Národní shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
(1) Soudnictví
vykonávají volené a nezávislé
lidové soudy: Nejvyšší soud, krajské
a okresní soudy, vojenské soudy (vyšší
vojenské soudy a vojenské obvodové soudy),
jakož i místní lidové soudy.
(2) Na území
hlavního města Prahy vykonává působnost
krajského soudu městský soud; působnost
okresních soudů vykonávají obvodní
soudy.
(1) Soudy jsou povolány
chránit:
a) socialistický stát,
jeho společenské zřízení a
vztahy ke světové socialistické soustavě,
b) politická, osobní,
rodinná, pracovní, sociální, bytová,
majetková a jiná práva a zákonem chráněné
zájmy občanů,
c) práva a zákonem
chráněné zájmy státních,
družstevních a jiných společenských
a hospodářských organizací,
d) bojeschopnost ozbrojených
sil i ozbrojených sborů a kázeň a
pořádek v nich stanovený.
(2) Svou činností
soudy vychovávají občany k oddanosti k vlasti,
k věci socialismu a komunismu, k zachovávání
zákonů a jiných právních předpisů,
k ochraně socialistického vlastnictví, k
dodržování pracovní kázně,
k úctě k právům, cti a vážnosti
spoluobčanů, k plnění povinností,
které jim ukládá obrana vlasti, k čestnému
plnění všech povinností ke státu
a společnosti a k zachovávání všech
pravidel socialistického soužití.
(3) Při ukládání
trestů (opatření) mají soudy na zřeteli
nejen potrestání pachatele trestného činu
nebo provinění, nýbrž i jeho polepšení
a převýchovu.
(4) Soudy upozorňují
orgány a organizace na nedostatky, které zjistily
v jejich činnosti. Orgány a organizace jsou povinny
na tato upozornění odpovídat a sdělovat,
co učinily k odstranění zjištěných
nedostatků.
(1) Soudy plní
své úkoly zejména tím:
a) že rozhodují o právech
a zákonem chráněných zájmech
občanů a socialistických organizací,
b) že ukládají
osobám, které se dopustily trestného činu
(provinění) zákonem stanovené tresty
(opatření).
(2) Soudy provádějí
mezi občany výchovnou činnost směřující
k propagaci socialistického právního řádu
a k prohlubování socialistického právního
vědomí pracujících.
(1) Soudnictví
se vykonává za široké účasti
pracujícího lidu. Při plnění
svých úkolů postupují soudy v úzké
součinnosti s jinými státními orgány,
zejména s národními výbory a s dobrovolnými
společenskými organizacemi pracujících
a usilují o to, aby do boje proti porušování
socialistického právního řádu
byly zapojeny nejširší vrstvy občanů.
(2) V soudním řízení
mohou vystupovat též zástupci dobrovolných
společenských organizací, zejména
jako společenští žalobci nebo společenští
obhájci.
(1) Soudy rozhodují
zásadně ve sborech (senáty, presidium, plénum).
(2) Senáty Nejvyššího
soudu, krajských, okresních a vojenských
soudů se skládají jednak ze soudců,
kteří svou funkci vykonávají jako
své povolání, jednak ze soudců, kteří
svou funkci vykonávají vedle svého zaměstnání.
Obojí soudci jsou si při rozhodování
rovni.
Soudnictví se zpravidla vykonává
ve dvou stupních.
Soudci jsou při výkonu
své funkce nezávislí a jsou vázáni
jedině právním řádem Československé
socialistické republiky. Jsou povinni řídit
se zákony a jinými právními předpisy
a vykládat je v souladu se socialistickým právním
vědomím.
(1) Všichni občané
jsou si před zákonem i před soudem rovni.
(2) Každý
občan může před soudem jednat ve své
mateřštině.
(1) Jednání
před všemi soudy je zásadně ústní
a veřejné. Veřejnost může být
vyloučena jen v případech stanovených
zákonem.
(2) Rozsudky se vyhlašují
jménem republiky a vždy veřejně.
(1) V řízení
postupují soudy tak, aby byl zjištěn skutečný
stav věci, a při svém rozhodování
z něho vycházejí.
(2) Při projednávání
protispolečenských činů mohou soudy
ukládat jen tresty (opatření) stanovené
zákonem a za činy v zákoně uvedené.
Obviněnému se zajišťuje
právo obhajoby včetně práva volit
si obhájce.
Při obhajobě občanů
i při poskytování jiné právní
pomoci občanům a socialistickým organizacím
působí advokáti sdružení v advokátních
poradnách.
Prokurátoři se podle
ustanovení soudních řádů a
jiných právních předpisů účastní
řízení před soudy a dozírají
na zákonnost postupu a rozhodnutí soudů i
na zákonnost výkonu soudních rozhodnutí.
(1) Místní
lidové soudy se skládají z předsedy
soudu, jeho zástupce a ostatních soudců místního
lidového soudu; všichni soudci místních
lidových soudů vykonávají svou funkci
vedle svého zaměstnání.
(2) Místní
lidové soudy se ustavují v obcích a na pracovištích.
(3) Rozsah pravomoci místních
lidových soudů, způsob, jak se zřizují,
jejich volební období i zásady jejich organizace
a jednání stanoví zvláštní
zákon.
(1) Okresní soud
se skládá z předsedy soudu, z náměstka
(náměstků) předsedy soudu a dalších
soudců.
