Soudružky a soudruzi poslanci, to jsou tedy zhruba důvody,
proč se dnes už podstatně změnil smysl
samého slova a pojmu pohraničí. Dostali jsme
se do takové etapy, kdy problémy pohraničí
se zúžily prakticky jen na 8 pohraničních
okresů kategorie A - jak se tomu odborně říká
- kde působí ještě pohraniční
problematika ve značném rozsahu a 18 okresů
kategorie B, kde působí zčásti.
Přitom ovšem nejde vždy o celé okresy,
nýbrž dnes, po vytvoření velkých
okresních celků, již jen o jejich části.
Tak se tedy pohraničí stává postupně
z problému politickoekonomického pouze pojmem geografickým,
jak to má konečně být.
Pro to vše tvrdím, že náš lid v souladu
s budováním socialismu v celé naší
vlasti vytvořil hrdinské dílo i v pohraničí
a že si za to zaslouží ocenění,
obdiv i poděkování. (Potlesk.)
Jak jsem už uvedl, existuje však ještě pohraniční
problematika, která naléhavě volá
po vyřešení. Je to ovšem problematika,
jejíž naléhavost nespočívá
už především v tom, že se dotýká
oblastí ležících v pohraničí,
ale v tom, že jde o oblasti, které vážně
zaostaly ve svém hospodářském rozvoji
za ostatními hospodářsky rozvinutými
částmi státu. Kořeny tohoto zaostávání
možno hledat už hluboko ve feudalismu i v kapitalismu,
pro který tyto oblasti nebyly dostatečně
přitažlivé a proto v nich kapitalismus nerozvíjel
svoji industrializaci. Je pochopitelné, že odstranit
tuto historickou zaostalost není ani pro nás nic
snadného, že to vyžaduje a bude vyžadovat
ještě velké prostředky a úsilí.
Pro likvidaci této zaostalosti se v uplynulé době
už mnoho udělalo. Není divu, že k intenzívnější
likvidaci této odvěké zaostalosti přistupujeme
zejména nyní v období třetí
pětiletky, kdy naše země už soustředila
dosti sil a prostředků, aby je mohla v dostatečné
míře těmto zbývajícím
částem v pohraničí poskytnout a vytvořit
jimi základ ke konečné likvidaci zaostávání
zbytků pohraničí za vnitrozemím.
O tom mluví to, že do výstavby pohraničí
má být investováno ve třetí
pětiletce přes 9 a půl mld. Kčs. Postaveno
má být 41 nových průmyslových
závodů a nejméně 22 závodů
rekonstruováno. Tyto nové kapacity poskytnou do
roku 1965 nové zaměstnání 21 000 pracujícím,
z toho v průmyslu centrálně řízeném
kolem 15 000.
Výstavbou těchto kapacit mají být
definitivně zlikvidovány důvody stále
ještě vážné migrace obyvatelstva
z pohraničí do vnitrozemí, kde jim široký
rozmach průmyslu umožňuje najít jakékoliv
pro ně vhodné zaměstnání. Zatím
je stav takový, že počet obyvatel v pohraničí
sice absolutně mírně roste, ale přitom
vzrůstá i odchod zejména mladých lidí
produktivního věku z pohraničí do
vnitrozemí. Tyto mladé lidi je třeba však
především zadržet, aby i zbývající
pohraničí bylo s to se nadále samo udržovat
a omlazovat. Proto i koncepce, o které hovořil soudruh
Šimůnek, v budování průmyslu
v pohraničí, je jedině správná
a možná. Přitom však je nutné trvale
o realizaci této koncepce pečovat.
Zkušenosti totiž i z našeho Jihočeského
kraje nám ukazují, že resorty či výrobně
hospodářské jednotky a podniky, pověřené
výstavbou těchto nových podniků a
závodů, nejsou tímto úkolem nikterak
nadšeny. Zdá se jim, že by bylo výhodnější
stavět i nadále ve vnitrozemí, koncentrovat
tam dále průmysl a raději do něho
dovážet pracovní síly. Tento krátkozraký
názor vede pak k oddalování zahájení
staveb a dalším jiným obtížím.
