Čtvrtek 17. listopadu 1960

Soudružky a soudruzi, tím jsme projednali druhý bod denního pořadu.

Přerušuji nyní schůzi na 30 minut.

(Schůze přerušena v 10 hod. 38 min. - opět zahájena v 11 hod. 5 min.)

Předseda Fierlinger (zvoní): Zahajuji přerušenou 4. schůzi Národního shromáždění.

Budeme pokračovat v projednávání pořadu jednání.

Třetím bodem pořadu schůze je

3. Zpráva výboru pro plán a rozpočet o vládním návrhu usnesení (tisk 11), jímž Národní shromáždění schvaluje podle článku 41 ústavy státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1959 (tisk 20).

Zpravodajem je poslanec Tymeš, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi!

Vláda republiky předložila Národnímu shromáždění k projednání a schválení státní závěrečný účet za r. 1959. Je to úspěšná a radostná bilance práce našeho lidu za uplynulý rok.

Na vypracování této bilance, která vychází z ročních komplexních rozborů hospodaření závodů, podniků, družstev a národních výborů se tentokrát zúčastnilo mnohem více pracujících než v minulých letech.

Tato tvůrčí aktivita našeho pracujícího lidu se v letošním jubilejním roce republiky dále rozvíjela zejména při volbách do národních výborů a Národního shromáždění, při diskusi o nové socialistické ústavě, při projednávání usnesení a závěrů celostátní konference KSČ a při přípravě oslav 43. výročí VŘSR a Měsíce čs.-sovětského přátelství.

Stále větší zájem našeho lidu o hospodaření podniků a národních výborů nám umožňuje, abychom nedostatky a překážky, které brzdí výrobu, rychle a účinně odstraňovali.

Můžeme dnes s hrdostí a radostí mluvit o výsledcích hospodaření naší dělnické třídy za vedení KSČ. Také v roce 1959 se naše republika významně podílela na ohromném vzestupu všech zemí světové socialistické soustavy v čele se Sovětským svazem.

Průmyslová výroba se ve srovnání s rokem 1958 zvýšila o 10,9% při růstu produktivity práce o 7,7%. Náklady v průmyslu se snížily o 2,7%. Úspěšné plnění těchto důležitých ukazatelů se projevilo v průmyslu vyšším ziskem, jehož plán byl splněn na 104,6%.

Vcelku příznivý vývoj je i v letošním roce. Do konce září splnily národní podniky plán hrubé výroby na 101,2% a proti stejnému období minulého roku zvýšily hrubou výrobu o 11,7%. Plán tvorby zisku splnila průmyslová ministerstva za leden až září na 102,3%.

Avšak i letos jsou celkově úspěšné výsledky snižovány nerovnoměrností v plnění plánu jednotlivými podniky. Např. v září nesplnilo plán hrubé výroby 27,8% podniků.

Na rozvoj zemědělství bylo v roce 1959 poskytnuto přes 18 miliard korun. Ani tyto velké částky nepomohly v úsilí o dosaženi zásadního obratu v zemědělské výrobě, která proti roku 1958 zaznamenala pokles. Přitom byly náklady na zemědělskou výrobu překročeny.

Objem investic do národního hospodářství se při splnění plánu na 102,4% zvýšil v porovnání s rokem 1958 o 16,3%. Velkým nedostatkem však je, že centralizovaná výstavba byla splněna pouze na 94,8%, což značně narušuje úsilí vlády o zajištění proporcí v rozvoji našeho národního hospodářství.

V bytové výstavbě byl loňský plán odevzdávání dokončených bytů splněn. Nepodařilo se však odstranit nedostatky v kvalitativní stránce výstavby, nedostatky, které trvají již několik let. Je to zejména rozptylování výstavby, pomalé uvádění do provozu, nedostatečné udržování základních fondů a jejich špatná údržba a nedostatky v projektové přípravě.

Objem zahraničního obchodu se zvýšil o 15,8%, z toho se socialistickými zeměmi o 18,8%. l struktura vývozu se vyvíjela příznivě, neboť podíl strojů na vývozu se zvýšil a snížil se podíl vývozu surovin a potravin.