(2) Okresní soud
rozhoduje v senátech.
(3) Senáty okresního
soudu se skládají ze soudce z povolání
a dvou soudců.
(1) Okresní soudy
rozhodují jako soudy prvního stupně ve věcech,
v nichž zákon nestanoví příslušnost
soudu jiného.
(2) Okresní soudy
rozhodují:
a) o odvoláních podaných
proti rozhodnutím místních lidových
soudů a o stížnostech podaných proti
rozhodnutím státních notářství,
b) o stížnostech pro
porušení zákona podaných proti rozhodnutím
místních lidových soudů.
(3) Okresní soudy
dále rozhodují o opravných prostředcích,
popřípadě provádějí
řízení v dalších věcech,
kde to stanoví zvláštní předpisy.
(4) Okresní soudy
dále sledují rozhodování místních
lidových soudů a pomáhají zajišťovat
jednotnost rozhodování o proviněních.
(1) Předseda okresního
soudu:
a) může předsedat
kterémukoli soudnímu senátu,
b) sleduje rozhodování
všech senátů okresního soudu a zajišťuje
jednotnost jejich rozhodování,
c) může podávat
stížnosti pro porušení zákona proti
pravomocným rozhodnutím místních lidových
soudů,
d) organizuje a řídí
práci soudu,
e) vykonává státní
správu okresního soudu, zejména zabezpečuje
jeho řádný chod po stránce osobní,
hospodářské a finanční a pečuje
o politickou a odbornou výchovu soudců a ostatních
pracovníků okresního soudu.
(2) Předsedu okresního
soudu zastupuje v jeho nepřítomnosti náměstek
předsedy okresního soudu.
(1) Krajský soud
se skládá z předsedy soudu, jeho náměstků
a dalších soudců.
(2) Krajský soud
rozhoduje v senátech a v presidiu.
(3) Senáty krajského
soudu se skládají:
a) ze soudce z povolání
a dvou soudců, rozhoduje-li krajský soud jako soud
prvního stupně,
b) ze tří soudců
z povolání a dvou soudců, rozhoduje-li krajský
soud jako soud druhého stupně,
c) v ostatních případech
ze tří soudců z povolání.
(1) Krajské soudy
dozírají na soudní činnost všech
soudů ve svém obvodu tím, že
a) sledují rozhodování
všech soudů ve svém obvodu a pečují
o jeho jednotnost,
b) rozhodují jako soudy druhého
stupně ve věcech, v nichž rozhodovaly okresní
soudy jako soudy prvního stupně,
c) rozhodují o stížnostech
pro porušení zákona podaných krajským
prokurátorem nebo předsedou krajského soudu
proti pravomocným rozhodnutím okresních soudů
ve věcech, v nichž tyto soudy podle zákona
rozhodují s konečnou platností, s výjimkou
věcí, v nichž tyto soudy rozhodly o stížnosti
pro porušení zákona, a dále proti pravomocným
rozhodnutím státních notářství.
(2) Jako soudy prvního
stupně rozhodují krajské soudy ve věcech
stanovených zákonem nebo přikázaných
jim Nejvyšším soudem.
(1) Presidium krajského
soudu se skládá z předsedy krajského
soudu, jeho náměstků a dalších
dvou soudců z povolání. Platně se
může usnášet za přítomnosti
většiny svých členů.
(2) Presidium krajského
soudu:
a) projednává otázky
dozoru krajského soudu nad soudní činností
všech soudů, které působí v obvodu
krajského soudu,
b) rozhoduje o stížnostech
pro porušení zákona podaných proti pravomocným
rozhodnutím okresních soudů a státních
notářství.
(3) O stížnostech
pro porušení zákona rozhoduje presidium krajského
soudu v neveřejném zasedání; tohoto
zasedání se povinně účastní
krajský prokurátor.
(1) Předseda krajského
soudu:
a) může předsedat
kterémukoli soudnímu senátu,
b) sleduje rozhodování
všech senátů krajského soudu a zajišťuje
jednotnost jejich rozhodování,
c) řídí práci
presidia krajského soudu a předsedá mu,
d) může podávat
stížnosti pro porušení zákona proti
pravomocným rozhodnutím okresních soudů
ve věcech, v nichž tyto soudy podle zákona
rozhodují s konečnou platností, s výjimkou
věcí, v nichž tyto soudy rozhodly o stížnosti
pro porušení zákona, a dále proti pravomocným
rozhodnutím státních notářství,
e) ustanovuje ze soudců z
povolání krajského soudu dva stálé
členy presidia krajského soudu a předsedy
senátů krajského soudu,
f) organizuje a řídí
práci krajského soudu,
g) vykonává státní
správu krajského soudu, zejména zajišťuje
jeho řádný chod po stránce osobní,
hospodářské a finanční, pečuje
o politickou a odbornou výchovu soudců a ostatních
pracovníků krajského soudu a řídí
a kontroluje výkon státní správy u
okresních soudů.
(2) Předsedu krajského
soudu zastupuje v jeho nepřítomnosti náměstek
předsedy krajského soudu.
(1) Vojenský obvodový
soud a vyšší vojenský soud se skládá
z náčelníka, popřípadě
jeho zástupce, a dalších soudců.
(2) Vojenské soudy
rozhodují v senátech.
(3) Senáty vojenského
obvodového soudu se skládají ze soudce z
povolání a dvou soudců.
