bezpečnost
v železniční, silniční a městské
dopravě a v ostatních dopravních službách,
soustavně zvyšovat její úroveň
a zdokonalovat bezpečnostní a hygienická
opatření.
(1) Nedílnou a
trvalou součástí kvalifikačních
požadavků stanovených pro účely
odměňování práce musí
být znalost předpisů o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci.
(2) Při poskytování
prémií a jiných odměn je nutno přihlížet,
jak pracovníci dodržují předpisy o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci.
(1) Při stanovení
platů, jakož i při přiznávání
prémií a jiných odměn vedoucím
a ostatním hospodářským a technickým
pracovníkům se uplatňuje též
hledisko, jak tito pracovníci při plnění
svých úkolů vytvářejí
podmínky pro trvalé zlepšování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(2) Na soustavném
zlepšování pracovních podmínek
a snižování pracovního rizika je třeba
hmotně zainteresovat i výzkumné pracovníky,
projektanty, konstruktéry, zlepšovatele, vynálezce
apod.
(1) Při hodnocení
výsledků socialistického soutěžení,
při přiznávání odměn
vítězům tohoto soutěžení,
jakož i při rozhodování o výši
podílů do podnikových fondů pracujících
a obdobných fondů se musí vycházet
ze zásady jednoty výrobně ekonomických
výsledků a stavu bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci v závodě.
(2) Prostředků
určených na mimořádné odměny
a na odměny vítězům v socialistickém
soutěžení je třeba využívat
také ke hmotnému zainteresování jednotlivců
nebo kolektivů na zlepšování stavu bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci.
(1) Pracující
se aktivně zúčastňují na řešení
všech otázek souvisících s prováděním
a kontrolou péče o bezpečnost a ochranu zdraví
při práci. Pracující zejména
a) projednávají a navrhují
v souvislosti s účastí na přípravě
a sestavování všech plánů a na
jejich rozpisu i kontrole plnění opatření
směřujících ke zlepšení
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
b) účastní se
při sestavování výhledových
plánů rozvoje bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci a zlepšování pracovního
prostředí,
c) požadují při
sestavování a uzavírání kolektivních
smluv a dílenských úmluv, aby v nich byly
obsaženy závazky ke zlepšení bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci,
d) projednávají za
účasti zástupců závodů,
popřípadě jiných hospodářských
orgánů, na výrobních poradách,
schůzích a shromážděních
pracujících v závodech a na pracovištích
stav bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
podávají iniciativní návrhy a podněty
k jeho zlepšování a kontrolují, jaká
opatření vedení závodu učinilo
na základě podaných návrhů
a usnesení přijatých na uvedených
schůzích a výrobních poradách,
e) podílejí se na stanovení
a řešení tematických úkolů
zaměřených na bezpečnost a ochranu
zdraví při práci,
f) využívají zlepšovatelského
a novátorského hnutí i ostatních forem
účasti pracujících na řízení
výroby tak, aby přispívaly také k
soustavnému zlepšování podmínek
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
na pracovištích,
g) projednávají pravidelně
otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci na technickoekonomických konferencích,
h) přispívají
iniciativními návrhy a podněty, aby rovněž
činnost společenských organizací na
závodě byla zaměřena při rozvoji
nové techniky též na soustavné zlepšování
podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci,
i) navrhují, aby důležité
otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci byly projednávány v technickoekonomických
radách a kontrolují, zda přijatá opatření
jsou vedením závodu plněna
j) účastní se
provádění vnitrozávodních prověrek
stavu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
aktivně při nich spolupůsobí kontrolují,
zda závěry z těchto prověrek jsou
uskutečňovány
k) účastní se
na jednotlivých pracovištích činnosti
hlídek bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci,
l) obracejí se na osoby pověřené
řízením, organizací a kontrolou práce
v závodě, popřípadě přímo
na orgány dozoru nad bezpečností a ochranou
zdraví při práci s návrhy na vyřazení
stroje nebo zařízení anebo zastavení
práce, jestliže je ohrožen jejich život
nebo zdraví,
m) požadují urychlené
a nestranné zjištění příčin
pracovních úrazů a nemocí z povolání.
