Podepsaní navrhují, aby se Národní
shromáždění usneslo na tomto zákoně:
Národní shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
Národní shromáždění je
nejvyšším orgánem státní
moci a jediným celostátním zákonodárným
sborem v Československé socialistické republice.
Jedná a usnáší se o základních
otázkách vnitřní a zahraniční
politiky státu, přičemž veškerou
svou činností i prací svých orgánů
a poslanců Národního shromáždění
aktivně působí k tomu, aby byly plněny
úkoly socialistického státu (článek
39 odst. 1 a č. 40 Ústavy).
(1) Jednací a pracovní řád
Národního shromáždění
upravuje zásady jeho práce. Podrobněji se
v něm upravují práva a povinnosti poslanců
i orgánů Národního shromáždění
a styky Národního shromáždění
navenek, zejména s vládou a ústředními
orgány.
(2) Své vnitřní poměry
a další pravidla jednání upravuje Národní
shromáždění v rámci tohoto jednacího
a pracovního řádu vlastním usnesením.
(1) Zasedání Národního
shromáždění svolává president
republiky nejméně dvakrát v roce. Zasedání
musí být svoláno, žádá-li
o to aspoň třetina poslanců.
(2) President republiky prohlašuje zasedání
za skončené.
Předsednictvo Národního shromáždění
svolává nově zvolené Národní
shromáždění k ustavující
schůzi nejpozději do 4 týdnů ode dne
voleb.
(1) Než bude zvoleno nové předsednictvo
Národního shromáždění,
řídí ustavující schůzi
předseda nebo člen dosavadního předsednictva
Národního shromáždění.
(2) Předsedající přijme
slib poslanců a dá provést volbu předsednictva.
Jakmile se zvolí nové předsednictvo, ujme
se nově zvolený předseda řízení
schůze a dá provést volbu ověřovatelů
a volbu mandátového výboru.
Předseda dřívějšího Národního
shromáždění nebo některý
z členů jeho předsednictva podá pak
zprávu o činnosti předsednictva za dobu od
skončení posledního zasedání
Národního shromáždění.
Národní shromáždění ve
svých schůzích zejména:
1. volí presidenta republiky,
2. projednává návrhy zákonů,
které vycházejí od poslanců Národního
shromáždění, jeho výborů,
jeho předsednictva, presidenta republiky, vlády
a Slovenské národní rady,
3. projednává dlouhodobé plány rozvoje
národního hospodářství republiky
a zprávy vlády o plnění ročních
plánů,
4. projednává zprávy vlády o činnosti
národních výborů, zprávy o
sledování a kontrole provádění
Ústavy a jiných zákonů,
5. projednává státní rozpočet
a státní závěrečný účet,
6. projednává mezinárodní smlouvy
politické, hospodářské smlouvy obecné
povahy a smlouvy, k jejichž provedení je třeba
zákona,
7. projednává programové prohlášení,
které vláda předkládá Národnímu
shromáždění po svém jmenování,
8. projednává zprávy a podněty presidenta
republiky,
9. projednává návrhy, prohlášení
a zprávy vlády,
10. projednává návrhy, podněty a zprávy
předsednictva, předsedy a výborů Národního
shromáždění,
11. projednává návrhy, podněty a dotazy
poslanců,
12. jedná o zprávách Nejvyššího
soudu a generálního prokurátora o stavu socialistické
zákonnosti,
13. bdí nad zachováváním Ústavy.
Může zrušit zákon Slovenské národní
rady, nařízení nebo usnesení vlády
a obecně závazná nařízení
krajských národních výborů,
odporují-li Ústavě nebo jinému zákonu
(čl. 41 odst. 2 Ústavy),
14. volí a odvolává orgány Národního
shromáždění,
15. volí Nejvyšší soud a může
odvolat jeho členy.
Národní shromáždění stanoví
na návrh svého předsednictva pořad
jednání a způsob projednávání
jednotlivých bodů pořadu.
(1) Řečníci se hlásí
o slovo u předsedajícího, pokud není
usnesen konec rozpravy nebo pokud neudělí závěrečné
slovo zpravodaji.
(2) Řečníkům se uděluje
slovo zpravidla v pořadí jejich přihlášek.
