Podepsaní poslanci Národního shromáždění
Bacílek Karol, Barák Rudolf, dr. Dolanský
Jaromír, Fierlinger Zdeněk, Hendrych Jiří,
Kopecký Václav, inž. Šimůnek Otakar,
Široký Viliam, David Pavol, Hlína Jan, inž.
Jankovcová Ludmila, Strechaj Rudolf, dr. Kyselý
Jozef, dr. Neuman Alois, dr. h. c. Plojhar Josef a všichni
ostatní poslanci Národního shromáždění
se připojují k prohlášení presidenta
republiky a prvního tajemníka ústředního
výboru Komunistické strany Československa
o návrhu nové ústavy a navrhují, aby
se Národní shromáždění
usneslo takto:
Národní shromáždění Republiky československé
usneslo se na tomto ústavním zákoně:
My pracující lid Československa prohlašujeme
slavnostně:
Společenské zřízení, za které
bojovaly celé generace našich dělníků
i ostatních pracujících a které měly
od vítězství Velké říjnové
socialistické revoluce před očima jako vzor,
stalo se pod vedením Komunistické strany Československa
skutečností i u nás.
Socialismus v naší vlasti zvítězil!
Vstoupili jsme do nového období našich dějin
a jsme odhodláni jít dále k novým,
ještě vyšším cílům.
Dovršujíce socialistickou výstavbu, přecházíme
k budování vyspělé socialistické
společnosti a shromažďujeme síly pro přechod
ke komunismu.
Po této cestě půjdeme dále ruku v
ruce s naším velkým spojencem, bratrským
Svazem sovětských socialistických republik,
a se všemi ostatními přátelskými
zeměmi světové socialistické soustavy,
jejímž je naše republika pevným článkem.
Chceme žít v míru a přátelství
se všemi národy světa a přispívat
k mírovému soužití a k dobrým
vztahům mezi státy s různým společenským
zřízením. Důslednou mírovou
politikou a všestranným rozvojem své země
budeme napomáhat k tomu, aby se všechny národy
přesvědčily o přednostech socialismu,
který jediný vede k blahu všeho lidstva.
Před patnácti lety, v roce 1945, se náš
pracující lid, osvobozený hrdinnou Sovětskou
armádou z pout fašistické okupace, rozhodl
po zkušenostech s buržoazní republikou budovat
svůj osvobozený stát jako lidovou demokracii,
jejímž posláním bylo zajistit mu pokojný
vývoj k socialismu. V čele republiky stanula Komunistická
strana Československa, osvědčený předvoj
dělnické třídy, zocelený v
boji v době buržoazní republiky a za okupace.
Poslední široce založený pokus mezinárodní
a vnitřní reakce o zvrat tohoto vývoje byl
odražen rozhodným vystoupením pracujícího
lidu v únoru 1948.
Náš pracující lid se tak nejprve zbavil
cizáckého panství a poté i kapitalistického
vykořisťování a stal se hospodářem
své země. Za těchto patnáct let dovedl
svou prací a svým cílevědomým
úsilím ve všech oblastech lidské činnosti
dosáhnout takových úspěchů,
jaké byly za kapitalismu nemyslitelné. Přednosti
socialistického zřízení se projevily
též u nás naprosto jasně a přesvědčivě.
Změnila se podstatně tvářnost naší
země. Naše národní hospodářství
se rozvíjí a sílí jako nikdy předtím.
Výroba rok od roku vzrůstá a životní
úroveň všech pracujících se neustále
zvyšuje. Není již u nás vykořisťovatelských
tříd, vykořisťování člověka
člověkem je navždy odstraněno. Není
již hospodářských krizí ani nezaměstnanosti.
Vzdělání a kultura se stávají
obecným majetkem všech pracujících.
Oba národy, které vytvořily Československou
republiku, Češi a Slováci, žijí
v bratrské shodě. Společné budování
socialismu umožnilo, aby Slovensko záhy překonalo
svou někdejší zaostalost a povzneslo se na
vysokou úroveň v průmyslu i v zemědělství.
Československý stát, ve který se zorganizoval
pracující lid v čele s dělnickou třídou,
stal se lidovou organizací v nejvlastnějším
slova smyslu - socialistickým státem.
V naší zemi byly již vyřešeny všechny
základní úkoly přechodu od kapitalistické
společnosti k společnosti socialistické.
Osvobozená lidská práce se stala základním
činitelem v celé naší společnosti.
Je nyní nejen povinností, ale i věcí
cti každého občana. Uskutečňuje
se již zásada socialismu:
"Každý podle svých schopností,
každému podle jeho práce!"
Lidová demokracie se jako cesta k socialismu plně
osvědčila: dovedla nás k jeho vítězství.
Všechno naše usilování směřuje
nyní k tomu, abychom vytvářeli materiální
a duchovní předpoklady pro přechod naší
společnosti ke komunismu.
Rozvíjejíce socialistickou státnost, budeme
dále zdokonalovat naši socialistickou demokracii,
rozšiřovat účast pracujících
na správě státu a na řízení
hospodářství, upevňovat politickou
a morální jednotu naší společnosti,
zabezpečovat obranu země, střežit revoluční
vymoženosti lidu a vytvářet podmínky
pro rozvoj všech jeho tvůrčích schopností.
V dalším vývoji, kdy se práce stane
první životní potřebou, chceme dosáhnout
takového rozmachu výrobních sil a takového
rozmnožení bohatství společnosti, aby
bylo možno vyhovět všem rostoucím potřebám
společnosti i všestranného rozvoje každého
jejího člena. Pak bude možno přejít
k uskutečňování nejvyšší
zásady rozdělování - zásady
komunismu:
"Každý podle svých schopností,
každému podle jeho potřeb!"
Abychom utvrdili všechny dosavadní výsledky
bojů a práce našeho lidu a abychom zároveň
ukázali nezlomnou vůli dospět k cílům
ještě vyšším, uzákoňujeme
dnes tuto socialistickou ústavu naší republiky.
(1) Československá socialistická
republika je socialistický stát založený
na pevném svazku dělníků, rolníků
a inteligence, v jehož čele je dělnická
třída.
(2) Československá socialistická
republika je jednotný stát dvou rovnoprávných
bratrských národů, Čechů a
Slováků.
(3) Československá socialistická
republika náleží k světové socialistické
soustavě; usiluje o přátelské vztahy
se všemi národy a o zajištění trvalého
míru v celém světě.
(1) Veškerá moc v Československé
socialistické republice patří pracujícímu
lidu.
(2) Státní moc vykonává
pracující lid zastupitelskými sbory, které
jsou jím voleny, jím kontrolovány a jemu
odpovědny.
(3) Zastupitelské sbory pracujícího
lidu v Československé socialistické republice
jsou: Národní shromáždění,
Slovenská národní rada a národní
výbory. Od nich je odvozena pravomoc ostatních orgánů
státu.
(4) Zastupitelské sbory a všechny ostatní
orgány státu se opírají o tvůrčí
iniciativu a o přímou účast pracujících
a jejich organizací na své činnosti.
(1) Volební právo do všech zastupitelských
sborů je obecné, rovné a přímé
s tajným hlasováním. Volit může
každý občan, který dosáhl věku
18 let. Zvolen může být každý občan,
který dosáhl věku 21 let.