(4) Senáty vyššího
vojenského soudu se skládají:
a) ze soudce z povolání
a dvou soudců, rozhoduje-li vyšší vojenský
soud jako soud prvního stupně,
b) ze tří soudců
z povolání a dvou soudců, rozhoduje-li vyšší
vojenský soud jako soud druhého stupně,
c) v ostatních případech
ze tří soudců z povolání.
(1) Vojenské soudy
projednávají trestné činy příslušníků
ozbrojených sil a ozbrojených sborů, válečných
zajatců, popřípadě i jiných
osob, u nichž to stanoví zákon.
(2) Věci uvedené
v odstavci 1 projednávají jako soudy prvního
stupně vojenské obvodové soudy, nejsou-li
pro jejich projednání podle zákona příslušné
vyšší vojenské soudy.
(3) Vyšší
vojenské soudy dozírají na soudní
činnost všech vojenských obvodových
soudů ve svém obvodu tím:
a) že sledují rozhodování
vojenských obvodových soudů a pečují
o jeho jednotnost,
b) že rozhodují jako
soudy druhého stupně ve věcech, v nichž
rozhodovaly vojenské obvodové soudy jako soudy prvního
stupně.
(4) Jako soudy prvního
stupně rozhodují vyšší vojenské
soudy ve věcech stanovených zákonem nebo
přikázaných jim Nejvyšším
soudem.
(1) Náčelník
vojenského soudu:
a) může předsedat
kterémukoli soudnímu senátu,
b) sleduje rozhodování
všech senátů vojenského soudu a zajišťuje
jednotnost jejich rozhodování,
c) organizuje a řídí
práci vojenského soudu,
d) pečuje o politickou a odbornou
výchovu soudců a ostatních pracovníků
vojenského soudu,
e) plní další
povinnosti, které jsou dány jeho vojenským
služebním poměrem.
(2) Náčelník
vyššího vojenského soudu mimoto zajišťuje
organizaci dozoru vyššího vojenského soudu
na soudní činnost všech vojenských obvodových
soudů v jeho obvodu.
(1) Nejvyšší
soud se skládá z předsedy soudu, jeho náměstků
a dalších soudců.
(2) Nejvyšší
soud rozhoduje v senátech, v presidiu a v plénu.
(3) Senáty Nejvyššího
soudu se skládají:
a) rozhoduje-li Nejvyšší
soud jako soud druhého stupně, ze tří
soudců z povolání a dvou soudců,
b) v ostatních případech
ze tří soudců z povolání.
Nejvyšší soud je
nejvyšším soudním orgánem dozírajícím
na soudní činnost všech ostatních soudů.
Nejvyšší soud zejména:
a) zajišťuje jednotný
výklad a jednotné užívání
zákonů a jiných právních předpisů,
zejména vydáváním směrnic pro
jejich správný výklad,
b) rozhoduje jako soud druhého
stupně ve věcech, v nichž rozhodovaly jako
soudy prvního stupně krajské soudy a vyšší
vojenské soudy,
c) rozhoduje o stížnostech
pro porušení zákona podaných proti pravomocným
rozhodnutím okresních, vojenských obvodových,
krajských a vyšších vojenských
soudů a Nejvyššího soudu, s výjimkou
věcí, v nichž tyto soudy rozhodovaly o stížnosti
pro porušení zákona a dále s výjimkou
věcí, v nichž jsou pro rozhodnutí o
stížnostech pro porušení zákona
příslušné krajské soudy,
d) sleduje a zobecňuje soudní
činnost.
Nejvyšší soud může
za podmínek stanovených soudními řády
na návrh předsedy Nejvyššího soudu
nebo generálního prokurátora věc příslušnému
soudu odejmout a přikázat ji k projednání
a rozhodnutí soudu jinému.
(1) Soudci z povolání
Nejvyššího soudu tvoří podle úseku
své činnosti trestní, občanskoprávní
a vojenské kolegium. Předsedy kolegií jsou
náměstkové předsedy Nejvyššího
soudu.
(2) Předsedové
kolegií organizují činnost kolegií
a podávají plénu Nejvyššího
soudu zprávy o jejich činnosti.
(1) Presidium Nejvyššího
soudu se skládá z předsedy Nejvyššího
soudu, jeho náměstků a dalších
tří soudců z povolání, které
určuje předseda Nejvyššího soudu
po jednom z každého kolegia. Presidium se může
platně usnášet za přítomnosti
většiny svých členů.
(2) Presidium Nejvyššího
soudu zejména:
a) připravuje podklady pro
jednání pléna Nejvyššího
soudu,
b) projednává otázky
dozoru Nejvyššího soudu, krajských soudů
a vyšších vojenských soudů na činnost
ostatních soudů,
c) rozhoduje o stížnostech
pro porušení zákona podaných proti rozhodnutím
senátů Nejvyššího soudu, nerozhodne-li
se předložit takovou stížnost k rozhodnutí
plénu Nejvyššího soudu.
(3) Zasedání
presidia Nejvyššího soudu jsou neveřejná,
mohou se jich však účastnit generální
prokurátor a ministr spravedlnosti. Generální
prokurátor se účastní zasedání
presidia Nejvyššího soudu povinně, jedná-li
o stížnosti pro porušení zákona,
jakož i v jiných případech, v nichž
to stanoví zákon.