(3) Každý řečník má
právo mluvit ve své mateřštině.
Poslance, který se odchyluje od projednávané
věci nebo porušuje pravidla nebo vážnost
jednání Národního shromáždění
volá předsedající k pořádku.
(1) Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet, je-li přítomna
nadpoloviční většina všech poslanců.
K platnosti usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných poslanců.
(2) K přijetí nebo ke změně
Ústavy, k usnesení o vypovězení války,
ke změně státních hranic, jakož
i ke zvolení presidenta republiky je zapotřebí
souhlasu tří pětin všech poslanců.
Hlasuje se zdvižením ruky. Předseda dá
sečíst hlasy, jsou-li pochybnosti o výsledku
hlasování.
(1) Poslanci mohou navrhnout změnu způsobu
a pořadí hlasování.
(2) O těchto návrzích rozhodne
Národní shromáždění prostým
hlasováním bez rozpravy.
(3) Nebylo-li takto rozhodnuto o pořadí
hlasování, určí je předseda.
Po určení způsobu a pořadí
hlasování hlasuje se o vlastním předmětu
jednání, přičemž se nejprve hlasuje
o pozměňovacích a doplňovacích
návrzích.
(1) Schůze Národního shromáždění
jsou zásadně veřejné.
(2) Národní shromáždění
se může prostým hlasováním bez
rozpravy usnést, že schůze je neveřejná.
Zákony vyhlašuje předsednictvo Národního
shromáždění do 14 dnů po jejich
schválení touto větou: "Národní
shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně".
Usnesení Národního shromáždění
podpisují předseda a ověřovatel.
(1) O každé schůzi Národního
shromáždění se vyhotovuje zápis,
v němž je nutno uvést zejména, kdo řídil
schůzi, kolik poslanců bylo přítomno,
jaké návrhy byly podány, kteří
řečníci se zúčastnili rozpravy
a jaký byl výsledek hlasování. Zápis
ověřuje předseda a ověřovatel.
(2) O každé schůzi se vyhotovuje
též doslovný zápis.
(1) Národní shromáždění
volí ze svého středu předsednictvo
o 30 členech. Předsednictvo se skládá
z předsedy Národního shromáždění,
z místopředsedů, předsedů stálých
výborů a z dalších členů
předsednictva.
(2) Předsednictvo je voleno na dobu celého
volebního období Národního shromáždění.
Setrvává ve své funkci i po uplynutí
volebního období, dokud si nově zvolené
Národní shromáždění nezvolí
své předsednictvo.
(3) Předsednictvo Národního shromáždění
je ze své činnosti odpovědno Národnímu
shromáždění, které je i jeho
jednotlivé členy může kdykoliv odvolat.
(4) Předsednictvo Národního shromáždění
se usnáší nadpoloviční většinou
všech svých členů.
Předsednictvo Národního shromáždění
se schází ke svým schůzím podle
potřeby, nejméně jednou za měsíc,
aby účinně plánovalo a řídilo
práci Národního shromáždění
a jeho orgánů.
Přitom musí dbát, aby práce Národního
shromáždění, zejména jeho výborů,
byla koordinována a plně se rozvíjela tak,
aby umožňovala využití iniciativy poslanců
v duchu ústavy, aby vedla k prohlubování
a zpevnění naší socialistické
demokracie, aby se celá činnost Národního
shromáždění a jeho orgánů
stala zárukou dodržování naší
socialistické zákonnosti a působila k aktivnímu
plnění úkolů socialistického
státu. Poskytuje poslancům Národního
shromáždění všestranné informace,
zejména o důležitých usneseních
strany a vlády a o pracích Národního
shromáždění a jeho výborů,
aby umožnilo jejich úspěšnou práci
v Národním shromáždění,
v obvodech a krajích.