(2) Členové zastupitelských sborů
- poslanci - jsou povinni být ve stálém styku
se svými voliči, dbát jejich podnětů,
skládat jim účty ze své činnosti
a podávat jim zprávy o činnosti sboru, jehož
jsou členy.
(3) Člen kteréhokoli zastupitelského
sboru může být z rozhodnutí svých
voličů kdykoli odvolán.
Vedoucí silou ve společnosti i ve státě
je předvoj dělnické třídy,
Komunistická strana Československa, dobrovolný
bojový svazek nejaktivnějších a nejuvědomělejších
občanů z řad dělníků,
rolníků a inteligence.
K rozvíjení společné činnosti,
k všestranné a aktivní účasti
na životě společnosti a státu a k uskutečňování
svých práv sdružují se pracující
v dobrovolné společenské organizace, jimiž
jsou zejména Revoluční odborové hnutí,
organizace družstevní, organizace mládeže,
organizace kulturní, tělovýchovné
a jiné; na společenské organizace postupně
přecházejí některé úkoly
státních orgánů.
Národní fronta Čechů a Slováků,
v níž jsou sdruženy společenské
organizace, je politickým výrazem svazku pracujících
měst a venkova, vedeného Komunistickou stranou Československa.
(1) Ekonomickým základem Československé
socialistické republiky je socialistická hospodářská
soustava, která vylučuje jakoukoli formu vykořisťování
člověka člověkem.
(2) Socialistická hospodářská
soustava, v níž jsou výrobní prostředky
zespolečenštěny a veškeré národní
hospodářství je plánovitě řízeno,
zabezpečuje za uvědomělé spolupráce
všech občanů mohutný rozvoj výroby
a neustálý vzestup životní úrovně
pracujících.
(3) Práce je v socialistické společnosti
prací ve prospěch celku a zároveň
ve prospěch pracovníka samého.
(1) Socialistické společenské
vlastnictví má dvě základní
formy: státní vlastnictví, které je
vlastnictvím všeho lidu (národní majetek),
a družstevní vlastnictví (majetek lidových
družstev).
(2) Národním majetkem jsou zejména:
nerostné bohatství a základní zdroje
energie; základní lesní fond, vodní
toky a přírodní léčivé
zdroje; prostředky průmyslové výroby,
hromadné dopravy a spojů; peněžní
a pojišťovací ústavy; rozhlas, televize
a film, dále též nejdůležitější
společenská zařízení, jako
zařízení zdravotnická, školy
a vědecké ústavy.
(3) Půda sdružená k společnému
družstevnímu hospodaření je ve společenském
užívání jednotných zemědělských
družstev.
V mezích socialistické hospodářské
soustavy je přípustné drobné soukromé
hospodářství založené na osobní
práci a vylučující vykořisťování
cizí pracovní síly.
(1) Osobní vlastnictví občanů
k spotřebním předmětům, zejména
k předmětům osobní a domácí
potřeby, rodinným domkům, jakož i k
úsporám nabytým prací je nedotknutelné.
(2) Dědění osobního majetku
je zaručeno.
(1) Stát zřizuje hospodářské
organizace, zejména národní podniky, kterým
svěřuje části národního
majetku do správy jako samostatným právnickým
osobám.
(2) Dobrovolným sdružením pracujících
rolníků ke společné socialistické
zemědělské výrobě jsou jednotná
zemědělská družstva. Stát všestranně
podporuje jejich rozvoj a účinně pomáhá
družstevnímu rolnictvu rozvíjet socialistickou
zemědělskou velkovýrobu na podkladě
pokrokové vědy a techniky. V souladu se zájmem
společnosti podporuje stát i rozvoj jiných
lidových družstev.
(3) Veškerá hospodářská
činnost státních i jiných socialistických
hospodářských organizací se rozvíjí
ve vzájemném souladu a je řízena podle
zásad demokratického centralismu. Přitom
se na všech stupních řízení v
nejširší míře soustavně
uplatňuje účast a tvůrčí
iniciativa pracujících a jejich společenských
organizací, zejména Revolučního odborového
hnutí.
(1) Veškeré národní hospodářství
je řízeno státním plánem rozvoje
národního hospodářství, který
se vypracovává a uskutečňuje za nejširší
aktivní účasti pracujícího
lidu.
(2) Plán rozvoje národního hospodářství
a kultury, který se vypracovává zpravidla
na období pěti let, vyhlašuje se zákonem
a je v tomto období závazným základem
plánování jednotlivých státních
orgánů a hospodářských organizací.
(3) V souladu se státním plánem
rozvoje národního hospodářství
se každoročně vypracovává státní
rozpočet, který se vyhlašuje zákonem.
(1) Všechny organizace a všichni občané,
jimž připadá jakýkoli úkol při
plnění státního plánu rozvoje
národního hospodářství, jsou
povinni vynaložit nejvyšší úsilí
a vyvinout co největší iniciativu, aby byl
úkol splněn co nejlépe.
(2) Všechny hospodářské organizace
jsou povinny v souladu s dlouhodobými plány rozvoje
národního hospodářství soustavně
vytvářet materiálně technické
i organizační předpoklady své činnosti
tak, aby mohly své plánované úkoly
plnit.
(1) Stát zaměřuje veškerou
svou politiku, zejména hospodářskou, k tomu,
aby všestranný rozvoj výroby na základě
neustálého pokroku vědy a techniky a zvyšování
produktivity práce zajišťoval plný rozvoj
socialistické společnosti a vytvářel
předpoklady pro postupný přechod ke komunismu,
zejména také k překonání podstatných
rozdílů mezi fyzickou a duševní prací
a mezi městem a venkovem.
(2) Uskutečňovat tyto cíle umožňuje
soudružská spolupráce Československé
socialistické republiky se Svazem sovětských
socialistických republik a s ostatními zeměmi
světové socialistické soustavy. Tuto spolupráci,
která je založena na vzájemné soudružské
pomoci a na mezinárodní socialistické dělbě
práce, Československá socialistická
republika soustavně rozvíjí a upevňuje.
(1) Stát provádí takovou hospodářskou,
zdravotní, sociální a kulturní politiku,
aby se souběžně s růstem výroby,
s vzestupem životní úrovně obyvatelstva
a s postupným zkracováním pracovní
doby neustále rozvíjely fyzické i duševní
schopnosti všeho lidu.
(2) Stát pečuje o zvelebování
a všestrannou ochranu přírody a o zachování
krajinných krás vlasti, aby tím vytvářel
stále bohatší zdroje blahobytu lidu a vhodné
prostředí, které by prospívalo zdraví
pracujících a umožňovalo jejich zotavení.
(1) Veškerá kulturní politika v
Československu, rozvoj vzdělání, výchova
a vyučování jsou vedeny v duchu vědeckého
světového názoru, marxismu-leninismu, a v
těsném spojení se životem a prací
lidu.
(2) Stát spolu se společenskými
organizacemi všemožně podporuje tvůrčí
činnost ve vědě a umění, usiluje
o stále širší a hlubší vzdělanost
pracujících a o jejich aktivní účast
na vědecké a umělecké tvorbě
a dbá o to, aby výsledky této činnosti
sloužily všemu lidu.