(1) Plénum Nejvyššího
soudu se skládá z předsedy Nejvyššího
soudu, jeho náměstků a ostatních soudců
z povolání Nejvyššího soudu. Platně
se může usnášet za přítomnosti
nejméně dvou třetin všech soudců
z povolání Nejvyššího soudu.
(2) Plénum Nejvyššího
soudu zejména:
a) vydává k zajištění
jednotného výkladu a jednotného užívání
zákonů a jiných právních předpisů
směrnice pro jejich správný výklad,
b) rozhoduje o stížnostech
pro porušení zákona postoupených mu
k projednání a rozhodnutí presidiem Nejvyššího
soudu,
c) projednává zprávy
předsedů kolegií Nejvyššího
soudu o činnosti těchto kolegií.
(3) Zasedání
pléna nejvyššího soudu jsou neveřejná,
mohou se jich však účastnit generální
prokurátor, ministr spravedlnosti a s poradním hlasem
předsedové krajských soudů a náčelníci
vyšších vojenských soudů. Generální
prokurátor se účastní zasedání
pléna Nejvyššího soudu povinně,
jedná-li o stížnosti pro porušení
zákona.
(4) Plénum Nejvyššího
soudu se svolává nejméně jednou za
tři měsíce.
(1) Předseda Nejvyššího
soudu:
a) zajišťuje jednotnost
v rozhodování Nejvyššího soudu,
b) může předsedat
kterémukoli soudnímu senátu,
c) svolává plénum
a presidium Nejvyššího soudu, předsedá
jim a stanoví pořad jejich jednání,
d) může podávat
stížnosti pro porušení zákona proti
pravomocným rozhodnutím okresních, vojenských
obvodových, krajských a vyšších
vojenských soudů a Nejvyššího soudu
s výjimkou věcí, v nichž tyto soudy
rozhodly o stížnosti pro porušení zákona,
a dále s výjimkou věcí, v nichž
jsou pro rozhodnutí o stížnostech pro porušení
zákona příslušné krajské
soudy,
e) ustanovuje ze zvolených
soudců z povolání Nejvyššího
soudu tři stálé členy presidia Nejvyššího
soudu a předsedy senátů Nejvyššího
soudu, s výjimkou předsedů senátů
vojenského kolegia Nejvyššího soudu,
f) organizuje a řídí
práci Nejvyššího soudu,
g) vykonává státní
správu Nejvyššího soudu, zejména
zajišťuje řádný chod soudu po stránce
osobní, hospodářské a finanční,
a pečuje o politickou a odbornou výchovu soudců
a ostatních pracovníků Nejvyššího
soudu, s výjimkou vojenského kolegia Nejvyššího
soudu.
(2) Předsedu Nejvyššího
soudu zastupuje v jeho nepřítomnosti náměstek
předsedy Nejvyššího soudu.
Plénum Nejvyššího
soudu se usnáší na jednacím řádu,
který stanoví podrobnosti o organizaci práce
u Nejvyššího soudu.
(1) Sídla a obvody
okresních a krajských soudů se shodují
se sídly a obvody okresních a krajských národních
výborů.
(2) Ministr spravedlnosti
může stanovit, že věci určitého
druhu z obvodu několika okresních národních
výborů bude vyřizovat jeden okresní
soud.
(3) Vojenské obvodové
soudy a vyšší vojenské soudy zřizuje
a zrušuje president republiky, který také stanoví
jejich sídla, obvody a příslušnost.
Ke zvýšení výchovného
účinku soudního jednání mohou
soudy projednávat jednotlivé věci přímo
na závodech nebo v jiných místech mimo
své sídlo. Vojenské soudy je mohou projednávat
u jednotek ozbrojených sil a ozbrojených sborů.
(1) Soudci Nejvyššího
soudu, krajských a okresních soudů jsou voleni
na dobu čtyř let.
(2) Soudci vojenských
soudů a soudci vojenského kolegia Nejvyššího
soudu jsou voleni na dobu, po kterou vykonávají
vojenskou činnou službu nebo po kterou jsou příslušníky
ozbrojených sborů, nejdéle však na dobu
čtyř let.
(1) Soudcem z povolání
může být zvolen každý občan
Československé socialistické republiky, který
je oddán socialistickému zřízení,
je občansky bezúhonný, má právo
volit do zastupitelských sborů, v den volby dosáhl
věku 23 let a má potřebné odborné
znalosti.
(2) Soudcem může
být zvolen každý občan Československé
socialistické republiky, který je oddán socialistickému
zřízení, je občansky bezúhonný,
má právo volit do zastupitelských sborů
a v den volby dosáhl věku 21 let.
(3) Soudcem vojenského
soudu a vojenského kolegia Nejvyššího
soudu může být zvolen zletilý občan
Československé socialistické republiky, který
je oddán socialistickému zřízení,
je občansky bezúhonný, má právo
volit do zastupitelských sborů a koná vojenskou
činnou službu nebo je příslušníkem
ozbrojených sborů; jde-li o soudce z povolání,
musí mít hodnost důstojníka (generála)
a potřebné odborné znalosti.
(1) Počet soudců
z povolání u okresních a krajských
soudů i u Nejvyššího soudu stanoví
ministr spravedlnosti.
(2) Počet soudců
z povolání u vojenských obvodových
soudů, vyšších vojenských soudů
a vojenského kolegia Nejvyššího soudu
stanoví ministr spravedlnosti v dohodě s ministrem
národní obrany.