Předsednictvo Národního shromáždění
zejména:
1. vykonává pravomoc podle článku
60 Ústavy,
2. usnáší se na pracovním plánu
orgánů Národního shromáždění
sestaveném zejména na základě návrhů
výborů a rady poslanců a usměrňuje
a řídí tak činnost Národního
shromáždění a jeho orgánů,
3. projednává a řídí mezinárodní
styky Národního shromáždění,
4. zkoumá účelnost návrhů zákonů
podaných poslanci, výbory Národního
shromáždění a Slovenskou národní
radou. Zamítne-li návrh, mohou navrhovatelé
žádat, aby návrh byl dán na pořad
jednání nejbližší schůze
Národního shromáždění,
která o takové žádosti rozhodne prostým
hlasováním bez rozpravy,
5. přikazuje návrhy zákonů příslušným
výborům,
6. podává závazný výklad jednacího
a pracovního řádu,
7. určuje, kdy se Národní shromáždění
sejde ke schůzi a navrhuje mu pořad schůze,
8. určuje, v jakém pořadí místopředsedové
zastupují předsedu,
9. usnáší se na návrhu rozpočtu
Národního shromáždění,
10. volí své ověřovatele,
11. pomáhá výměnou zkušeností
a poskytováním potřebných informací
v rozvíjení činnosti krajských sdružení
poslanců Národního shromáždění
i práce poslanců Národního shromáždění
v obvodech, zejména z hlediska jejich přípravy
pro činnost v Národním shromáždění
a jeho orgánech,
12. usnáší se o organizaci Kanceláře
Národního shromáždění,
jakož i o jejím pracovním řádu,
13. projednává podněty, návrhy, stížnosti
apod., a pokud je neprojedná samo, rozhodne o způsobu
jejich vyřízení,
14. deleguje do schůzí výborů k jednotlivým
otázkám poslance, kteří nejsou členy
výboru,
15. rozhoduje o žádostech poslanců o dovolené.
Předseda Národního shromáždění
zejména:
1. řídí schůze Národního
shromáždění, schůze předsednictva
Národního shromáždění
a rady poslanců,
2. zastupuje Národní shromáždění
navenek,
3. podpisuje zákony a opatření předsednictva
Národního shromáždění,
4. podává Národnímu shromáždění
zprávy o činnosti předsednictva podle čl.
60 odst. 2 Ústavy.
Ověřovatelé ověřují
správnost a úplnost usnesení Národního
shromáždění a zápisů o
schůzích Národního shromáždění
a jeho orgánů a pomáhají při
zjišťování výsledků hlasování.
(1) Národní shromáždění
zřizuje pro hlavní úseky státní
a společenské činnosti jako své pracovní
a iniciativní orgány stálé výbory.
(2) Národní shromáždění
zřizuje stálé výbory: mandátový,
ústavně právní, pro plán a
rozpočet, průmyslový, zemědělský,
zahraniční, kulturní, zdravotní a
podle potřeby další stálé výbory
(3) Pro projednání určitých
otázek může Národní shromáždění
zřídit výbory dočasné.
(4) Jednotlivé výbory se mohou sejít
ke společným schůzím aby mohly všestranně
projednávat některé společné
otázky.
Národní shromáždění volí
předsedy a ostatní členy výborů
ze svých členů.
(1) Předseda výboru řídí
práci výboru a informuje o ní předsednictvo
Národního shromáždění.
(2) Výbor si ve své ustavující
schůzi zvolí místopředsedu, který
zastupuje předsedu ve výboru v době jeho
nepřítomnosti, a svého ověřovatele.
Výbory Národního shromáždění
sledují a projednávají plnění
úkolů hospodářské a kulturní
výstavby a dávají podněty k činnosti
státních orgánů. Činí
tak zejména v úzké spolupráci se členy
vlády.
Výbory Národního shromáždění
projednávají návrhy zákonů
a zákonných opatření předsednictva
Národního shromáždění
a sledují a kontrolují jejich provádění.
Projednávají všechny závažné
otázky na úsecích státní správy,
pro které byly zřízeny, a se svými
závěry se obracejí na příslušné
státní orgány. Při projednávání
těchto otázek členové výborů
uplatňují připomínky a podávají
návrhy občanů i své vlastní,
získané ve styku s pracujícími.
Poslanci, kteří nejsou členy výboru,
mohou být přítomni jednání
výboru. Mají poradní hlas.
(1) Výbory Národního shromáždění
opírají se ve své činnosti o spolupráci
s pracujícími a jejich organizacemi.
(2) K projednávání závažných
otázek výbory přibírají ke
své práci kromě zástupců státních
orgánů vědce, zlepšovatele, techniky
a jiné přední pracovníky hospodářského
a kulturního života.