(3) Stát a společenské organizace
soustavně usilují o odstranění přežitků
vykořisťovatelské společnosti ve vědomí
lidí.
(1) Všichni občané a všechny
organizace státní a společenské se
ve všem svém počínání
řídí právním řádem
socialistického státu a dbají o plné
uplatnění socialistické zákonnosti
v životě společnosti.
(2) Společenské organizace, plníce
své poslání, vedou občany k zachovávání
zákonů, k dodržování pracovní
kázně i pravidel socialistického soužití
a usilují o to, aby předcházely a zamezovaly
jejich porušování.
(1) Ústřední řízení
společnosti i státu se podle zásady demokratického
centralismu účelně spojuje se širokou
pravomocí a odpovědností nižších
orgánů za aktivní účasti pracujících
a s uplatněním jejich tvůrčí
iniciativy.
(2) Na podkladě vědeckého světového
názoru jsou ve společnosti pracujících
plně uplatňovány výsledky vědy
v řízení společnosti i v plánování
jejího dalšího rozvoje.
(1) Ve společnosti pracujících,
ve které je odstraněno vykořisťování
člověka člověkem, jsou rozvoj a zájmy
každého jejího příslušníka
v souladu s rozvojem a zájmy celé společnosti.
Práva, svobody a povinnosti občanů slouží
tedy svobodnému, všestrannému rozvoji a uplatnění
osobnosti občanů a zároveň upevnění
a rozvoji socialistické společnosti; s jejím
rozvojem se dále rozšiřují a prohlubují.
(2) Ve společnosti pracujících
může jednotlivec dospět k plnému rozvinutí
svých schopností a k uplatnění svých
oprávněných zájmů jen aktivní
účastí na rozvoji celé společnosti,
především náležitým podílem
na společenské práci. Proto je práce
ve prospěch celku přední povinností
a právo na práci předním právem
každého občana.
(1) Všichni občané mají rovná
práva a rovné povinnosti.
(2) Rovnoprávnost všech občanů
bez zřetele na národnost a rasu je zaručena.
(3) Muži a ženy mají stejné
postavení v rodině, v práci i ve veřejné
činnosti.
(4) Společnost pracujících zajišťuje
rovnoprávnost občanů vytvářením
stejných možností a stejných příležitostí
ve všech oborech života společnosti.
(1) Všichni občané mají právo
na práci a na odměnu za vykonanou práci podle
jejího množství, jakosti a společenského
významu.
(2) Právo na práci a na odměnu
za ni je zajištěno celou socialistickou hospodářskou
soustavou, která nezná hospodářských
krizí ani nezaměstnanosti a zaručuje neustálé
zvyšování reálné odměny
za práci.
(3) Stát zaměřuje svou politiku
tak, aby s rozvojem výroby a se vzrůstem produktivity
práce mohlo docházet k postupnému zkracování
pracovní doby bez snížení mzdy.
(1) Všichni pracující mají
právo na odpočinek po vykonané práci.
(2) Toto právo je zajištěno zákonnou
úpravou pracovní doby a placené dovolené
i péčí státu a společenských
organizací o nejplnější využití
volného času pracujících k jejich
zotavení a pro jejich kulturní život.
(1) Všichni pracující mají
právo na ochranu zdraví a na léčebnou
péči, jakož i právo na hmotné
zabezpečení ve stáří a při
nezpůsobilosti k práci.
(2) Tato práva jsou zajištěna péčí
státu a společenských organizací o
předcházení vzniku nemocí, celou organizací
zdravotnictví, sítí léčebných
a sociálních zařízení, stále
se rozšiřující bezplatnou léčebnou
péčí, jakož i organizovanou péčí
o bezpečnost při práci, nemocenským
pojištěním a důchodovým zabezpečením.
(1) Všichni občané mají právo
na vzdělání.
(2) Toto právo je zajištěno základním
školním vzděláním veškeré
mládeže, které je do věku 15 let povinné
a bezplatné, i soustavou bezplatných škol,
která ve stále širší míře
poskytuje úplné střední vzdělání,
všeobecné nebo odborné, a vzdělání
vysokoškolské. K dalšímu prohloubení
vzdělání slouží organizace studia
pracujících při zaměstnání
a bezplatného odborného školení v závodech
a v jednotných zemědělských družstvech
i kulturní a osvětová činnost státu
a společenských organizací.
(3) Veškerá výchova a všechno
vyučování jsou založeny na vědeckém
světovém názoru a na těsném
spojení školy se životem a prací lidu.
Občanům maďarské, ukrajinské
a polské národnosti zabezpečuje stát
všechny možnosti a prostředky ke vzdělání
v mateřském jazyce a ke kulturnímu rozvoji.
(1) Mateřství, manželství
a rodina jsou pod ochranou státu.
(2) Stát a společnost pečují
o to, aby rodina byla zdravým základem rozvoje mládeže.
Rodinám s více dětmi poskytuje stát
zvláštní úlevy a podporu.
(3) Všem dětem a mládeži zabezpečuje
společnost veškeré možnosti k všestrannému
rozvoji tělesných i duševních schopností.
Tento rozvoj je zajišťován péčí
rodiny, státu a společenských organizací,
jakož i zvláštní úpravou pracovních
podmínek mládeže.
Rovnoprávné uplatnění žen v rodině,
v práci a ve veřejné činnosti je zajišťováno
zvláštní úpravou pracovních podmínek
a zvláštní zdravotní péčí
při těhotenství a mateřství,
dále též rozvojem zařízení
a služeb umožňujících ženám
využít všech schopností k účasti
na životě společnosti.
(1) V souladu se zájmy pracujícího
lidu je všem občanům zaručena svoboda
projevu ve všech oborech života společnosti,
zejména také svoboda slova a tisku. Těchto
svobod občané užívají jak v zájmu
rozvoje své osobnosti a svého tvůrčího
úsilí, tak k uplatňování své
aktivní účasti na správě státu
a na hospodářské a kulturní výstavbě
země. K témuž cíli se zaručuje
svoboda shromažďovací a svoboda pouličních
průvodů a manifestací.
(2) Tyto svobody jsou zajištěny tím,
že se pracujícím a jejich organizacím
dávají k dispozici vydavatelství a tiskové
podniky, veřejné budovy, sály, prostranství,
jakož i rozhlas, televize a jiné prostředky.
Občané a organizace mají právo obracet
se k zastupitelským sborům a k ostatním státním
orgánům s návrhy, podněty a stížnostmi;
státní orgány jsou povinny je odpovědně
a včas vyřizovat.
(1) Nedotknutelnost osoby je zaručena. Nikdo
nemůže být stíhán jako obviněný
jinak než ze zákonných důvodů
a způsobem, který stanoví zákon. Nikdo
nesmí být vzat do vazby, leč v případech
zákonem stanovených a na podkladě rozhodnutí
soudu nebo prokurátora.
(2) Tresty lze ukládat jen na základě
zákona.
Nedotknutelnost obydlí, listovní tajemství
a tajemství dopravovaných zpráv, jakož
i svoboda pobytu jsou zaručeny.
(1) Svoboda vyznání je zaručena.
Každý může vyznávat jakoukoli náboženskou
víru, nebo být bez vyznání, i provádět
náboženské úkony, pokud to není
v rozporu se zákonem.