Úspěchy národního hospodářství umožňují nám poskytnout vysoké částky ve státním rozpočtu na další rozvoj školství, kultury, zdravotnictví, sociální péče a na zvyšování životní úrovně pracujícího lidu.

Letos v dubnu jsme snížily maloobchodní ceny v rozsahu 1,8 miliardy korun ročně a současně bylo rozhodnuto také o zvyšování nízkých důchodů. Pro rodiny s dětmi je významné rozhodnutí vlády o poskytnutí učebnic zdarma a rozhodnutí z tohoto týdne o všeobecném zlevnění příspěvků v jeslích a mateřských školách. Kupní síla naší koruny se od roku 1953 snižováním cen soustavně zvyšuje, zatím co v kapitalistickém světě kupní síla peněz klesá. Mzdy se zvýšily od počátku II. pětiletky do konce roku 1959 průměrně o 6,7%. Od počátku druhé pětiletky do konce roku 1959 vzrostly vklady obyvatelstva na vkladních knížkách o 11 miliard 210 miliónů korun.

Úspěchy našeho hospodaření se též projevují v celkové bilanci státního rozpočtu.

Rozpočtové příjmy byly překročeny o 6,2% a činily 102 200 miliónů korun, rozpočtové výdaje byly překročeny o 3,4% a činily 99 194 miliónů korun, zůstává tedy přebytek 3 006 miliónů korun. Takovými výsledky hospodaření se nemůže pochlubit ani jediná kapitalistická země.

Přitom daně, které krutě postihují dělníky, rolníky i pracující inteligenci v kapitalistických státech mají vzestupnou tendenci. Např. v USA činí 800 miliard dolarů a jsou desetkrát vyšší než v době před druhou světovou válkou. Přitom 9 desetin příjmů z daní jde na zbrojení. V NSR se za 1 rok zvýšily daně v průměru téměř o 15%, v Itálii dělník odvádí 31% mzdy na daně. U nás podíl daní na státních příjmech stále klesá.

Výsledky ukazují, kdo umí lépe hospodařit, zda kapitalisté nebo pracující. Naši nepřátelé, kteří se po roku 1948 utěšovali tím, že hospodářsky zkrachujeme a tím i politicky prohrajeme, snad konečně pochopí, jak marné byly a jsou jejich naděje.

Dělníci se stali lepšími hospodáři než kapitalisté, naše socialistická republika pevně, prozíravě a obezřetně vedena a řízena KSČ je silnou, mohutnou a ve spojení se Sovětským svazem a socialistickými zeměmi neporazitelnou zemí.

Vysoký přebytek v hospodaření podle státního rozpočtu je především výsledkem dobrého hospodaření národních podniků, ale z části též vyplývá z neplnění některých plánovaných úkolů. V důsledku neplnění plánu centralizované investiční výstavby zůstalo nevyčerpáno 1,5 miliardy Kčs rozpočtových prostředků.

K celkově dobrým výsledkům v průmyslové výrobě, ve finančním hospodaření podniků a státního rozpočtu nesporně nejvíce přispělo to, že došlo k dalšímu prohloubení mezinárodní dělby práce mezi socialistickými zeměmi, že se důsledněji uplatňovaly nové metody řízení, plánování a financování a zejména, že se podstatně zvýšila a prohloubila aktivní účast pracujícího lidu na řízení hospodářství a správě státu. To je nutný předpoklad i pro naše další úspěchy.

Bude ovšem třeba, abychom metodiky plánování a financování, která se vcelku osvědčila, plně využili při plánovacích pracích vytyčením vyšších úkolů, zejména v kvalitativních ukazatelích.

Tato možnost nebyla plně využita při přípravě plánu na rok 1960, ani v přípravě třetího pětiletého plánu.

Důležitou součástí nové metodiky jsou roční komplexní rozbory, při nichž byli pracující seznámeni s úspěchy i nedostatky v hospodaření podniků a národních výborů a zainteresování na odstraňování nedostatků.

Při komplexních rozborech bylo uzavřeno mnoho závazků k překročení kvalitativních a kvantitativních ukazatelů.

