Vedoucí zásadou organizace
socialistické společnosti a státu je spojení
pevného ústředního řízení
se širokou pravomocí a odpovědností
nižších orgánů.
Neodlučitelnou součástí
řízení rozvoje národního hospodářství
a kultury na všech jeho stupních je soustavná
a důsledná kontrola plnění uložených
úkolů směřující k včasnému
odkrytí a nápravě nedostatků. Nezbytným
předpokladem účinného řízení
je pravdivá a přesná evidence a statistika.
Prohlubování socialistické
demokracie a zvyšování pravomoci a odpovědnosti
na nižších stupních řízení
vyžaduje všestranně zvýšit úroveň
a účinnost kontroly, jak jsou uskutečňovány
směrnice Komunistické strany Československa
a ústředních orgánů státu
a jak státní orgány, zařízení
a hospodářské organizace veškerou svou
činností zabezpečují zájmy
celé společnosti. Zároveň vystupuje
do popředí význam spolehlivé evidence
a statistiky a odpovědnost za podávání
včasných, přesných a pravdivých
hlášení.
K tomu cíli Národní
shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
(1) K zvýšení
účinnosti kontroly, jak státní orgány,
zařízení a hospodářské
organizace zabezpečují plnění směrnic
Komunistické strany Československa, zákonů,
nařízení a usnesení vlády,
zachovávají státní disciplínu,
hospodaří se svěřenými prostředky
a uplatňují ve své činnosti zájmy
společnosti, dále k vyššímu využití
statistiky pro potřeby řízení národního
hospodářství a kulturní výstavby
a kontroly jeho výsledků, k zabezpečení
účinné kontroly tvorby a dodržování
cen, k posílení metodického řízení
veškeré kontrolní činnosti a statistiky
na všech stupních řízení zřizuje
se jako orgán vlády Ústřední
úřad státní kontroly a statistiky.
V jeho čele je předseda, který je ministrem.
(2) Ministerstvo státní
kontroly a Státní úřad statistický
se zrušují.
(1) V krajích a
v okresech se zřizují krajská a okresní
oddělení státní kontroly a statistiky.
Jsou podřízena jedině předsedovi Ústředního
úřadu státní kontroly a statistiky
a vykonávají své funkce nezávisle
na místních orgánech. Úzce spolupracují
s národními výbory.
(2) V čele krajských
a okresních oddělení státní
kontroly a statistiky jsou vedoucí, které jmenuje
a odvolává předseda ústředního
úřadu státní kontroly a statistiky.
Orgány státní
kontroly a statistiky zaměřují svou činnost
k tomu, aby kontrola a statistika
pomáhala orgánům
odpovědným za řízení na všech
jeho stupních nejen včas odhalovat a napravovat
vznikající nedostatky, ale i nedostatkům
v plnění úkolů předcházet,
opírala se o součinnost
s širokým aktivem pracujících a se společenskými
organizacemi a pomáhala vytvářet podmínky
pro rozvinutí úsilí za splnění
úkolů a odstraňování překážek,
vedla ke zvýšení
odpovědnosti za důsledné plnění
úkolů a za pravdivost a přesnost údajů
evidence a statistiky.
Podrobné vymezení úkolů,
organizace a oprávnění Ústředního
úřadu státní kontroly a statistiky
a jeho orgánů upraví zvláštní
zákon. Do doby, než tento zákon nabude účinnosti,
přísluší Ústřednímu
úřadu státní kontroly a statistiky
a jeho orgánům oprávnění podle
dosavadních předpisů o státní
kontrole a národohospodáské evidenci.
Prostředky stanovené
státním plánem a státním rozpočtem
pro zrušené ministerstvo státní kontroly
a Státní úřad statistický připadající
Ústřednímu úřadu státní
kontroly a statistiky, jenž převezme též
správu majetku jim svěřeného a vykonává
ostatní práva, která jim příslušela.
Dosavadní krajské a okresní služby Státního
úřadu statistického se začleňují
do krajských a okresních oddělení
státní kontroly a statistiky.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.