(2) Pracující
jsou v zájmu bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci povinni:
a) dodržovat předpisy,
příkazy, zákazy a jiné pokyny k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
s nimiž byli řádně seznámeni,
jakož i dodržovat stanovené pracovní postupy,
b) používat při
práci ochranných zařízení a
ochranných pracovních prostředků,
c) oznamovat vedení závodu
nebo orgánům dozoru nedostatky a závady,
které by mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví
při práci,
d) účastnit se školení
a výcviku prováděného závodem
v zájmu zvýšení bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci,
e) podrobit se stanoveným
zkouškám a lékařským prohlídkám
(1) Účinné
uplatnění aktivní účasti pracujících
na řešení všech otázek souvisících
s prováděním a kontrolou péče
o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
zabezpečuje organizátorská a výchovná
činnost Revolučního odborového hnutí.
Orgány Revolučního odborového hnutí
jako představitelé pracujících se
soustavně zabývají stavem péče
o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
a spolupracují se všemi zúčastněnými
orgány při jejím zajišťování
a při výchově pracujících k
bezpečné a zdravé práci.
(2) Vztahy soudružské
spolupráce orgánů Revolučního
odborového hnutí a podniků a závodů
i ostatních hospodářských a státních
orgánů se rozvíjejí také tím,
že orgány Revolučního odborového
hnutí:
a) spolupůsobí z hlediska
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
při sestavování návrhů plánů
a spolurozhodují o použití prostředků
plánovaných na bezpečnost a ochranu zdraví
při práci,
b) spolupůsobí z hlediska
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
na organizování kontrol při projektování
strojů, strojních zařízení
a nástrojů, při jejich výrobě,
odvádění a při ověřování
prototypů,
c) posuzují z hlediska bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci investiční
celky, stroje a zařízení při jejich
uvádění do provozu a nové technologie
při jejich zavádění,
d) spolu s vedením podniku
a závodu organizují výchovu pracujících
k bezpečné a zdravotně nezávadné
práci a k pracovní kázni, přičemž
dbají zejména o to, aby bylo soustavně využíváno
technickoekonomické propagandy k zlepšování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
e) spolupůsobí při
stanovení a vyhlašování tematických
úkolů zaměřených na bezpečnost
a ochranu zdraví při práci a spolurozhodují
o stanovení a přiznání odměn
za jejich vyřešení,
f) dbají při sestavování
návrhů kolektivních smluv a úmluv,
aby v nich byly obsaženy závazky ke zlepšení
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
g) organizují hlídky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(3) Ústřední
rada odborů mimo to
a) vyjadřuje se k plánům
výzkumných a vývojových úkolů
sestavovaných ústředními orgány,
a podává jim závazné návrhy
na řešení úkolů bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci,
b) zřizuje si podle potřeby
výzkumné ústavy bezpečnosti práce,
stanoví jejich organizaci a pracovní náplň,
c) vyjadřuje se k prototypům
ochranných pracovních prostředků,
d) zadává výrobu
filmů a jiných propagačních prostředků
širšího významu z oboru bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci.
(1) Dozor nad bezpečností
a ochranou zdraví při práci vykonává
v podnicích a závodech Revoluční odborové
hnutí, a to především svými volenými
orgány. Organizace dozoru přísluší
Ústřední radě odborů.
(2) Při výkonu
dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví
při práci orgány Revolučního
odborového hnutí zejména
a) pravidelně prověřují
závody a závodní zařízení
pro pracující a dbají, aby vedení
závodů a podniků i pracující
řádně plnili povinnosti vyplývající
pro ně ze zásad bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci,
b) dávají závodům
a vyšším hospodářským orgánům
závazné pokyny k odstranění závad
a v nutných případech nařizují
okamžité vyřazení vadného stroje
nebo zařízení, anebo zastavení práce,
c) iniciativními podněty
doporučují řešení konkrétních
úkolů výzkumu a vývoje na úseku
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
vykonávají dozor na zaměření
tohoto výzkumu a vývoje, hodnotí jejich výsledky
a dohlížejí na využití a osvědčení
těchto výsledků v praxi,
d) dávají podle příslušných
předpisů souhlas k práci přesčas
a noční práci,
e) účastní se
zjišťování příčin
pracovních úrazů a nemocí z povolání,
popřípadě je samy vyšetřují,
provádějí jejich rozbor, projednávají
je s hospodářskými orgány a dávají
jim závazné pokyny k jejich opodstatnění,
f) podávají návrhy,
aby byla uplatněna hmotná, kárná,
popřípadě i trestní odpovědnost
vůči pracovníkům, kteří
neplní povinnosti vyplývající pro
ně z předpisů o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci.