Výbory Národního shromáždění
mohou k řádnému a podrobnému posouzení
projednávaných otázek provádět
průzkumy na místě samém.
Výbory Národního shromáždění
mohou předkládat iniciativní návrhy
zákonů. Ke každému návrhu zákona
přikládají rozpočet o finančním
dosahu osnovy a návrh na úhradu potřebného
nákladu. Takový rozpočet a návrh musí
ke svému iniciativnímu návrhu zákona
přikládat též poslanci.
Výbory Národního shromáždění
mají právo zvát do svých schůzí
členy vlády i představitele jiných
státních orgánů a vyžadovat od
nich informace a zprávy.
Výbory se svými usneseními obracejí
na příslušné státní orgány,
které se k těmto usnesením vyjadřují
nejdéle do 30 dnů.
Výbory vyvíjejí činnost i v době,
kdy Národní shromáždění
nezasedá.
Výbor je schopen se usnášet, je-li přítomna
nadpoloviční většina jeho členů.
K platnosti usnesení je třeba nadpoloviční
většiny přítomných členů.
Výbor může své jednání
prohlásit za neveřejné nebo za tajné.
Pro projednání návrhu zákona, zákonného
opatření nebo jiného předmětu
jednání, ustanoví předseda výboru
nebo, budou-li vzneseny námitky, výbor svým
usnesením zpravodaje.
Návrhy zákonů a zákonných opatření
se vytisknou a rozešlou všem poslancům Národního
shromáždění.
Při projednávání návrhu zákona
nebo zákonného opatření provede výbor
o návrhu rozpravu.
(1) Po projednání návrhu zákona
nebo zákonného opatření stanoví
výbor zpravodaje, který podá Národnímu
shromáždění případně
jeho předsednictvu ústní zpravodajskou zprávu.
(2) O návrzích zákonů předkládá
výbor Národnímu shromáždění
vedle toho též zprávu písemnou, pokud
v návrhu zákona provedl nějaké změny.
(1) Jestliže týž návrh zákona
nebo zákonného opatření je přikázán
k projednání více výborům,
mohou výbory takový návrh projednat ve společné
schůzi.
(2) Výbory se mohou dohodnout na společném
zpravodaji pro Národní shromáždění
nebo jeho předsednictvo, a to i v tom případě,
neprojednávají-li výbory návrh ve
společné schůzi.
Výbory, které projednaly návrh zákona,
zabývají se po uplynutí přiměřené
doby od vyhlášení zákona kontrolou jeho
působení.
Vláda a její členové jsou z výkonu
své funkce odpovědni Národnímu shromáždění.
(1) Členové vlády se mohou účastnit
všech schůzí Národního shromáždění
nebo jeho orgánů. Udělí se jim slovo,
kdykoliv o to požádají, a to i k prohlášením,
která nesouvisí s pořadem schůze.
(2) Ve schůzích výborů
Národního shromáždění
mohou se členové vlády dát zastupovat
svými náměstky.
Člen vlády je povinen dostavit se do schůze
Národního shromáždění,
jeho předsednictva nebo jeho výborů, jestliže
ho o to Národní shromáždění,
jeho předsednictvo nebo výbor požádá.
Členové vlády nebo jejich náměstkové
mohou do schůzí orgánů Národního
shromáždění, jichž se zúčastní,
vzít s sebou odborníky svého úřadu.
Příslušný ministr umožní
určeným členům výborů
Národního shromáždění
účastnit se v nejširší míře
přípravných prací o návrzích
zákonů a na dalších otázkách
souvisících s činností Národního
shromáždění.
Předseda vlády i ostatní členové
vlády jsou povinni odpovědět na dotazy poslanců
do 30 dnů.
Organizační pomoc předsednictvu Národního
shromáždění poskytuje rada poslanců.
Je pomocným orgánem předsednictva Národního
shromáždění a pracuje jen v době
zasedání Národního shromáždění.
Skládá se z předsedy a určených
členů předsednictva Národního
shromáždění a ze zástupců
krajských sdružení poslanců.
Předseda Národního shromáždění
svolává radu poslanců podle potřeby
k zajištění závažných organizačních
opatření.