Loňské komplexní rozbory potvrdily, že dobrých výsledků lze dosáhnout jen tehdy, když vysokou úroveň má i běžná rozborová práce v průběhu roku, když se během roku organizují hloubkové prověrky a to zejména na úseku nové techniky, materiálových nákladů, cen a nezasloužených zisků.

Nedostatky a nesprávnosti v cenách, nedodržování žádoucího sortimentu a kvality výrobků, nežádoucí úspory materiálu nebo naopak plýtvání materiálem, zanedbávání technického rozvoje, nedostatečná péče o pracující, to vše nelze řešit až při komplexních rozborech, nýbrž soustavnými prověrkami a analýzami během roku.

Je známo, že dosud je v některých podnicích dosahován zisk nesprávným způsobem, zejména nedodržováním cenových předpisů a kvality výrobků, nežádoucí záměnou sortimentů, zanedbáváním základních prostředků podniků apod.

To je vážné porušování zásad socialistického hospodaření. Je proto správné, že ministerstvo financí podle usnesení vlády ze dne 24. června 1960 o státním závěrečném účtu za rok 1959 vypracovalo společně s ÚRO na základě zkušenosti z komplexních rozborů za rok 1959 zásady pro prohloubení komplexních rozborů a pokyny pro posuzování a odčerpávání nezasloužených nebo proti zájmům společnosti vyprodukovaných zisků.

Proti nesprávnostem, chytračení a proti všemu porušování zásad socialistického hospodaření nestačí ovšem bojovat jen zvýšenou kontrolou a trestními sankcemi, ale především také politickovýchovnou prací mezi zaměstnanci, aby v procesu prohlubování socialistických výrobních vztahů stále více se sledovaly vyšší zájmy celé společnosti a bude ovšem třeba změnit nebo doplnit ta ustanovení nové metodiky, která nejsou dosti účinná nebo působí negativně. Při návštěvě poslanců, členů výboru pro plán a rozpočet, v Závodech pro výrobu trub v Chomutově a v Královopolské v Brně upozorňovali pracovníci závodu na to, že jejich úsilí o šetření materiálu při zdůvodněném snížení váhy výrobků se nepříznivě projevuje uvnitř podniku.

Společnost má z těchto zlepšení prospěch, ale podnikům to nepřispívalo k plnění některých ukazatelů. Tyto nedostatky bude třeba odstranit. Ovšem dlouhodobé normativy mají velkou mobilizující sílu, jsou-li s nimi pracující dobře seznámeni; zatím v některých podnicích znalost normativů nepronikla mezi dělnictvo a proto tam normativy ovlivňují kvalitativní ukazatele, zejména růst produktivity práce a snižování vlastních nákladů a podniky jich nevyužívají ani v úsilí o technický pokrok. Vždyť některé závody dosud nemají ani plán komplexní mechanizace a modernizace strojů na třetí pětiletku. V Adamovských strojírnách, kde si plán vypracovali, mají úkol zmodernizovat 46% mechanických lisů a seznámili s ním pracující. Jen v úzké spolupráci vedení závodu s pracujícími při plném uplatnění vedoucí úlohy strany je záruka, že úkoly budeme i v budoucnu úspěšně plnit. V důsledku prohlubování socialistické demokracie zvyšují se úkoly a pravomoc národních výborů. Objem výdajů národních výborů dosáhl v roce 1959 33 016 miliónů korun, tzn. že v porovnání s rokem 1956 vzrostly na dvojnásobek.

Význam rozpočtů národních výborů se postupným převáděním úkolů z ústředních orgánů na národní výbory stále zvyšuje. Současně se zvyšuje podíl rozpočtů okresních a místních národních výborů na celkových rozpočtech národních výborů.

Podíl KNV na celkových rozpočtech národních výborů klesá po nové územní organizaci ze 44,8% na 13%, u ONV však stoupá ze 45% na 73% a u MNV z 10% na 14%. U místních národních výborů bude třeba podíl na rozpočtech zvyšovat, aby mohly lépe se starat o potřeby občanstva.