(3) Počet ostatních
soudců stanoví předsedové (náčelníci)
soudů. Náčelníci vyšších
vojenských soudů stanoví počet těchto
soudců i u jednotlivých vojenských obvodových
soudů. Pro každý senát okresního
a vojenského obvodového soudu se volí 40-60
soudců.
Kandidáty na funkce soudců
navrhuje Národní fronta z občanů,
kteří mají předpoklady pro řádné
vykonávání soudcovské funkce. Kandidáty
na funkce soudců z povolání vojenských
soudů a soudců vojenského kolegia Nejvyššího
soudu navrhuje ministr spravedlnosti v dohodě s ministrem
národní obrany; jde-li o kandidáty na funkce
soudců vojenského kolegia Nejvyššího
soudu z úseku ministerstva vnitra, ministr spravedlnosti
v dohodě s ministrem vnitra. Kandidáty na funkce
soudců vojenských soudů navrhují kolektivy
příslušníků ozbrojených
sil a ozbrojených sborů.
(1) Po svém zvolení
skládají soudci tento slib: "Slibuji, že
budu věren Československé socialistické
republice a věci socialismu, že se budu řídit
Ústavou i ostatními zákony a vykládat
je v souladu se socialistickým právním vědomím."
(2) Slib skládají:
a) soudci okresních a krajských
soudů do rukou předsedy příslušného
národního výboru,
b) soudci Nejvyššího
soudu a soudci z povolání vojenských soudů
do rukou předsedy Národního shromáždění,
c) ostatní soudci vojenských
soudů do rukou náčelníků těchto
soudů.
(1) Soudci okresních
soudů jsou voleni občany podle obecného,
přímého a rovného volebního
práva tajným hlasováním.
(2) Právo volit
soudce okresních soudů mají všichni
občané, kteří mají právo
volit do zastupitelských sborů.
Předsedu a náměstka
(náměstky) předsedy okresního soudu
zvolí ze zvolených soudců z povolání
okresní národní výbor.
Soudci krajských soudů
jsou voleni krajskými národními výbory;
ze zvolených soudců z povolání zvolí
krajský národní výbor předsedu
krajského soudu a jeho náměstky.
(1) Soudci Nejvyššího
soudu jsou voleni Národním shromážděním;
ze zvolených soudců z povolání Nejvyššího
soudu zvolí Národní shromáždění
předsedu Nejvyššího soudu a jeho náměstky.
(2) Do ostatních
funkcí ustanovuje soudce z povolání Nejvyššího
soudu předseda Nejvyššího soudu; jde-li
o soudce z povolání vojenského kolegia Nejvyššího
soudu, ministr spravedlnosti v dohodě s ministrem národní
obrany.
(1) Uprázdní-li
se během funkčního období z jakéhokoli
důvodu místo soudce okresního soudu, krajského
soudu nebo Nejvyššího soudu, zvolí se
na uprázdněné místo nový soudce
pouze tehdy, bude-li provedení doplňovací
volby nutné pro řádný chod příslušného
soudu.
(2) V doplňovací
volbě se zvolí soudce okresního soudu, krajského
soudu anebo Nejvyššího soudu pouze na zbytek
funkčního období.
(3) Doplňovací
volba se vykoná způsobem stanoveným pro volbu
původní.
(1) Soudce z povolání
vojenských soudů volí Národní
shromáždění. Do příslušných
funkcí je ustanovuje ministr spravedlnosti v dohodě
s ministrem národní obrany.
(2) Ostatní soudci
vojenských soudů jsou voleni veřejným
hlasováním na shromážděních
příslušníků ozbrojených
sil a ozbrojených sborů. Výběr kandidátů
provádějí komise pro volbu soudců
vojenských soudů, ustavené příslušnými
veliteli. Počet těchto soudců, kteří
mají být z celkového počtu stanoveného
pro jednotlivé vojenské obvodové soudy a
vyšší vojenské soudy zvoleni u jednotlivých
útvarů nebo složek, určí náčelníci
vyšších vojenských soudů.
(1) Klesne-li během
funkčního období počet soudců
vojenských soudů a je-li třeba pro zajištění
řádného chodu vojenských soudů
zvolit soudce nové, provedou se na zbytek funkčního
období doplňovací volby.
(2) Doplňovací
volby se vykonají způsobem stanoveným pro
volby původní.
(1) Soudci jsou povinni
při výkonu své funkce zachovávat zákony
i jiné právní předpisy, vykládat
je v zájmu pracujícího lidu a rozhodovat
spravedlivě.
(2) Soudci jsou povinni
využívat svých znalostí a zkušeností
k politické a výchovné činnosti mezi
občany. Tato politická a výchovná
činnost má směřovat k upevňování
socialistických vztahů mezi občany a k prohlubování
socialistického právního vědomí
pracujících. Mají proto seznamovat občany
se zásadami socialistického právního
řádu a na besedách s občany projednávat
i vhodné veřejně projednávané
typické případy porušování
socialistické zákonnosti a zásad socialistického
soužití.
(3) Soudci jsou také
povinni zachovávat v úředních věcech
mlčenlivost, a to i po zániku soudcovské
funkce, jestliže nebyli této povinnosti ze zákona
nebo osobou k tomu povolanou zproštěni. Zprostit soudce
povinnosti zachovávat mlčenlivost může
předseda (náčelník) soudu, a jde-li
o předsedu (náčelníka) soudu, předseda
(náčelník) soudu vyššího
stupně.