(3) O opatřeních,
která učiní orgány dozoru Revolučního
odborového hnutí přímo v závodech
řízených národními výbory,
uvědomí neprodleně též příslušný
národní výbor.
(4) Náklady na
výkon dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví
při práci i náklady na výzkum prováděný
na tomto úseku výzkumnými ústavy Revolučního
odborového hnutí hradí stát.
Revoluční odborové
hnutí vykonává dozor nad bezpečností
a ochranou zdraví při práci také ve
výrobních družstvech. Při výkonu
tohoto dozoru se orgány dozoru Revolučního
odborového hnutí opírají o komise
pečující o bezpečnost a ochranu zdraví
při práci, které si volí pracující
těchto družstev.
(1) Národní
výbory pečují o stálé zdokonalování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
ve všech závodech svého obvodu; přitom
zejména
a) pravidelně kontrolují
stav bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a projednávají otázky bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci jako nedílnou
součást rozboru plnění plánu
rozvoje hospodářství ve svých obvodech,
b) vytvářejí
předpoklady pro stálé zvyšování
bezpečnosti silniční a městské
dopravy,
c) vedou zdravotní orgány
ke zvýšení preventivní péče
o ochranu zdraví při práci, k účinnému
předcházení nemocem z povolání
a aktivně využívají poznatků
a upozornění těchto orgánů,
d) přihlížejí
při doporučování pracovníků
na volná pracovní místa k hlediskům
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(2) Svou činnost
na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci vykonávají národní výbory
též prostřednictvím svých komisí,
poslanců a aktivů občanů, popřípadě
zřizují z těchto aktivů poradní
sbory a organizují osvětovou činnost a propagaci
ke zlepšení stavu bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci ve svém obvodu.
(3) Národní
výbory jsou oprávněny vyžadovat od příslušných
hospodářských orgánů zprávy
a vysvětlení a od orgánů dozírajících
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
stanovisko ke stavu bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci v jednotlivých podnicích
a závodech a požadovat od hospodářských
orgánů provedení vhodných opatření
ke zlepšení, popřípadě žádat,
aby s pracovníky, kteří při zajišťování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
porušili své povinnosti, bylo zavedeno kárné
řízení, popřípadě aby
od nich byla požadována náhrada škody
podle platných předpisů.
(4) Národní
výbory jsou oprávněny vyžadovat, aby
orgány státního odborného dozoru provedly
v podniku nebo závodě prohlídku a podaly
jim zprávu o jejím výsledku.
(1) Na úseku hospodářství
řízeného přímo národními
výbory jsou národní výbory dále
odpovědny i za plnění úkolů,
které mají ve všech odvětvích
národního hospodářství orgány
nadřízené podnikům a závodům.
Národní výbory proto zejména
a) usměrňují,
koordinují, řídí a kontrolují
zajišťování bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci a zlepšování
pracovních podmínek a pracovního prostředí
v podnicích a závodech jim podřízených,
b) sledují výši
prostředků vynakládaných v těchto
podnicích a závodech na zajišťování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a kontrolují, zda jsou účelně vynakládány,
c) dbají, aby ve statutech
a organizačních řádech těchto
podniků byla zakotvena hlediska bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci.
(2) Národní
výbory mohou podle potřeby ustanovit pro hospodářská
odvětví, která řídí,
odborné referenty pro otázky bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci.
(1) V jednotných
zemědělských družstvech odpovídá
za bezpečnost a ochranu zdraví při práci
představenstvo a vedle něho na úsecích
své činnosti též všechny osoby
pověřené organizováním, řízením
a kontrolou práce (agronomové, vedoucí pracovních
skupin apod.)
(2) K zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
v jednotných zemědělských družstvech
přispívají jednotliví členové
družstva pověření představenstvem,
aby jako jeho orgány zejména prováděli
prohlídky pracovišť, hlásili zjištěné
závady, navrhovali opatření ke zlepšení
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a účastnili se zjišťování
příčin pracovních úrazů
a výchovy pracujících k bezpečné
a zdravé práci.