(2) Náboženská víra nebo
přesvědčení nemůže být
důvodem k tomu, aby někdo odpíral plnit občanskou
povinnost, která je mu uložena zákonem.
Československá socialistická republika poskytuje
právo azylu cizím státním příslušníkům
pronásledovaným za hájení zájmů
pracujícího lidu, za účast na národně
osvobozovacím boji, za vědeckou a uměleckou
tvorbu nebo za činnost na obranu míru.
Občané jsou povinni zachovávat ústavu
i ostatní zákony a dbát ve všem svém
konání zájmů socialistického
státu a společnosti pracujících.
Občané jsou povinni chránit a upevňovat
socialistické vlastnictví jako nedotknutelný
základ socialistického zřízení
a zdroj blahobytu pracujícího lidu, bohatství
a síly vlasti.
Občané jsou povinni svědomitě a poctivě
vykonávat veřejné funkce, ke kterým
je pracující lid povolal, a považovat jejich
plnění k prospěchu společnosti za
věc své cti.
(1) Vrcholnou povinností a věcí
cti každého občana je obrana vlasti a jejího
socialistického zřízení.
(2) Občané jsou povinni vykonávat
službu v ozbrojených silách podle zákona.
Neodlučnou součástí občanských
povinností je úcta k právům spoluobčanů,
jakož i uvědomělé zachovávání
pravidel socialistického soužití.
(1) Národní shromáždění
je nejvyšším orgánem státní
moci Československé socialistické republiky.
Je jediným celostátním zákonodárným
sborem.
(2) Národní shromáždění
má 300 poslanců, kteří jsou lidem
voleni, lidu odpovědni a mohou být lidem odvoláni.
(3) Národní shromáždění
se volí na dobu čtyř let.
(4) Podmínky výkonu volebního
práva do Národního shromáždění
i způsob provádění voleb a odvolávání
poslanců stanoví zákon.
(1) Národní shromáždění
jedná a usnáší se o základních
otázkách vnitřní a zahraniční
politiky státu.
(2) Veškerou svou činností i prací
svých orgánů a poslanců působí
Národní shromáždění aktivně
k tomu, aby byly plněny úkoly socialistického
státu.
(1) Národní shromáždění
se usnáší na ústavě i na ostatních
zákonech a sleduje, jak jsou prováděny. Schvaluje
zejména dlouhodobé plány rozvoje národního
hospodářství a státní rozpočet,
zkoumá jak jsou plněny, a projednává
zprávy vlády o plnění ročních
plánů a státní závěrečný
účet.
(2) Národní shromáždění
bdí nad zachováváním ústavy.
Může zrušit zákon Slovenské národní
rady, nařízení nebo usnesení vlády
a obecně závazné nařízení
krajského národního výboru, odporují-li
ústavě nebo jinému zákonu.
Národní shromáždění dává
souhlas k mezinárodním smlouvám politickým,
k hospodářským smlouvám obecné
povahy a k takovým smlouvám, k jejichž provedení
je třeba zákona.
(1) Národní shromáždění
volí presidenta republiky. President republiky je mu z
výkonu své funkce odpovědný.
(2) President republiky má právo, aby
mu bylo uděleno slovo v Národním shromáždění,
kdykoli o to požádá.
(1) Vláda předstoupí po svém
jmenování presidentem republiky před Národní
shromáždění a požádá
je, aby vyslovilo souhlas s jejím programovým prohlášením.
(2) Národní shromáždění
sleduje a kontroluje činnost vlády a jejích
členů. Vláda i její členové
jsou ze své činnosti odpovědni Národnímu
shromáždění; to se vyslovuje k jejich
prohlášením a zprávám.
(3) Národní shromáždění
může navrhnout presidentu republiky, aby vládu
nebo její členy odvolal.
(1) Národní shromáždění
má právo klást otázky předsedovi
i ostatním členům vlády ve věcech
jejich působnosti. Předseda i ostatní členové
vlády jsou povinni na dotazy poslanců odpovídat.
(2) Požádá-li o to Národní
shromáždění, jeho předsednictvo
nebo výbor, je člen vlády povinen osobně
se dostavit do schůze Národního shromáždění,
jeho předsednictva nebo jeho výboru.
(3) Předseda i ostatní členové
vlády mají právo zúčastnit
se schůzí Národního shromáždění,
jeho předsednictva nebo výborů, a požádají-li
o to, je jim uděleno slovo.
(1) Národní shromáždění
volí Nejvyšší soud a může
odvolávat jeho členy.
(2) Generální prokurátor odpovídá
Národnímu shromáždění
z výkonu své funkce. Národní shromáždění
může navrhnout presidentu republiky, aby generálního
prokurátora z jeho funkce odvolal.
(3) Národní shromáždění
jedná o zprávách Nejvyššího
soudu a generálního prokurátora o stavu socialistické
zákonnosti.
Národní shromáždění zřizuje
zákonem ministerstva a ostatní ústřední
orgány.
Národní shromáždění jako
nejvyšší zastupitelský sbor republiky
se zabývá podněty národních
výborů, jedná o jejich činnosti, zobecňuje
jejich zkušenosti a usnáší se na opatřeních
ke zlepšení jejich výstavby a práce.
Národní shromáždění se
usnáší o vypovězení války,
je-li Československá socialistická republika
napadena nebo je-li třeba plnit mezinárodní
smluvní závazky o společné obraně
proti napadení.
(1) Zasedání Národního
shromáždění svolává president
republiky nejméně dvakrát v roce. Zasedání
musí být svoláno, žádá-li
to aspoň třetina poslanců.
(2) Zasedání Národního
shromáždění prohlašuje za skončené
president republiky.
(1) Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet, je-li přítomna
nadpoloviční většina všech poslanců.
(2) K platnosti usnesení je třeba souhlasu
nadpoloviční většiny přítomných
poslanců.
(3) K přijetí ústavy nebo k její
změně, k usnesení o vypovězení
války, ke změně státních hranic,
jakož i ke zvolení presidenta republiky je zapotřebí
souhlasu tří pětin všech poslanců.
(4) Schůze Národního shromáždění
jsou zásadně veřejné.
(5) Zásady práce Národního
shromáždění stanoví zákon
o jednacím a pracovním řádu Národního
shromáždění.
(1) Návrhy zákonů mohou podávat
poslanci Národního shromáždění,
jeho výbory a jeho předsednictvo, president republiky,
vláda a Slovenská národní rada.
(2) Zákony podpisuje president republiky, předseda
Národního shromáždění
a předseda vlády.
(3) K tomu, aby zákon nabyl platnosti, musí
být vyhlášen způsobem, který
stanoví zákon. Zákony vyhlašuje předsednictvo
Národního shromáždění
do 14 dnů po jejich schválení.
(1) Národní shromáždění
zřizuje výbory pro hlavní úseky státní
a společenské činnosti jako své pracovní
a iniciativní orgány.
(2) Národní shromáždění
volí předsedy a ostatní členy výborů
a může je kdykoli odvolat.
(3) Výbory Národního shromáždění
sledují a projednávají plnění
úkolů v hospodářské a kulturní
výstavbě a dávají podněty k
činnosti státních orgánů.
(1) Výbory Národního shromáždění
se opírají ve své činnosti o spolupráci
s pracujícími a s jejich organizacemi.