(4) Soudci jsou povinni
své povinnosti svědomitě vykonávat
a vystříhat se při výkonu své
funkce i v občanském životě všeho,
co by mohlo narušit vážnost soudcovské
funkce nebo snížit důvěru občanů
k socialistickému soudnictví.
(1) Soudci okresního
soudu podávají svým voličům
pravidelně zprávy o své činnosti a
o činnosti soudu, u něhož vykonávají
svou soudcovskou funkci. Předsedové okresních
soudů podávají mimoto okresním národním
výborům zprávy o činnosti okresního
soudu a místních lidových soudů ustavených
v obvodu příslušného okresního
soudu.
(2) Soudci vojenských
soudů podávají svým voličům
pravidelně zprávy o své činnosti a
o činnosti soudu, u něhož vykonávají
svou soudcovskou funkci.
(3) Předsedové
krajských soudů v součinnosti se všemi
soudci krajského soudu podávají krajským
národním výborům zprávy o činnosti
krajského soudu.
(4) Předseda Nejvyššího
soudu podává Národnímu shromáždění
zprávy o stavu socialistické zákonnosti,
o činnosti Nejvyššího soudu a o činnosti
soudů vojenských.
(1) Soudce může
být z funkce odvolán před uplynutím
funkčního období, porušuje-li závažným
způsobem své soudcovské povinnosti anebo
ztratí-li z jiného důvodu důvěru
pracujících.
(2) Postup při
odvolávání soudce okresního soudu
z funkce upraví volební řád, který
vydá vláda.
(3) Návrh na odvolání
soudce krajského soudu z funkce projednává
rada krajského národního výboru. O
návrhu rozhoduje krajský národní výbor.
(4) Návrh na odvolání
soudce Nejvyššího soudu z funkce projednává
předsednictvo Národního shromáždění.
O návrhu rozhoduje Národní shromáždění.
(5) Návrh na odvolání
soudce z povolání vojenského soudu a soudce
vojenského kolegia Nejvyššího soudu z
funkce projednává předsednictvo Národního
shromáždění. O návrhu rozhoduje
Národní shromáždění.
(6) O návrhu na
odvolání soudce vojenského soudu z funkce
rozhoduje shromáždění příslušníků
ozbrojených sil nebo ozbrojených sborů. Postup
při jeho odvolávání z funkce upraví
ministr spravedlnosti společně s ministrem národní
obrany a s ministrem vnitra.
(7) Funkce soudce zaniká
dnem, kdy mu bylo doručeno rozhodnutí o odvolání
z funkce.
(1) Soudce může
být soudcovské funkce zproštěn, nemůže-li
ji trvale vykonávat pro nemoc nebo pro jinou vážnou
překážku. O zproštění rozhoduje:
a) okresní národní
výbor, jde-li o soudce okresního soudu,
b) krajský národní
výbor, jde-li o soudce krajského soudu,
c) Národní shromáždění,
jde-li o soudce Nejvyššího soudu nebo o soudce
z povolání vojenského soudu,
d) ministr spravedlnosti, jde-li
o soudce vojenského soudu.
(2) Funkce soudce zaniká
dnem, kdy mu bylo doručeno rozhodnutí o zproštění.
(1) Soudce pozbývá
své funkce také dnem právní moci rozsudku,
kterým byl odsouzen pro trestný čin spáchaný
úmyslně.
(2) Soudce vojenského
soudu a vojenského kolegia Nejvyššího
soudu pozbývá své funkce také dnem
propuštění z vojenské činné
služby nebo z ozbrojeného sboru.
Pro činy spáchané
při výkonu soudcovské funkce nebo v souvislosti
s výkonem této funkce mohou být soudci trestně
stíháni nebo vzati do vazby pouze se souhlasem:
a) okresního národního
výboru, jde-li o soudce okresního soudu,
b) krajského národního
výboru, jde-li o soudce krajského soudu,
c) Národního shromáždění
jde-li o soudce Nejvyššího soudu nebo soudce
z povolání vojenského soudu,
d) ministra spravedlnosti, jde-li
o soudce vojenského soudu.
(1) Soudce, který
je trestně stíhán nebo u něhož
byl podán návrh na odvolání z funkce,
může být až do skončení
trestního řízení nebo do rozhodnutí
o návrhu na odvolání z funkce dočasně
výkonu soudcovské funkce zproštěn.
(2) O dočasném
zproštění výkonu soudcovské funkce
rozhoduje:
a) předseda soudu, jde-li
o soudce příslušného soudu,
b) předseda krajského
soudu, jde-li o předsedu okresního soudu,
c) ministr spravedlnosti, jde-li
o předsedu krajského soudu, náměstka
předsedy Nejvyššího soudu, soudce vojenského
soudu anebo vojenského kolegia Nejvyššího
soudu.
(1) Soudci z povolání
jsou volenými funkcionáři. Za výkon
soudcovské funkce jim přísluší
funkční plat. Platové poměry soudců
z povolání upraví ministr spravedlnosti.
(2) Pokud tento zákon
neupravuje postavení soudců z povolání
jinak, vztahují se na ně předpisy o právech
a povinnostech zaměstnanců státního
aparátu, zejména předpisy o jejich nemocenském
pojištění a důchodovém zabezpečení,
o nárocích na dovolenou, pracovní době
a o nárocích na náhradu cestovních,
stěhovacích a jiných výdajů.