(3) K podchycení
a využití tvůrčí iniciativy celého
členského kolektivu volí každé
jednotné zemědělské družstvo
ze svých členů komisi pro otázky bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci. Jejím
úkolem je zabývat se soustavně otázkami
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a účinně pomáhat představenstvu
i jednotlivým vedoucím pracovníkům
družstva při jejich řešení.
(1) Národní
výbory pečují o stálé zlepšování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
v jednotných zemědělských družstvech
a využívají přitom též všech
oprávnění, která jim přísluší
při výkonu státního dohledu na činnost
jednotných zemědělských družstev.
Při schvalování stanov těchto družstev
jsou národní výbory povinny dbát,
aby v nich byla zakotvena také hlediska bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci.
(2) Okresní národní
výbory ustanovují odborné referenty pro otázky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
v zemědělství.
(3) Otázkami bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci v jednotných
zemědělských družstvech se zabývají
jako nedílnou součástí plnění
výrobních úkolů v zemědělství
především zemědělské komise
národních výborů. K projednání
otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci v jednotných zemědělských
družstvech zvou zemědělské komise národních
výborů odborné referenty okresních
národních výborů pro otázky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
v zemědělství, orgány dozoru Revolučního
odborového hnutí a funkcionáře jednotných
zemědělských družstev. Při řešení
těchto otázek mají zvlášť
významnou úlohu zemědělské
komise místních národních výborů.
Dozor nad stavem bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci pracujících
jednotných zemědělských družstev
uplatňují okresní národní výbory
za pomoci orgánů Revolučního odborového
hnutí.
Orgán dozoru, který
vykonal prohlídku v jednotném zemědělském
družstvu, projednává výsledky provedené
prohlídky vždy s družstevním orgánem
odpovědným za bezpečnost a ochranu zdraví
při práci (s představenstvem, popřípadě
s předsedou jednotného zemědělského
družstva apod.). Nedojde-li při tomto jednání
k dohodě o odstranění zjištěných
závad a o lhůtě, ve které se tak má
stát, nařídí orgán dozoru na
místě jen provedení opatření
bezodkladných. Ostatní závady oznámí
se svými návrhy místnímu národnímu
výboru, který pak sám nařídí,
aby potřebná opatření byla provedena
ve stanovené lhůtě. Rovněž o
učiněných bezodkladných opatřeních,
jakož i o zjištěných závažných
nedostatcích, o jejichž odstranění bylo
dosaženo dohody, uvědomí orgán dozoru
ihned místní národní výbor,
aby místní národní výbor mohl
zjednání nápravy sledovat a kontrolovat.
Revoluční odborové
hnutí, zejména jeho základní organizace,
přispívají jednotným zemědělským
družstvům k zajišťování bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci i jinými
formami své činnosti, zejména výkonem
patronátní činnosti.
V zájmu zvyšování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
v jednotných zemědělských družstvech
jsou strojní a traktorové stanice povinny provádět
technicko-poradenskou službu pro jednotná zemědělská
družstva a pravidelně kontrolovat strojový
a mechanizační park jednotných zemědělských
družstev. Jednotná zemědělská
družstva jsou povinna stroje soustředit a umožnit
strojním a traktorovým stanicím jejich kontrolu.
Pokud z ustanovení tohoto
oddílu neplyne jinak, vztahují se na jednotná
zemědělská družstva i ustanovení
oddílů 1 a 2, oddílu 4 § 12 a oddílů
6, 8 a 9; ustanovení oddílu 3 platí přiměřeně.
(1) Státní
odborný dozor nad bezpečností a ochranou
zdraví při práci vykonávají
na úsecích vymezených zvláštními
předpisy orgány státního odborného
technického dozoru, státní báňské
správy a v rámci své odborné působnosti
též orgány hygienické a protiepidemické
služby, orgány státní požární
ochrany a orgány ministerstva dopravy a spojů.
(2) Všechny tyto
orgány vykonávají dozor plánovitě
a soustavně a přihlížejí při
něm důsledně k požadavkům bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci. Přispívají
k výchově pracovníků na pracovištích
podléhajících jejich dozoru a k výchově
pracovníků zúčastněných
na projektování staveb a na konstrukci, výrobě
a montáži výrobních a provozních
zařízení.