(2) Výbory mají právo zvát
do svých schůzí členy vlády
i představitele jiných státních orgánů
a vyžadovat od nich informace a zprávy.
(3) Výbory přibírají ke
své práci vědce, zlepšovatele, techniky
a jiné přední pracovníky hospodářského
a kulturního života.
Platnost volby poslanců ověřuje Národní
shromáždění. Činí tak
k návrhu mandátového výboru, který
si zvolí.
Poslanec Národního shromáždění
skládá v první schůzi Národního
shromáždění, které se zúčastní,
tento slib: "Slibuji na svou čest a svědomí,
že budu věren Československé socialistické
republice a věci socialismu. Budu dbát vůle
a zájmů lidu, řídit se ústavou
a ostatními zákony republiky a pracovat k tomu,
aby byly uváděny v život."
(1) Poslanec Národního shromáždění
je povinen pracovat ve svém volebním obvodu, být
ve stálém styku se svými voliči, dbát
jejich podnětů a pravidelně jim skládat
účty ze své činnosti. Poslanec spolupracuje
s národními výbory svého volebního
obvodu a pomáhá jim při plnění
jejich úkolů.
(2) Poslanec Národního shromáždění
je povinen účastnit se činně a iniciativně
práce Národního shromáždění.
Každý poslanec je zásadně povinen pracovat
v některém výboru Národního
shromáždění.
Bez souhlasu Národního shromáždění
nemůže být poslanec Národního
shromáždění trestně nebo kárně
stíhán ani na něho nemůže být
uvalena vazba.
(1) Národní shromáždění
si volí ze svého středu předsednictvo
o 30 členech. Předsednictvo se skládá
z předsedy Národního shromáždění,
z místopředsedů, z předsedů
výborů a z dalších členů
předsednictva.
(2) Předsednictvo je voleno na dobu celého
volebního období Národního shromáždění.
Setrvává ve své funkci i po uplynutí
volebního období, dokud si nově zvolené
Národní shromáždění nezvolí
své předsednictvo.
(3) Předsednictvo Národního shromáždění
a jeho členové jsou ze své činnosti
odpovědni Národnímu shromáždění.
Národní shromáždění může
předsednictvo i jeho členy kdykoli odvolat.
(4) Předsednictvo Národního shromáždění
se usnáší nadpoloviční většinou
všech svých členů.
(1) Předsednictvo Národního shromáždění
řídí práci Národního
shromáždění.
(2) V době, kdy Národní shromáždění
nezasedá, buď proto, že jeho zasedání
je skončeno, nebo proto, že uplynulo volební
období, vykonává předsednictvo působnost
Národního shromáždění.
Nepřísluší mu však volit presidenta
republiky a usnášet se na ústavních
zákonech. O vypovězení války se může
usnášet, jen je-li zasedání Národního
shromáždění znemožněno mimořádnými
událostmi; k takovému usnesení je zapotřebí
souhlasu tří pětin všech členů
předsednictva Národního shromáždění.
Opatření předsednictva Národního
shromáždění vyplývající
z této působnosti musí být schválena
v nejbližším zasedání Národního
shromáždění, jinak pozbývají
platnosti. Opatření, ke kterým by bylo třeba
zákona, činí předsednictvo ve formě
zákonných opatření, která podpisuje
president republiky, předseda Národního shromáždění
a předseda vlády; zákonná opatření
se vyhlašují obdobně jako zákony.
(3) V době, kdy vláda vykonává
funkci presidenta republiky, přísluší
předsednictvu Národního shromáždění
jmenovat a odvolávat vládu a její členy
a pověřovat je řízením ministerstev
a jiných ústředních orgánů.
(4) Předsednictvo Národního shromáždění
vyhlašuje volby do Národního shromáždění
a všeobecné volby do zastupitelských sborů.
(1) V čele státu je president republiky,
volený Národním shromážděním
jako představitel státní moci.
(2) President republiky je odpovědný
z výkonu své funkce Národnímu shromáždění.
(1) President republiky:
1. zastupuje stát navenek, sjednává a ratifikuje
mezinárodní smlouvy. Sjednávání
mezinárodních smluv a dohod, které nepotřebují
souhlasu Národního shromáždění,
může president republiky přenést na
vládu nebo s jejím souhlasem na její jednotlivé
členy;
2. přijímá a pověřuje vyslance;
3. svolává zasedání Národního
shromáždění a prohlašuje jeho zasedání
za skončené;
4. podpisuje zákony Národního shromáždění
a zákonná opatření jeho předsednictva;
5. má právo podávat Národnímu
shromáždění zprávy o stavu republiky
a o závažných otázkách politických,
předkládat mu návrhy potřebných
opatření a být přítomen schůzím
Národního shromáždění;
6. jmenuje a odvolává předsedu i ostatní
členy vlády a pověřuje je řízením
ministerstev a ostatních ústředních
orgánů;
7. má právo být přítomen při
schůzích vlády a předsedat jim, vyžadovat
si od vlády a od jednotlivých jejích členů
zprávy a projednávat s vládou nebo s jejími
členy otázky, které je třeba řešit;
8. jmenuje vyšší státní funkcionáře
v případech, v kterých to stanoví
zákon; jmenuje a povyšuje generály;
9. propůjčuje vyznamenání, nezmocní-li
k tomu jiný orgán;
10. má právo udělovat amnestii, promíjet
a zmírňovat tresty uložené trestními
soudy a nařizovat, aby se soudní řízení
trestní nezahajovalo nebo aby se v něm nepokračovalo;
11. je vrchním velitelem ozbrojených sil;
12. vyhlašuje na návrh vlády válečný
stav a vypovídá na základě rozhodnutí
Národního shromáždění
válku, je-li Československo napadeno nebo je-li
třeba plnit mezinárodní smluvní závazky
o společné obraně proti napadení.
(2) Presidentu republiky přísluší
vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně
v ústavě uvedeny, stanoví-li tak zákon.
(1) Presidentem republiky může být
zvolen každý občan volitelný za poslance
Národního shromáždění.
Zvolen je ten, pro koho se vysloví nejméně
tři pětiny všech poslanců Národního
shromáždění.
(2) President republiky je volen na období pěti
let. Ujímá se výkonu své funkce složením
slibu.
(3) President republiky nemůže být
zároveň poslancem Národního shromáždění,
Slovenské národní rady nebo národního
výboru nebo členem vlády.
(4) Bude-li zvolen presidentem republiky poslanec nebo
člen vlády, přestane ode dne svého
zvolení vykonávat dosavadní funkci. Dnem
složení slibu zaniká jeho mandát nebo
členství ve vládě.
President republiky skládá před Národním
shromážděním tento slib: "Slibuji
na svou čest a svědomí věrnost Československé
socialistické republice a věci socialismu. Své
povinnosti budu konat podle vůle lidu a v zájmu
lidu, budu dbát blaha republiky a zachovávat ústavu
a ostatní zákony socialistického státu."
Uvolní-li se úřad presidenta republiky a
nový president ještě není zvolen a nesložil
slib, rovněž nemůže-li president republiky
svůj úřad ze závažných
důvodů vykonávat, přísluší
výkon jeho funkcí vládě. Vláda
může v takovém případě
pověřit svého předsedu výkonem
některých pravomocí presidenta republiky;
na předsedu vlády přechází
v té době vrchní velení nad ozbrojenými
silami.
