Skutočnosť, že ďalší rozvoj
ekonomiky vytvára podmienky pre vyspelú socialistickú
spoločnosť odráža sa veľmi výrazne
aj v rozsahu a zameraní rastu životnej úrovne
obyvateľstva. Preto pri celkovom vzraste uspokojovania potrieb
spoločnosti bude hrať osobitnú úlohu
predovšetkým jej kvalitatívna stránka.
Bude sa klásť dôraz na lepšie uspokojenie
tých potrieb, ktoré sú spojené s prechodom
spoločnosti na vyšší stupeň vývoja,
s rastom náročnosti a kultúrnej úrovne
našich pracujúcich a so vzrastom účasti
štátu pri zabezpečovaní úloh
výchovy a starostlivosti o zdravie občanov.
Na prvom mieste sú to predovšetkým nároky
na zvýšenie úrovne a kultúrnosti životného
prostredia, ktoré sa zabezpečujú rozsiahlou
bytovou výstavbou, vybavenosťou bytového fondu,
spotrebou predmetov ktoré uľahčia prácu
v domácnostiach, ako aj predmetov uspokojujúcich
kultúrne a rekreačné potreby.
Treba povedať, že pokiaľ ide napr. o vybavenosť
domácností predmetmi dlhodobej spotreby, dosahujeme
už dnes úroveň najvyspelejších
štátov. Napríklad rádioprijímač
má dnes u nás už takmer každá domácnosť.
Televízor pripadá u nás na každú
piatu domácnosť, kým v takých štátoch
ako Nemecká spolková republika, Francúzsko,
Taliansko, Belgicko, Švajčiarsko, Rakúsko,
je ich počet prepočítaný na jednu
domácnosť až niekoľkonásobne nižší.
Obdobne je to aj u iných druhov výrobkov.
Možno uviesť i ďalšie príklady. Tak
naša republika v počte postelí v zdravotníckych
zariadeniach na 1000 obyvateľov, v počte obyvateľov
na 1 lekára značne predstihuje také štáty
ako je Anglicko, Francúzsko, Spolková republika,
Taliansko a ďalšie!
Ako uviedol prezident republiky súdruh Antonín Novotný
vo svojom vystúpení na sobotňajšom zasadnutí
Národného zhromaždenia, naša nová
ústava stanovuje i základné programové
smernice pre budovanie vysokej socialistickej spoločnosti
a vytváranie predpokladov pre budúci postupný
prechod ku komunizmu.
Rozvojom výrobných síl podľa nového
päťročného plánu vytvárajú
sa k tomu všetky podmienky. Vytvorí sa rozsiahla,
bohatá materiálno-výrobná základňa,
charakterizovaná napredujúcou automatizáciou,
chemizáciou výroby s uplatnením najprogresívnejších
prvkov v technológii výroby. Vysoko kvalifikovaní
a vzdelaní pracovníci výroby a výskumu
budú zavádzať do prevádzky najnovšie
vymoženosti techniky.
Veľkorysý program hospodárskej a kultúrnej
výstavby našej spoločnosti vyžaduje obetavé
úsilie nás všetkých.
Ide o ciele, za ktoré je hodno každodenne húževnato
pracovať, húževnato bojovať.
Nebudeme preto ľutovať žiadnej námahy, aby
sme dosiahli veľkolepé ciele, ktoré sa nám
v blízkej perspektíve rysujú - nástup
do budovania komunistickej spoločnosti!
Předseda: Děkuji poslanci Majlingovi. Do
diskuse se přihlásil ministr dr. h. c. Plojhar.
Dávám mu slovo.
Ministr dr. h. c. Plojhar: Vážený soudruhu
presidente, soudruzi a soudružky poslanci!