(3) Orgány státního
odborného dozoru jsou oprávněny účastnit
se na návrzích, konstrukci, výrobě
a uvádění do provozu strojů a zařízení
podléhajících jejich dozoru, soustavnými
a plánovitými prohlídkami zjišťovat
jejich stav, činit opatření k odstranění
zjištěných závad a své zkušenosti
sdělovat příslušným orgánům,
aby jich mohlo být využito pro plánování
a technický rozvoj.
(1) Orgány státního
odborného technického dozoru dávají
podnikům a závodům závazné
pokyny k odstranění závad zjištěných
při provádění dozoru a jsou oprávněny
nařizovat vyřazení strojů a zařízení
podléhajících jejich dozoru, je-li ohrožen
život nebo zdraví pracujících.
(2) K sériové
výrobě strojů a zařízení
podléhajících podle zvláštních
předpisů státnímu odbornému
technickému dozoru smí být přikročeno
jen se souhlasem jeho orgánů.
(3) Orgány státního
odborného technického dozoru spolupracují
při prohlídkách a kontrolách v podnicích
a závodech s jinými orgány dozoru.
(1) Předpisy bezpečnostně
technické povahy vydávají ministerstva a
ostatní ústřední orgány v dohodě
s ústředními výbory příslušných
odborových svazů; jde-li o předpisy vztahující
se na pracovní obory, které spadají do působnosti
několika ministerstev nebo jiných ústředních
orgánů anebo o obecné předpisy, vydávají
je v dohodě s Ústřední radou odborů.
(2) Ústřední
rada odborů je oprávněna navrhovat ministerstvům
a jiným ústředním orgánům,
aby vydaly předpisy bezpečnostně technické
povahy. Ministerstva a jiné ústřední
orgány jsou povinny těmto návrhům
vyhovět. Jestliže se předpisy bezpečnostně
technické povahy mají vztahovat na pracovní
obory spadající do působnosti několika
ministerstev nebo jiných ústředních
orgánů, je Ústřední rada odborů
oprávněna navrhnout vládě, které
ministerstvo nebo jiný ústřední úřad
má tyto předpisy vydat.
(3) Československé
státní normy (ČSN) musí zahrnovat
též podrobná ustanovení bezpečnostně
technické povahy pro konstrukci a užívání
strojů a zařízení nebo pro zavádění
a užívání pracovních a technologických
postupů normou upravovaných.
(1) Zvláštní
úpravu pracovních podmínek žen, mladistvých,
osob se změněnou pracovní schopností
a osob pracujících za zvláště
obtížných podmínek (§ 4 odst. 3)
obsahují zvláštní předpisy.
(2) Zvláštní
předpisy rovněž podrobněji upravují
opatření ke zvýšení bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci na úseku
odměňování práce (§§
9 až 11).
Ústřední rada
odborů vydává předpisy k provedení
tohoto zákona.
(1) Zrušují
se
a) zákon č. 67/1951
Sb., o bezpečnosti při práci,
b) zákon č. 51/1954
Sb., o bezpečnosti při práci v jednotných
zemědělských družstvech a u jednotlivě
hospodařících rolníků
c) zákon č. 72/1959
Sb., o dozoru nad bezpečností při práci
ve výrobních družstvech,
d) vládní nařízení
č. 11/1954 Sb., o změnách působnosti
v oboru zákona o bezpečnosti při práci,
e) vyhláška č.
206/1952 Ú. l., o provozně bezpečnostní
službě v podnicích.
(2) Nedotčena zůstává
působnost orgánů státního odborného
dozoru stanovená zvláštními předpisy.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. září 1961.
Národní shromáždění
Československé socialistické republiky schvaluje
státní závěrečný účet
Československé socialistické republiky za
rok 1960, který vykazuje rozdíl příjmů
a výdajů hospodaření podle státního
rozpočtu za rok 1960 v částce 2 781 523 tisíc
Kčs.
Národní shromáždění
souhlasí, aby tohoto rozdílu ve výši
2 781 523 tisíc Kčs bylo použito takto:
a) rozpočtové prostředky
na decentralizovanou výstavbu nevyčerpané
u rozpočtových organizací do konce roku 1960
se ponechávají ústředním orgánům
ve výši 299 662 tisíc Kčs;
b) na úhradu některých
nekrytých potřeb roku 1960 a na další
hospodářský a kulturní rozvoj se národním
výborům ponechává 1 470 025 tisíc
Kčs;
c) konečným přebytkem
1 011 836 tisíc Kčs se doplňují státní
finanční rezervy.