(1) Vláda je nejvyšším výkonným
orgánem státní moci Československé
socialistické republiky.
(2) Vláda a její členové
jsou z výkonu své funkce odpovědni Národnímu
shromáždění.
Vláda se skládá z předsedy, místopředsedů
a ministrů.
Vláda organizuje a zajišťuje plnění
úkolů socialistického státu v oblasti
hospodářské a kulturní výstavby
a zvyšování životní úrovně
pracujících i v oblasti upevňování
bezpečnosti země a rozvíjení mírové
zahraniční politiky.
K tomu cíli zejména
1. sjednocuje, řídí a kontroluje činnost
ministerstev a ostatních ústředních
orgánů státní správy;
2. řídí a kontroluje práci národních
výborů;
3. připravuje dlouhodobé plány rozvoje národního
hospodářství a státní rozpočet
a zajišťuje a kontroluje jejich plnění;
k provádění dlouhodobých plánů
rozvoje národního hospodářství
stanoví roční plány a předkládá
zprávy o jejich plnění Národnímu
shromáždění;
4. zabezpečuje plnění zákonů
a dodržování státní disciplíny,
ochranu práv občanů a zájmů
státu;
5. vydává usnesení a nařízení
na základě zákonů a k jejich provádění;
sleduje a zajišťuje jejich plnění;
6. má právo předkládat návrhy
zákonů Národnímu shromáždění
a návrhy zákonných opatření
jeho předsednictvu;
7. jmenuje státní funkcionáře a vedoucí
hospodářských organizací, kde to stanoví
zákon, a podává návrh na jmenování
funkcionářů, které jmenuje president
republiky.
Členové vlády skládají do rukou
presidenta republiky tento slib: "Slibuji na svou čest
a svědomí, že budu věren Československé
socialistické republice a věci socialismu. Své
povinnosti budu plnit podle vůle lidu a v zájmu
lidu. Budu zachovávat ústavu a ostatní zákony
a pracovat k tomu, aby byly uváděny v život."
(1) Národní shromáždění
může svým usnesením navrhnout presidentu
republiky, aby odvolal vládu nebo kteréhokoli jejího
člena. V takovém případě president
republiky vládu nebo jejího člena odvolá.
(2) Vláda a její členové
plní úkoly v těsné součinnosti
a spolupráci s Národním shromážděním
a jeho orgány.
Po svém jmenování presidentem republiky je
vláda povinna předstoupit před Národní
shromáždění s programovým prohlášením
a požádat je, aby s ním vyslovilo souhlas.
Ministerstva a ostatní ústřední orgány
státní správy mohou vydávat na základě
zákonů a vládních nařízení
a k jejich provedení obecně závazné
právní předpisy.
(1) Slovenská národní rada je
národním orgánem státní moci
a správy na Slovensku.
(2) Slovenskou národní radu tvoří
poslanci Slovenské národní rady, kteří
jsou voleni lidem na Slovensku, jsou lidu odpovědni a mohou
být lidem odvoláni.
(3) Slovenská národní rada se
volí na dobu čtyř let.
(4) Počet poslanců Slovenské národní
rady, podmínky výkonu volebního práva
do Slovenské národní rady i způsob
provádění voleb a odvolávání
poslanců stanoví zákon Slovenské národní
rady.
(5) Sídlem Slovenské národní
rady je Bratislava.
Do působnosti Slovenské národní rady
patří:
a) usnášet se v souladu s celostátním
zákonodárstvím na zákonech Slovenské
národní rady ve věcech národní
nebo regionální povahy, pokud k zabezpečení
všestranného hospodářského a
kulturního rozvoje Slovenska vyžadují zvláštní
úpravy;
b) usnášet se na zákonech Slovenské
národní rady v případech, v kterých
ji k tomu Národní shromáždění
zmocní zákonem;
c) účastnit se přípravy státního
plánu rozvoje národního hospodářství
a v rámci státního plánu projednávat
souhrnně otázky rozvoje národního
hospodářství a kultury na Slovensku;
d) projednávat a schvalovat rozpočet Slovenské
národní rady, jejích orgánů
a jí přímo řízených
institucí na Slovensku;
e) podávat návrhy zákonů Národnímu
shromáždění;
f) vykonávat kontrolu v mezích vlastní pravomoci;
g) zabezpečovat v duchu rovnoprávnosti příznivé
podmínky pro všestranný rozvoj života
občanů maďarské a ukrajinské
národnosti;
h) volit předsednictvo Slovenské národní
rady a z jeho členů pověřence Slovenské
národní rady;
ch) projednávat zprávy předsednictva, komisí
a pověřenců Slovenské národní
rady.
(1) Zasedání Slovenské národní
rady svolává předsednictvo Slovenské
národní rady nejméně dvakrát
do roka. Zasedání musí být svoláno,
žádá-li to aspoň třetina poslanců
Slovenské národní rady.
(2) Zasedání Slovenské národní
rady prohlašuje za skončené její předsednictvo.
(1) Slovenská národní rada je
způsobilá se usnášet, je-li přítomna
nadpoloviční většina všech poslanců.
K platnosti usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných poslanců.
(2) Schůze Slovenské národní
rady jsou zásadně veřejné.
(3) Zásady práce Slovenské národní
rady stanoví zákon Slovenské národní
rady o jednacím a pracovním řádu Slovenské
národní rady.
(1) Návrhy zákonů Slovenské
národní rady mohou podávat poslanci, komise
a předsednictvo Slovenské národní
rady.
(2) Zákony Slovenské národní
rady podpisuje předseda Slovenské národní
rady.
(3) K tomu, aby zákon Slovenské národní
rady nabyl platnosti, musí být vyhlášen
způsobem, který stanoví zákon Slovenské
národní rady. Zákony Slovenské národní
rady vyhlašuje předsednictvo Slovenské národní
rady do 14 dnů po jejich schválení.
(1) Slovenská národní rada zřizuje
pro jednotlivé úseky své činnosti
komise Slovenské národní rady jako své
iniciativní, kontrolní a výkonné orgány.
(2) Komise Slovenské národní rady
sledují plnění úkolů vyplývajících
z hospodářského a kulturního rozvoje
Slovenska, jednají a usnášejí se o nich,
pomáhají je zajišťovat a předkládají
svá usnesení a návrhy Slovenské národní
radě a jejímu předsednictvu.
(3) Komise Slovenské národní rady
se opírají ve své činnosti o spolupráci
s pracujícími a s jejich organizacemi.
(4) Členy komisí Slovenské národní
rady volí Slovenská národní rada ze
svých poslanců a z politických, hospodářských,
kulturních i jiných pracovníků na
Slovensku. Za předsedy komisí volí Slovenská
národní rada zpravidla pověřence Slovenské
národní rady.
Platnost volby poslanců ověřuje Slovenská
národní rada. Činí tak k návrhu
mandátové komise Slovenské národní
rady, kterou si zvolí.