Jedním z oblíbených argumentů je i
to, že se nám leckdy tvrdí, že je zbytečné
tyto kapacity budovat, protože prý pro ně nemáme
dosti připravených lidí. Připadá
nám to, upřímně řečeno,
leckdy jako hádka o to, zda bylo napřed vejce či
slepice. Soudíme, že je nutno nejprve budovat továrny
proto, abychom do nich mohli lidi získat, stabilizovat
obyvatelstvo a nikoliv naopak. (Potlesk.) Ukazuje se však,
že tento spor není nekonečný, že
už mu ubývá dech a že zakrátko
zcela zmizí.
V souvislosti s budováním průmyslu však
vznikají trochu přehnané názory, že
průmysl nám vyřeší vše,
že vyřeší i tak složitý problém,
jakým je v pohraničních oblastech zemědělství.
Mám obavy, že tomu tak není. Naopak, vybudováním
průmyslové základny by se mohlo stát,
že ze zemědělství by odešli lidé
do měst a dále by se ztěžovaly podmínky
rozvoje zemědělské výroby. Soudím,
že tak jako svůj smysl změnilo slovo pohraničí,
tak svůj smysl změnilo i slovo a pojem vnitrozemí.
Totiž vnitrozemí máme už i v pohraničních
okresech vzhledem k tomu, že se tyto okresy podstatně
zvětšily, že se do nich začlenily i některé
někdejší typické části
vnitrozemských okresů. Přitom je nutné
si uvědomit, že největší rezervy
našeho zemědělství jsou právě
v pohraničních oblastech, kde hluboko zaostáváme
nejen za úrovní vnitrozemí, ale i za bývalou
úrovní zemědělské výroby
v těchto oblastech.
To lze ilustrovat např. na úrovni zemědělství
v Jihočeském kraji. Zatímco celý kraj
měl k 31. 12. 1960 skoro 70 kusů skotu na 100 ha,
má okres Český Krumlov jen 46 kusů
a přitom na statcích, které obhospodařují
skoro 60 % půdy, jen 38 kusů a podobně je
tomu i v jiných pohraničních okresech nejen
Jihočeského kraje, ale i jiných krajů.
A přitom tyto oblasti mívaly 70, 80 i více
kusů skotu na 100 ha, jak je známo. Uvádím
to na ilustraci, jaké rezervy v zemědělství
zatím v pohraničí máme a je nutné
je vyčerpat.
Je však známo, že tak jako všude o výsledcích
rozhodují lidé. Ty tedy musíme především
získat, a to není možné jinak, než
když se budou podniky pro vzestup zemědělské
výroby vytvářet rovnoměrně
s růstem průmyslu. Mezi tyto podmínky patří
především byty, kterých je v pohraničí
absolutní nedostatek a přitom jsou tam byty velmi
nízké úrovně. Bohužel však,
máme-li zajistit byty rostoucí průmysl, pak
zůstává zemědělství
i nadále plně nezajištěno, ačkoliv
např. v Jihočeském kraji dáváme
do pohraničí 49 % státní výstavby
z celého kraje a asi 37 % celkové bytové
výstavby kraje. Podobně je tomu i v jiných
pohraničních okresech.
Budování pohraničí má ovšem
další souvislosti a vážné problémy,
jako je zdokonalování služeb, školství,
zdravotnictví i spojů a silnic. To vše vyžaduje
velikou pozornost všech orgánů, především
však KNV. Zatím se ukazuje, že i samy mateřské
KNV nevěnují pohraničním okresům
dostatečnou pozornost, jak to ukázala prověrka,
prováděná ministerstvem státní
kontroly v Jihočeském a Západočeském
kraji. KNV nevěnují pohraničním oblastem
dosti pozornosti a zanedbávají i plnění
takových opatření, která jim uložily
centrální orgány. Nutno přitom přiznat
sebekriticky za Jihočeský kraj, že i u nás
jsme zanedbali leccos, co bylo možno udělat.