(3) Zvoleným soudcům
z povolání se zachovává jejich pracovní
poměr; v tomto pracovním poměru však
mají ode dne nástupu do funkce neplacené
pracovní volno.
(4) Soudci z povolání
vojenských soudů a vojenského kolegia Nejvyššího
soudu se zahrnují do počtu ozbrojených sil.
Jsou vojáky v činné službě a
vztahují se na ně předpisy platné
pro vojáky.
(1) Nemůže-li
soudce z povolání dočasně vykonávat
soudcovskou funkci, může ho ve výkonu soudcovské
funkce zastupovat jiný soudce z povolání
téhož soudu nebo soudu vyššího stupně.
(2) Opatření
o zastupování učiní předseda
soudu, pro nějž byl zastupující soudce
z povolání zvolen.
U soudců z povolání
vojenských soudů a vojenského kolegia Nejvyššího
soudu činí opatření souvisící
se zastupováním ministr spravedlnosti nebo orgány
jím k tomu zmocněné.
(1) K prohloubení
svých zkušeností a odborných znalostí
může být soudce z povolání povolán
na dobu nepřesahující 6 měsíců
k výkonu soudcovské funkce u soudu vyššího
stupně.
(2) O dočasném
povolání k výkonu soudcovské funkce
u vyššího soudu rozhoduje:
a) předseda krajského
soudu (náčelník vyššího
vojenského soudu), jde-li o povolání ke krajskému
soudu (vyššímu vojenskému soudu),
b) ministr spravedlnosti v dohodě
s předsedou Nejvyššího soudu, jde-li o
povolání k Nejvyššímu soudu.
(1) Soudce z povolání
může být kárně stíhán,
poruší-li své soudcovské povinnosti
anebo chová-li se způsobem nedůstojným
soudce a narušujícím autoritu jeho soudcovské
funkce. Kárnou odpovědnost soudců z povolání
upravuje zvláštní zákon.
(1) Soudci se povolávají
k výkonu soudcovské funkce na dobu nepřesahující
celkem 2 týdny v roce, a to zpravidla v určeném
pořadí; prodloužení této doby
je přípustné tehdy, je-li třeba dokončit
projednávání věci započaté
za jejich účasti.
(2) Soudci vojenských
soudů a vojenského kolegia Nejvyššího
soudu povolávají se zpravidla z ozbrojených
sil nebo z ozbrojeného sboru, jejichž je obviněný
příslušníkem; musí mít
stejnou hodnost jako ten z obviněných, který
má hodnost nejvyšší, anebo hodnost vyšší.
(1) Soudcům, kteří
jsou v pracovním poměru, přísluší
za dobu, po kterou vykonávají soudcovskou funkci
nebo plní jiné povinnosti spojené s touto
funkcí, náhrada ušlé mzdy. Náhradu
ušlé mzdy je povinen poskytovat podnik, v němž
je soudce zaměstnán.
(2) Soudcům, kteří
nejsou v pracovním poměru, nahrazuje ušlý
výdělek za dobu výkonu soudcovské
funkce nebo jiných povinností spojených s
touto funkcí stát. Způsob a výši
náhrady stanoví ministerstvo spravedlnosti v dohodě
s ministerstvem financí a Ústřední
radou odborů.
(3) Stát hradí
soudcům hotové výdaje, které jim vzejdou
vykonáváním soudcovské funkce nebo
jiných povinností spojených s touto funkcí.
Způsob náhrady stanoví ministerstvo spravedlnosti
v dohodě s ministerstvem financí a Ústřední
radou odborů.
(1) Soudci nemohou být
vykonáváním soudcovské funkce nebo
jiných povinností s touto funkcí spojených
zkráceni na svých nárocích z nemocenského
pojištění a sociálního zabezpečení.
(2) Úraz, který
soudce utrpí při výkonu soudcovské
funkce nebo jiných povinností s touto funkcí
spojených, se považuje vždy za úraz pracovní.
(1) Podniky a ostatní
organizace jsou povinny poskytovat soudcům pracovní
volno k vykonávání soudcovské funkce
i jiných povinností s touto funkcí spojených.
(2) V ozbrojených
silách a v ozbrojených sborech jsou příslušní
velitelé povinni soudcům umožňovat plnění
všech povinností vyplývajících
ze soudcovské funkce.
Státní správu
soudů vykonává ministerstvo spravedlnosti,
které organizuje a kontroluje činnost soudů;
za tím účelem zejména:
a) provádí prověrky
práce okresních, krajských a vojenských
soudů; má-li za to, že některá
pravomocně rozhodnutá věc byla posouzena
nesprávně, dává podnět ke stížnosti
pro porušení zákona,
b) sleduje a zobecňuje soudní
činnost a navrhuje plénu Nejvyššího
soudu vydání směrnic pro správný
výklad zákonů a jiných právních
předpisů,
c) vydává instrukce
a směrnice v otázkách organizace a práce
soudů,
d) zajišťuje řádný
chod soudů po stránce osobní, hospodářské
a finanční,
e) organizuje a řídí
politickou a odbornou výchovu soudců a ostatních
pracovníků soudů.
(1) Státní
správu u okresních a krajských soudů
a u Nejvyššího soudu vykonávají
předsedové těchto soudů.
(2) Předsedové
krajských soudů řídí a kontrolují
výkon státní správy u okresních
soudů v obvodu příslušného krajského
soudu.