Poslanec Slovenské národní rady skládá
v první schůzi Slovenské národní
rady, které se zúčastní, tento slib:
"Sľubujem na svoju česť a svedomie, že
budem verný Československej socialistickej republike,
veci socializmu a odkazu Slovenského národného
povstania. Budem dbať na vôľu a záujmy
ľudu, spravovať sa ústavou a ostatnými
zákonmi republiky a pracovať pre to, aby zákony
boli uvádzané do života."
(1) Poslanec Slovenské národní
rady je povinen pracovat ve svém volebním obvodu,
být ve stálém styku se svými voliči,
dbát jejich podnětů a pravidelně jim
skládat účty ze své činnosti.
Spolupracuje s národními výbory svého
volebního obvodu a pomáhá jim při
plnění jejich úkolů.
(2) Poslanec Slovenské národní
rady je povinen účastnit se činně
a iniciativně práce Slovenské národní
rady a jejích orgánů. Každý poslanec
Slovenské národní rady je zásadně
povinen pracovat v některé komisi Slovenské
národní rady.
(3) Poslanec Slovenské národní
rady může být zároveň poslancem
Národního shromáždění.
Bez souhlasu Slovenské národní rady nemůže
být poslanec Slovenské národní rady
trestně nebo kárně stíhán,
ani na něho nemůže být uvalena vazba.
(1) Předsednictvo Slovenské národní
rady má 16 členů. Skládá se
z předsedy Slovenské národní rady,
z jejích místopředsedů a z dalších
členů předsednictva.
(2) Předsednictvo Slovenské národní
rady volí Slovenská národní rada ze
svého středu na celé volební období.
Předsednictvo setrvává ve své funkci
i po uplynutí volebního období, pokud si
nově zvolená Slovenská národní
rada nezvolí své předsednictvo.
(3) Předsednictvo Slovenské národní
rady a jeho členové jsou ze své činnosti
odpovědni Slovenské národní radě.
Slovenská národní rada může předsednictvo
i jeho členy kdykoli odvolat.
(4) Člen předsednictva Slovenské
národní rady může být zároveň
členem vlády.
(1) Předsednictvo Slovenské národní
rady je výkonným orgánem Slovenské
národní rady v rámci její pravomoci.
Zajišťuje provádění zákonů
a zejména dbá o to, aby úkoly státního
plánu byly na Slovensku plněny rovnoměrně
a v plném souladu s plánem.
(2) Předsednictvo Slovenské národní
rady řídí a sjednocuje práci komisí
a pověřenců Slovenské národní
rady, projednává jejich zprávy a připravuje
návrhy pro zasedání Slovenské národní
rady.
(3) Předsednictvo Slovenské národní
rady vydává usnesení a nařízení
na základě zákonů Slovenské
národní rady a k jejich provedení.
(4) Předsednictvo Slovenské národní
rady jmenuje a navrhuje státní funkcionáře
na Slovensku v rozsahu stanoveném vládou.
(1) Z členů předsednictva Slovenské
národní rady volí Slovenská národní
rada pověřence Slovenské národní
rady; může pověřence Slovenské
národní rady z jejich funkce kdykoli odvolat.
(2) Pověřenci Slovenské národní
rady působí v oborech státní správy,
které stanoví zákon.
(3) Pověřenci Slovenské národní
rady plní svěřené úkoly v mezích
pravomoci Slovenské národní rady. Další
úkoly v hospodářské a kulturní
výstavbě Slovenska plní v rozsahu stanoveném
vládou.
(1) Národní výbory - nejširší
organizace pracujících - jsou orgány státní
moci a správy v krajích, okresech a obcích.
(2) Národní výbory jsou složeny
z poslanců, kteří jsou lidem voleni, lidu
odpovědni a mohou být lidem odvoláni.
(3) Národní výbory se volí
na dobu čtyř let.
(4) Podmínky výkonu volebního
práva do národních výborů i
způsob provádění voleb a odvolávání
poslanců národních výborů stanoví
zákon.
(1) Národní výbory vyvíjejí
veškerou svou činnost za stálé a činné
účasti pracujících svých obvodů.
Zapojují tak pracující v nejširší
míře do správy státu, využívají
jejich zkušeností a učí se z nich.
(2) Národní výbory pracují
v těsné součinnosti s ostatními organizacemi
pracujícího lidu; opírají se o jejich
spolupráci a pomáhají jim plnit jejich úkoly.
(1) Národní výbory a jejich poslanci
odpovídají svým voličům za
svou činnost.
(2) Poslanec národního výboru
je povinen pracovat ve svém volebním obvodu, být
ve stálém styku se svými voliči, radit
se s nimi, dbát jejich podnětů, skládat
jim účty ze své činnosti a podávat
jim zprávy o činnosti národního výboru.
(3) Poslanec národního výboru
je povinen účastnit se iniciativně práce
národního výboru a pracovat v některé
jeho komisi.
(4) Poslanec národního výboru
skládá v prvé schůzi národního
výboru, které se zúčastní,
tento slib: " Slibuji na svou čest a svědomí,
že budu věren Československé socialistické
republice a věci socialismu. Budu dbát vůle
a zájmů lidu, řídit se ústavou
a ostatními zákony republiky a pracovat k tomu,
aby byly uváděny v život."
Národní výbory za široké účasti
občanů
plánovitě řídí, organizují
a zajišťují výstavbu v oblasti hospodářské,
kulturní, zdravotní a sociální ve
svých územních obvodech; k předním
jejich úkolům patří péče
o stále dokonalejší uspokojování
hmotných i kulturních potřeb pracujících;
za tím účelem zřizují hospodářské
organizace a kulturní, zdravotní a sociální
zařízení a řídí jejich
činnost;
zajišťují ochranu socialistického vlastnictví
a všech vymožeností pracujícího
lidu, socialistického pořádku ve společnosti,
dodržování pravidel socialistického
soužití a upevňují obranyschopnost republiky;
zabezpečují, aby zákony byly uváděny
v život, a dbají o jejich zachovávání,
zajišťují ochranu a uskutečňování
práv a uplatňování oprávněných
zájmů pracujících a socialistických
organizací.
(1) Národní výbory se řídí
ve své činnosti státním plánem
rozvoje národního hospodářství.
Účastní se jeho vypracování
a uskutečňování. V souladu s ním
a na jeho základě stanoví plán rozvoje
svého územního obvodu.
(2) K zabezpečování úkolů
plánu disponují potřebnými materiálními
a finančními prostředky a využívají
jich jako odpovědní hospodáři.
(3) Základem finančního hospodaření
národních výborů je jejich rozpočet,
který si sestavují a který je součástí
státního rozpočtu.
Národní výbory jsou krajské, okresní
a v obcích městské nebo místní.
V Praze je Národní výbor hlavního
města Prahy, v městských obvodech Prahy a
některých dalších měst jsou obvodní
národní výbory.
Pravomoc a odpovědnost národních výborů
jednotlivých stupňů se stanoví tak,
aby národní výbor mohl za široké
účasti pracujících co nejúčinněji
zajišťovat hospodářský a kulturní
rozvoj i potřeby občanů svého obvodu.
(1) Národní výbory spojují
ve své práci plnění úkolů
celostátních se zajišťováním
zvláštních potřeb svých obvodů
a zájmů občanů.