Nemělo by se např. trpět, aby každý
rok propadaly investiční prostředky jen proto,
že některé vnitrozemské podniky odmítají
v pohraničí stavět, ačkoliv tyto podniky
dnes sami řídíme. Není omluvitelné,
když obchodní organizace opomíjí řádné
zásobování pohraničních oblastí
jen proto, že na špatných silnicích trpí
jejich autopark. Je nám to sice velmi líto, ale
je to lepší, než když jejich špatnou
prací trpí lidé. I to je ovšem v našich
rukou a za tento stav nemůžeme nikoho vinit. Všechny
tyto chyby jsou, soudruzi, napravitelné, když si všichni,
kdo mají o pohraničí pečovat, plně
uvědomí politickou závažnost tohoto
úkolu. Socialistický stát tak hospodářsky
vyspělý jako je ČSSR, nemůže
trpět, aby na jeho okrajích byla zaostalá
místa, ve kterých lidé žijí méně
šťastně a spokojeně, než v ostatních
oblastech a nemůžeme trpět ani to, že
tyto oblasti nedávají republice to, co jsou objektivně
s to dát. Proto také naše strana a vláda
svými směrnicemi i přidělenými
prostředky vytvářejí podmínky
k tomu, aby tato zaostalá místa byla co nejdříve
odstraněna.
Krajské i okresní národní výbory
proto musí bděle střežit uskutečňování
těchto směrnic a systematicky plánovitě
preferovat pohraniční oblasti výstavbou,
prostředky i službami, aby tento proces likvidace
jejich zaostávání proběhl co nejrychleji.
Soudružky a soudruzi, zdůraznil jsem již, že
podstatná část problematiky v pohraničních
oblastech byla už vyřešena, že však
ani zbývající úkoly nejsou malé.
Nikdo však nepochybuje o tom, že i ony budou vyřešeny.
Máme správné, naší stranou dané
vůdčí směrnice, máme stále
se zvyšující množství prostředků
a sil a - co hlavního - máme nadšené,
obětavé a schopné lidi. To všechno jsou
pevné záruky, že i zbývající
části našeho pohraničí se připojí
svým rozkvětem k celé naší mohutnějící
socialistické vlasti. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Děkuji poslanci
Pavlovskému.
Přerušuji jednání do 15. hod.
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Zahajujem prerušenú
schôdzu. Budeme pokračovať v rozprave k zpráve
vlády o plnení štátneho plánu
rozvoja národého hospodárstva Československej
socialistickej republiky v roku 1960.
Dávam slovo poslancovi Kuličkovi.
Posl. Kulička: Soudružky a soudruzi poslanci!
Při projednávání zprávy o plnění
plánu za rok 1960 je třeba posoudit, jak se na plnění
tohoto plánu podílely jednotlivé úseky
našeho národního hospodářství,
nebo jak k jeho plnění přispívaly.
Jedním z těchto úseků, který
má přispívat k plnění a zajištění
státního plánu je doprava.
Při posuzování plnění plánu
dopravy a přepravy za rok 1960 si musíme uvědomit
její mimořádný význam pro celé
národní hospodářství, a to
nejen za uplynulé období, ale hlavně při
zvýšených úkolech třetí
pětiletky a uvědomit si, ze každé narušení
dopravy se významně projevuje v plnění
plánu ostatních hospodářských
odvětví.
Doprava a hlavně doprava železniční
sice plnila plán přepravy, ale není plněn
podle potřeby přepravců, není plněn
v souladu s potřebami našeho průmyslu nebo
zemědělství a v souladu se zájmy cestujících.
Železniční doprava zaznamenává
v roce 1960 dokonce zvýšený růst přepravy,
a to při rozsáhlých stavebních pracích
na elektrizaci nejzatíženějších
tratí hlavního tahu, které byly prováděny
za plného provozu a jimiž propustnost tratí
byla podstatně snižována.
Je však třeba připomenout, že zase doprava
sama narušovala plynulý postup prací železniční
stavební výroby, a to hlavně při elektrizaci
trati Spišská Nová Ves - Košice - Čierná
n. Tisou, což podstatně ovlivnilo plnění
plánu centralizovaných investic v roce 1960. Docházelo
zde a dochází ke zvláštní nepříznivé
situaci, kdy dvě složky železnic, dopravní
a stavební, si vzájemně znemožňují
plnění plánovaných úkolů.