(1) Poslanci Národního shromáždění
zvolení ve volebních obvodech na území
téhož kraje nebo hlavního města Prahy
sdružují se v krajská sdružení
poslanců Národního shromáždění.
(2) Na Slovensku jsou členy krajských
sdružení poslanců vedle poslanců Národního
shromáždění také poslanci Slovenské
národní rady.
(3) Krajské sdružení poslanců
Národního shromáždění
volí ze svého středu svého předsedu.
(4) Na schůzích krajského sdružení
poslanců Národního shromáždění
jsou projednávány úkoly souvisící
s prací Národního shromáždění
a jeho orgánů (na Slovensku též s prací
Slovenské národní rady a jejích orgánů)
a s činností členů krajského
sdružení poslanců v obvodech. Usnesení,
podněty a připomínky ze schůzí
krajských sdružení poslanců Národního
shromáždění jsou postupovány
Národnímu shromáždění
(na Slovensku též Slovenské národní
radě).
(5) Krajská sdružení poslanců
Národního shromáždění
pomáhají při přípravě
svých členů k jejich činnosti ve volebních
obvodech a v orgánech Národního shromáždění
(na Slovensku též v orgánech Slovenské
národní rady).
(1) Poslanci napomáhají sjednocovat tvůrčí
síly pracujících v úsilí o
plný rozvoj socialistické společnosti a za
tím účelem udržují s nimi nejužší
spojení. Jsou povinni pravidelně skládat
svým voličům účty ze své
činnosti a podávat jim zprávy o činnosti
Národního shromáždění.
Zejména jsou poslanci povinni vysvětlovat voličům
význam zákonů schválených Národním
shromážděním a pomáhat tak, aby
státní a hospodářské orgány
a občané zákony zachovávali. Poslanci
si ověřují v denním životě,
jak jsou zákony prováděny a jak se osvědčují.
(2) Poslanci jsou povinni při své práci
přihlížet k návrhům, stížnostem
a přáním občanů a uplatňovat
v Národním shromáždění
zkušenosti získané ve styku s občany.
Spolupracují úzce s národními výbory
a v součinnosti s nimi a s organizacemi pracujícího
lidu pomáhají provádět zákony
a usnesení strany a vlády, zvláště
tím, že získávají občany
svých volebních obvodů pro plnění
úkolů socialistické výstavby a rozvíjejí
tvůrčí síly pracujících.
(1) Poslanci mají právo předkládat
Národnímu shromáždění
návrhy zákonů a jiné návrhy
vyplývající z jejich činnosti jako
zástupců lidu.
(2) Poslanci jsou oprávněni vznášet
dotazy na vládu a její jednotlivé členy.
Totéž právo jim přísluší
vůči představenstvu Národního
shromáždění. Dotazy mohou být
písemné nebo ústní.
(3) Poslanci mají právo požadovat
od svých orgánů vysvětlení
potřebná pro plnění svých úkolů.
(4) Poslanci národních výborů
a všichni občané a organizace pracujících
podporují poslance Národního shromáždění
v jejich činnosti a pomáhají jim při
plnění jejich úkolů.
(1) Poslanci jsou povinni účastnit se
všech jednání a prací Národního
shromáždění, zvláště
účastnit se schůzí Národního
shromáždění a jeho výborů,
do nichž byl zvoleni.
(2) Nemůže-li se poslanec zúčastnit
jednání Národního shromáždění
nebo jeho orgánů, musí se omluvit.
(3) Poslanec může z vážných
příčin žádat o dovolenou.
Kancelář Národního shromáždění
je pomocným orgánem Národního shromáždění
a jeho orgánů. Je bezprostředně podřízena
předsednictvu Národního shromáždění.
Úkolem Kanceláře Národního
shromáždění je poskytovat všestrannou
odbornou, organizační a technickou pomoc orgánům
Národního shromáždění
a poslancům Národního shromáždění.
V čele Kanceláře Národního
shromáždění je její vedoucí.
Podrobnosti upraví organizační a pracovní
řád Kanceláře Národního
shromáždění, který vydá
předsednictvo Národního shromáždění.
Zákon č. 61/1954 Sb. o jednacím řádu
Národního shromáždění
se zrušuje.
Tento zákon nabývá účinnosti
ode dne vyhlášení; provedou jej všichni
členové vlády.