(2) Národní výbory se řídí
zásadou, že zájmy všeho lidu Československé
socialistické republiky jsou nadřazeny zájmům
dílčím a místním, a veškerou
svou činností vychovávají občany
k uvědomělému a dobrovolnému plnění
povinností ke společnosti a státu.
Národní výbory mohou k plnění
svých úkolů vydávat pro své
obvody obecně závazná nařízení.
(1) Národní výbory si vytvářejí
radu, komise a další orgány a řídí
jejich práci.
(2) Rada pod vedením národního
výboru řídí a sjednocuje práci
ostatních orgánů národního
výboru i jeho organizací a zařízení.
Národní výbor ji volí ze svých
členů na celé funkční období.
Rada i její členové jsou ze své činnosti
odpovědni národnímu výboru. Národní
výbor může ji i její členy kdykoli
odvolat.
(3) Komise jsou iniciativní, kontrolní
a výkonné orgány národního
výboru pro jednotlivá odvětví nebo
úseky jeho činnosti. Jsou k tomu vybaveny potřebnou
pravomocí. Komise, které národní výbor
volí ze svých členů a z dalších
občanů, prohlubují soustavnou účast
pracujících na činnosti národního
výboru. Jsou odpovědny národnímu výboru
a jeho radě.
(1) Národní výbory vyšších
stupňů usměrňují a řídí
činnost národních výborů nižších
stupňů. Dbají přitom plně jejich
pravomoci a odpovědnosti. Opírají se o jejich
iniciativu a zkušenosti a plní své úkoly
ve stálé součinnosti s nimi.
(2) Národní výbory se řídí
ve své činnosti zákony a nařízeními
i usneseními vlády, jakož i usneseními
a směrnicemi vyšších státních
orgánů; usnesení národního
výboru nižšího stupně, která
jim odporují, může národní výbor
vyššího stupně nebo vláda zrušit.
(1) Soudy a prokuratura chrání socialistický
stát, jeho společenské zřízení
i práva a oprávněné zájmy občanů
a organizací pracujícího lidu.
(2) Soudy a prokuratura celou svou činností
vychovávají občany k oddanosti vlasti a věci
socialismu, k zachovávání zákonů
a pravidel socialistického soužití i k čestnému
plnění povinností ke státu a společnosti.
(1) Soudnictví v Československé
socialistické republice vykonávají volené
a nezávislé lidové soudy.
(2) Soudy jsou: Nejvyšší soud, krajské
a okresní soudy, vojenské soudy, jakož i místní
lidové soudy.
(1) Nejvyšší soud je nejvyšším
soudním orgánem; dozírá na soudní
činnost všech ostatních soudů. Soudci
Nejvyššího soudu jsou voleni Národním
shromážděním.
(2) Soudci krajských soudů jsou voleni
krajskými národními výbory.
(3) Soudci okresních soudů jsou voleni
občany podle obecného, přímého
a rovného volebního práva s tajným
hlasováním.
(4) Nejvyšší soud, krajské
a okresní soudy se volí na dobu čtyř
let.
(5) Vojenské soudy se volí podle zvláštních
předpisů.
(1) Soudy rozhodují zásadně ve
sborech.
(2) Sbory Nejvyššího soudu, krajských,
okresních a vojenských soudů jsou složeny
jednak ze soudců, kteří svou funkci vykonávají
jako své povolání, jednak ze soudců,
kteří ji vykonávají vedle svého
zaměstnání. Obojí soudci jsou si při
rozhodování rovni.
(1) K dalšímu prohlubování
účasti pracujících na výkonu
soudnictví volí se v místech a na pracovištích
místní lidové soudy.
(2) Místní lidové soudy přispívají
k upevňování socialistické zákonnosti,
k zajišťování společenského
pořádku a pravidel socialistického soužití.
(3) Rozsah pravomoci místních lidových
soudů, způsob, jak se zřizují, jejich
volební období i zásady jejich organizace
a jednání stanoví zákon.
(1) Soudci jsou při výkonu své
funkce nezávislí a jsou vázáni jedině
právním řádem socialistického
státu. Jsou povinni řídit se zákony
a jinými právními předpisy a vykládat
je v souladu se socialistickým právním vědomím.
(2) Soudci jsou povinni podávat svým
voličům nebo zastupitelskému sboru, který
je zvolil, zprávy o své činnosti a o činnosti
soudu, jehož jsou členy. Soudci mohou být odvoláni
voliči nebo zastupitelským orgánem, který
je zvolil; podmínky a způsob odvolávání
soudců stanoví zákon.
(1) V řízení postupují
soudy tak, aby byl zjištěn skutečný
stav věci, a při svém rozhodování
z něho vycházejí.
(2) Jednání před všemi soudy
je zásadně ústní a veřejné;
veřejnost může být vyloučena
jen v případech stanovených zákonem.
(3) Obviněnému se zajišťuje
právo obhajoby.
(4) Rozsudky se vyhlašují jménem
republiky a vždy veřejně.
Dozor nad důsledným prováděním
a zachováváním zákonů a jiných
právních předpisů ministerstvy a jinými
orgány státní správy, národními
výbory, soudy, hospodářskými a jinými
organizacemi i občany přísluší
prokuratuře; v jejím čele stojí generální
prokurátor.
(1) Generálního prokurátora jmenuje
a odvolává president republiky.
(2) Generální prokurátor je odpovědný
Národnímu shromáždění.
Orgány prokuratury jsou podřízeny jedině
generálnímu prokurátorovi a vykonávají
své funkce nezávisle na místních orgánech.
Při veškeré své činnosti se opírají
o iniciativu pracujícího lidu a jeho organizací.
(1) Území Československé
socialistické republiky tvoří jednotný
a nedílný celek.
(2) Státní hranice mohou být změněny
jen ústavním zákonem.
(3) Územní organizace Československé
socialistické republiky je uspořádána
se zřetelem k hospodářským, politickým,
sociálním a kulturním potřebám
celé společnosti tak, aby všestranně
napomáhala jejímu dalšímu rozvoji a
zajišťovala co nejširší účast
pracujících na správě státu
a na řízení hospodářské
a kulturní výstavby.
Státního občanství se nabývá
a pozbývá za podmínek, které stanoví
zákon.
Hlavním městem Československé socialistické
republiky je Praha.
(1) Státní znak Československé
socialistické republiky tvoří červený
štít tvaru husitské pavézy s pěticípou
hvězdou v horní části, na kterém
je bílý dvouocasý lev nesoucí na hrudi
červený štítek s modrou siluetou Kriváně
a vatrou zlaté barvy. Kresba znaku je zlatá.
(2) Státní vlajka Československé
socialistické republiky se skládá ze spodního
pole červeného a vrchního bílého,
mezi něž je vsunut modrý klín od žerdi
ke středu vlajky.
(3) Podrobnosti o státním znaku a o státní
vlajce i způsob jejich používání
stanoví zákon.
(1) Ústava může být měněna
pouze ústavním zákonem.
(2) Zákony ani jiné právní
předpisy nesmějí odporovat ústavě.
Výklad a používání všech
právních předpisů musí být
v souladu s ústavou.
(1) Ústava nabývá účinnosti
dnem, kdy byla schválena Národním shromážděním.
(2) Tímto dnem pozbývá platnosti
dosavadní ústava i ostatní ústavní
zákony, které ji měnily a doplňovaly.