Plán centralizovaných i decentralizovaných
investic nebyl splněn a to hlavně proto, že
technické rekonstrukce železnic nejsou plně
zabezpečeny v přípravě projektové
dokumentace a v provádění investiční
výstavby. Nejsou zde sladěny úkoly jednotlivých
dopravních složek na jedné straně, a
stavebních organizací ministerstva výstavby
na straně druhé.
Tyto problémy však ovlivňuji i plnění
plánu dalších hospodářských
odvětví a proto je třeba, aby byly odstraněny
nebo sníženy na míru co nejmenší.
Je nutné vypracovat pro jednotlivé úseky
staveb harmonogram prací sladěných přímo
s dopravou tak, aby stavební výroba mohla opravdu
na tratích pracovat, a to v předem projednaných
termínech a úsecích. To znamená, že
se doprava včas na tyto práce připraví
a zajistí dopravu odklony, nebo časovým omezením.
Není možné popřít, že železniční
doprava plnila v roce 1960 velmi náročné
úkoly, jak v osobní, tak v nákladní
dopravě. V osobní dopravě kromě ostatních
úkolů, především v dopravě
cvičících a návštěvníků
na krajské, oblastní a na II. celostátní
spartakiádu. Na krajské a oblastní spartakiády
bylo zavedeno 803 zvláštních vlaků.
Na II. celostátní spartakiádu bylo zavedeno
954 zvláštních vlaků, jimiž bylo
přepraveno 790 000 cvičících a 474
zvláštních soupravových vlaků
k zajištění přepravy 480 000 návštěvníků.
Při plnění tohoto důležitého
politického úkolu prokázali železničáři
bez výjimky obětavost a pevné odhodlání
zhostit se úkolu se ctí. Výsledek tohoto
úsilí je možno hodnotit kladně, protože
spartakiádní doprava byla zvládnuta zcela
bezpečně, zvláštní vlaky až
na ojedinělé a bezvýznamné výjimky
jely včas.
Toto období mělo bezesporu podstatný vliv
na to, že počet přepravovaných osob
byl v plánu dopravy nejen splněn, ale překročen
o 4,8 %. Plnění plánu však bylo uskutečněno
na kratší přepravní vzdálenosti
než bylo plánováno a tak zůstal nesplněn
počet osobních kilometrů o 1,6 %.
Grafikon osobní dopravy zavedený dne 29. 5. 1960
a rozšířený o 474 vlaků osobní
dopravy měl sloužit k zvýšení úrovně
cestování.
Tím, že nebyl organizačně správně
zajištěn, že nebyly vytvořeny nutné
rezervy ve stavech provozních prostředků,
potřebné rezervy v kapacitách tratí
a železničních uzlů zvláště
na hlavním tahu, nesplnil grafikon svůj úkol,
ba stal se příčinou nepříznivých
zjevů, stal se brzdou nejen osobní, ale postupně
i nákladní dopravy. Nově zavedené
vlaky byly postupně opět rušeny, některé
z nich nedlouho po zavedení grafikonu. Neměl tedy
vliv na zvýšení úrovně cestování
ba naopak, stal se nejen terčem oprávněné
kritiky našich pracujících, ale velmi často
i zdrojem pomluv neodpovědných živlů.
Je třeba říci, že mimo nedostatků
samé dopravy jsou zde i objektivní příčiny,
neplnění grafikonu a to nesplnění
plánu dodávek elektrických lokomotiv a u
lokomotiv dodaných značná poruchovost. Pantografové
jednotky, které měly být v provozu od zavedení
nového grafikonu a podstatně posílit předměstskou
dopravu, dosud předány nebyly a jsou stále
ve stadiu zkoušek.
Tyto vážné nedostatky železniční
dopravy budou jistě pobídkou všem řídícím
orgánům ministerstva dopravy a spojů i podnikům,
které nejen plán dodávek elektrických
lokomotiv, ale i ostatních provozních prostředků
a technických zařízení pro železnici
neplní, k odstranění nedostatků a
odpovědnému zajišťování
významných úkolů železniční
dopravy nejen v roce 1961, ale v celé třetí
pětiletce.