Celá naše země hleděla v těchto
dnech k Pražskému hradu, kde po tři dny zasedala
a jednala celostátní konference Komunistické
strany Československa. A spolu s hlasem delegátů
této konference spojily se i naše hlasy ve chvíli,
kdy schvalovali jako nejvyšší zákon naší
vlasti vítěznou socialistickou ústavu, když
se zamýšleli nad budoucími kroky nás
všech, nad tím, jak zabezpečit stále
šťastnější a bohatší
život člověka.
Dnes stojí naše nově zvolené Národní
shromáždění před historickým
usnesením. Naším úkolem je projednat
a schválit text nové, socialistické ústavy.
Činíme tak s vědomím nejvyšší
odpovědnosti, ale současně i s pocity oprávněné
hrdosti a radosti. Vždyť přijetí tohoto
významného politického dokumentu nám
doporučuje celostátní konference vedoucí
síly naší společnosti - komunistické
strany. Vždyť návrh ústavy před
námi už projednal a schválil všechen náš
lid: pracující ze závodů, dolů
a staveb, družstevníci, kteří usilují
o rozhodný obrat v našem zemědělství,
lidé ze všech oblastí našeho života.
To jsou také vlastní tvůrci naší
nové ústavy, která má základní
význam pro rozvoj a upevnění státu,
pro další rozkvět Československé
socialistické republiky.
V návrhu naší nové ústavy zaujímá
mimořádně důležité místo
soubor ustanovení o právech a povinnostech občanů.
Hovoří se o nich zejména v druhé hlavě
návrhu, ale jsou obsažena i v jiných částech
textu, například v úvodním prohlášení,
v kapitole o společenském zřízení
a jinde. Proto je třeba, abychom se nad právy a
povinnostmi občanů, které zakotvíme
v naší nové ústavě, zamýšleli
komplexně, pod zorným úhlem celého
jejího znění.
Ustanovení o právech a povinnostech občanů,
vtělená do návrhu naší nové
ústavy, mají velký význam po stránce
vnitropolitické i mezinárodní. Jasně
dokumentují skutečné postavení občana
socialistické společnosti a s tím i hluboce
demokratický charakter našeho společenského
zřízení.
Pokud jde o práva občanů, klade návrh
naší nové ústavy oprávněně
na první místo práva sociální,
která podstatně ovlivňují náplň
všech ostatních práv. Je to především
právo na práci a odměnu za ni podle jejího
množství, jakosti a společenského významu,
právo na odpočinek, právo na ochranu zdraví
a na léčebnou péči, jakož i na
zaopatření ve stáří a při
nezpůsobilosti k práci a právo na vzdělání.
Další skupinu tvoří práva politická.
Volební právo, práva zajišťující
nejširší a aktivní účast
pracujících na řízení a správě
státu a národního hospodářství,
svoboda projevu, svoboda shromažďovací, svoboda
pouličních průvodů a manifestací
a osobní svobody, jako je například nedotknutelnost
osoby anebo svoboda vyznání.
Již z tohoto přehledu je vidět, jak široká
práva a svobody dává každému
svému příslušníku socialistická
společnost. A jestliže jsou snad určitá
práva a svobody uváděny také v ústavách
některých buržoazních států,
pak zde zdaleka nejde o jedno a totéž. Kdo by chtěl
mechanicky srovnávat a ztotožňovat třeba
příbuzně formulovaná ustanovení
ústavy socialistické a buržoazní, ten
by doslova propadl optickému klamu.
Vezměme si jen zásadu rovnoprávnosti, tak
často deklarovanou v buržoazních ústavách.
Jaká rovnoprávnost může existovat mezi
příslušníky společnosti, která
je přímo založena na nerovnosti mezi lidmi,
na nerovném postavení vykořisťovatele
a vykořisťovaného? Jaké právo
na práci může zajistit svému občanu
buržoazní společnost, když kapitalistický
výrobce nutně potřebuje rezervní armádu
nezaměstnaných k tomu, aby mohl dosahovat maximálních
zisků? A jaké právo na zdraví může
zabezpečovat svým občanům kapitalistický
stát, jehož zřízení, plodící
hospodářské krize a s nimi spojenou bídu
nejširších lidových mas, v samém
základu zdraví národa podkopává?