(1) Úkoly ministerstva
spravedlnosti na úseku vojenského soudnictví
vykonává správa vojenských soudů;
v jejím čele stojí náměstek
ministra spravedlnosti - náčelník správy
vojenských soudů, který je nadřízeným
všech vojáků činných u vojenských
soudů a vojenského kolegia Nejvyššího
soudu a u správy vojenských soudů.
(2) Náměstek
ministra spravedlnosti - náčelník správy
vojenských soudů upravuje úkoly náčelníků
vojenských soudů a předsedy vojenského
kolegia Nejvyššího soudu na úseku správy.
Za výkon státní
správy soudů odpovídají orgány
jí pověřené ministru spravedlnosti.
Vláda vydá podle zásad
platných pro volby do zastupitelských sborů
volební řád, ve kterém upraví
organizaci voleb soudců okresních soudů.
(1) Dobu, kdy má
být provedena volba soudců okresních a krajských
soudů, stanoví vláda.
(2) Dobu, kdy má
být provedena volba soudců Nejvyššího
soudu a soudců z povolání vojenských
soudů, stanoví předsednictvo Národního
shromáždění.
(3) Dobu, kdy má
být provedena volba ostatních soudců vojenských
soudů, jakož i organizaci a přípravu
těchto voleb stanoví ministr spravedlnosti společně
s ministrem národní obrany a ministrem vnitra.
Opatření týkající
se vojenského soudnictví činí ministr
spravedlnosti v dohodě s ministrem národní
obrany.
Soudci vykonávají svou
funkci i po uplynutí doby, na kterou byli zvoleni, až
do doby, kdy nastoupí do funkce soudci nově zvolení.
(1) Soudci z povolání
Nejvyššího soudu a vojenských soudů,
kteří byli ustanoveni podle dosavadních předpisů,
vykonávají svou funkci až do dne, kdy nastoupí
do funkce, kterou vykonávají, zvolení soudci
z povolání.
(2) Ustanovení
odstavce 1 se vztahuje i na soudce z lidu u Nejvyššího
soudu a u vojenských soudů, povolané k výkonu
soudcovské funkce podle dosavadních předpisů.
(1) Soudcům z povolání
Nejvyššího soudu ustanoveným podle dosavadních
předpisů se zachovává pracovní
poměr, i když nebudou zvoleni podle tohoto zákona
do funkce soudce z povolání.
(2) Ministr spravedlnosti
učiní opatření, aby dosavadní
soudci z povolání, pokud nebudou zvoleni do této
funkce, byli zařazeni na místa odpovídající
jejich politické a odborné kvalifikaci.
(3) U vojenských
soudců ustanovených podle dosavadních předpisů,
nebudou-li zvoleni za soudce z povolání, učiní
opatření k zařazení na místa
odpovídající jejich způsobilosti dnem,
kdy nastoupí do funkce zvolení soudci z povolání,
ministr národní obrany v součinnosti s ministrem
spravedlnosti.
(1) Soudci z povolání,
kteří jsou v době svého funkčního
období povoláni podle branného zákona
na vojenské cvičení jako důstojníci
v záloze a přiděleni k vojenským soudům,
mohou být rozhodnutím ministra spravedlnosti pověřeni
na tuto dobu výkonem soudcovské funkce, kterou jinak
vykonávají soudci z povolání vojenských
soudů.
(2) Za branné pohotovosti
státu upraví způsob doplňování
soudců vojenských soudů a vojenského
kolegia Nejvyššího soudu ministr spravedlnosti
v dohodě s ministrem národní obrany a ministrem
vnitra.
(1) Zrušují
se:
1. dosud nezrušená ustanovení
zákona č. 319/1948 Sb., o zlidovění
soudnictví,
2. zákon č. 67/1950
Sb., o pracovních a platových poměrech soudců
z povolání, prokurátorů a soudcovských
čekatelů (soudcovský zákon), pokud
se vztahuje na soudce z povolání,
3. dosud nezrušená ustanovení
zákona č. 87/1950 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád),
4. zákon č. 66/1952
Sb., o organizaci soudů, ve znění zákona
č. 66/1956 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon o organizaci soudů,
5. vládní nařízení
č. 93/1952 Sb., o náhradách příslušejících
soudcům z lidu,
6. ustanovení § 5 odst.
3 zákona č. 52/1954 Sb., kterým se rozšiřuje
působnost státního notářství,
7. zákonné opatření
předsednictva Národního shromáždění
č. 21/1955 Sb., kterým se zřizuje presidium
Nejvyššího soudu,
8. ustanovení §§
1 až 4 a § 7 zákonného opatření
předsednictva Národního shromáždění
č. 59/1955 Sb., o platových poměrech soudců,
prokurátorů a právních čekatelů,
ve znění zákonného opatření
předsednictva Národního shromáždění
č. 60/1956 Sb., jímž se mění
některé předpisy o platových poměrech
státních zaměstnanců a o působnosti
ministrů a ústředních úřadů
při provádění státní
mzdové politiky, pokud se vztahují na soudce Nejvyššího
soudu nebo vojenských soudů,
9. ustanovení čl. II
zákona č. 66/1956 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon o organizaci soudů,
10. zákon č. 36/1957
Sb., o volbách soudců a soudců z lidu lidových
a krajských soudů a o úpravě některých
jejich poměrů,
11. zákon č. 40/1960
Sb., o provedení nové územní organizace
soudů.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.