Plán výkonu v hrubých tunokilometrech byl
splněn v roce 1960 na 103,7 % a vlastní náklady
na přepravu na 101,9 %. Plán přepravy nákladů
v tunách splnila železnice na 101,5 %. Zde tedy železniční
doprava překročila plánované úkoly,
ale nedokázala plného a rovnoměrného
krytí všech potřeb národního
hospodářství. Vzniklo mnoho nedostatků
v přístavbě vozů pro nakládku
stavebnin, dříví, hutních výrobků
a rudy. Tím bylo jistě také ovlivněno
plnění plánu těch průmyslových
oborů, jímž měly být uvedené
substráty dodány. Přeprava se uskutečňovala
v rozporu se zájmy společnosti na delší
průměrnou vzdálenost než bylo plánováno
a to se projevilo ve zvýšeném plnění
tarifních tunokilometrů o 4,4 %.
Po stránce finanční je to jistě příznivé
pro železniční dopravu, ale nepříznivé
z důvodů dopravních proto, že se prodlužuje
oběh provozních prostředků a přepravcům
vznikají zvýšené náklady na dopravu.
A tady je třeba říci na adresu všech
přepravců, kteří používají
placených služeb železniční dopravy,
aby svoje nároky zodpovědně a včas
plánovali, aby svoje požadavky plánovali nejen
v objemu, ale také v časových termínech
a tyto také dodržovali ne jen v zájmu vlastním,
ale i ostatních přepravců v zájmu
samotné dopravy i celé společnosti.
Hlavní zvláštností dopravy totiž
oproti ostatním odvětvím průmyslu
je skutečnost, že přemístění
tj. produkt vyrobený dopravou, není hmotný.
Jsou to v podstatě placené služby. Dopravní
náklady zvyšují tedy celkové výrobní
náklady přepravovaných výrobků
a v podmínkách výroby zboží je
zdražují, což je pro socialistickou společnost
nežádoucí. Je proto třeba stále
působit na vyloučení přeprav, které
nejsou nutné pro rozvoj společnosti, ale naopak
jsou často zbytečné a národní
hospodářství jen zatěžují.
Další ukazatel plnění plánu železniční
dopravy je opět příznivý. Projevil
se v uspokojivém vývoji u statického vytížení
vozové jednotky v nakládce, kde byl plán
překročen o 1,9 % na 18,21 tuny čistého
nákladu. Ale na druhé straně bylo dosaženo
nepříznivých výsledků v oběhu
vozů, který byl překročen o 7,3 %
proti plánu na rok 1960 a o 3,9 % proti skutečnosti
roku 1959. Nastalo zde tedy absolutní zhoršení
v oběhu vozů nejen proti plánu, ale i proti
předcházejícímu roku 1959.
V souvislosti s nepříznivým vývojem
oběhu vozů je závažné vysoké
procento předržování vozů přepravci,
kde bylo ztraceno v roce 1960 18 miliónů 734 tisíc
hodin, představujících 196 030 nakládacích
možností. Přepočteno na tuny to znamená,
že předržováním vozů nemohla
železnice přepravit 3 569 706 tun nákladu.
Je to 1487 vlaků nákladní přepravy
při zátěži 2400 tun, nebo 2231 vlaků
nákladní přepravy při zátěži
1600 tun.
Na zdržném bylo v roce 1960 zaplaceno 160 mil. Kčs.
Je jistě na místě zeptat se, z čeho
platí závody a podniky tyto částky
a současně připomenout, že za peníze,
které dosud na zdržném zaplatily, mohly míti
nejmodernější mechanizaci vykládky a
nakládky. Jsou to čísla, která musí
mobilizovat dopravu i přepravce k opatřením,
která co možná nejdříve sníží
a podstatně omezí předržování
vozů, aby jich mohlo být využito pro celé
naše národní hospodářství.
Ostravská dráha, v jejímž obvodě
se předržování vozů projevilo
ve značné míře, nastoupila již
řešení ve spolupráci s největšími
přepravci. O své práci a dosavadních
výsledcích hovořili ve studiu našeho
rozhlasu. Bylo by jistě správné a nutné
využít získaných zkušeností
z Ostravské dráhy, případně
je dále doplnit a seznámit s nimi celou železniční
síť. Je třeba, aby se této iniciativy
ujmuly řídící orgány železniční
dopravy i příslušných ministerstev.