Na vlastních, draze zaplacených zkušenostech
se náš lid nezvratně přesvědčil
o tom, že ke skutečné svobodě a demokracii,
k reálnému naplnění tradičních
občanských práv a svobod a ke vzniku a rozvoji
kvalitativně zcela nových práv vede jediná
cesta. Cesta politického a ekonomického osvobození
pracujících, cesta svržení kapitalistického
řádu, cesta budování socialistické
společnosti! (Potlesk.)
Teprve společnost, v níž bylo odstraněno
vykořisťování člověka
člověkem, může realizovat to, o čem
po tisíciletí snili nejlepší duchové
lidstva. To výmluvně dokazuje návrh naší
nové ústavy, který i v souhrnu ustanovení
o právech a povinnostech občanů vychází
ze skutečnosti, že jsme u nás vyřešili
základní úkoly přechodu od kapitalismu
k socialismu a že socialismus v naší zemi zvítězil!
Konkrétní a bezprostřední závislost
rozvoje občanských práv a svobod na celém
společenském vývoji jsme si mohli velmi zřetelně
ověřit v průběhu patnácti let,
která uplynula od osvobození naší vlasti
Sovětskou armádou. Vždyť tato práva
se rodila a možnosti jejich realizace se rozšiřovaly
a prohlubovaly v těsném sepětí se
změnami v mocenských i ekonomických vztazích,
s výsledky naší budovatelské práce
na všech úsecích rozvoje společnosti.
Uvažme jen, jak rozdílné je například
využití práva na vzdělání
dnes ve srovnání s dobou před patnácti
lety, jak velikou cestu v oblasti neustálého zvyšování
duchovní úrovně našeho lidu jsme urazili.
A uvažme dále, jak se krok za krokem, v těsném
sledu s vytvořenými možnostmi, neustále
obohacovala náplň práva na odpočinek,
na sociální zabezpečení a všech
ostatních občanských práv.
Všechno naše snažení nese výrazné
rysy hlubokého socialistického humanismu. Zvlášť
výmluvným dokladem toho je mimořádná
pozornost, věnovaná u nás péči
o dítě, matku a dorost, o zdraví pracujících.
Naše republika zajišťuje zdravý vývoj
dětí dokonce už v době, než přijdou
na svět, a to důslednou péčí
o matku. S konečnou platností jsme skoncovali s
nedůstojnými podmínkami, za nichž ženy
přiváděly děti na svět. O lékařské
pomoci a sanatoriu mohla být dříve řeč
jen u několika málo vyvolených, v rodinách,
které na to prostě měly. Dnes se u nás
92 dětí ze sta rodí v ústavech. Všem
maminkám a novorozeňatům se dostává
zdarma takového zaopatření, jaké si
před válkou mohli zaplatit jen boháči.
K tomu je třeba připočítat ještě
bezplatnou péči poradenskou, léky, podporu
na každé narozené dítě, mateřskou
dovolenou a účinnou pomoc v mateřství.
Veliká péče, věnovaná matkám
a dětem, se obráží ve značném
poklesu novorozenecké a kojenecké úmrtnosti.
Tento pokles, ve světě zcela ojedinělý,
je soustavný a trvalý a téměř
bez výkyvů ve všech částech našeho
státu. Co naopak vzrůstá, je počet
ústavů dětské sociální
a zdravotní péče - jeslí, dětských
domovů a ozdravoven, jejichž budování,
provoz a údržba si ročně vyžadují
velmi značných nákladů.
Tím vším však péče státu
o novou generaci nekončí. Jakmile dítě
začne chodit do školy, stará se o ně
školní lékař, který dbá
také o úpravu školního prostředí,
o náležitý režim vyučovacího
dne a uskutečňuje protiepidemická opatření.
Žádný kapitalistický stát se
nemůže pochlubit tak rozsáhlými bezplatnými
očkovacími akcemi, jako naše lidově
demokratická republika. Ocenil to i profesor A. B. Sabin,
objevitel séra proti dětské obrně,
který prohlásil, že Československo bude
prvním státem na světě, kde nebude
dětská obrna.
Služby, které poskytuje naše zdravotnictví,
vykazují už dnes na nejednom úseku prvky, mířící
zřetelně k obzorům komunismu. Tato základní
linie vystoupí ještě důrazněji
ve třetí pětiletce, kdy se zdravotnická
péče zaměří ještě
více na preventivní opatření a bude
se spolu s výchovou, vzděláním a kulturou
rozvíjet tak, aby byly vytvářeny podmínky
pro všestranný rozvoj fyzických a duševních
schopností člověka.
Je třeba, abychom si dnes, kdy projednáváme
návrh naší nové ústavy, znovu
a odpovědně připomenuli, že další
rozvoj péče o člověka závisí
jenom na nás. Závisí na nových úspěších,
kterých chceme všestranně dosáhnout
v tomto historickém období, kdy přecházíme
k budování vyspělé socialistické
společnosti. A závisí především
na tom, s jakými výsledky dostojíme náročným
úkolům, které vyplývají z třetího
pětiletého plánu rozvoje našeho národního
hospodářství, protože i v budoucnosti
bude rozhodovat o naší cestě vpřed neustálý
pokrok na poli ekonomiky.
Chceme dále rozvíjet a prohlubovat vymoženosti
našeho společenského řádu, a
proto v pevné morálně politické jednotě
všeho našeho lidu, jejímž výrazem
je Národní fronta, půjdeme ještě
odhodlaněji a rázněji cestou, kterou nás
vede komunistická strana. To nad návrhem nové
ústavy znovu slavnostně slibují a prohlašují
všechny složky Národní fronty a spolu
s nimi také příslušníci Československé
strany lidové!
Návrh nové ústavy zaručuje našim
občanům rozsáhlá práva. Současně
však po nich vyžaduje, aby plnili přirozené
povinnosti: zachovávat ústavu a ostatní zákony,
dbát zájmů socialistického státu
a společnosti pracujících, chránit
a upevňovat společenské vlastnictví,
svědomitě vykonávat veřejné
funkce, bránit vlast a její socialistické
zřízení.
A zde návrh ústavy opět velmi názorně
ukazuje na neobyčejně závažný
a charakteristický rys našeho řádu.
Na to, že mezi zájmem jednotlivce a společnosti
existuje vzájemná jednota, že mezi nimi není
objektivního rozporu. Jednotlivec může u nás
dospět k nejúplnějšímu rozvinutí
svých schopností a uplatnění svých
zájmů jen aktivní účastí
na rozvoji celé společnosti, především
patřičným podílem na společenské
práci. Proto je práce ve prospěch celku přední
povinností, stejně jako je právo na práci
předním právem každého občana.
Domnívám se, že je třeba, abychom ještě
mnohem soustavněji a důsledněji poukazovali
na tento vzájemný soulad mezi zájmy jednotlivce
a společnosti, který je za kapitalismu a v každém
vykořisťovatelském řádu zcela
vyloučen. Vždyť i tento rys říká
mnoho důležitého o charakteru naší
socialistické demokracie a o podstatě našeho
zřízení. Naše společnost občanům
rozsáhlá práva nejen dává,
ale poskytuje současně všechny záruky
k jejich realizaci. Má také vrcholný zájem
na tom, aby každý jednotlivec svých práv
co nejvíce a nejrozsáhleji využíval.
V tomto smyslu vytváříme podmínky
k naplnění všech práv občanů,
ať jsou již přímo zakotvena v návrhu
ústavy anebo logicky vyplývají z jiných
ustanovení. Připomeňme si jen, jak reálným
podkladem k mocnému rozvoji socialistické demokracie
byly pronikavé změny v řízení
národního hospodářství, nová
územní organizace státu anebo celý
komplex opatření k rozšíření
pravomoci a odpovědnosti národních výborů,
zejména okresních a místních.
V duchu zásad socialistické demokracie, zabezpečujících
co největší účast pracujících
na řízení společenského života,
probíhala i velkolepá všenárodní
diskuse o návrhu nové ústavy. Více
než čtyři milióny občanů
se zúčastnilo schůzí, na nichž
byl návrh ústavy projednáván. Na těchto
schůzích řekli své slovo, které
je závaznou směrnicí i pro nás, poslance
Národního shromáždění.
Přijetím návrhu ústavy vyjádříme
cítění a vůli lidu, která ve
všenárodní diskusi vyzněla zcela jednoznačně:
"Pod vedením Komunistické strany Československa,
v pevné Národní frontě vpřed,
k dalším úspěchům výstavby
socialismu a komunismu!" (Potlesk.)
Směr, který si v letošním jubilejním
roce vytyčujeme, je jasný. Náš pevný,
jednotný krok a nezlomná vůle miliónů,
jejichž srdce hoří ohněm obětavého
nadšení, dává nám oprávněnou
jistotu, že svého cíle dosáhneme. V
naší socialistické ústavě budeme
mít spolehlivý kompas na cestě k důslednému
uskutečňování zásad leninské
politiky míru, na cestě ke konečnému
vítězství socialismu a komunismu.
Ať žije a vzkvétá naše vlast, Československá
socialistická republika!
Nechť se dále prohlubuje nerozborná jednota
a semknutost naší Národní fronty!
Kupředu k novým vítězstvím
v boji za mír, demokracii a socialismus v celém
světě, za štěstí člověka!
(Potlesk.)
Předseda: Děkuji posl. ministru dr. Plojharovi
za jeho projev. Nyní přerušuji schůzi.
K pokračování v diskusi se sejdeme po obědě
ve 14 hod. 30 minut.
(Schůze přerušena ve 12 hod. 25 min. - znovu
zahájena ve 14 hod. 30 min.)
Předseda (zvoní): Zahajuji přerušenou
schůzi Národního shromáždění.
Dávám slovo poslanci Zimovi.
Posl. Josef Zima: Vážený soudruhu presidente,
soudružky a soudruzi, vážení poslanci!
Nová ústava opírající se o
vlastnictví všeho lidu, o národní majetek,
o družstevní vlastnictví, o majetek lidových
družstev, vytváří perspektivy daleko
intenzivnější zemědělské
výroby než tomu bylo dříve.
V období let 1920 až 1945, kdy naše hospodářství
bylo v rukou kapitalistů, přicházelo statisíce
drobných a středních rolníků
do velkých výrobních obtíží.
Kapitalista, fabrikant, bankéř, velkoobchodník
ve snaze dosáhnout nejvyššího zisku měl
zájem o levnou pracovní sílu dělníka.
Nízké mzdy, slabá kupní síla
nejširších vrstev obyvatelstva, vytvářely
nízké ceny zemědělských produktů
a uměle vyvolávaly tzv. zemědělskou
nadprodukci. Ve sněmovních záznamech Národního
shromáždění mluví se o takových
případech, kdy kupř. v roce 1936 bylo hnáno
do exekučních dražeb 160 000 drobných
a středních rolníků a zadluženost
zemědělských usedlostí v této
době dosahovala 36 miliard Kčs. Dnes již neradi
rolníci vzpomínají, a mládež
vůbec nezná doby, kdy většina hospodařila
na půdě pronajaté až za 7 q obilí
z 1 ha, kdy na zemědělské trhy dováželi
kvalitní zemědělské výrobky
a často tyto plody práce na trhu nezpeněžili.
Bylo málo těch, kteří by si jich mohli
koupit dostatek. Nesvědomité daně připravovaly
rolníky o poslední úspory. Dnes ti, kteří
na půdě pracují, jsou jejími pány
a nemusí již mít o půdu strach a ani
že z jejich mozolů bude bezpracně žít
skupina buržoazních parazitů.