Ve schůzi výboru pro plán a rozpočet správně ukazovali poslanci na to, že v některých místech jsou služby obyvatelstvu soustavně zanedbávány. Soudruh posl. Kakos zjistil v jedné zemědělské části svého obvodu, že tam není ani jedno holičství přesto. že v obvodě žije přes 10 000 obyvatel. My máme všechny možnosti podstatně zvyšovat služby obyvatelstvu i ve venkovských místech a bylo by neodpustitelnou chybou, kdybychom je plně nevyužívali.

Zvýšená úloha a pravomoc komisí národních výborů umožňuje další prohloubení činnosti národních výborů. Je ovšem nutná koordinace práce jednotlivých komisí a odborů národních výborů a především je třeba zajistit všestrannou účast pracujících na hospodaření obce.

Při nedostatcích, které jsou v některých místech v hospodaření národních výborů, budou mít komplexní rozbory národních výborů za rok 1960 zvlášť velký význam. V minulém roce byla úroveň rozborů v podnicích řízených národními výbory značně nižší než v podnicích řízených ústředně.

Ovšem zvýšené úkoly a pravomoc komisí národních výborů vytvářejí předpoklady pro zvýšení úrovně komplexních rozborů. V některých místech zvlášť dobře jsou na úkoly připraveny finanční komise národních výborů.

Při komplexních rozborech bude již uplatněn nový rozpočtový řád národních výborů se soustavnou zainteresovaností na vytváření finančních prostředků rozvojem výroby a zvyšováním plánu.

Poslanci Národního shromáždění pro úspěšné plnění svých úkolů nutně potřebují úzkou spolupráci s poslanci národních výborů. Tato spolupráce nám umožňuje, abychom pomáhali odstraňovat nedostatky v místním hospodářství a přispěli k úspěšnému plnění velkých úkolů národních výborů.

Soudružky a soudruzi! Úspěchy, které jsme loni dosáhli pod vedením KSČ, budou pro všechen náš lid novým mocným povzbuzením k plnění úkolů námi dnes schváleného velkolepého třetího pětiletého plánu rozvoje národního hospodářství. Jsou významným příspěvkem k dalšímu posílení socialistického tábora v jeho soutěžení s kapitalismem i v boji za vítězství míru.

Výbor pro plán a rozpočet ve schůzi konané 28. září 1960 pro. jednal vládní návrh usnesení, jímž Národní shromáždění schvaluje podle čl. 41 odst. 1 ústavy státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1959, tisk č. 11, a doporučil jej Národnímu shromáždění ke schválení v tomto znění:

"Národní shromáždění Československé socialistické republiky schvaluje státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1959, který vykazuje příjmy 102 199 843 tisíc Kčs a výdaje 99 194 110 tisíc Kčs. Rozpočtové hospodaření podle státního rozpočtu za rok 1959 končí tedy přebytkem 3 005 733 tisíc Kčs.

Národní shromáždění souhlasí, aby celkový přebytek ve výši 3 005 733 tisíc Kčs byl použit takto:

a) rozpočtové prostředky na decentralizovanou výstavbu nevyčerpané do konce roku 1959 se ponechávají ústředním orgánům ve výši 219 336 tisíc Kčs a národním výborům ve výši 1 500 368 tisíc Kčs;

b) k financování naléhavých potřeb se ponechává národním výborům dalších 708 013 tisíc Kčs;

c) zbytkem v částce 578 016 tisíc Kčs se doplňují státní finanční rezervy. (Potlesk.)

Předseda Fierlinger: Hlásí se někdo do rozpravy k přednesené zprávě? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme přistoupit k hlasování.

Kdo souhlasí, aby Národní shromáždění přijalo toto usnesení: Národní shromáždění Československé socialistické republiky schvaluje státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1959, který vykazuje příjmy 102 miliardy 199 miliónů 843 tisíc korun a výdaje 99 miliard 194 milióny 110 tisíc korun.

Rozpočtové hospodaření podle státního rozpočtu za rok 1959 končí tedy přebytkem 3 miliardy 5 miliónů 733 tisíc korun.

Národní shromáždění souhlasí, aby celkový přebytek ve výši 3 miliardy 5 miliónů 733 tisíc korun byl použit takto:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP